🔺 آثار باستانی غارت شده ایران در موزه اسرائیل❗️
👈 کلکسیونی بینظیر که شامل آثاری ۳۰۰۰ ساله از دوران ماقبل تاریخ است.
1⃣ موزه اسرائیل در اورشلیم یکی از موزههای جهان است که بیش از نیم میلیون گنجینه و آثار باستانی به غارت رفته از بسیاری از فرهنگها و کشورهای جهان را در خود جای داده است.
2⃣ این موزه بخش مهمی دارد به نام: ایران باستان و هنر اسلامی؛ در این بخش مجموعه به سرقت رفتهای از آثار باستانی ایران مربوط به تمام دورههای تاریخی قرار دارد. از جمله این آثار، میتوان به ظروف سرامیک، برنز، ظروف مذهبی، آلات جنگی، ظروف نقره و طلا، از دوره هخامنشی و ساسانی و نیز آثار زیادی از دوره اسلامی نام برد.
3⃣ در همین موزه تعدادی مجسمه گوزن، بشقاب، سر شیر، جام شراب به شکل سر گوساله و گوزن که همه از طلای ناب ساخته شده است نگهداری میشود. جام اخیرالذکر از آثار هخامنشی است و طبق توضیحی که موزه بر روی پایه فلزی جام داده است متعلق به چندین قرن قبل از میلاد مسیح میباشد.
یک محراب کامل دوران صفوی متعلق به سده هفدهم میلادی نیز در بخش «هنر و باستان شناسی اسلامی» موزه اسرائیل، قرار دارد.
یک محراب کاشیکاری متعلق به قرون هفدهم میلادی که در کف آن سنگ مرمر سیاه به کار رفته است از ایران به اسرائیل منتقل شده است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
.
🔖 عناوین روزهای «سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» از بیست و سوم تا سیام آبانماه ۱۴۰۲.
سهشنبه 🔖 بیستوسوم آبان ماه
↤کتاب؛ کودک، نوجوان و دانش آموزان
چهارشنبه 🔖 بیستوچهارم آبان ماه
↤ کتاب؛ کتابخوانی و کتابدار
پنجشنبه 🔖 بیستوپنجم آبان ماه
↤ کتاب؛ ترویج و کانونهای مردمی
جمعه 🔖 بیستوششم آبان ماه
↤ کتاب؛ خانواده و نشاط اجتماعی
شنبه 🔖 بیستوهفتم آبان ماه
↤ کتاب؛ مسجد و فلسطین
یکشنبه 🔖 بیستوهشتم آبان ماه
↤ کتاب؛ هنر و رسانه
دوشنبه 🔖 بیستونهم آبان ماه
↤ کتاب؛ ناشران و ارکان صنعت نشر
سهشنبه 🔖 سیام آبان ماه
↤ کتاب؛ ایران و آینده
#پژوهش
#هفته_کتاب
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من به سرچشمۀ خورشید نه خود بردم راه
ذرهای بودم و مهر تو مرا بالا برد
📝 #علامه_طباطبایی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب های مطالعاتی برای دانشجویان گروه فلسفه و کلام اسلامی ( گرایش کلام اسلامی وکلام جدید، تاریخ تشیع و جامعه شناسی تشیع)
در ادامه خواهید دید👇
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
87) بدایه المعارف الالهیه/ سید محسن خرازی/ قم: جامعه مدرسین، 1373 ش.
88) آشنائی با علوم اسلامی ج2/ شهید مرتضی مطهری/ قم: نشر صدرا، 1374 ش.
89) عقائد الإمامیه / محمد رضا مظفر
90) عقاید استدلالی/ علی ربانی گلپایگانی/ مرکز نشر هاجر، 1393 ش.
91) منشور عقاید امامیه/ جعفر سبحانی/ قم: انتشارات توحید، 1393 ش.
92) آموزش کلام اسلامی/ محمدسعیدی مهر/ تهران: انتشارات طه، 1393ش.
93) علم کلام/ سید احمد صفایی/ انتشارات دانشگاه تهران 1374ش.
94) معارف دین/ لطف الله صافی گلپایگانی/ قم: موسسه انتشارات حضرت معصومه، 1379ش.
95) اصول دین(توحید، نبوت و...)/ محمد بیابانی اسکویی/ تهران: انتشارات نبا، 1390ش.
96) اصول دین/ آیت الله وحید خراسانی/ انتشارات امام محمدباقر علیه السلام
97) اصول عقاید/ محسن قرائتی/ تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، 1380 ش.
98) ارکان دین/ علی نمازی شاهرودی/ نیک معارف، 1370ش.
99) دروس اعتقادی/ سید جعفر سیدان/ مشهد: پیام طوس، 1386ش.
100) پاسخ به شبهات کلامی/ محمدحسن قدردان قراملکی/ سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1392ش.
101) محاضرات فی الالهیات/ جعفر سبحانی/ قم: جامعه مدرسین، 1372ش.
102) القواعد الکلامیه/ علی ربانی گلپایگانی
103) فی ظلال التوحید/ جعفر سبحانی
104) کشف المراد ( شرح تجرید الاعتقاد) / علامۀ حلّی
105) ارادۀ الهی در اندیشۀ امامیۀ نخستین/ اکبر اقوام کرباسی/ پژوهشگاه قرآن و حدیث/1399.
106) منشأ عصمت از گناه از خطا و گناه/ عبدالحسین کافی/ پژوهشگاه قرآن و حدیث/1399.
تک¬نگاریها در باب متکلمان امامیه
1) هشام بن حکم/ علیرضا اسعدی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1388.
2) سید رضی/ علیرضا اسعدی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1390.
3) سید مرتضی/ علیرضا اسعدی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1391.
4) اندیشه¬های کلامی شیخ مفید/ مارتین مکدرموت/ ترجمه احمد آرام/ انتشارات دانشگاه تهران/1372
5) شیخ صدوق/ سیدحسن طالقانی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1391.
6) ابن قبه رازی/ عباس میرزایی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/1394
7) مؤمن الطاق/اکبراقوام کرباسی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1393.
8) نوبختیان (ابوسهل و ابومحمد) / سیئعلی حسینیزادۀ خضرآباد/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1393.
9) معتزلیان شیعه شده/عباس میرزایی/ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1397.
10) اندیشه¬های کلامی¬ شیخ طوسی/ دانشگاه علوم اسلامی رضوی/ مؤلفان/1378.
11) آراء کلامی سید ابن طاووس/ سید لطف اله جلالی/ مؤسسۀ امام خمینی/1387
12) اندیشه¬های کلامی علامه طباطبایی/ مصطفی خلیلی /دفتر تنظیم و نشر آثار علامه طباطبایی/ 1382
13) اندیشه¬های کلامی علامه حلّی/ زانبینه اشمیتکه/ ترجمۀ احمد نمایی/ آستان قدس رضوی
14) اندیشه¬های کلامی شیخ طوسی (3 جلد)/ زیر نظر محمود یزدی مطلق/ دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
15) مجموعه مقالات کنگره جهانی هزارۀ شیخ مفید در دانشگاه قم/1372.
کلاسیکها و منابع کلام امامیه
1) المحاسن/ احمد برقی/ تحقیق سیدجلال الدین حسینی/ دارالکتب الاسلامیه
2) بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد / حسن صفار قمی/ کتابخانه یت الله نجفی قم
3) الیاقوت فی علم الکلام/ ابو اسحاق ابراهیم بن نوبخت/ تقدیم و تحقیق علی اکبر ضیائی/ کتابخانه آیه الله نجفی
4) اصول کافی/ کلینی
5) التوحید/ شیخ صدوق/ مؤسسۀ نشر اسلامی
6) کمال الدین و اتمام النعمه/ شیخ صدوق/ / دارالکتب الإسلامیه
7) الاعتقادات/ شیخ صدوق
8) النبوه/ شیخ صدوق/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
9) نقض الاشهاد (نقل بخشی از آن در کمال الدین و اتمام النعمه صدوق)/ ابنقبه رازی
10) اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات/شیخ مفید/
11) تصحیح الإعتقادات الامامیه/شیخ مفید/
12) الإفصاح فی الامامه//شیخ مفید/
13) الفصول المختاره/شیخ مفید/
14) المسائل السرویه/شیخ مفید/
15) النکت فی مقدمات الأصول/شیخ مفید/
16) الشافی فی الإمامه (4 جلد)/ سیدمرتضی/
17) الذخیره فی علم الکلام/ سیدمرتضی/ نشر اسلامی قم
18) الملخص فی أصول الدین/ سیدمرتضی/ تحقیق محمدرضا انصاری قمی/ مرکز نشر دانشگاهی
19) الأمالی (4 جلد) (غرر الفرائد و درر القلائد)/ سیدمرتضی/ کتابخانه آیت الله نجفی قم
20) تنزیه الأنبیاء/ سیدمرتضی/
21) رسائل الشریف المرتضی/
22) شرح جمل العلم و العمل/ سیدمرتضی/انتشارات اسوه سازمان اوقاف
23) کنزالفوائد (دو جلد) /ابوالفتح کراجکی/ انتشارات دارالذخائر
24) التفصیل/ ابوالفتح کراجکی [ در باب امامت علی بن ابی¬طالب]
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
25) الإستبصار فی النص علی ائمه الطهار/ /ابوالفتح کراجکی/ انتشارات دارالحدیث
26) الإقتصاد فیما یتعلق بالإعتقاد/ شیخ طوسی
27) التمهید الأصول فی علم الکلام (شرح بخش کلام از شرح جمل العلم و العمل سید مرتضی)/ شیخ طوسی/ انجمن حکمت
28) تلخیص الشافی/شیخ طوسی/
29) الغیبه/ شیخ طوسی/
30) سعد السعود للنفوس/ ابن طاووس/ انتشارات دلیل قم
31) کشف المحجه / ابن طاووس
32) بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض( کتاب النّقض)/ عبدالجلیل قزوینی رازی/ دارالحدیث
33) تلخیص المحصّل/ خواجه نصیر الدین طوسی
34) مصارع المصارع/خواجه نصیر طوسی
35) تلخیص المحصل (نقد المحصل) به انضمام رسایل و فواید کلامی/ خواجه نصیر / تصحیح عبد اله نورانی/ دانشگاه تهران/ 1359
36) قواعد العقاید ( اندیشه¬های اعتقادی) / خواجه نصیر طوسی/ ترجمۀ سید اسداله یاوری/ انتشارات لوح محفوظ/ 1379.
37) آغاز و انجام/ خواجه نصیر طوسی/تعلیقات آیه الله حسنزاده
38) السرائر/ ابن ادریس حلّی
39) شوارق الإلهام/ ملاعبدالرزاق لاهیجی
40) شرح المواقف/ میر سید شریف
41) المواقف فی علم الکلام/ عَضُد الدین ایجی/
42) الأنتصار/ ابوالحسین خیّاط
43) المعتمد فی اصول الدین/ ملاحمی خوارزمی [ احتمالاً مفصل¬ترین کتاب کلامی]
44) شرح العقائد النفسیه / تفتازانی
45) الأفین/ علامه حلّی [ در باب امامت علی بن ابی¬طالب]/
46) دلائل التصدیق من فضائل امیر المؤ منین و امامته / محمد حسن المظّفر
47) الصراط المستقیم الی مستحق التقدیم/ زین الدّین عاملی نباطی بیاضی/
48) کشف الأسرار/ روح اله [امام] خمینی
49) المراجعات / شرف الدین موسوی
50) اللوامع الالهیه فی المباحث الکلامیه/ جمال الدین مقداد سیوری حلّی
51) کشف المراد ( شرح تجرید الاعتقاد) / علامۀ حلّی
52) شوارق الإلهام/ ملاعبدالرزاق لاهیجی
53) گوهر مراد/ ملاعبدالرزاق لاهیجی
54) سرمایۀ ایمان در اصول اعتقادیات/ ملاعبد الرزاق لاهیجی/ تصحیح صادق لاریجانی/ الزهراء 1372
55) کلید بهشت/قاضی سعید قمی
56) انیس الوحدین/ ملامحمدمهدی نراقی
57) شجره الإلهیه / میرزارفیعا نائینی
58) حق الیقین/ علامه مجلسی/ بهشت جاوید، 1392ش.
59) رساله اعتقادات/ علامه مجلسی، به کوشش قاسم علی احمدی/ انتشارات دلیل ما
60) نامۀ رهبران/ میرزا احمد آشتیانی
61) علم الإمام/ محمد حسین مظفر
62) رسائل توحیدیه/ علامه طباطبائی
63) ده مقاله پیرامون مبدء و معاد/ جوادی آملی
64) پیرامون وحی و رهبری / جوادی آملی
65) مبدء و معاد / آقا جمالالدین خوانساری
66) جبر و اختیار/ آقا جمال الدین خوانساری
67) شرح احادیث طینت/ آقا جمال الدین خوانساری
68) نیت و اخلاص/ آقا جمال الدین خوانساری
69) مناظرات شیخ مفید/ آقا جمال الدین خوانساری
70) بداء/ سید محمدکاظر عصّار
71) نبراس الضیا/ محمدباقر میرداماد
72) کلمات المحققین/ خواجه نصیرالدین طوسی
73) الاراده/ شیخ مفید
74) الطلب و الاراده/ امام خمینی
75) الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید التجرید/ مقدس اردبیلی
76) الجبر و الاختیار/ سید محمدصادق روحانی
77) التوحید و الشرک فی قرآن الکریم/ جعفر سبحانی
78) تنبیهات حول المبدا و المعاد/ حسنعلی مروارید
79) عقایدالامامیه الاثنی عشریه/ سید ابراهیم موسوی زنجانی
80) عقاید اسلام در قرآن کریم/ سید مرتضی عسکری
81) العقائد الجعفریه/ خواجه نصیرالدین طوسی
82) پنج رساله اعتقادی/ خواجه نصیر و علامه حلی
83) الخلاصه فی علم الکلام/ قطب الدین سبزواری
84) واجب الاعتقاد علی جمیع العباد/علامه حلی
85) العقائد الجعفریه/ شیخ جعفر کاشف الغطا
86) الملخص فی اصول الدین/ سید مرتضی
87) حق الیقین فی معرفه اصول الدین/ سید عبدالله شبر
88) ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین/ فاضل مقداد
89) اصل الشیعه و اصولها/ محمدحسین کاشف الغطا
90) المعتمد من مذهب الشیعه الامامیه/ سدیدالدین حمصی
91) تسلیک النفس الی حظیره القدس/ علامه حلی
92) نهج الحق و کشف الصدق/ علامه حلی
93) اصول الدین/ محمدحسن آل یاسین
94) الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد/ فاضل مقداد
95) معارج الفهم فی شرح النظم/ علامه حلی
96) علم الیقین فی اصول الدین/ فیض کاشانی
97) منهاج الیقین فی اصول الدین/ علامه حلی
98) اللوامع الالهیه فی اصول الامامیه/ فاضل مقداد
99) تقریب المعارف/ ابوالصلاح حلبی
100) المنقذ من التقلید/ سدید الدین حمصی
101) انوار الملکوت فی شرح الیاقوت/ علامه حلی
102) فرهنگ سوگ شیعی، محسن حسام مظاهری، انتشارات آرما
103) تراژدی جهان اسلام، محسن حسام مظاهری، انتشارات آرما
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
104) کتابشناسی انتقادی جامعه شناسی تشیع، سارا شریعتی، انتشارات نگاه معاصر
105) اطلس شیعه، رسول جعفریان، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
106) دانشنامه فلسفه دین، پل ادوارز
107) در آمدی بر تحلیل فلسفی، جان هاسپرز
108) مدارس کلامی شیعه، محمد صفر جبرئيلی
109) فاعلیت خدا، محمد حسن قدردان قراملکی
110) قاعده واحد از دیدگاه متکلمان، محمد حسن قدردان قراملکی
111) خدا اسماء و صفات، محمد حسن قدردان قراملکی
112) دین و تکامل، قاسم اخوان
113) آشنایی با معرفت شناسی، محسن زمانی
114) متفکران بزرگ فلسفه ذهن، اندرو بیلی
115) تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی، سید یحیی یثربی
کلام معتزلی
116) المغنی قاضی عبدالجبار معتزلی
117) الانتصار و الرد علی ابن راوندی الملحد خیاط
118) 3ـ کلام اشعری
119) ابوالحسن اشعری (۳۳۰)، اللمع فی الرد علی اهل الزیع و البدع، قاهره، الازهریه للتراث
120) قاضی ابوبکر باقلانی، تمهید الاوائل
121) ابوحامد غزالی(۵۰۵)، الاقتصاد فی الاعتقاد، بیروت، دارالکتب العلمیه
122) سعد الدین تفتازانی(۷۹۳)، شرح المقاصد، قم، شریف رضی
123) میر سید شریف الدین جرجانی(۸۱۶)، شرح المواقف، قم، شریف رضی
124) 4ـ دوره کلام ماتریدی
125) ابومنصور ماتریدی (۳۳۳)، التوحید، بیروت، دارالکتب العلمیه
126) 5ـ وهابیت
127) ابن تیمیه (۷۲۸)، العقیده الواسطیه: اعتقاد الفرقه الناجیه المنصوره الی قیام الساعه اهل السنه و الجماعه، ریاض، اضواء السلف. خلاصه ای از اصول فکری ابن تیمیه در مسائل کلامی از توحید تا قضا و قدر است.
128) 6ـ فرقه شناسی
129) فرق الشیعه نوبختی
130) مقالات الاسلامیین اشعری
131) ملل و نحل شهرستانی
132) تاریخ فرق اسلامی دکتر صابری
133) تاریخ کلام شیعی
134) تاریخ کلام امامیه رسول رضوی
135) سیری در تفکر کلامی معاصر محمد صفر جبرئیلی
136) سیرتطور کلام شیعی دفتر دوم: از عصر غیبت تا خواجه نصیر طوسی محمد صفر جبرئیلی
137) مکتب در فرایند تکامل مدرسی طباطبایی
138) معجم طبقات المتکلمین آیت الله سبحانی
139) جامعه شناسی تشیع
140) فرهنگ شیعی، محمد حسام مظاهری، سرو
141) تراژی جهان اسلام، محسن حسام مظاهری، خلیل
142) کتابشناسی انتقادی جامعه شناسی تشیع، سارا شریعتی و دیگران، نگاه معاصر
143) خاستگاه تشیع، علی آقا نوری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
144) تاریخ تشیع، گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
145) زیست شیعی، دیوید تورفیل، سرو
146) کلام شیعه ماهیت و مختصات، محمد رضا کاشفی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
147) جغرافیای تشیع، سید ابوالحسن نواب، انتشارات دانشگاه ادیان.
کتاب های تکمیلی در آینده (خصوصا برای گرایش جامعه شناسی تشیع) بیان خواهد شد.
این کتابنامه با کمک اساتید گروه فلسفه و کلام اسلامی تدوین شده است.
علی کربلایی پازوکی
مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فلسطین
وعده دیدار
همه در قدس عزیز....
#در_قدس_نماز_میخوانیم
#ادارهکلامورفرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
@jz_mft
دلیل صهیونیستها برای تسخیر بیتالمقدس
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
یهودیان حضرت سلیمان (ع) را پادشاه میخوانند و باور دارند که وی ساحر و جادوگر بود! بعید نیست که آنان به گمان خود، به دنبال علومی باشند که سلیمان (ع) از آن علوم، برای سِحر و جادوگری استفاده میکرده است!؛
اما واقعیت این است که پس از رحلت حضرت داود(ع)، سلیمان نبی به جای ایشان نشست و از خداوند درخواست مُلک و قدرت کرد:
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ. (ص/۳۵)
گفت: پروردگارا! مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد، که تو بسیار بخشندهای!
خداوند، قدرتهای فراوانی را در اختیار سلیمان(ع) قرار داد. باد، مسخّر امر او شد. حیوانات و جنّیان نیز زیر فرمان وی بودند. خداوند معجزاتی را که به آن پیامبر عنایت کرد این گونه بیان میکند:
وَلِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ عَاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَکُنَّا بِکُلِّ شَیْءٍ عَالِمِینَ (انبیا/۸۱)
و تندباد را مُسخّر سلیمان ساختیم، که به فرمان او بسوی سرزمینی که آن را پر برکت کرده بودیم جریان مییافت؛ و ما از همه چیز آگاه بودهایم.
وَمِنَ الشَّیَاطِینِ مَن یَغُوصُونَ لَهُ وَیَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَلِکَ وَکُنَّا لَهُمْ حَافِظِینَ (انبیا/۸۲)
و گروهی از شیاطین (را نیز مُسخّر او قرار دادیم، که در دریا) برایش غوّاصی میکردند؛ و کارهایی غیر از این (نیز) برای او انجام میدادند؛ و ما آنها را (از سرکشی) حفظ میکردیم!
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ (نمل/۱۷)
لشکریان سلیمان، از جنّ و انس و پرندگان، نزد او جمع شدند؛ آنقدر زیاد بودند که باید توقّف میکردند تا به هم ملحق شوند!.
حضرت سلیمان به حاکمیت بینظیری دست یافت و در همین دوران، هیکل (معبد) را بنا نهاد. هستة انحرافی بنیاسرائیل در این حکومت، جنب و جوش داشت. سلیمان(ع) با آن همه اقتدار، از بنیاسرائیل آزار میدید. تا بدانجا که ایشان را به سِحر و کفر متهم کردند! اما خداوند ساحر و کافر بودن آن حضرت را انکار کرده و می فرماید:
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ (بقره/۱۰۲)
و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم میخواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سِحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد میدادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمیدادند، مگر اینکه از پیش به او میگفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را میآموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند. (بقره/۱۰۲)
خواص اهل باطل یهود، مردم را در مسیر سحر و قدرت سازی در برابر قدرت سلیمان(ع) قرار میدادند. همة حرفشان این بود که چرا در حکومت سلیمان(ع)، ما که از بنیاسرائیل هستیم، اجازة بهرهوری نداریم؟ از حکومت سلیمان راضی نبودند، از این رو به محض اینکه حضرت سلیمان(ع) از دنیا رفت، حکومت حق نیز فرو پاشید.
مدتی پس از پایان دوران پر شکوه حکومت داود و سلیمان(ع)، دوباره یهود واپس میگراید و قدس را از دست میدهد. اما سازمان یهود به برنامهریزی جدیدی برای رسیدن به امیال خویش یعنی حاکمیت جهانی به مرکزیت قدس پرداختند. و زیرکان قوم خود را، با عناوین طبیب و ساحر به درون مراکز قدرت و دربار دولتهای منطقه نفوذ دادند![۱]
نکته مهم تر این که تخریب مسجد الاقصی تکمیل پازل کابالیسم است که صهیونیسم با تمام توان در خدمت این جریان شبه عرفانی است!
________________
[۱]. تبار انحراف، جمعی از نویسندگان، قم، موسسه لوح و قلم، چاپ اول ۱۳۸۳، ص ۱۰۸
🖋سرکار خانم محمدی
عضو انجمن تاریخ اسلام جامعه الزهرا س
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
چرا تنها سلیمان(ع) اجنه و شیاطین را تسخیر میکند؟
مگر پیامبران قبلی قدرت تسخیر نداشتهاند؟و اگر چنین بوده است، پس چرا خداوند این ماجرا را تنها به سلیمان(ع) نسبت میدهد؟ آیا ذوالقرنین که یأجوج و مأجوج را مهار میکند، بقیّۀ اجنّه را نمیتواند به بند کشد؟ و اگر مهار کرده است، چرا خداوند ماجرا را به اسم سلیمان(ع) ثبت میکند؟
تنها یک پاسخ نسبت به این موضوع وجود دارد و آن اینکه اجنّه همیشه وجود داشتهاند؛ امّا اثرگذاری معضل آفرین آنها در زمان سلیمان(ع) واقع شده است، در زمان او این اثرگذاری موجب معضلاتی عظیم شده و نیاز است تا سلیمان(ع) با تسخیر و به کارگیری ایشان، تهدید را به فرصتی مناسب تبدیل کند و البتّه آن چیز که اثرگذاری اجنّه و شیاطین را متفاوت با دورههای قبل و بعد سلیمان(ع) میکند، حضور مادّی اجنّه در زمین است و با پذیرش این منطق، بسیاری از پرسشها پاسخ داده میشود.
ماهنامه موعود، ش ۱۲۳
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ایّام تولد شما ای ماه دمشق
جای همه مدافعانت خالی...
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
.
یهود و معبد سلیمان
سلیمان بن داوود ، پیامبری صاحب نام که در سن 13 سالگی و از میان 19 برادر، جانشین پدر شده و به پادشاهی رسید . آیات متعددی از قرآن کریم به پادشاهی حضرت سلیمان ، ملک وی و ویژگی های او اشاره می کند .(1)
یکی از نکات مرتبط با حضرت سلیمان که هم قرآن کریم بدان اشاره می کند و هم تورات یهودیان ماجرای فزون یافتن سحر و حضور شیاطین در زمان حضرت سلیمان نبی هست. با این تفاوت ماهوی که قرآن سلیمان را نبی ومبرای از سحر می داند اما یهود معتقدند که وی پیامبر نبوده و با سحر دست به کارهی خارق العاده می زد . که آیه 101 سوره بقره در پاسخ به این ادعای احبار در برابر پیامبر نازل گردیده است .(2)
در اینجا بناداریم در مورد عقیده یهودیان در باره سحر و طلسم های موجود در زمان سلیمان نبی بپردازیم .
سحر و جادو
در معنی لغوی سحر تعاریف متعددی آمده آما ساده ترین آنها که نقطه مشترک اغلب آین تعاریف به شمار می آید . « هرآنچه شیطان در آن دخل و تصرف داشته باشد (3)
و در اصطلاح به مجموعۀ باورها، اعمال، فنون و روشهایی که بهکارگیری آنها برای کنترل یا دگرگون کردن شرایط فراطبیعی، طبیعی و محیط زیست و رسیدن به مقاصد و اهداف نیک یا بد، مؤثّر و سودمند پنداشته میشده است. در این امر، جادوگر یا از توان روحی و ارادۀ شخصی خود و یا از برخی ابزارها، وسایل، اوراد، افسونها، طلسمات و تعویذات برای رام و مهار کردن نیروهای فراطبیعی بهره میگیرند ، جادو یا سِحر می گویند . (4)
تورات یهودیان از سحر و جادو به عنوان افعال حرام یاد می کند .(5)
حضور شیاطین و ماجرای طلسم ها
قرآن کریم از تسخیر شیاطین و به بند کشیدن آنان در زمان حضرت سلمان سخن می گوید : «پس باد را در اختیار او قرار دادیم که هرجا تصمیم میگرفت، به فرمان او نرم و روان میشد؛ و شیطانها را [از] بنّا و غوّاص؛ تا [وحشیان] دیگر را که جفت جفت با زنجیرها به هم بسته بودند، [تحت فرمانش درآوردیم].» (6)
با تأمّل در این آیات، یک پرسش جدّی مطرح میشود؛ چرا قرآن در این باره تنها از سلیمان نبی نام می برد ؟
شاید تنها پاسخ قانع نسبت به این موضوع ، اینکه اجنّه همیشه وجود داشتهاند؛ امّا اثرگذاری و معضل آفرینی آنها در زمان سلیمان(ع) واقع شده است و نیاز بود تا سلیمان نبی با تسخیر و به کارگیری ایشان، تهدید را به فرصتی مناسب تبدیل کند و البتّه آن چیز که اثرگذاری اجنّه و شیاطین را متفاوت با دورههای قبل و بعد سلیمان(ع) میکند، حضور مادّی اجنّه در زمین است .
شیاطین به دلیل کینه ای که از سلیمان داشتند ، سحر و طلسماتی را نوشته و در زیر تخت سلیمان مخفی کردند . و پس از مرگ سلیمان این کتاب استخراج شده و سبب بدنامی سلیمان نزد یهود و گمراهی آنان در تعلم سحر و جادو شد . (7)
اما دیدگاهی دیگر حاکی از آن است که خود سلیمان نبی این کتب شیاطین را گرفته و در زیر تخت خود پنهان نموده است . (8)
ادامه دارد ....
1. سوره سبا : آیه 12، 13، 14
سوره ص : آیه 14، 15، 37،34،35 38
سوره نمل : آیه 16، 17 ، 20-44
2. سیره ابن هشام( چاپ قاهره) ، ج2 ص386
3. کتاب العین ؛ فراهیدی ؛ج3 ص135
4. مقاله دیدگاه اسلام و یهود دربارة سحر ، حسام الدین خلعبری و مهری رحمانی
5.همان
6. سوره انبیاء ، آیه 81و82
7. تاریخ مدینه دمشق ، ابن عساکر ، ج22 ص454
8. همان ، ص455
🖋استاد محترم زهرا مهرجویی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
.
انجمن تاریخ و کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها، برگزار میکند.
میزگرد علمی پژوهشی حجاب با محورهای:
▪️چیستی و چرایی حجاب
▪️مبانی حجاب پژوهان
▪️ رویش و تحول آرای مخالفان حجاب در عصر قاجار و پهلوی
با حضور اساتید محترم:
◽️خانم دکتر ناهید طیبی
◽️خانم دکتر زهرا دلاوری پاریزی
◽️خانم دکتر فاطمه شکیب رخ
زمان: یکشنبه ۵ آذر ماه ۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان: جامعه الزهرا سلاماللهعلیها، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، معاونت پژوهش
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
🏴🇵🇸🏴🇵🇸🏴🇵🇸🏴🇵🇸🏴
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
مردم شریف فلسطین و جناب آقای دکتر خالد القدومی نماینده محترم جنبش حماس در ایران؛
اساتید، کارکنان و طلاب جامعة الزهراء سلام الله علیها، شهادت جناب آقای احمد البحر، نائب رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین را خدمت امام زمان ارواحنافداه و تمامی رزمندگان جبهه مقاومت، تسلیت عرض می نمایند.
خبر شهادت ایشان، غم بزرگی بر قلب خانواده حوزوی جامعة الزهراء سلام الله علیها با حضور هزاران طلبه ایرانی و غیرایرانی، نشاند.
همانطور که برای تمام جهانیان آشکار شد،مسئله فلسطین تنها یک مسئله جغرافیایی نیست و خاص یه ملت و دولت هم نیست،بلکه بنا بر گفتمان امامین انقلاب مسئله اصلی جهان اسلام است.
و امروز جهان شاهد است که علیرغم جنایات رژیم کودک کش و غیر قانونی اسرائیل،به برکت مقاومت مردم غزه و جنبش حماس،رویشی همگانی در جهان شکل گرفته است.
وبه بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی پیروزی و فتح به دست جوانان و مجاهدان فلسطین خواهد بود و سایر کشورهای اسلامی نیز باید در این راه همواره حضور داشته باشند.
ما به عنوان خواهران و مادران تمام رزمنده ها و اطفال مظلوم فلسطین و غزه با تمام قوای خود برای بیداری هرچه بیشتر جهان و رسیدن فریاد آزادگی، ملت مظلوم مقتدر به تمام عالم، در کنار همه مجاهدان فی سبیل الله ایستاده ایم.
صدای بمباران های غزه صدای شکست استخوانهای پوسیده صهیونیست و استکبار جهانی است،
صدایی که به برکت ضربه ترمیم ناپذیر آن، بر پیکره ی بی جان اسرائیل، ارمغان نابودی تمام مستکبران جهان را با خود دارد.
درنهایت مجددا شهادت آقای احمد البحر، نائب رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین و عضو جنبش حماس را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال توفیق پیروزی هرچه سریعتر شما ملت شریف را خواهانیم.
#ادارهکلامورفرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
@jz_mft
هدایت شده از رشدانه
#معرفی_کتاب
💠 معرفی آثار ویژه ایام فاطمیه
برای بزرگسال ،جوان و نوجوان
📚 فاطمه (س)بقیه النبوه
📌جریان شناسی منافقین در غصب #فدک
https://nashremaaref.ir/product/441209/
https://patogh.mobi/47081
🖊حجت الاسلام میرزامحمدی
📚خاطر نازک گل
نگاهینوبهشخصیت حضرت زهرا(س)
https://nashremaaref.ir/product/441163/
https://patogh.mobi/16498
🖊حسین سیدی
📚سیره اخلاقی و سبک زندگی #حضرت_زهرا (س)
سیره و سبک زندگی یگانه دخت نبی مکرم #اسلام (ص)
https://nashremaaref.ir/product/531569/
https://patogh.mobi/10250
🖊حجت الاسلام دکترجباری
📚مقتل فاطمی نوجوان
زندگینامه و حوادث منجر به #شهادت #حضرت_زهرا (س)
https://nashremaaref.ir/product/441392/
https://patogh.mobi/48904
🖊حجت الاسلام شعیبی
۳۷۷۴۰۰۰۴_۰۲۵
📱۰۹۱۰۷۷۵۵۱۷۰
🌐کانال #نشرمعارف
🆔@nashremaaref_official
🌐کانال معرفی کتاب #دفترنشرمعارف
🆔 @nashrmaref