eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
548 دنبال‌کننده
185 عکس
192 ویدیو
90 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
پیش‌فرض‌ها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی.pdf
284K
📕مقاله 〽️ «پیش‌فرض‌ها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی(ره)» 👤 علی محمد میر جلیلی 👤 حسن رضایی هفتادر 👤 یاسر ملکی 🖇 مطالعات فهم حدیث، سال ۴، شماره پیاپی ۷ 📝 چکیده: 🔸این مقاله، به روش توصیفی‌‌ ـ تحلیلی، پیش‌فرض‌ها و مبانی امام را در فهم و نقد حدیث استخراج می‌‌کند. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که پیش‌فرض فهم و نقد حدیث از دیدگاه امام عبارت است از: اهمیت و نورانیت روایات و مرجعیت عقل در فهم آنها. 🔹مبانی نقد حدیث از دیدگاه امام عبارت است از: لزوم اطمینان از صدور روایت از معصوم (ع) و ترجیح متن بر سند. 🔸 برخی از مبانی فهم حدیث از نظر امام عبارتند از: 🔻توجه به مناصب مختلف معصومان (ع)؛ 🔻رفع اضطراب از حدیث؛ 🔻تشکیل خانواده حدیث؛ 🔻 توجه به جامعیت روایات؛ 🔻رفع تعارض از روایات متعارض 🔻 توجه به سبب، زمان و مکان صدور حدیث. 🔸 گفتنی است که امام، ابتکاراتی نیز در فقه ‌الحدیث داشته است؛ مانند حمل حدیث «لا‌ ضرر» بر نهی حکومتی که در سخنان عالمان پیشین سابقه ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 شهادت امام باقر (علیه السلام) تسلیت باد. ☑️ امام صادق(ع): «پدرم (امام باقر) کثير الذّکر بود؛ من با او راه مي‌رفتم و او ذکر مي‌گفت، من با او غذا مي‌خوردم و او ذکر مي‌گفت، و با مردم سخن مي‌گفت و اين سخن‌گفتن او را از ذکر خدا باز نمي‌داشت و مي‌ديدم که (پيوسته)... مي‌گويد: لا إله إلا الله...» 📚كليني، الكافي، ج2، ص498-499. ☑️ دو ماجرا دربارۀ سیره معنوی امام باقر(ع) متناسب با ایام ذی الحجه: 🔹یک) امام باقر(ع)، بنا به نقل غلامشان، افلح، يک‌بار در حج، همين‌که وارد مسجد الحرام شد و نگاهش به کعبه افتاد، صدايش به گريه بلند شد، به‌گونه‌اي که مردم نيز گريستند. پس هنگامی که از ایشان خواسته شد که آرام باشد، در پاسخ فرمود: «اميد است با چنين گریه‌اي، خداوند به من نظر رحمت کند و فردا(ي قيامت) رستگار شوم». بنا به این روایت، حضرت پس از طواف، در سجدۀ نماز چنان گریست که تمام موضع سجده‌اش از اشک‌هايش خیس شد. 🔹دو) امام باقر(ع) در مجاور کعبه، در پاسخ به یک اعرابی که پرسيد: «آیا خدا را هنگامی که عبادت می کنی، مي‌بيني»(؟!)، نخست سکوت کرد و سپس فرمود: «کسی را که ندیده باشم، عبادت نمی کنم» و به او توضیح داد که خدا را نه با چشم (عادی)؛ بلکه با قلب و با حقیقت ایمان می توان دید. 📚ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج54، ص280و282. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شگفتی از موج گسترده در : همه‌جا را گرفته‌اند؛ ما که از دست شده بودیم، حالا دور و برمان را گرفته‌اند و این باعث شگفتی است. 🔺این موضوع آنقدر فراگیر شده که همسایه‌‌ام با چهره‌ای افسرده، درگذشت را به من تسلیت گفت! 🔰https://eitaa.com/Tashayo
«عرفه» روز نيازخواهي از خدا: اميرمؤمنان علي (عليه السلام) بعد از عصر عرفه مردى را ديد که از او حاجت مي‌خواست (گدايي مي‌کرد)، به او فرمود: «واي بر تو، در چنين روزي از غير خدا حاجت مي‌خواهي»! رأى رجلا يسأله عشية عرفة، فقال: ويحك تسأل في هذا اليوم غير الله! 📖تاريخ اليعقوبي، ج2، ص210. (ع) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ «حال خوبِ معنوي» و تغيير آن: 🔹يک‌بار حُمران‌بن‌اَعين هنگام وداع با امام باقر(عليه السلام) به ايشان گفت: «ما از نزد شما نمي‌رويم، مگر اين‌که قلب‌هايمان نرم و جان‌هايمان به دنيا بي‌ميل شده است؛ اما زماني که ميان مردم و تاجران بازمي‌گرديم، دوباره دنيا را دوست مي‌داريم». امام اين حالات را بر اثر دگرگوني قلب‌ آدمي و سخت و نرم شدن آن دانست و براي وي نقل کرد که اصحاب رسول خدا(ص) نيز براي حضرت از دچارشدن به نفاق ابراز نگراني کردند و دراين‌باره گفتند: هنگامي که ما نزد شماييم و ما را موعظه مي‌کنيد، دنيا را فراموش مي‌کنيم، تا آن‌جا که گويا آخرت و بهشت و دوزخ را مي‌بينيم؛ اما زماني که بر خانه و خانواده وارد مي‌شويم، حال ما دوباره مانند گذشته مي‌شود. پس رسول خدا(ص) اين تغيير را نفاق ندانست و فرمود با ادامه آن حال نخست، انسان‌ هم‌نشين ملائکه خواهد شد و از دست رفتن آن، نتيجه گناه و مستلزم توبه است و مؤمن، به گناه مي‌افتد؛ اما توبه مي‌کند. 📖 کليني، الكافي، ج2، ص423-424. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ دوره آفلاین "تاریخ تحلیلی امام حسین (ع)" با اعطای گواهینامه 🎥 ارائه ۱۲ موضوع توسط ۱۰ استاد 🗓 شروع دوره از شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ (۲۳ ذی الحجه) طی ۶ هفته متوالی 📕 مهلت ثبت نام تا ۹ تیر 🔆 لینک معرفی دوره: https://porsemanonline.com/courses/imamhosain2424/ 🔆 لینک ثبت نام (ورود و عضویت): https://porsemanonline.com/?login=true 🔆 لینک پیوستن به کانال ایتا: https://eitaa.com/porsemanmedia 🔰برای کسب اطلاعات بیشتر پشتیبان در خدمت شما است: @PorsemanOnline ۰۰۹۸۹۳۳۴۹۱۴۱۴۱ 👈 ضمناً دوره آنلاین ویژه محرم الحرام ۱۴۴۶ق با عنوان "امام حسین شناسی با رویکرد تاریخی (۳)" هم در حال تدارک است که کم و کیف آن متعاقبا اعلام خواهد شد. 📚مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان با همکاری "Savior Institute for Education and Research" 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌸میلاد امام هادی (علیه السلام) مبارک باد🌸 ✅ روایتی زیبا از امام هادی (علیه السلام): 🔷 ابو دعامه گوید در بيمارى به عيادت امام هادی(ع) رفتم، وقتى ميخواستم بازگردم، فرمود: «ابودعامه رعايت حق تو واجب شد ميخواهى حديثى براى تو بگويم كه خرسند شوى؟» گفتم: «اى پسر پيغمبر خدا بسيار مشتاقم». فرمود: «پدرم محمدبن على به واسطه پدرانش برای من نقل کرد از على بن ابى طالب (علیهم السلام) که گفت: «پيغمبر خدا(ص) به او فرمود: «اى على بنويس: بسم الله الرحمن الرحيم، ايمان آنست كه قلوب بر آن استوار گردد و اعمال آن را تصدیق کند و اسلام آن است كه به زبان آيد و مجوز نکاح شود». «...الإيمان ما وقرته القلوب و صدقته الأعمال و الإسلام ما جري به اللسان و حلت به المناكحة...». 📖 مسعودی، مروج ‏الذهب، ج4، ص85-84. 🌺🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌺عيد سعيد غدير خم مبارک باد🌺 ✅ سفرۀ امیرمؤمنان و سفرۀ مردم: روزي اميرمؤمنان علي (عليه السلام) در ميدان کوفه مردم را با نان و گوشت ميهمان کرد. در همان حال، خود به منزل رفت و بر سر سفره‌اي ساده از نان خشک و دوغ ‌نشست. يکي از يارانش که او را دنبال کرده و تصورش اين بود که حضرت در منزل سفره‌اي چرب‌تر دارد، با ديدن غذاي بسيار ساده ايشان به‌شدت شگفت‌زده (و احتمالا شرمنده) و به حضرت معترض شد که چرا از همان نان و گوشتي که به مردم داده است، نمي‌خورَد؟ حضرت فرمود: «من رسول خدا(ٌص) را ديدم كه نان خشك‏تر از اين را مي‌خورد»، و با اشاره به لباس خود ادامه داد: «و خشن‌‏تر از اين لباس را مي‌پوشيد؛ من اگر از آن حضرت پيروي نكنم، مي‏ترسم به او نرسم». 📖کتاب پيامبر(ص) از ديدگاه اهلبيت(ع)، ص57 📚ثقفي کوفي، الغارات، ج‏1، ص85. 🌺🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸از سنخ نبوت از آیه قرآن استفاده می‌شود که مسئله امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و انتصاب آن حضرت به وصایت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله)، عدل نبوت است. تعبیر قرآن این است که اگر شما این امر یعنی ولایت حضرت را ابلاغ نکنید، گویا اصلاً ابلاغ رسالت نکردید و اصلاً هیچ کدام از احکام را نرساندید! «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» تمام این نماز و روزه و حج و زکات و ... همه اینها که ابلاغ شده، اگر این امر اخیر -یعنی مسئله وصایت و ولایت- نباشد، گویا همه محو و نابود است. از این پیداست که یک موضوع سیاسی در بین است که ابلاغش ترس داشته، خداوند تأمین می‌دهد و می‌فرماید خاطر جمع باشید « وَاللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ». موضوع، از سنخ نبوت است. این مطلب مستفاد از آیه شریفه است که مسلماً در عید غدیر نازل شده و سنّی‌ها هم نزول این آیه در این روز را قبول دارند. خداوند مرحوم آقای حاج سید مهدی روحانی را رحمت کند. ایشان نقل می‌کرد در مجمعی که با موضوع گفتگوی تمدن‌ها در ترکیه تشکیل شد و عده‌ای هم از ایران از جمله ایشان شرکت کردند، یکی از سنّی‌ها در سخنرانی خود گفت روایات غدیر روایات درستی نیست. بعد از او یک سنّی دیگری که از نظر علمی رتبه‌اش بالاتر از وی بود سخنرانی کرد و گفت ما هم قصه غدیر را قبول داریم و جای انکار نیست، ولی قضیه این است که حضرت علی علیه السلام جنگهای زیادی کرده بوده و از عرب افراد زیادی را کشته بوده، و این قهراً منشأ عدوات با ایشان شده بود، پیامبر (ص) فرمود هر کس مرا دوست دارد باید او را دوست داشته باشد، و در غدیر دوستی علی (ع) را تثبیت کرد. بعد هم فرموده «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» . ما هم دوست‌دار علی هستیم و از دشمن علی، تبری داریم. آقای واعظ‌‌ زاده آن‌جا اشکال کرد که شما صدر کلام را باید در نظر بگیرید که فرموده «ألستُ أولی بکم مِن أنفسِکم» من از خود شما به شما أولی نیستم؟ گفتند بلی، بعد حضرت فرموده است «من کنت مولاه فهذا علي مولاه» یعنی همان اولویتی که حضرت خاتم‌الأنبیاء (صلّی الله علیه وآله) بر مردم دارند، همان اولویت برای حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ثابت است و پیامبر (صلّی الله علیه وآله) همین امر را از مردم اقرار گرفت و آنها قبول کردند. ایشان می‌گفت آن سنّی اینجا سکوت کرد. خلاصه اینکه مطلب خیلی روشن است. به قول شاعر: برهان وجودت را صد چشمۀ زیبایی است این مدعیان کورند با این همه برهان‌ها ▫️از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به مناسبت عید سعید غدیر (اول ذی‌الحجة 1436) @zanjani_net 🔰https://eitaa.com/Tashayo
اميرمؤمنان(ع) و عدالت: 🔷 در اواخر خلافت امیرمؤمنان علي (علیه السلام)، برخي از او جُدا می شدند و به اردوگاه معاويه ‌مي‌گريختند. امیرمؤمنان در گفتگويي با مالک اشتر علت را از او پرسيد. مالک پاسخ داد: «تو با مردم به عدالت رفتار مي‌کني. مردم بيشتر‌شان حق را کراهت دارند و باطل را مي‌جويند...». امیرمؤمنان فرمود: «خداوند گواه است که آنها به سبب ستمکاري از ما جُدا نشدند و به عدالت روی نياوردند و جز دنياي گذرا را نخواستند...». 🔶هنگامي که به اميرمؤمنان(ع) پیشنهاد شد که به اَشراف عرب،‌ امتياز، و آنان را بر ديگران برتري دهد، فرمود: «آيا با ستم، [از ديگران] ياري بجويم، به خدا سوگند چنين نخواهم كرد...». (کتاب اميرالمؤمنين و مَلِک؛ دو واژه و دو فرهنگ، ص301-303؛ با تلخیص). 🔰https://eitaa.com/Tashayo
جایگاه مذاکره با دشمن در قیام امام حسین.pdf
557.7K
🖊 مقاله پژوهشی: «جايگاه مذاکره با دشمن در قيام امام حسين(ع)؛ نقدي بر ديدگاه محمد سروش محلاتي» ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا