eitaa logo
تصریح (تفکر و تأمل و تعقل)
75 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گاهی روضه را باید اینطور شنید!.......
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از اینستاگرام فاصله بگیرید، همه چیز رو متلاشی می‌کنه… 🔺من در خانه‌ام اینستاگرام را حرام اعلام کرده‌ام… استاد عزیزی 🎙
💠زیارت عاشورا را آگاهانه‌تر بخوانیم 🔹در زیارت عاشورا حدود هجده دعا داریم و متناسب با آن، هجده مقام از خدا می‌خواهیم 🔹بعضی از این مقام ها به‌قدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمی‌توانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد 🔻و اما آن مقام‌ها: مقام خونخواهی امام حسین علیه‌السلام 🔸ان یرزقنی طلب ثارک اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابی‌عبدالله، امام زمان است ✅مقام وجاهت عندالله (آبرومندی نزد خدا) 🔸اللهم اجعلنی عندک وجیها ✅مقام معِیَّت و همراهی با معصوم 🔸ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة مع امام منصور این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشته‌اند ✅مقامی حیات طیبه 🔸اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد ✅مقام شهادت 🔸و مماتی ممات محمد و آل محمد چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهم‌السلام، با شهادت بوده ✅مقام محمود 🔸ان یُبِلِّغنی المقام المحمود در قرآن آیه‌ای داریم که به پیامبر می‌گوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمی‌رسد (لا یملکون الشفاعة؛ شفاعت به هر کس نمی‌رسد) حالا یک مقامی هست که از شفاعت‌شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت‌کردن است و ما در این فراز، این را از خدا می‌خواهیم ✅مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم 🔸لقد عظمت الرّزِیّة… بک علینا… و اسئل الله بحقکم… ان یعطینی بمصابی بکم (یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم می‌دانم) 🔸الحمد لله علی عظیم رزِیّتی (دقیقاً در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش می‌داند) این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید درباره‌اش بحث کرد حکایت زیارت عاشورا، حکایت یکی‌شدن با اهل‌بیت علیهم‌السلام است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم ✅مقام برائت (برای دوری و تبرّی‌جستن از بعضی جریان‌ها و افراد و نیز بعضی خصوصیت‌ها) 🔸و بالبرائة من اعدائکم ✅مقام لعن این مقام، آن‌قدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد اول صدتا لعن می‌دهیم و بعد صد سلام (جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب) که اگر خانه دل جارو نکرده باشی در حقیقت لعن روزانه به خود می‌فرستی 🔸اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده می‌شود، چون ما مردم اصلاً تا قبل از ظهوراطلاع نداریم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بوده‌اند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کرده‌اند ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمی‌دانیم و درک نمی‌کنیم اصل برائت در آن زمان اتفاق می‌افتد ✅مقام سِلم 🔸انی سلم لمن سالمکم و ولیّ لمن والاکم این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهل‌بیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان ✅مقام حَرب 🔸حرب لمن حاربکم این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهل‌بیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر ✅مقام ایثار ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست می‌کنیم و لااقل ادای آن را درمی‌آوریم ایثار یعنی بذل بهترین‌ها، و ما در زیارت عاشورا بهترین داشته‌های خود را فدای امام می‌کنیم 🔸بابی انت و امی ✅مقام قربة الی‌الله باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّ‌خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن می‌شود 🔸اللهم انی اتقرب الیک ✅مقام دوستی و نزدیکی به اهل‌بیت 🔸انی اتقرب الی الله و الی رسوله این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی‌الله است ✅مقام معرفت اهل‌بیت 🔸اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم (چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة) ✅مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن و هر لحظه رنگ عوض نکردن 🔸ان یثبّت لی عندکم قدم صدق 🔸ثبّت لی قدم صدق عندک مع‌الحسین ✅مقام رجعت که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد رجعت فقط برای برخی مؤمنین و برخی کفار اتفاق می‌افتد 🔸و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور طلب خونخواهی با امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فقط در صورت رجعت برای ما مقدور خواهد بود ✅مقام درود و صلوات خدا 🔸اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمی‌کنیم (یعنی الآن و اینجا و همه روزهای عمرم) 🔸و لا جعله الله آخر العهد منی (یعنی الی‌الابد باشد و نه محدود به حال)
🔴 یک جواب نقطه زن کوتاه و حق 👌 وادادگی و ضعف و ترس نشان دادن برخی مسئولان مثل ظریف در داخل ایران منجر به گستاخی و جسارت دشمن در ترور شهید سلیمانی شد...
📍افق دید و سطح نگاه سعید جلیلی قابل الگوبرداری است. 🔺در ایام پس از انتخابات، تحلیل‌های مختلفی از نخبگان و تاثیرگذاران سیاسی دیده‌ایم. 🔻برخی هنوز درگیر مسائل سطحی رقابتی هستند. اصلا متوجه نشده‌اند که انتخابات تمام شده است و نمی‌دانند که اصلا انتخابات جای رقابت برای رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری نیست. 🔺 انتخابات در وهله اول یک رقابت در سطح ملی است که با مشارکت حداکثری حاصل می‌شود و پیروز و بازنده ندارد، یا همه پیروزند و یا همه بازنده‌اند که خدا را شکر مشارکت در دور دوم افزایش پیدا کرد، هرچند که 50 درصد در انتخابات شرکت نکردند و باید صدای آن‌ها هم شنیده شود. 🔻انتخابات در وهله دوم، یک انتخاب است و وظیفه ما شناخت و شناساندن گزینه‌های مختلف است، که با اتمام پایان رای گیری، موظف به کمک کردن به منتخب مردم هستیم. 🔻سعید جلیلی الگوی کم‌نظیری در عرصه سیاست است. ناراحت نیست که انتخاب نشده است و دست روی اختلافات، تهمت‌ها و بداخلاقی‌های رقبا نگذاشته است و به معنی واقعی کلمه در این زمینه سکوت کرده است. 🔺با همه اختلاف نظرها و بداخلاقی‌های رقبای انتخاباتی، خود را موظف به کمک به دولت مستقر می‌داند و این یک امر حقیقی است و نه نمایشی، چرا که امتحان خود را در جهت کمک به مسائل اصلی کشور و مردم پس داده است.
✏️دولت اجماع ملی، دولت سهامی خاص است. 🔸آقای رئیس‌جمهور منتخب، گفته است: «به همه گفته‌ایم برای تشکیل کابینه، آدم معرفی کنید. هر کسی آدم خودش را معرفی می‌کند». باید از آقای رئیس، پرسید مگر غیر از این، انتظار داشتید؟ اجماع ملی در واقع به معنای کنار آمدن خواص و قدرتمندان با یکدیگر است. اجماع ملی، یعنی صاحبان قدرت، آن را میان یکدیگر تقسیم نمایند و دولت اجماع ملی، یعنی دولت سهم‌دهی به خواص. 🔸حال آنکه امیرالمومنین(علیه‌السلام) در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه شریف، می‌فرماید: «لَيْسَ اَحَدٌ مِنَ الرَّعِيَّةِ اَثْقَلَ عَلَى الْوالى مَؤُونَةً فِى الرَّخاءِ، وَ اَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِى الْبَلاءِ، وَ اَكْرَهَ لِلاِْنْصافِ، وَ اَسْاَلَ بِالاِْلْحافِ، وَ اَقَلَّ شُكْراً عِنْدَ الاِْعْطاءِ، وَ اَبْطَاَ عُذْراً عِنْدَ الْمَنْعِ، وَ اَضْعَفَ صَبْراً عِنْدَ مُلِمّاتِ الدَّهْرِ مِنْ اَهْلِ الخاصَّةِ. وَ اِنَّما عِمادُ الدّينِ، وَ جِماعُ الْمُسْلِمينَ، وَ الْعُدَّةُ لِلاَْعْداءِ الْعامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ، فَلْيَكُنْ صَغْوُكَ لَهُمْ، وَ مَيْلُكَ مَعَهُمْ.» 🔸مولای متقیان به مالک اشتر می‌فرماید: نورچشمی‌ها و خواص، از همه، صبرشان کمتر و کمکشان ضعیف‌تر و ناقابل‌تر است. در حالیکه آنکه از همه بیشتر به درد می‌خورد مردم‌اند. 🔸از طرفی دولت اجماع ملی -بخوانید سهامی خاص- ایده مشخصی برای اداره کشور نخواهد داشت. هر یک از خواص، کشور را به سویی خواهد کشاند که یا منطبق بر منافع اوست یا مبتنی بر ایده‌های او. در واقع، چنین دولتی، دچار چندصدایی و تفرقه خواهد شد و‌ نخواهد توانست بار اداره امور کشور را به سرمنزل مقصود برساند. توضیح آنکه هر چند وجود چندصدایی در عرصه عمومی، عیب محسوب نمی‌شود، اما در خصوص دولت یک نقیصه بزرگ است. دولت چندصدا همانند خودرویی است که هر یک از چرخ‌هایش به یک سو حرکت می‌کنند! 🔸علی‌ای‌حال، در مورد دولتی که ایده مشخصی برای اداره کشور، جز طالبان خواندن طرف مقابل، نداشته است، بروز چنین شرایطی دور از انتظار نبود. آنچه در حال حاضر از دولت و شخص رئیس‌جمهور منتخب، انتظار می‌رود این است که به اشتباه خود اعتراف کند، دور «دولت اجماع ملی» را خط بکشد و یک دولت یکدست،همراستا، قوی، منسجم و همراه با یک یا چند ایده مشخص، در اداره کشور تشکیل دهد. ✍️سجاد ساکنی
🟢 ذوق ادبی شیخ مؤسس آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری و دفاع از حاج آقا روح الله خمینی رحمة الله علیهما🟡 ✍️نقل از : کانال میراث علمی سلف