eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
959 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 به وقت خانواده در تاریخ اسلام افراد کنشگر بسیارند آنان که در آسمان انسانیت مانند ستارگانی درخشیده اند و تا ابد راه صلاح را روشن ساخته اند. اما خانواده ای گل سرسبد شدند و خداوند حقانیتشان را به اثبات رساند. خانواده ای با نهایت همدلی، وفاق و آرامش که بی بدیل و سرآمد شدند. خانواده ای که زیر کساء جمع شدند تا خداوند به معرفی شان بپردازد و بر همگان اتمام حجت نماید. اهل خانه ای که 🌺 اهل گفتگو و سلامند: فَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا فاطِمَةُ فَقُلْتُ عَلَیک السَّلامُ قالَ... 🌸 اهل ادب و تکریمند: فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک راَّئِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ... 🌸 اهل همدلی اند: اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً... 🌺 اهل مساوات بین بچه ها هستند: حضرت زهرا(سلام الله علیها) با همه یکسان صحبت کردند. 🌸 اهل محبت و مودتند: وَعَلَیک السَّلامُ یا قُرَّةَ عَینی وَثَمَرَةَ فُؤ ادی 🌸 اهل گوش دادن موثرند: ایتینی بِالْکساَّءِ الْیمانی فَغَطّینی بِهِ فَاَتَیتُهُ بِالْکساَّءِ 🌺 اهل وقت گذاشتن برای خانواده اند: اکتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکساَّءِ .. 🌺 اهل اجازه گرفتن هستند و مرز و حریم دارند: اَتَاْذَنُ لی اَن اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ 🌺 اهل بازخورد مثبت دادن و حمایتند: قَدْ اَذِنْتُ لَک... 🌸اهل دعا و مناجاتند: وَقالَ اَللّهُمَّ اِنی هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیتی وَخاَّصَّتی وَحاَّمَّتی لَحْمُهُمْ لَحْمی وَدَمُهُمْ دَمی و..... تمام این خصوصیات میتواند الگویی باشد تا از تعارضات در خانواده پیشگیری کنیم و در صورت پیش آمدن مشکلات آن را در کوره محبت و عاطفه ذوب نماییم. ✅ به‌ امید لبخند رضایت اهل کساء 🖊متن: سرکار خانم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ای روح کرم که مظهر احسانی «آنی» که اشاره کرد «حافظ» آنی خورشیدی و ذرّه پروری آیینت آیینهٔ «هَل اَتی عَلَی الاِنسانی» 📝
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛ 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛ 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های 1400 و 1401 تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: پایان شهریور 1402 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه. تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است. 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی ره دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️راههای ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ سایت همایش www.ketabebanovan.ir پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸۲۶ تیر، درگذشت میرزا محمدحسین سیفی قزوینی (۱۲۴۰_۱۳۱۵) ملقب به «عمادالکتاب» از استادان خوش‌نویس خط نستعلیق در یکصدسال گذشته. 📜نسخه «سیاحت‌نامه استانلی به آفریقا» به کتابت «عمادالکتاب» 📌وی اولین خوشنویسی است که کتابچه‌های رسم المشق یا رسم‌الخط را برای استفاده نوآموزان ابداع کرد، که این ابتکار عمادالکتاب در رواج دوباره خوشنویسی پس از گسستگی زنجیرهٔ مکتب استادان قدیم بسیار مؤثر بود و نقشی قطعی در فراگیر شدن شیوهٔ خوشنویسی کلهر که او دنبال می‌کرد داشت. از دیگر کارهای او کتابت بسیار نفیس شاهنامه فردوسی معروف به «امیربهادری» است که در تهران به چاپ رسیده‌است. عمادالکتاب آثار بسیاری از خود به جای گذاشته‌است که افزون بر موارد پیش گفته کتابت سیاحت نامه استانلی به آفریقا است. @safarvaname | سفر و نامه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شناخت راه حق در شورای شش نفره خلیفه دوم 🖌نویسنده: روزهای پایانی ماه ذی الحجه یادآور یکی از رخدادهای تاثیرگذار در تاریخ اسلام است که هر انسان منصف و خردمندی با بازخوانی آن، به نشانه ای از نشانه های راه دست خواهد یافت. این ایام، دربردارنده دو آزمون سترگ است؛ یکی برای مسلمانان سال ۲۳ هجری قمری و دیگری برای همه مسلمانان در طول تاریخ. بر اساس گزارش‌های تاریخی، عمر بن خطاب در ۲۶ یا ۲۷ ذی‌حجّه سال ۲۳ق در ۶۰ یا ۶۳ سالگی به دست ابولؤلؤ غلام مغیرة بن شعبه به قتل رسید. براساس برخی منابع، او در ۲۷ ذی‌حجّه مجروح و پس از سه روز در ۳۰ ذی‌حجه از دنیا رفت. عمر در بستر بیماری به فکر تعیین جانشین پس از خود افتاد و می‌گفت که اگر معاذ بن جبل، ابوعبیده جراح و سالم مولی حذیفه زنده بودند، خلافت را به آنها می‌سپردم؛ اما چون این افراد درگذشته بودند، عمر برای تعیین خلیفه پس از خود، شیوه‌ای نو مطرح کرد. عمر بن‌ خطاب بر خلاف روش تعیین ابوبکر (بیعت) و خودش (استخلاف) برای خلافت، شورایی متشکل از ۶ نفر را انتخاب کرد تا یکی را از میان خود به‌عنوان خلیفه برگزینند. اعضای این شورا عبارت بودند از علی بن ابی طالب(ع)، عثمان بن عفان، طلحة بن عبیدالله، زبیر بن عوام، سعد بن ابی وقاص و عبدالرحمن بن عوف. اگرچه فقط ظاهر این عمل، به صورت مشورتی بود اما در واقع، ترکیب شورا به گونه ای مهندسی شده بود که به انتخاب عثمان می‌انجامید، زیرا عمر تعیین کرده بود که اگر به نظر واحدی نرسیدند و ۲ گروه ۳ نفره، نظر متفاوتی درباره شخصی داشتند، رأی گروهی پذیرفته شود که عبدالرحمان در آن است. طبق پیش‌بینی امام علی(ع)، سعد با پسرعموی خود عبدالرحمان مخالفت نمی‌کرد و عبدالرحمان که شوهرخواهر عثمان بود، به او رأی می‌داد. در این‌صورت اگر طلحه و زبیر هم با علی (ع) موافق می‌بودند، فایده‌ای نداشت؛ چراکه عبدالرحمان در گروه طرفدار عثمان بود. غیر از مهندسی خروجی شورا، حق آزادی در انتخاب نیز در این شورا وجود نداشت؛ زیرا این شش نفر مجبور بودند کسی را از میان خود به عنوان خلیفه تعیین کنند و اگر در مدت سه روز به نتیجه نمی رسیدند، طبق دستور عمر، آنها را توسط لشکری که با ۵۰ نفر در اطراف محل شورا بودند، گردن می زدند. در این مدت، اعضای شورا به ویژه عبدالرحمان بن عوف به گفتگو با مسلمانان می پرداخت تا دیدگاه آنان را درباره خلیفه بعدی به دست آورد. صبح روز سوم، ابن عوف در مسجد پیامبر(ص) در جمع مهاجران و انصار حضور داشت که عمار به او هشدار داد اگر مى‏‌خواهد ميان مسلمانان شكاف ايجاد نشود، با على (ع) بيعت كند. مقداد نیز سخن او را تایید کرده است. ابن ابى سرح (يكى از بنی امیه) نیز بدو نهیب زده که اگر مى‏‌خواهد ميان قريش اختلاف نشود با عثمان بيعت كند. عمّار که راستگوئی او توسط پیامبر اکرم تایید شده بود٬ خطاب به جمع حاضر گفت: خداوند به بركت پيامبر خود ما را گرامى داشت و عزّت بخشيد، چرا امر خلافت را از خاندان رسول خدا (ص) بيرون مى‏‌كنيد؟!  اینجا اولین آزمونی بود که مسلمانان آن دوره، به آن امتحان شدند. آنان از جایگاه عمار یاسر خبر داشتند و سخن رسول الله(ص) درباره او را شنیده بودند که عمار با حق است و حق با عمار، عمار گِرد حق میچرخد هرجا که باشد. این خود نشانه آشکاری بود تا مسلمانان در این بزنگاه تاریخی، از مدار حق منحرف نشوند و امامت جامعه را به شایسته‌ترین شخص بدهند. اما شوربختانه به این معیار حق بی توجه بودند و با توطئه عبدالرحمان بن عوف، حق را نادیده گرفتند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙الصحیح من سیرة الإمام الحسین بن علی(علیه‌السلام) ✍🏻مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی ▫️محتوای کتاب حاضر، حیات امام حسین(علیه السلام) را از زمان تولد آن حضرت تا بازگشت کاروان اسرای اهل‌بیت(علیه السلام) به مدینه را شامل می‌شود. ▫️نویسنده‌ی سیره الحسین(علیه السلام)، در هر رویداد تاریخی که نقل می‌کند، حتی در مواردی که مستقیما به امام حسین(علیه السلام) مرتبط نیست رفتار و موضع‌گیری آن حضرت را نقل و تحلیل کرده است. ▫️ایشان در هر مسئله تاریخی، در صورتی که حدیثی از ائمه اطهار وارد شده باشد را از منابع متعدد شیعی و اهل سنت نقل کرده و سپس روایت کتاب‌های تاریخی را نقل می‌کند. ▫️در مواردی که حدیثی وارد نشده نیز به تحلیل نقل‌های تاریخی اکتفا می‌کند. ▫️استاد مرتضی عاملی برخی مسائل تاریخی اختلافی را که لزوما به حضرت اباعبدالله(علیه السلام) نیز مرتبط نیست، مطرح، نظرات مختلف را نقل و در نهایت نظر و استنباط خود را بیان می‌کند؛ مثل جریان سقیفه ، شهادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و بحث عایشه و ارتباط با امامان و جریان دفن امام حسن(علیه السلام) و همچنین طبق ادعای نویسنده شبهاتی که درباره حیات و سیره امام حسین(علیه السلام) وارد شده را نیز طرح و پاسخ می‌دهد؛ مثل مهریه همسران آن حضرت یا بحث وجود رقیه دختر امام حسین(علیه السلام) ▫️از مباحث مفصل کتاب سیره الحسین فی الحدیث و التاریخ، وقایع نگاری حادثه عاشورا و حوادث بعد از آن است. نویسنده واقعه کربلا را از منابع تاریخی بسیاری نقل می‌کند و سپس ارجاعات آن منابع را نیز بیان کرده و در نهایت استنباط خود را از روایت‌های تاریخی بیان می‌کند. ▫️سیرة الحسین همه مسایل مرتبط به شخصیت، حیات و سیره امام حسین(علیه السلام) را شامل می‌شود و علاوه‌بر روایات تاریخی و حدیثی، نویسنده که خود از مورخان شیعی معاصر است، تحلیل و نظر خود را نیز بیان می‌کند. 🔹این کتاب ۲۴ جلدی به ۶ بخش کلی تقسیم می‌شود که هر یک دوره‌ای از حیات امام حسین(علیه السلام) را دربر می‌گیرد: ▫️بخش اول امام حسین(علیه السلام) در زمان حیات رسول اکرم؛ در حدود ۶ جلد؛ ▫️بخش دوم از زمان وفات پیامبر اسلام تا زمان خلافت امیرالمومنین امام علی(علیه السلام)؛ در حدود ۱ جلد؛ ▫️بخش سوم امام حسین(علیه السلام) در زمان خلافت امام علی و امامت حسن(علیه السلام)؛ در حدود ۲ جلد؛ ▫️بخش چهارم از زمان شهادت امام حسن(علیه السلام) تا شب عاشورا؛ در حدود ۶ جلد؛ ▫️بخش پنجم وقایع روز عاشورا، در حدود ۴ جلد؛ ▫️بخش ششم وقایع بعد از روز عاشورا تا رسیدن کاروان اهل‌بیت(علیهم السلام) به مدینه تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 وبگاه جامع مشاهده واقعه سیدالشهداء علیه‌السلام ⬅ noo.rs/TzkxG مشاهده آموزش روش با پایگاه noorsoft.org/fa/Film/View/15308 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 چطور برای بچه‌هایمان خاطره‌های محرمی بسازیم 🏴 چند ایدهٔ ساده برای فعالیت بچه‌ها در ماه محرم ❇️ ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft