eitaa logo
🌹تلاوت روزانه یک صفحه قرآن، هدیه به شهیدان آن روز🌹
2.3هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
515 ویدیو
47 فایل
هر روز 10 دقیقه وقت بگذاریم یک صفحه تلاوت کنیم ثواب تلاوت هدیه می‌شود به تمامی شهدای والامقام که همان روز سالگردشان میباشد بخصوص شهید عزیزی که روزانه مشخصاتش بارگزاری می‌شود. کپی مطالب با ذکر صلوات هدیه به شهدا_امواتم آزاد آی دی مدیر کانال @FMajdi46
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 شرح 🔴 قسمت ششم 🔸1.2.6 علم اهل بیت علیهم السلام: 🔻امیرالمومنین علی علیه السلام در بخش ششم از مباحث مربوط به دانش اشاره می‌کنند به علم اهل بیت علیهم السلام و خودشان و مخصوصاً جایگاه انحصاری و اختصاصی ائمه علیهم السلام به عنوان معدن علم و تنها منشا علم مفید. در حکمت ۱۴۷ بعد از اینکه مقدمات بسیار مهمی را به کمیل گوشزد می‌کنند اشاره به سینه مبارکشان کرده‌اند و فرموده اند: « بدان که در اینجا دانش فراوانی انباشته است. ای کاش کسانی را می یافتم که می‌توانستند آن را بیاموزند. آری تیزهوشانی می یابم ولی مورد اعتماد نمی باشند زیرا دین را وسیله دنیا قرار داده با نعمت های خدا بر بندگانش و با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. یا گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند ولی ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند با اولین شبهه ای شک و تردید در دلشان ریشه میزند، پس نه آنها که تیزهوشانند و نه اینها، سزاوار آموختن دانش های فراوان من نمی باشند. یا فرد دیگری که سخت در پی لذت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است. یا کسی که در ثروت اندوزی حریص است. هیچ کدام از آنها نمی توانند از دین پاسداری کنند و بیشتر به چهارپایان چرنده شباهت دارند و چنین است که دانش با مرگ دانشمندان می میرد». یعنی ما منشاء علم هستیم و کسی نیست که لیاقت داشته باشد از این منشاء استفاده کنند. در خطبه ۲۳۹ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را مایه حیات علم و مرگ جهل معرفی می‌کنند می‌فرمایند: « آنها -یعنی اهل بیت- مایه زندگانی علم و باعث مرگ جهل و نادانی هستند». 🔻در خطبه ۹۱ هم درباره خودشان اینگونه می‌فرمایند: « بدان که انسانهای راسخ در علم کسانی هستند که اقرار به همه غیبهای پوشیده ، آنها را از گذشتن از سد ها و حجاب ها و حدودی که خدا میان آنها و حقایقی غیبی برقرار کرده است، بی نیاز ساخته است پس خداوند تعالی آنها را به جهت اعتراف به نادانی خود، از وصول به آنچه احاطه علمی ندارند مدح فرموده و چشم پوشیدن و رها ساختن تعمق در آنچه را که خداوند آنان را به بحث و تحقیق از حقیقت آن مکلف نکرده ، رسوخ نامیده است». در واقع اشاره است به آیه ۷ سوره آل عمران که اهل بیت علیه سلام راسخون در علم هستند. 🔻 نکته آخر هم درباره علم اهل بیت در نهج البلاغه این نکته بسیار بسیار عجیب است که تنها فردی که در تاریخ با شجاعت تمام بر منبر می نشست بارها و مکرر و فریاد می زد: « ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی». از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید و من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آشنا تر هستم، امیرالمومنین علی علیه السلام بود. در خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه البته موارد بسیار بسیار زیادی از علم مولا علی علیه السلام و اهل بیت در نهج البلاغه است که ما به همین مقدار بسنده می کنیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
روضه امیرالمومنین علی علیه السلام.mp3
8.91M
🔉 🔸روضه شهادت امام علی علیه‌السلام ▪️شهادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام تسلیت باد
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️ ◾️ ▪️ ۲۱ بسم الله الرحمن الرحیم ✨فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ یَنصُرُ مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ * ✨(فرجام) کار در گذشته و آینده از آن خداست و در آن روز است که مؤمنان از یاری خدا شاد می‌گردند* هر که را بخواهد یاری می‌کند و اوست شکست ناپذیر مهربان 📗سوره مبارکه روم آیات ۴ و ۵ 🔳سدیر صَیرفی، از امام صادق جعفر بن محمد(علیه السلام)، از پدرش، از جدّش (صلی الله علیه و آله) روایت کرده که فرمودند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ✨نور فاطمه (سلام الله علیها) پیش از آن که زمین و آسمان آفریده شوند، آفریده شد. برخی از مردم گفتند: ای پیامبر خدا! پس او از جنس انسان نیست؟ فرمود: فاطمه (سلام الله علیها) حوری است از جنس انسان. گفتند: ای رسول خدا! چگونه او هم حور است و هم انسان؟ فرمود: خداوند متعال قبل از این که آدم را خلق کند و در حالی که فقط ارواح وجود داشتند، فاطمه (سلام الله علیها) را از نوری آفرید و چون خدای عزّ و جلّ، آدم را آفرید آن نور بر آدم عرضه شد. عرض شد: ای پیامبر خدا! در آن زمان فاطمه (سلام الله علیها) کجا بود؟ فرمود: در صندوقی زیر پایه عرش بود. گفتند: ای پیامبر خدا! طعامش چه بود؟ فرمود: تسبیح و تهلیل و تحمید؛ و چون خداوند عزّ و جلّ آدم را آفرید و مرا از صلب او بیرون آورد، خدای عزّ و جلّ دوست داشت وی را از صلب من درآورد، لذا او را به صورت سیبی درآورد که جبرئیل (علیه السلام) آن را نزد من آورد و به من گفت: ای محمد! السلام علیک و رحمة الله و برکاته. گفتم: و علیک السلام و رحمة الله، ای محبوب من، جبرئیل! گفت: ای محمد! پروردگارت تو را سلام می‌رساند. گفتم: سلام از اوست و به او بازمی گردد. گفت: ای محمد! این سیبی است که خدای عزّ و جلّ از بهشت به تو هدیه کرده است، پس آن را گرفته و به سینه‌ام چسباندم. گفت: ای محمد! خداوند جلّ جلاله می‌فرماید: آن را بخور. پس آن را به دو نیم کردم و نوری ساطع در آن دیدم، از این رو از آن وحشت کردم. پس گفت: تو را چه می‌شود - ای محمد- که آن را نمی خوری؟ آن را بخور و بیم نداشته باش؛ زیرا این نور متعلق به آن «منصوره» در آسمان است و در زمین «فاطمه» است. گفتم: محبوبم، جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» نامیده شده است؟ گفت: بدان جهت در زمین فاطمه (سلام الله علیها) نامیده شده چون شیعیان خود را از آتش دور کرده و دشمنانش از محبت او دور گشته اند و در آسمان از آن جهت منصوره نامیده شده چون مصداق قول خدای عزّ و جلّ است که می‌فرماید: «وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* بِنَصْرِ اللَّهِ» یعنی نصرت محبّان او از جانب خداوند. 📗معانی الاخبار، ص ۳۹۶، ح ۵۳. البرهان ج ٧ ص ٢٣۱ 🔳 ◾️ ▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️ ◾️ ▪️ ۲۱ بسم الله الرحمن الرحیم ⚜وَمَن یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی وَإِلَی اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ ✨و هرکس خود را در حالی که نیکوکار باشد، تسلیم خدا کند، قطعاً به ریسمان استوارتری چنگ درزده و فرجام کارها به سوی خداست. 📗سوره مبارکه لقمان آیه ٢٢ 💠 عبایه بن ربعی، از عبد الله بن عباس روایت کرده است که گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: هر که دوست دارد به عروة الوثقی چنگ زند که گسستی ندارد، به ولایت برادر و جانشینم علی بن ابی طالب (علیه السلام) چنگ زند؛ زیرا هر که او را دوست بدارد و ولایتش را بپذیرد، هلاک نمی شود؛ و هر که از او نفرت داشته باشد و با او به دشمنی برخیزد، نجات نمی یابد. 📗معانی الاخبار، ص ۳۶۸، ح ۱. 🔳 ◾️ ▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️ ◾️ ▪️ ۲۱ بسم الله الرحمن الرحیم ✨فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ یَنصُرُ مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ * ✨(فرجام) کار در گذشته و آینده از آن خداست و در آن روز است که مؤمنان از یاری خدا شاد می‌گردند* هر که را بخواهد یاری می‌کند و اوست شکست ناپذیر مهربان 📗سوره مبارکه روم آیات ۴ و ۵ 🔳سدیر صَیرفی، از امام صادق جعفر بن محمد(علیه السلام)، از پدرش، از جدّش (صلی الله علیه و آله) روایت کرده که فرمودند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ✨نور فاطمه (سلام الله علیها) پیش از آن که زمین و آسمان آفریده شوند، آفریده شد. برخی از مردم گفتند: ای پیامبر خدا! پس او از جنس انسان نیست؟ فرمود: فاطمه (سلام الله علیها) حوری است از جنس انسان. گفتند: ای رسول خدا! چگونه او هم حور است و هم انسان؟ فرمود: خداوند متعال قبل از این که آدم را خلق کند و در حالی که فقط ارواح وجود داشتند، فاطمه (سلام الله علیها) را از نوری آفرید و چون خدای عزّ و جلّ، آدم را آفرید آن نور بر آدم عرضه شد. عرض شد: ای پیامبر خدا! در آن زمان فاطمه (سلام الله علیها) کجا بود؟ فرمود: در صندوقی زیر پایه عرش بود. گفتند: ای پیامبر خدا! طعامش چه بود؟ فرمود: تسبیح و تهلیل و تحمید؛ و چون خداوند عزّ و جلّ آدم را آفرید و مرا از صلب او بیرون آورد، خدای عزّ و جلّ دوست داشت وی را از صلب من درآورد، لذا او را به صورت سیبی درآورد که جبرئیل (علیه السلام) آن را نزد من آورد و به من گفت: ای محمد! السلام علیک و رحمة الله و برکاته. گفتم: و علیک السلام و رحمة الله، ای محبوب من، جبرئیل! گفت: ای محمد! پروردگارت تو را سلام می‌رساند. گفتم: سلام از اوست و به او بازمی گردد. گفت: ای محمد! این سیبی است که خدای عزّ و جلّ از بهشت به تو هدیه کرده است، پس آن را گرفته و به سینه‌ام چسباندم. گفت: ای محمد! خداوند جلّ جلاله می‌فرماید: آن را بخور. پس آن را به دو نیم کردم و نوری ساطع در آن دیدم، از این رو از آن وحشت کردم. پس گفت: تو را چه می‌شود - ای محمد- که آن را نمی خوری؟ آن را بخور و بیم نداشته باش؛ زیرا این نور متعلق به آن «منصوره» در آسمان است و در زمین «فاطمه» است. گفتم: محبوبم، جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» نامیده شده است؟ گفت: بدان جهت در زمین فاطمه (سلام الله علیها) نامیده شده چون شیعیان خود را از آتش دور کرده و دشمنانش از محبت او دور گشته اند و در آسمان از آن جهت منصوره نامیده شده چون مصداق قول خدای عزّ و جلّ است که می‌فرماید: «وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* بِنَصْرِ اللَّهِ» یعنی نصرت محبّان او از جانب خداوند. 📗معانی الاخبار، ص ۳۹۶، ح ۵۳. البرهان ج ٧ ص ٢٣۱ 🔳 ◾️ ▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸هر روز یک جزء از قرآن کریم 📆بیست و دومین شب ماه مبارک رمضان 📖جزء بیست و دوم قرآن کریم🔻🔻🔻 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
parhizgar__j22_Tartil.mp3
13.12M
🔺ترتیل جزء بیست و دوم قرآن کریم 👤 استاد شهریار پرهیزگار 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
aghaie_j22_Tahdir.mp3
4.06M
🔺تحدیر (تندخوانی) جزء بیست و دوم قرآن کریم 👤 استاد معتز آقایی 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام یگانه لایق پرستـش جز خدا کیست که در سایه مهرش برویم رحمت اوست که هرلحظه پناه من و توست 🌺اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ سلام و ادب روز چهارشنبه زیبایتان به خیر 🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ🌺 ✅ ذکر روز چهارشنبه : یا حی و یا قیوم ( ای زنده و پاینده ) (۱۰۰مرتبه) 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹 آیات صفحه🌹(46)🌹را تلاوت کرده و به پیامبران واماممان و خانم فاطمه الزهرا (س)و خانم معصومه(س)هدیه می نماییم: ☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۴۶ مصحف شریف سوره مبارکه بقره 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5787260288654902684.mp3
837.6K
🔸ترتیل صفحه ۴۶ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : بیات 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5787260288654902685.mp3
1.72M
🔸ترتیل صفحه 46 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 46 وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ ۗ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ (270) و هر هزينه اى را خرج کنيد يا به هر نذرى ملتزم شويد خدا آن را مى داند. و براى ستمکاران هيچ ياورى نيست. (270) إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (271) اگر صدقات را آشکارا بدهيد خوب کارى است و اگر آنها را مخفى کنيد و به نيازمندان بدهيد براى شما بهتر است و [خدا به پاداش آن ]بعضى از گناهانتان را از شما مى زدايد. و خدا به آنچه مى کنيد آگاه است. (271) ۞ لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (272) هدايت آنان بر عهده تو نيست، ولى خدا هر که را بخواهد هدايت مى کند; و هرمالى را انفاق کنيد به سود خودتان خواهد بود، و جز در طلب رضاى خدا انفاق نکنيد; و هر مالى را انفاق کنيد به طور کامل به شما داده مى شود; و به شما ستم نخواهد شد. (272) لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (273) [صدقات ]براى نيازمندانى است که در راه خدا [از کسب ]باز مانده اند و نمى توانند [براى کار ]سفر کنند. بى خبرانِ [از حالشان ]آنان را بر اثر شدّت عفّت ورزى بى نياز مى پندارند. آنان را از سيمايشان مى شناسى. از مردم با اصرار سؤال نمى کنند. و هر مالى را انفاق کنيد خدا به آن داناست. (273) الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (274) کسانى که اموالشان را شب و روز و پنهان و آشکار انفاق مى کنند اجرشان براى آنان نزد پروردگارشان خواهد بود، و نه ترسى بر آنان است و نه غمگين مى شوند. (274) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۶:🌺 چند نکتة دیگر دربارة انفاق:    صدقه آشکار و پنهان: بدون شک انفاق و صدقه در یکی از این دو حالت اتفاق می­ افتد؛ یا آشکار است و دیگران از آن باخبر می­ شوند و یا پنهان است و فقط خدا از آن آگاه است. خداوند به ما می­ فرماید که انفاق در هر دو صورت خوب است. انفاق آشکار باعث تشویق دیگران به این کار خوب می شود و نیازمندان جامعه را از یاس و ناامیدی نجات می بخشد و روح امید و نشاط را در زندگی سخت و پررنج آنان می­دمد. شخصی به نام ابوطفیل می‏ گوید: «علی(ع)را دیدم که کودکان یتیم را صدا زد و با مهربانی عسل در دهانشان گذاشت. آنقدر این صحنه زیبا بود که یکی از همراهان امام گفت: ای کاش من هم یتیم بودم!»[1] در مقابل، صدقه پنهانی نیز بسیار با ارزش است. زیرا فقط خدا از آن باخبر است و انسان از وسوسة شیطان برای ریا و خودنمایی در امان می‏ باشد و نیّتش کاملاً پاک و خالص خواهد ماند. هم­چنین صدقة پنهانی باعث می­ شود که آبروی افراد نیازمند، حفظ شود و آنان احساس شرمندگی و حقارت نکنند. در تاریخ نقل شده که در شبی شخص نیازمندی نزد حضرت علی(ع)آمد و از او کمک خواست. آن حضرت چراغ خانه را خاموش کرد و به او فرمود:«این کار را کردم تا شرمندگی را در چهره­ ات نبینم. نیازت را بگو»[2]. هم­چنین گفته­ اند که آن حضرت به کسی که نزد او آمده بود، فرمود که خواسته­ اش را روی خاک بنویسد تا حضرت صدای او را برای کمک­ خواستن نشنود و تا جایی که ممکن است آبروی او حفظ شود.[3] به همین خاطر اگر­چه صدقة آشکار خوب و با ارزش است، ولی صدقة پنهانی از آن بهتر است و علاوه بر پاداش فراوان انفاق، باعث بخشیده­ شدن بخشی از گناهان انسان می­شود. پیشوایان ما به هر دو صورت، انفاق می­ کردند و ما را تشویق   فرموده­ اند. امیرمؤمنان علی(ع) چهار درهم داشت؛ درهمی را در شب، درهمی را در روز، درهمی را آشکار، درهمی را در نهان انفاق کرد و خداوند در ستایش او آیه 274 این سوره را نازل فرمود.[4] امام صادق(ع)فرموده است:«صدقة آشکار هفتاد نوع بلا را دور می­ کند و صدقة پنهان، آتش خشم خدا را خاموش می­ سازد».[5]   به چه کسی صدقه دهیم؟ از نظر قرآن، انفاق و صدقه به همة نیازمندان کار نیکو و ارزشمندی است؛ ولی این آیه به ما می­ گوید که افراد محتاج و فقیری که به خاطر شرم و حیا از دیگران درخواست کمک مالی نمی­ کنند، در اولویت قرار دارند. افراد آبرومندی که مردم بی­خبر فکر می­ کنند آنان اشخاص ثروتمندی هستند و به قول معروف«با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند». روشن است که کمک به این افراد، لازم­ تر است. زیرا نیازمندانی که آشکارا از مردم کمک می­ خواهند، بالاخره به خواسته خود می­ رسند؛ ولی افراد آبرومند و خاموش، رنج و سختی زندگی را تحمل می­ کنند و تن به گدایی نمی­ دهند. حضرت محمد(ص) فرموده­ اند: «خداوند بندة تهی­دستی را که عائله­ مند و آبرودار است دوست مي­ دارد».[6] امامان نیز فرموده­ اند که این افراد برای گرفتن زکات واجب نیز در اولویت قرار دارند.[7]   [1] مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص75 [2] بحارالانوار،ج41، ص36 [3] امالی صدوق، ص273 [4] المیزان، ج2، ص401 [5] بحارالانوار، ج93، ص179 [6] مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام، ص26 [7] اقتباس از تهذیب الاحکام، ج4، ص57 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210413-WA0014.
6.99M
🌸صوت روز سی و دوم 👆 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 📒 نهج البلاغه، حکمت 6 : «سینه خردمند، صندوق راز اوست و خوشرویی، وسیله دوست یابی و شکیبایی، گورستان پوشاننده عیب ها است». بعضی هم گفته اند که حضرت فرموده است : «پرسش کردن وسیله پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضی دشمنان او فراوان هستند». 〰🔶〰〰🔸〰〰🔶〰〰🔸 🌹شرح : (قسمت اول) بنابراین ۵ مطلب را در این حکمت باید بررسی کنیم: 1. رازداری 2.خوشرویی 3.صبر و شکیبایی 4.آداب پرسش کردن 5.ازخودراضی‌وخودپسند‌نبودن. 🔸1. رازداری: درباره رازداری قبلاً در به بهانه مطلبی که پیرامون حاکمیت زبان بر انسان و نتیجه اش که خفت و خواری است کامل بیان کرده‌ایم . 🔸2. خوشرویی: 🔹2.1 تعریف خوشرویی: در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام در توصیف مؤمن می فرمایند : «شادی مومن در چهره او و اندوهش در دل پنهان است». یعنی با مردم خوشرو و بشاش برخورد می کند اگرچه مومن به خاطر دوری از جایگاه اصلی او که در قیامت به او خواهد رسید قلبش پر از حزن است. 🔹 2.2 آثار خوشرویی: در نهج البلاغه چند مورد برای آثار خوشرویی بیان شده است: 2.2.1 اقبال مردم: در حکمت ۵۰ می‌خوانیم: «دل‌های مردم گریزان است به کسی روی می آورند که خوشرویی کند» 2.2.2 دوست یابی: در حکمت ۶ می‌خوانیم : «خوشرویی وسیله دوست یابی است» 🔸3. پرسش کردن: 🔻آداب پرسش کردن: در نهج البلاغه بعضی آداب برای پرسش کردن و سوال کردن بیان شده است. 🔹3.1 سوال برای فهمیدن و دانستن است نه برای امتحان کردن و دست انداختن. حضرت در حکمت ۳۲۰ در جواب کسی که سوال پیچیده ای را پرسید فرمودند: «برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن زیرا نادان آموزش گیرنده همانند دانا است و دانای بی‌انصاف مانند نادان بهانه‌جویی است». یعنی شما که چیزی را می‌دانید برای چه چیزی برای دست انداختن سوال می‌کنید. 🔹3.2 پرسش نکردن از چیزی که نیامده و اثری هم در دانش او ندارد. در حکمت ۳۶۴ می فرمایند: «از آنچه پدید نیامده است نپرسید زیرا آنچه پدید آمده برای سرگرمی تو کافی است». 🔻آداب پاسخ دادن: پاسخ دادن هم آدابی دارد نمونه آن در نهج البلاغه بیان شده است. 🔹1. اقناع و قانع کردن پرسش کننده است. حضرت در حکمت ۲۸۹ درباره یکی از دوستان قدیم خودشان می فرمایند: «گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسشگران را فرو می نشاند». 🔹2. وقتی از انسان سوال کردند و جواب را بلد نبود از گفتن نمی دانم خجالت نکشد. امیرالمومنین درحکمت ۸۲ می‌فرمایند: «اگر از کسی سوال کردند و نمی‌دانست شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی که شرم نکند در آنچه نمی داند، بیاموزد». یعنی اگر هم چیزی را بلد نیست خجالت نکشد برود بیاموزد اما اگر کسی چیزی را نمی داند ولی از گفتن نمیدانم هم پرهیز کرد حضرت در حکمت ۸۵ می فرمایند : «کسی که از گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد» 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️ ◾️ ▪️ ۲۲ بسم الله الرحمن الرحیم ⚜یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا* وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا* اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، خدا را ياد كنيد، يادى بسيار.*و صبح و شام او را به پاكى بستاييد 📗سوره مبارکه احزاب، آیات ۴١ و ۴٢ ➖ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: 📗 ذکر کثیر تَسبیحُ فاطمة الزهراء ذکر تسبیح تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد. 📓وسائل الشیعه، ج۶، ص۴۴١ 🔳 ◾️ ▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️ ◾️ ▪️ ۲۲ بسم الله الرحمن الرحیم ✨إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ✨ما امانت (الهی و بار تکلیف) را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کردیم؛ پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و(لی) انسان آن را برداشت. راستی او ستمگری نادان بود* 📗سوره مبارکه احزاب آیه ٧۲ ⚜ امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه فرمودند: منظور از آن امانت، ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام) است. 📗کافی، ج، ص ۳۴۰، ح ۲. ⚜ حسین بن خالد روایت می‌کند که گفت: از امام رضا (علیه السلام) تفسیر آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا» را پرسیدم و حضرت پاسخ دادند: منظور از امانت، ولایت می‌باشد و هر کسی به ناحق مدّعی آن شود، کافر شده است. 📗معانی الاخبار، ج ۱۱۰، ح ۳. ⚜ جابر، از امام باقر (علیه السلام) روایت می‌کند که پیرامون تفسیر آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا» فرمودند: منظور از آن امانت، ولایت است که آسمان ها، زمین و کوه‌ها از این که آن را به دوش بکشند، امتناع ورزیدند «وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ» و منظور از انسان که آن امانت را به دوش کشید، ابو فلان است. 📗بصائرالدرجات، ص ۸۷، باب ۱۰، ح ۳. 🔳 ◾️ ▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️