صفحه ۳۵۷ مصحف شریف
سوره مبارکه نور
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
357-tah.mp3
9.31M
تلاوت تحقیق ص۳۵۷
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
357.mp3
152K
تلاوت تدویر ص ۳۵۷
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
1_9412345.mp3
327.5K
🎙ترجمه گویای فارسی
📖صفحه ۳۵۷
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5875274463586550913.mp3
1.01M
🔸ترتیل صفحه 357 با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : رست - نهاوند
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_نور
بگو: خدا را اطاعت كنيد و از فرستادهاش فرمان بريد. پس اگر روى گردانديد و پيامبر را فرمان نبرديد، به وى زيانى نمىرسد، چرا كه فقط بر عهده اوست آنچه بدان تكليف شدهاست و بر عهده شماست آنچه بدان تكليف شدهايد.
و اگر از پيامبر فرمان بريد، هدايت خواهيد يافت، و بدانيد كه بر رسول خدا جز ابلاغ آشكار پيام وظيفهاى نيست. (54)
خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند وعده دادهاست كه آنان را در زمين جانشين امّتهاى شايسته گذشته كند؛ چنانكه شايستگان امتهاى پيشين را در زمين جانشين ديگران قرار داد، و نيز نويد دادهاست كه آيين آنان را كه بر پايه فطرت استوار است و خدا آن را برايشان پسنديدهاست، پا برجا سازد، به گونهاى كه جامعه براساس آن شكل يابد، و وعده دادهاست كه آنان را پس از اينكه پيوسته از سوى دشمنان داخلى و خارجى بيمناك بودند، ايمنى بخشد. در حالى به امنيت مىرسند كه مرا مىپرستند و چيزى را شريك من قرار نمىدهند، و هر كس پس از تحقق اين وعده، به وسيله كفر و نفاق و ارتكاب گناهان ناسپاسى كند، اينانند كه از راه خدا بيرون رفتهاند. (55)
و نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و حكم پيامبر را اطاعت كنيد، اميد است كه مورد رحمت خدا قرار گيريد و وعده جانشين شدن در زمين و تشكيل جامعهاى بر پايه دين اسلام بىترس از دشمنان، براى شما تحقق يابد. (56)
هرگز مپندار كه كفرپيشگان مىتوانند خدا را در زمين ناتوان كنند و او را از وفا به وعده خود بازدارند. آنان سرانجام شكست خواهند خورد، و جايگاهشان آتش دوزخ است و بىگمان، آن بد جايگاهى است. (57)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بايد بردگانتان و نيز نوجوانانتان كه به حد بلوغ نرسيدهاند، هنگام ورود به خانههاى شما، در هر شبانه روز سه مرتبه از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح، و در نيمروز آنگاه كه لباسهاى خود را از تن بيرون مىآوريد، و پس از نماز عشا. اين سه زمان، زمانهايى هستند كه شما دوست نمىداريد ديگران از وضع شما در آنها آگاه شوند، و شايسته است كه بر ديگران پوشيده بمانيد.
ولى پس از اين سه زمان، نه بر شما گناهى است كه آنان را به اجازه خواستن فرمان ندهيد، و نه بر آنان گناهى است كه اجازه نگيرند، چرا كه رفت و آمدشان بر گرد شما بسيار است و همه بر گرد يكديگر مىچرخيد، و اجازه خواستن پىدرپى ملالآور است. خداوند احكام دين خود را كه از نشانههاى اوست اينگونه براى شما بيان مىكند، و خدا به احكامى كه مورد نياز شماست داناست و آنچه براى شما مقرّر مىدارد براساس حكمت اوست. (58)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
تفسیر مختصر صفحه ۳۵۷
(آیه 54)- در این آیه مجددا روى همین معنى تأکید کرده، مىگوید: «به آنها بگو: اطاعت خدا و اطاعت پیامبرش را کنید» (قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ).
سپس اضافه مىکند: در برابر این فرمان از دو حال خارج نیستید «پس اگر سر پیچى کنید و روى گردان شوید پیغمبر مسؤول اعمال خویش است (و وظیفه خود را انجام داده) و شما هم مسؤول اعمال خود هستید» و وظیفه شما اطاعت صادقانه است (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَیْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُمْ).
«اما اگر از او اطاعت کنید، هدایت خواهید شد» (وَ إِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا).
زیرا او رهبرى است که جز به راه خدا و حق و صواب دعوت نمىکند.
«و (در هر حال) بر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله چیزى جز ابلاغ آشکار نیست» (وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِینُ).
او موظف است فرمان خدا را آشکارا به همگان برساند خواه بپذیرند یا نپذیرند پذیرش و عدم پذیرش این دعوت، سود و زیانش متوجه خود آنها خواهد شد.
(آیه 55)- شأن نزول:
«هنگامى که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و مسلمانان به مدینه هجرت کردند و انصار با آغوش باز آنها را پذیرا گشتند، تمامى عرب بر ضدّ آنها قیام کردند و آن چنان بود که آنها ناچار بودند اسلحه را از خود دور نکنند، شب را با سلاح بخوابند و صبح با سلاح بر خیزند. ادامه این حالت بر مسلمانان سخت آمده، بعضى گفتند آیا زمانى فرا خواهد رسید که اطمینان و آرامش بر ما حکم فرما گردد، و جز از خدا از هیچ کس نترسیم؟ آیه نازل شد و به آنها این بشارت را داد که آرى چنین زمانى فرا خواهد رسید».
تفسیر:
حکومت جهانى مستضعفان! از آنجا که در آیات گذشته، سخن از اطاعت و تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر صلّى اللّه علیه و آله بود، این آیه همین موضوع را ادامه داده و نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانى است بیان مىکند، و به صورت مؤکد مىگوید: «خداوند به کسانى که از شما ایمان آوردهاند و اعمال صالح انجام دادهاند وعده مىدهد که آنها را قطعا خلیفه روى زمین خواهد کرد، همان گونه که پیشینیان را خلافت روى زمین بخشید» (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ).
منظور از «پیشینیان» بنى اسرائیل است، زیرا آنها با ظهور موسى (ع) و در هم شکسته شدن قدرت فرعون و فرعونیان مالک حکومت روى زمین شدند.
«و دین و آیینى را که براى آنها پسندیده، بطور ریشه دار و پا بر جا در صفحه زمین مستقر سازد» (وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ).
«و خوف و ترس آنها را، به امنیت و آرامش مبدل خواهد کرد» (وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً).
و آن چنان مىشود که «تنها مرا مىپرستند و چیزى را شریک من قرار نخواهند داد» (یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً).
مسلم است بعد از این سیطره حکومت توحید و استقرار آیین الهى و از میان رفتن هر گونه اضطراب و ناامنى و هر گونه شرک «کسانى که بعد از آن کافر شوند فاسقان واقعى آنها هستند» (وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
از مجموع آیه چنین بر مىآید که خداوند به گروهى از مسلمانان که داراى دو صفت «ایمان» و «عمل صالح» هستند سه نوید داده است:
1- جانشینى و حکومت روى زمین.
2- نشر آیین حق بطور اساسى و ریشهدار در همه جا.
3- از میان رفتن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و ناامنى.
و نتیجه این امور آن خواهد شد که با نهایت آزادى خدا را بپرستند و فرمانهاى او را گردن نهند و هیچ شریک و شبیهى براى او قائل نشوند و توحید خالص را در همه جا بگسترانند.
این وعده الهى از آن کیست؟ در آیه خواندیم خدا وعده حکومت روى زمین و تمکین دین و آیین و امنیت کامل را به گروهى که ایمان دارند و اعمالشان صالح است داده اما در این که منظور از این گروه از نظر مصداقى چه اشخاصى است؟
بدون شک آیه شامل مسلمانان نخستین مىشود و حکومت حضرت مهدى (عج)- که طبق عقیده عموم مسلمانان اعم از شیعه و اهل تسنن سراسر روى زمین را پر از عدل و داد مىکند بعد از آن که ظلم و جور همه جا را گرفته باشد- مصداق کامل این آیه است، ولى با این حال مانع از عمومیت و گستردگى مفهوم آیه نخواهد بود.
نتیجه این که در هر عصر و زمان پایههاى ایمان و عمل صالح در میان مسلمانان مستحکم شود، آنها صاحب حکومتى ریشهدار و پر نفوذ خواهند شد.
چنین حکومتى تمام تلاشها و کوششهایش از جنگ و صلح گرفته تا برنامههاى آموزشى و فرهنگى و اقتصادى و نظامى، همه در مسیر بندگى خدا، بندگى خالى از هر گونه شرک است.
(آیه 56)- فرار از چنگال مجازات او ممکن نیست! در آیه گذشته وعده خلافت روى زمین به مؤمنان صالح داده شده بود در این آیه و آیه بعد مردم را براى فراهم کردن مقدمات این حکومت بسیج مىکند.
نخست مىگوید:
《و نماز را بر پا دارید》
(وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ). همان نمازى که رمز پیوند خلق با خالق است، و ارتباط مستمر آنها را با خدا تضمین مىکند، و میان آنها و فحشا و منکر حائل مىشود.
«و زکات را بدهید» (وَ آتُوا الزَّکاةَ). همان زکاتى که نشانه پیوند با «خلق خدا» است، و وسیله مؤثرى براى کم کردن فاصلهها، و سبب استحکام پیوندهاى عاطفى است.
«و رسول (خدا) را اطاعت کنید» (وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ). اطاعتى که شما را در خط مؤمنان صالح که شایسته حکومت بر زمینند قرار مىدهد.
«تا (در پرتو انجام این دستورات) مشمول رحمت او (خدا) شوید» (لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ). و شایسته پرچمدارى حکومت حق و عدالت گردید.
(آیه 57)- و اگر فکر مىکنید ممکن است دشمنان نیرومند لجوج در این راه سنگ بیندازند و مانع تحقق وعده الهى شوند، چنین امرى امکانپذیر نیست، چرا که قدرت آنها در برابر قدرت خدا ناچیز است، بنا بر این «گمان مبر که افراد کافر مىتوانند از چنگال مجازات الهى در پهنه زمین فرار کنند» (لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ).
نه تنها در این دنیا از مجازات خدا مصون نیستند «بلکه در آخرت «جایگاهشان آتش است و چه بد جایگاهى است» (وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِیرُ).
(آیه 58)- آداب ورود به جایگاه خصوصى پدر و مادر: از آنجا که مهمترین مسألهاى که در این سوره، تعقیب شده مسأله عفت عمومى است در اینجا نیز به یکى از امورى که با این مسأله ارتباط دارد پرداخته و خصوصیات آن را تشریح مىکند.
نخست مىگوید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! باید مملوکهاى شما (بردگانتان) و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیدهاند در سه وقت از شما اجازه بگیرند» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ).
«قبل از نماز صبح و نیم روز هنگامى که لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مىآورید، و بعد از نماز عشا» (مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ).
این سه وقت «سه وقت خصوصى براى شماست» (ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ).
بدیهى است این دستور متوجه اولیاى اطفال است که آنها را وادار به انجام این برنامه کنند، چرا که آنها هنوز به حد بلوغ نرسیدهاند تا مشمول تکالیف الهى باشند.
ضمنا اطلاق آیه، هم شامل کودکان پسر و هم کودکان دختر مىشود.
در پایان آیه مىفرماید: «گناهى بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید» و با صفا و صمیمیت به یکدیگر خدمت نمایید (لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلى بَعْضٍ).
آرى «این چنین خداوند آیات را براى شما تبیین مىکند و خداوند دانا و حکیم است» (کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ).
پیامهای مهم صفحه ۳۵۷
در مورد فرزندان به والدین مومن
۱.مسئول آموزش احکام دین به فرزندان، والدین مؤمن هستند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»
۲. محل خواب والدین باید جدا و دور از چشم فرزندان باشد، و گر نه نیاز به اذن نبود. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»
۳. کودکی و بردگی بهانه ای برای شکست حریم دیگران نیست. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»
۴. مرد باید در طول شبانه روز، ساعاتی را به همسر خود اختصاص دهد و فرزندان مزاحم نشوند. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»
۵. کودکان نیز تکلیف دارند. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ ... الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ»
۶. اسلام دین زندگی است و از جامعیّت کاملی برخوردار است. هم برای مسائل جزئی مانند ورود کودک به اتاق والدین (که در همین آیه آمده است) و هم برای مسایل مهم مانند تشکیل حکومت جهانی (که در آیه ۵۵ آمده است) طرح و برنامه دارد.
۷. کودکان باید پاکدامنی را از محیط خانه بیاموزند. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»
۸. تربیت و آموختن آداب اسلامی را قبل از بلوغ کودکان شروع کنیم. «الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ»
۹. در خانه، باید لباس کار و لباس بیرون را کنار گذاشت. «تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ»
۱۰. استراحت، بعد از ظهر و در میان ساعات کار، مفید و مناسب است. «تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ»
۱۱. تنظیم وقت، در زندگی مسلمانان باید بر اساس اوقات نماز صورت گیرد.«قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ»
۱۲. تمام احکام الهی بر اساس حکمت است. «عَلِیمٌ حَکِیمٌ»
رهبر عزیزم تولدت مبارک
سایهات بر سر این مرز و بوم مستدام
انشاالله به زودی زود شاهد آن باشیم که در رکاب جدت مهدی عجل الله دست در دست هم ریشهی ظلم و فساد برچیده شود و پرچم اسلام برافراشته تر شود
آمین یا ربالعالمین
☀️ به نام پروردگار توانا و مهربان
سلام
ان شاءالله صبح تون پر امید
حال دلتون قشنگ
روزگارتون گرم محبت
و زندگی تون پر از عطر و مهربانی خداوند
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز چهارشنبه زیبایتان به خیر
🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ🌺
✅ ذکر روز چهارشنبه :
یا حی و یا قیوم ( ای زنده و پاینده )
(۱۰۰مرتبه)
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹
آیات صفحه🌹(358)🌹را تلاوت کرده و به پیامبران واماممان و خانم فاطمه الزهرا (س)و خانم معصومه(س)هدیه می نماییم:
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۳۵۸ مصحف شریف
سوره مبارکه نور
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5848352088156800446.mp3
917.5K
🔸ترتیل صفحه ۳۵۸ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : نهاوند - حجازکار
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
358.mp3
232.6K
🎙ترجمه گویای فارسی
📖صفحه ۳۵۸
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_نور
و هنگامى كه كودكان شما به حدّ بلوغ رسيدند، بايد براى ورود به خانه شما اجازه بگيرند؛ چنانكه مردان و زنانى كه پيش از آنان بالغ شدند، اجازه مىخواستند.
خداوند احكام دين خود را كه از نشانههاى اوست، اينگونه براى شما به روشنى بيان مىكند. و خداوند به احكامى كه مورد نياز شماست داناست، و آنچه براى شما مقرّر مىدارد براساس حكمت اوست. (59)
و بر زنانى كه در اثر سالخوردگى از زناشويى بازنشسته و اميدى به ازدواج ندارند گناهى نيست كه لباسهاى خود را فروگذارند بى آنكه زيبايىهاى خود را نمايان سازند؛ و اينكه پاكدامنى پيشه سازند و حجاب خويش را رعايت كنند بهتر و شايستهتر است. و خدا شنوا و داناست. (60)
بر نابينا و بر لنگ و بر بيمار و بر شما گناهى نيست كه از خانههاى خودتان يا از خانههاى پدرانتان يا خانههاى مادرانتان يا خانههاى برادرانتان يا خانههاى خواهرانتان يا خانههاى عموهايتان يا خانههاى عمّههايتان يا خانههاى دايىهايتان يا خانههاى خالههايتان يا خانههايى كه مخازن خوراكى آنها را در اختيار داريد يا خانه دوستتان غذايى بخوريد. بر شما و آنان گناهى نيست كه دستهجمعى يا به تنهايى و جداجدا غذا بخوريد. شما بايد آداب ورود به خانه ديگران را رعايت كنيد و هنگامى كه به خانههايى درآمديد، به يكديگر سلام كنيد كه سلام درودى است مبارك و خوشايند كه از جانب خدا مقرر شدهاست. خداوند احكام دين خود را كه از نشانههاى اوست، اينگونه براى شما به روشنى بيان مىكند، شايد دانش دين بيابيد و آن را به كار بنديد. (61)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۵۸🌷
سلام:
تمام مردم جهان در هر قوم و ملیّتی هنگامی که به یکدیگر می رسند، به شکلی با هم سلام و احوال پرسی می کنند و به یکدیگر احترام می گزارند. در اسلام نیز سلام کردن یک ادب مهم شمرده شده است. خداوند در این آیه به تمام مسلمانان دستور می دهد که هنگام ورود به هر خانه ای سلام کنند. این سلام ممکن است از سوی میهمان به میزبان، یا از سوی یکی از اعضای خانواده به دیگران، یا حتّی از سوی شخصی به خودش باشد. در حدیثی از امام باقر می خوانیم: «هنگامی که کسی از شما وارد خانه اش می شود، اگر در آنجا کسی باشد، به او سلام کند، و اگر کسی نباشد، بگوید: «اَلسَّلامُ عَلَینا مِن عِندَ رَبِّنا».» به فرموده ی این آیه، سلام بر اهالی خانه، لطف و رحمت خدا و برکت و پاکیزگی را برای آن ها ارمغان می آورد (تَحِیَّةً مِن عِندِ اللهِ مُبارَکَةً طَیِّبَه). امّا فراتر از این دستور ویژه، سلام کردن، یک ادب اسلامی است که هر مسلمانی باید آن را رعایت کند. بر اساس روایات، بزرگ رهبر مسلمانان، حضرت محمّد، با هر فرد خردسال و بزرگ سالی که روبه رو می شد، ابتدا سلام می کرد، و همواره در سلام کردن از دیگران سبقت می گرفت. اهمّیّت این مطلب چنان زیاد است که در روایتی از آن حضرت می خوانیم:
«پاسخ کسی را که سخنش را پیش از سلام آغاز کند، ندهید».
در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است: «بخیل، کسی است که از سلام کردن بخل ورزد.» خوب است بدانیم که پیشوایان ما آدابی را برای سلام کردن بیان فرموده اند. بر اساس روایات، کوچک تر به بزرگ تر، سواره به پیاده، رونده به نشسته، گروه کوچک تر به گروه بزرگ تر، کسی که وسیلهی نقلیه ی بهتر دارد به کسی که وسیله ی نقلیه ی پایین تر دارد، و افرادی که وارد مجلسی می شوند، باید به حاضران سلام کنند . همچنین پیشوایان ما توصیه کرده اند که بلند و واضح به دیگران سلام کنیم . نکته ی دیگر این که بر اساس روایات، سلام کردن مستحب، و پاسخ آن واجب است؛ امّا به سلام کننده نودونه پاداش، و به پاسخ دهنده، تنها یک پاداش داده می شود . البتّه دادن جواب سلام چنان مهم است که اگر به شخصی که در حال نماز است، سلام شود، باید جواب سلام را در همان حال نماز بدهد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛