✅ اميرمؤمنان(ع) و عدالت:
🔷 در اواخر خلافت امیرمؤمنان علي (علیه السلام)، برخي از او جُدا می شدند و به اردوگاه معاويه ميگريختند. امیرمؤمنان در گفتگويي با مالک اشتر علت را از او پرسيد. مالک پاسخ داد: «تو با مردم به عدالت رفتار ميکني. مردم بيشترشان حق را کراهت دارند و باطل را ميجويند...». امیرمؤمنان فرمود: «خداوند گواه است که آنها به سبب ستمکاري از ما جُدا نشدند و به عدالت روی نياوردند و جز دنياي گذرا را نخواستند...».
🔶هنگامي که به اميرمؤمنان(ع) پیشنهاد شد که به اَشراف عرب، امتياز، و آنان را بر ديگران برتري دهد، فرمود: «آيا با ستم، [از ديگران] ياري بجويم، به خدا سوگند چنين نخواهم كرد...».
(کتاب اميرالمؤمنين و مَلِک؛ دو واژه و دو فرهنگ، ص301-303؛ با تلخیص).
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خداوند نخواهد گذشت از آن کساني که ...
🔰https://eitaa.com/Tashayo
جایگاه مذاکره با دشمن در قیام امام حسین.pdf
557.7K
🖊 مقاله پژوهشی:
«جايگاه مذاکره با دشمن در قيام امام حسين(ع)؛ نقدي بر ديدگاه محمد سروش محلاتي»
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اشتباه ميکنيد؛ نگاه خدا اين نيست...
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از بیدینی تا عاشق امام حسین
(علیهالسلام)👈 بسيار شنيدني و تاثیرگذار است... ◀️ کاملیا از برزیل ✔️ فرارسيدن ايام محرم و سوگواري سيدالشهداء (ع) تسليت باد 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ از مَحَک تا مَحکمه «تاریخ»:
«تاریخ» یک محک و معیار است؛ برای راستی آزمایی سخن. این محک در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری بسیار آشکار شد: از «زمان دقیق» یک حادثه گرفته تا «تقدم و تأخر» و «فاصله زمانی» میان حوادث, همگی میتواند معیار باشد برای سنجش یک سخن و ادعا. مثلاً زمان و فواصل میان:
(۱) اجرای برجام، (۲) خروج ترامپ از آن و (۳) اقدام راهبردی مصوّب مجلس.
یا:
فاصله میان شهادت «سیّد شهیدان خدمت» و انکار خدمات او.
بیتوجهی به «زمان» و تاریخ این حوادث، غفلت از مَحَک تاریخ است که احتمالا زین پس, بسیار «تکرار» خواهد شد.
شاید بتوان از مَحَک تاریخ تغافل کرد، لیکن از مَحکمه تاریخ هرگز!
«تاریخ», پایبندی به سخنان، ادعاها و وعدهها را ارزیابی و داوری خواهد کرد.
برای رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی جناب آقای پزشکیان آرزوی توفیق و عمل به وعده هایش را دارم و از منظر یک شاهد و تحلیلگر تاریخی به ایشان محکمه تاریخ را یادآور میشوم.
شما تلاش کردید بگویید: «وعدهای نمیدهید که نتوانید عمل کنید»؛
اما نه؛ شما وعدههای بسیار سختی دادید:
وعده عمل به سیره امیر مومنان،
وعده یکی کردن سفره تان با مردم،
وعده عمل به قانون و تحقق عدالت
و...
دهها وعده ریز و درشت دیگر.
عمل به سیره امیر مومنان و یکی کردن سفره تان و آن دهها وعده دیگر بماند؛
تاریخ داوری خواهد کرد:
«چه اندازه به قانون، ملتزم بودید و چه اندازه عدالت وَرزیدید»؟
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
📸 عکس مربوط به محرم ۱۱۰ سال پیش در تهران
از معدود عکسهایی که خانمها تو متن و آقایون در حاشیه هستن و نگاه متعجب خانمی از لابلای نقابش هم جالب توجه هست...
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رعب و وحشت اپوزوسیون از رواج دسته عزاداري امام حسين(ع) در اروپا در ايام تاسوعا و عاشورا...
👈 واکنش شخص مخاطب جالبه؛ با تأسف و ناراحتي ميگه:
«... نه به حضرت عباس...»!!!
🏴https://eitaa.com/Tashayo
• برنامه ماجرا
💠 «فصل خروج»
• قسمت پنجم:
امام حسین، گفتگو و صلح
میهمان:
حامد منتظری مقدم
📆چهارشنبه ۲۰ تیر ساعت ۲۰:۳۰
شبکه چهار سیما
@majara_tv4
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا
💠 «فصل خروج»
• قسمت پنجم:
امام حسین، گفتگو و صلح
میهمان:
حامد منتظری مقدم
📆چهارشنبه ۲۰ تیر ساعت ۲۰:۳۰
شبکه چهار سیما
@majara_tv4
🏴https://eitaa.com/Tashayo
خلاصه برنامه پیام تاریخ 1403.04.19.mp3
10.38M
خلاصه برنامه پیام تاریخ 1403.04.19
💢مصاحبه:
«جایگاه مذاکره با دشمن در قیام امام حسین (ع)»
بررسي و تحليل تاريخي ملاقات امام حسين(ع) و عمرسعد فرمانده سپاه کوفه
🎤کارشناس: حامد منتظري مقدم
👈 شبکه جهانی ولایت
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 در این ایام محرم خادم امام حسین علیه السلام شهید جمهور رو فراموش نکنید!
@bidariymelat
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ پاسخ جالب و دقيق حاج شیخ انصاریان به ادعای حضور همه جور آدم در عزاداری امام حسین(علیه السلام):
مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار
شراب خوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار
آن سگباز و میمونباز هم میتوانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون
طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابانها تننمایی میکند هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند.
بله دستگاه امام حسین بزرگ است و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قائده و قانون دارد، احترام دارد. همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود، حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچکس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بیحرمتی کند. هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند.
مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند. به امید بیداری از خواب غفلت سکوت کنندگان در برابر احکام الهی
وقتی که در یک مسئله کوچک مانند سیگار کشیدن صاحبخانه و یا میهمان به علت حساس بودن و مشکل با دود سیگار مراعات همدیگر را می کنند اما چطور مدعی دوستی اهل بیت و امام حسین و ائمه اطهار علیهم السلام حاضر نیستند حجاب و یا عادت بد و خلاف شرع و گناه را چند ساعتی رعایت کند !!!
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1. آیا امام حسین(ع) در صحرای کربلا مذاکره ای هم انجام دادند؟
کارشناس: دکتر حامد منتظري مقدم
👈 برنامههای شبکه جهانی ولایت 👉
#شبکه_جهانی_ولایت
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲. آیا امام حسین (ع) درخواست بیعت با یزید را داشت؟
کارشناس: دکتر حامد منتظري مقدم
👈 برنامههای شبکه جهانی ولایت 👉
#شبکه_جهانی_ولایت
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🚩 استفاده رایگان از نرمافزار مقتلالحسین علیهالسلام
◻️ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ایام عزای حسینی امکان استفاده از نرمافزار مقتل الحسین علیهالسلام را فراهم کرد.
📚 این نرم افزار شامل متن ۱۰۱ عنوان کتاب درباره امام حسین علیه السلام می باشد.
📎 استفاده از نرمافزار
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
🏴https://eitaa.com/Tashayo
20120426135509-3094-76.pdf
1.08M
📖 مقاله پژوهشي زير عنوان:
درنگي در واژه «تَنَقَّبَت» در زيارت عاشورا
✍️سيدمحمدجواد شبيري
نشريه علوم حديث، ش21، پاييز 1380
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ديدگاه دکتر عباس موزون در:
تفسير واژه «تَنَقَّبت» در زیارت عاشورا
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ نشست علمي:
«مقايسه قيام در عاشورا و جريان زيديه»
🎤ارائه: حامد منتظري مقدم
🗒 زمان: يکشنبه 1403/4/24
⏱ ساعت 11 تا 12
📪مکان: مرکز فقهي ائمه اطهار(ع)
(مرکز پژوهشي فقه و اجتهاد فاضل)
زمان زيرنويس صحيح است.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جوان مبارز فلسطینی:
به ما میگویند شیعه شدید!
آره شیعه شدیم هر کسی بویی از شرف برده شیعه است ...
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🔻مرحوم کوثری فرمود:
محرم از خانه خارج شدم به قصد رفتن به مراسمات و روضه خوانی، در راه کودکانی اصرار کردند در موکب کوچکشان برایشان درحد چند بیت روضه بخوانم. اول صرف نظر کردم و پس از اصرارشان رفتم و چند بیت روی منبرِ آجری شان خواندم.
تمام که شد برای پذیرایی چای برایم آوردند که در خانه یا جای دیگری چنین چایی هرگز نمیخوردم، برای اینکه کودکان دلخور نشوند، یواشکی چای را گوشهای ریختم و تشکر کردم و رفتم به مراسمات سنگینی که داشتم برسم.
شب که آمدم خانه از خستگی به خواب رفتم.
در خواب مادرسادات را دیدم. فرمود: فلانی، تنها روضه ای که از تو قبول شد همان چند بیتی بود که برای آن کودکان خواندی، و اینکه آن چای را که ریختی در کناری، من آن چای را با دستِ خودم برایت ریخته بودم..
در این حال از خواب بیدار شدم و فهمیدم روضه هایی که ما تحویلشان نمیگیریم، اهل بیت حواسشان هست!
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
🔷 به ياد دارم که در اوايل طلبگي در جلسات مرحوم آيت الله احمدي ميانجي، ايشان با استفاده از عبارات حزن انگيز مقتل، روضه مي خواندند و معمولاً روضه هاي ايشان تغييري نمي کرد؛ اما هر بار از مخاطبان به شدت اشک مي گرفت. در واقع، نفس گرم و اخلاص، باعث مي شد تا روضه ها هميشه تازگي داشته باشد و گاه صرفا با شنيدن يک مصراع کوتاه و يا حتي شنيدن نام حسين (عليه السلام) اشکها جاري شود. ديگر اينکه پيشترها، روضه «مکشوف» نمي خواندند؛ يعني جزئيات وحشي گري ها و دَريدن ها و بُريدن ها را نمي گفتند. اما اکنون متأسفانه ذائقة عزاداران اين گونه نيست؛ هم بايد روضه ها جديد باشد و هم مشکوف(!).
🔹متأسفانه ذاکران و واعظان منطبق با تغيير ذائقه عزاداران، هر ساله مطالبي را با عناوين «زبان حال»، «برداشت» و...، به فهرست ذکر مصيبتها ميافزايند. درست است که مخاطبان في الحال، همراهي مي کنند و مي گريند؛ اما پس از خروج از مجلس، برايشان سؤال پيش مي آيد که اين روضه ها از کجا هر سال نو و دگرگون مي شود؟! مشکل مضاعف آن جاست که گاه برخي روضه ها ناهمخواناند و با تأمل و گاه مطالعه و پرس و جوي مخاطب، اعتماد او به روضه ها؛ بلکه به اصل ماجراي عاشورا از دست مي رود!
🔹حال از زاويه ديگر به مسأله بنگريم:
مُشتي آدم بي دين و معاند با انواع سخنان به ظاهر علمي، در فضاي بي در و پيکر مجازي، انبوهي از شبهات را سرازير مي کنند و يک سخن بينهايت خطرناکشان اين است: «حادثة عاشورا اسطوره است»؛ يعني نهايتا اگر حادثة اي هم وجود داشته، در طول زمان شاخ و برگ يافته و بزرگ شده است(!). آن وقت، اين وسط متأسفانه اضافه کردن هر سالة روضه ها و ذکر مصيبت ها و زبان حال ها، عملاً دارد خوراک و بهانه براي همين سخن به شدت خطرناک و ويرانگر فراهم مي کند.
به راستي، براي حادثه عاشورا خطري بزرگ تر از اين هست که گفته شود، «اسطوره» (داستان) است؟! در حالي که اين حادثه، با جزئيات فراوان در معتبرترين منابع تاريخي ثبت و ضبط شده؛ و بي ترديد از «تاريخي ترين» حوادث روزگار است.
🔸ما بايد: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
و نيز بايد: در مجالس، مسئولانه حاضر شويم و از نقل مطالب و ذکر مصيبت هاي بي پايه و سست، بازخواست کنيم...
#آسيبشناسي_عزاداري
✍️ حامد منتظری مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo