..نکته تفسیری صفحه ۹۸:
نه به آرزوهای شماست و نه به آرزوهای دیگران:
ما به جهان هستی و واقعیت هایش به دو صورت می توانیم نگاه کنیم؛ آنگونه که دوست داریم، و آنگونه که هست. اگر به جهان آنگونه بنگریم که هست، با شناختی صحیح از هستی، تلاش و کوشش می کنیم و از اسباب و وسایلی که خدا برای سعادتمان قرار داده، به درستی بهره می گیریم و از آنچه مانع رشد و کمالمان می شود، دوری می کنیم. اگر امّا آنگونه به جهان بنگریم که دوست داریم، می توانیم واقعیت های آن را در خیال خود تغییر دهیم و دنیایی زیبا و ایده آل در پندار خویش ایجاد کنیم؛ دنیایی که در آن، ما انسانهایی بزرگ و قدرتمند هستیم که از ما کسی خوشبخت تر وجود ندارد. چنین دنیایی اما دیر یا زود به پایان می رسد و هنگامی که انسان با واقعیت های جهان روبه رو می شود، با واقعیتی غیر از آنچه در ذهن خود می پرورانده، مواجه می شود؛ زیرا میفهمد آنچه که در عالم خیال خود از خویشتن ساخته بوده، با حقیقت زندگی دنیا تفاوت بسیاری دارد؛ در حالی که او به جای تلاش و کوشش، در عالم خیالاتش به خوشبختی رسیده بود و هم اکنون هیچ اثری از آن وجود ندارد!
در زمان پیامبر(ص)، یهودیان و مسیحیانی که از پذیرفتن دعوت آن حضـرت سر باز زده بودند، پندارهای عجیب و غریبی داشتند، و به جای پذیرش حق، با خیالات و اوهام خویش زندگی میکردند. مثلاً می گفتند: دین ما قدیم تر است؛ یا ما بندگان مخصوص و ویژه ی خدا هستیم و به همین سبب از شما مسلمانان برتریم! برخی از مسلمانان بی اطلاع نیز از این سخنان برآشفته می شدند و پاسخ های غیر منطقی به آنها می دادند و مثلاً می گفتند: ما از شما برتریم؛ زیرا پیامبر ما، آخرین پیامبر است. در این هنگام، این آیات نازل شد [1]و تمام این خیالات را به کناری نهاد و با صراحت اعلام کرد که خوشبختی و کمال، با ادعا و آرزو به دست نمی آید؛ بلکه این ایمان و عمل صالح است که سعادت حقیقی را برای انسانها رقم میزند. آری، کار بد، کیفر، و کار خوب، پاداش دارد. امامان معصوم(ع) نیز پیروان خود را از خیالپردازی و اعتقادات موهوم باز داشته اند و تنها راه نجات را «عمل و کردار نیک» معرفی کرده اند. پیشوای پنجم ما در این باره فرموده است: «به خدا سوگند، ما با خود ضمانت دوری از دوزخ را نداریم و بین ما و خدا خویشاوندی وجود ندارد، و ما بر خدا دلیلی نداریم [که بی جهت کسی را به بهشت برسانیم]، و ما خودمان فقط با اطاعت از خدا به او نزدیک می شویم. بنابراین، هر کس از شما که از خدا اطاعت کند، دوستی ما به او سود می رساند، و هر کس که خدا را نافرمانی کند دوستی ما به او سودی نمی رساند. وای بر شما! بی جهت مغرور نشوید. وای بر شما! بی جهت مغرور نشوید.»[2] این قانون الهی، نه فقط بر جهان پس از مرگ، که بر همین دنیا نیز حاکم است. حقیقت این است که بسیاری از کشورهای بی ایمان، با به کار بستن دستورهای دین ما به پیشـرفت های زیادی رسیده اند، و ما با رها کردن آن دستورها، عقب مانده ایم. جدّیت، کوشش، راستگویی، امانتداری، دقّت در کارها و... ، همه و همه، دستورهایی است که در دل دین ما نهفته است و ما به بسیاری از آنها بی توجّهی کرده ایم. این حقیقتی تلخ است که امیر مؤمنان علی علیه السلام در آستانه ی شهادت به ما یادآوری کرد: «خدا را در مورد عمل به قرآن در نظر بگیرید. مبادا افرادی غیر از شما مسلمانان، در عمل به دستورهای آن از شما سبقت بگیرند.»
[1] - تفسیر نمونه، ج 4، ص 140
[2] - الکافی، ج 2، ص 75
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
شرح حکمت ۲۸ نهج البلاغه.mp3
4.33M
#حکمت28
زهد در نهج البلاغه1️⃣
🌸صوت رور هشتاد و سوم👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
📒نهج البلاغه، #حکمت28
💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود:
"برترين زهد، پنهان داشتن زهد است".
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹شرح #حکمت28 1️⃣
🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۲۸ می فرمایند:« أفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ» ؛
برترین نوع زهد پنهان داشتن زهد و پارسایی است.
🔻 ما به برکت این حکمت تمام آنچه را که پیرامون زهد در نهج البلاغه بیان شده است، به صورت یک منظومه مفاهیم و معارف در چند بخش صوتی خدمت شما عزیزان و عاشقان امیرالمومنین(علیه السلام) تقدیم خواهیم کرد
🔹ابتدا ببینیم زهد یعنی چه؟
🔻"زهد" یک معنای لغوی دارد و یک معنای اصطلاح دینی.
از نظر لغوی زهد در مقابل رغبت است.
شاهد این معنا اولا در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند ۱۵ است که مولا علی (علیه السلام) رغبت را در مقابل زهد قرار داده است و خطاب به فرزند عزیزشان نوشته اند:
«وَ لَا تَرْغَبَنَّ فِيمَنْ زَهِدَ عَنْكَ»؛ تو رغبت نشان نده به کسی که نسبت به تو زهد نشان می دهد، یعنی نسبت به تو بی رغبت است.
یا در حکمت ۱۰۴ باز امیرالمؤمنین (علیه السلام) زهد را در درمقابل رغبت قرار میدهند و می فرمایند:
«يَا نَوْفُ طُوبَى لِلزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا الرَّاغِبِينَ فِي الْآخِرَةِ» ای نوف بکالی! خوش به سعادت کسانی که نسبت به دنیا زهد دارند و نسبت به آخرت رغبت.
در حکمت ۴۵۱ هم می فرمایند:
«رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ»؛
"اینکه تو به کسی رغبت نشان بدهی که او به تو زهد نشان میدهد یعنی بی رغبتی نشان می دهد، این نشانه ذلّت نفس و حقارت نفس تو است".
🔻پس در لغت زهد و رغبت در مقابل هم هستند. به این روش می شود خیلی خوب معنای زهد را فهمید.
🔻 اما در معنا و اصطلاح دینی زهد چیست؟
حضرت یک بار در حکمت ۴۳۹ زهد را اینگونه تعریف میکنند می فرمایند:
من زهد را بین دو کلمه از قرآن پیدا کردم.
بعد به این آیه نورانی استناد می فرمایند که خداوند فرموده است:
« لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُم» ؛ تا به آنچه که از دست میدهید یا از دست میرود تاسف نخورید و نسبت به چیزی که به شما میرسد در دنیا خیلی شادمان نشوید.
این معنای زهد است.
بعد در ادامه حکمت ۴۳۹ حضرت می فرمایند:
کسی که بر گذشته تأسف نخورد و نسبت به آینده هم خیلی خوش و سرخوش نشود، هر دو طرف معنای زهد را به دست آورده است.
🔻در خطبه ۸۱ هم مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) معنای واقعی زهد را در این خطبه نورانی اینگونه تعریف می کنند: و زهد را مجموعی از کوتاهی آرزوها، شکر نعمت ها و ورع و اجتناب از محرمات معرفی می فرمایند:
«أَيُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ». "
مردم! زهد ورزیدن یعنی کوتاه کردن آرزو و شکر هنگام نعمت ها و دوری و اجتناب از محرمات و حرام الهی" .
این معنای زهد است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
🖊(۱۹۸) نام مبارک ⚜ضحی⚜
بسم الله الرحمن الرحیم
⚜وَ الضُّحى
✨سوگند به روز درآنهنگام كه آفتاب برآيد و گسترده شود.
📗سوره مبارکه ضحی آیه ۱
⚜وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها
✨به خورشيد و گسترش نور آن در صبحگاهان سوگند.
📗سوره مبارکه شمس آیه ۱
⚜قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى
✨گفت: «وعدهگاهتان روز عید است؛مردم، هنگامىکه روز، بالا مىآید، جمع شوند».
📗سوره مبارکه طه آیه ۵۹
💠امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
✨وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها؛منظور از الشَّمْسِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) است وَ ضُحاها نور بخشیِ آن قیام قائم (علیه السلام) است، خداوند سبحان میفرماید: وَ أَنْ یُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًی.
📚تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۷۷۶
🧷نام مبارک "ضحی" به معنای وسط روز، آن زمانی که روشنایی و تابش خورشید به حدّ اعلای خود می رسد، می باشد.
➖وجه تسمیه ی این نام را میتوان از سه جهت بررسی کرد👇
💎اول آنکه ضُحی، زمانی است که شمس در کاملترین صورت ضحو و تابش خود قرار دارد پس میتوان بیان کرد که اشاره به ظهور حضرت حجه دارد که نور ولایتشان بر همه تابیده خواهد شد.
💎دوم آنکه بر اساس آیه ۵۹ سوره مبارکه طه میتوان به این صورت بیان کرد که ضحی اشاره به حشر مردم دارد و گرد هم جمع شدن تمامی خلق به زمان ضحو خورشید موکول شده است؛ زمانی که قلوب به واسطه اشراق نور معرفت به امام، از حالت موت خارج شده و حیّ می شوند و لذا اهل حق حول حق و اهل باطل حول باطل گردهم جمع شده و متحد می گردند.
💎در وجه سوم و آخر اشاره دارد به از بین رفتن ظلمت و تاریکی؛ یعنی ازاله اولاد البغایا و اعداء آل محمد (علیهم السلام) که با امر قیام حضرت قائم آل محمد (علیهم السلام) محقق می گردد.
➖هنگامی که قائم ما (علیه السلام) قیام نماید، زمین به نور ربّش روشن می شود.
📚كتاب الغيبة للحجة ؛ النص ؛ ص۴۶۸
🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌎
#سیره_النبی_الاعظم
✳️ اولین مسلمانان، عمار یاسر
🍃 عمار بن یاسر معروف به عمار یاسر صحابی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، از نخستین مسلمانان بود.
وی فرزند یاسر و سمیه است که اولین شهدای اسلام بودند.
↩️ یاسر پدر عمار در جوانی به مکه رفت و در آنجا اقامت کرد و با ابوحذیفه که از بنیمخزوم بود، پیمان بست.
مادرش سمیه دختر خباط اولین شهید زن در اسلام است.
🔳 عمار، برادرش عبدالله، پدرش یاسر و مادرش سمیه، به دست قریش شکنجه شدند تا از اسلام رویگردان شوند.
سمیه و یاسر در اثر این شکنجهها جان دادند.
❇️ براساس روایتی، عمار یکی از هفت تن مسلمان نخست بود.
مشرکان، عمار را مجبور کردند که به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ناسزا بگوید؛
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) عذر او را پذیرفتند و به او فرمودند اگر دیگر بار نیز مجبورش کردند، چنین کند.
⚜ در پی این ماجرا بود که این آيه نازل شد.
✨ مَن کفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ
🔹 سوره مبارکه نحل، آیه شریفه ۱۰۶
📗 اعیان الشیعه، امین، جلد ۱۳، صفحه ۲۸
15.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_اسامی_القاب_صفات_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
🌹ضحی
صد ونود و هفتمین نام مبارک حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا له الفداء
💠 به نام او که به سویش باز میگردیم
سلام بر شما همدل و همراه
قلبتان نورانی، ضمیرتان آرام، عاقبتتان به خیر
و لحظه هاتون سرشار از سلامتی
🌺اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
صبح یکشنبه زیبایتان به خیر
🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ🌺
✅ ذکر روز یکشنبه :
( یا ذوالجلال و الاکرام/ ای صاحب جلالت و کرامت )
100 مرتبه.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹
آیات صفحه🌹(99)🌹را تلاوت کرده و
به پیامبران، اماممان، خانم فاطمه الزهرا(س)و خانم معصومه(س)هدیه می نماییم:
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛