eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
547 دنبال‌کننده
185 عکس
192 ویدیو
90 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیوه غلط رایج در تبلیغ اسلام... پروفسور جفری لانگ، استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس: تنها ۳ درصد از قرآن ممنوعیت‌هاست 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌹امام باقر (عليه السلام): 🔹مؤمنين بر بقاي خود در دنيا تکيه نمي‌کنند... آنچه که (از صداهاي دنيوي) با گوش‌هايشان مي‌شنوند، از ياد خدا ناشنوايشان نمي‌کند، و آنچه که از زينت دنيا با چشمانشان مي‌بينند، از ياد خدا نابينايشان نمي‌کند... به فرمان خدا، سخن مي‌گويند و بر فرمان خدا مي‌ايستند، و محبتشان را به محبت پروردگارشان منتهي مي‌کنند... و با قلب‌هايشان به خدا و محبت خدا مي‌نگرند... 📖 كليني، الكافي، ج2، ص132-133 🌸https://eitaa.com/Tashayo
📸 مرمت حرم امام رضا علیه‌السلام | دوران قاجار https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436 🔰https://eitaa.com/Tashayo
أصالة التشيع اجتماعياً في بغداد.pdf
595.6K
📖 مقاله پژوهشي: اصالة التشيع اجتماعيا في بغداد... (اصالت اجتماعي تشيع در بغداد...) متن مقاله به زبان عربي است نشريه مطالعات تاريخي جهان اسلام، ش15، 1399 ✍️تأليف: حيدر الساعدي حامد منتظري مقدم چکيده فارسي: شهر بغداد یکی از شهرهای محوری و مهم در دنياي اسلام است. اين شهر به مناطقي که تشیع در آنها ریشه دوانده بود، تکیه داشت، و از این ریشه ها رشد کرد و شکوفا شد. اما متاسفانه برخي نويسندگان با تحریف حقائق تاریخي، مدعي شده‌اند که تشيع در بغداد اصالت نداشته و در دوران آل بویه در آنجا ظهور کرده است. در این مقاله ثابت شده است که اصالت اجتماعی تشیع در بغداد به تأسیس آن بازمي‌گردد. شواهد فراوان تاریخی از جمله رجال و نهضت‌های اجتماعی گواه اين امر است. 📌اين مقاله مأخوذ از رساله دکتري آقاي حيدر الساعدي با راهنمايي اينجانب است. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽مصاحبه_اختصاصی اندیشکده راهبردی سعداء با استیفن کینزر 🔹نویسنده کتاب‌های «همه مردان شاه»، «برادران»، «سرنگونی» و ... و یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران تاریخ مداخلات خارجی آمریکا 💢موضوع: تفاوت نگاه ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها، درباره ریشه دشمنی ایران و آمریکا 👈 لطفاً تا انتها ببينيد... در انتها، نگرش درس‌آموز بودن تاريخ را انعکاس مي‌دهد. @jahad_tabein 🔰https://eitaa.com/Tashayo
📍‏تصویر هفته نامه آلمانی فوکوس ♦️اخیرا در مستندي از شبکه BBC هم گفته شد: ایرانیان ۷۰۰ سال با غرب جنگیده‌اند و امروز این سنت با فرهنگ مبارزه‌طلبی شیعی عجین شده است. 🔺غرب میداند که چین و روسیه رقیب اقتصادی و نظامی آنان هستند، و آن کس که برایشان خطر ماهوی دارد، ایران و اندیشه ظلم‌ستیز و تسلیم‌ناپذیر شیعی است. http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea 🔰https://eitaa.com/Tashayo
مقاله رشک بر اميرمومنان عليه السلام.pdf
561.8K
مقاله پژوهشي: «رَشك بر اميرمؤمنان على(ع)؛ درآمدى بر روان شناسى مناسبات در تاريخ اسلام» ✍️ حامد منتظرى مقدم 📖 تاريخ در آينه پژوهش، ش 3/ 1383 چکيده مقاله: رشك ورزى بر امام على(ع) جنبه‌اي از رويكرد به روان‌شناسي مناسبات ميان اشخاص در تاريخ صدر اسلام است. رشك‌ورزى بر على(ع) در حيات پيامبر اكرم(ص)، در مواردي همچون: «خلوت و نجواي پيامبر(ص) با على(ع)»، و «باز گذاردنِ درِ خانه على(ع) بر مسجد النبي(ص)»، در اعتراض بر پيامبر(ص) نمايان شد. پس از وفات پيامبر(ص)، رشك بر على(ع) در عرصه اى بسيار مهم، آشكار، و سبب شد تا خلافت از آن حضرت بازداشته شود. اين امر، بيان گر نوعى تحليل نسبت به مسئله «بازداشت خلافت از على(ع)» است كه هم در سخنان خود وى، و هم در ديدگاه هاى ديگران ارائه شده است. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
مفهوم : ⭕️ اخيرا در فضاي مجازي در پيامي زير عنوان: مقايسه معناي ماه‌هاي پارسي و عربي، رمضان به معناي «ريگستان گرم» معرفي شده است. 🔹اين معنا گرچه ممکن است از نظر لغوي درست باشد؛ اما «رمضان» در فرهنگ اسلامي، ماه بندگي خداوند است و مفهومي بسيار فراتر دارد. در اين باره از رسول خدا(ص) روايت شده است: «رمضان به اين جهت رمضان خوانده شد که گناهان را مي‌سوزاند»: إنّما سمّي رمضان لأنّه يُحْرِق الذنوب (علامه حلي، منتهى المطلب، ج9 ص 12؛ ابن قدامه، المغني، ج3، ص3). 🔸همچنين در روايت ديگري از رسول خدا(ص) آمده است: «حُبّ علي(ع) گناهان را مي‌سوزاند»: حبّ علي يُحْرِق الذنوب... (الروضة في فضائل أميرالمؤمنين(ع)، ص24؛ بحار الأنوار، ج39، ص266). 🌺فرارسيدن ماه رمضان مبارک باد🌺 ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ رمضان : ⭕️امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد: 🍀ماه رمضان ماه خداست که در آن حَسَنات را افزون و سیّئات را محو میکند و آن، ماه برکت، انابه، توبه، مغفرت و رهایی از دوزخ و رسیدن به بهشت است. در آن ماه از هر حرامی بپرهیزید و بسیار قرآن بخوانید و نیازهایتان را (از خدا) بخواهید و پیوسته به یاد پروردگارتان باشید و نباید ماه رمضان نزد شما مانند ماههای دیگر باشد؛ زیرا این ماه نزد خدا محترم و برتر از ماههای دیگر است و نباید روزی که در این ماه روزه میگیرید مانند روزهای دیگرتان باشد.🍀 🍃شهر رمضان شهر الله عز وجل وهو شهر يضاعف الله فيه الحسنات ويمحو فيه السيئات وهو شهر البركة وهو شهر الإنابة وهو شهر التوبة وهو شهر المغفرة وهو شهر العتق من النار والفوز بالجنة. ألا فاجتنبوا فيه كل حرام وأكثروا فيه من تلاوة القرآن وسلوا فيه حوائجكم واشتغلوا فيه بذكر ربكم و لايكونن شهر رمضان عندكم كغيره من الشهور فان له عند الله حرمة وفضلا على سائر الشهور و لايكونن شهر رمضان يوم صومكم كيوم فطركم.🍃 📚صدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص95. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
⭕️ امام باقر(ع): «ما کودکانمان را در پنج‌سالگی به نمازخواندن دستور ميدهيم. شما کودکانتان را هنگامي‌که هفت‌ساله شدند به نماز امر کنيد. ما کودکانمان را در هفت‌سالگي به روزه‌گرفتن به اندازه‌اي که توان دارند، تا نصف روز يا بيشتر و يا کمتر دستور مي‌دهيم. هر گاه تشنگي و گرسنگي بر آنها غلبه کرد افطار مي‌کنند، تا به روزه عادت کنند و توان روزه‌داري بيابند. شما کودکانتان را هنگامي‌که نُه ساله شدند، به روزه‌گرفتن، به هر اندازه که مي‌توانند، امر کنيد و هر گاه تشنگي بر آن‌ها غلبه کرد افطار کنند» «إنا نأمر صبياننا بالصلاة إذا كانوا بني خمس سنين...» 📚طوسي، تهذيب الاحکام، ج2، ص380. ✍️ در اين روايت به دو اصل مهم تربيتی، «تسهيل» و «تدريج»، توجه شده است. گويا همين روايت ريشه تشويق کودکان به روزه‌ کوتاه (تا ظهر مثلا) در خانواده‌های متدين است. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌸🌸🌸 🌹تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن و بندگی مبارک باد. 🌺نوروز؛ فرصتی است برای: همراهی انسان با طبیعت در شکفتن و این همراهی، همراه با دیگران است با صله ارحام و دیدار دوستان. 💐دو حدیث از امام باقر(ع) هدیه این ایام: یک) امام(ع) به مَيْسِر(بن‌عبدالعزيز نَخَعي مدائني): -«آيا با يکديگر، خلوت و ... گفت‌وگو مي‌کنيد»؟ ميسر: آری؛ امام(ع): «به خدا سوگند، دوست دارم در برخي از اين محافل با شما باشم...». (کليني، الکافي، ج2، ص187) دو) امام(ع) از خُثَيْمة (بن عبدالرحمان جعفي كوفي) که براي خداحافظي – و گویا بازگشت به کوفه- نزد حضرت آمده بود، خواست که سلام ايشان را به دوستانشان برساند و آنان را به ديدار اغنياء با فقراء و رفت‌وآمد به خانه‌هاي يکديگر همراه با احياي امر اهل‌بيت (بيان معارف ايشان) سفارش کرد. (کليني، الکافي، ج2، ص175-176) 🌼https://eitaa.com/Tashayo
☑️سالروز وفات حضرت (ع) تسلیت: 🔘امام صادق(ع): هنگامیکه خدیجه(ع) درگذشت، فاطمه(ع) به رسول خدا(ص) پناه می برد و گرد او می چرخید و می گفت: «ای پدر، مادرم کجاست»؟ جبرئیل نازل شد و به پیامبر(ص) گفت: «پروردگارت به تو امر میکند که به فاطمه سلام برسان و بگو: مادرت در خانه ای... از طلا و یاقوت سرخ با آسیه و مریم (همنشین) است». فاطمه گفت: «همانا خدا "سلام" است و "سلام" (آرامش) از اوست...». ...جعلت فاطمة(ع) تلوذ برسول الله(ص) و تدور حوله.... 📚 طوسي، الأمالي، ص175. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
کیست؟ هنگامي‌که ابواسماعيل به امام باقر(ع) گفت: «شيعيان نزد ما فراوانَند»، امام(ع) از او پرسيد: «آيا در ميان ايشان غني بر فقير مهرباني مي‌کند؟ آيا کسي که نيکي کرده از کسي که بدي کرده درمي‌گذرد؟ آيا با يکديگر "مواسات" مي‌کنند»؟ پاسخ ابواسماعيل به اين سؤالات منفي بود. امام(ع) فرمود: «آنان شيعه نيستند، شيعه کسي است که اين گونه باشد». ...هل يعطف الغني على الفقير؟... 📚كليني، الكافي، ج2، ص173. 🌼https://eitaa.com/Tashayo
💐 هديه ميلاد امام (ع): 🌺روايتي زيبا از زبان امام باقر(ع) درباره صلح امام مجتبي(ع): «به خدا سوگند آنچه حسن‌بن‌علي(ع) انجام داد براي اين امت از آنچه که خورشيد بر آن مي‌تابد برتر است...». والله للذي صنعه الحسن‌بن‌علي(ع) كان خيرا لهذه الأمة مما طلعت عليه الشمس... 📚كليني، الكافي، ج8، ص330. ✍️ مادر امام باقر(ع) فاطمه دختر امام مجتبي(ع) است لذا ايشان و امامان و امامزادگان بعدي همگي نوادگان دختري امام مجتبي(ع) هستند و در زيارت حضرت فاطمه معصومه به ايشان به عنوان «بنت الحسن و الحسين» سلام مي‌دهيم. 🌸🌼https://eitaa.com/Tashayo
35.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه 📹 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان موضوع: نگاه اهل‌بیت(ع) به صلح امام حسن(ع) کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر حامد منتظری‌مقدم عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👆فايل گفتگوي دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۶ ساعت ۱۷:۰۰ @difqom 🌼https://eitaa.com/Tashayo
36.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه 📹 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان موضوع: امیرالمؤمنین(ع) و سنت نبوی(ص) کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👆فايل گفتگوي پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۹ ساعت ۱۷:۰۰ @difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
آشنايي با فرقة : يک) نخستين فرقة در جهان اسلام‌ که مرتکب قتل اميرمؤمنان (ع) شدند؛ دو ) نام‌هاي ديگر: : بر اساس روايت نبوي: يمرُقون من الدين... «کساني که از دين خارج مي‌شوند...»/ (جمع «شاري»: «فروشندۀ جان در راه خدا»): نامي که خودشان مدّعي‌اند؛ بر اساس آيه «و من الناس من يشري نفسه...»؛ سه) به لحاظ فقهي «اهل » به شمار مي‌آيند و فقه مبارزه با ايشان را اميرمؤمنان(ع) در جنگ آموخت (جانشان هَدَر؛ اما مالشان مصون است). اميرمؤمنان فرمود: «پس از من با خوارج نجنگيد «...فليس من طلب الحق فأخطأه كمن الباطل فأدركه (خطبه61)؛ چهار) خوارج در آغاز مذهبي مستقل (در برابر تشيع و تسنن) بودند و بقاياي ايشان اکنون در قالب فرقه تعديل‌يافته (که گرايش تکفيري ندارند) در کشور عمان حضور دارند. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️ و شعار خوارج: ... «حکمیت» در 17 صفر 37ق مکتوب و مقرر شد تا رمضان همان سال، دو داور از دو طرف (امیرمؤمنان و معاویه) بر اساس قرآن و سنت دربارۀ عوامل قتل عثمان داوری کنند. امیرمؤمنان(ع) حکمیّت و فرد حَکَم (ابوموسی اشعری) را به اجبار پذیرفت؛ اما به عهد خود ملتزم بود. خوارج که جماعتی کج فهم و بعضاً جزء تحمیل کنندگان حکمیّت به علی(ع) بودند، ناگهان با تمسک به آیۀ «اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» (انعام57) مدعی شدند که پذیرش حکمیت (داوری) انسان، گناه است و از علی(ع) خواستند که توبه کند(!) و به میدان جنگ بازگردد تا خدا به پیروزی یک طرف و شکست طرف دیگر حُکم کند (الامامة و السياسة، ج1، ص148). در آن مقطع بازگشت به جنگ یعنی شکست؛ زیرا اکثریت سپاه امام با چنین کاری مخالف بودند. موضع علی(ع): اولا حکمیّت (داوری) انسان گناه نیست، ثانیا ما عهدی بسته ایم و باید به آن پایبند و منتظر نتیجه بمانیم؛ اگر نظر حَکَمَین مخالف قرآن و سنت بود، به جنگ بازمیگردیم. پس از اعلان نظر دو حَکَم (با فریب ابوموسی)، علی(ع) مصمم به جنگ مجدد با شامیان شد؛ اما شورش و اقدام خوارج به قتل برخی از مسلمانان، باعث شد تا علی(ع) پس از تلاش فراوان برای هدایت آنان، جنگ با آنان را مقدم کند (نهروان: صفر 38ق). پس از نهروان، مردم عراق برای جنگ دوباره با شامیان همراهی نکردند و نهایتا امام به دست یکی از خوارج (اشقی الآخرین: ابن ملجم) به شهادت رسید. ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊یک سؤال؟ ۱- مقصود خوارج از شعار ««اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّه» چه بود؟ 📌پاسخ این سؤال را در پیام قبل👆 بخوانید. 📌دو سؤال دیگر همراه با پاسخ👇 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۲: خوارج چه آسیبهایی به حکومت امیرمؤمنان(ع) زدند؟ پاسخ: یک) تخریب انسجام جماعت تحت فرمان امیرمؤمنان(ع) که پیشتر در ماجرای تحمیل حکمیت نیز آسیب دیده بود؛ دو) تردیدافکنی در مشروعیت حکومت امیرمؤمنان(ع) با تخطئه و تکفیر ایشان (به جهت پایبندی مشروط به حکمیَت)؛ سه) فرسایش قوای نظامی امیرمؤمنان(ع) به گونه ای که حضرت نتوانست نیروی منسجم و کافی برای جنگ دوباره با شامیان تدارک کند. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۳: در برابر خوارج چه فرقه و اندیشه هایی شکل گرفت؟ پاسخ: خوارج، قبول حکمیّت را گناه کبیره و «مرتکب گناه کبیره» را «کافر» دانستند، در برابر، در حکومت امویان، مُرجِئه به وجود آمدند که مرتکب کبیره را «مؤمن» انگاشتند. سپس معتزله راهی میانه برگزیدند و مرتکب کبیره را میان کافر و مؤمن (منزلۀ بین المنزلتَین) دانستند. در مکتب اهلبیت(ع) مرتکب کبیره «مسلمان فاسق» به شمار می آید. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
💢 زندگانی علی(ع) ولادت: ده سال پیش از بعثت شش سالگی: قرارگرفتن تحت سرپرستی حضرت محمّد(ص) ده سالگی: اولین مسلمان با بعثت پیامبر(ص) نوزده سالگی: وفات پدر، ابوطالب (دهم بعثت) بیست و چهار سالگی: هجرت به مدینه/ ازدواج با فاطمه زهرا(ع) بیست و پنج سال سالگی: رشادت در جنگ بدر بیست و شش سالگی: رشادت در جنگ اُحُد (لافتی الاّ علی؛ لاسیف الاّ ذوالفقار) بیست و هفت سالگی: وفات مادر، فاطمه بنت اسد بیست و هشت سالگی: رشادت در جنگ خندق سی سالگی: رشادت در جنگ خیبر سی و دو سالگی: فتح مکه (رمضان سال 8 ق) / مأموریت ابلاغ سوره برائت سی و سه سالگی: غدیر خم (18ذیحجّه سال 10ق)/ وفات پیامبر(ص) و شهادت حضرت فاطمه(ع) تا پنجاه و هشت سالگی: دوران خلفای سه گانه (25 سال صبر) پنجاه و هشت سالگی: پذیرش خلافت ظاهری (سال 35ق) مدت امامت: سی سال (از سال 11 تا 40ق) مدت خلافت ظاهری: چهار سال و نُه ماه (از 24 ذیحجّه 35ق تا 21 رمضان سال 40) پنجاه و نُه سالگی: جنگ جمل (10جمادی الاولی 36ق) شصت سالگی: جنگ صفّین (اواخر سال 36 تا نیمه صفر37ق) شصت و یک سالگی: جنگ نهروان (صفر سال 38ق) شصت و سه سالگی: شهادت (21 رمضان 40 ق) 📖منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه (با تلخیص و تکمیل) 📌تذکر: این سالها بر پایه دیدگاههای مشهور تاریخی است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی ویژه خبری سیما ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 🔹 بعضی از آدابی که الان در حرم امام رضا (ع) وجود دارد، از گرز و کلاه خدام گرفته تا شمع روشن کردن و دخیل بستن، نه ریشه اسلامی دارند و نه شیعی... 🔹تحجر، یعنی همین که فکر می‌کنیم، اگر چیزی ظاهرش مذهبی است و در یک ساختمان مذهبی وجود دارد، کلا جزو مقدسات ما است! 🔹 بعضی از ماها، مناسک سازی می‌کنیم تا از اصل مسئولیت فرار کنیم و کاری به خیلی از کارها نداریم و دائم به دنبال یک حدیث یا فتوایی هستیم که بگوییم با کوچک‌ترین کاری به بهشت می‌رویم و به دنبال مفت‌خوری معنوی هستیم‌. 🔰https://eitaa.com/Tashayo