eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
548 دنبال‌کننده
182 عکس
187 ویدیو
88 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ در ایام شهادت امیرمؤمنان (علیه السلام) دردمندانه شاهد کشتار بیرحمانه مسلمانان و شیعیان از سوی تکفیری های نامسلمان هستیم. شگفت آن که در متنی که در فضای مجازی (که متاسفانه همچنان رهاشده است...) انتشار یافته، امیرمؤمنان(علیه السلام) را که حقیقتا است، به عنوان فردی خونریز و آدمکش («»!) معرفی کردند. دو متن زیر 👇(که هر یک به قلم یکی از دوستان فاضل است) دو جداگانه به این اتهام است. متن اول نسبتا کوتاه و کلی و متن دوم ناظر به موارد ادعایی شبهه کنندگان است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قسمتی بسیار زیبا و دیدنی از مستند «هند دوستان» که توسط دکتر عباس موزون، طراح و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» ساخته شده 🔹زنی در هند که پدرش ایرانی بود و یک عکس جالب روی دیوار خانه‌اش داشت و... حتماً تا انتها ببینید! 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌺امام صادق(عليه السلام) فرمودند: 1) «... شب قدر، "قلب" ماه رمضان است...» ...قلب شهر رمضان، ليلة القدر... 📚صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج2، ص99 2) «مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم استوار و تأیید و در شب بیست و سوم ماه (رمضان) امضا می‏‌شود». قال أبوعبدالله (عليه السلام): التقدير في ليلة تسع عشرة و الابرام في ليلة إحدى وعشرين و الامضاء في ليلة ثلاث وعشرين. 📚الکافی، ج ۴، ص ۱۵۹ التماس دعا ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌺همراهان گرامي، سلام! طاعاتتون قبول! 🔷 دو نکته درباره شب قدر و يک خواهش براي همفکري: 🔹يک) بنا بر روايتي، امام جواد (عليه السلام) به شيعيان سفارش کردند که با مخالفان، به سورة «انا انزلناة» (قدر) استدلال کنيد. با اين توضيح که اين سوره، خبر از نزول ملائکه و روح در شب قدر هر سال مي‌دهد، بنابر اين پس از وفات پيامبر، اين نزول همچنان ادامه دارد و آنان بر امام همان عصر نازل مي شوند. يا معشر الشيعة خاصموا بسورة إنا أنزلناه تحلجوا، فوالله إنها لحجة الله تبارك وتعالى على الخلق بعد رسول الله... (الكافي، ج1، ص249). 🔹دو) بنا بر روايتي ديگر از امام جواد (عليه السلام)، در شب قدر، تفسير امور آن سال بر «ولي امر» نازل مي شود و به او، فرمانهاي (الهی) مربوط به خود او و مربوط به مردم داده (رسانده) مي‌شود. ... لينزل في ليلة القدر إلى ولي الأمر تفسير الأمور سنة سنة، يؤمر فيها في أمر نفسه بكذا وكذا و في أمر الناس بكذا وكذا... (الكافي،ج1، ص248). 🔹حال خواهشمند است که همراهان گرامي براي اين سخن که «نزول فرشتگان براي اين است که امام عصر، امور سال آينده را "امضاء" کند»، اگر مستند، تفسير و يا توضيحي دارند براي هم‌فکري بيشتر در همين کانال ارائه دهند. ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
معصوم و شب قدر.docx
16.1K
🍀الحمدلله دوست فاضل آقای دکتر محمدرضا کرمانی، فایل بالا👆 را در جهت همفکری درباره امضای امور به وسیله معصومان در شب قدر فرستادند که تقدیم میشود. در فایل ایشان متذکر شدند که دو روایت بالا از امام جواد (علیه السلام) است (اصلاح شد). به علاوه وجوهی را برای انتساب "امضاء"به معصومان بیان کرده اند؛ از جمله اینکه امضا به معنای" اجرا" باشد که این وجه، با آنچه که از امضای امور در شب قدر به ذهن تبادر میکند، متفاوت است. همچنان مشتاق دریافت همفکری دیگر همراهان هستم. التماس دعا ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل چگونه متولد شد؟ 🔹در اواخر قرن ۱۹ میلادی، اوج گرفتن یهودستیزی در اروپا "مسئله یهود" را برای دهه‌ها تبدیل به موضوعی برای بحث در اروپا کرده بود... ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🔹گسترۀ سرزمینی ادعایی بزرگ «از » (سرزمین موعود یهود). ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف مهم دو کارشناس نجوم عربستان سعودی در مورد رؤیت هلال ماه رمضان در این کشور! 🔺 "بیش از 30 سال است که حکام آل سعود بدون آنکه هلال ماه رمضان و یا شوال را دیده باشند اعلام می کنند روز اول رمضان و یا عید فطر است!" ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌸تقديم گزارشي از درس‌آموزي اميرمؤمنان (عليه السلام) از محضر رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) در بزرگداشت روز معلم و سالروز شهادت علامه مطهري 🔹بنا به روايتي از امام علي(عليه السلام)، او هر روز و هر شب، ديداري اختصاصي با رسول خدا (صلي الله عليه و آله) داشت که حضرت با هيچ يک از مردم اين چنين نمي‌کرد. اين ديدارها، گاهي در منازل پيامبر (صلي الله عليه و آله ) بود که آنجا را خالي مي‌کرد؛ اما بيشتر در خانه علي و با حضور فاطمه و حسنَيْن(عليهم السلام) انجام مي‌شد. اگر علي(عليه السلام) از رسول خدا (صلي الله عليه و آله )مي‌پرسيد، پاسخش را مي‌داد و گرنه؛ حضرت، خود آغازکننده سخن بود. در اين روايت اذعان شده است که بر رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) آيه‌اي از قرآن، نازل نمي‌شد؛ مگر اين‌که آن را بر علي(عليه السلام) مي‌خواند و او مي‌نوشت. همچنين پيامبر (صلي الله عليه و آله ) تفسير آيات و هر حکم حلال و حرامي را به علي (عليه السلام) تعليم مي‌داد، و به دعاي پيامبر (صلي الله عليه و آله )تمامي اين علوم و آموخته‌ها در علي(عليه السلام) ماندگار و مصون از فراموشي شد. 📖 كليني، الكافي، ج1، ص64 پيامبر از ديدگاه اهلبيت (عليهم السلام)، ص147 ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
گزارش بالا👆 نمونه‌اي از علم اکتسابي امام (علم‌آموزي معصومي از محضر معصوم ديگر) است. بخش ديگري از علم معصومان، علم خدادادي (لدنّي) است. انشاءالله در آينده نکات ديگري در اين باره تقديم خواهد شد. التماس دعا ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
تخریب+بقیع+به+روایت+اسناد.pdf
1.58M
● نسخه PDF 📚 تخریب بقیع به روایت اسناد ✍ سید علی قاضی عسکر 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
از فردوسی بازی تا فردوسی ستیزی 25 اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است. مواجهه با حکیم طوس همچون برخی مسائل دیگر در ایران گرفتار افراط و تفریط است. رژیم پهلوی و باستان گرایان افراطی، او را ضد اسلام و بر بنیاد حکومت سلطنتی معرفی کرده و در برابر، از سوی برخی اسلامگرایان سنتی مورد بی مهری قرار گرفته، به طوری که در محافل مذهبی از این حکیم ایرانی کمتر یاد می شود. پیامد این دوگانگی، دو قطبی سازی یا بی هویتی است. در حالی که بر اساس شواهد متقن تاریخی، فردوسی، حکیمی ایرانی، مسلمان و شیعه بوده است. از نشانه های شیعه بودن فردوسی، برخورد غزنویان با او به جرم تشیع است؛ به طوری که اجازه داده نشد جنازه اش در گورستان مسلمین دفن شود و در باغی خارج شهر مدفون شد.(ربیع، علی نامه(منظومه کهن)، تصحیح رضا بیات و ابوالفضل غلامی، تهران: میراث مکتوب، چاپ اوّل، 1389، مقدمه مصحح، ص بیست) گاهی برخی در جامعه به گونه ای سخن گفته و قلم می زنند که گویا مردم مجبورند میان دو پایه اساسی هویت ایرانیان، یعنی ایران و اسلام، یکی را انتخاب کنند. باستان گرایان و ملی گرایان افراطی بر ایران و برخی مذهبیون فقط بر اسلام تأکید کرده و هر یک دیگری را نفی می کند. طرح تقابل ایران و اسلام سابقه دیرینه دارد. در تبارشناسی این تقابل، می توان به سه دوره اشاره کرد: 1. در صدر اسلام برخی از مشرکان قریش مانند نضر بن حارث برای رویارویی با اسلام به نقل داستان رستم و اسفندیار پرداخته و قرآن را اساطیر الأولین می خواندند. آیاتی از قرآن به این ماجرا اشاره کرده است. (انعام/ 25؛ انفال/ 31؛ نحل/ 24؛ مؤمنون/ 83؛ فرقان/ 5؛ نمل/ 68؛ احقاف/ 17؛ قلم/ 15؛ مطففین/ 13) این دوره چندان تأثیری در ایجاد تقابل میان اسلام و ایران نداشت. 2. دوره دوم، در قرن چهارم و پنجم هجری مسئله شاهنامه خوانی کرّامیان و ناصبیان در برابر شیعه مطرح شد. شاهنامه خوانی توطئه کرّامیان بود که می خواستند رستم و اسفندیار را جایگزین خاندان اهل بیت (ع) کنند. سرایش کتاب علی نامه توسط ربیع در همین راستا بود.(علی نامه، مقدمه مصحح، ص 23 و 24) این منظومه و حماسه شیعی، که نخستین مغازی سرای امام علی (ع) به زبان پارسی است، نیم قرن پس از شاهنامه در مناقب علی بن ابی طالب (ع) سروده شده است. شفیعی کدکنی در مقاله ای به نقش کرامیان در دامن زدن به شاهنامه خوانی و تنقیص علی (ع) اشاره کرده است. (شفیعی کدکنی، محمدرضا، «حماسه ای شیعی از قرن پنجم» تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب، 1389، ضمیمه آینه میراث، ضمیمه 20، ص 93- 94.و ص 101 و 102) 3. دوره سوم، عصر پهلوی، بخصوص پهلوی دوّم، که دانسته و خواسته به این تقابل دامن زده می شد. در این دوره معرفی نادرستی از فردوسی و شاهنامه او انجام می گرفت. در حالی که خود فردوسی ایرانی دیندار، مسلمان و شیعه ای عقل گرا بود که از محدثان و متکلمان زمان خویش تأثیر پذیرفته و از نهج البلاغه علی (ع) بهره برده بود. جلال آل احمد از این دوره برای کسانی که از یاد فردوسی می خواستند مردم را اغوا کنند و بنیاد پادشاهی را تقویت نمایند، به «فردوسی بازی» تعبیر کرده است.(جلال آل احمد، در خدمت و خیانت روشنفکران، ج2 ، ص 156) سوگمندانه باید گفت امروز نیز این تقابل دانسته یا نادانسته، واقعیتی در جامعه بوده و هست. باستان گرایی در ایران در دوره قاجاریه با میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزاآقا خان کرمانی شروع شد و با فعالیت های ابراهیم پورداود به نقطه اوج خود رسید. پورداود از مروجان افراطی باستان گرایی بود و برگزاری جشن های دوهزار و پانصد ساله از آرزوها و پیشنهادهای او بود که پس از مرگش اجرا گردید.(رحمانیان، داریوش، تاریخ علت شناسی انحطاط و عقب ماندگی ایرانیان و مسلمانان، اصفهان، نشر خاموش، 1399، ص 245- 263) شواهد برای باستان گرایان افراطی بسیار زیاد است و بسیاری از اینان دانسته به این ستیز دامن می زنند. بی گمان، ملی گرایی جریان های مختلف دارد. برخی بکلّی در پی ستیز با اسلامند اما برخی از آنها دین و مذهب را شخصی جلوه داده و با التقاطی از ایران و اسلام، بر این باورند که ملیت بر اسلامیت تقدم دارد. (امیر مسعود شهرام نیا، تعامل و تقابل ملی گرایی و اسلام گرایی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، دوره دو، شماره 5، 1392، ص 197- 217) (ادامه دارد )
(ادامه فرسته پیشین) در برابر، برخی مذهبی ها خیرخواهانه اما نسنجیده سخن می گویند. نمونه آن سخنان یکی از نظامیان است که چند سال پیش گفت: تا زمانی که شهید برونسی، کاوه و شوشتری داریم، نیازی به رستم و اسفندیار نداریم. این سخنان بازتاب و واکنش هایی را بدنبال داشت. بر خلاف سخنان این سردار نظامی، رهبر معظم انقلاب، اسفندیار را مانند بچه حزب اللهی های امروز دانسته و او را در فرهنگ شاهنامه یک حزب اللهیِ غیورِ دین خواه مبارز معرفی کرده است.( سایت بولتن نیوز، 22 شهریور 1397.) برخی فعالان مذهبی فضای مجازی نیز با استناد به سخنان رهبر انقلاب در باره حزب اللهی بودن اسفندیار شاهنامه و این که خود شاهنامه پر از حکمت است، سخنان سردار را نسنجیده و برخاسته از بی بصیرتی دانستند که برای نظام جمهوری اسلامی هزینه ساز است. به نظر نگارنده برای کاهش این تقابل و اصلاح آن، بازخوانی کتاب گرانسنگ خدمات متقابل اسلام و ایران استاد شهید مطهری پس از گذشت قریب نیم قرن از نگارش آن، هنوز بهترین راهگشاست. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ متن از: دکتر علی غلامی دهقی http://eitaa.Com/Rahevasat ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🏴پانزده شوال سالروز شهادت حضرت حمزه (عليه السلام) و هفتاد تن از مجاهدان اسلام در جنگ احد در سال سوم هجري تسليت باد. ☑️ خاطره‌اي کوتاه (): در سفري به مدينة منوره، به زيارت مرقد حضرت حمزه و ديگر شهداي احد رفته و همراه با ديگر زائران مشغول زيارت بوديم، که مردي عرب از اهل سنت از من پرسيد، نظر شما دربارة اين قبور يا شهيدان (ترديد از من است) چيست؟ گفتم: نظر ما همان نظر قرآن است و بلافاصله قرآن جيبي‌ام را بيرون آوردم و ص24 (خط عثمان طه) را نشانش دادم که در ابتداي صفحه اين آيه هست: «به آن‌ها که در راه خدا کشته مي‌شوند، مرده نگوييد؛ بلکه آنان زنده‌اند، ولي شما نمي‌فهميد»؛ وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ (بقره، 154). مرد عرب گويا اين آيه را اولين بار بود که مي‌خواند(!). به‌هرحال، کاملاً مجاب شده و پيدا بود که با توجه به انتهاي آيه احساس شرم داشت. ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 https://eitaa.com/Tashayo
🏴 اشعار ابوهریره عجلی در (علیه السلام): مى‏ گويم: به سوى جنازه او رفتند و آن را بر شانه و دوش خود حمل كردند آيا مى ‏دانيد كه چه چیزی را به سوى خاك حمل مى‏ كنيد؟ «كوه سر برافراشته‏»اى بر فراز بلندی (مى ‏بینم) (وای) آنها سپیده دم، خاك را بر جنازه او مى ‏ريزند بهتر اين است كه آن خاك را بر سرهاى خود بريزند ای امام صادق و فرزند امامان صادق؛ سوگند به پدران پاکت, تو یکپارچه و پیوسته صادق بودی ▪️متن عربی اشعار: أقول وقد راحوا به يحملونه على كاهل من حامليه وعاتق أتدرون ماذا تحملون إلى الثرى ثبير ثوى من رأس علياء شاهق غداة حثا الحاثون فوق ضريحه تراباً وأولى كان فوق المفارق أيا صادق ابن الصادقين إِليه بآبائك الأطهار حلفة صادق 📖 مناقب آل أبي طالب،ج3، ص398. ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در آستانه سالگرد رحلت و دهه کرامت و ایام ولادت حضرت (علیه السلام) (در حالی که نظام سلطه جهانی در یک حرکت مذبوحانه به ترویج یک فیلم موهن پرداخت)، سخنان کارشناس الجزائری، رشیدبن عیسی 👆 بسیار شنیدنی است؛ تعابیری شگفت درباره: (علیه السلام) ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
نقش مکتب تشیع در پیروزی انقلاب ایران از دیدگاه مستشرقان.pdf
541K
🔹مقاله پژوهشی زیر عنوان: «نقش مکتب تشیع در پیروزی انقلاب ایران از دیدگاه مستشرقان» ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌺ميلاد امام علي‌بن‌موسي الرضا (عليه السلام) مبارک باد. 🌸https://eitaa.com/Tashayo
🌸در نگرش شيعيان،‌ هر يک از اهل‌بيت (عليهم السلام)، نماد تامّ و اعلاي يکي از کمالات و خصال نيک انساني‌اند؛ چنانکه امام رضا (عليه السلام) نمادِ «جود و کَرَم و بخشش» است. اکنون شاهد و گزارشي زيبا در اين باره که مي‌تواند رهنمودي براي ارادتمندان حضرت باشد که در شرايط سخت معيشتي، به فراخور توان خويش، در رفع حوائج نيازمندان بکوشند: 🔹احمدبن‌ابي‌نصر بزنطي گويد در نامه امام رضا (عليه السلام) به ابوجعفر خواندم که نوشته بود: «به من خبر رسيده است که هنگام خروج تو از منزلت، غلامانت تو را از درب کوچک (فرعي)‌ بيرون مي‌برند و اين به سبب بخل‌ ايشان است که از تو خيري به کسي نرسد؛ پس قسم به حقي که من بر تو دارم، از تو مي‌خواهم که ورود و خروجت فقط از درب بزرگ (اصلي) باشد و حتما طلا و نقره (دينار و درهم) نيز به همراهت بردار و کسي نباشد که از تو چيزي بخواهد؛ مگر اينکه به او عطائي بدهي... من مي‌خواهم خداوند (مقام) تو را بالا ببرد؛ پس انفاق کن و از اين‌ نترس که فقير شوي». 🔸...قرأت كتاب أبي الحسن الرضا (عليه السلام) إلى أبي جعفر: يا أبا جعفر بلغني ان الموالي إذا ركبت أخرجوك من الباب الصغير فإنما ذلك من بخل بهم لئلا ينال منك أحد خيرا فأسئلك بحقي عليك لا يكن مدخلك ومخرجك إلا من الباب الكبير وإذا ركبت فليكن منك ذهب وفضة ثم لا يسألك أحد إلا أعطيته... انى أريد أن يرفعك الله فأنفق ولا تخش من ذي العرش اقتارا 📖(صدوق، عيون اخبار الرضا، ج2، ص11) ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌸https://eitaa.com/Tashayo
☑️ارتباط شيعيان با امام جواد (عليه السّلام‏) شيعيان امامى در سر تا سر بلاد اسلامى زندگى مى‏كردند. اينها علاوه بر ارتباط از طريق وكلاى آن حضرت، در ايام حجّ نيز در مدينه با امام ديدار مى‏كردند. از روايتى استفاده مى‏شود كه شمارى از شيعيان امام جواد (عليه السّلام) در مصر سكنا گزيده بودند. در اين روايت على بن اسباط مى‏گويد: قامت امام را به دقت مى‏نگريستم تا آن حضرت را براى اصحابمان در مصر بتوانم وصف كنم (الكافى، ج 1، ص 384). در روايت ديگرى آمده است كه يك نفر از شيعيان خراسان خدمت امام جواد عليه السّلام مشرّف شده است (الثاقب فى المناقب، ص 208). روايت ديگرى از حرّ بن عثمان همدانى حاكى از آن است كه گروهى از شيعيان رى به محضر آن حضرت شرفياب شدند (همان). قم نيز يكى از مراكز مهم شيعه بوده و در دوران امام جواد (عليه السّلام)، شيعيان آن ديار با حضرت در ارتباط نزديك بودند. احمدبن‌محمد‌بن‌عيسى كه از وى با عنوان «شيخ القميين» ياد شده، از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادي بوده و حتى محضر امام حسن عسكرى (عليهم السّلام) را نيز درك كرده است. وى تأليفات فراوانى در حديث از خود بر جاى گذاشت (مسند الامام الجواد عليه السّلام، ص 265). صالح بن محمدبن‌سهل يكى ديگر از اصحاب امام جواد (عليه السّلام) در قم بود كه رسيدگى به امور موقوفات آن حضرت در آن شهر را عهده‏دار بود (التهذيب، ج 4، ص 140؛ الاستبصار، ج 2، ص 60). در روايت ديگر آمده: شخصى از اهالى بست و سجستان (سيستان) در ايام حجّ به حضور آن حضرت رسيد و گفت: والى ما از دوستداران اهل بيت و به شما علاقه‏مند است؛ من هم خراجى به ديوان بدهكارم. نامه‏اى به او بنويسيد تا در اين باره با من سختگيرى نكند. امام فرمود: او را نمى‏شناسم. من گفتم: او از دوستداران شما اهل بيت است. حضرت كاغذى گرفت و بر آن چنين نوشت: آورنده اين نامه عقيده مباركى را از تو نقل كرد. هر عمل نيكويى كه انجام دهى از آن تو خواهد بود. پس بر برادرانت نيكى كن و بدان كه خدا از تك تك و ذره ذره اعمالت خواهد پرسيد. نامه را از حضرت‏ گرفتم و قبل از اين كه به سجستان برسم اين خبر به گوش حسين بن عبد الله نيشابورى (والى) رسيد و او در دو فرسخى شهر به استقبالم شتافت. نوشته حضرت را به او دادم؛ آن را بوسيد و بر ديده نهاد و گفت: حاجتت چيست؟ گفتم: خراجى به حكومت بدهكارم. حسين بن عبدالله دستور داد كه آن خراج را بر من بخشودند... (الكافى، ج 5، ص 111؛ التهذيب، ج 6، ص 336). بررسي‌هاى دقيق درباره روابط موجود ميان امامان شيعه عليهم السّلام و شيعيان آنها نشان مى‏دهد كه اين روابط از زمان امام رضا (عليه السّلام) به بعد رو به گسترش بوده است. اين مى‏تواند به معناى افزايش شيعيان در اين مناطق در عهد اين امامان باشد. اين گستردگى ارتباط بيش از هر چيز ناشى از سفر امام رضا (عليه السّلام) به خراسان و همچنين مديون شبكه وكلاى آن بزرگواران در مناطق مختلف ايران مى‏باشد. كتاب‌هايى كه مشتمل بر احاديث امامان عليهم السّلام بود، نقش بسيار سازنده‏اى در ترويج عقايد و فقه شيعه بر عهده داشت. وقتى از امام جواد (عليه السّلام) درباره روايت از كتب اصحاب كه به دليل تقيه مخفى بوده سؤال شد، فرمودند: «از آنها روايت كنيد كه حق و صحيح است»؛ حدّثوا بها فإنّها حقّ (. الكافى، ج 1، ص 53). بدين گونه بود كه شيعيان در نشر و احياى آثار سلف خود كوشيدند... (رسول جعفريان، حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص492-495) ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🔶 🖊با توجه به اهميت جايگاه و نقش منبع در پژوهش تاريخي، نکاتي دراين‌باره تقديم مي‌شود: 🔸تعريف منبع تاريخي: «هر چيزي که اطلاعات تاريخي عرضه مي‌کند». البته هر منبع تاريخي معتبر نيست و نيازمند نقد و اعتبارسنجي است؛ نيز اين گونه نيست که هر منبع نامعتبر يا کم‌اعتبار، به طور کامل براي ما بي‌استفاده شود (تفصيل اين نکات ان‌شاءالله در پيام‌هاي بعدي). 🔸برخي از تقسيمات منبع تاريخي: يک) منابع مکتوب (شامل کتاب‌ها، نامه‌ها، کتيبه‌ها و مانند اينها) و غيرمکتوب (شامل هر گونه اثر باستاني؛ مانند سکه‌ها که محققان تاريخ از آن‌ها اطلاعات مهمي را دربارة حکومت‌هاي مختلف به دست مي‌آورند) دو) منابع دست اول (که براي اولين بار يک اطلاع تاريخي را عرضه مي‌کند) و منابع غيردست اول (که اطلاع تاريخي را با يک يا چند واسطه از منبع ديگري براي ما نقل مي‌کند) «منبع اکتشافي»: منبعي است که محقق براي نخستين بار در تحقيق خود، آن را کشف و به آن استناد کرده است؛ چنان‌که ممکن است محقق با استفاده از يک اثر ادبي ناشناخته و يا کم‌تر شناخته شده، اطلاع تاريخي مناسب و مهمي را به دست آورد. 🔷نکته: گاهي ميان منبع و پيشينة تحقيق خلط مي‌شود، در حالي که در تحقيقات تاريخي، ميان اين دو تفاوت آشکار است: منبع، اطلاعات را عرضه مي‌کند؛ اما پيشينه تحقيق، آثار پژوهشي مرتبط با مسئلة تحقيق است؛ مثلاً در يک تحقيق دربارة قيام امام حسين عليه السلام، کتاب الارشاد شيخ مفيد، منبع؛ اما مقتل جامع سيدالشهداء پيشينة تحقيق است. ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌺https://eitaa.com/Tashayo