فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رعب و وحشت اپوزوسیون از رواج دسته عزاداري امام حسين(ع) در اروپا در ايام تاسوعا و عاشورا...
👈 واکنش شخص مخاطب جالبه؛ با تأسف و ناراحتي ميگه:
«... نه به حضرت عباس...»!!!
🏴https://eitaa.com/Tashayo
• برنامه ماجرا
💠 «فصل خروج»
• قسمت پنجم:
امام حسین، گفتگو و صلح
میهمان:
حامد منتظری مقدم
📆چهارشنبه ۲۰ تیر ساعت ۲۰:۳۰
شبکه چهار سیما
@majara_tv4
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا
💠 «فصل خروج»
• قسمت پنجم:
امام حسین، گفتگو و صلح
میهمان:
حامد منتظری مقدم
📆چهارشنبه ۲۰ تیر ساعت ۲۰:۳۰
شبکه چهار سیما
@majara_tv4
🏴https://eitaa.com/Tashayo
خلاصه برنامه پیام تاریخ 1403.04.19.mp3
10.38M
خلاصه برنامه پیام تاریخ 1403.04.19
💢مصاحبه:
«جایگاه مذاکره با دشمن در قیام امام حسین (ع)»
بررسي و تحليل تاريخي ملاقات امام حسين(ع) و عمرسعد فرمانده سپاه کوفه
🎤کارشناس: حامد منتظري مقدم
👈 شبکه جهانی ولایت
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 در این ایام محرم خادم امام حسین علیه السلام شهید جمهور رو فراموش نکنید!
@bidariymelat
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ پاسخ جالب و دقيق حاج شیخ انصاریان به ادعای حضور همه جور آدم در عزاداری امام حسین(علیه السلام):
مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار
شراب خوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار
آن سگباز و میمونباز هم میتوانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون
طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابانها تننمایی میکند هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند.
بله دستگاه امام حسین بزرگ است و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قائده و قانون دارد، احترام دارد. همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود، حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچکس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بیحرمتی کند. هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند.
مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند. به امید بیداری از خواب غفلت سکوت کنندگان در برابر احکام الهی
وقتی که در یک مسئله کوچک مانند سیگار کشیدن صاحبخانه و یا میهمان به علت حساس بودن و مشکل با دود سیگار مراعات همدیگر را می کنند اما چطور مدعی دوستی اهل بیت و امام حسین و ائمه اطهار علیهم السلام حاضر نیستند حجاب و یا عادت بد و خلاف شرع و گناه را چند ساعتی رعایت کند !!!
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1. آیا امام حسین(ع) در صحرای کربلا مذاکره ای هم انجام دادند؟
کارشناس: دکتر حامد منتظري مقدم
👈 برنامههای شبکه جهانی ولایت 👉
#شبکه_جهانی_ولایت
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲. آیا امام حسین (ع) درخواست بیعت با یزید را داشت؟
کارشناس: دکتر حامد منتظري مقدم
👈 برنامههای شبکه جهانی ولایت 👉
#شبکه_جهانی_ولایت
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🚩 استفاده رایگان از نرمافزار مقتلالحسین علیهالسلام
◻️ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ایام عزای حسینی امکان استفاده از نرمافزار مقتل الحسین علیهالسلام را فراهم کرد.
📚 این نرم افزار شامل متن ۱۰۱ عنوان کتاب درباره امام حسین علیه السلام می باشد.
📎 استفاده از نرمافزار
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
🏴https://eitaa.com/Tashayo
20120426135509-3094-76.pdf
1.08M
📖 مقاله پژوهشي زير عنوان:
درنگي در واژه «تَنَقَّبَت» در زيارت عاشورا
✍️سيدمحمدجواد شبيري
نشريه علوم حديث، ش21، پاييز 1380
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ديدگاه دکتر عباس موزون در:
تفسير واژه «تَنَقَّبت» در زیارت عاشورا
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ نشست علمي:
«مقايسه قيام در عاشورا و جريان زيديه»
🎤ارائه: حامد منتظري مقدم
🗒 زمان: يکشنبه 1403/4/24
⏱ ساعت 11 تا 12
📪مکان: مرکز فقهي ائمه اطهار(ع)
(مرکز پژوهشي فقه و اجتهاد فاضل)
زمان زيرنويس صحيح است.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جوان مبارز فلسطینی:
به ما میگویند شیعه شدید!
آره شیعه شدیم هر کسی بویی از شرف برده شیعه است ...
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🔻مرحوم کوثری فرمود:
محرم از خانه خارج شدم به قصد رفتن به مراسمات و روضه خوانی، در راه کودکانی اصرار کردند در موکب کوچکشان برایشان درحد چند بیت روضه بخوانم. اول صرف نظر کردم و پس از اصرارشان رفتم و چند بیت روی منبرِ آجری شان خواندم.
تمام که شد برای پذیرایی چای برایم آوردند که در خانه یا جای دیگری چنین چایی هرگز نمیخوردم، برای اینکه کودکان دلخور نشوند، یواشکی چای را گوشهای ریختم و تشکر کردم و رفتم به مراسمات سنگینی که داشتم برسم.
شب که آمدم خانه از خستگی به خواب رفتم.
در خواب مادرسادات را دیدم. فرمود: فلانی، تنها روضه ای که از تو قبول شد همان چند بیتی بود که برای آن کودکان خواندی، و اینکه آن چای را که ریختی در کناری، من آن چای را با دستِ خودم برایت ریخته بودم..
در این حال از خواب بیدار شدم و فهمیدم روضه هایی که ما تحویلشان نمیگیریم، اهل بیت حواسشان هست!
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
🔷 به ياد دارم که در اوايل طلبگي در جلسات مرحوم آيت الله احمدي ميانجي، ايشان با استفاده از عبارات حزن انگيز مقتل، روضه مي خواندند و معمولاً روضه هاي ايشان تغييري نمي کرد؛ اما هر بار از مخاطبان به شدت اشک مي گرفت. در واقع، نفس گرم و اخلاص، باعث مي شد تا روضه ها هميشه تازگي داشته باشد و گاه صرفا با شنيدن يک مصراع کوتاه و يا حتي شنيدن نام حسين (عليه السلام) اشکها جاري شود. ديگر اينکه پيشترها، روضه «مکشوف» نمي خواندند؛ يعني جزئيات وحشي گري ها و دَريدن ها و بُريدن ها را نمي گفتند. اما اکنون متأسفانه ذائقة عزاداران اين گونه نيست؛ هم بايد روضه ها جديد باشد و هم مشکوف(!).
🔹متأسفانه ذاکران و واعظان منطبق با تغيير ذائقه عزاداران، هر ساله مطالبي را با عناوين «زبان حال»، «برداشت» و...، به فهرست ذکر مصيبتها ميافزايند. درست است که مخاطبان في الحال، همراهي مي کنند و مي گريند؛ اما پس از خروج از مجلس، برايشان سؤال پيش مي آيد که اين روضه ها از کجا هر سال نو و دگرگون مي شود؟! مشکل مضاعف آن جاست که گاه برخي روضه ها ناهمخواناند و با تأمل و گاه مطالعه و پرس و جوي مخاطب، اعتماد او به روضه ها؛ بلکه به اصل ماجراي عاشورا از دست مي رود!
🔹حال از زاويه ديگر به مسأله بنگريم:
مُشتي آدم بي دين و معاند با انواع سخنان به ظاهر علمي، در فضاي بي در و پيکر مجازي، انبوهي از شبهات را سرازير مي کنند و يک سخن بينهايت خطرناکشان اين است: «حادثة عاشورا اسطوره است»؛ يعني نهايتا اگر حادثة اي هم وجود داشته، در طول زمان شاخ و برگ يافته و بزرگ شده است(!). آن وقت، اين وسط متأسفانه اضافه کردن هر سالة روضه ها و ذکر مصيبت ها و زبان حال ها، عملاً دارد خوراک و بهانه براي همين سخن به شدت خطرناک و ويرانگر فراهم مي کند.
به راستي، براي حادثه عاشورا خطري بزرگ تر از اين هست که گفته شود، «اسطوره» (داستان) است؟! در حالي که اين حادثه، با جزئيات فراوان در معتبرترين منابع تاريخي ثبت و ضبط شده؛ و بي ترديد از «تاريخي ترين» حوادث روزگار است.
🔸ما بايد: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
و نيز بايد: در مجالس، مسئولانه حاضر شويم و از نقل مطالب و ذکر مصيبت هاي بي پايه و سست، بازخواست کنيم...
#آسيبشناسي_عزاداري
✍️ حامد منتظری مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
تبیین وجوه مفارق اندیشه قیام در عاشوراء با زیدیه.mp3
47.45M
#بشنوید
#حامد_منتظری_مقدم؛
«تبیین وجوه مفارق اندیشه قیام در عاشوراء با زیدیه»
🎦لینک مجازی:
https://markazfeqhi.com/live
➖➖➖➖➖➖➖➖
#درسگفتار
#فقه_سیاسی
#فقه_قیام
💠 گروه فقه سیاسی؛ مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روشنگری استاد رحیم پور ازغدی:
هزاران نفر روز عاشورا در تبریز قمه زدند، همان روز داشتند...!
👈 بسیار شنیدنی است. از دست ندهید.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شاعر مشهور مسیحی لبنانی، نزار فرانسیس:
«اگر حسین را داشتیم...»
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴آل بویه و نخستین باری که روز عاشورا تعطیل اعلام شد
✍از بین امرای آلبویه، احمد معزالدوله (324-356 ق) بیش از دیگران به این کار اهتمام میورزید. بیشک مهمترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیینهای شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود.
وی در عاشورای سال 352 هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیونکنان به خیابانها بریزند و در قالب راهاندازی دستههای سوگواری به اقامۀ عزا و نوحهخوانی بپردازند...
📚 منبع: رسانه شیعه (مجموعه اسناد تاریخی عزاداری شیعه)؛ محمد حسام مظاهری
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ عقلانيت در عاشورا (۱)
👈 سؤال: کساني که دعوت حسين (عليه السلام) را پذيرفتند و یا نپذيرفتند، چه منطق و استدلالي داشتند؟
👈 پاسخ:
عبیدالله بن حُرّ جّعْفی از اشراف و دلیران کوفه بود. در مسیر مکه تا کربلا، امام حسین (علیه السلام) در یک منزلگاه با او مواجه شد. پیک فرستاد و او را دعوت کرد؛ اما عبیدالله بن حُرّ گفت: من از کوفه بیرون آمدم تا در جنگ نه طرف حسین و نه ضد او باشم.
امام حسين(ع) شخصا به خیمه او آمد و او را دعوت کرد.
عبیدالله بن حُرّ جّعْفی به امام گفت:
«به خدا سوگند میدانم کسی که با شما همراه شود، به شهادت و سعادت ابدی میرسد،
اما من احتمال نمیدهم یاری من اثری داشته باشد.
من الآن آماده مُردن نیستم؛ میخواهم زنده بمانم».
سپس او اسب راهوار خود را به امام پیشکش کرد, اما امام نپذیرفت.
بعدها او به شدت پشیمان شد و حسرت میخورد که دعوت حسین بن علی را نپذیرفت...!
👈 عبیدالله بن حُرّ جّعْفی ميدانست که همراهی با حسین علیه السلام موجب سعادت ابدی است؛ اما چون به ادامه زندگي دنيوي علاقه داشت، با حسین علیه السلام همراه نشد.
🔹 کربلا صحنه تقابل دو عقلانیت بود:
«عقلانیت مادی» که مرگ را پایان زندگی میانگارد؛
«عقلانیت معادباور» که به حیات جاوید آدمی باور دارد.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ عقلانيت در عاشورا (2)
🔷زهَیر بن قین یکی دیگر از اشراف و دلیران کوفه، در بازگشت از مکه با امام حسین(ع) هم مسیر شد. او سعی میکرد با امام(ع) مواجه نشود؛ اما در یک منزلگاه با هم فرود آمدند. امام(ع) پیک فرستاد و او را دعوت کرد. او اکراه داشت. همسرش به او نهیب زد: پسر رسول خدا تو را میخواند و تو اجابت نمیکنی!
زهیر به دیدار حسین(ع) رفت و حسینی شد...
در منزلگاه ذوحُسَم هنگامیکه امام حسین(ع) خطبه خواند و فرمود: «...من مرگ را جز سعادت، و زندگي با ظالمان را جز ننگ نميبينم... مردم بندگان دنيايند...»، زُهَيْربنقَيْن برخاست و به امام(ع) گفت: «...به خدا سوگند اگر دنيا براي ما جاودانه بود و ما در آن ماندگار بوديم و جدايي از آن، تنها به سبب ياري کردن تو بود، باز هم ياري تو و همراهی با تو را بر ماندن در دنيا، ترجيح ميداديم» (طبري، تاريخ الامم والملوک، ج5، ص404)
صبح عاشورا زهیربن قین با سپاه عمرسعد احتجاج و سعی میکرد آنان را هدایت کند. شمر مانع شد و او را تهدید کرد که به زودی کشته می شوی، زهیربن قین به شمر گفت: «تو مرا از مرگ مي ترساني؟ به خدا سوگند، مرگ در رکاب حسین(ع)، براي من از زندگي جاويدان با شما گواراتر است» (طبري، تاريخ الامم والملوک، ج5، ص426ـ427).
🔶سعیدبن عبدالله حَنَفی در ظهر عاشورا خود را سپر قرار داد تا امام حسین(ع) نماز ظهر را اقامه کند و از شدت جراحت، پس از نماز امام، به شهادت رسید.
شب عاشورا هنگامی که امام حسین(ع) به یارانش رخصت داد که بروند، او به امام(ع) گفت:
«...اگر بدانم که در راه تو کشته مي شوم و سپس زنده مي شوم و سوزانده مي شوم و سپس ذرات وجودم را به باد ميدهند و هفتاد بار با من چنين ميشود، از تو جدا نمي شوم تا آنکه در رکاب تو کشته شوم. چرا چنين نکنم بااينکه يک کشته شدن بيش نيست و بهدنبال آن عزتي جاودانه خواهد بود» (طبري، تاريخ الامم والملوک، ج5، ص418)
👈عقلانیت معادباور باعث شد تا کسانی همچون زهیر و سعید، دعوت حسین(ع) را اجابت کنند و به سعادت جاوید برسند، در مقابل کسانی با عقلانیت مادی که مرگ را پایان زندگی می دیدند، دعوت حسین(ع) را نپذیرفتند و سعادت ابدی همراهی با او را از دست دادند.
🔹به یاد دارم که در ایام مبارزه با داعش یکی از فرماندهان ارشد ارتش عراق با تمجید از سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی گفت: «سلیمانی به ما آموخت از مرگ نهَراسیم».
قطعا شهید سلیمانی عزیز نیز از مولایش حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) آموخته بود که از مرگ نَهراسد، و چه زیبا گفت: «ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم».
✍️حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
1⃣ فرمان «شبیخون...»
از سوی یزیدیان زمان
🏴https://eitaa.com/Tashayo