eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
475 دنبال‌کننده
148 عکس
127 ویدیو
81 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ خوانشی با ادبیات تحقیق اعراب در دوران جمال عبدالناصر، فلسطین را «مسئلۀ اعراب» دانستند، و آن را از یک مسئله (واضح) به مشکل (مبهم) تبدیل کردند و در حلّ آن توفیقی نیافتند. امامَین انقلاب با معرفی فلسطین به عنوان «مسئلۀ دنیای اسلام» و تفکیک صهیونیسم از یهود، به دقیق سازی مسئله پرداختند و آزادگان را با آن همدل کردند. در برابر، صهیونیسم با مَکر و روشهای: «مظلوم نمایی» (هولوکاست)، «مشروع نمایی» (ارض موعود) و «ایرانی سازی» (پوریم)، «شکست ناپذیری» و...، می کوشند تا مسئله را معکوس و بی پاسخ جلوه دهند. اما اینک پس از طوفان الأقصی: یک- فلسطین، «مسئله جهانیان» و دو- رژیم صهیونیستی «ظالم و جنایتکار» و البته «شکست پذیر» است. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅جايگاه در : مسئله در تحقيق نقطة شروع است. هر چه اين نقطه دقيق و درست باشد، تحقيق هم ميتواند خوب پيش برود:‌ «حُسْنُ السؤال نصف العلم». تحقيقاتي که در حين کار خوب پيش نميرود، به احتمال زياد مسئله‌شان دقيق نيست. محقق ابتدا با مشکل مواجه ميشود، آن را دقيق‌سازي و تبديل به مسئله مي‌کند و بعد شروع به تحقيق ميکند. در يکي از مناظرات انتخاباتي رياست جمهوري، يادم هست کانديدايي مدعي بود: «ما مشکل را تبديل به مسئله ميکنيم و نمي‌گذاريم به بحران برسد»! صرف نظر از درستي و نادرستي اين ادعا، «ادبيات علمي‌» اش براي من جالب بود. در کتاب آموزشي (ظاهرا مقطع متوسطه) تفاوت مشکل و مسئله مطرح شده بود، من براي دانش‌آموزي که در اين باره سؤال مي‌کرد، اين مثال را زدم: شما مي‌‌روي نان بخري،‌ مي‌بيني نانوايي بسته است؛ سؤال مي‌کني چرا نانوايي بسته است؛ اين مي‌شود مشکل. حالا اين سؤال را دقيقش مي‌کني: «آيا نانوايي به سبب تعمير بسته است»؟ «آيا روز تعطيل و استراحت ماهيانه نانوايي است و به اين جهت بسته است»؟ «آيا براي اعضاي نانوايي حادثه‌اي پيش آمده و به اين سبب بسته است»؟ «هر» يک از اين سؤالات مي‌تواند يک «مسئله» باشد. اين مثال در نمونه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي هم جاري است: «دقيق‌سازي مسئله»‌ در واقع يعني «عبور از مشکل و تبديل آن به مسئله». ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد: هرگاه نخستين روز شوّال فرا رسد منادى ندا كند: «اى مؤمنان! بامدادان براى دريافت جايزه‌هايتان بشتابيد». آنگاه امام باقر (ع) فرمود: اى جابر! جايزه‌هاى خدا، مانند جايزه‌هاى اين پادشاهان نيست. سپس فرمود: آن روز، روز جايزه‌هاست. 📚كافی، ج۴، ص ۱۶۸، ح۳ ✨عید سعید فطر مبارک باد✨ 🌸https://eitaa.com/Tashayo
یک) استفاده رهبر معظم از اصطلاح «تنبیه» به جای انتقام، بسیار هوشمندانه و چه بسا ابتکاری باشد در ورود این واژه به ادبیات سیاسی. تنبیه به معنای مجازات هشداردهنده و بازدارنده است. دو) همچنین تاکید فرمانده عملیات «وعده صادق» بر «باذن الله» (هنگام آغاز) بسیار ارزشمند و درس آموز است. 🇮🇷https://eitaa.com/Tashayo
✅ «بِِإذْنِ الله» «اذن الهي» به دو معناست: يک) اذن تشريعي (فقهي): اجازه شرعي براي انجام کار آيات مرتبط با عمليات «وعده صادق»: قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه، 14)/ أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (حج، 39) دو) اذن تکويني (اعتقادي): تأييد و نصرت الهي در انجام کار علاوه بر آيات بالا، شايد مهم‌ترين آيه اين باشد: «...وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى...» ...و آن گاه كه تير مى‌انداختى، تو تير نمى‌انداختى، خدا بود كه تير مى‌انداخت... (انفال، 17) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نمونه‌اي از آثار و برکات جمهوري اسلامي در ترويج مکتب اهلبيت(ع)/ دکتر عليرضا ايماني 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عالم الازهر مصر می گويد: ما اعراب وظيفه‌مان را در ياری دين خدا و مردم فلسطين انجام نداديم، خداوند ايرانيان را جايگزين کرد. اين عالم اهل سنت به آيه‌ای از قرآن و روايتي نبوي در تفسير آن استناد مي‌کند. متن آيه: «....اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود»؛ ...وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ (سوره محمد، آية 38). متن روايت: چون آيه فوق نازل شد، اصحاب از پيامبر(ص) پرسيدند: آن قومي که خدا (در نصرت دينَش) جايگزين ما خواهد کرد،‌ کيانَند؟ پيامبر(ص) با اشاره به سلمان فارسی که کنار او نشسته بود، فرمود: «از او و قوم او خواهند بود. به خدا سوگند، اگر دين خدا در ثريا باشد، مرداني از اهل فارس به آن خواهند رسيد». ...فقالوا: يا رسول الله من هؤلاء القوم الذين إن تولينا استبدلوا بنا، قال: فضرب النبي (ص) على منكب سلمان، فقال: من هذا وقومه، والذي نفسي بيده لو أن الدين تعلق بالثريا لنالته رجال من أهل فارس. 📚طبري، جامع البيان، ج26، ص86؛ تفسير سمرقندي، ج3، ص292؛ سيوطي، الدر المنثور، ج6، ص67 🖊حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴پانزده شوال سالروز شهادت حضرت حمزه (ع) و هفتاد تن از مجاهدان اسلام در جنگ احد در سال سوم هجري تسليت باد. ☑️ خاطره‌اي کوتاه: در سفري به مدينة منوره، به زيارت مرقد حضرت حمزه و ديگر شهداي احد رفته بوديم. مردی عربستانی از ما پرسيد نظر شما دربارة اين قبور چيست؟ گفتم: نظر ما همان نظر قرآن است. قرآن جيبي‌ام را بيرون آوردم و این آیه را نشانش دادم: «به آن‌ها که در راه خدا کشته مي‌شوند، مرده نگوييد؛ بلکه آنان زنده‌اند، ولي شما نمي‌فهميد»؛ وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ (بقره، 154). گویی آن مرد اين آيه را اولين بار بود که مي‌شنید(!). کاملاً مجاب شده بود و به نظر می‌رسید با توجه به انتهاي آيه احساس شرم داشت. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ ادامة شناختِ : «مسئله» به اعتبار اینکه چه علمی باید عهده‌دار پاسخ به آن شود، يک،‌ دو يا چند تباري خواهد بود. ممکن است مسئله‌اي صرفا تاريخي باشد که محقق با تخصص تاريخي دربارة آن مسئله تحقيق خواهد کرد. اما گاهي مسئله، دو يا چند تباري است؛ مثلاً «تاريخي- جامعه‌شناختي»، «تاريخي- اقتصادي»، «تاريخي- کلامي»، «تاريخي- کلامي- حديثي» و... نکات و ملاحظات: يک) در مسائل دو يا چندتباري محقق بايد به شکل ترکيبي و با استفاده از معيارها و روش‌هاي پژوهش در علوم مرتبط با مسئله خود، تحقيق کند؛ دو) گاهي ضرورت مي‌يابد محقق مدتي (يک يا چند ماه، کمتر يا بيش‌تر) به فراگيري روش‌هاي پژوهش در علوم مرتبط با مسئله خود، بپردازد و سپس تحقيق را انجام دهد. راه ديگر، اجراي تحقيق به وسيلة يک تيم تحقيقاتي با تخصص‌هاي مختلف است؛ سه) خطاي راهبردي اين است که محقق بخواهد با تخصص اصلي خود (تاريخي مثلا) پاسخگوي مسئلة چندتباري باشد. متأسفانه اين خطا فراوان رخ مي‌دهد؛ چهار) در بسياري از تحقيقاتي که در حوزه تاريخ تشيع و اهلبيت(ع) انجام مي‌شود، مسئله دو يا چندتباري است؛ مثلاً مسئلة: «علم امام حسين(ع) به شهادت چه نسبتي با قيام عاشورا داشت»(؟)، هرگز يک مسئله تاريخي محض نيست؛ بلکه دو، سه و يا حتي چهارتباري است: «تاريخي-کلامي-حديثي و فقهي». ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سخنان جان پرکینز نویسنده کتاب اعترافات یک مزدور اقتصادی درباره دلیل اتفاقات ١٠٠ سال اخیر خاورمیانه و جنگ‌های منطقه که به دست مزدوران اقتصادی امریکا برنامه ریزی و اجرا شده ... @jahad_tabein 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام (عليه السلام) از نگاه بزرگان (۱): خوش‌تر آن باشد که سِرّ دلبران گفته آید در حدیث دیگران 🔹ابوحنیفه (80-150ق) ، يکي از ائمه چهارگانه اهل‌سنت: ابوحنیفه امام صادق(ع) را برترین فقیهی که دیده است، دانست و توضیح داد: «منصور عباسی با اذعان به اين‌که مردم فريفتۀ جعفربن‌محمد شده‌اند، از من خواست که برخی از مسائل دشوارم را برایش آماده کنم. من با چهل مسأله، به مجلس منصور در شهر حیره رفتم. جعفربن‌محمد سمت راست او نشسته و هيبتَش بيش از او بود. من سؤالاتم را پرسیدم و جعفربن‌محمد در پاسخ به یکایک آن‌ها فرمود: نظر شما چنین؛ نظر اهل مدینه چنان؛ و نظر ما (اهل‌بیت) این است»... در انتها، ابوحنیفه استدلال کرد: «مگر داناترین مردم، آگاه‌ترین به اختلاف نيست»؟! 📚ذهبي، تاريخ الإسلام، ج9، ص89-90. 🔸مالک‌بن‌انس (93-179ق)، يکي ديگر از ائمه چهارگانه اهل‌سنت: «به‌خدا سوگند، چشم من برتر از جعفربن‌محمد را در زهد، فضل و عبادت و تقوا نديده است. هرگاه نزد او مي‌رفتم،... از من استقبال مي‌کرد» «... برایم بالشی می‌گذاشت و مرا حرمت می‌داشت و می‌گفت: "مالک تو را دوست دارم". من از اين سخن، خوشنود می‌شدم و خدا را سپاس می‌گفتم. او بسیار حدیث می‌گفت، هم‌نشيني‌اش لذّت‌‌بخش، و پُرفایده بود». 📚صدوق، الأمالي، ص636؛ همو، الخصال، ص167. ✍️حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره‌ جالب و شنيدني از علامه محمدتقي جعفري... «به ياد تمام معلمان و اساتيد»🌿 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام (عليه السلام) از نگاه بزرگان (۲): 🔹به گفتة مالک بن انس، يکي از ائمه چهارگانه اهل‌سنت: امام صادق(ع) همواره در یکی از سه حالت بود: روزه داری، خواندن نماز و ذکر خدا گفتن. ایشان از عُبّاد و زُهّاد بزرگ و خداترس بود. رنگ چهرۀ او هنگام نقل روایت از رسول خدا(ع) تغییر میکرد. مالک خود يک‌سال در حج با امام(ع) همسفر بود و دید که ایشان در احرام، هر چه خواست تلبیه گوید، صدا در گلویش گیر میکرد و نزدیک بود از مرکب بیفتد. او به امام گفت: باید تلبیه بگویید. امام(ع) پاسخ داد: با چه جرأتي بگویم: لبيك اللهم لبيك، در حالیکه می‌ترسم خدای عزّوجلّ بگوید: لا لبيك و لا سعديك. 📚صدوق، الخصال، ص167؛ ابن عبد البر، التمهيد، ج2، ص67. (ع) ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام (عليه السلام) از نگاه بزرگان (3): 🔸ذهبی دانشمند برجسته اهل سنت (وفات: 748ق)، به کثرت فضایل امام(ع) اذعان کرد و در سخنی بسیار مهم، حضرت را به سببِ «سیادت، فضل، علم و شرافت»، «سزاوار خلافت» دانست. 📚ذهبي، تاريخ الإسلام، ج9، ص93. 🔹او همچنین امام(ع) را «از ائمة دانش» و در تصدي خلافت شايسته‌تر از منصور عباسي به شمار آورد. 📚ذهبي، سير أعلام النبلاء، ج13، ص120. (ع) ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📖 کتاب «تاریخ و سیره امام صادق(ع)» جلد نخست: شناخت‌نامه تأليف: استاد حسین حسینیان مقدم ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاریخ انتشار: اسفند 1402 بخشی از فهرست کتاب: پیشینه و مفاهیم و منابع تحقیق، ویژگی‌های فردی و احوال شخصی، اصحاب و راویان امام، سال‌شمار حوادث زندگی، امامت، نشانه‌ها، معجزات امام از نگاه دیگران. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
حديث «غدير» در روايتي زيبا از حضرت فاطمه معصومه(ع):‌ فاطمه (معصومه)... دختر امام کاظم(ع) حديث کرد از فاطمه دختر امام صادق(ع)، از فاطمه دختر امام باقر(ع)، از فاطمه دختر امام سجاد(ع)، از فاطمه... دختر امام حسين‌(ع) از ام‌کلثوم دختر فاطمه زهراء(ع) از فاطمه (زهراء) که فرمود: «آيا فراموش کرديد که رسول خدا(ص) در روز غدير خُم فرمود: هر کس که من مولاي اويم، علي مولاي اوست»؟ اين حديث را ابوموسي مديني در کتاب «المسلسل بالأسماء» نقل کرد و نوشت: «اين حديث سلسله‌وار است از اين جهت که هر يک از فَواطِم (فاطمه‌‌ها) از عمه خود روايت کرده است...». 📚 اميني،‌ الغدير، ج،1 ص196 (نقل از: شمس‌الدين جَزَري، أسنى المطالب...، ص129). (ع) ✍️حامد منتظري مقدم 🌺https://eitaa.com/Tashayo
امام رضا(عليه السلام): «شيعيان ما آنانَند که تسليم فرمان ما هستند و سخن ما را اخذ می‌کنند و با دشمنان ما مخالفت می‌ورزند و هر کس که چنين نباشد از ما نيست» «شيعتنا المسلّمون لامرنا الآخذون بقولنا المخالفون لأعدائنا فمن لم يكن كذلك فليس منا» 📚 صدوق، صفات الشيعة، ص۳. (عليه السلام) ✍️حامد منتظری مقدم 🌸https://eitaa.com/Tashayo
🍃🌺 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم در ایام میلاد ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار می نماید: ✅ همایش هویت تشیع در عصر رضوی 👈👈 همراه با اعطای گواهی 👉👉 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🗓 زمان: یکشنبه و دوشنبه۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲ 🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ @scorazavi 🔰🌸https://eitaa.com/Tashayo
✅«امام رضا(ع) و هويت‌بخشي به شيعيان» هویت (identity) مجموعه ویژگی‌ها و نگرش‌هاي فرد يا جامعه است که باعث تمايز او مي‌شود؛ در ابعاد: روانی، اجتماعی، فرهنگی، ديني، مذهبي، ملّي، تاریخی و... «تشيع» عنوانی اصیل برای پیروان مکتب اهلبیت(ع) و شامل: اقسام: 1- محبتي (عراقي، سياسي و...) 2-اعتقادي 3-رفتاري است. هويت‌بخشي به شيعيان «فرايند»ي مستمر براي ارتقاء‌ شاخص‌هاي مذهبي آنان است که به عبور آنان از تشيع محبتي و رسيدن به تشيع اعتقادي و رفتاري منجر مي‌شود. اين فرايند در دوران امام رضا(ع)، به جهت شرايط سياسي، فرهنگي و اجتماعي (وليعهدي، چالش‌هاي فکري و مذهبي، آسيب‌هاي دروني شيعيان) برجستگی داشت. برخی از روايات امام رضا(ع) ناظر به هويت‌بخشي شيعيان: شيعتُنا المُسَلِّمون لأمرِنا الآخذون بقولنا...(صدوق، صفات الشيعة، ص۳). ...شِيعَتُنَا آخِذُونَ بِحُجْزَتِنَا... (صدوق، عيون أخبار الرضا، ج‏1، ص126)؛ لَايَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيه ثَلَاثُ خِصَالٍ... (كليني، الكافي، ج2، ص241-242). ان شاء الله در سخنی که در همایش: «هویت تشیع در عصر رضوی» زمان: یکشنبه 30 اردیبهشت1403 ساعت 9 صبح ارائه خواهد شد👆 با تحلیل محتوای روایات بالا و برخی دیگر از روایات امام رضا (جمعاً هشت روایت)، شاخص‌هاي مطلوب جامعه شيعي که بيانگر کوشش امام رضا(ع) براي هويت‌بخشي به شيعيان است، شناسايي و تبيين خواهد شد. ✍️حامد منتظری مقدم 🌸https://eitaa.com/Tashayo
🌹🏴 عروج ملکوتی خادم الرضا و خادم جمهور اسلامی ایران شهید سید ابراهیم رییسی و همراهانش در روز میلاد حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) تسلیت باد. 🌹🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نکته مهمی وجود دارد..... آمریکا ناتو اتحادیه اروپا روسیه چین هند و همه کشورها و قدرت های مهم دنیا اعم از دوست و دشمن برای درگذشت رئیس‌جمهور ایران پیام تسلیت فرستادند. در کشور ما علی‌رغم از دست دادن رئیسجمهور آرامش خاصی حاکم است . مردم به آینده امیدوار هستند ،وحدت ملی بیشتر از گذشته حکمفرماست.... چرا؟ چند دلیل مهم دارد: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی ، خیلی ها فکر می‌کردند ما بخاطر از دست دادن یک مقام بلندپایه نظامی دچار بحران و خلا قدرت میشویم، اما امروز به لحاظ نظامی قوی‌تر از گذشته شده ایم . ما فقط یک سرباز را از دست دادیم ، مردم ما می‌دانند با از دست دادن آیت الله رئیسی ما فقط یک خادم به ملت را از دست داده ایم و خدمتگذاران زیادی هستند که با قدرت و درایت این مسیر را ادامه خواهند داد. اولین بارمان نیست که رئیس‌جمهور مان شهید می‌شود یا فرمانده محبوب نظامی ما ترور می‌شود، ۴۵ سال است انقلاب ما با از دست دادن خادمان و سربازانش در بالاترین سطوح خود را ساخته و قوی‌تر شده است. دشمنان ما هم فهمیده اند جمهوری اسلامی ایران با از دست دادن یک سرباز یا یک خادم در قامت ژنرال یا رئیس‌جمهور نه تنها ضعیف نخواهد شد بلکه قوی‌تر از گذشته به مسیر خود ادامه خواهد داد.... @bidariymelat 🌹🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ شُکوه شهادت... باورمان شد: «کسی را که شهید می‌شود مُرده مپنداریم...»؛ آیا بیش از این «حیات» و «حیات بخشی»؟! وه، چه خونی جاری میکند «شهید» در رگ‌های جامعه با خون خويش! چه عشقی می‌سازد با عشق بازی اش! چه تناور می‌کند درخت انقلاب را با تن سوخته اش! باورمان شد: «کسی که شهید زندگی کند، شهید می‌شود»؛ باورمان شد: «محبوب خدا، محبوب خلق خدا هم میشود»: و کوتاه‌ترين راه محبوبيت: «خدمت»... باورمان شد: «خداوند شهيدان را گُلچين مي‌کند»؛ «سید ابراهیم» ها را... و باز هم درخت اسلام و تشيع و انقلاب، خواهد روييد... 🔹به روايت امام صادق(ع)، از رسول خدا(ص) سؤال شد: «محبوب‌ترين مردم به خدا کيست»؟ فرمود: «نافع‌ترين آنان به مردم». سئل رسول الله(ص) من أحب الناس إلى الله؟ قال: أنفع الناس للناس. (کليني، الکافي، ج۲، ص۱۶۴) ✍️حامد منتظری مقدم 🌹🏴https://eitaa.com/Tashayo