eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خَرانَق شهری که مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان استان یزد ایران است. این شهر در ۶۰ کیلومتری شهر اردکان واقع شده‌است . وجود معادن سنگ آهن چادرملو-اورانیم ساغند- باریت-روی وگرانیت و همچنین منطقهٔ حفاظت شدهٔ دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوز پلنگ وهوبره این منطقه را خاص ومورد توجه ساخته‌است. روستای خرانق در ناحیه کوهستانی استان یزد واقع شده‌است. امروزه دارای دو بخش جدید و قدیم است که جمعیت روستا امروز در بخش جدید ساکن است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
وجه تسمیه خرانق که در گذشته خورانق یا خورنق نامیده می‌شده را به معنای محل برآمدن خورشید یا محل تولد خور می‌دانند. در واقع این نام تغییر یافته هورنه که پارسی کهن یا میانه است می‌باشد که همانند دیگر نام‌های پارسی دچار تغییرات عربی شده و هور (خورشید) به خور و نه (از مصدر نهیدن یا نهادن یا هشتن که از مصدرهای پارسی کهن است و در شاهنامه فردوسی از ان بار هااستفاده شده‌است) به نق تشکیل شده‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مسجد و حسینیه متصل به آن در وسط شهر و خارج ازقلعه قرار دارد ودارای معماری منحصربه‌فردی است. در جلوی درب ورودی قلعه مسجدی کوچک بنا شده‌است و داخل قلعه مسجد جامع وجود دارد که سابقه آن به دوران اسلامی و حداقل دوران قاجار برمی‌گردد و با توجه به مرمت صورت گرفته همچنان پابرجا است. مسجد جامع مسجدی است کوچک که شبستانی مربع و غرفه‌هایی گرداگرد آن وجود دارد. صحن این مسجد چند ضلعی است که از جنوب شرقی به حسینیه متصل است. شبستان در حال حاضر مورد استفاده ساکنان روستاست. پشت منبر مسجد سنگ قبر رسوبی (به ابعاد۳۰*۵۰) سانتیمتر به تاریخ ۴۹۹ه‍.ق موجود بوده‌است که فعلاً در اداره میراث فرهنگی استان یزد نگهداری می‌شود. بر این سنگ نام علی بن محمد اسحاق نوشته شده‌است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
منارجنبان خرانق یکی از سه منارجنبان قابل تکان خوردن در ایران در درون قلعه وکنار مسجد، منارجنبان قرار دارد و آنچه باعث شگفتی همگان می‌شود جنبیدن آن است که به وضوح مشاهده می‌شود. البته این منار جنبان کاربرد دفاعی نیز داشته‌است. مناره بلند مسجد در ضلع شمالی صحن برپا شده و قدمت آن از خود مسجد بیشتر است. (معروفیت این بنا جنبیدن آن است) از این مناره که مرتفع‌ترین بنای منطقه است و از چند کیلومتری دیده می‌شود در قدیم به عنوان فانوس خانه یا برج دیده‌بانی استفاده می‌شده‌است. تنظیم و عکس؛ فاطمه میری‌طایفه‌فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تل آتشین دارستان بم ✅ شکل‌گیری تمدن، کشفیات | دستی بر ایران https://www.destinationiran.com/fa/%D8%AA%D9%84-%D8%A2%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86.htm -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تپه 7 هزار ساله در شهرری غیب شد؛ میراث فرهنگی: خبر ندارم. http://fna.ir/3h5c4f -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️سُئِلَ عَنِ الحِلمِ فَقالَ: هُوَ أن تَملِکَ نَفسَکَ وَ تَکظُمَ غَیظَکَ و لایَکُونُ ذلِکَ اِلّا مَعَ القُدرَةِ از امام هادی علیه‌السلام معنای حلم را پرسیدند، فرمودند: مالک نفس خود باشی و خشم خود را با وجود قدرت و توانایی بر انتقام، فرو خوری. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۹۲ 🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت امام هادی علیه‌السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شهادت امام هادی علیه‌السلام: امام هادی علیه السلام، دهمین خورشید آسمان امامت، در سال ۲۲۰ هجری و پس از شهادت پدر بزرگوارش امام جواد علیه السلام، در حالی که ۶ ساله یا ۸ ساله بود به مقام امامت رسید. فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی امام در راستای تبیین اسلام واقعی و مبارزه با حکومت‌ ستمگر، خلافت عباسی را نسبت به ایشان حساس نمود. بدین جهت امام علیه السلام از اوایل خلافت متوکل - یعنی سال ۲۳۳ هجری - مجبور به ترک مدینه و حضور در شهر سامراء پایتخت عباسیان گردید و تحت کنترل و مراقبت شدید قرار گرفت؛ اما با وجود همه‌ی رنج‌ها و محدودیت‌ها، در مقابل اهداف پلید ستمگران ایستاد و هرگز کمترین سازشی با آنان ننمود. بدیهی است که شخصیت الهی و موقعیت اجتماعی امام و نیز مبارزه منفی و عدم همکاری ایشان با متوکل و خلفای بعدی، برای طاغوت‌های زمان هراس‌آور و غیر قابل تحمل بود. آنان پیوسته از این موضوع رنج می‌بردند و در صدد کمرنگ کردن موقعیت و جایگاه امام و در صورت توانایی، حذف وجود ارزشمند ایشان از جامعه اسلامی بودند و در نهایت نیز تنها راه را خاموش کردن نور الهی و مشعل هدایت جامعه پنداشتند و در صدد قتل امام برآمدند و بدین ترتیب امام هادی نیز مانند دیگر امامان - علیهم السلام- با مرگ طبیعی از دنیا نرفت، بلکه در زمان معتز پسر متوکل (حکومت از ۲۵۲ تا ۲۵۵ هجری) مسموم گردید و در سوم رجب سال ۲۵۴ هجری به شهادت رسید و در سامراء در خانه خویش به خاک سپرده شد. ☑️ لازم به ذکر است که بعضی از منابع شهادت امام هادی علیه السلام را در روز دوشنبه بیست و پنجم یا بیست و ششم جمادی الثانی یاد کرده‌اند. 📙 برای آشنایی بیشتر با زندگی امام هادی علیه السلام نگاه کنید به: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، انتشارات موسسه امام صادق علیه السلام صفحه ۵۶۷ به بعد، همچنین: حیات فکری - سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان نشر علم صفحه ۶۱۳ به بعد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیاست های گفتمانی پوشاک زنان در ایران در دوره پهلوی اول (آمرانه) و دوم (اشاعه گرایانه) نویسنده: سیده راضیه یاسینی منبع: مطالعات فرهنگ - ارتباطات سال بیست و یکم زمستان 1399 این مقاله به واکاوی تطور سیاست های گفتمانی در دوره پهلوی ها و نوع تأثیرگذاری آن ها بر پوشاک زنان ایران می پردازد و با رویکردی جامعه شناختی ویژگی های ظاهری و دلالت های معنایی پوشاک زنان تحت تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی، پیامدهای کردارهای گفتمانی متفاوت دوره پهلوی اول و دوم بر پوشاک زنان را مطالعه می کند. ضرورت این چنین مطالعاتی، ناظر بر اهمیت بازشناسی تبعات سیاست های آمرانه و اشاعه گرایانه در عرصه های فرهنگی است. رویکرد مطالعه، کیفی و توصیفی تحلیلی است و از تحلیل گفتمان انتقادی برای تحلیل کردارهای گفتمان غالب در دوره های پهلوی اول و دوم استفاده شده است. هدف از این مطالعه، پاسخ به این سؤال است که دو رویکرد متفاوت در دوره پهلوی اول (آمرانه) و در دوره پهلوی دوم (اشاعه گرایانه) با پدیده کشف حجاب، به چه نتایجی منجر شده است؟ نتایج نشان می دهد کردارهای متفاوت در گفتمان پهلوی در دو دوره، به رغم برخورداری از گفتمان واحد، پیامدهای مختلفی داشت و به دلیل تمرکز کردارهای گفتمانی در دوره پهلوی دوم بر اقتضائات اجتماعی و فرهنگی روز، نسبت به کردارهای گفتمانی پهلوی اول، بیشتر به اهداف خود نزدیک شد. همچنین درنتیجه هژمونیک شدن گفتمان پهلوی ها، نوعی «همگن سازی» نسبی پوشش زنان در ایران رخ داد که نتیجه یکی از کردارهای این گفتمان در دوره اول پهلوی ها بود. https://b2n.ir/t74335 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تحلیل تأثیر بحران توزیع بر سقوط رژیم پهلوی دوم و وقوع انقلاب اسلامی نویسندگان: مسعود اخوان کاظمی، امید شکرانه منبع: مطالعات انقلاب اسلامی سال هجدهم بهار 1400 ش پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل تأثیر بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی دوم از منظر تئوری بحران لوسین پای می پردازد. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که نقش بحران توزیع در سقوط رژیم پهلوی چه بوده است. یافته های این پژوهش نشان دهنده این واقعیت است که رژیم پهلوی به دلایلی از قبیل وجود استبداد، عدم توزیع مناسب قدرت، نبود مشارکت سیاسی، و تخصیص نامتوازن و ناعادلانه درآمدهای نفتی، دچار بحران توزیع شده بود. مقابله رژیم پهلوی با مطالبات مشارکت جویانه شهروندان در سیاست، تمرکز بیش از حد ثروت در بین سران رژیم پهلوی، و ترویج و توزیع ارزش هایی مغایر با باورهای دینی و سنتی جامعه ایران، نهایتاً به تشدید بحران توزیع انجامید و موجبات سقوط رژیم پهلوی را فراهم نمود. روش این پژوهش، به صورت توصیفی تحلیلی و از نوع پژوهش علّی می باشد. جمع آوری داده ها در این پژوهش از طریق استفاده از منابع کتابخانه ای و تحلیل اسنادی صورت گرفته است. https://b2n.ir/t60374 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j