⚫️ #فدک در گذر تاريخ:
يک) اهداي فدک به #فاطمه زهرا(سلام الله عليها) از سوي رسول خدا(صلي الله عليه و آله)
دو) غصب فدک از سوي خليفه اول
سه) تقسيم فدک از سوي معاويه ميان فرزندش يزيد و مروان و عمروبنعثمان
چهار) تصاحب کامل فدک از سوي مروان و سپس اعطاي آن به عبدالعزيز
شش) اعطاي فدک از سوي عبدالعزيز به فرزندش عمر
هفت) بازگرداندن فدک از سوي عمربن عبدالعزيز به سادات فاطمي (حسن مثني يا امام سجاد عليه السلام)
هشت) غصب دوباره فدک از سوي حاکمان پس از عمربن عبدالعزيز
نه) بازگرداندن فدک از سوي سفاح نخستين خليفه عباسي به سادات فاطمي (عبداللهبنحسن)
ده) غصب فدک از سوي منصور عباسي
يازده) بازگرداندن فدک از سوي مهدي عباسي به سادات فاطمي
دوازده) غصب مجدد فدک از سوي هادي و هارون دو خليفة بعدي عباسي
سيزده) بازگرداندن فدک به سادات فاطمي از سوي مأمون عباسي
چهارده) غصب مجدد فدک از سوي متوکل عباسي و واگذاري آن به عبداللهبنعمر بازيار
📖 منبع: ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص216-217
🖊چند نکته درباره گزارش بالا:
يک) در اين گزارش که نقل از ابوبکر جوهري است، تا دوران متوکل آمده است. ظاهرا پس از آن هم به همين شکل فدک در چرخش بود؛
دو) در انتهاي گزارش بالا اشاره شده است که در فدک، يازده نخل خرما کاشته شده به دست رسول خدا وجود داشت که سادات فاطمي از خرماهاي آن به حاجيان ميدادند؛ اما عبداللهبازيار آنها را قطع کرد؛
دو) در بخشي از اين گزارش آمده است: «...ثم قبضها أبو جعفر لما حدث من بنى حسن...». ديدم در برخي متون تصور کرده اند که منظور از ابوجعفر امام باقر عليه السلام است و گفته اند که زماني فدک در اختيار امام باقر قرار گرفت(!). خير منظور در اينجا منصور عباسي است که کنيه اش ابوجعفر بود.
سه) در بخش آغازين گزارش ابوبکر جوهري ادعا شده که خلفاي اول تا سوم دست حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را در استفاده از منافع فدک باز گذاشتند که اين بخش با گزارشهاي قطعي تاريخي در تعارض است. در چنين مواردي روش «تقطيع» ميتواند زمينه ساز استفاده از بخشهاي صحيح يک گزارش باشد؛ دقيقا مانند کاري که يک پزشک جراح انجام ميدهد.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 توبه یکی از علمای وهابی و عذرخواهی از اهل بیت عصمت و طهارت: من غلط کردم و از رسول خدا (ص) و حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین علی (ع) و حسین (ع) و حسن (ع) عذرخواهی میکنم.
🔻در برخی کانالهای فضای مجازی این فرد به عنوان امام جمعه مسجد الاقصی معرفی شده در حالی که امام جمعه مسجد الاقصی و رئیس هیئت عالی اسلامی در قدس اشغالی، «شیخ عکرمه صبری» است. برخی نوشتهاند امام جماعت مسجدالاقصی که نشانهای برای آن نیست. این فرد صلاحالدین ابوعرفه است که ویکیپدیا نوشته متولد اورشلیم است و در لندن درس خوانده. به هرحال مهمتر از اینکه او کیست، توبه واقعی اوست.
ـــــــــــــــــــــــ
منبع: کانال محرمانه
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕حیرت آور است...
🎥اگر هیچ ویدئویی از تحلیلهای #جنگ را ندیدهایم، این ۲ دقیقه را ببینیم و به آن فکر کنیم...
کارشناس #صهیونیست پس از تفسیر #آیه_صبر در قرآن میگوید:
👈 نیروهای #حماس #برای_خدا زندگی میکنند و خدا هم با آنهاست. آنها برای خدا #جهاد میکنند و ما برای آزادی میجنگیم...
در #اسلام خدا بازیگر اصلی است، اگر نگوییم تنها بازیگر است، اما نزد ما، #خدا اگر در میدان بازی حضور داشته باشد، قطعاً روی #نیمکت خواهد بود...
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔹عنوان کتاب: «جهاد ذبی؛ جهاد دفاع از کیان اسلام»
🖊تأليف: آیتالله محمدجواد فاضللنکرانی
🔰https://eitaa.com/Tashayo
2_144200951269734910.pdf
1.11M
🔹مقاله: «نظريه جهاد ذَبّي در انديشة آيت الله محمدجواد فاضل و نسبت آن با فقه مقاومت»
🖊تأليف: سيدجواد حسيني خواه و محمد خسروي
🔰https://eitaa.com/Tashayo
♻️ حدوداً بيست سالي است که حقير درباره فلسفه قيام امام حسين (عليه السلام) توفيق مطالعه داشتهام. در اين مدت، اندکي با تفاسير و تحليلها و مباحث فقهي فقهاي شيعه درباره قيام حضرت نيز آشنا شدم. از اينکه ميديدم در اقسام و ابواب اصلي جهاد (جهاد ابتدايي و دفاعي و...)، نوعا جاي مشخصي براي قيام امام حسين(ع) لحاظ نشده و صرفاً در مثالهاي برخي از مسائل کاملا فرعي فقهي (مثلا مشروط نبودن سن در جهاد با استناد به حضور افراد مسنّ همچون حبيب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه در قيام امام حسين عليه السلام در کتاب الجهاد در کتاب ارزشمند جواهر الکلام) اکتفا شده، برايم بسيار تأسف بار بود. البته در دوران معاصر و اخير گامهاي ارزشمندي از سوي برخي از فقها در اين جهت برداشته شده که ان شاء الله (اگر فرصت شود) اشاراتي خواهم کرد. اما در اين باره، نظرية «جهاد ذَبّي» از سوي آيت الله محمدجواد فاضل لنکراني را ميتوان گامي مهم ارزيابي کرد.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌸 امام #باقر(عليه السلام) خطاب به #جابر فرمود:
🍃«آيا کسي را که ادعاي #تشيع ميکند، همينکه سخن از دوستي ما بگويد، بس است؟!
به خدا سوگند، #شيعة ما نيست مگر کسيکه از خدا بپرهيزد و از او فرمانبرداري کند
و #شيعيان ما شناخته نميشوند مگر با فروتني و افتادگي و امانتداري، و فراوانيِ ياد خدا و روزه و نماز، و نيکي به پدر و مادر، و رسيدگي به همسايگان نادار و بيچارگان و بدهکاران و يتيمان، و راستگويي و تلاوت قرآن، و زبان نگشودن از مردم جُز به نيکي، و شيعيان ما هميشه امانتداران خاندانهاي خويشاند».
🌿پس جابر به امام عرض کرد: «ما امروزه کسي را به اين اوصاف و نشانهها نميشناسيم».
🍃امام فرمود: «اي جابر، راهها و روشهاي نادرست تو را از راه راست بيرون نبرد. آيا همين که کسي بگويد: علي را دوست دارم و سپس کاري نکند (بس است)؟! حتي اگر بگويد: رسول الله را دوست دارم – که رسول الله(صلي الله عليه و آله) از علي(عليه السلام) برتر است- سپس از سيره و سنت او پيروي نکند، دوستياش سودي برايش نخواهد داشت». همچنين فرمود: «خدا را با هيچ کس خويشاوندي نيست. محبوبترين و گراميترين بندگان نزد خدا آن است که پرهيزگارتر و فرمانبردارتر باشد... هر کس که فرمانبردار خداست، دوست ماست و آنکه نافرماني خدا کند، دشمن ماست، و کسي به ولايت ما نميرسد مگر با عمل (صالح) و تقوا».
📖کليني، الکافي، ج2، ص74-75؛ صدوق، صفات الشيعه، ص11-13.
🟢بيان ويژگيها، نشانهها و خصائص شيعيان راستین از سوي امام باقر(عليه السلام) و ديگر اهلبيت، اقدامي بسيار مهم در جهت هويتبخشي به جامعه شيعي بود که به تميّز مذهبي و اعتقادي تشيع و عبور آن از مرحله تشيع محبتي محض ميانجاميد.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌑 امام هادی (علیه السلام):
«خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است».
«إنَّ اللهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلوی وَ الآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیَا لِثَوابَ الآخِرَةِ سَبَباً، وَ ثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً»
📖 تحف العقول | ص۴۸۳
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🌺صلوات خاصه جوادالائمه علیهالسلام
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ
اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🌸https://eitaa.com/Tashayo
📌اعتراف ابن تیمیه به فضائل امام جواد (ع):
إن محمد بن عليّ الجواد كان من أعيان بني هاشم، وهو معروف بالسخاء و السؤدد و لهذا سمّي الجواد
ترجمه:
محمد بن علی جواد (علیه السلام) از بزرگان بنی هاشم بود. او به سخاوت و بزرگواری و آقایی معروف بود و به همین سبب «جواد» نامیده شد.
(منهاج السنة، ج ۴، ص۶۸، چاپ جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامیة).
شهد الانام بفضله حتی العدا
و الفضل ما شهدت به الاعداء🌺
خوشتر آنکه سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران🌹
🌸https://eitaa.com/Tashayo
🌸«میلاد مولا مبارک»🌸
🌱 امیرمومنان #علی (ع):
قوام دين به چهار كس است:
(یک): دانشمند سخنوری که به علم خود عمل كند؛
(دو): ثروتمندى كه در بخشش به اهل دين بخل نورزد؛
(سه) فقيرى كه آخرتش را به دنيا نفروشد؛
(چهار) جاهلى كه از تحصيل علم تكبر نورزد.
هنگامی که عالم، علم خود را كتمان كند و ثروتمند بخل ورزد و فقير آخرتش را به دنيا بفروشد و نادان از طلب علم تكبر كند، دنيا به قهقرا بر میگردد. در اين حال، فراوانى مساجد و كثرت افرادى كه در آنها رفت و آمد میکنند شما را نفريبد.
سوال شد: يا على در آن دوران چگونه بايد زندگى كرد؟
فرمود: در ظاهر با مردم معاشرت كنيد و در باطن از آنها كنار باشيد، براى مرد هماني است كه انجام دهد و با هر كس دوست بدارد محشور شود، با اين حال نااميد نباشيد و منتظر گشايش و فرج از جانب خدا باشيد.
📚 شیخ صدوق، الخصال، ص197.
🖊 در این روایت، عبور از «کمیت»ها و تاکید بر «کیفیت»ها شایان توجه است.
🌺https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل:
📍ایرانی ها صبور و عملگرا هستند، تربیت میکنند، آموزش میدهند و برای بلندمدت برنامه ریزی میکنند...
@Kavoshmedia
🌸https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان شنيدني دربارة فردي ناصبی
که به امام علی (ع) ناسزا میگفت
از زبان مرحوم آیت الله بهجت
🌸https://eitaa.com/Tashayo
Ravagh 2-3 + +.pdf
6.28M
🖊يادداشتي براي مبعث:
«امانتداري براي ابلاغ کريمانهترين رسالتهاي الهي»
✍️حامد منتظري مقدم
📖روزنامه قدس، 18 بهمن 1402
لينک همين يادداشت:
https://qudsonline.ir/xbc6S
🌸https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن پیچ تاریخ
اگر زیبا بود برای دوستانتان ارسال نمایید.
#ایران_قوی
🌸https://eitaa.com/Tashayo
یادداشتی کوتاه دربارۀ میلاد امام حسین ع.pdf
254.7K
🌸میلاد امام حسین(ع)، ابوالفضل العباس(ع) و امام سجاد(ع) مبارک؛
🖊یادداشتی کوتاه زیر عنوان:
«مهرورزی رسول خدا(ص) به امام حسین(ع)»
🔹برشی از کتاب پیامبر(ص) از دیدگاه اهلبیت(ع)
نوشته حامد منتظری مقدم
🌺https://eitaa.com/Tashayo
🌺 امام #سجاد(ع):
چهار خصلت اگر در کسی باشد، اسلامش کامل و گناهانش پاک و خداوند از او خشنود خواهد شد:
یک) به عهد و پیمان خود با مردم وفا کند؛
دو) با مردم راستگو باشد؛
سه) از هر زشتی نزد خدا و مردم شرم کند؛
چهار) با خانواده اش خوش اخلاق باشد.
أربع من كن فيه كمل إسلامه...
📚(صدوق، الخصال، ص222).
🌸https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای دیدار مرحوم ایرج افشار با رهبر انقلاب در کتابخانۀ شخصی ایشان
🔹آقا تاکید کردند که به استقبال بروید و ایرج افشار را با احترام به کتابخانه بیاورید.
http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
🔰https://eitaa.com/Tashayo
واکاوی انتقادی انعکاس روایات نبوی نسب مهدی در منابع فریقین.pdf
1.06M
✅ مقاله پژوهشی:
واکاوی انتقادی انعکاس روایات نبویِ «نسب مهدی(ع)» در منابع فریقین تا قرن هفتم
🖊تألیف:
فرزانه حکیم زاده
حامد منتظری مقدم
مهدی فرمانیان
🔶 چکیده:
تلاش محدثان و مورخان در جهت ثبت گزارشهای مهدوی از قرن سوم گنجینه گرانبهایی از احادیث مهدوی را در اختیار ما نهاده است. بازنمایی تأثیر باورها و گرایشهای فکری در انعکاس اخبار مهدوی نسب مهدی(ع) تا قرن هفتم، با استفاده از منابع روایی، تاریخی و تفسیری، هدف پژوهش پیش رو است.
احادیث مهدوی نسب مهدی(ع) ذیل هفت گونه در منابع شیعه و اهل سنت، بازتاب داشت. برآیند احادیث منابع شیعه دوازده امامی این است که امام مهدی(ع) از نوادگان رسول خدا(ص) و علی(ع) و فاطمه(س) و پدرش نهمین نواده امام حسین(ع) یعنی امام حسن عسکری(ع) است. منابع اهل سنت و برخی از گرایشهای فرقه ای غیر دوازده امامی، مهدی(ع) را فردی از اهلبیت می دانند. از دیدگاه اهل سنت واژه اهل بیت(ع) توسع معنایی داشت و مهدی شخصی از نسل رسول خدا(ص) از طریق فاطمه(س) و یا فردی از آل علی(ع)، آل عقیل، آل جعفر و آل عباس است.
#مهدی
#احادیث_نبوی
🌸https://eitaa.com/Tashayo
🌹#وصايايي از امام #باقر(عليه السلام) به #شيعيان:
🔹امام باقر(ع) شيعيان را به:
«همياري مالي، مهرورزي و همدلي،
گردهمايي در کارها،
دوري از غشّ و خيانت،
پشتنکردن به دوست
و روينیاوردن به بيگانه»
سفارش کرد،
و «اولياي خدا و رسول از شيعيان» را:
«راستگو، پايبند به عهد،
امانتدار و پايدار در حق»
دانست و فرمود:
«شيعيان ما با دشمنان ما همنشين نميشوند،
مؤمن را اکرام و از جاهل دوري ميکنند،
بيسروصدا و بيطمعاند،
تنها از برادران خود ياري ميجويند،
سخن ما را ميگويند و در حبّ ما به دیگران نزدیک و در بُغض ما از دیگران دور میشوند».
🔸يکي از حاضران به امام عرض کرد:
«چنين کساني کجا يافت ميشوند»؟!
امام پاسخ داد:
«چنين شيعياني کم و گمناماند و زندگيشان دشوار است،
(در این حال) آنان چراغ و نور و رهبران اهل طاعتَند».
📖 قاضي نعمان، دعائم الإسلام، ج1، ص64-66
🌸https://eitaa.com/Tashayo
با حضور خود در انتخابات،
خون شهدا را پاس بداریم
و از ایرانی مقتدر رخ بنماییم.
انشاالله🌹🌹🌹
🇮🇷https://eitaa.com/Tashayo
اولین انتخاباتی که در ایران برگزار شد.
نخستین انتخابات مجلس (تحت عنوان مجلس شورای ملی) بعد از صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار و به دنبال پیروزی انقلاب مشروطه برگزار شد.
این انتخابات در تاریخ ۲۵ شهریور سال ۱۲۸۵ هجری شمسی برگزار شد و نخستین انتخابات سراسری در تاریخ ایران نام گرفت. مجلس اول از ۱۴ مهر ماه ۱۲۸۵ تا به توپ بسته شدن مجلس در تاریخ ۲ تیر ۱۲۸۷ توسط لیاخوف روسی که به دستور محمدعلی شاه قاجار صورت گرفت، دایر بود.
@AsrTarikh
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیوه غلط رایج در تبلیغ اسلام...
پروفسور جفری لانگ، استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس:
تنها ۳ درصد از قرآن ممنوعیتهاست
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌹امام باقر (عليه السلام):
🔹مؤمنين بر بقاي خود در دنيا تکيه نميکنند... آنچه که (از صداهاي دنيوي) با گوشهايشان ميشنوند، از ياد خدا ناشنوايشان نميکند، و آنچه که از زينت دنيا با چشمانشان ميبينند، از ياد خدا نابينايشان نميکند... به فرمان خدا، سخن ميگويند و بر فرمان خدا ميايستند، و محبتشان را به محبت پروردگارشان منتهي ميکنند... و با قلبهايشان به خدا و محبت خدا مينگرند...
📖 كليني، الكافي، ج2، ص132-133
🌸https://eitaa.com/Tashayo