eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
139 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
⃟🌿 ⃟🌺 💠سوره 26. شُعراء آيه 27-31 آيه🔹 قَالَ إِنَّ رَسُولَكُمُ الَّذِى أُرْسِلَ إِلَيْكُمْ لَمَجْنُونٌ قَالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَمَا بَيْنَهُمَآ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ قَالَ لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلَهاً غَيْرِى لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكَ بِشَىْ ءٍ مُّبِينٍ قَالَ فَأْتِ بِهِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ ترجمه🔹 (فرعون) گفت: قطعاً پیامبرتان كه به سوى شما فرستاده شده، سخت دیوانه است. (موسى) گفت: (او) پروردگار مشرق و مغرب و آنچه میان آن دو است مى باشد، اگر تعقّل كنید. (فرعون) گفت: (اى موسى!) اگر معبودى غیر از من برگزینى قطعاً تو را از زندانیان قرار خواهم داد. (موسى) گفت: (حتّى) اگر نشانه ى آشكارى برایت بیاورم (كه رسالت مرا اثبات كند)؟ (فرعون) گفت: اگر راست مى گویى آن نشانه را بیاور. نکته ها🔸 در آیه ى 27 مى بینیم كه فرعون براى جبران حقارت خود، سخت ترین لحن ها را با زشت ترین نسبت ها در مورد موسى به كار برد. در ادبیات عرب براى تأكید یك مطلب از حروف و كلماتى استفاده مى كنند، كلمه ى «اِنّ» و حرف «لام» در كلمه ى «لَمجنون» و جمله ى اسمیّه آوردن، نشانه ى تأكید بر نسبت نارواى اوست. پيام ها🔸 1- طاغوت ها هنگام روبرو شدن با حقّ طفره مى روند. (هر بار كه موسى استدلال و بیانى داشت، فرعون به جاى پاسخ دادن به موسى، چون نگران از دست دادن مردم بود، با آنان حرف مى زد.) «قال لمَن حَوله - قال اِنّ رسولكم» 2- مستكبر هرگز حقّ را نمى پذیرد و خود را از مردم جدا مى داند. «رسولكم - ارسل الیكم» یعنى پیامبر شما، نه من. 3- از قوى ترین حربه هاى مخالفان انبیا، نسبت نارواى جنون است. «لمجنون» آرى كسى كه از استدلال عاجز باشد، دست به تهمت و ناسزاگویى مى زند. 4- از هماهنگى قوانین و نظام ثابتى كه بر زمین و آسمان، مشرق و مغرب و بر همه ى موجودات جهان حاكم است، مى فهمیم كه جهان هستى با مدیریّت واحدى اداره مى شود. «ربّ المشرق والمغرب ...» 5 - مبلّغ ومربّى نباید از بحث خسته شود، باید استدلال خود را تكرار كند و سعه ى صدر داشته باشد. «ربّ السموات والارض»، «ربّكم و ربّ آبائكم»، «ربّ المشرق والمغرب» 6- تهمت ها، اولیاى خدا را از هدف ها منحرف نمى كند. «رسولكم... لمجنون قال ربّ المشرق والمغرب» 7- رسیدن به توحید، به تعقّل نیاز دارد. (كفر و شرك، محصول بى عقلى است). «ان كنتم تعقلون» (اندیشیدن مردم، بزرگ ترین خطر براى مستكبران است). 8 - انبیا مؤدّب سخن مى گویند. (فرعون به موسى علیه السلام گفت: «لمجنون»، امّا موسى گفت: اگر بیاندیشید سخن مرا مى فهمید). «ان كنتم تعقلون» 9- تهدید، حربه ى دیگر طاغوت هاست. «لأجعلنّك من المَسجونین» (رهبران دینى باید آماده ى سختى ها باشند). 10- در نظام طاغوتى، خفقان و خشونت حاكم است و افراد زیادى در زندان به سر مى برند. «من المَسجونین» 11- آن جا كه منطق تأثیر نكرد، معجزه لازم است. «بشى ء مبین» 12- آمادگى قبلى، شرط موفقیّت و پیروزى بر دشمن است. موسى مى دانست كه عصا را اژدها مى كند و كف دستش نورانى مى شود، لذا با قدرت گفت: «جئتك بشى ء مبین» 13- معجزه ى انبیا حقیقت دارد و مردم به خوبى درك مى كنند. «مبین» ⃟🌿 ⃟🌺 💠سوره 26. شُعراء آيه 32, 33 آيه🔹 فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِىَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِىَ بَيْضَآءُ لِلنَّظِرِينَ ترجمه🔸 پس عصاى خود را بیفكند، پس ناگهان آن عصا اژدهایى آشكار شد. و دست خود را (از گریبانش) بیرون آورد، پس ناگهان آن دست براى تماشاگران سفید و درخشان نمود. نکته ها🔻 مراد از كلمه ى «نَزع» در اینجا، بیرون آوردن دست از جیب و گریبان است. اژدها شدن عصا، ده مرتبه ونورانى شدن دست موسى علیه السلام، پنج مرتبه در قرآن آمده است. در اوّلین مرحله اى كه موسى عصا را رها كرد به صورت مار كوچكى درآمد، چنانكه در سوره نمل آیه ى 10 آمده: «جانٌّ وَلىَّ مُدبراً»، ولى در برابر طاغوتِ گردنكش، به صورت اژدها در آمد و این شاید به خاطر آن باشد كه براى هر مخاطبى باید حرفى زد وعملى انجام داد. پيام ها🔸 1- معجزات انبیا چون وابسته به قدرت الهى است، نیاز به تمرین ندارد و لازم نیست تدریجى باشد. «فاذا هى» (یعنى عصا ناگهان مار شد) 2- در برابر افراد سركش باید كارى چشمگیر وكوبنده انجام داد. «ثُعبان مبین» 3- معجزات انبیا روشن و روشنگر است، نه وهم و خیال. «مبین» 4- در كنار معجزه اى دلهره آور، دست سفید و نورانى، رمز صفا و محبّت است. «ثُعبان - بیضاء» 5 - براى تأثیر كلام حقّ، از همه ى شیوه هاى صحیح بیم و امید استفاده كنید. «ثُعبان - بیضاء» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎 📣امیرالمومنین(ع) ✍️ برای پدر و آموزگارت از جای خود برخیز، هرچند فرمانروا باشی. 👈 غررالحکم حدیث 2341 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد مرتضی مطهری: ✘ تا چیزایی که خدا باید ازمون بگیره رو نگیره: چیزی قابل دادن نیست❗️ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
انسان شناسی ۲۳۹.mp3
10.15M
۲۳۹ بعضی از عملها خطرناکند، و ممکن است اثرات عملهای نیک انسان را نابود کنند، اما سه عمل بقدری خطرناکند، که اگر در انسان باشند، حتماً همه‌ی اعمال نیک انسان را نابود می‌کنند! اولینش را در این پادکست می‌آموزیم. 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
   ✘ سلطان خانه‌ی شماست: کودک شما ، قبل از هفت سالگی! ✘ اما دو جا، باید جلوی او بایستید، و این سلطان را محدود کنید. 🌐 آپارات Media.montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
🎁 هدیه : ویژه روز معلّم فردا روز معلّمه! و دغدغه و تکاپوی این روزای کودکان ما، حول همین ماجرا داره می‌گذره. بالا و پایین‌هایی که خودمون هم، برای تهیه‌ی هدیه روز معلّم، در چنین روزایی گذروندیم، خاطرات ماندگار زیادی رو برامون ثبت کردند. قصه‌ی ویژه‌ی امشب، تقدیم به همه دسته‌گلای شما. ※ برای شنیدنِ قصه کلیک کنید 👈 لینک قصه هدیه Kids.montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
🍂حلّال تمام مشکلاتی ای عشق تنها تو بهانه حیاتی ای عشق... 🍂برگرد که روزمرگی ما را کُشت الحق که سفینه النجاتی ای عشق... 🌸 إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین ۞اللّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَحبِسُ الدُّعا۞ تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892479.mp3
3.79M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیه34_35_36_37_38_39 سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=162994 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠سوره 26. شُعراء آيه 34-39 آيه🔹 قالَ لِلْمَلَإِ حَوْلَهُ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلِيم يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَ ابْعَثْ فِى الْمَدَآئِنِ حَاشِرِينَ يَأْتُوكَ بِكُلِ ّ سَحَّارٍ عَلِيمٍ فَجُمِعَ السَّحَرَةُ لِمِيقَاتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ وَقِيلَ لِلنَّاسِ هَلْ أَنتُم مُّجْتَمِعُونَ ترجمه🔸 (فرعون) به اشرافیان اطرافش گفت: همانا این مرد، ساحرى كاردان است. او مى خواهد با سحرش شما را از سرزمینتان آواره كند، پس چه رأى و دستور مى دهید؟ گفتند: به موسى و برادرش فرصت بده و در تمام شهرها افرادى را براى گردآورى (ساحران) اعزام كن. تا هر ساحر ماهرى را نزد تو بیاورند. پس ساحران در موعدِ روزى معلوم، گردآورى شدند. و به مردم گفته شد: آیا شما نیز جمع مى شوید؟ نکته ها🔻 فرعون با موسى چند نوع برخورد كرد: الف: تحقیر: «ألم نُربّك فینا ولیداً» آیا ما تو را بزرگ نكردیم. ب: استهزا: «لمجنون» تو دیوانه هستى. ج: تهدید: «من المَسجونین» تورا زندانى مى كنم. د: تهمت سحر: «لساحر علیم» تو ساحر هستى. ه : تهمت توطئه: «یرید أن یخرجكم» تو قصد شورش دارى. در آیات مربوط به گفتگوى موسى با فرعون، حرفى از هارون نیست و این به خاطر آن است كه موضع رسمى باید از طرف رهبر تعیین شود. مراد از جمله «فماذا تأمرون»، فرمان مشورتى است. چون مشاوران نظر خود را در قالب امر و فرمان مى گفتند. مانند: «أرجِه وأخاه» به موسى وبرادرش فرصت بده وبه زندان نیفكن. حضرت موسى و فرعون در مورد زمان و مكان مراسمِ مقابله ى ساحران با موسى، با یكدیگر به توافق رسیدند. «لمیقات یوم معلوم» از مردم خواسته شد تا در مكان و زمان موعود حاضر شوند، زیرا این حضور و اجتماع باعث مى شد تا موسى و هارون احساس تنهایى كنند و ساحران نیرو گیرند و غوغاسالارى تبلیغاتى به راه اندازند. اطرافیان بى اراده و متملّق، حتّى در كلمات تقلید مى كنند. جمله هاى «لساحر علیم» و «یرید ان یخرجكم من ارضكم» در این دو آیه از زبان فرعون است، ولى در سوره ى اعراف آیات 109 و 110، همین كلمات از زبان اطرافیان اوست و حتّى حرفى كم و زیاد نكرده اند. پيام ها🔸 1- طاغوت ها تبلیغات شیطانى خود را با تأكید و قاطعیّت بیان مى كنند. «اِنّ هذا لساحر علیم» («انّ»، حرف «لام» و جمله ى اسمیّه همه نشانه ى تأكید است.) 2- فرعون براى آن كه ساحران را در مبارزه با موسى تشویق و تحریك كند، از موسى به عنوان «ساحر علیم» یاد كرد. «لساحرعلیم» 3- دروغگو كم حافظه است. فرعونیانى كه به موسى نسبت جنون مى دادند؛ «لمجنون» اكنون او را ساحرى ماهر و آگاه مى خوانند: «لساحر علیم» 4- وطن دوستى و انگیزه ى مالكیّت، از غرائز انسان هاست و فرعون براى تحریك مردم علیه موسى این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت: او شما را آواره و مالكیّت شما را لغو خواهد كرد. «یخرجكم من ارضكم» 5 - دروغ، تزویر وعوام فریبى، شیوه ى طاغوت است. (كلمه ى «ارضكم»، براى عوام فریبى وكلمه ى «بسحره» دروغى واضح بود.) 6- طاغوت ها هنگام قدرت و تسلّط، همه چیز را از آن خود مى دانند، «ألیس لى ملك مصر»(12) ولى هنگام احساس خطر مردم را به صحنه مى كشند. «ارضكم» 7- طاغوت ها به زیردستان خود نیازمندند و از آنها راه و چاره مى طلبند. «فماذا تأمرون» فرعونى كه به موسى مى گوید: اگر معبودى غیر از من بگیرى تو را زندان مى كنم، امروز محتاج اطرافیان است. 8 - زمان فرعون، دوران رواج سحر و جادو بوده است. «سحّار علیم» 9- اگر متخصّصین، متعهّد نباشند در خدمت فرعون ها در مى آیند. «یأتوك» 10- همایش و سمینار كارشناسان، سابقه ى طولانى دارد. «یأتوك بكلّ سحار علیم» 11- طاغوت ها براى رسیدن به اهداف خود، از كارشناسان سوء استفاده مى كنند ما چرا استفاده ى خوب نكنیم؟ «یأتوك بكلّ سحّار علیم» 12- فرعون تمام توان خود را بكار گرفت. «بكلّ سحّار» 13- زمان و مكان در حركات تبلیغى مؤثّر است. «یوم معلوم» 14- براى طاغوت ها جلب افكار عمومى و حضور مردم در صحنه مهم است. «هل انتم مجتمعون» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج