eitaa logo
تصحیح المذهب
44 دنبال‌کننده
43 عکس
8 ویدیو
4 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه محققین اثبات انتساب کتاب، السنة، به عبدالله بن احمد. مشاهده سایت 👉 به جهت طعوناتی که در ان جا به ابوحنیفه وارد شده است.
یک نکته زیبا و مفید از حضرت امیرالمومنین علیه السلام. در حکمت ۹۳ نهج البلاغه ایشان میفرمایند: فردى از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مى برم، زيرا كسى نيست كه در فتنه اى نباشد، لكن آن كه مى خواهد به خدا پناه برد، از آزمايش هاى گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداى سبحان مى فرمايد: «بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند» معنى اين آيه آن است كه خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان مى آزمايد، تا آن كس كه از روزى خود ناخشنود، و آن كه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه تر است، تا كردارى كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد، چه آن كه بعضى مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمى پسندند، و بعضى ديگر فراوانى اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند. لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ ✅ نکته: ۱_حتمی بودن امتحانات: چون ادمی همیشه رو به کمال یا انزوا هست. احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون👉 📌خود آمنا مصداق دارد، در هر درجه به نسبت ایمان ازمایش میشوند، و ازمایش حضرت ایوب ع رو برای ازمایش یه مومن ضعیف نمیفرستن. این یقولو میتواند میتواند اقرار باشد لکن ازمایش سنجش؛ ایمان(اقرار ➕عمل) هست چنانکه امام علی عليه السلام فرمود: امام علي عليه السلام :اَلاِْيْمانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ اِقْرارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالاَْرْكانِ. ايـمـان مـعـرفـت اسـت از روى دل ، اقـرار اسـت بـه زبـان و عمل است به اركان (اعضا و جوارح) 📖نهج البلاغه ، حکمت۲۱۸ ✅نکته دوم: ازمایش حتمی که مد نظر مولا علیه السلام هست،اینه که این ازمایش ناخالصی رو برطرف کند از دل ها. 📌و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما» بیاد آر زمانی را که خداوند ابراهیم را با یک رشته امور آزمایش کرد و او نیز به خوبی از عهده آنها برآمد، و به او گفت من تو را پیشوای مردم قرار می‌دهم. ⭕حضرت ابراهیم علیه السلام مورد امتحان قرار گرفت و یکی از انها قربانگاه بود، پس ان امتحان از نوع بروز استعداد است و طبق کلام حضرت امیر علیه السلام ان فتنه مذموم نیست
🟢 وقتی ابوحنیفه رسوا می‌شود! 👈 مناظره جنجالی "حَنَفی‌ها" و "شافِعی‌ها"؛ در حضور سلطان محمود غزنوی! 💥حضرت استاد ابوالحسنی (مُنذِر)🔻 1⃣ براي نخستين بار بود كه عالمان دو مذهب «حنفي» و «شافعي»، اينچنين روياروی هم، در حضور سلطان محمود غزنوی به بحث و جدل می‌پرداختند و از اعتبار مذهب خويش در برابر خصم دفاع مي ‌كردند: نقطۀ قوّت هر يك، آنجا بود كه به انتقاد از حريف مي‌پرداختند، و نقطۀ ضعفشان، جايي كه از آيين خويش دفاع می‌كردند! 2⃣ در آن ميان، امّا، برگ برنده در دستهای قَفّالِ مَروَزي بود؛ عالم بزرگ شافعي كه با ابتكاري شگفت، به مصاف كرّاميان حنفي آمده بود:نخست دو ركعت نماز خواند كه در آن، همۀ شرايط و اجزاي نماز، تماماً، رعايت شده بود. و در پايان گفت: ـ اين نمازي است كه امام شافعي... جز آن را جايز نمي ‌داند. سپس نماز ديگري گزارد كه «مسلمان نشنود، كافر نبيند»! پوست سگ دباغي شده ‌اي بر تن كرد و يك چهارمش را به پليدي آلود. سپس با شرابي كه از خرما به دست آيد وضو گرفت. 3⃣ تابستان بود و صحرا، ولاجرم، پشه و مگس بسياري بر پيكر او نشستند! وضويش نيز وارونه بود. آنگاه روي به قبله آورد و احرام نماز بست، بي ‌آنكه در وضو نيت آن كند و در پي آن افزود: دو برگك سبز (ترجمۀ فارسي آيه «مُدهامَّتان» ـ از سورة الرحمن ـ به جاي سورۀ حمد)! سپس، همچون خروس كه دانه برچيند، دوبار سر به زمين زد، بدون فصل و ركوع و تشهد. در آخر نيز تيزي رها كرد و سپس گفت: ـ سلطان به سلامت باشد، اين نيز نماز ابوحنيفه است، كه مَشرَب فقهي وي آن را مُجزي مي ‌شمارد! 4⃣ محمود، درحاليكه چين بر ابرو افكنده بود، راست نشست و گفت: ـ اگر اين نماز ابوحنيفه نباشد، ترا خواهم كشت؛ زيرا هيچ دينداري، چنين نمازي را روا نمي ‌دارد. حنفيان نيز، كه در مجلس بودند، به اتفاق، منكر شدند كه ابوحنيفه چنين نمازي را جايز شمرده باشد. قفّال تعظيمي كرد و گفت: ـ قربان! اينكه نقلي نيست، بفرماييد كتابهاي ابوحنيفه را بياورند تا صدق ادّعاي مخلص معلوم شود. كتابهاي ابوحنيفه را آوردند و سلطان، مردي ترسا را كه نويسنده بود، دستور داد تا كتب فقهي هر دو فرقه را بخواند و صحّت و سقم ادعاي قفّال را از خلال آنها معلوم دارد. صدق سخن قفّال آشكار گشت و محمود (كه راه تخلّصي از كرّ وفرّ كرّاميان مي ‌جست) از مرام حنفي روي گرداند و به آيين شافعي درآمد. [این داستان گوشه‌ای از انحرافات عظیم تاریخی را که در سایه دوری از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شکل گرفته، نشان می‌دهد] 📚 منبع: کتاب بوسه بر خاک پی حیدر (ع)، بحثی در ایمان و آرمان فردوسی، اثر استاد ابوالحسنی (منذر) به نقل از ابن خلّکان در وفیات الاعیان، طبق گزارش امام الحرمین عبدالملک جوینی در مغیث الخلق فی اختیار الأحق، ص 57-58. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
هدایت شده از الکشکول
🔴اول تعطيل واحتفال رسمي بعيد الغدير الاغر في التاريخ: 🔻اولین تعطیل و برگزاری رسمی جشن عید غدیر در تاریخ: قال ابن اثیر:و فيها[سنة 352هجري]، في ثامن عشر ذي الحجّة، أمر معزّ الدولة[البويهي] بإظهار الزينة في البلد، و أشعلت النيران بمجلس الشّرطة، و أظهر الفرح، و أظهر الفرح، و فتحت الأسواق بالليل،كما ينفعل ليالي الأعياد، فعل ذلك فرحا بعيد الغدير، يعني غدير خم، و ضربت الدبادب و البوقات، و كان يوما مشهودا. 🔰 ودر اين سال[۳۵۲هجری] در هيجده‏ ماه ذى الحجه معز الدوله [البویهی]دستور داد كه شهر را آذين بندى و چراغانى كنند. در مراكز شرطه (شهربانى و پليس) آتش افروخته شد و جشن برپا گرديد و مردم بازارها را شبانه باز كردند و مانند شبهاى عيد طرب و فرح را آغاز نمودند بخاطر سالروز عيد غدير يعني غدير خم. كوسها نواخته و شيپورها دميده شد و آن روز يك روز باشكوه بود. 📚 الكامل في التاريخ، ج‏8، ص: 550. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
⚠️ اصحاب الحديث و اعتقاد دربارهٔ امیرالمؤمنین علیه السّلام 🔰ابوبکر باقلانی از متکلّمین مشهور و مهم‌ّ أشعری‌ در قرن چهارم است که‌ ظاهرا در فقه نیز "مالکی‌" بوده؛ وی در یکی از کتب خود (تصویر بالا) عبارت بسیار مهمّی را به قلم آورده؛ وی می‌نویسد: ✅«برتری علی (علیه السّلام) نزد کثیری از صحابه مشهور است و واضح، اگرچه نزد اصحاب الحديث برتری ابابکر مشهور و ثابت است.» ✍ پی‌نوشت : اصحاب الحديث، عدّه‌ای از عالمان سُنّی بودند که به جمع و نقل احادیث از طریق صحابه و تابعین اهتمام ویژه‌ای داشتند. تصحیح المذهب✅💯 https://eitaa.com/tashihol_mazhab
✅ شب را از دست ندهیم. عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله قال: إنَّ لَيْلَةَ عَرَفَةَ يُسْتَجابُ فِيهَا مَا دَعَا مِنْ خَيْرٍ، وَ لِلْعَامِلِ فِيهَا بِطاعَةِ اللهِ تَعَالَى أجْرَ سَبْعِينَ وَ مِائَةِ سَنَةٍ، وَ هِيَ لَيلَةُ المُناجَاةِ، وَ فِيها يَتُوبُ اللهُ عَلَى مَنْ تابَ‏. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: همانا در شب عرفه هر دعای خیری مستجاب می‌شود. پاداش کسی که در این شب به عبادت خداوند متعال بپردازد، معادل پاداش عبادت صد و هفتاد سال است. شب عرفه، شب مناجات است و در این شب، خداوند توبه توبه کننده را می پذیرد. 📚 اقبال الاعمال، ص ۶۳۴ ____<<<>>>_____ کانال رسمی آیت الله استاد حسینی قزوینی https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
✔️ بیعت شیخین (لعنة الله علیهما) با امیرالمؤمنين (علیه السلام) «امیر صنعانی» از عالمان برجسته و یمنی تبار سده‌های اخیرِ پیرو رهبرانِ کودتای سقیفه، پس از آنکه با صراحت اعلام می‌کند «حدیث غدیر» متواتر است، می‌گوید: بنابر نقل دارقطنی از سعد بن ابی وقاص، وقتی ابابکر و عمر حدیث «مَن کنتُ مَولاهُ فعَلیٌ مولاه» را شنیدند، گفتند: «ای پسر ابوطالب! تو از این پس مولای هر مرد و زن مؤمن هستی». ...و لمّا سمع أبوبكر و عمر ذلك، قالا فيما أخرجه الدارقطني عن سعد بن أبی وقّاص: «أمسيتَ يابنَ أبي طالب مَولى كُلّ مُؤمن و مُؤمنة» منبع: التنویر شرح الجامع الصغیر ، تأليف علامه محمد بن الإسماعيل الأمير الصنعانی ، دار السلام، رياض، ١٤٣٢ ه.ق. پی‌نوشت: هیچ معنائی از حدیث غدیر جز «أولی بودن» امیرالمؤمنين (عليه السلام) کمترین نسبتی با تبریک و تهنیت اصحاب ندارد. هیچ تردیدی وجود ندارد که دوستی و یا نصرت، با تبریک و شادباش سازگاری ندارند و تنها این «أولی بودن» است که به سبب حکایت آن از رهبری، زعامت، تولی امر و سرپرستی بر مؤمنان ، با تبريک و تهنیت موافق می‌باشد. http://lib.efatwa.ir/41443/1/453 از باب اعتراف، مورد دیگر👆
http://islamtxtir.rozblog.com/post/280 اسناد خطبه غدیر از ۵ طریق،با اسناد مختلف
┄┄┅━༅𖣔﷽𖣔༅━┅┄┄ نامـه ۶نهج البلاغـه «بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَابَكْرٍ وَعُمَرَ» ✍🏻تنها سند این نامـه با این لفظ در ڪتب شیعـه، در کتاب وقعـہ صفین نصر بن مزاحم منقرۍ‌ وجود دارد 📌سند شامل این روات است: عمـر بن سعد: نمیر بن وعلـه: شعبۍ: 🔰 شیخ مفید در: 📚 کتاب فصول المختاره در مورد شعبۍ میگوید:«اگر برای ابطال این روایت جز به انتساب آن به شعبۍ استدلال نمیشد، کفایت میڪرد! زیرا که شعبۍ به ناصبیگرۍ وعداوت نسبت به علۍ وشیعیان وفرزندان او مشهور بود، وبه معروف بود، مستی شرابخوار وقمار باز ومعلم فرزند عبدالملڪ وهمنشین حجاج بود.» 🔰 سیدخوئۍ در 📚 کتاب معجم الرجال سید تفرشۍ میگوید: «و او معروف به شعبۍ است،ڪه نزد ما مذموم است» و میفرماید(خویی): «او خبیث ڪذابی است ڪه دشمنۍاش نسبت به امیر المؤمنین را آشڪار ڪرده،وقسمتی از مطاعن اورا ذکر ڪردیم» ادامه از کتاب سلیم بن قیس👇👇 https://eitaa.com/tashihol_mazhab/111
ادامه👆👆 ✋🏻واما اصل قضیه چیست؟ ➢✺در ڪتاب سلیم بن قیس قضیه نامـه امام علۍ به معاویه ڪامل نقل شده،ڪه به وضوح نشان میدهد الزام است 『🔻』امام علۍ دو گزینه برای معاویه قرار میدهد،سخنان حضرت را ڪامل بخوانید: 📌مردم بعد از قتل عثمان با من بيعت كردند و مهاجرين و انصار پس از سه روز مشورت در باره‏ام با من بيعت نمودند، و هم آنان بودند كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند و امامت آنان را منعقد كردند. اين مسأله را اهل بدر و سابقه داران از مهاجرين و انصار بر عهده گرفتند،...بنابراین: 1⃣👈🏻 خداوند اختيار را بدست امّت سپرده است و اين امت است كه بايد براى خود انتخاب كنند و نظر دهند... درباره من نيز مشورت كردند و مرا به اجماع و اتفاق امّت انتخاب كردند. 2⃣👈🏻و خداوند است كه بايد اختيار كند و حق انتخاب با اوست، خداوند مرا براى امّت انتخاب كرده است و بعنوان خليفه براى آنان قرار داده است و آنان را در كتاب منزل خود و در سنّت پيامبرش مأمور به اطاعت و يارى من نموده است، و اين حجّت مرا قوى‏تر و حقّ مرا واجب‏تر مى‏نمايد