eitaa logo
ترجمان علوم انسانی
288 دنبال‌کننده
394 عکس
0 ویدیو
2 فایل
tarjomaanweb
مشاهده در ایتا
دانلود
@tarjomaan 👇
📮 دربارۀ تصویر جلد هشتمین فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی ⏰ میشل فوکو در یکی از مصاحبه‌هایش داستان کسی را تعریف می‌کند که میانه‌های شب از خواب می‌پرید و فریاد می‌زد: «می‌خواهم قضاوت کنم». کسانی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند فوران این میل به قضاوت را بارها تجربه کرده‌اند، این خواستِ نشان‌دادن نفرت را. چطور می‌شود در برابر آدمی که حرفی بسیار نامنصفانه یا کاری بسیار زننده کرده است ساکت بود؟ چطور می‌شود بی‌رحمی و دروغ‌گویی و تحقیر را دید و دم نزد؟ اما، در این دادگاه شبانه‌روزی، قاضی کیست و قربانی کدام؟ 📌 اگر در شبکه‌های اجتماعی از کسی خشمگین نشده باشیم، حتماً شاهد خشم افراد نسبت به هم بوده‌ایم. گاهی پس از اِبراز خشم به خودمان افتخار می‌کنیم و گاهی احساس عذاب وجدان به سراغمان می‌آید. گذشته از این‌ها، شاید در جهانِ بیرون از این شبکه‌ها اصلاً این‌قدر نسبت به یکدیگر بی‌رحم و خشمگین نباشیم. برای مطالعۀ بیشتر در این باره، می‌توانید پروندۀ هشتمین فصلنامۀ ترجمان را بخوانید. در این شماره به این پرسش پرداخته‌ایم که «شبکه‌های اجتماعی چگونه شیوه‌های بروز خشم را تغییر می‌دهند؟». 📕 تصویرسازی روی جلد هشتمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان مربوط است به پروندۀ «ما خشمگینیم و عضو شبکه‌های اجتماعی». 🔺 طراح جلد: محمود منفرد 🔻 تصویرساز: سجاد شاه‌منصوری. 🖇 برای خرید اینترنتی فصلنامه بر روی لینک زیر کلیک کنید: goo.gl/U1FYcH 🔗 @tarjomaan
@tarjomaan 👇
🎯 وقتی فرانسه مراکش را به استعمار خود درآورد، آن‌قدر این سرزمین حاصل‌خیز بود که فرانسویان یاد کشتگاه‌های اسطوره‌ای روم باستان افتادند. سدسازی، کانال‌سازی و کشاورزی صنعتی برای تولید گندم، هندوانه و مرکباتی که باید به اروپا صادر می‌شد شروع شد و شیوۀ سنتی تقسیم آب در مراکش را متلاشی کرد. حالا، هوا هر سال گرم‌تر می‌شود و زمین خشک‌تر و چشم‌انداز آینده یاد تشبیهی را زنده می‌کند که یک‌بار هایدگر بین هولوکاست و کشاورزی صنعتی برقرار کرده بود. 🔖 ۲۲۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۴ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9160/ 🔗 @tarjomaan
@tarjomaan 👇
🎯 اورول آیندۀ غرب را جامعه‌ای انضباطی می‌دانست. اما دنیا در سال ۱۹۸۴، شباهت چندانی به پیش‌بینی‌های ضدآرمان‌شهری او نداشت. اپل به‌تازگی مکینتاش را عرضه کرده بود و رایانه‌ها که نویدبخش آزادی و دسترسی همگانی بودند با سرعت پیشرفت می‌کردند. بعد نوبت اینترنت، گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی رسید. خبری از جامعۀ انضباطی نبود. اما فیلسوف عجیب‌وغریب و منزوی آلمانی، بیونگ‌چول هان، می‌گوید فریب نخورید. حالا تک تک ما انسان‌ها، برادر بزرگ‌تر شده‌ایم. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: tarjomaan.com/sound/9163/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: tarjomaan.com/barresi_ketab/8884/ 🔗 @tarjomaan
📍نسخۀ دیجیتال فصلنامۀ ترجمان را از برنامک‌های زیر دریافت کنید: 📎 طاقچه: goo.gl/FDy9 📎 فیدیبو: goo.gl/SafQCn 📎 پاتوق کتاب: goo.gl/PHmZgE 📍 اشتراک نسخۀ کاغذی: goo.gl/U1FYcH 🔗 @tarjomaan
🎯 هر وقت زمان انتخابات می‌رسد، آدم‌های تحصیل‌کرده با خودشان می‌گویند «چرا بی‌سوادها هم باید به اندازۀ من حق رأی داشته باشند؟ آن‌ها که از سیاست سر درنمی‌آورند». این سؤال همان‌قدر که درست به نظر می‌رسد، اشتباه هم هست: هرطور حساب کنیم، متخصص‌ها دربارۀ اوضاع و احوال مملکت‌داری دانش بیشتری دارند تا مردم کوچه و بازار. اما چه کسی تعیین می‌کند فرد متخصص کیست و تخصصش باید در چه زمینه‌ای باشد؟ کتاب جدید دیوید رانسیمن دنبال حل همین تناقض‌هاست. 🔖 ۴۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: tarjomaan.com/barresi_ketab/9162/ 🔗 @tarjomaan
@tarjomaan 👇
🎯 هر وقت زمان انتخابات می‌رسد، آدم‌های تحصیل‌کرده با خودشان می‌گویند «چرا بی‌سوادها هم باید به اندازۀ من حق رأی داشته باشند؟ آن‌ها که از سیاست سر درنمی‌آورند». این سؤال همان‌قدر که درست به نظر می‌رسد، اشتباه هم هست: هرطور حساب کنیم، متخصص‌ها دربارۀ اوضاع و احوال مملکت‌داری دانش بیشتری دارند تا مردم کوچه و بازار. اما چه کسی تعیین می‌کند فرد متخصص کیست و تخصصش باید در چه زمینه‌ای باشد؟ کتاب جدید دیوید رانسیمن دنبال حل همین تناقض‌هاست. 🔖 ۴۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: tarjomaan.com/barresi_ketab/9162/ 🔗 @tarjomaan