آشنايي با فرقة #خوارج:
يک) نخستين فرقة #تکفيري در جهان اسلام که مرتکب قتل اميرمؤمنان #علي(ع) شدند؛
دو ) نامهاي ديگر:
#مارقين: بر اساس روايت نبوي: يمرُقون من الدين... «کساني که از دين خارج ميشوند...»/
#شُراة (جمع «شاري»: «فروشندۀ جان در راه خدا»): نامي که خودشان مدّعياند؛ بر اساس آيه «و من الناس من يشري نفسه...»؛
سه) به لحاظ فقهي «اهل #بَغي» به شمار ميآيند و فقه مبارزه با ايشان را اميرمؤمنان(ع) در جنگ #نهروان آموخت (جانشان هَدَر؛ اما مالشان مصون است). اميرمؤمنان فرمود: «پس از من با خوارج نجنگيد «...فليس من طلب الحق فأخطأه كمن الباطل فأدركه (خطبه61)؛
چهار) خوارج در آغاز مذهبي مستقل (در برابر تشيع و تسنن) بودند و بقاياي ايشان اکنون در قالب فرقه تعديليافته #أباضيه (که گرايش تکفيري ندارند) در کشور عمان حضور دارند.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️ #حکمیّت و شعار خوارج: #اِن_الحُکم_الّا_لِلّه...
«حکمیت» در 17 صفر 37ق مکتوب و مقرر شد تا رمضان همان سال، دو داور از دو طرف (امیرمؤمنان و معاویه) بر اساس قرآن و سنت دربارۀ عوامل قتل عثمان داوری کنند.
امیرمؤمنان(ع) حکمیّت و فرد حَکَم (ابوموسی اشعری) را به اجبار پذیرفت؛ اما به عهد خود ملتزم بود.
خوارج که جماعتی کج فهم و بعضاً جزء تحمیل کنندگان حکمیّت به علی(ع) بودند، ناگهان با تمسک به آیۀ «اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» (انعام57) مدعی شدند که پذیرش حکمیت (داوری) انسان، گناه است و از علی(ع) خواستند که توبه کند(!) و به میدان جنگ بازگردد تا خدا به پیروزی یک طرف و شکست طرف دیگر حُکم کند (الامامة و السياسة، ج1، ص148).
در آن مقطع بازگشت به جنگ یعنی شکست؛ زیرا اکثریت سپاه امام با چنین کاری مخالف بودند.
موضع علی(ع):
اولا حکمیّت (داوری) انسان گناه نیست،
ثانیا ما عهدی بسته ایم و باید به آن پایبند و منتظر نتیجه بمانیم؛ اگر نظر حَکَمَین مخالف قرآن و سنت بود، به جنگ بازمیگردیم.
پس از اعلان نظر دو حَکَم (با فریب ابوموسی)، علی(ع) مصمم به جنگ مجدد با شامیان شد؛ اما شورش و اقدام خوارج به قتل برخی از مسلمانان، باعث شد تا علی(ع) پس از تلاش فراوان برای هدایت آنان، جنگ با آنان را مقدم کند (نهروان: صفر 38ق).
پس از نهروان، مردم عراق برای جنگ دوباره با شامیان همراهی نکردند و نهایتا امام به دست یکی از خوارج (اشقی الآخرین: ابن ملجم) به شهادت رسید.
✍️حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊یک سؤال؟
۱- مقصود خوارج از شعار ««اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّه» چه بود؟
📌پاسخ این سؤال را در پیام قبل👆 بخوانید.
📌دو سؤال دیگر همراه با پاسخ👇
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۲:
خوارج چه آسیبهایی به حکومت امیرمؤمنان(ع) زدند؟
پاسخ:
یک) تخریب انسجام جماعت تحت فرمان امیرمؤمنان(ع) که پیشتر در ماجرای تحمیل حکمیت نیز آسیب دیده بود؛
دو) تردیدافکنی در مشروعیت حکومت امیرمؤمنان(ع) با تخطئه و تکفیر ایشان (به جهت پایبندی مشروط به حکمیَت)؛
سه) فرسایش قوای نظامی امیرمؤمنان(ع) به گونه ای که حضرت نتوانست نیروی منسجم و کافی برای جنگ دوباره با شامیان تدارک کند.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۳: در برابر خوارج چه فرقه و اندیشه هایی شکل گرفت؟
پاسخ:
خوارج، قبول حکمیّت را گناه کبیره و «مرتکب گناه کبیره» را «کافر» دانستند، در برابر، در حکومت امویان، مُرجِئه به وجود آمدند که مرتکب کبیره را «مؤمن» انگاشتند.
سپس معتزله راهی میانه برگزیدند و مرتکب کبیره را میان کافر و مؤمن (منزلۀ بین المنزلتَین) دانستند.
در مکتب اهلبیت(ع) مرتکب کبیره «مسلمان فاسق» به شمار می آید.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
💢#سالشمار زندگانی #امیرمؤمنان علی(ع)
ولادت: ده سال پیش از بعثت
شش سالگی: قرارگرفتن تحت سرپرستی حضرت محمّد(ص)
ده سالگی: اولین مسلمان با بعثت پیامبر(ص)
نوزده سالگی: وفات پدر، ابوطالب (دهم بعثت)
بیست و چهار سالگی: هجرت به مدینه/ ازدواج با فاطمه زهرا(ع)
بیست و پنج سال سالگی: رشادت در جنگ بدر
بیست و شش سالگی: رشادت در جنگ اُحُد (لافتی الاّ علی؛ لاسیف الاّ ذوالفقار)
بیست و هفت سالگی: وفات مادر، فاطمه بنت اسد
بیست و هشت سالگی: رشادت در جنگ خندق
سی سالگی: رشادت در جنگ خیبر
سی و دو سالگی: فتح مکه (رمضان سال 8 ق) / مأموریت ابلاغ سوره برائت
سی و سه سالگی: غدیر خم (18ذیحجّه سال 10ق)/ وفات پیامبر(ص) و شهادت حضرت فاطمه(ع)
تا پنجاه و هشت سالگی: دوران خلفای سه گانه (25 سال صبر)
پنجاه و هشت سالگی: پذیرش خلافت ظاهری (سال 35ق)
مدت امامت: سی سال (از سال 11 تا 40ق)
مدت خلافت ظاهری: چهار سال و نُه ماه (از 24 ذیحجّه 35ق تا 21 رمضان سال 40)
پنجاه و نُه سالگی: جنگ جمل (10جمادی الاولی 36ق)
شصت سالگی: جنگ صفّین (اواخر سال 36 تا نیمه صفر37ق)
شصت و یک سالگی: جنگ نهروان (صفر سال 38ق)
شصت و سه سالگی: شهادت (21 رمضان 40 ق)
📖منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه (با تلخیص و تکمیل)
📌تذکر: این سالها بر پایه دیدگاههای مشهور تاریخی است.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیمپور ازغدی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی ویژه خبری سیما
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
🔹 بعضی از آدابی که الان در حرم امام رضا (ع) وجود دارد، از گرز و کلاه خدام گرفته تا شمع روشن کردن و دخیل بستن، نه ریشه اسلامی دارند و نه شیعی...
🔹تحجر، یعنی همین که فکر میکنیم، اگر چیزی ظاهرش مذهبی است و در یک ساختمان مذهبی وجود دارد، کلا جزو مقدسات ما است!
🔹 بعضی از ماها، مناسک سازی میکنیم تا از اصل مسئولیت فرار کنیم و کاری به خیلی از کارها نداریم و دائم به دنبال یک حدیث یا فتوایی هستیم که بگوییم با کوچکترین کاری به بهشت میرویم و به دنبال مفتخوری معنوی هستیم.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅امام صادق(عليه السلام):
۱- «... شب قدر، "قلب" ماه رمضان است...»
...قلب شهر رمضان، ليلة القدر...
📚صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج2، ص99
۲- «مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم استوار و تأیید و در شب بیست و سوم ماه (رمضان) امضا میشود».
التقدير في ليلة تسع عشرة و الابرام في ليلة إحدى وعشرين و الامضاء في ليلة ثلاث وعشرين.
📚الکافی، ج ۴، ص ۱۵۹
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنان نماینده اسرائیل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره پوریم و کشتن ایرانیان
👈 👈👈 «ایمان به پیروزی بر توطئه گران بر ضد مردم یهود»!
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ #مسئلۀ_فلسطین؛
خوانشی با ادبیات تحقیق
اعراب در دوران جمال عبدالناصر، فلسطین را «مسئلۀ اعراب» دانستند، و آن را از یک مسئله (واضح) به مشکل (مبهم) تبدیل کردند و در حلّ آن توفیقی نیافتند.
امامَین انقلاب با معرفی فلسطین به عنوان «مسئلۀ دنیای اسلام» و تفکیک صهیونیسم از یهود، به دقیق سازی مسئله پرداختند و آزادگان را با آن همدل کردند.
در برابر، صهیونیسم با مَکر و روشهای: «مظلوم نمایی» (هولوکاست)، «مشروع نمایی» (ارض موعود) و «ایرانی سازی» (پوریم)، «شکست ناپذیری» و...، می کوشند تا مسئله را معکوس و بی پاسخ جلوه دهند.
اما اینک پس از طوفان الأقصی:
یک- فلسطین، «مسئله جهانیان» و
دو- رژیم صهیونیستی «ظالم و جنایتکار» و البته «شکست پذیر» است.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
✅ #مسئلۀ_فلسطین؛ خوانشی با ادبیات تحقیق اعراب در دوران جمال عبدالناصر، فلسطین را «مسئلۀ اعراب» دا
✅جايگاه #مسئله در #تحقيق:
مسئله در تحقيق نقطة شروع است. هر چه اين نقطه دقيق و درست باشد، تحقيق هم ميتواند خوب پيش برود:
«حُسْنُ السؤال نصف العلم».
تحقيقاتي که در حين کار خوب پيش نميرود، به احتمال زياد مسئلهشان دقيق نيست.
محقق ابتدا با مشکل مواجه ميشود، آن را دقيقسازي و تبديل به مسئله ميکند و بعد شروع به تحقيق ميکند.
در يکي از مناظرات انتخاباتي رياست جمهوري، يادم هست کانديدايي مدعي بود: «ما مشکل را تبديل به مسئله ميکنيم و نميگذاريم به بحران برسد»! صرف نظر از درستي و نادرستي اين ادعا، «ادبيات علمي» اش براي من جالب بود.
در کتاب آموزشي (ظاهرا مقطع متوسطه) تفاوت مشکل و مسئله مطرح شده بود، من براي دانشآموزي که در اين باره سؤال ميکرد، اين مثال را زدم: شما ميروي نان بخري، ميبيني نانوايي بسته است؛ سؤال ميکني چرا نانوايي بسته است؛ اين ميشود مشکل. حالا اين سؤال را دقيقش ميکني: «آيا نانوايي به سبب تعمير بسته است»؟ «آيا روز تعطيل و استراحت ماهيانه نانوايي است و به اين جهت بسته است»؟ «آيا براي اعضاي نانوايي حادثهاي پيش آمده و به اين سبب بسته است»؟ «هر» يک از اين سؤالات ميتواند يک «مسئله» باشد.
اين مثال در نمونههاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي هم جاري است: «دقيقسازي مسئله» در واقع يعني «عبور از مشکل و تبديل آن به مسئله».
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد:
هرگاه نخستين روز شوّال فرا رسد منادى ندا كند: «اى مؤمنان! بامدادان براى دريافت جايزههايتان بشتابيد».
آنگاه امام باقر (ع) فرمود:
اى جابر! جايزههاى خدا، مانند جايزههاى اين پادشاهان نيست.
سپس فرمود: آن روز، روز جايزههاست.
📚كافی، ج۴، ص ۱۶۸، ح۳
✨عید سعید فطر مبارک باد✨
🌸https://eitaa.com/Tashayo
#تنبیه
#باذن_الله
یک) استفاده رهبر معظم از اصطلاح «تنبیه» به جای انتقام، بسیار هوشمندانه و چه بسا ابتکاری باشد در ورود این واژه به ادبیات سیاسی.
تنبیه به معنای مجازات هشداردهنده و بازدارنده است.
دو) همچنین تاکید فرمانده عملیات «وعده صادق» بر «باذن الله» (هنگام آغاز) بسیار ارزشمند و درس آموز است.
🇮🇷https://eitaa.com/Tashayo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
#تنبیه #باذن_الله یک) استفاده رهبر معظم از اصطلاح «تنبیه» به جای انتقام، بسیار هوشمندانه و چه بسا
✅ «بِِإذْنِ الله»
«اذن الهي» به دو معناست:
يک) اذن تشريعي (فقهي):
اجازه شرعي براي انجام کار
آيات مرتبط با عمليات «وعده صادق»:
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه، 14)/
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (حج، 39)
دو) اذن تکويني (اعتقادي):
تأييد و نصرت الهي در انجام کار
علاوه بر آيات بالا، شايد مهمترين آيه اين باشد:
«...وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى...»
...و آن گاه كه تير مىانداختى، تو تير نمىانداختى، خدا بود كه تير مىانداخت...
(انفال، 17)
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نمونهاي از آثار و برکات جمهوري اسلامي در ترويج مکتب اهلبيت(ع)/
دکتر عليرضا ايماني
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #وعده_صادق
✅ عالم الازهر مصر می گويد:
ما اعراب وظيفهمان را در ياری دين خدا و مردم فلسطين انجام نداديم، خداوند ايرانيان را جايگزين کرد.
اين عالم اهل سنت به آيهای از قرآن و روايتي نبوي در تفسير آن استناد ميکند.
متن آيه:
«....اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود»؛
...وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ (سوره محمد، آية 38).
متن روايت:
چون آيه فوق نازل شد، اصحاب از پيامبر(ص) پرسيدند:
آن قومي که خدا (در نصرت دينَش) جايگزين ما خواهد کرد، کيانَند؟
پيامبر(ص) با اشاره به سلمان فارسی که کنار او نشسته بود، فرمود:
«از او و قوم او خواهند بود. به خدا سوگند، اگر دين خدا در ثريا باشد، مرداني از اهل فارس به آن خواهند رسيد».
...فقالوا: يا رسول الله من هؤلاء القوم الذين إن تولينا استبدلوا بنا، قال: فضرب النبي (ص) على منكب سلمان، فقال: من هذا وقومه، والذي نفسي بيده لو أن الدين تعلق بالثريا لنالته رجال من أهل فارس.
📚طبري، جامع البيان، ج26، ص86؛
تفسير سمرقندي، ج3، ص292؛
سيوطي، الدر المنثور، ج6، ص67
🖊حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴پانزده شوال سالروز شهادت حضرت حمزه (ع) و هفتاد تن از مجاهدان اسلام در جنگ احد در سال سوم هجري تسليت باد.
☑️ خاطرهاي کوتاه:
در سفري به مدينة منوره، به زيارت مرقد حضرت حمزه و ديگر شهداي احد رفته بوديم. مردی عربستانی از ما پرسيد نظر شما دربارة اين قبور چيست؟ گفتم: نظر ما همان نظر قرآن است. قرآن جيبيام را بيرون آوردم و این آیه را نشانش دادم:
«به آنها که در راه خدا کشته ميشوند، مرده نگوييد؛ بلکه آنان زندهاند، ولي شما نميفهميد»؛
وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ (بقره، 154).
گویی آن مرد اين آيه را اولين بار بود که ميشنید(!). کاملاً مجاب شده بود و به نظر میرسید با توجه به انتهاي آيه احساس شرم داشت.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
✅جايگاه #مسئله در #تحقيق: مسئله در تحقيق نقطة شروع است. هر چه اين نقطه دقيق و درست باشد، تحقيق هم
✅ ادامة شناختِ #مسئله:
«مسئله» به اعتبار اینکه چه علمی باید عهدهدار پاسخ به آن شود، يک، دو يا چند تباري خواهد بود.
ممکن است مسئلهاي صرفا تاريخي باشد که محقق با تخصص تاريخي دربارة آن مسئله تحقيق خواهد کرد.
اما گاهي مسئله، دو يا چند تباري است؛ مثلاً «تاريخي- جامعهشناختي»، «تاريخي- اقتصادي»، «تاريخي- کلامي»، «تاريخي- کلامي- حديثي» و...
نکات و ملاحظات:
يک) در مسائل دو يا چندتباري محقق بايد به شکل ترکيبي و با استفاده از معيارها و روشهاي پژوهش در علوم مرتبط با مسئله خود، تحقيق کند؛
دو) گاهي ضرورت مييابد محقق مدتي (يک يا چند ماه، کمتر يا بيشتر) به فراگيري روشهاي پژوهش در علوم مرتبط با مسئله خود، بپردازد و سپس تحقيق را انجام دهد. راه ديگر، اجراي تحقيق به وسيلة يک تيم تحقيقاتي با تخصصهاي مختلف است؛
سه) خطاي راهبردي اين است که محقق بخواهد با تخصص اصلي خود (تاريخي مثلا) پاسخگوي مسئلة چندتباري باشد. متأسفانه اين خطا فراوان رخ ميدهد؛
چهار) در بسياري از تحقيقاتي که در حوزه تاريخ تشيع و اهلبيت(ع) انجام ميشود، مسئله دو يا چندتباري است؛
مثلاً مسئلة: «علم امام حسين(ع) به شهادت چه نسبتي با قيام عاشورا داشت»(؟)، هرگز يک مسئله تاريخي محض نيست؛ بلکه دو، سه و يا حتي چهارتباري است: «تاريخي-کلامي-حديثي و فقهي».
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنان جان پرکینز نویسنده کتاب اعترافات یک مزدور اقتصادی درباره دلیل اتفاقات ١٠٠ سال اخیر خاورمیانه و جنگهای منطقه که به دست مزدوران اقتصادی امریکا برنامه ریزی و اجرا شده ...
@jahad_tabein
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام #صادق (عليه السلام) از نگاه بزرگان #اهلسنت(۱):
خوشتر آن باشد که سِرّ دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
🔹ابوحنیفه (80-150ق) ، يکي از ائمه چهارگانه اهلسنت:
ابوحنیفه امام صادق(ع) را برترین فقیهی که دیده است، دانست و توضیح داد:
«منصور عباسی با اذعان به اينکه مردم فريفتۀ جعفربنمحمد شدهاند، از من خواست که برخی از مسائل دشوارم را برایش آماده کنم.
من با چهل مسأله، به مجلس منصور در شهر حیره رفتم. جعفربنمحمد سمت راست او نشسته و هيبتَش بيش از او بود. من سؤالاتم را پرسیدم و جعفربنمحمد در پاسخ به یکایک آنها فرمود: نظر شما چنین؛ نظر اهل مدینه چنان؛ و نظر ما (اهلبیت) این است»...
در انتها، ابوحنیفه استدلال کرد: «مگر داناترین مردم، آگاهترین به اختلاف نيست»؟!
📚ذهبي، تاريخ الإسلام، ج9، ص89-90.
🔸مالکبنانس (93-179ق)، يکي ديگر از ائمه چهارگانه اهلسنت:
«بهخدا سوگند، چشم من برتر از جعفربنمحمد را در زهد، فضل و عبادت و تقوا نديده است.
هرگاه نزد او ميرفتم،... از من استقبال ميکرد»
«... برایم بالشی میگذاشت و مرا حرمت میداشت
و میگفت: "مالک تو را دوست دارم". من از اين سخن، خوشنود میشدم و خدا را سپاس میگفتم.
او بسیار حدیث میگفت، همنشينياش لذّتبخش، و پُرفایده بود».
📚صدوق، الأمالي، ص636؛ همو، الخصال، ص167.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره جالب و شنيدني از علامه محمدتقي جعفري...
«به ياد تمام معلمان و اساتيد»🌿
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام #صادق (عليه السلام) از نگاه بزرگان #اهلسنت (۲):
🔹به گفتة مالک بن انس، يکي از ائمه چهارگانه اهلسنت:
امام صادق(ع) همواره در یکی از سه حالت بود: روزه داری، خواندن نماز و ذکر خدا گفتن.
ایشان از عُبّاد و زُهّاد بزرگ و خداترس بود.
رنگ چهرۀ او هنگام نقل روایت از رسول خدا(ع) تغییر میکرد.
مالک خود يکسال در حج با امام(ع) همسفر بود و دید که ایشان در احرام، هر چه خواست تلبیه گوید، صدا در گلویش گیر میکرد و نزدیک بود از مرکب بیفتد. او به امام گفت: باید تلبیه بگویید. امام(ع) پاسخ داد: با چه جرأتي بگویم: لبيك اللهم لبيك، در حالیکه میترسم خدای عزّوجلّ بگوید: لا لبيك و لا سعديك.
📚صدوق، الخصال، ص167؛
ابن عبد البر، التمهيد، ج2، ص67.
#شهادت_امام_صادق(ع)
✍️حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام #صادق (عليه السلام) از نگاه بزرگان #اهلسنت (3):
🔸ذهبی دانشمند برجسته اهل سنت (وفات: 748ق)، به کثرت فضایل امام(ع) اذعان کرد و در سخنی بسیار مهم، حضرت را به سببِ «سیادت، فضل، علم و شرافت»، «سزاوار خلافت» دانست.
📚ذهبي، تاريخ الإسلام، ج9، ص93.
🔹او همچنین امام(ع) را «از ائمة دانش» و در تصدي خلافت شايستهتر از منصور عباسي به شمار آورد.
📚ذهبي، سير أعلام النبلاء، ج13، ص120.
#شهادت_امام_صادق(ع)
✍️حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
📖 کتاب «تاریخ و سیره امام صادق(ع)»
جلد نخست: شناختنامه
تأليف: استاد حسین حسینیان مقدم
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
تاریخ انتشار: اسفند 1402
بخشی از فهرست کتاب:
پیشینه و مفاهیم و منابع تحقیق،
ویژگیهای فردی و احوال شخصی،
اصحاب و راویان امام،
سالشمار حوادث زندگی،
امامت، نشانهها، معجزات
امام از نگاه دیگران.
🔰https://eitaa.com/Tashayo