تفسیر صفحه ۳۶۷ قرآن کریم - سوره شعرا - آیات ۱ - ۳- تفسیر نور:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * طسم * تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ * لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» «به نام خداوند بخشندۀ مهربان * طا، سین، میم * این است آیات کتاب روشنگر * گویی می خواهی به خاطر آن که مشرکان ایمان نمی آورند، جان خود را از دست بدهی»
نکتههای سورۀ شعرا - آیات ۱ - ۳:
دربارۀ معنای حروف مقطّعه، سخنان بسیاری گفته شده است و شاید بهترین آنها این باشد که خداوند با آوردن این حروف در ابتدای برخی سوره های قرآن (۲۹ سوره)، می خواهد این مطلب را بیان کند که قرآن، معجزۀ جاوید من از همین حروف است، شما هم اگر می توانید از همین حروف الفبای عربی، کتابی هم سنگ آن بیاورید. آیۀ اوّل سورۀ شوری که بعد از حروف مقطّعه می فرماید: «کَذلِکَ یُوحِی»، این قول را تأیید می کند.
کلمۀ «باخِعٌ» به معنای هلاک کننده است.
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۱ - ۳:
۱. یک مکتب جامع باید دارای منطقی قوی، قاطع، مکتوب و روشمند باشد، به گونه ای که همگان به آن دسترسی داشته باشند. «تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ»
۲. قرآن، مقامی بس بلند دارد. «تِلْکَ» ( «تِلْکَ» اشاره به دور است که مقام بسیار بلند را می رساند)
۳. هر جا به بن بست رسیدید، قرآن روشنگر شماست. «الْکِتابِ الْمُبِینِ»
۴. تکرار، یکی از اصول تربیت است. (آیهی «تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ الْمُبِینِ» در ابتدای سوره های یوسف، قصص و شعراء، به دنبال حروف مقطّعه تکرار شده است).
۵. تلاش و سوز، در همه جا کارساز نیست. «لَعَلَّکَ باخِعٌ»
۶. دلداری افراد غمگین، کاری است الهی. «تِلْکَ آیاتُ ... لَعَلَّکَ باخِعٌ»
۷. انبیاء برای انجام تکلیف خود، بیش از حدّ انتظار تلاش می کردند. «لَعَلَّکَ باخِعٌ»
۸. یکی از صفات بارز انبیا، سوز است. «باخِعٌ نَفْسَکَ» (سوز، نشانۀ عشق به مکتب و امّت است).
۹. اگر زمینۀ تأثیر نباشد، از بهترین کتاب و مربّی نیز نتیجه و اثری به دست نمی آید. «أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ
نکته های سوره شعرا- آیات ۱۳ - ۱۷:
مراد از گناه حضرت موسی که در آیۀ ۱۴ آمده، ماجرایی است که در سورۀ قصص آیۀ ۱۴ به آن اشاره شده است: موسی قبل از نبوّت وارد شهری شد و دید یکی از طرفدارانش با یکی از (قِبطیان) یاران فرعون درگیر شده اند. طرفدار موسی از او کمک خواست و موسی به حمایت از او مشتی بر قبطی زد که او جان داد. این ماجرا در منطقه موجی ایجاد کرد که موسی مجبور به فرار شد و این عمل موسی گرچه به قصد کشتن آن شخص نبود، بلکه برای حمایت از مظلومی بود، ولی باعث شد تا موسی نزد فرعونیان چهره ای قاتل پیدا نمود، و هنگامی که موسی به مقام نبوّت رسید به خداوند گفت: می ترسم ماجرای کشته شدن آن مرد قِبطی مانع کارم شود. (از کلمۀ «کَلَّا» استفاده می شود که عمل موسی قتل عمد نبوده است و گرنه خداوند به قاتل عمدی نمی فرماید: طوری نیست به تو اطمینان حمایت می دهم.)
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۱۳ - ۱۷:
۱. ظرفیّت افراد حتّی پیامبران محدود است. (جز خداوند، همه کس و همه چیز محدودند). «یَضِیقُ صَدْرِی»
۲. به هنگام پذیرش مسئولیّت لازم است انسان نقاط ضعف خود را بیان کند.«یَضِیقُ صَدْرِی»
۳. صراحت و صداقت، از صفات بارز انبیاء است. «یَضِیقُ صَدْرِی»
۴. رهبری، هدایت، تبلیغ و ارشاد، به سعۀ صدر نیاز دارد. «وَ یَضِیقُ صَدْرِی»
۵. در نهی از منکر و مبارزه، گاهی باید چند نفری حرکت کرد. «فَاذْهَبا»
۶. نقاط ضعف را جبران کنید، ولی از زیر بار مسئولیّت، شانه خالی نکنید. «یَضِیقُ صَدْرِی وَ لا یَنْطَلِقُ لِسانِی فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ» پذیرش یا اعطای مسئولیّت های بزرگ با وجود ضعف ها و کمبودهای قابل جبران، مانعی ندارد.
۷. افراد سالم و بی غرض، انسان های شایستۀ دیگر را برای قبول مسئولیّت های بزرگ معرّفی می کنند. «فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ»
۸. سوابق افراد، در موفقیّت آنان مؤثّر است. «وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ»
۹. قانون قصاص، سابقه ای بس طولانی دارد. «وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ» (شهادت، آرزوی پیامبران است ولی ترس و نگرانی آنان برای این بود که شاید به اهداف مقدّس خود نرسند.)
۱۰. مدیریّت تبلیغی به چند مسألۀ مهم نیازمند است، از جمله: بررسی اوضاع اجتماعی، آیندهنگری و فراهم کردن زمینههای مؤثّر تبلیغ. «أَخافُ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ- فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ»
۱۱. در بیان حقّ، نه از کمی طرفداران حقّ بترسید و نه از زیادی مخالفان حقّ. «فَاذْهَبا»
۱۲. پیشنهاد مفید و مناسب را خدا هم می پذیرد. «فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ فَاذْهَبا»
۱۳. دلداری و کمک به کسانی که نگرانی دارند، کاری الهی است. «إِنَّا مَعَکُمْ»
۱۴. خداوند پشتیبان انبیاء است. «إِنَّا مَعَکُمْ»
۱۵. آگاهی دقیق و لحظه به لحظه در مأموریّت های مهم، یک ضرورت است. «إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ»
۱۶. معجزات پیامبران، ابزار ارشاد و هدایت و ره توشۀ آنان برای امّت هاست.«بِآیاتِنا»
۱۷. خداوند بر جزئیّات کارهای ما آگاه است. «مُسْتَمِعُونَ» خداوند همه جا حاضر و ناظر است.
۱۸. برای مبارزه با نظام های تشکیلاتی و فاسد، اوّل به سراغ سرچشمه ها بروید. «فَأْتِیا فِرْعَوْنَ»
۱۹. در تبلیغ و دعوت دیگران به حقّ، صراحت و صلابت داشته باشید. «إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۰. فرستادن پیامبر برای مردم، از شئون ربوبیّت خداوند است. «إِنَّا رَسُولُ رَبِّ»
۲۱. تمام هستی، نوعی رشد دارند.«رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۲. تمام هستی در تحت تدبیر اوست. «رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۳. همۀ انبیاء یک هدف دارند. «إِنَّا رَسُولُ » و نفرمود: «انا رسولا»
۲۴. در برابر کسی که می گوید: «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی» (نازعات، ۲۴) باید گفت: «رَبِّ الْعالَمِینَ»
۲۵. اگر در یک زمان دو پیامبر مبعوث شوند، رهبری با یکی از آنهاست. «إِنَّا رَسُولُ»
۲۶. آزاد کردن مردم از اسارت طاغوت ها، در رأس برنامه های انبیاء قرار دارد.«أَرْسِلْ مَعَنا بَنِی إِسْرائِیلَ»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
💠 به نام یکتا اجابت کننده دستگیر
سلام بر شما
و سلامی بی پایان و کامل به درگاه با لطف و عظمت حضرت حق
که سراسر رحمت است و بنده نوازی
ان شاءالله صبح شما به خیر و شادی
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز شنبه زیبایتان به خیر
🌺اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ🌺
✅ ذکر روز شنبه :
یا رب العالمین ( ای پروردگار جهانیان )
100 مرتبه.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹
آیات صفحه🌹(368)🌹را تلاوت کرده و
به پیامبران، اماممان، خانم فاطمه الزهرا(س)و خانم معصومه(س)هدیه می نماییم:
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحهی ۳۶۸
جزء #۱۹
#سوره_مبارکه_الشعرا
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5877545826976270235.mp3
1.08M
🔸ترتیل صفحه ۳۶۸ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : ماهور
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
369.mp3
367.3K
🎙ترجمه گویای فارسی
📖صفحه ۳۶۸
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
368-menshavi-tad.mp3
2.62M
تلاوت تدویر استاد منشاوی ص۳۶۸
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_شعرا
موسى در پاسخ فرعون گفت: آرى، در آن زمان من براى دفاع از مردى اسرائيلى در برابر آن مرد قبطى به پا خاستم و آن كار را كردم، ولى نمىدانستم كه به كشته شدن او مىانجامد و چه فرجام ناگوارى را براى من در پى دارد. (20)
و وقتى شنيدم كه بر كشتن من تصميم گرفتهايد، از شما ترسيدم و از دستتان گريختم و پروردگارم به من دانش و حكمت بخشيد و مرا از پيامبران قرار داد. (21)
آيا اينكه بر بنىاسرائيل ستم كرده و آنان را برده خود ساختهاى، نعمتى است كه آن را بر من منّت مىنهى؟ (22)
فرعون گفت:
پروردگار جهانها كه تو را به رسالت فرستادهاست چيست؟ (23)
موسى گفت:
همان كسى كه پروردگار آسمانها و زمين و همه چيزهايى است كه ميان آن دو قرار دارد. شما اگر اهل يقين باشيد، از تدبيرى كه بر جهان حاكم است درمىيابيد كه خدايى يگانه جهان را اداره مىكند. (24)
فرعون به كسانى كه پيرامونش بودند از روى تعجب گفت: آيا نمىشنويد كه موسى چه پاسخى مىدهد؟ (25)
موسى گفت: پروردگار جهانها، همان پروردگار شما و پروردگار پدران نخستين شماست. (26)
فرعون به اطرافيان خود گفت:
بىترديد، اين پيامبرتان كه به سوى شما فرستاده شده، ديوانه است. (27)
موسى در ادامه سخنانش گفت: پروردگار جهانها، همان پروردگار مشرق و مغرب و همه موجوداتى است كه ميان آن دو قرار دارد. اگر عقل خود را به كار گيريد درمىيابيد كه نظامى واحد بر آنها حاكم است و خدايى يكتا آنها را سامان مىدهد. (28)
فرعون گفت: اى موسى، سوگند ياد مىكنم كه اگر غير از من معبودى اختيار كنى تو را در زمره آن زندانيان كه از وضعشان خبر دارى قرار مىدهم. (29)
موسى گفت: آيا اگر نشانهاى براى تو بياورم كه درستى رسالت مرا آشكار كند، باز هم مرا به زندان مىافكنى؟ (30)
فرعون گفت: اگر راست مىگويى كه نشانه و معجزهاى دارى آن را بياور و نشان ده. (31)
پس موسى عصاى خود را افكند كه ناگاه آن عصا اژدهايى آشكار شد. (32)
و دستش را از زير بغل بيرون كشيد كه ناگاه آن دست براى تماشاگران سفيد و درخشان پديدار شد. (33)
فرعون وقتى با اين حقيقت آشكار روبهرو گرديد، چارهاى جز اتّهام نديد و به بزرگانى كه پيرامونش بودند گفت: قطعا اين مرد ساحرى زبردست و داناست. (34)
مىخواهد با سحر خود، شما را از سرزمينتان بيرون كند. با اين وصف درباره او چه برنامهاى داريد و چه دستورى مىدهيد؟ (35)
مهتران قوم گفتند: در مجازات او و برادرش هارون شتاب مكن و كارشان را به تأخير انداز و گروهى را به شهرها بفرست تا ساحرانى ماهر را گرد آورند (36)
آنان هرجادوگر زبردست دانايى را نزد تو مىآورند. (37)
پس جادوگران در وقتى كه ميان موسى و فرعونيان مقرّر شد و آن روزى معيّن بود گردآورى شدند. (38)
و به مردم گفته شد: آيا شما هم در آن روز در ميدان مبارزه اجتماع مىكنيد؟ (39)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
نکته تفسیری صفحه ۳۶۸
آیات ۲۰ - ۲۱:
مراد از «حُکْماً» در آیه یا حکومت و سرپرستی بنی اسرائیل است و یا حکمت و دانش.
در این دو آیه، حضرت موسی (علیهالسّلام) ایرادهای فرعون را که در آیۀ قبل گفتیم، پاسخ می دهد. چنان که گذشت حضرت موسی به خاطر طرفداری از یکی از یاران خود، مشتی به مخالف او زد و شخص مخالف با همان ضربه مُرد. این قتل نه از روی عمد بود و نه با آلت قتل انجام گرفت، بلکه یک حادثۀ ناخواسته و یک لغزش عملی بدون سوء نیّت بود که قبل از نبوّت موسی آن هم به خاطر طرفداری از یک مظلوم اتّفاق افتاده بود. بنا بر این، «ضال» در آیۀ مذکور، یک انحراف عملی بدون قصد است که ضربه ای به عصمت نمی زند و یا به معنای تحیّر است، نظیر آیۀ ۷ سورۀ ضُحی: «وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدی».
از امیر المؤمنین علی (علیهالسّلام) پرسیدند: چرا بعد از پیامبر اکرم (صلوات اللَّه علیه) حقّ خود را با شمشیر نگرفتید، و چرا همان گونه که با طلحه و زبیر و معاویه جنگ کردید با خلفای پیش از خود جنگ نکردید؟ حضرت فرمود: گاهی سکوت لازم است. مگر ابراهیم به مردم نفرمود: من از شما کناره می گیرم: «وَ أَعْتَزِلُکُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مریم، ۴۸) مگر هارون نفرمود: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنِی» (اعراف، ۱۵۰) مردم مرا به ضعف کشاندند و نزدیک بود مرا بکشند؟ مگر یوسف نفرمود: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ» (یوسف، ۳۳) پروردگارا! زندان برای من بهتر از استجابت تقاضای آنهاست؟ مگر پیامبر اکرم در غار نرفت و من جای او نخوابیدم؟ مگر موسی نفرمود: «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمَّا خِفْتُکُمْ» همین که ترسیدم فرار کردم، و مگر حضرت لوط (علیهالسّلام) در برابر تقاضای گنهکاران نفرمود: «لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِی إِلی رُکْنٍ شَدِیدٍ» (هود، ۸۳) ای کاش قدرتی داشتم (تا شما را از این عمل ننگین باز می داشتم) و یا به جایگاه محکم و أمن پناه می بردم (و از شرّ شما در امان بودم). (تفسیر نور الثقلین) بنا بر این سایر اولیای خدا نیز گاهی در شرایطی مجبور به سکوت و انزوا می شدند.
پیام های سورۀ شعرا - آیات ۲۰ - ۲۱:
۱. گاهی اقرار، یک ارزش است. «قالَ فَعَلْتُها»
۲. فرار از طاغوت، مقدّمۀ دریافت الطاف الهی است. «فَفَرَرْتُ مِنْکُمْ ... فَوَهَبَ»
۳. انبیاء از الطاف خاصّ خداوند برخوردارند. «فَوَهَبَ لِی وَ جَعَلَنِی»
۴. نبوّت، یک جریان در طول تاریخ است، انبیای بسیاری قبل از موسی بوده اند پس تعجّب فرعون نابه جاست. «مِنَ الْمُرْسَلِینَ
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۳۴ - ۳۹:
۱. طاغوتها تبلیغات شیطانی خود را با تأکید و قاطعیّت بیان می کنند. «إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِیمٌ» ( «إِنَّ»، حرف «لام» و جملۀ اسمیّه همه نشانۀ تأکید است.)
۲. فرعون برای آن که ساحران را در مبارزه با موسی تشویق و تحریک کند، از موسی به عنوان «ساحر علیم» یاد کرد. «لَساحِرٌ عَلِیمٌ»
۳. دروغگو کم حافظه است. فرعونیانی که به موسی نسبت جنون می دادند «لَمَجْنُونٌ» اکنون او را ساحری ماهر و آگاه می خوانند: «لَساحِرٌ عَلِیمٌ»
۴. وطن دوستی و انگیزۀ مالکیّت، از غرائز انسان هاست و فرعون برای تحریک مردم علیه موسی این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت: او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ»
۵. دروغ، تزویر و عوام فریبی، شیوۀ طاغوت است. (کلمۀ «أَرْضِکُمْ»، برای عوام فریبی و کلمۀ «بِسِحْرِهِ» دروغی واضح بود.)
۶. طاغوت ها هنگام قدرت و تسلّط، همه چیز را از آن خود می دانند، «أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ» (زخرف، ۵۱) ولی هنگام احساس خطر مردم را به صحنه می کشند. «أَرْضِکُمْ»
۷. طاغوت ها به زیردستان خود نیازمندند و از آنها راه و چاره می طلبند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» فرعونی که به موسی می گوید: اگر معبودی غیر از من بگیری تو را زندان می کنم، امروز محتاج اطرافیان است.
۸. زمان فرعون، دوران رواج سحر و جادو بوده است. «سَحَّارٍ عَلِیمٍ»
۹. اگر متخصّصین، متعهّد نباشند در خدمت فرعون ها در می آیند. «یَأْتُوکَ»
۱۰. همایش و سمینار کارشناسان، سابقۀ طولانی دارد. «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحَّارٍ عَلِیمٍ»
۱۱. طاغوت ها برای رسیدن به اهداف خود، از کارشناسان سوء استفاده می کنند ما چرا استفادۀ خوب نکنیم؟ «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحَّارٍ عَلِیمٍ»
۱۲. فرعون تمام توان خود را به کار گرفت. «بِکُلِّ سَحَّارٍ»
۱۳. زمان و مکان در حرکات تبلیغی مؤثّر است. «یَوْمٍ مَعْلُومٍ»
۱۴. برای طاغوت ها جلب افکار عمومی و حضور مردم در صحنه مهم است.«هَلْ أَنْتُمْ مُجْتَمِعُونَ»
منبع: محسن قرائتی، تفسیر نور، ج۸، صفحات ۳۰۲ - ۳۱۱
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛