eitaa logo
ترجمه و تدریس عربی
338 دنبال‌کننده
4 عکس
20 ویدیو
2 فایل
آیدی من @DrMortazavii دانش‌آموخته دکتری و علاقمند به زبان 🟥 برای شرکت در دوره آموزشی عربی، به آیدی بالا پیام بدهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️🔴🔵نکته ۱۲ ( ) 🔸در زبان عربی برخی از افعال هستند که به آنها فعل‌های مریض(یا ) می‌گوییم. در زبان عربی، به فعل‌هایی که حروف "الف"، "واو" و "یاء"(=حروف عِلّه یا حروف مریض) جزء حروف اصلی‌شان باشد، فعل‌های مریض گفته می‌شود مانند: قَالَ- وَعَدَ- خَشی و.... 🔺همانطور که انسانِ مریض نیاز به درمان دارد، فعل مریض هم باید درمان شود. این فعلها را به می توانیم به چند روش درمان می‌کنیم: 1⃣ حرف مریض را حذف کنیم(=اعلال حذف) 2⃣ حرف مریض را به حرف دیگری تبدیل کنیم(=اعلال قلب)3⃣ حرف مریض را ساکن کنیم.(=اعلال اسکان) ❗️روش درمان فعل‌های مریض را "" مي‌گویند. @tarjomevatadrisearabi 🥀 و علیک المُعوّل فی الشدة و الرخاء🌾
🔴🔵⚫️ نکته ۱۳ ( ) ♦️مهمترین فایده یادگیری قواعد این است که: وقتی می‌خواهیم جمله ای عربی را ترجمه کنیم یا بفهمیم، اگر در کلمه ای "اعلال حذف" یا "اعلال قلب" رخ داده باشد، اگر با این قواعد آشنا نباشیم، تشخیص ریشه آن کلمه برای ما دشوار می شود و در نتیجه نمی‌توانیم معنای آن کلمه را از فرهنگ لغت پیدا کرده و عملا نمی‌توانیم متن را بفهمیم و ترجمه کنیم. @tarjomevatadrisearabi 🌹 یا الله، عجل فی ظهور خلیفتک🌸
⚫️🔴🔵 ( اهمیت را در متن زیر ببینیم) ◾️متن عربی: "تَبَیَّنَ للاُمّ اَنّ ولدها قد اُصیبَ بالبرد فاتصلت بالطبیب هاتفیا و دَعَته الي البیت لیفحص ولدها" 🔻ترجمه: مادر پی برد که فرزندش سرما خورده است. پس با پزشک تماس گرفت و او را به خانه فراخواند تا فرزندش را معاینه کند. ❗️فعل‌های مریض را ببینیم: 🌻اُصیبَ - اتصلت - دعته🌼 🔻مثلا در فعل "اتصل"، حرف واو به تاء تبدیل شده(=اوتصل) و ریشه فعل، "وصل" است و اگر معنای آن را ندانیم باید به حرف واو(و نه حرف تاء) در فرهنگ لغت رجوع کنیم. 🔺در فعل "دعته" نیز مشکل تشخیص ریشه وجود دارد. با دانستن اعلال است که می توانیم ریشه آن و در نتیجه معنای آن را تشخیص دهیم. @tarjomevatadrisearabi 🍀 پروردگارا، زمین به یک امامِ معصوم نیاز دارد🌸
⚫️🔴🔵 نکته ۱۴ ( ) 🔻یکی دیگر از تقسیم‌بندی های مربوط به فعل، تقسیم‌بندی به "معلوم" و "مجهول" است. فعل معلوم فعلی است که فاعلش در جمله ذکر شده اما فعل مجهول، فاعلش را نمی شناسیم. 🔶روش ساختن مجهول: 1⃣ در ماضی: به عین الفعل(=حرف وسط از حروف اصلی فعل) کسره می دهیم و به تمامی حروف متحرک ماقبل ضمه می‌دهیم. مانند: کَتَبَ(نوشت) میشود کُتِبَ(نوشته شد) 2⃣ در مضارع: به عین الفعل(=حرف وسط از حروف اصلی فعل) فتحه می دهیم و به حرف اولِ فعل، ضمه می‌دهیم. مانند: یَکتُبَ(می نویسد) می‌شود: یُکتَبُ(نوشته می‌شود) @tarjomevatadrisearabi 🌼اللهم عجّل لولیک الفرج🌸
⚫️🔴🔵 نکته ۱۵ ( جمله) 🔻برای اینکه جمله ای را مجهول کنیم باید چند مرحله را طی کنیم: ۱- فعل را به روشی که گفتیم مجهول می کنیم. ۲- فاعل را حذف می کنیم. ۳- مفعول‌به را جانشین(نائب) فاعل کرده سپس آن را مرفوع می‌کنیم. ۴- فعل مجهول و نائب فاعل را از نظر مذکر و مونث بودن باهم هماهنگ می‌کنیم. 🔳سوال: جمله‌ زیر را با فعل مجهول بنویسید. 🔻قالَ المُعلّمُ کلاماً مفیداً ❗️نکته مهم ۱: فعل‌هایی که در آنها اعلالِ قلب صورت گرفته است، قبل از آنکه مجهولش کنیم باید آن را به اصلش برگردانیم و سپس مجهولش کنیم. ❗️نکته مهم ۲: هر وقت دیدیم فعلی حرف وسطش الف است، حتما در آن اعلال قلب رخ داده است. ⚠️قال در اصل قَوَلَ بوده است. به عین‌الفعل کسره می‌دهیم می‌شود: قَوِلَ. 🛑نکته مهم: در عربی، تلفظ ضمه و کسره بر روی یاء و واو سنگین است و باید به‌نحوی، مشکلِ این ضمه و کسره را برطرف می‌کنیم؛ که دو شکل دارد: 1⃣ آن را حذف و حرف عله را ساکن می‌کنیم 2⃣ آن را به حرف قبلی می‌دهیم و حرف عله را ساکن می کنیم. 🔹در اینجا، آن را به حرف قبلی می‌دهیم و حرکه حرف قبل را حذف می‌کنیم: قِوْلَ. ♦️ یک قاعده اعلالی: حرف عله واو که ساکن است و قبلش کسره دارد، تبدیل به یاء می‌شود: قِیلَ. 🔵مرحله دوم مجهول‌سازی: فاعل را حذف می کنیم: قیل کلاما مفیدا (سخنی سودمند گفته شد) 🔴مرحله سوم مجهول‌سازی: مفعول‌به را جانشین فاعل و مرفوعش می کنیم: قِیلَ کلامٌ مفيدٌ ❗️واژه "کلام" مذکر است و به همین خاطر تغییری در فعل "قیل" نمی‌دهیم. @tarjomevatadrisearabi 🌹اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب‌الزمان🌹
⚫️🔴🔵 ( ) 🔺مثال: 🌺یَزِنُ اللهُ اعمالَنا یومَ القيامة🌸 مرحله 1⃣: فعل را مجهول می‌کنیم. یَزِنُ، اعلال دارد. برای مجهول‌سازی، آن را به اصلش برمی‌گردانیم می‌شود: یَوزِنُ مجهولش می‌کنیم می‌شود: یُوزَنُ. مرحله 2⃣: فاعل را حذف می‌کنیم یُوزَنُ اعمالَنا يوم القيامة مرحله 3⃣: مفعول‌به را جانشین فاعل می‌کنیم یُوزَنُ اعمالُنا یومَ القيامة. مرحله 4⃣: فعل و فاعل را از نظر مذکر و مونث بودن باهم هماهنگ می‌کنیم تُوزَنُ اَعمالُنا یومَ القیامةِ 🛑نکته مهم: اعمال، جمع مکسرِ "عَمَل" است. در اینگونه موارد که کلمه‌ی جمع بر غیرانسان دلالت می‌کند، می‌توانیم فعلی که برای آن می‌آید را به شکل مفرد مونث بیاوریم. @tarjomevatadrisearabi 🌹 اللهم عَجّل فی فرج مولانا🌹
🔵🔴⚫️ ( یک را با ترجمه‌اش بخوانیم) تفسیر فخر رازی، ج۹، ص ۴۷۵: 🔴متن عربی: 🌸اِعلَم أنّ هذه السورةَ مشتمِلةٌ على أنواعٍ كثيرةٍ مِنَ التكاليفِ و ذلك لأنه تعالى أَمرَ الناسَ في أولِّ هذه السورةِ بالتَعَطُّفِ على الأولادِ و النساءِ و الأيتامِ و الرأفةِ بهم و إيصالِ حقوقِهِم إليهم و حفظِ أموالِهم عليهم و بهذا المعنى خُتِمَتِ السورةُ.🌸 ⚫️ترجمه: بدان که این سوره انواع بسیاری از تکالیف را دربردارد و این تنوع، بدین خاطر است که خدای متعال در آغاز این سوره، مهرورزی با فرزندان، زنان و یتیمان را دستور داده و نیز فرمان داده که حقوق‌شان به آنان داده شود و دارایی‌شان برای آنان حفاظت شود. این سوره با این گزاره‌ها به پایان نیز رسیده است‌. 🔻نگاهی به قواعد: در آخر متن، جمله "خُتمَتِ السُّورةُ" آمده است. طبق قواعدی که قبلا گفتم، بیایید این جمله‌ی مجهول را به یک جمله معلوم تبدیل کنیم. برای تبدیل جمله مجهول به معلوم باید یک فاعل داشته باشیم. اینجا فاعل" خداوند" است زیرا اوست که قرآن را فروفرستاده است. 🔹مراحل جمله : 1⃣فعل را از حالت مجهولی درمی‌آوریم؛ خُتمَت می‌شود: خَتَمَت 2⃣نائب فاعل را در جای مفعول‌به قرار داده و منصوب اش می‌کنیم خَتَمَتِ السورةَ 3⃣ فاعلِ موردنظر را بعد از فعل می‌گذاریم؛ خَتَمَت اللهُ السّورةَ 4⃣فعل و فاعل را از نظر جنس باهم هماهنگ می‌کنیم؛ خَتَمَ اللهُ السورةَ @tarjomevatadrisearabi
⚫️🔴🔵 ( ) 🔺متن عربی: دخل طفلٌ صغيرٌ لِمحلِّ الحلّاقةِ فهَمس الحلاقُ للزّبون: هذا أغبى طِفلٍ في العالمِ! انتظِر و أنا سأثبّتُ لك... فوضع الحلاقُ ٥ ريالٍات في يدً و ريالا واحدا في اليد الأخُرى. نادى الطفلَ و عَرضَ عليه المبلغينِ أخَذَ الطفلُ الريالَ و مَشَى! قال الحلاق: ههههه... ألم أقُل لك؟! ذا الطفلُ لا يتعلم أبدا و في كلّ مرةٍ يُكرّر نفسَ الأمرِ! عندما خرج الزبونُ قابَلَ الطفلَ خارجاً مِن مَحلّ الآيس كِريم. تقدم منه و سأله لماذا تأخذ الريال كل مرة و لا تأخذ ۵ ريالات؟؟ قال الطفل لأنه فى اليوم الذي سآخذُ فيه ۵ ريالات سوف تنتهي اللعبة.... لا تحتقِر إنساناً و لا تستَصغِر شخصاً و لا تعِب مخلوقاً فالغبي هو من يظن أن الناس أغبياء. 🔻ترجمه فارسی: کودکی وارد آرایشگاه شد و آرایشگر در گوش مشتری گفت: این بچه نادان ترین بچه دنیاست! صبر کن برایت ثابت میکنم. پس پنج ریال در یک دست و یک ریال در دست دیگرش گذاشت. کودک را صدا زد و هر دو مبلغ را نشانش داد و کودک یک ریال را برداشت و رفت! آرایشگر گفت؛ هههه، به تو نگفتم که این بچه هرگز یاد نمی گیرد و هربار همین کار را تکرار میکند. وقتی مشتری خارج شد، کودک را بیرون بستنی فروشی دید پیشش رفت و پرسید: چرا همیشه یک ریال را برمیداری و پنج ریال را برنمی داری؟ گفت؛ چون روزی که پنج ریال را بردارم بازی تمام خواهد شد! انسانی را کوچک مکن و هیچ کس را کم به حساب نیاور و عیب مخلوقی را نگیر زیرا کودن حقیقی کسی است که مردم را کودن می پندارد. ❗️یک نکته قواعدي از متن: در قسمت پایانی داستان، ۳ فعل آمده است: لا تَحتَقِرْ، لا تَستَصغِرْ و لا تَعِبْ 🔻به این فعلهایی که قبل از آنها، حرف "لا" آمده و آخرشان مجزوم شده، می‌گوییم. 🔸بیاید فعل "تَعِب" را مقداری آنالیز کنیم. این فعل قبل از آنکه حرف لا بر سرش بیاید، "تعیبُ" بود. وقتی "لا" بر سر آن می آید، آخر فعل ساکن می‌شود(=تَعیبْ). سپس رخ می‌دهد یعنی دو حرف ساکن کنار هم قرار می‌گیرند. در این موقع چون خواندن کلمه دشوار می شود حرف عله را حذف می‌کنیم(=لا تَعِبْ) @tarjomevatadrisearabi 🌹الهی چشممان را به ظهور مولایمان روشن بگردان🌸
با سلام و احترام کسانی که اد کردم به کانال: 🔸۱- پوزش می طلبم ازینکه بدون اجازه اد کردم. 🔹️۲- اگر با متون عربی سر و کاری ندارند و مبتلا به اونها نیست یا تمایلی به ماندن ندارند، می‌توانند کانال را ترک کنند. 🔻۳- نکات و مطالب مختصر و مفید و کاربردی مرتبط با عربی در کانال خواهم گذاشت. (از صفر تا صد) ❗️بخاطر خراب شدن فایلهای صوتی-تصویری در ایتا، از گذاشتن ویس و فیلم معذورم چون بعد از مدتی بلااستفاده می شوند. بدین خاطر، اگر کسی سوالی داشت می‌تواند با استفاده از آیدی @DrMortazavii بپرسد تا با ویس توضیح بدهم.
⚫️🔴🔵 (چند جمله برای ) 1⃣ کان یُلقِی مُحاضِراتٍ باللغة الفارسية: به زبان فارسي سخنرانی مي كرد. 2⃣ لَستُ مُستِعدّاً لِلمُحاضَرَة: برای ارائه آمادگی ندارم. 3⃣ هل انت في المَقصَفِ الآنَ؟ الان توی غذاخوری هستی؟ 4⃣ هو یُحِبّ اَن یَحصُلَ علی مِنحَة دِراسيّة: دوست داره بورس تحصيلي دریافت كنه. 5⃣ارید اَن اذهبَ الي حَفلَةِ التَخَرُّجِ بعدَ ساعةٍ: میخوام يه ساعت ديگه به جشن فارغ التحصیلی برم. 🔻لغات: القی محاضرة: سخنرانی كرد مَقصَف: غذاخوری منحة دراسیة: بورس تحصيلي حفلة التخرج: جشن فارغ التحصيلي @tarjomevatadrisearabi
⚫️🔴🔵 ( ) 🔻کلامی از امیرالمومنین(علیه السلام) به مالک اشتر(رحمة الله عليه): 🔹متن عربي: 🌸لا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ و الْمُسِيءُ عِنْدَك بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِك تَزْهِيداً لأهْلِ‏ الإحْسَانِ فِي الإحْسَانِ و تَدْرِيباً لأهْلِ الإسَاءَةِ علَى الإسَاءَة🌸 🔸ترجمه فارسي: مبادا نیکوکار و بدکردار در نظرت‌ برابر باشند، زیرا موجب‌ کم‌ شدن‌ رغبت‌ نیکوکار به‌ نیکی‌ است‌ و بدکردار را به‌ بدي وادار می کند. 🔴 نکات: 🔳 "یکوننّ"، فعل مضارعی است که نون تاکید به آن متصل شده است. فعل مضارع(جز ۲ صیغه جمع مونثش) معرب است اما وقتی نون تاکید به آخر آن متصل می‌شود، آن را در صیغه های ۱، ۴، ۷، ۱۳ و ۱۴ مبنی می‌کند. "لا" هم لای نهی است و با اتصال به فعل، آن را محلا مجزوم می‌سازد. 🔺"لا یکونَنّ"(صیغه ۱) یعنی "به‌هیچ وجه نباید باشد". ◻️ دو گونه است: ۱- ثقیله (تشدید دارد)؛ ۲- خفیفه(ساکن است) یک فعل با نون تاکید صرف کنیم: 1⃣ثقیله: ینصرَنّ ینصرنانّ ینصرُنّ تنصرَنّ تنصرنانّ ینصرنانِّ تنصرَّنَ تنصرانِّ تنصرُنّ تنصُرِنَّ تنصرانّ تنصرنانِّ انصرَنّ ننصرَنّ 2⃣ خفیفه ینصُرَن(۱) ینصرُن(۳) تنصرَن(۴) تنصرَن(۷) تنصُرُن(۹) تنصرِن(۱۰) اَنصُرَن(۱۳) ننصُرَن (۱۴) ❗️صیغه های مثنی و جمع مونث، نون تاکید خفیفه نمی گیرند. ♦️در قرآن، ۲ جا با نون تاکید خفیفه آمده است: 1⃣لیکوناً(یوسف/ ۳۲) لئن لم یفعل ما آمرُهُ لَیسجَننّ و لَیکوناً من الصاغرین(اگر فرمانم را اجرا نکند، یقینا خوار و حقیر به زندان خواهد رفت) 2⃣ لَنسفعاً (علق / ۱۵) لَئن لم یَنتهِ لَنَسفَعاً بالنّاصیةِ(اگر بازنایستد، موی جلوی سرش را می‌گیریم) @tarjomevatadrisearabi
⚫️🔴🔵 (چند جمله برای ) 1⃣ هل انت الانَ في قاعة(صالة) المحاضرات؟ آیا شما الان در سالن کنفرانس هستید؟ 2⃣هل عندک شهادة بُکالُوریُوس؟ آیا مدرک لیسانس داری؟ 3⃣هل عندک ماجستیر؟ آیا کارشناسی ارشد هستی؟ 4⃣ هو حصل علی شهادة الدكتوراه في الأدب العربي؟ مدرک دکترای ادبیات عرب را گرفت 5⃣هل حصلتَ علی الدِّبلوم؟ آیا دیپلم گرفتی؟ @tarjomevatadrisearabi 💐اللهم عجل لولیک الفرج🌸
🔵🔴⚫️ سخنی از شریف 🔺تِلۡكَ حُدُودُ ٱللَّهِۚ وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ يُدۡخِلۡهُ جَنَّـٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ (نساء / ۱۳ ) اينها حدود خداست، و هر كه از خدا و رسولش اطاعت كند، خدا او را به بهشت هايى كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است درآورد؛ در آن جاودانه اند، و آن است كاميابى بزرگ. 🔻نکته: فعل "یُطِعِ" در اصل "یُطیعُ" بوده. اسم شرطِ جازم(=مَن) بر سر آن وارد شد. آخرِ فعل ساکن شد(=یُطیْعْ). التقای ساکنین رخ داد. وقتی التقای ساکنین رخ بدهد و یکی از دو حرفِ ساکن، حرف عله باشد، حرف عله را حذف می‌کنیم(=یُطِعْ). ❓یک سوال❓ آخر فعل هیچوقت کسره نمی گيرد. پس چرا آخر فعل" یُطِعِ " کسره گرفته است؟ @tarjomevatadrisearabi 🥀الهی عجِّل في فرج مولانا صاحب‌الزمان🌼
⚫️🔴🔵 (چند جمله برای ) 1⃣ کیف کانت درجتُک؟ نمره ات چطور بود؟ 2⃣ماذا فعلتَ مع رسالتِکَ العلمیةِ؟ با پایان‌نامه‌ات چه کردی؟ 3⃣هل تعرف افضلَ مواقعِ بحثٍّ علميٍ؟ آیا بهترین سایت های پژوهش علمی را می شناسی؟ 4⃣ ما هو رأیُک عن کلیّةِ إدارةِ الأعمال؟ نظرت درباره دانشکده كسب و كار چیست؟ @tarjomevatadrisearabi 💐اللهم عجل لولیک الفرج🌸
🔵🔴⚫️ (یک بخوانیم) ذاتَ ليلةٍ اِعتادَت عبیرُ اَن تنامَ باکرا و ذاتَ ليلة لم تستَطِعْ اَن تنامَ و بقيت جالسةً في سريرها كان اِخوَتُها ينامون الي جانبها. نظرتْ إليهم بِوُدٍّ و في نفسها تساؤلٌ عنِ النومِ و سِرّهِ: لماذا ينامُ الناسُ؟ أ لا يستطيع المرءُ أن يَبقَي مُستَيقِظاً؟ 🛑 ترجمه: عبیر(=اسم زن) عادت داشت که زودهنگام بخوابد. وی شبی از شب‌ها نتوانست بخوابد و در بسترش نشست. برادرانش در كنار او خوابيده بودند. وي با مهرباني به آنان می‌نگریست در حالیکه درباره خواب و راز و رمز آن از خود می پرسید: چرا مردم می‌خوابند؟ آیا انسان نمی‌تواند بیدار بماند؟! ⚫️ نکات: 1⃣ اعتادت یعنی "عادت داشت". مترادف آن، فعل "تعوَّدت" است. اعتاد در اصل، "اعتَوَدَ بود(باب افتعال). حرف عله متحرکِ ماقبل مفتوح به الف تبدیل می‌شود. 2⃣ باکرا یعنی "زودهنگام" 3⃣ ذات ليلة یعنی شبی از شب‌ها- در شبی. 4⃣ فعل "تستطع" در اصل، "تستطیع" بود. وقتی حرف جازمه "لم" بر سرش وارد شد، آخر فعل را مجزوم کرد. سپس التقای ساکنین پیش آمد و حرف عله یاء حذف شد. 5⃣ ألا" تركيبي است از: همزه استفهام و حرف نفي "لا". أين تركيب در بسياري از جملات به معنای استفهام انكاري است. يعني پیش از آنکه بخواهد چیزی را بپرسد، عکس آن مفهوم را بیان می‌کند: الا يستطيع المرء اَن یَبقَی مستیقظا؟ آیا آدمی نمی‌تواند بیدار بماند؟ یعنی می‌تواند بیدار بماند. @tarjomevatadrisearabi
⚫️🔴🔵 ( چند جمله برای ) 1⃣ ماذا تعملُ؟ چکاره ای؟ اعمل طبیبا: پزشکم اعمل مُمرّضا: پرستارم اعمل صَیدلیّا: توی داروخانه کار می کنم(داروفروشم) اعمل مُهندسا: مهندسم اعمل طَیّارا: خلبانم اعمل مُعلما(مدرسا): معلمم 2⃣ این تدرُسُ؟ کجا درس میخونی؟ ادرس فی کلیّة الطب: توی دانشکده پزشکی ادرس فی کلیة الطَیَران: توی دانشکده هوانوردی ادرس فی کلیّة الصَیدَلة: توی دانشکده داروسازی ادرس فی کلیّة التربیة: توی دانشکده تعلیم و تربیت 3⃣ ماذا ستعمل بعد الدراسة؟ بعد فراغت از تحصیل چکاره میشی؟ ساعمل طبیبا: پزشک میشم @tarjomevatadrisearabi
🔵⚫️🔴 ( واژگان سال ) 1⃣ آفة: آسیب، آنچه باعث فساد و تباهی می شود. ▫️مثال: 🔻آفةُ العِلمِ النِّسيانُ: آفت دانش، فراموشی است. The bane of knowledge is forgetting @tarjomevatadrisearabi
🔵🔴⚫️ ( ) 🔹خلاصه ای از پرکاربردترین و رایج‌ترین قواعد اعلال: 1⃣تلفظ ضمه و کسره بر حروفِ واو و یاء سنگین است و یا باید این حرکات را به قبل بدهیم و حرف عله را ساکن کنیم و یا اینکه این حرکات را بالکل حذف نموده و حرف عله را ساکن کنیم. مانند یَقوُلُ که می‌شود: یَقُولُ، يا الراضيُ كه ميشود الرّاضِيْ 2⃣ در قواعد اعلال، اگر قبل از واو کسره آمده باشد، باید واو را به یاء تبدیل کنیم و اگر قبل از یاء ضمه آمده باشد باید به واو تبدیلش کنیم و در برخی موارد اگر قبل از اینها فتحه آمده باشد باید به الف تبدیل‌شان کنیم مثل: دُعِوَ که میشود دُعِیَ....یُدعَوُ میشود یُدعَی. 3⃣حرف عله متحرک ماقبل مفتوح تبدیل به الف میشود مثلا دَعَوَ میشود دعا. 4⃣حرف عله مفتوح ماقبل ساکن تبدیل به الف میشود: مثلا یَخوَفُ می‌شود یخاف. 5⃣اگر التقای ساکنین پیش بیاید و یکی از حروف ساکن، حرف عله باشد، حرف عله را حذف می کنیم؛ مثل: قالنَ میشه قُلنَ 6⃣اگر حرف عله در اخر کلمه باشد و ساکن شود حذفش می کنیم؛ مثل: لم یَدعُو میشود لم یدعُ. ❗️سعی کردم مهم‌ترین قواعد اعلال را که کاربرد حداکثری دارد، به زبان ساده بگویم وگرنه قواعدش خیلی زیاد و کلافه‌کننده است. بتدریج قواعد را در مثال‌ها پیاده می‌کنیم @tarjomevatadrisearabi 🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸
🔵🔴⚫️ (چند جمله برای ) 🔳السَّکَن: منزل 🔻این تسکن؟ کجا ساکن هستی؟ اسکن فی حَیّ المطار؟ در محله(کوی) فرودگاه 🔺و انت تسکن انت؟ تو کجا ساکنی؟ اسکن فی حیّ الجامعة: در کوی دانشگاه 🔸هل تسکن فی بیت؟ آیا توی خانه ویلایی ساکنی؟ نعم اسکن فی بیت: بله 🔹و هل تسکن فی بیتٍ؟ شما چطور؟ لا اسکنُ فی شِقةٍ: نه، من توی واحد آپارتمانی ساکنم ▪️ما رقْمُ شقتک؟ شماره واحدت چنده؟ ۵: پنج 🔹و ما رقم بیتک؟ پلاک خونه شما چنده؟ ۳۵: خمس و ثلاثون 🔹عنوان البیت: آدرس خانه(ما عنوان بیتک؟) این تسکن؟= ما عنوان بیتک؟ ما عنوان سکنک؟(خونه ات کجاست) 🔻بَلدة= شهرک 🔹الدور الارضی: طبقه همکف 🔴مثال: ما هو عنوان بیتک؟ انا اسکن فی مدینة قم- بلدة بردیسان- شارع أنديشة- مُجمَّع گلستان- شقة ٧- الدَور(الطابق) الارضی- رقم ۴ ◾️ چند واژه دیگر: 🔻مُستَوطَن: شهرک صهیونیست نشین مُستوطِن: صهیونیستی که در شهرک ساکن است. 🔹ساحه یا مَیدان: میدان، فلکه 🔸الجامِعة: دانشگاه 🔺المجتَمع: جامعه(فی المجتمع الایرانیه: در جامعه ایرانی) المُجمّعُ السکنیّة: مجتمع مسکونی المجمع التجاریة: مجتمع تجاری ▫️مفرد و جمع: سکن(اَسکان)، دار(دُور)- بیت(بیوت)- منزل(منازل)- شارع(شوارع)- زُقاق(اَزِقّة) @tarjomevatadrisearabi
⚫️🔴🔵 ( تفسیری ) ▪️متن فارسی از آیت‌الله بهاءالدینی پرسیدند: علت این‌که عصرهای جمعه دل انسان می‌گیرد و غمگین می‌شود چیست؟ فرمودند: چون در آن لحظه قلب مقدّس امام عصر (ارواحنا فداه) به‌سبب عرضه‌ی اعمال انسان‌ها، ناراحت و گرفته است، آدم و عالم متأثر می‌شوند. حضرت، قلب و مدارِ وجود است. 📚 شرح چهل حدیث ص ۴۳۲ ▫️تعریب: سُئِلَ سَماحةَ آيةُ اللهِ بهاءُالدينيّ(ره): ما هوَ سببُ حُزْنِ قلوبِ الناس في مساءاتِ الجُمُعةِ؟ قال: لأنّه تُعرَضُ أعمالُ العبادِ علي امام العصر(ارواحنا لِتراب مَقدَمِهِ الفداء) فيها فيَحزُنُ قلبُهُ المقدّسُ لِقُبحِ اعمالِنا فانّ هذا الهمَّ يصل الينا فيصيرنا كئیبا حزینا. الامام العصر(روحنا فداه) هو محور الوجود. شرح الاربعین حديثا، ص۴۳۲ @tarjomevatadrisearabi 🌸اللهم عجِّل لولیک الفرج🌸
⚫️🔴🔵 مباحثی که تا بحال گفته شده: 🔸تشخیص ( و و ) و 🔹تقسیم‌بندی‌های مربوط به فعل: و ، و ، ثلاثی و ، و 🔻 قواعد 🔺 🔸 🔹 🔹 🛑 بقیه مباحث، مثال‌ها و جملاتی بوده که قواعد بالا را در آنها پیاده کرده ایم. سعی بر این است که قواعد را در جملات به کار ببریم یا تشخیص دهیم. به همین خاطر بیشتر مطالب کانال بر روی مثال و جملات و متون مختلف می‌چرخد. ❗️ مطالب، شده است و با کلیک روی هر هشتگ براحتی می‌توان مطالب مربوط به آن را پیدا کرد.
⚫️🔴🔵 ( ) ◾️فعل مضارع در حالت عادی "مرفوع" است اما اگر ادوات ناصبه و جازمه بر سر آن بیاید، "منصوب" و "مجزوم" می شود. 🔸: اَن، لن، کَی یا لِکَی، اِذَن، لِ، حتّی، اَو، فاء سببیه، واو معیت. 🔹: 1⃣ادواتی که یک فعل را مجزوم می کنند: لَم، لمّا، لام امر، لای نهی. 2⃣ادواتی که دو فعل را مجزوم می کنند(=ادوات شرط): اِن، اِذما، مَن، مَا، مَهما، اَیّ(+ما)، کیفَ(+ما)، اینَ(+ما)، اَنَّی، حَیثُما، مَتی(+ما)، ایّانَ(+ما). @tarjomevatadrisearabi
(فاتحة الكتاب) سميت بذلك لافتتاح المصاحف بكتابتها و لوجوب قراءتها في الصلاة فهي فاتحة لما يتلوها من سور القرآن في الكتاب و القراءة (الحمد) سميت بذلك لأن فيها ذكر الحمد (أم الكتاب) سميت بذلك لأنها متقدمة على سائر سور القرآن و العرب تسمي كل جامع أمر أو متقدم لأمر إذا كانت له توابع تتبعه أما فيقولون أم الرأس للجلدة التي تجمع الدماغ و أم القرى لأن الأرض دحيت من تحت مكة فصارت لجميعها أما و قيل لأنها أشرف البلدان فهي متقدمة على سائرها و قيل سميت بذلك لأنها أصل القرآن و الأم هي الأصل و إنما صارت أصل القرآن لأن الله تعالى أودعها مجموع ما في السور لأن فيها إثبات الربوبية و العبودية و هذا هو المقصود بالقرآن‏. @tarjomevatadrisearabi