#معرفی_کتاب
کتاب بر دین حسین علیه السلام
مولفین: محمد حسین افراخته، نجمه صالحی، مریم امامی شوشتری، کوثر وفادار
🔹برشی از کتاب
بر دین حسین علیه السلام، عبارت پرتکرار جمعی از اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام در رجزهای خویش است (إني علی دین الحسین) اعتقادی که باور به آن در طول تاریخ، مرام شیعیان امامیه در مقابل تحریفهای ایجاد شده توسط دشمنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان بود. همان منافقانی که سنت اجدادی آنان قرآن بر نیزه کردن بود؛ یک روز مصحف بر نیزه کردند تا با قرآن ناطق مخالفت کنند و یک روز رأس مطهر قرآن ناطق را بر نیزه بردند تا آثار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام را نابود کنند.
در این میان کسانی بودند که امام حسین علیه السلام امام زمانشان بود... ایشان با اعتقاداتی که در سخنان و رجزهای آنها مشهود است، چراغ راهی را برای شیعیان حیران دوران غیبت حضرت صاحب الزمان علیه السلام برافروختند...
پ.ن:پ.ن: برای سرکار خانم نجمه صالحی، دبیر محترم انجمن تاریخ و دیگر نویسندگان فرهیخته این اثر گرانسنگ آرزوی توفیق و خیر کثیر داریم.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بسمه تعالی
اثرات برپایی روضه در خانه و یا هیئت!
ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺎﺿﯽ(رحمة الله علیه):
ﺩﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ؛ (علیهالسلام) کوتاهی ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ، ﺭﻭﺿﻪ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ.
ﺁﯾﺖ الله ﺑﻬﺠﺖ(رحمة الله علیه):
ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ شب ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ(رحمة الله علیه):
برای رسیدن به عرفان کامل دو راه و دو مکان بیشتر وجود ندارد:
یا در حرم اباعبدالله یا در مجلس ابا عبدالله…
آیت الله آشیخ عبدالکریم حائری(رحمة الله علیه):
روضه خوانی و گریه بر سیدالشهدا(علیهالسلام) عمل مستحبی است که هزار واجب در آن است.
حاج میرزا اسماعیل دولابی(رحمةالله علیه):
محبت و عزاداری برای امام حسین(علیهالسلام) انسان را زود به مقصد می رساند همه اهلبیت کشتی نجاتن ولی کشتی امام حسین(علیهالسلام) سریعتر است..
علامه طباطبایی( رحمةالله علیه):
«این کتیبه های سیاه که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را شفاعت میکنند».
آیت الله بروجردی(رحمةالله علیه):
به مقداری که امام حسین(علیهالسلام), بزرگ و واجب الاحترام است، منسوبین (سادات)به آن حضرت هم لازم الاحترام می باشند.
ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ(رحمة الله علیه):
ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺭﻭﺿﻪ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻣﻘﯿﺪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﭘﺎﯼ ﺳﻤﺎﻭﺭ ﺑﻨﺸﯿﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﮐﻔﺶ ﻫﺎﺭﺍ ﺟﻔﺖ ﮐﻨﻨﺪ.
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین جمیعا و رحمة الله و برکاته.
تنظیم: سرکار خانم زینب الوندی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
امام رضا (علیه السلام):
ای فرزند شبیب! اگر بر حسین بن علی (علیهماالسّلام) گریه کنی تا این که اشکهایت بر گونههایت جاری شود، خداوند همه گناهان تو را میآمرزد، بزرگ باشد یا کوچک، اندک باشد یا زیاد.
ای فرزند شبیب! اگر میخواهی خداوند را ملاقات کنی در حالی که گناه نداشته باشی، حسین (علیهالسّلام) را زیارت کن.
ای فرزند شبیب! اگر میخواهی در بهشت جای گیری و با محمد و آلش همنشین گردی، قاتلان حسین (علیهالسّلام) را لعنت کن.
ای فرزند شبیب! اگر میخواهی ثواب شهدای کربلا را داشته باشی، هر گاه یاد آنها را کردی بگو: «یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»؛ ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ میرسیدم.
ای فرزند شبیب! اگر میخواهی با ما در درجات بلند قرار گیری، در هنگام اندوه ما اندوهگین باش، و در وقت خوشحالی ما خوشحالی کن، اکنون به ولایت ما چنگ بزن و بدان اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند روز قیامت او را با همان سنگ محشور میکند.»
يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً
يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ اَلْغُرَفَ اَلْمَبْنِيَّةَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعَ اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْعَنْ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ
يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اُسْتُشْهِدَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ «يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً»
يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى مِنَ اَلْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ اِفْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلاَيَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلاً تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ .
الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۹
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#سلسله_نشستهای تخصصی "مکتب عاشورا"
معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار میکند.
🔻حضور اعضای انجمن های علمی پژوهشی در نشستهای علمی فعالیت پژوهشی محاسبه می شود.
📌لینک ثبت نام
http://forms.jz.ac.ir/f_25/
🌐 لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰 انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراء (سلاماللهعلیها) برگزار میکند.
🔆نشست تخصصی:
«گونه شناسی دیدگاهها درباره علت حضور خاندان امام حسین علیه السلام در کربلا»
❇️ استاد محترم: سرکار خانم زهرا کبیری پور(عضو فعال انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام)
🕕 زمان: یکشنبه ۸ مرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱
🏬مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، معاونت پژوهش، طبقه سوم، سالن نشستهای علمی
🔻حضور اعضای انجمن های علمی پژوهشی در نشستهای علمی فعالیت پژوهشی محاسبه می شود.
📌لینک ثبت نام
http://forms.jz.ac.ir/f_25/
🌐 لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مع القرآن
🎙 حاج مهدی تدینی
🔹 واکنش هیأتهای حسینی
در پی جسارت به قرآنمجید
#مع_القرآن
#الی_الحبیب
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سياه_پوشي_در_سوگ_ائمه_نور_ع_030170094331.PDF
5.98M
نام کتاب: «سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)»
تالیف: استاد #علی_ابوالحسنی_منذر
💥 ریشههای تاریخی و مبانی فقهی سیاهپوشی در سیره اهل بیت (ع) |چاپ قدیم، سال ۱۳۷۵
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
هدایت شده از گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#امام_حسین علیهالسلام
#کاروان_اسرا
#مثنوی
🔹بوی تو میآید🔹
نسیمی آشنا از سوی گیسوی تو میآید
نفسهایم گواهی میدهد بوی تو میآید
شکوه تو زمین را با قیامت آشنا کرده
و رقص باد با گیسوی تو محشر به پا کرده
زمین را غرق در خون خدا کردی خبر داری؟
تو اسرار خدا را برملا کردی خبر داری؟
جهان را زیر و رو کردهست گیسوی پریشانت
از این عالم چه میخواهی همه عالم به قربانت
مرا از فیض رستاخیز چشمانت مکن محروم
جهان را جان بده، پلکی بزن، یا حیّ و یا قیّوم
خبر دارم که سر از دِیْر نصرانی درآوردی
و عیسی را به آیینِ مسلمانی درآوردی
خبر دارم چه راهی را بر اوج نیزه طی کردی
از آن وقتی که اسب شوق را مردانه هِی کردی
تو میرفتی و میدیدم که چشمم تیره شد کمکم
به صحرایی سراسر از تو خالی خیره شد کمکم
تو را تا لحظهٔ آخر نگاه من صدا میزد
چراغی شعله شعله زیر باران دست و پا میزد
حدود ساعت سه، جان من میرفت آهسته
برای غرق در دریا شدن میرفت آهسته
::
بخوان! آهسته از این جا به بعد ماجرا با من
خیالت جمع، ای دریای غیرت! خیمهها با من
تمام راه برپا داشتم بزم عزا در خود
ولی از پا نیفتادم، شکستم بیصدا در خود
شکستم بیصدا در خود که باید بیتو برگردم
قدم خم شد ولیکن خم به ابرویم نیاوردم
نسیمی آشنا از سوی گیسوی تو میآید
نفسهایم گواهی میدهد بوی تو میآید
📝 #سیدحمیدرضا_برقعی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🍃به یاری خدا دومین شماره دو فصلنامه داخلی" تاریخ نامه جامعه " به چاپ رسید.
🍂ضمن تبریک به نویسندگان محترم، از استادان، پژوهشگران و طلاب سطوح مختلف، جهت ارسال مقاله برای شماره های بعدی نشریه، دعوت به عمل می آید.
آیدی ایتا جهت ارسال مقالات:👇👇
@AdminSire
رایانامه:👇👇
tarikhnamehjz@iran.ir
📣لازم به ذکر است طلاب سطح سه جامعه الزهرا(س) میتوانند با چاپ مقاله (مستخرج از پایان نامه)، از امتیاز افزایش نیم نمره، به نمره نهایی پایان نامه استفاده نمایند.
گروه علمی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تنها شهید ایرانی عاشورا
شاعر رجز معروف
أَمیری حُسَیْن وَنِعْمَ الْامیر
سُرورُ فُؤادَ البَشیرِ النَّذیر
کیست ؟
" اسلم ابن عمرو ترکی قزوینی" یا دیلمی
شاعر، کاتب، قاری قرآن، کمان دار و مسلط به زبان های عربی، ترکی و فارسی
اهل دیلمان " گیلان تا قزوین فعلی " از قبیله ایرانی های مقیم کوفه به نام " بنی الحمراء"
تربیت یافته سه امام در سه دهه:
۱۰ سال در خدمت امام علی (ع) در کوفه
۲۰ سال در خدمت امام حسن و امام حسین(ع) در مدینه
(تا هنگام شهادت در کربلا در سن حدود ۴۵ سالگی )
جزء ۷ نفری از اصحاب که در مقاتل ذکر شده حضرت اباعبدالله در لحظه شهادت شخصا بر بالین آنها حاضر شده است.
نقل است در هنگام شهادت به امام گفته است " مثل من سعادت مند کیست که فرزند رسول خدا در لحظه رفتن از این دنیا صورت بر صورتش نهاده است "
مزار اسلم در مقبره دسته جمعی شهدای کربلا در قسمت شرقی حرم مطهر امام حسین(ع) قرار گرفته است
🖊برگرفته ازکتاب:
" کیست مثل من؟ "
به قلم محمد رضا عبدالامیر انصاری ترجمه احمد امیری شادمهری
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰✦؛﷽✦
🏴🏴🏴
✅ 🍃سلسله درس گفتارهای عاشورا (شماره ۳) با حضور حداکثری عاشورا پژوهان کشور
📚موضوع: طیف بندی نقش ها و فرانقش های زنان در غدیر و عاشورا
🎙 مدرس: استاد دکتر ناهیدطیبی
📜 گواهی : پس از قبولی در آزمون پایان دوره
🗓تاریخ برگزاری: جمعه ۱۳مردادماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۷(۵عصر)
📻 به اطلاع دانش پژوهان محترم می رساند این برنامه به صورت ارسال فایل صوتی در کانال آموزش های آزاد موسسه خواهد بود و کلاس به صورت برخط برگزار نخواهد شد.
🔉لینک کانال اطلاع رسانی دوره در پیامرسان ایتا:
👇👇👇👇👇👇👇
🌐https://eitaa.com/azadieks
⬛️⬛️⬛️
📲ارتباط با موسسه از طریق لینک زیر:
@azadieks1401
شماره تماس با موسسه:
071-32281174
داخلی 111
⚫️⚫️⚫️
⚡️کانون های علمی تاریخ، کلام و حدیث موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
روایتی غریب و سوزناک از وقایع بعد از شهادت شیخ فضل الله نوری (۹ مرداد ۱۲۸۸)، کیفیت غسل و کفن و دفن ...
در اثر تلاطم و طوفان یک مرتبه طناب از گردن آقا پاره شد و نعش به زمین افتاد
جنازه را آوردند توی حیاط نظمیه مقابل در حیاط روی یک نیمکت گذاشتند جمعیت کثیری ریخت توی حیاط محشری برپا شد مثل مور و ملخ از سر و کول هم بالا می رفتند همه می خواستند خود را به جنازه برسانند دور نعش را گرفتند و آنقدر با قنداق تفنگ و لگد به نعش زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهانش روی گونه ها و محاسنش سرازیر شد . هر که هر چه در دست داشت میزد آنهایی هم که دستشون به نعش نمیرسید تف می انداختند.
به همه مقدسات قسم که در این ساعت گودال قتلگاه را به چشم خودم دیدم یک مرتبه دیدم یک نفر از سران مجاهدین مرد تنومند و چهارشانه بود وارد حیاط نظمیه شد غریبه بود جلو آمد بالای جنازه ایستاد جلوی همه دکمه های شلوارش را باز کرد و روبروی اینهمه چشم شُر شُر به سر و صورت آقا .....
تحویل جنازه
عده ای از صاحب نفوذها یپرم ارمنی را از عواقب سوزاندن نعش شیخ و تحویل ندادن می ترسانند . یپرم راضی میشود و می گوید : بسیار خوب ... به نظمیه تلفون کنید که لاشه را به صاحبانش رد کنند. سه نفر از بستگان شیخ شهید و سه نفر از نوکر هایش توی آن تاریکی توپخانه در گوشهای با یک تابوت منتظر تحویل جنازه بودند. آقا لخت و عور آن گوشه همینطور افتاده بود لا اله الا الله جنازه را در تابوت گذاشتیم و با دو مجاهد ما را راهی کردند.
جنازه را وارد حیاط خلوت خانه شیخ کردند. شیخ ابراهیم نوری از شاگردان شیخ جنازه را غسل داد.
بعد کفن کردیم و بردیم در اطاق پنج دری میان دو حیاط کوچک پنهان کردیم.
سر مجاهد ها را گرم کردیم. بعد تابوت را با سنگ و کلوخ و پوشال و پوشاک پر و سنگین کردیم.
یک لحاف هم تا کرده روی آن کشیدیم تابوت قلابی را با آن دو نگهبان سر قبر آقا فرستادیم. متولی قبرستان که در جریان بود مثلاً نعش را دفن کردو آن دو نگهبان با تابوت به نظمیه برگشتند.
صبح اوستا اکبر معمار آمد و درهای اطاق پنج دری را تیغه کردیم و رویش را گچکاری کردیم.
دو ماه بعد از شهادت شیخ در اتاق پنج دری را شکافتیم جنازه در آن هوای گرم همانطور تر و تازه مانده بود. جنازه را از آنجا برداشتیم و به اتاقی دیگر آن سوی حیاط منتقل کردیم و دوباره تیغه کردیم.
🏴 کم کم مردم فهمیدند که نعش شیخ نوری در خانه است می آمدند پشتدیوار فاتحه می خواندند و می رفتند. از گوشه و کنار پیغام میدادند امامزاده درست کردید؟! ۱۸ ماه از شهادت شیخ گذشته بود. بازاری ها بخیال میافتند دیوار را بشکافند و جنازه را برداشته دورشهر بیفتند و وااسلاما و واحسینا راه بیندازند. پیراهن عثمان برای مقصد خودشان.
🕌حاج میرزا عبدالله سبوحی واعظ میگوید یک روز زمستانی خانم شیخ مرا خواست. دیدم زار زار گریه میکند گفت دیشب مرحوم آقا رو خواب دیدم که خیلی خوش و خندان بود ولی من گریه میکردم آقا به من گفت گریه نکن همان بلاهایی را که سر سیدالشهدا آوردند ، سر من هم آوردند. اینها می خواهند نعش مرا در بیاورند زود آن را به قم بفرست.
همان شب تیغه را شکافتیم و نعش را در آوردیم. با اینکه دو تابستان از آن گذشته بود و جایش هم نمناک بود اما جسد پس از ۱۸ ماه همانطور تر و تازه مانده بود فقط کفن کمی زرد شده بود به دستور خانم دوباره کفن کردیم و نمد پیچ نمودیم به مسجد یونس خان بردیم و صبح به اسم یک طلبه که مرده آنرا با درشکه به امامزاده عبدالله بردیم و صبح جنازه را با دلیجان به طرف حضرت معصومه حرکت دادیم.
شیخ شهید در زمان حیات خود در صحن مطهر برای خودش مقبرهای تهیه کرده بود و به سید موسی متولی آن گفته بود این زمین نکره یک روز معرفه خواهد شد
نزدیک قم کاغذ به متولی نوشتیم که زنی از خاندان شیخ فوت کرده می خواهیم در مقبره شیخ دفنش کنیم و به هادی پسر شیخ سپردیم در هنگام دفن جلو نیاید تا فکر کنند واقعا میت زن است و قضیه لو نرود. شب جنازه در مقبره ماند صبح خیلی سریع قبری به حد نصاب شرعی کندیم و با مهر تربتی که خانم داده بود جنازه را درون قبر گذاشتیم نعش پس از ۱۸ ماه کمترین بوی عفونتی نداشت.
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
این آیه ای است که روی قبر شهید حاج شیخ فضل الله نوری نوشته شده است .
📗کتاب سرّ دار به قلم تندرکیا نوه شیخ شهید& نشر صبح ۱۳۸۹/ چاپ سوم - ص ۵۲
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j