eitaa logo
تصحیح المذهب
45 دنبال‌کننده
47 عکس
8 ویدیو
4 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
از عجیب و غریب‌ترین جملاتی که عبد العزیز دهلوی در تحفه اثنا عشریه گفته آنجایی است که در باب هفتم، در ردّ استدلال شیعیان به حدیث غدیر چنین سُراییده: "اهل عربیت قاطبةً انکار کرده‌اند که "مولی" به معنای "اولی" آمده باشد." مرحوم صاحب عبقات نیز در ردّ ادعای دهلوی، از کتب تفسیر، ادب، غریب القرآن والحدیث، شروح شعر و ... تصریحات متعددی از سوی بزرگان ادب عرب در طول تاریخ ذکر می‌کند و اثبات می‌کند بر خلاف ادعای خلاف واقعِ دهلوی، اهل عربیت، "الأولى بالشئ" را از معانی "مولی" برشمرده‌اند.(رک: مجلد هشتم _ حدیث غدیر) از افرادی که صاحب عبقات از او در این مبحث یاد می‌کند، ادیب شهیر قرن سوم و چهارم، محمد‌ بن القاسم الأنباری (328هـ) است. وی در کتاب المشکل في معاني القرآن، می‌گوید: "والمولی ينقسم إلى ثمانية أقسام: ..... والمولى الأولى بالشئ ...." از آنجایی که این اثر به دست مرحوم میرحامدحسین نرسیده بود، ایشان این مطلب را از الشافی تأليف سید مرتضی رضوان‌الله‌علیهما نقل کرده‌اند. (عبقات‌الانوار، حدیث غدیر، ج۸، ص۱۰۲ به بعد؛ الشافي، ج ۲، ص ۲۷۲) متأسفانه همچنان کتاب "المشکل" از آثار مفقود ابن الأنباري به شمار می‌رود. اما ابن الأنباري بحمدلله حداقل در سه اثر دیگرش که امروزه در دسترس است به این حقیقت تصریح نموده است: ● ۱) الأضداد: فالمولَى الأَوْلى بالشَّيء، قال الله عزّ وجلّ: النَّارُ هِيَ مَوْلاَكُمْ، فمعناه هي أَوْلى بِكُم (ط العصرية، ص ٤٦) ● ۲)شرح القصائد السبع الطوال الجاهليات: قال الله عزّ وجلّ: {النّارُ هِي مَولاَكم} أراد هي أولى بكم وقال سبحانه: {وأنّ الكافِرينَ لا مَولى لَهُم} (ط دار المعارف، ص ۵۶۶) ● ۳)الزاهر في معاني كلمات الناس: ويكون المولى: الأولى. قال الله عزّ وجلّ: {النارُ هي مولاكُمْ} معناه: هي أولى بكم (ط الرسالة ج۱، ص۱۲۵) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✅ پاسخ به شبهه ذکر شده ( بخش دهم ) 🔰 ۹_ سایر ازدواج ها ( ام کلثوم بنت جعفر و ابان بن عثمان _سکینه بنت حسین با زین بن عمرو بن عثمان _ فاطمه بنت حسین با عبدالله بن عمرو بن عثمان _ام قاسم بنت حسن با مروان بن ابان بن عثمان ) ✴️ ازدواج های فوق از حیث محل بحث بودن از ازدواج های قبلی که بیشتر محل شبهه بودند از اهمیت کمتری برخوردار هستند ، لذا بصورت کلی به آنها پاسخ خواهیم گفت: 🔸بارها بیان شد که ازدواج های عرب صدر اسلام متاثر از نوع نظام اجتماعی حاکم بر فضای عرب آن زمان بوده ، که منجر به برقراری پیوندهای این چنینی می شد. 🔹ما من باب نمونه چند ازدواج را ذکر می کنیم که توجه به آنها هم مؤید گفتار ماست و هم پاسخی نقضی به شبهه: 🔺در تاریخ مضبوط است که یکی از شهدای جنگ احد شخصی بود به نام حنظله بن ابی عامر معروف به غسیل الملائکه ، وی پسر ابوعامر از دشمنان سرسخت اسلام و رسول خدا ، بود. ابوعامر کسی بود که در تمامی جنگها بر علیه مسلمانان حضور داشت و درجنگ احد شاهد شهادت پسرش بود، و هیچگاه اسلام نیاورد. همسر حنظله دختر عبدالله بن ابی ، رئیس منافقان مدینه بود. همانطور که مشاهده می شود حنظله پدرش کافر و پدر زنش منافق بوده مع الوصف کسی به این ازدواج با دیده تعجب نمی نگرد ، در ما نحن فیه هم همینطور است، ازدواج اشخاصی از بنی هاشم با اغیار از عرب چه بسا به خاطر وجود خصلتی پسندیده در طرف مقابل باشد، چه کسی می تواند مدعی باشد چون عثمان غاصب خلافت بود لابد پسرش هم آدمی شرور خواهد بود؟ در مثال ذکر شده ابوعامر کافر بود لکن پسرش از اصحاب پیامبر و شهدای احد بود به نحوی که ملائکه بر وی غسل دادند. خداوند در آیه ۱۹ سوره روم می فرماید: «يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ» برخی خروج میت از حی را اشاره به تولد فرزندی صالح از شخصی فاسق و کافر تعبیر کرده اند. 🔺در تاریخ مضبوط است که در جریان سقیفه ، سعدبن عباده که یکی از مدعیان خلافت بود و از رسیدن به خلافت باز ماند ، هیچگاه با ابوبکر بیعت نکرد و سرانجام بعد مدتی توسط دستگاه خلافت در شام ترور شد. اما پسر وی ، قیس بن سعد ، که از محبین اهل بیت بود و فرماندار امام علی در مصر و فرمانده سپاه امام حسن در جنگ ساباط، با خواهر ابوبکر ازدواج کرده بود!!!! حقیقتا این ازدواج از تمامی ازدواج های فوق تعجب برانگیز تر است... چطور قیس حاضر می شود با خواهر کسی ازدواج کند که غاصب خلافت و قاتل پدر اوست؟ آیا غیر از این است که ملاک در ازدواج طرف مقابل است و نه اقوام و عشیره او؟ 🔺در تاریخ ذکر شده که مختاربن ابی عبیده ثقفی که از شیعیان بود و قیامی برای انتقام از کشندگان امام حسین علیه السلام برپا نمود ، داماد نعمان بن بشیر والی معاویه و یزید در کوفه بود ، نعمان بن بشیر همان کسی بود که در صفین مقابل امام علی ایستاد و پدرش بشیر بن سعد اولین کس از انصار بود که با ابوبکر بیعت نمود.... جالب اینجاست که یکی از خواهران مختار همسر عمر بن سعد فرمانده سپاه کوفه در کربلا ، بوده است ، و خود مختار همین عمر سعد را به قتل می رساند. براستی چرا مختار که از شیعیان و منتقمین خون ابی عبدالله علیه السلام بود با دختر نعمان ازدواج کرد؟؟ و باز هم الکلام الکلام..... 🔺 بارزترین مثال ها ازدواج پیامبر اکرم ص با دختر حی ابن اخطب و ازدواج با دختر ابوسفیان بوده است ، که هر دو از سران کفر و شرک در صدر اسلام و از دشمنان درجه یک پیامبر بوده اند.... حال آیا این ازدواج ناشی از اتحاد فکری و شخصیتی بین پیامبر و ابوسفیان یا حی بن اخطب است؟!! ✍ محمدصادق رجبی آزادبنی ✳️ ✴️ آدرس ما در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde 🛄 آدرس ما در تلگرام : https://t.me/EhtejajeShia 🅾 آدرس ما در اینستاگرام : https://www.instagram.com/ehtejajeshia/
از ویژگی یاران معصومین علیه السلام. امام صادق عليه السلام فرمود: .... ياران من فقط كسانى هستند كه ورع آنان شديد است، براى خدا عمل مى كنند و اميد به ثواب او دارند، پس اينان اصحاب منند✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيُّ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا نَلْقَى مِنَ اَلنَّاسِ فِيكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَا اَلَّذِي تَلْقَى مِنَ اَلنَّاسِ فِيَّ فَقَالَ لاَ يَزَالُ يَكُونُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اَلرَّجُلِ اَلْكَلاَمُ فَيَقُولُ جَعْفَرِيٌّ خَبِيثٌ فَقَالَ يُعَيِّرُكُمُ اَلنَّاسُ بِي فَقَالَ لَهُ أَبُو اَلصَّبَّاحِ نَعَمْ قَالَ فَقَالَ مَا أَقَلَّ وَ اَللَّهِ مَنْ يَتَّبِعُ جَعْفَراً مِنْكُمْ إِنَّمَا أَصْحَابِي مَنِ اِشْتَدَّ وَرَعُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ فَهَؤُلاَءِ أَصْحَابِي نشانی: الکافي ج ۲، ص ۷۷ عنوان باب: الجزء الثاني > كتاب الإيمان و الكفر > بَابُ اَلْوَرَعِ _ 🔰حال ورع چیست؟ 🔰 📚طبق احادیثی: الورع الوقوف عند الشبهة درنگ كردن به هنگام رو به رو شدن با شبهه است اَصْلُ الْوَرَعِ دَوَامُ مُحَاسَبَةِ النَّفْسِ اصل و ریشه ورع،دوام محاسبه نمودن نفس است. شاید تفسیری از ان دو حدیث بالایی، این حدیث باشد👇👇 كَانَ إِذَا ابْتَزَّهُ أَمْرَانِ لَا يَدْرِي أَيُّهُمَا أَفْضَلٌ، نَظَرَ إِلَى أَقْرَبِهِمَا إِلَى الْهَوَى فَخَالَفَهُ آن‌گاه که دو امر او را احاطه می‌کرد و نمی‌دانست کدام‌یک از آن دو برتر است، می‌نگریست که کدام‌یک به هوای نفسش نزدیک‌تر است. سپس با آن مخالفت می‌کرد و دیگری را انجام می‌داد عالیه این حدیث👆✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله... حی علی العزا
هدایت شده از روضات الجنات
⚫️ مقتل حضرت عباس علیه السلام ⚫️ حضرت عباس علیه السلام همراه اباعبدالله علیه السلام و در جلوی ایشان می جنگید 🔹 ابن قتیبة دینوری در الاخبار الطوال این چنین نقل می کند: ⬅️ وبَقِيَ العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام قائِماً أمامَ الحُسَينِ عليه السلام يُقاتِلُ دونَهُ، ويَميلُ مَعَهُ حَيثُ مالَ، حَتّى قُتِلَ رَحمَةُ اللّه ِ عَلَيهِ 🔹 حضرت عباس علیه السلام در جلوی امام حسین علیه السلام می جنگید و هر کجا امام حسین علیه السلام می رفتند ایشان هم می رفتند. تا اینکه به شهادت رسید. علیه السلام 🔻 عضو کانال تخصصی روضات الجنات شوید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1992818820Ceb4024734a
هدایت شده از میراث امامان
جعل و کتمان.pdf
314.7K
جعل و کتمان برای پرده‌پوشی بر مطاعن معاویة بن ابی سفیان https://alasar.blog.ir/1403/04/20/Moawiah @Al_Meerath
سوال⁉️ اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ (فِیهِ)بَنُو اُمَیَّهَ وَ ابْنُ آکِلَهِ الَْآکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلی لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ⭕در این فراز زیارت عاشورا، چرا اسم معاویه اینجا امده؟ مگر ان زمان پسر هندجگر خوار، زنده بود؟ چون میگه ان هذا یوم جواب ✅🔰: با توجه به آنکه در منابع تاریخی، تبرک جستن در روز عاشورا توسط معاویه گزارش نشده، و اساسا به لحاظ تاریخی، در زمان معاویه، عاشورا به عنوان روزی که امام حسین علیه السلام در آن به شهادت رسیده است، معنا و مفهوم و مصداق نداشته است، لذا اگر این نسخه از زیارت عاشورا را بپذیریم، باید انتساب تبرک جستن در روز عاشورا به معاویه را از باب تسبیب و مسلک و مرام بدانیم. یعنی معاویه از کسانی است که سبب شکل گیری ماجرای روز عاشورا شده است و مسلک و مرام او همسو و هماهنگ با سایر بنی امیه است که به این روز تبرک می جستند و لذا شخص معاویه سبب تبرک جستن در این روز شده است. ناگفته نماند که این عبارت در نسخه ی دیگر زیارت عاشورا که به لحاظ منبع و سند، معتبرتر ارزیابی می شود، نیامده است و به جای آن چنین آمده: اللهمّ إنّ هذا یومٌ تَنَزَّلَت فیهِ اللَّعنَهُ علی آلَ زیادٍ و آلَ اُمَیَّهَ و ابنُ آکِلَهِ الاَکبادِ اللَّعینِ بنِ اللَّعینِ علی لِسانِ نَبیِّک ... 📔منبع؛ سامانه پاسخگویی به سوالات دینی(نرم افزار پاسخگو) ✅
هدایت شده از سفينة النجاة
لبيك يا رب الحسين حسين خير الدين هيئة جبرائيل- محافظة الديوانية.mp3
16.35M
‌🔊مداحی عربی 🎤 #️⃣ ع ✳️ ✳️ 🌷اَلّلهُمـّ؏َجِّل‌لِوَلیِّڪَ‌الفَرَج‌َ ❣اَلْحَمدُللهِ الَذے خَلَقَ الحُسيـــن(ع) 🆔 @bm_karbalaei
وجوب‌ وجود‌ حکومت‌ مرکزی‌ و رهبر‌ در‌ جامعه ✅ 👈 : فضل بن شاذان از حضرت رضا(ع) نقل می­‌کند که آن حضرت در بیان علت وجوب اطاعت اولی الامر اموری را ذکر فرموده ... از جمله اینکه: «وَ مِنْهَا أَنَّا لَا نَجِدُ فرقه مِنَ الْفَرَقِ وَ لاملّه مِنَ الْمِلَلِ بَقُوا وَ عَاشُوا الَّا بِقَیمٍ وَ رَئِیسُ لِمَا لَا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فی أَمْرِ الدِّینِ وَ الدُّنْیا فَلَمْ یجُزْ فی حِکْمه الحکیم أَنْ یتْرک الْخَلْقِ لما یعلم انْهَ لَابُدَّ لَهُمْ مِنْهُ وَ لَا قِوَامَ لَهُمْ الَّا بِهِ فیقاتلون بِهِ عَدُوِّهِمْ وَ یقْسِمُونَ بِهِ فَیئَهُمْ وَ یقِیمُونَ بِهِ جَمْعَهُمْ وَ جَمَاعَتَهُمْ وَ یمْنَعُ ظالمهم مَظْلومهم؛ امام می­‌فرماید: از جمله آن علت­ها این است که ما هیچ یک از فرقه­ها و ملت­ها را نمی­بینیم که جز به وجود یک سرپرست و یک رئیس به حیات خود ادامه داده و باقی مانده است، زیرا برای امر دین و دنیا ناگزیر باید چنین شخصی باشد، بنابراین از حکمت خداوند حکیم به دور است که مخلوقات خود را بی سرپرست بگذارد با اینکه می­‌داند وجود چنین شخصی برای آنها ضروری است و بدون آن زندگی شان تباه می‌شود؛ زیرا تحت رهبری او با دشمنانشان می­‌جنگند و درآمد ملّی و عمومی­شان را عادلانه تقسیم می­‌کنند و به وسیله او نماز جمعه و جماعت بر پا می­‌دارند و دست ستمگران را از حریم حقوق مظلومین کوتاه می­‌کنند». 👈 : اولی الامر فقط ائمه هستند و برداشت و دلالت ما در این قسم حدیث مختص وجوب رهبر برای جوامع و حکومت برای ملت ها هست لذا هیچ حکومت و رهبری مانند ائمه نبودند ، نیستند و نخواهند بود . 👈 : مرحوم صدوق در کتاب علل، با یک سند این روایت را نقل می کند و در عیون اخبار الرضا نیز با سند مشابه و قریب به همان نقل می کند. تعبیر مرحوم صدوق در علل این است: «حَدَّثَنِی عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّیْسَابُورِیُّ الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ النَّیْسَابُورِی‏» روایت را فضل بن شاذان نقل می کند و مرحوم صدوق با سه واسطه بیان کرده است. مرحوم صدوق به عبدالواحد بن محمد بن عبدوس، اعتماد زیادی داشته و روایات متعددی از ایشان نقل کرده است. در رجال بیان شده است که مرحوم صدوق به ایشان اعتماد داشته است و او را محل وثوق می دانسته است که روایات او را بعد از نقل تایید کرده است. در مورد عبدالواحد در رجال می گویند که ایشان از مشایخ صدوق است و مرحوم صدوق نزد ایشان حدیث می خوانده است. چنین شخصی با این اوصاف که بیان شد قطعاً مورد اعتماد است و می توان به وثاقت ایشان اطمینان حاصل کرد. علی بن محمد که نفر دوم است مورد اطمینان «کشی» است و درباره ایشان گفته است: ایشان دوست و شاگرد فضل بن شاذان است و کتب فراوانی دارد. این مساله نیز دلیل بر اطمینان اوست و در فضیلت او همین موارد کفایت می کند. فضل بن شاذان نیشابوری نیز مورد تایید «نجاشی» در رجال است که او را ثقه می داند و می گوید ایشان یکی از اصحاب ما از فقها و متکلمین است و در طائفه امامیه شأن و مقام بالایی دارد. شأن ایشان بالاتر از این است تا بخواهیم از او تعریف کنیم. 180 کتاب تالیف کرده است و نام کتب ایشان را نجاشی نقل کرده است. پس واسطه حدیث مورد اطمینان هستند. مرحوم علامه در شرح حال فضل بن شاذان می گوید: «روی عن أبی جعفر الثانی و قیل عن الرضا ایضا...»؛ از امام جواد علیه السلام روایت نقل می کند و گفته شده است که از امام رضا علیه السلام نیز نقل می کند. پس این شبهه نیز پاسخ داده شد که مرحوم فضل بن شاذان می تواند از امام هشتم روایت نقل کند. 👈 روایت : زمانی که خداوند مردم را خلق کرده است و فرموده نباید از این حدود تعدی کنید. در این روایت تهدید می کند اگر از حدود الهی کسی تجاوز کند قطعاً از ظالمین است. برای اطمینان از این که حدود الهی اجرا شود باید پروردگار قیم و امینی قرار دهد که بالای سر مردم باشد تا از حدود الهی تجاوز نکنند. مردم هوای نفس و خواهش های نفسانی دارند و ممکن است از حدود الهی تجاوز کنند و برای جلوگیری از فساد و احقاق حقوق، رهبر و حکومتی لازم است گر نه هر کس بر عقل و شرع خود به قضاوت و رفتار و کردار عمل میکند که تکلیف همچنین جامعه ایی جز تباهی و فساد و ظلم و جهنم نیست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوالی مهم از اهل تسنن چرا حضرت علی علیه السلام که مرد اول میدان جهاد در زمان حیات پیامبر(ص) بود بعد از شهادت ایشان به اعتراف خود اهل تسنن حاضر نشد در جنگ های خلفاء مقابل کفار و مشرکین و مرتدین شرکت کند اما در مقابل عائشه و طلحه و زبیر و معاویه و عمروعاص و...شمشیر کشید و جنگید؟ اگر حضرت علی علیه السلام خلافت و جنگ های خلفاء را مشروع نمی دانست یا از نظر مولا عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و عمروعاص پست تر از کفار و مشرکین بودند؟ جواب شما اهل تسنن چیست؟
حذف روایت سبّ حضرت امیر المومنین علیه السلام توسط مغیرة بن شعبة (علیه الهاویه) از کتاب: 📚سنن ترمذی ✂️⛔ ❌قَالَ: كُنْتُ قَاعِدًا عِنْدَ فُلَانٍ فِي الْكُوفَةِ فِي الْمَسْجِدِ، وَعِنْدَهُ أَهْلُ الْكُوفَةِ، فَجَاءَ سَعِيدُ بْنُ زَيْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ، فَرَحَّبَ بِهِ وَحَيَّاهُ وَأَقْعَدَهُ عَلَى السَّرِيرِ، فَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ يُقَالُ لَهُ قَيْسُ بْنُ عَلْقَمَةَ، فَاسْتَقْبَلَهُ فَسَبَّ وَسَبَّ، فَقَالَ سَعِيدٌ: مَنْ يَسُبُّ هَذَا الرَّجُلُ؟ فَقَالَ: يَسُبُّ عَلِيًّا. فَقَالَ: لَا أَرَى أَصْحَابَ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يُسَبُّونَ عِنْدَكَ ثُمَّ لَا تُنْكِرُ وَلَا تُغَيِّرُ..... ✂️ 📌این روایت از چند طریق وارد شده، مثلا از: عبدالله بن ظالم_سعید بن زید_رِيَاحُ بْنُ الْحَارِثِ و... این روایت از طریق؛ [رِيَاحُ بْنُ الْحَارِثِ] می باشد دلائل«↓↓↓» 📚لوامع الانوار، سفارینی. م ۱۱۸۸ هجری . رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ، وَأَخْرَجَ أَبُو دَاوُدَ وَالتِّرْمِذِيُّ عَنْ رَبَاحِ بْنِ الْحَارِثِ قَالَ:  http://lib.efatwa.ir/41599/2/361 📚جامع الاصول، ابن اثیر. م ۶۰۶ هجری  - (د ت) سعيد بن زيد  - رضي الله عنه - قال رِياح بن الحارث: ( ت=سنن ترمذی) http://lib.efatwa.ir/43307/8/557/ ❗منظور از فلانی مغیرة بن شعبة هست👇👇 📚جامع المسانید، ابن کثیر: https://lib.efatwa.ir/43308/3/442 ... رياح بن الحارث: أن المغيرة بن شعبة كان فى المسجد .... فاستقبل المغيرة، فسب وسب، فقال: من يسب هذا يا مغيرة؟ قال: يسب على بن أبى طالب. قال... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰لازم به ذکر است بالای ۴۰۰ مورد تحریف و حذف در کانال تلگرامی گذاشته شده، و این من باب نمونه بود.
اگر حس کردی بحث جایی میرود که در ان از جانب خود؛ اظهار فضلی یا تحقیر شخصیت دیگری، یا تکبر، پس بحثُ ول کن یا بعدا ادمه بده چون رذیله ای است. چنانچه که ریا قبیح نزد الهی است و آن طلب منزلت و مقامی در قلب هاى مردم به وسیله عبادات و طاعات خداوند متعال است. پس این کار(موارد مذکور در بالا) مثل ریا قبیح است و ممکن است نتیجه ان گناهی نیز باشد. در نتیجه این فشار نفس بر ماست. نیکو آن است که ترک شود کمترین کار این است که به این حدیث گهربار عمل کنیم: 🔵 امام حسن مجتبی علیه السلام: كَانَ إِذَا ابْتَزَّهُ أَمْرَانِ لَا يَدْرِي أَيُّهُمَا أَفْضَلٌ، نَظَرَ إِلَى أَقْرَبِهِمَا إِلَى الْهَوَى فَخَالَفَهُ آن‌گاه که دو امر او را احاطه می‌کرد و نمی‌دانست کدام‌یک از آن دو برتر است، می‌نگریست که کدام‌یک به هوای نفسش نزدیک‌تر است. سپس با آن مخالفت می‌کرد و دیگری را انجام می‌داد 📚اصول کافی
نسبت دورغ عمر بن الخطاب به پیامبر عظیم الشان، صلوات الله علیه و ال و سلم. 💠بخش اول💠 239 -... عَنِ الْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: تَضَيَّفْتُ عُمَرَ، فَلَمَّا كَانَ فِي بَعْضِ اللَّيْلِ قَامَ إِلَى امْرَأَتِهِ يَضْرِبُهَا فَحَجَزْتُ بَيْنَهُمَا، فَلَمَّا رَجَعَ إِلَى فِرَاشِهِ وَأَخَذَ مَضْجَعَهُ قَالَ: يَا أَشْعَثُ احْفَظْ عَنِّي شَيْئًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: " لَا يُسْأَلُ الرَّجُلُ: فِيمَا يَضْرِبُ امْرَأَتَهُ عمر بن خطاب، زنش را میزند و سه چیز ادعا میکند، یکیش این هست که از رسول الله ص شنیدم که اگر کسی همسرش رو بزنه، ازش سوال نمیکنن که چرا زدیش. پ. ن: طبق ادعایش از سه چیز دو چیز یادش مونده، پس احتمال نیسان در حدیث منتفیه❌ و از فقره؛ فَحَجَزْتُ بَيْنَهُمَا، در جمله نوع زدن عمر بن خطاب معلومه و یک شخصی حایل شده. ❌ عمر ادعا میکند نباید پرسید چرا زدی پس تالی کلامش عصمت را می رساند. ❌ http://lib.efatwa.ir/45398/1/356 👈 مشاهده سند 👉 💠بخش دوم💠 در حالی که در سیره نبوی مشاهده نشده کسی یا همسری را کتک بزند. أَخْبَرَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عائشة. رضي الله عَنْهَا. قَالَتْ: مَا ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - خَادِمًا لَهُ وَلا امْرَأَةً وَلا ضَرَبَ بِيَدِهِ شَيْئًا قَطُّ إِلا أَنْ يُجَاهِدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ.(رجال موثق) عایشه میگوید حضرت رسول الله (صلی الله علیه و ال و سلم) ... زنی را نزد http://lib.eshia.ir/40237/1/276/ 🔵نتیجه: عمر توجیه فعل شنیع خود را به حضرت رسول الله ص نسبت میدهد. چون کلام عمر، منوط به یکبار نیس،لا یسأل الرجل پس دفعات بعدی رو هم شامل میشود، اگر چنین شد، جواز کتک زدن اثبات میشه،و اما چون افراد ممکنه در این فعل نسبیت بخرج بدن، یکی محکم یکی کمی محکم(احتمال آسیب) پس این عمل از سنت رسول الله ص قابل دریافت نیس و غیر ممکنه. چون حدیث نبوی عبس و بیهوده نیس، و از هوای نفس سخن نمیگوید(ایات اولیه سوره نجم)
چراغ مومن چیست؟💡⁉️ قال الصادق علیه  السلام:...سِرَاجُ الْمُؤْمِنِ مَعْرِفَةُ حَقِّنَا أَشَدُّ الْعَمَی مَنْ عَمِیَ عَنْ فَضْلِنَا... امام صادق علیه السلام...چراغ مومن شناخت حق ما اهل بیت علیهم السلام است و بدترین کوری، کوری از فضائل ما می باشد... 📚بحارالانوار ج ۱۰ ص ۸۹ به نقل از الخصال
نبرد جمل - شیخ مفید.pdf
5.9M
کتاب: •نبرد جمل•که شیخ مفید نوشته اند. رضوان الله علیه. 📚«الجَمَل وَ النُّصرة لِسید العترَة في حَربِ البَصرَة» به فارسی ترجمه شده است ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقای خامنه ای : کسی که امروز با انقلاب و جناب خمینی بیعت می کند با پیغمبر (ص) بیعت کرده! 📌پ. ن: این از اساس اشتباه هست، به فرض هم راستا بودن، اصل قضیه حجیت ندارد
امام صادق علیه السلام‏♥ إِنَّ مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ وَ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى مَنْ يَلْقَى وَ أَنْ يَتْرُكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لَا يُحِبَّ أَنْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوَى همانا از نشانه‌های فروتنی آن است که آدمی به نشستن در جایی پست‌تر از جایی که دیگران نشسته‌اند خوشنود باشد، و به هر که ‌رسد سلام دهد، بگومگو را ترک کند اگر چه بر حق باشد، و دوست نداشته باشد به خاطر تقوایش ستایش گردد. 📚بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۶
┅➵✺𖣐﴾﷽﴿𖣐✺➵━ ❇️ ناصبی ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ ✍ بخاری در چند جای کتب خودش مطالبی را بیان میکند اما در آن مطالب به هیچ وجه اشاره به حضرت علی علیه السلام نمیکند چرا که ایشان اصلا اعتقادی به خلافت حضرت علی علیه السلام نداشته است👇 ❇️ ما عاش أبوبکر بعد أن استخلف سنتین وأشهرا وعمر عشر سنین حجها کلها وعثمان اثنتی عشرة سنة حجها کلها إلا سنتین ومعاویة عشرین سنة إلا أشهرا حج حجتین ویزید ثلاث سنین وأشهرا وعبد الملک بعد الجماعة بضع عشرة سنة إلا أشهرا حج حجة والولید عشر سنین إلا شهرا حج حجة؛ ❇️ابوبکر پس از به خلافت رسیدن دو سال وچند ماه زندگی کرد وعمر ده سال وهمه ای آن را حج نمود وعثمان دوازده سال و در همه جز دو سال حج نمود ومعاویه بیست سال و دو حج انجام داد ویزید سه سال وچند ماه وعبدالملک ده سال مگر چند ماه ویک حج انجام داد وولید ده سال مگر چند ماه ویک حج انجام داد. 📘تاریخ الصغیر بخاری، ج ۱، ص ۵۷. 🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/57 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ ❇️در خبر دیگر بخاری از قتاده چنین نقل کرده است: ✅ولی أبوبکر سنتین وستة أشهر وولی عمر عشر سنین وست ة أشهر وثمانیة عشر یو ما وولی عثمان ثنتی عشرة سنة غیر اثنتی عشر یو ما وکانت الفتنة خمس سنین وولی معاویة عشرین سنة وولی یزید بن معاویة ثلاث سنین وأشهر سماه قتادة وکانت فتنة ابن الزبیر ثمان سنین وولی الولید تسع سنین؛ ✅ابوبکر دو سال وشش ماه خلافت نمود وعمر ده سال وشش ماه وعثمان دوازده سال خلافت نمود وپنج سال فتنه بود ومعاویه بیست سال خلافت نمود ویزید سه سال و سپس هشت سال فتنه ابن زبیر بود وولید نه سال خلافت نمود. 📘تاریخ الصغیر بخاری، ج ۱، ص ۱۱۸ 🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/118 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ ❇️ باز بخاری از نافع چنین نقل کرده است: وکان عثمان ثنتی عشرة سنة وکانت فتنة معاویة بینه وبین علی أربع سنین ثم ولی معاویة عشرین سنة إلّا شهرین... ؛ عثمان دوازده سال خلافت نمود و سپس چهار سال فتنه معاویه بین او وعلی بود، سپس معاویه دو ماه کمتر از بیست سال خلافت را بر عهده داشت. 📘نام کتاب : التاريخ الصغير نویسنده : البخاري جلد : 1 صفحه : 58 🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/58 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ ✍حتی بخاری از عمیر بن سعید نخعی نقل کرده است که به مطرف گفته است: آیا تمام کسانی را که تا زمان مرگ معاویه به ما (در کوفه) امیر شدند برایت ذکر کنم؟(( قال قص علينا مطرف قال لي عمير بن سعيد الا أخبرك بكل أمير....)) و سپس یک به یک کسانی را که در زمان خلفا از جانب آن‌ها تا مرگ معاویه امیر کوفه شده اند ذکر می‌کند و هیچ اشاره به امیرالمؤمنین علیه السلام و نماینده آن حضرت نمی کند و از عثمان به معاویه می‌رسد. (( كان علينا حتى مات معاوية كان أول من أتانا سعد استعمله عمر ثم أتانا بعده عمار ثم أتانا بعده المغيرة وقتل عمر وهو علينا ثم أتانا سعد استعمله عثمان..)) و این در حالی است کهشظ حتی حکومت مرکزی امیرالمؤمنین علیه السلام در کوفه بود. 📘نام کتاب : التاريخ الكبير للبخاري بحواشي المطبوع نویسنده : البخاري جلد : 6 صفحه : 532، رقم ۳۲۲۸؛ 🌐https://lib.eshia.ir/40189/6/532 📘 تاریخ الصغیر بخاری، ج ۱، ص ۱۳۴ 🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/134 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ ✍حالا نکته‌ی ای جالب ماجرا انجاست که احمد حنبل چنین اشخاصی را گمراه تر از الاغ میداند👇 👳‍♂ احمد بن حنبل می‌گوید: من لم یربع بعلی فی الخلافة فهو اضل من حمار اهله هر که علی را خلیفه چهارم نداند گمراه تر از الاغ خانه اش است. 📘[نام کتاب : منهاج السنة النبوية في نقض كلام الشيعة القدرية نویسنده : أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن تيمية الحراني أبو العباس تقي الدين جلد : 4 صفحه : 402 🌐https://pdf.lib.efatwa.ir/93654/4/402 ✍سمعت أحمد بن حنبل يقول: من لم يُثبت الإمامة لعلي, فهو أضل من حمار أهله. 📘نام کتاب : مناقب الإمام أحمد نویسنده : ابن الجوزي جلد : 1 صفحه : 220 🌐https://lib.efatwa.ir/47032/1/220/ 👳‍♂باز احمد بن حنبل گفته است: ✍وَقَالَ: مَنْ لَمْ يُرَبِّعْ بِعَلِيِّ فِي الْخِلَافَةِ، فَلَا تُنَاكِحُوهُ، وَلَا تُكَلِّمُوهُ ✍ هر که علی را خلیفه چهارم نداند، به او دختر ندهید و با او سخن نگویید 📘نام کتاب : المغني نویسنده : ابن قدامة المقدسي جلد : 7 صفحه : 39 🌐https://lib.efatwa.ir/43902/7/39/بخاری و عدم اعتقاد به خلافت امام علی علیه السلام
از کار خوب مؤمن تشکر نمیکنند عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَاتِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَی عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیه السلامَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهم السلام قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مُکَفَّراً لَا یُشْکَرُ مَعْرُوفُهُ وَ لَقَدْ کَانَ مَعْرُوفُهُ عَلَی الْقُرَشِیِّ وَ الْعَرَبِیِّ وَ الْعَجَمِیِّ وَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ مَعْرُوفاً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله عَلَی هَذَا الْخَلْقِ وَ کَذَلِکَ نَحْنُ أَهْلَ الْبَیْتِ مُکَفَّرُونَ لَا یُشْکَرُ مَعْرُوفُنَا وَ خِیَارُ الْمُؤْمِنِینَ مُکَفَّرُونَ لَا یُشْکَرُ مَعْرُوفُهُمْ 📕بحار کتاب ایمان و کفر امام علی علیه السلام فرمود: «رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله زیر پرده بود و نیکویی او تقدیر نمی شد و نیکی و احسانش بر قریشی و عربی و عجمی، همه شایان بود، و احسان چه کسی بزرگ تر است از رسول خدا صلّی اللَّه علیه وآله بر این مردم، و همچنین ما خاندان زیر پرده نهان هستیم و از احسان ما قدردانی نمی شود و خوبان مومنان هم زیر پرده هستند و از احسانشان قدردانی نمی شود. » عَنِ ابْنِ الْمُتَوَکِّلِ عَنِ السَّعْدَآبَادِیِّ عَنِ الْبَرْقِیِّ بِإِسْنَادِهِ یَرْفَعُهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: الْمُؤْمِنُ مُکَفَّرٌ وَ ذَلِکَ أَنَّ مَعْرُوفَهُ یَصْعَدُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا یَنْتَشِرُ فِی النَّاسِ وَ الْکَافِرَ مَشْهُورٌ وَ ذَلِکَ أَنَّ مَعْرُوفَهُ لِلنَّاسِ یَنْتَشِرُ فِی النَّاسِ وَ لَا یَصْعَدُ إِلَی السَّمَاءِ 📕همان امام صادق علیه السلام فرمود: «مومن مکفر است و زیر پرده، برای آنکه نیکی او به سوی خدای عزوجل بالا رود و در میان مردم منتشر نمی شود؛ و کافر مشهور می‌شود، زیرا نیکی او در میان مردم منتشر می‌شود و به آسمان بالا نمی رود. علامه مجلسي مینویسد: المؤمن مکفر علی بناء المفعول من التفعیل أی لا یشکر الناس معروفه «المومن مکفّر»: مکفّر به صیغه مجهول از باب تفعیل است؛ یعنی مردم از کار خوب او تقدیر و تشکر نمی کنند. 📌نیک بنگر چگونه باید از نعمت معرفت الله و ولایت حجت های الهی تقدیر به عمل آوری...
فضیلتی بی نظیر برای امام علی ع در جنگ خیبر در سنن کبری نسایی امده که: 8354 - أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: أَخْبَرَنَا النَّضْرُ بْنُ شُمَيْلٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يُونُسُ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنْ هُبَيْرَةَ بْنِ يَرِيمَ قَالَ: §خَرَجَ إِلَيْنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ، وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ فَقَالَ: «لَقَدْ كَانَ فِيكُمْ بِالْأَمْسِ رَجُلٌ مَا سَبَقَهُ الْأَوَّلُونَ، وَلَا يُدْرِكُهُ الْآخِرُونَ» وَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَدًا رَجُلًا يُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ، وَيُحِبُّهُ اللهُ وَرَسُولُهُ» فَقَاتَلَ جِبْرِيلُ عَنْ يَمِينِهِ، وَمِيكَائِيلُ عَنْ يَسَارِهِ، ثُمَّ لَا تُرَدُّ - يَعْنِي رَايَتَهُ - حَتَّى يَفْتَحَ اللهُ عَلَيْهِ، مَا تَرَكَ دِينَارًا، وَلَا دِرْهَمًا إِلَّا سَبْعَمِائَةِ دِرْهَمٍ أَخَذَهَا مِنْ عَطَائِهِ، كَانَ أَرَادَ أَنْ يَبْتَاعَ بِهَا خَادِمًا لِأَهْلِهِ 🔰 امام حسن ع میفرمایند در جنگ خیبر جبرییل از سمت راست ایشان و میکاییل از سمت چپ ایشان میجنگید 📚سنن کبری، نسایی در حالی که این منقبت قبل از ان دز جنگ احد برای حضرت رسول الله ص بود 📚در صحیح بخاری امده؛ حَدَّثَنَا عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ أُحُدٍ، وَمَعَهُ رَجُلاَنِ يُقَاتِلاَنِ عَنْهُ، عَلَيْهِمَا ثِيَابٌ بِيضٌ، كَأَشَدِّ القِتَالِ مَا رَأَيْتُهُمَا قَبْلُ وَلاَ بعدُ 📌نووی عالم بزرگ اهل سنت در شرح حدیث مسلم میگوید اینها جبرییل و میکاییل بوده اند که کنار حضرت رسول الله صلی الله علیه و ال میجنگیدن اینجا جهت مشاهده کلیک کنید→ اینجاست که این فقره از حدیث از معنای حقیقی خود را اشکار میکند: «لَأَبْعَثَنَّ إِلَيْهِمْ رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ,👈 يُقَاتِلُهُمْ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ لَهُ 👉; لَيْسَ بِفَرَّارٍ ⭕الله تعالی میداند پرچم را به دست چه کسی بدهد تا اینکه پیروزی را رقم بزند و بر چه کسی جبرییل و میکاییل را بفرستد و بر چه کسی نفرستد.
قران به سر گذاشتن بدعت نیست! در کتب اهل سقیفه(بخوانید نفوذ یهود) چنین امده؛ شکایت مولا علی علی علیه السلام به الله متعال از غصب حق خویش : 33376- عن أبى صالح الحنفى قال : رأيت على بن أبى طالب أخذ المصحف فوضعه على رأسه ثم قال اللهم إنهم ما فيه فأعطنى ما فيه ثم قال اللهم إنى قد مللتهم وملونى وأبغضتهم وأبغضونى وحملونى على غير طبيعتى وخلقى وأخلاق لم تكن تعرف لى فأبدلنى بهم خيرا منهم وأبدلهم بى شرا منى اللهم أمت قلوبهم ميت الملح فى الماء يعنى أهل الكوفة 📚(ابن عساكر) [كنز العمال 36581] 📚أخرجه ابن عساكر (42/534) . شعبة: أنبأنا محمد بن عبيد (2) الله الثقفي، سمع أبا صالح يقول: شهدت عليا وضع المصحف على رأسه، حتى سمعت تقعقع الورق فقال: اللهم إنى سألتهم ما فيه، ، اللهم إني قد مللتهم وملوني، وأبغضتهم وأبغضوني، وحملوني على غير أخلاقي، فأبدلهم بي شرامني، وأبدلني بهم خيرا منهم، ومث (3) قلوبهم ميثه الملح في الماء 📚سیر اعلام نبلاء وبلفظ منعونی ان اقوم ؛ یعنی نگذاشتند احکام قران را اجرا کنم : وقال يعقوب بن أبي سفيان: ثنا عبد العزيز بن عبد الله الاريسي ثنا إبراهيم بن سعيد، عن شعبة عن أبي عون - محمد بن عبد الله الثقفي - عن أبي صالح الحنفي قال: رأيت علي بن أبي طالب أخذ المصحف فوضعه على رأسه حتى أني لارى ورقه يتقعقع قال ثم قال: اللهم إنهم منعوني أن أقوم في الامة بما فيه فأعطني ثواب ما فيه، ثم قال: اللهم إني قد مللتهم وملوني وأبغضتهم وأبغضوني، وحملوني على غير طبيعتي وخلقي وأخلاق لم تكن تعرف لي، اللهم فأبدلني بهم خيرا منهم، وأبدلهم بي شرا مني، اللهم أمت قلوبهم موت الملح في الماء. 📚البداية والنهاية - ابن كثير 💠ابو صالح حنفی میگه دیدم علی بن ابی طالب علیه السلام را که قرآن را ‌گرفت و بر سر ‌گذاشت، بطوریکه ورقه هایش حرکت میکرد پس می‌فرمود: خدایا آن‌ها مانع شدند که من در میان امت آنچه که درآنست را اجرا کنم پس خدایا ثواب آن را به من عطا فرما ، خدایا همانا اینان از من ملول و مبغوض گشتند ومن هم از انان و مرا متهم ساختند بارالها بهتر از آنان را به جای آنان بر من عنایت فرما و بدتر از من را به جای من نصیب آنان بنما. بارخدایا، دل‎های آنان را بگداز و آب کن، چنان که نمک در آب منحل می‏شود . 📌رجاله رجال الصحیحین
امام علی علیه السلام طبق حدیث بخاری، بهترینه بهترین مردم روی زمین است✅ روایتی در بخاری بدین وجه امده؛ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ رَضِیَ اَللهُ عَن‍‍‍‍ْهُمَا  قَالَ: قَالَ لَنَا رسول الله صلی الله علیه و ال يَوْمَ الْحُدَيْبِيَةِ؛ «أَنْتُمْ خَيْرُ أَهْلِ الأرْضِ». وَكُنَّا أَلْفًا وَأَرْبَعَ مِائَةٍ، وَلَوْ كُنْتُ أُبْصِرُ الْيَوْمَ لأرَيْتُكُمْ مَكَانَ الشَّجَرَةِ». (بخارى: 4155) جابر بن عبد الله رضی الله عنه می‌گوید: رسول الله صلی الله علیه و ال روز حدیبیه، خطاب به ما كه هزار و چهار صد نفر بودیم، فرمود:👈 «شما، بهترین مردم روی زمین هستید».👉 جابر می‌گوید: اگر امروز می‌دیدم (نابینا نبودم) جای آن درخت را به شما نشان می‌دادم 📌از طرفی در صحیح مسلم هست که بیعت بر عدم فرار بوده: وَأخرج مُسلم وَابْن جرير وَابْن مرْدَوَيْه عَن جَابر رَضِي الله عَنهُ قَالَ: كُنَّا يَوْم الْحُدَيْبِيَة ألفا وَأَرْبَعمِائَة فَبَايَعْنَاهُ وَعمر رَضِي الله عَنهُ آخذ بِيَدِهِ تَحت الشَّجَرَة وَهِي سَمُرَة وَقَالَ: بَايَعْنَاهُ على أَن لَا نفر وَلم نُبَايِعهُ على الْمَوْت ---------------- بعد از این بیعت بود که الله تبارک و تعالی ایه فتح را نازل کردند: قَدْ رَضِيَ اللهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما في قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَريباً و در تفسیر این ایه جنگ خیبر امده: ( أَثابَهُمْ فَتْحاً قَريباً) حدثنا ابن المثنى، قال: ثنا محمد بن جعفر، قال: ثنا شعبة، عن الحكم، عن ابن أبي ليلى (وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) قال: خيبر. حدثنا بشر، قال: ثنا يزيد، قال: ثنا سعيد، عن قتادة (وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) وهي خيبر. حدثنا ابن عبد الأعلى، قال: ثنا ابن ثور، عن معمر، عن قتادة، قوله (وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) قال: بلغني أنها خيبر. تفسیر طبری📚 -------------- ولی تا انجا که الحمدالله ابوبکر و عمر در جنگ خیبر فرار کردند و بطریق اولی، حدیث مذکور «أَنْتُمْ خَيْرُ أَهْلِ الأرْضِ» شامل این دو نمیشه ۳۶۸۷۹... عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ بِالنَّاسِ فَلَقِيَ أَهْلَ خَيْبَرَ , فَرَدُّوهُ وَكَشَفُوهُ هُوَ وَأَصْحَابَهُ فَرَجَعُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُجِبْنَ أَصْحَابَهُ وَيُجِبْنَهُ أَصْحَابُهُ , قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «§لَأُعْطِيَنَّ اللِّوَاءَ غَدًا رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ» قَالَ 📚مصنف، ابن ابی شیبة
⭕عمر بن الخطاب مومن نیست عن فَضَالَة بْن عُبَيْدٍ ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ: أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِالْمُؤْمِنِ؟ مَنْ أَمِنَهُ النَّاسُ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ، وَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ النَّاسُ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ ، وَالْمُجَاهِدُ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ فِي طَاعَةِ اللهِ ، وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ الْخَطَايَا وَالذَّنُوبَ إسناده صحيح✅ ✍ایا شما را باخبر سازم از اینکه مومن چه کسی است؟کسی است که مردم او را بر مال و جانشان امین (بی آزار و امانت دار) بدانند. و مسلمان کسی است که مردم از دست و زبانش در امان باشند.و مجاهد کسی است که بر علیه نفسش در اطاعت اوامر الله جهاد می کند (بر سختی هایش صبر می کند)و مهاجر کسی است که از گناهان و اشتباهات هجرت و دوری گزیند. سنن ابن ماجه📚 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حال سیره عمر بن الخطاب: ↓↓↓ یَا ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَا تَکُونَنَّ عَذَابًا عَلَى أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ . 📚صحیح مسلم ، ج ۶ ، ص۱۷۹، کتاب الآداب، باب الاستیذان ❌ای پسر خطاب ! بر اصحاب رسول خدا عذاب نباش . مشاهده تواتر اخلاق عمر بن الخطاب•← اینجا