ساسانیان استخوان متوفیان را در استودان یا حفرهای از سنگ کوه مینهادند، حال آنکه در عهد دیلمیان جسد را با کفن و روپوش و تابوت و در برخی موارد بدون تابوت در قبرهایی که در سنگ کوه تراشیده بودند نهاده و جهت قبرها هم طبق آیین اسلام بود.
مرحوم دکتر کریمان پارچههای کشف شده در حفاریهای مربوط به مکان فوق الذکر در حدود سال ۱۳۰۰ شمسی را دارای خطوط کوفی و مرتبط به عهد "دیلمیان" میداند.
سید محمدتقی مصطفوی، رئیس باستان شناسی ایران در آن دوره، بر تعلق پارچههای کشف شده به عهد آل بویه مهر تایید زده و در خصوص سرنوشت پارچههای کشف شده ابراز داشته کلیه قطعات آن از ایران خارج گشته و زینتدهنده موزهها و مجموعههای کشورهای خارجی است.
مهمترین قسمت پارچهها (۱۵ کیلوگرم) نصیب مستر رید انگلیسی شد که در استخدام دولت ایران و معاون خزانهداری کل قرار داشت و نام خود را به "عبدالرضا خان" تغییر داده بود. وی پارچهها را با اطلاع مقامات مربوط به وزارت فرهنگ وقت خریداری و از ایران خارج کرد؛ قطعاتی را نزد خود نگاه داشت و قطعاتی را هم فروخت.
ری نقطه اتصال شرق و غرب عالم بوده و با در اختیار داشتن بازارهایی باشکوه دارای کارگاههای تولید دو نوع پارچه مخصوص به خود بوده است. ابودلف در رساله الثانیه پارچه های ری را در دنیا بینظیر دانسته و از دادوستد این منسوجات درون بازارهای ری برای ایرانیان و بازرگانان جهان خبر داده است.
این دو نوع پارچه به شرح ذیل معروف بودهاند:
۱-پارچه منیر رازی
۲-پارچه برد رازی یا عدنی
در خصوص پارچه عدنی در کتاب لطائف المعارف صفحه۱۸۴ آورده شده است که پارچه "عدنی" متعلق به "شهرری" بوده و مانند برد یمانی شهرت داشته است.
#پارچه
@Tarikhe_Rey
بدینوسیله از مساعی ریپژوه گرامی جناب آقای میر حسین موسوی اوندین که اقدام به ارسال مطلب فوق نمودند تشکر میگردد.
سنگ قبر محرابیشکل متعلق به ری به سال ۵۰۷ق در موزه موسسه هنر شیکاگو
@Tarikhe_Rey
متن کتیبه به ترتیب از داخل به خارج:
۱. هذا قبر عایشه بنت محمد بن احمد بن علویه توفی فی ذیالحجه سنه سبع و خمسمائه؛ رحمه الله علیها
۲. بسم الله الرحمن الرحیم. یا ایّتها النّفس المطمئنّه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی
۳. بسم الله الرحمن الرحیم فامّا ان کان من المقرّبین فروح و ریحان و جنّه نعیم و امّا ان کان من اصحاب الیمین فسلام لک من
* آیه کتیبه سوم به صورت ناقص اجرا شده شده
** متن این کتیبه برای نخستین بار در این کانال منتشر شده است.
#سنگ_قبر
@Tarikhe_Rey
با تشکر از ری پژوه محترم . سرکار خانم کلهر که دشواری خوانش سنگ قبر و تنظیم پیام را قبول فرمودند .
این نسخه ارزشمند قرآن یکی از انبوه نسخههای نفیس ایرانی است که عثمانیها بعد از نبرد چالدران و از مقبره شیخ صفیالدین اردبیلی و دیگر مخازن به غارت بردند و اکنون در کتابخانه سلیمانیه استانبول نگهداری میشود. آنها در نسخههای بسیاری دست برده، نام شاهان ایران را سیاه و اسم سلاطین عثمانی را جایگزین کردهاند. دریغ و افسوس که نهادهای فرهنگی ما هیچ اهتمام و توجهی برای فهرست کردن این نسخهها ندارند!
اگرچه این نفایس که میراث فرهنگی و هنری این کشورند، از دست صاحبانش به در رفته و به چنگ بیگانه افتاده، اما حداقل میتوان فهرست مرتبی از آنها تهیه کرد.
#قرآن
@Tarikhe_Rey
نسخه ای از قرآن کتابت شده در ری ( قرن چهارم ) مقارن با حکومت آل بویه توسط علی بن شاذان الرازی/ ۳۶۱ ق
موزه آثار ترک و اسلام استانبول
#قرآن
@Tarikhe_Rey
اقامه نماز عید فطر در صحن آستان حضرت عبدالعظیم - علیه السلام - حدود ۱۳۰۹ش
منبع: آلبوم شخصی آقای محمدرضا رضوی امیری
#عید_فطر
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
اقامه نماز عید فطر در صحن آستان حضرت عبدالعظیم - علیه السلام - ۱۳۴۴ش
منبع: آلبوم شخصی آقای محمدرضا رضوی امیری
#عید_فطر
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
اقامه نماز عید فطر در صحن آستان حضرت عبدالعظیم - علیه السلام - ۱۳۴۷ش
منبع: آلبوم شخصی آقای محمدرضا رضوی امیری
#عید_فطر
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
اقامه نماز عید فطر در صحن آستان حضرت عبدالعظیم - علیه السلام - ۱۳۵۱ش
منبع: آلبوم شخصی آقای حسین رمضانی اصفهانی
#عید_فطر
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
آقای معینی از معمرین ساکن شهرری در خصوص اعلام حلول ماه شوال و چگونگی اطلاعرسانی عید فطر در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) میگوید: مرسوم بود تعدادی از نوجوانان محلات اطراف آستانه، از جمله ایشان توسط شیخ جواد موذنی به پشتبام مسجد جامع که سابقا بصورت نقارهخانه بود، رفته و تکبیرات مستحب عید فطر توسط آقای موذنی اعلام و سپس نوجوانان آن را در چهار جهت - محلههای نفر آباد، هاشم آباد، سرتخت و میدان کوچک - تکرار میکردند، تا به این ترتیب اهالی از برپایی نماز عید فطر آگاه شوند و در آستان مقدس حضور پیدا کنند.
#عید_فطر
#نقاره_خانه
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
صف نماز عید فطر در شهرری از صحن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا بازار ادامه داشت.
روزنامه اطلاعات ۲۷ مهر ۱۳۵۳
#عید_فطر
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
آخرین اثر استاد محقق و مورخ گرانقدر جناب دکتر رسول جعفریان ، با عنوان : مکتب و میراث شیعیان ری منتشر گردید .
مطالعه این اثر گرانسنگ به دوستداران تاریخ ری و تاریخ تشیع توصیه می گردد .
https://eitaa.com/Tarikhe_Rey
🏴 رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) - پانزدهم شوّال
یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمدهام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند: «لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام» اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است.
عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است.
آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت میکرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی میکرد. بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی میکرده است.
#حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
درب چوبی دو لنگه موسوم به درب چوبپنبه با تزیینات و یراق فولاد طلاکوب با کتیبه سرتاسری متعلق به مجموعه حرم مطهر، انتقالی به موزه در طرح توسعه آستان
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
@Tarikhe_Rey
کتیبه درب چوبپنبه:
قال النّبی - صلّی الله علیه و آله و سلّم - انا مدینة العلم و علی بابها. و قال الصّادق - صلوات الله و سلامه علیه - من زار الحسین - علیه السلام - محضت ذنوبه کما یمحض الثّوب فی الماء فلا یبقی دنس علیه و یُکتب له بکلّ خطوة حجّة مبرورة و کلّما رفع قدمه عمرة. و قال الرّضا - سلام الله علیه - من زار عبدالعظیم الحسنی بالرّی کمن زار اباعبدالله الحسین. و قال - صلوات الله علیه - من زارنی بعد موتی ضمنتُ له الجنّة فمن لم یقدر علی زیارتی فلیزر اخی عبدالعظیم. و قال - علیه السّلام - من لم یقدر ان یزورنا فلیزر عبدالعظیم بالرّی. قال النّبی - صلّی الله علیه و آله و سلّم - من کنت مولاه فعلیّ مولاه. و قال - صلوات الله علیه - مثل اهل بیتی کمثل سفینة نوح من اعتصم بها نجا و من تخلّف عنها غرق. و قال - علیه السّلام - النّجوم امان لاهل السّماء و [ا]هل بیتی امان لامّتی. صدق.
قد تمّ فی تاریخ سنة ۹۴۴.
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
#درب_چوب_پنبه
#کتیبه
@Tarikhe_Rey
کتاب نفیس "کتیبههای حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام" اثر مهدی قربانی و عبدالله آذری به زودی منتشر خواهد شد.
#آستانه_حضرت_عبدالعظیم
#معرفی_کتاب
#کتیبه
@Tarikhe_Rey
عبدالله قاجار (عکاسباشی دربار ناصری) در سال ۱۳۰۱ق از فراز برج طغرل و به سمت غرب اقدام به ثبت تصویر بینظیری کرده است که در آن برخی از مواضع تاریخی ری را به شرح زیر میتوان دید:
۱- سنگنگاره فتحعلی شاه در چشمه علی
۲- بقعه بیبی زبیده در حسین آباد
۳- تپهای که امامزاده هادی و مسجد مهمانکش بر روی آن قرار دارد.
۴- غسالخانه آرامستان ابن بابویه
۵- بقعه ابن بابویه (شیخ صدوق)
۶- ضلع غربی باغ طغرل که در زمان ناصرالدین شاه ایجاد شد.
۷- پل نهر چشمه علی بر روی خیابان ابن بابویه.
* لازم به ذکر است نهر چشمه علی که وقف آستان حضرت عبد العظیم میباشد، پس از آنکه از قسمت شمالی آرامستان وارد شده با عبور از مقابل غسالخانه از ضلع شرقی خارج و مسیرش را از جنوب برج طغرل به سمت مزرعه علائین (قلعه گبری) ادامه میداد.
منبع عکس: آلبوم ۱۶۳ کاخ گلستان
#بیبی_زبیده
#ابن_بابویه
#چشمه_علی
⬇️ برای خواندن مطالب بیشتر در ارتباط با تاریخ ری به کانال روایت تاریخ ری بپیوندید. ⬇️
@Tarikhe_Rey