eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰هم اکنون در حال برگزاری 🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 🔸چهل و چهارمین کرسی ترویجی 💎تحليل مضمون نقش يزيد در شهادت امام حسين عليه السلام (براساس نظر خانم وچیا والیری) 🎙ارائه دهنده: سرکار خانم صغری فهیمی (استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام الله علیها) 🎙استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر روستائی (معاون پژوهش موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🎤دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی (پژوهشگر و دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها) 📆زمان: چهارشنبه 1402/3/31 ساعت 10الی12 🏢مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم. 📌لینک حضور مجازی https://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy 🆔کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش تاریخ پژوهی علامه هاشم معروف الحسنی سيد هاشم معروف الحسنی يكي از علما و مولفان و مورخان برجسته شیعه می باشد. او تألیفات متعددی در حوزه‌های مختلف از خود به جا گذاشت و نگاهی نو و محققانه به دور از تعصب و محافظه کاری را در علوم دینی دنبال کرده است.ایشان در تحقیقات علمی و حقيقت طلبي و نگارش كتاب هاي تحليلي ـ تاريخي، به ويژه تاريخ اسلام و سيرة ائمه علیهم السلام و دفاع از حريم تشيع تبحر و تخصص والا و شجاعت و استواري خاصي داشت. از معروف‌ترین آثار معروف الحسنی می‌توان به سیره ائمه اثنی عشر علیهم السلام و سیرة المصطفی صلی الله علیه و آله اشاره نمود. وی این دو کتاب را با اطلاعات تاریخی و به دور از هر گونه ملاحظه‌كاري و تعصب درباره زندگی معصومین علیهم السلام تالیف نموده است. كه در نوع خود بي نظير هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.زیست نامه حیات فردی نام وشهرت: سيد هاشم بن معروف بن علي بن احمد، سید هاشم معروف الحسنی، از علما و فقهای شیعه قرن چهاردهم است. پدر و مادر: پدر وی سيد معروف، انسانی وارسته و پرهیزکاربود در ايمان و پارسايي و متانت و امانت‌داري و جوانمردي، نزد عموم مردم شهره بود. و مقام و موقعيتي والا و شايسته در نزد اهالي داشت و از صاحبان املاك و ذي نفوذان در منطقه «جناتا»‌ از توابع شهرستان صور، واقع در جنوب لبنان به شمار مي‌رفت. از مادر ایشان اطلاعی در دست نیست. زمان و مکان تولد: سيد هاشم بن معروف بن علي بن احمد، در سال 1333ق (1914م) در منطقه «جناتا»‌ از توابع شهرستان صور، واقع در جنوب لبنان ولادت يافت. مراحل و مقاطع زندگی: در خانداني شريف و بزرگوار، تحت تربيت پدري مهربان و دلسوز سپري شد كه در ايمان و پارسايي و متانت و امانت‌داري و جوانمردي، نزد عموم مردم شهره بود. در چنين فضاي باصفايي، سيد هاشم خصال والاي انساني و اسلامي همانند خاكساري، راستي، پاكدستي، خوش‌گفتاري، پاك‌طينتي و ساده‌زيستي در عين دارامندي را از پدرش آموخت. سيد معروف، پدر سيد هاشم، مقام و موقعيتي والا و شايسته در نزد اهالي داشت و از صاحبان املاك و ذي نفوذان آن ديار به شمار مي‌رفت. سيد هاشم كودك بود كه پدرش زمينه آموختن علم را برايش فراهم ساخت. او ادبيات عرب و صرف و نحو و علومي را كه طلبه دانش دين در ابتداي تحصيلش با آنها آشنا مي‌گردد، نزد دانشمند فاضل و اديب، شيخ علي شراره در «بنت جبيل» فرا گرفت. پس از فراگيري علوم مقدماتي، در حالي كه سنش از سيزده تجاوز نمي‌كرد، در سال 1346ق به نجف اشرف كه كانون عالمان و فقيهان برجسته و مجاهد بود، رهسپار گرديد و در جوار مرقد مطهر اميرالمؤمنين، حضرت علي (علیه السلام) اقامت گزيد. پدر بزرگوار و خيرخواه سيد هاشم، در شرايط حساسي كه فرزندش بيش از هر زمان ديگر به او نياز داشت، از هيچ‌گونه ياري و پشتيباني معنوي، مادي و روحي درباره وي دريغ نكرد تا او با خيالي آسوده به كسب دانش بپردازد. سيد هاشم در نجف، دروس صرف و نحو و ادبيات را نزد شيخ محسن شراره كامل، و مراتب و مدارج بالاتر را نزد شيخ محسن و ديگر بزرگان و عالمان نجف سپري كرد. در اين مرحله، او در محضر عالماني همانند سيد حسين الحمامي، شيخ محمدعلي الخرساني و علامه سيد محسن حكيم، شاگردي كرد. سيد هاشم كتاب كفايه و رسائل و مكاسب را نزد عالم نامدار، آقا سيد جمال گلپايگاني آموخت و در جلسه درس فقيه عالي‌قدر، شيخ محمد حسين كاشف‌الغطاء حاضر شد. ▫️تلاش خستگي‌ناپذير و استعداد سرشار، سبب شد سيد هاشم در مدت كوتاهي لياقت حضور در سطوح عالي ـ درس خارج ـ درس‌هاي حوزه را پيدا كند. شيخ محمدتقي فقيه يكي از دوستان و هم‌درسان سيدهاشم مي‌گويد: سيد هاشم از هوش فراوان و حضور ذهني قوي برخوردار بود؛ به گونه‌اي كه اگر در نجف مي‌ماند و تحصيلات خويش را دنبال مي‌كرد؛ حتماً استحقاق مرجعيت ديني را مي‌يافت. ▫️او در ميان هم‌نوعان و هم‌رديفان، از برترين و زبده‌ترين كساني بود كه مي‌شناختم. در فراگيري سطوح عالي اجتهاد، سيره او اين‌گونه بود كه هرگاه نظريه اصولي يا فقهي در جلسه درس مطرح مي‌شد، به راحتي آن را نمي‌پذيرفت و تسليم رأي نمي‌شد ـ هرچند آن نظريه مشهور و صاحب نظريه، عالمي برجسته مي‌بود ـ و با دلايل بلكه تحليل و تجزيه و تأمل، آن نظريه را تا حدي كه مي‌توانست به چالش مي‌كشيد و تا وقتي گمان مي‌كرد دليل و حجت موافق رأي اوست ـ هرچند در آن رأي تنها بود ـ، احساس انفعال و ترس نمي‌‌كرد. بر اين اساس، همچون دانشمندي اهل اجتهاد بود كه درصدد رسيدن به رأي مستقل است. ▫️ هنگامي كه با دانشوران و طلاب هم‌طراز خويش به مباحثه مي‌پرداخت، براي اثبات رأي و نظر خويش، هيچ گاه از قول استاد يا فلان عالم بلندآوازه مايه نمي‌گذاشت و هزينه نمي‌كرد؛ بلكه مي‌كوشيد پس از تفكر و تحقيق و با استدلال و برهان و گفت‌وگوي علمي، نظريه‌اي برگزيند و از رأي خويش هم با استدلال و برهان دفاع كند. در واقع، او مجتهدي بود كه مي‌دانست و مي‌توانست مسائل فرعي را طبق ضابطه‌اي اجتهادي و روشمند، به اصول برگرداند و با آنها انطباق دهد. بر اين اساس، سيد هاشم اگر در نجف اشرف مي‌ماند و همين مسير را پي مي‌گرفت، صلاحيت زعامت و مرجعيت ديني را مي‌يافت؛ زيرا حقيقتاً از حيث فضل و عقل و پارسايي و قدرت اراده و عدم دلبستگي به زخارف دنيوي، نمونه بود. تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 💎دهمین جشنواره بانو امین(ره) 📚شرایط آثار : ۱. پایان نامه های دفاع شده سطح سه طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها(سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲)؛ ۲. گواهی مقالات چاپ شده یا برگزیده در جشنواره ها و همایشهای ملی و فراملی(سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲)؛ ۳. مقالات اساتید ، پژوهشگران و طلاب در تمامی سطوح(سطح دو، سطح سه، سطح چهار) به شرط عدم ارسال مقالات به نشریات، همایشها و جشنواره ها؛ 💠توجه: داوری و ارزیابی مقالات در هر سطح علمی به صورت مجزا انجام می شود. 🔆بخش ویژه: «ایده ها، طرح ها و مقالات با محوریت » ۱. بخش جهاد تبیین ۲. اصلاح سبک اقتصادی خانواده در راستای شعار سال (مهار تورم رشد تولید) 🔻روش ارسال آثار: 🔸تکمیل فرم ثبت نام و ارسال آثار از طریق /http://forms.jz.ac.ir/f_43 ♦آدرس دبیرخانه: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، دفتر همایشها و جشنواره های علمی 📞شماره تماس: ۳۲۱۱۲۱۸۶-۰۲۵ زمان مراجعه: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳ 📆مهلت ارسال آثار:۱۴۰۲/۰۴/۳۱ 🌐کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کمیته علمی همایش با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار می‌کند: 🌐 هفدهمین پیش نشست همایش سالک الی‌الله ◽️موضوع: بازشناسی نقش عالمان شیعی؛ توازن شخصیت معنوی و تاثیرگذاری اجتماعی، با تمرکز بر شخصیت آیت الله ناصری رضوان الله علیه سخنران: سرکار خانم دکتر ناهید طیّبی مدیر دانشنامه زن مسلمان، استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام الله علیها 📒 دبیر علمی: سرکار خانم طاهره حیاتی استاد حوزه و دانشگاه و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم 📆 زمان: سه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۸:۳۰ صبح 🗒 مکان: مکان: قم، بلوار غدیر، کوچه۱، ساختمان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم، واحد۷ 🔗 لینک‌های پخش برخط پیش نشست: 🔗 https://www.aparat.com/hamayesh_naseri/live 🔗 https://vcm.whc.ir/b/xrx-mao-h6r-qot 🔘 دبیرخانه همایش سالک الی‌الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸۱ تیر، زادروز محمدعلی‌شاه (۱۲۵۱–۱۳۰۵) ششمین پادشاه از دودمان قاجار 📓«حکومت تزار و محمدعلی میرزا» نویسنده: ن. پ. مامونتوف ترجمه: شرف‌الدین میرزا قهرمانی 📌این اثر به یکی از حساس‌ترین رویدادهای تاریخ مشروطه یعنی به «توپ بستن مجلس شورای ملی» اشاره دارد. وقایع‌نگاری از نگاهِ خاصِ شخصیتی مرموز و نکته‌سنج با نام «ن. پ. مامونتوف» که آن‌قدر جذاب است که کتاب را به یکی از خواندنی‌ترین عصر قاجار بدل کرده که علاوه‌بر ارائۀ اطلاعات مهم سیاسی و فرهنگی از زاویۀ دید یک فرد روس، نکات ظریفی از ساختار حکومتی و نظامیِ روزهای پُرآشوبِ سلطنت محمدعلی‌شاه را نیز بیان می‌کند. @safarvaname | سفر و نامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای عرفه- ترجمه روان.pdf
1.82M
متن و ترجمه امام حسین علیه السلام برای کسانی که دسترسی به مفاتیح الجنان و دعای ندارند
. و هاجر! همان زن غریب، همان کنیز حبشی و همان اسطوره استقامت. و مگر او در میان صفا و مروه چه کرده است که رد پایش تا قرن‌ها بعد به سپیدپوشان حج، موج حرکت می بخشد؟ هاجر به دنبال آب می‌دوید و خود می‌دانست که سراب است. اما سعی هاجر بیان استقامت در بی‌کسی‌هاست و بیان توکل و اعتماد در بن‌بست‌ها. هروله‌ی هاجر، پیام از پا نیفتادن است، پیام اعتماد و درس توکل است. ✨وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَٰذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ ﻭ ﻫﺮ ﺳﺮﮔﺬﺷﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ‌ﻫﺎﻱ [ ﭘﻨﺪﺁﻣﻮﺯ ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﻣﻰ‌ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ، ﺣﻘﻴﻘﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻝ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻛﻨﻴﻢ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ‌ﻫﺎ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭘﻨﺪ ﻭ ﺗﺬﻛّﺮﻱ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(هود/١٢٠) ✨ ¤برشی از کتاب شب‌شکن (مثنوی درمانی) ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
❓سوال 🔰 آیا دعای امام حسین (علیه‌السلام) مربوط به همان سالی است که حضرت مکه را به سوی کوفه ترک کردند؟  ✅ پاسخ🔰 🔹شاید بسیاری دعای را مربوط به حجة الوداعِ امام حسین (علیه‌السلام) بدانند و گمان کنند که این مناجات پیش از حرکت ایشان به سمت کوفه، خوانده شده است اما:👇 🔹 دعای معروف روز عرفه که سید_الشهدا (علیه‌السلام) خواندند مربوط به سال واقعه عاشورا نیست چون حضرت بارها به حج مشرف شدند و این دعا قطعا مربوط به سالی نمی‌شود که حضرت مکه را به قصد عراق ترک کردند 🔹 چون طبق نقل تاریخ، در آن سفری که حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) از مکه به سمت کوفه حرکت کردند، روز یوم الترویه یعنی روز هشتم ذی الحجه بود که همه به سمت منا و عرفات رفتند در حالی‌که امام حسین (علیه‌السلام) از مکه خارج شدند و به سمت منا و عرفات نرفتند یعنی امام حسین(علیه‌السلام) در آن سفر اصلا منا و عرفات را درک نکردند تا بخواهند در صحرای عرفات، بخوانند. 👈و از طرفی هم می‌دانیم که حضرت این دعای عرفه را در روز عرفه 9 ذی الحجه در صحرای عرفات در کنار "جبل الرحمه" خوانده است. پس بی‌شک زمان خواندن دعای عرفه توسط امام حسین (علیه‌السلام) در سال آخر عمر مبارکشان نبوده چون حضرت یک روز پیش از روز عرفه، مکه را به سوی عراق ترک کرده بود و حضرت این دعا را در حج‌های سالهای گذشته‌‌اش خوانده بود. ☑️ اما زمان دقیق خواندن این دعا توسط حضرت، در چه سالی از عمر مبارکشان بوده اطلاعات دقیقی در تاریخ وجود ندارد ولی برخی از محقیقین می‌گویند که امام حسین این دعا را سه سال پیش از شهادتشان خواندند یعنی در ذی الحجه سال 58ه.ق
. 🌐 دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با مشارکت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار می‌کند. 🔆 همایش «غدیر در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی با تاکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی». 🔹با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دامت برکاته) ❇️با ارائه مقالات راه یافته به مرحله نهایی در این حوزه برگزار خواهد شد. 🔆 تشکیل کمیسیون‌های تخصصی: 1⃣غدیر در تاریخ 2⃣ غدیر در مذاهب شیعه 3⃣ غدیر در مذاهب اهل سنت 🔻زمان: پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح تا دوازده 🔻مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر(ره)، سالن شهید حکیم(ره)، سالن شهید بهشتی(ره) 🔻به شرکت کنندگان در همایش گواهی نامه اعطاء خواهد شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_jمی