✅ رمضان #ماه_خدا:
⭕️امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد:
🍀ماه رمضان ماه خداست که در آن حَسَنات را افزون و سیّئات را محو میکند
و آن، ماه برکت، انابه، توبه، مغفرت و رهایی از دوزخ و رسیدن به بهشت است.
در آن ماه از هر حرامی بپرهیزید
و بسیار قرآن بخوانید
و نیازهایتان را (از خدا) بخواهید و پیوسته به یاد پروردگارتان باشید
و نباید ماه رمضان نزد شما مانند ماههای دیگر باشد؛ زیرا این ماه نزد خدا محترم و برتر از ماههای دیگر است
و نباید روزی که در این ماه روزه میگیرید مانند روزهای دیگرتان باشد.🍀
🍃شهر رمضان شهر الله عز وجل وهو شهر يضاعف الله فيه الحسنات ويمحو فيه السيئات وهو شهر البركة وهو شهر الإنابة وهو شهر التوبة وهو شهر المغفرة وهو شهر العتق من النار والفوز بالجنة. ألا فاجتنبوا فيه كل حرام وأكثروا فيه من تلاوة القرآن وسلوا فيه حوائجكم واشتغلوا فيه بذكر ربكم و لايكونن شهر رمضان عندكم كغيره من الشهور فان له عند الله حرمة وفضلا على سائر الشهور و لايكونن شهر رمضان يوم صومكم كيوم فطركم.🍃
📚صدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص95.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ #تربيت_عبادی_کودکان
⭕️ امام باقر(ع):
«ما کودکانمان را در پنجسالگی به نمازخواندن دستور ميدهيم. شما کودکانتان را هنگاميکه هفتساله شدند به نماز امر کنيد. ما کودکانمان را در هفتسالگي به روزهگرفتن به اندازهاي که توان دارند، تا نصف روز يا بيشتر و يا کمتر دستور ميدهيم. هر گاه تشنگي و گرسنگي بر آنها غلبه کرد افطار ميکنند، تا به روزه عادت کنند و توان روزهداري بيابند. شما کودکانتان را هنگاميکه نُه ساله شدند، به روزهگرفتن، به هر اندازه که ميتوانند، امر کنيد و هر گاه تشنگي بر آنها غلبه کرد افطار کنند»
«إنا نأمر صبياننا بالصلاة إذا كانوا بني خمس سنين...»
📚طوسي، تهذيب الاحکام، ج2، ص380.
✍️ در اين روايت به دو اصل مهم تربيتی، «تسهيل» و «تدريج»، توجه شده است.
گويا همين روايت ريشه تشويق کودکان به روزه کوتاه (تا ظهر مثلا) در خانوادههای متدين است.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌸🌸🌸 #نوروز_مبارک
🌹تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن و بندگی مبارک باد.
🌺نوروز؛
فرصتی است برای:
همراهی انسان با طبیعت در شکفتن
و این همراهی، همراه با دیگران است
با صله ارحام و دیدار دوستان.
💐دو حدیث از امام باقر(ع) هدیه این ایام:
یک) امام(ع) به مَيْسِر(بنعبدالعزيز نَخَعي مدائني):
-«آيا با يکديگر، خلوت و ... گفتوگو ميکنيد»؟
ميسر: آری؛
امام(ع): «به خدا سوگند، دوست دارم در برخي از اين محافل با شما باشم...».
(کليني، الکافي، ج2، ص187)
دو) امام(ع) از خُثَيْمة (بن عبدالرحمان جعفي كوفي) که براي خداحافظي – و گویا بازگشت به کوفه- نزد حضرت آمده بود، خواست که سلام ايشان را به دوستانشان برساند و آنان را به ديدار اغنياء با فقراء و رفتوآمد به خانههاي يکديگر همراه با احياي امر اهلبيت (بيان معارف ايشان) سفارش کرد.
(کليني، الکافي، ج2، ص175-176)
🌼https://eitaa.com/Tashayo
☑️سالروز وفات حضرت #خدیجه(ع) تسلیت:
🔘امام صادق(ع):
هنگامیکه خدیجه(ع) درگذشت، فاطمه(ع) به رسول خدا(ص) پناه می برد و گرد او می چرخید و می گفت:
«ای پدر، مادرم کجاست»؟
جبرئیل نازل شد و به پیامبر(ص) گفت:
«پروردگارت به تو امر میکند که به فاطمه سلام برسان و بگو:
مادرت در خانه ای... از طلا و یاقوت سرخ
با آسیه و مریم (همنشین) است».
فاطمه گفت: «همانا خدا "سلام" است و "سلام" (آرامش) از اوست...».
...جعلت فاطمة(ع) تلوذ برسول الله(ص) و تدور حوله....
📚 طوسي، الأمالي، ص175.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ #شیعه کیست؟
هنگاميکه ابواسماعيل به امام باقر(ع) گفت:
«شيعيان نزد ما فراوانَند»،
امام(ع) از او پرسيد:
«آيا در ميان ايشان غني بر فقير مهرباني ميکند؟
آيا کسي که نيکي کرده از کسي که بدي کرده درميگذرد؟
آيا با يکديگر "مواسات" ميکنند»؟
پاسخ ابواسماعيل به اين سؤالات منفي بود.
امام(ع) فرمود:
«آنان شيعه نيستند، شيعه کسي است که اين گونه باشد».
...هل يعطف الغني على الفقير؟...
📚كليني، الكافي، ج2، ص173.
🌼https://eitaa.com/Tashayo
💐 هديه ميلاد امام #مجتبي(ع):
🌺روايتي زيبا از زبان امام باقر(ع) درباره صلح امام مجتبي(ع):
«به خدا سوگند آنچه حسنبنعلي(ع) انجام داد براي اين امت از آنچه که خورشيد بر آن ميتابد برتر است...».
والله للذي صنعه الحسنبنعلي(ع) كان خيرا لهذه الأمة مما طلعت عليه الشمس...
📚كليني، الكافي، ج8، ص330.
✍️ مادر امام باقر(ع) فاطمه دختر امام مجتبي(ع) است لذا ايشان و امامان و امامزادگان بعدي همگي نوادگان دختري امام مجتبي(ع) هستند و در زيارت حضرت فاطمه معصومه به ايشان به عنوان «بنت الحسن و الحسين» سلام ميدهيم.
🌸🌼https://eitaa.com/Tashayo
35.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
📹 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
موضوع: نگاه اهلبیت(ع) به صلح امام حسن(ع)
کارشناس: حجتالاسلام دکتر حامد منتظریمقدم
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👆فايل گفتگوي دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۶ ساعت ۱۷:۰۰
@difqom
🌼https://eitaa.com/Tashayo
36.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
📹 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
موضوع: امیرالمؤمنین(ع) و سنت نبوی(ص)
کارشناس: حجتالاسلام دکتر حامد منتظری مقدم
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👆فايل گفتگوي پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ ساعت ۱۷:۰۰
@difqom
🏴https://eitaa.com/Tashayo
آشنايي با فرقة #خوارج:
يک) نخستين فرقة #تکفيري در جهان اسلام که مرتکب قتل اميرمؤمنان #علي(ع) شدند؛
دو ) نامهاي ديگر:
#مارقين: بر اساس روايت نبوي: يمرُقون من الدين... «کساني که از دين خارج ميشوند...»/
#شُراة (جمع «شاري»: «فروشندۀ جان در راه خدا»): نامي که خودشان مدّعياند؛ بر اساس آيه «و من الناس من يشري نفسه...»؛
سه) به لحاظ فقهي «اهل #بَغي» به شمار ميآيند و فقه مبارزه با ايشان را اميرمؤمنان(ع) در جنگ #نهروان آموخت (جانشان هَدَر؛ اما مالشان مصون است). اميرمؤمنان فرمود: «پس از من با خوارج نجنگيد «...فليس من طلب الحق فأخطأه كمن الباطل فأدركه (خطبه61)؛
چهار) خوارج در آغاز مذهبي مستقل (در برابر تشيع و تسنن) بودند و بقاياي ايشان اکنون در قالب فرقه تعديليافته #أباضيه (که گرايش تکفيري ندارند) در کشور عمان حضور دارند.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️ #حکمیّت و شعار خوارج: #اِن_الحُکم_الّا_لِلّه...
«حکمیت» در 17 صفر 37ق مکتوب و مقرر شد تا رمضان همان سال، دو داور از دو طرف (امیرمؤمنان و معاویه) بر اساس قرآن و سنت دربارۀ عوامل قتل عثمان داوری کنند.
امیرمؤمنان(ع) حکمیّت و فرد حَکَم (ابوموسی اشعری) را به اجبار پذیرفت؛ اما به عهد خود ملتزم بود.
خوارج که جماعتی کج فهم و بعضاً جزء تحمیل کنندگان حکمیّت به علی(ع) بودند، ناگهان با تمسک به آیۀ «اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» (انعام57) مدعی شدند که پذیرش حکمیت (داوری) انسان، گناه است و از علی(ع) خواستند که توبه کند(!) و به میدان جنگ بازگردد تا خدا به پیروزی یک طرف و شکست طرف دیگر حُکم کند (الامامة و السياسة، ج1، ص148).
در آن مقطع بازگشت به جنگ یعنی شکست؛ زیرا اکثریت سپاه امام با چنین کاری مخالف بودند.
موضع علی(ع):
اولا حکمیّت (داوری) انسان گناه نیست،
ثانیا ما عهدی بسته ایم و باید به آن پایبند و منتظر نتیجه بمانیم؛ اگر نظر حَکَمَین مخالف قرآن و سنت بود، به جنگ بازمیگردیم.
پس از اعلان نظر دو حَکَم (با فریب ابوموسی)، علی(ع) مصمم به جنگ مجدد با شامیان شد؛ اما شورش و اقدام خوارج به قتل برخی از مسلمانان، باعث شد تا علی(ع) پس از تلاش فراوان برای هدایت آنان، جنگ با آنان را مقدم کند (نهروان: صفر 38ق).
پس از نهروان، مردم عراق برای جنگ دوباره با شامیان همراهی نکردند و نهایتا امام به دست یکی از خوارج (اشقی الآخرین: ابن ملجم) به شهادت رسید.
✍️حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊یک سؤال؟
۱- مقصود خوارج از شعار ««اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّه» چه بود؟
📌پاسخ این سؤال را در پیام قبل👆 بخوانید.
📌دو سؤال دیگر همراه با پاسخ👇
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۲:
خوارج چه آسیبهایی به حکومت امیرمؤمنان(ع) زدند؟
پاسخ:
یک) تخریب انسجام جماعت تحت فرمان امیرمؤمنان(ع) که پیشتر در ماجرای تحمیل حکمیت نیز آسیب دیده بود؛
دو) تردیدافکنی در مشروعیت حکومت امیرمؤمنان(ع) با تخطئه و تکفیر ایشان (به جهت پایبندی مشروط به حکمیَت)؛
سه) فرسایش قوای نظامی امیرمؤمنان(ع) به گونه ای که حضرت نتوانست نیروی منسجم و کافی برای جنگ دوباره با شامیان تدارک کند.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۳: در برابر خوارج چه فرقه و اندیشه هایی شکل گرفت؟
پاسخ:
خوارج، قبول حکمیّت را گناه کبیره و «مرتکب گناه کبیره» را «کافر» دانستند، در برابر، در حکومت امویان، مُرجِئه به وجود آمدند که مرتکب کبیره را «مؤمن» انگاشتند.
سپس معتزله راهی میانه برگزیدند و مرتکب کبیره را میان کافر و مؤمن (منزلۀ بین المنزلتَین) دانستند.
در مکتب اهلبیت(ع) مرتکب کبیره «مسلمان فاسق» به شمار می آید.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
💢#سالشمار زندگانی #امیرمؤمنان علی(ع)
ولادت: ده سال پیش از بعثت
شش سالگی: قرارگرفتن تحت سرپرستی حضرت محمّد(ص)
ده سالگی: اولین مسلمان با بعثت پیامبر(ص)
نوزده سالگی: وفات پدر، ابوطالب (دهم بعثت)
بیست و چهار سالگی: هجرت به مدینه/ ازدواج با فاطمه زهرا(ع)
بیست و پنج سال سالگی: رشادت در جنگ بدر
بیست و شش سالگی: رشادت در جنگ اُحُد (لافتی الاّ علی؛ لاسیف الاّ ذوالفقار)
بیست و هفت سالگی: وفات مادر، فاطمه بنت اسد
بیست و هشت سالگی: رشادت در جنگ خندق
سی سالگی: رشادت در جنگ خیبر
سی و دو سالگی: فتح مکه (رمضان سال 8 ق) / مأموریت ابلاغ سوره برائت
سی و سه سالگی: غدیر خم (18ذیحجّه سال 10ق)/ وفات پیامبر(ص) و شهادت حضرت فاطمه(ع)
تا پنجاه و هشت سالگی: دوران خلفای سه گانه (25 سال صبر)
پنجاه و هشت سالگی: پذیرش خلافت ظاهری (سال 35ق)
مدت امامت: سی سال (از سال 11 تا 40ق)
مدت خلافت ظاهری: چهار سال و نُه ماه (از 24 ذیحجّه 35ق تا 21 رمضان سال 40)
پنجاه و نُه سالگی: جنگ جمل (10جمادی الاولی 36ق)
شصت سالگی: جنگ صفّین (اواخر سال 36 تا نیمه صفر37ق)
شصت و یک سالگی: جنگ نهروان (صفر سال 38ق)
شصت و سه سالگی: شهادت (21 رمضان 40 ق)
📖منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه (با تلخیص و تکمیل)
📌تذکر: این سالها بر پایه دیدگاههای مشهور تاریخی است.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیمپور ازغدی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی ویژه خبری سیما
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
🔹 بعضی از آدابی که الان در حرم امام رضا (ع) وجود دارد، از گرز و کلاه خدام گرفته تا شمع روشن کردن و دخیل بستن، نه ریشه اسلامی دارند و نه شیعی...
🔹تحجر، یعنی همین که فکر میکنیم، اگر چیزی ظاهرش مذهبی است و در یک ساختمان مذهبی وجود دارد، کلا جزو مقدسات ما است!
🔹 بعضی از ماها، مناسک سازی میکنیم تا از اصل مسئولیت فرار کنیم و کاری به خیلی از کارها نداریم و دائم به دنبال یک حدیث یا فتوایی هستیم که بگوییم با کوچکترین کاری به بهشت میرویم و به دنبال مفتخوری معنوی هستیم.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅امام صادق(عليه السلام):
۱- «... شب قدر، "قلب" ماه رمضان است...»
...قلب شهر رمضان، ليلة القدر...
📚صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج2، ص99
۲- «مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم استوار و تأیید و در شب بیست و سوم ماه (رمضان) امضا میشود».
التقدير في ليلة تسع عشرة و الابرام في ليلة إحدى وعشرين و الامضاء في ليلة ثلاث وعشرين.
📚الکافی، ج ۴، ص ۱۵۹
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنان نماینده اسرائیل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره پوریم و کشتن ایرانیان
👈 👈👈 «ایمان به پیروزی بر توطئه گران بر ضد مردم یهود»!
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ #مسئلۀ_فلسطین؛
خوانشی با ادبیات تحقیق
اعراب در دوران جمال عبدالناصر، فلسطین را «مسئلۀ اعراب» دانستند، و آن را از یک مسئله (واضح) به مشکل (مبهم) تبدیل کردند و در حلّ آن توفیقی نیافتند.
امامَین انقلاب با معرفی فلسطین به عنوان «مسئلۀ دنیای اسلام» و تفکیک صهیونیسم از یهود، به دقیق سازی مسئله پرداختند و آزادگان را با آن همدل کردند.
در برابر، صهیونیسم با مَکر و روشهای: «مظلوم نمایی» (هولوکاست)، «مشروع نمایی» (ارض موعود) و «ایرانی سازی» (پوریم)، «شکست ناپذیری» و...، می کوشند تا مسئله را معکوس و بی پاسخ جلوه دهند.
اما اینک پس از طوفان الأقصی:
یک- فلسطین، «مسئله جهانیان» و
دو- رژیم صهیونیستی «ظالم و جنایتکار» و البته «شکست پذیر» است.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅جايگاه #مسئله در #تحقيق:
مسئله در تحقيق نقطة شروع است. هر چه اين نقطه دقيق و درست باشد، تحقيق هم ميتواند خوب پيش برود:
«حُسْنُ السؤال نصف العلم».
تحقيقاتي که در حين کار خوب پيش نميرود، به احتمال زياد مسئلهشان دقيق نيست.
محقق ابتدا با مشکل مواجه ميشود، آن را دقيقسازي و تبديل به مسئله ميکند و بعد شروع به تحقيق ميکند.
در يکي از مناظرات انتخاباتي رياست جمهوري، يادم هست کانديدايي مدعي بود: «ما مشکل را تبديل به مسئله ميکنيم و نميگذاريم به بحران برسد»! صرف نظر از درستي و نادرستي اين ادعا، «ادبيات علمي» اش براي من جالب بود.
در کتاب آموزشي (ظاهرا مقطع متوسطه) تفاوت مشکل و مسئله مطرح شده بود، من براي دانشآموزي که در اين باره سؤال ميکرد، اين مثال را زدم: شما ميروي نان بخري، ميبيني نانوايي بسته است؛ سؤال ميکني چرا نانوايي بسته است؛ اين ميشود مشکل. حالا اين سؤال را دقيقش ميکني: «آيا نانوايي به سبب تعمير بسته است»؟ «آيا روز تعطيل و استراحت ماهيانه نانوايي است و به اين جهت بسته است»؟ «آيا براي اعضاي نانوايي حادثهاي پيش آمده و به اين سبب بسته است»؟ «هر» يک از اين سؤالات ميتواند يک «مسئله» باشد.
اين مثال در نمونههاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي هم جاري است: «دقيقسازي مسئله» در واقع يعني «عبور از مشکل و تبديل آن به مسئله».
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد:
هرگاه نخستين روز شوّال فرا رسد منادى ندا كند: «اى مؤمنان! بامدادان براى دريافت جايزههايتان بشتابيد».
آنگاه امام باقر (ع) فرمود:
اى جابر! جايزههاى خدا، مانند جايزههاى اين پادشاهان نيست.
سپس فرمود: آن روز، روز جايزههاست.
📚كافی، ج۴، ص ۱۶۸، ح۳
✨عید سعید فطر مبارک باد✨
🌸https://eitaa.com/Tashayo
#تنبیه
#باذن_الله
یک) استفاده رهبر معظم از اصطلاح «تنبیه» به جای انتقام، بسیار هوشمندانه و چه بسا ابتکاری باشد در ورود این واژه به ادبیات سیاسی.
تنبیه به معنای مجازات هشداردهنده و بازدارنده است.
دو) همچنین تاکید فرمانده عملیات «وعده صادق» بر «باذن الله» (هنگام آغاز) بسیار ارزشمند و درس آموز است.
🇮🇷https://eitaa.com/Tashayo
✅ «بِِإذْنِ الله»
«اذن الهي» به دو معناست:
يک) اذن تشريعي (فقهي):
اجازه شرعي براي انجام کار
آيات مرتبط با عمليات «وعده صادق»:
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه، 14)/
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (حج، 39)
دو) اذن تکويني (اعتقادي):
تأييد و نصرت الهي در انجام کار
علاوه بر آيات بالا، شايد مهمترين آيه اين باشد:
«...وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى...»
...و آن گاه كه تير مىانداختى، تو تير نمىانداختى، خدا بود كه تير مىانداخت...
(انفال، 17)
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نمونهاي از آثار و برکات جمهوري اسلامي در ترويج مکتب اهلبيت(ع)/
دکتر عليرضا ايماني
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #وعده_صادق
✅ عالم الازهر مصر می گويد:
ما اعراب وظيفهمان را در ياری دين خدا و مردم فلسطين انجام نداديم، خداوند ايرانيان را جايگزين کرد.
اين عالم اهل سنت به آيهای از قرآن و روايتي نبوي در تفسير آن استناد ميکند.
متن آيه:
«....اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود»؛
...وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ (سوره محمد، آية 38).
متن روايت:
چون آيه فوق نازل شد، اصحاب از پيامبر(ص) پرسيدند:
آن قومي که خدا (در نصرت دينَش) جايگزين ما خواهد کرد، کيانَند؟
پيامبر(ص) با اشاره به سلمان فارسی که کنار او نشسته بود، فرمود:
«از او و قوم او خواهند بود. به خدا سوگند، اگر دين خدا در ثريا باشد، مرداني از اهل فارس به آن خواهند رسيد».
...فقالوا: يا رسول الله من هؤلاء القوم الذين إن تولينا استبدلوا بنا، قال: فضرب النبي (ص) على منكب سلمان، فقال: من هذا وقومه، والذي نفسي بيده لو أن الدين تعلق بالثريا لنالته رجال من أهل فارس.
📚طبري، جامع البيان، ج26، ص86؛
تفسير سمرقندي، ج3، ص292؛
سيوطي، الدر المنثور، ج6، ص67
🖊حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo