eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
979 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
305 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نشد طلوع کنی🔹 هنوز اسیر سکوت تواند زندان‌ها و پایبند نگاهت دل نگهبان‌ها تو مثل یک نفس تازه حبس می‌گشتی تویی که در نفست گم شدند طوفان‌ها «چه خلوت خوشی» آرام زیر لب گفتی و سجده کردی جای تمام انسان‌ها نشد طلوع کنی تا تو را طواف کنند تقیّه‌کار شدند آفتاب‌گردان‌ها تو یوسفی و مجازات یوسفی این است چنین دهند گواهی تمام قرآن‌ها 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سال‌روز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد 🔹 انتشار مقاله "آموزه های اهل بیت (ع) در معماری تدفینی شیعی؛ ..." مقاله "آموزه های اهل بیت (ع) در معماری تدفینی شیعی؛ بررسی موردی عناصر هویت ساز (از حمله مغول تا ظهور صفویه با محوریت استان قم و مرکزی)" در شماره ۳ از دوره دوم دوفصلنامه تاریخ اهل بیت علیهم السلام (پاییز و زمستان ۱۴۰۱، که البته اخیرا دردسترس قرار گرفته) منتشر شده است. این مقاله با نام مشترک بنده و آقای حمیدرضا نژادرمضانی و برگرفته از پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد ایشان با عنوان "بررسی تاریخی کارکرد سلسله مراتب و عناصر هویت‌ساز در معماری تدفینی شیعی (از حمله مغول تا ظهور صفویه)" است که با راهنمایی بنده در تاریخ ۲۸ دی ۱۴۰۱ در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام از آن دفاع و در همان روز یادداشتی در باره آن در این کانال منتشر شده است. چکیده این مقاله چنین است: "هنر معماری از نظر تاریخی جزء نخستین هنرهایی بود که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کند. با ورود اسلام به ‌ایران بناهای آرامگاهی بعد از مساجد ظهور چشمگیری داشت. معماران ایرانی در سایه مفاهیم اسلامی و آموزه‌های اهل بیت (ع)‌‌ این هنر ماندگار را درقالب معماری تدفینی شیعی به‌‌ویژه بقاع متبرکه ‌امامزادگان (ع) به‌‌یادگار گذاشتند. ازطرفی عناصر هویت‌ساز به‌کاررفته در مرقد امامزادگان (ع) علاوه‌بر کارکرد سازه‌ای، هنری و تاریخی، کارکرد ارتباطی برای تبلیغ و گسترش آموزه‌های اهل بیت (ع) و باورهای تشیع نیز دارند. پژوهش حاضر با تکیه بر مفاهیم برگرفته‌ از دانش معماری، با هدف بررسی مفهوم و شاخصه‌های عناصر هویت‌ساز در معماری تدفینی شیعی انجام و نمونه‌هایی از آن در اقلیم فلات مرکزی ایران واقع در استان قم و استان مرکزی تبیین شد. داده‌ها و اطلاعات پژوهش به‌شیوه ‌اسنادی- میدانی گردآوری گردآوری و تحلیل شد. نتایج نشان دهنده بازتاب آشکار باورهای شیعی در فضاهای کالبدی با تکیه بر بقاع متبرکه شیعی است. این موضوع در آن بازه زمانی مورد پژوهش برای گسترش تشیع نقش تبلیغی داشته است." متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است. ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ @MohsenAlviri -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
معماری تدفینی.pdf
1.75M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل مقاله "آموزه های اهل بیت (ع) در معماری تدفینی شیعی؛ ..." @MohsenAlviri -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20151005090921-9878-73.pdf
408.4K
🔷شیوه های پیامبر اکرم(ص) در مدیریت روانی جامعه اسلامی 🖊سیدحسین علیانسب این پژوهش با هدف بررسی شیوه پیامبر اکرم در مدیریت روانی جامعه و پاسخگویی به این سؤال که «دولت ها چگونه روحیه و اراده ملت خود را برای همکاری مدیریت کنند؟» انجام شد. بدین منظور از روش پیمایش تاریخی و تحلیل نظریِ مواردِ مربوط به حکومت پیامبر رحمت استفاده شد. دستاوردها نشان داد که ایشان بدون خروج از مسیر اخلاق اسلامی، با روش های متعدد، جامعه را در مقابل دشمن، بانشاط و آماده نگاه می داشتند؛ بعضی از آن روش ها؛ عبارتند از: ✅ توجه به ویژگی های روان شناختی مخاطبان، تعامل مستقیم و عاطفی با مردم، دانش افزایی و آگاهی بخشی به آنان، مشارکت دادن آنان در امور سیاسی، اجتماعی و نظامی، استفاده از ظرفیت گروه های مرجع، بازسازی روانی جامعه پس از بحران ها، احیای نظام ارزشی جامعه و حراست اعتقادی؛ و جلوگیری از حضور عناصر سست عنصر در صف مسلمین. بدین ترتیب، ✅ پیامبر اکرم بدون اینکه بر منابع مادیِ آنان چیزی افزوده باشد، آنان را به قدرتِ بسیار تأثیرگذار منطقه تبدیل کرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j