eitaa logo
موسسه فقه اقتصادی طیبات
1.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
349 ویدیو
44 فایل
📣 کانال رسمی موسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی طیبات 🇮🇷 مجموعه ای حوزوی با همکاری جمعی از روحانیون متخصص در علوم اقتصادی و فقه معاملات 👤 ادمین کانال: 👤 @tayebat_admin1 🌐 آدرس سایت: 🌐 https://www.Tyb.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣ جلسه ششم بحوث فقهیه 🎯 موضوع : بررسی چالشهای فقهی سهام عدالت ⏲ زمان : چهارشنبه ۱ اسفند، ساعت ۱۴/۳۰ الی ۱۷ 🏢 مکان : حرم مطهر، سالن امام خامنه ای 🔵 از همه دوستان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. 🌐 لینک عضویت در ((گروه بحوث فقهیه)): 👥http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff
💢 عنوان: ناکارآمدی اسلامی‌سازی اقتصاد سرمایه‌داری 📌در حالی دهه چهارم انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم که علی‌رغم دستاوردهای علمی در حوزه علمیه، گفتمان‌های متفاوتی از درون حوزه شنیده می‌شود؛ مانند این مسئله که فقه نظامات نداریم و یا اینکه حوزه علمیه در عرصه مسائل روز همچون اقتصاد اسلامی کار چندانی نکرده است. از سوی دیگر... ✨ برای مشاهده متن کامل خبر بر روی لینک 👇 کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10108 🆔 @tayebat_public
#اخبار_سایت #مطالب_سایت‌ #بیمه #تأمین_اجتماعی 💢 عنوان: مفاهیم و تعاریف بیمه اجتماعی و تأمین اجتماعی ✨ برای مشاهده متن مطلب بر روی لینک 👇 کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10143 🆔 @tayebat_public
#اخبار_سایت #مطالب_سایت‌ #بیمه #بیمه مسئولیت 💢 عنوان: بیمه مسئولیت و انواع و خطرات تحت پوشش آن‌ها 📌بیمه مسئولیت، بخشی از سیستم بیمه‌‌های عمومی است. که به طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق و مسئولیت‌‌های یکدیگر و تأمین امنیت حرفه‌‌‌ای مشاغل و فعالیت‌‌ها، تاثیر گذار می‌باشد. در این مقاله به معرفی انواع بیمه مسئولیت می‌پردازیم. ✨ برای مشاهده متن مطلب بر روی لینک 👇 کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10187 🆔 @tayebat_public
💢 عنوان: برگزاری چهارمین دوره آموزشی فقه اصناف 📌در این دوره آموزشی تعداد ۲۵ نفر از طلاب و مدرسین محترم از استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، قزوین، قم، مرکزی، و همدان حضور داشتند. ✨ برای مشاهده متن کامل خبر بر روی لینک👇 کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10288 🆔 @tayebat_public
💢عنوان: برگزاری دوره دوم کلاس آموزشی فقه اصناف 📌در این دوره آموزشی که با همکاری بسیج اصناف استان قم و مؤسسه فقه اقتصادی طیبات در سالن همایش اتاق اصناف استان قم برگزار گردید، حدود ۵۰ نفر از برادران و خواهران شاغل در مشاغل مختلف جهت آموزش احکام شرعی کسب و کار شرکت نمودند.... ✨ برای مشاهده متن کامل خبر بر روی لینک👇 کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10298 🆔 @tayebat_public
💢 عنوان: مردی كه با یك دعا پولدار شد! 📌ثعلبه انصارى مردى از اهالى مدینه بود و در آن شهر مقدس روزگار مى گذرانید. روزى نزد پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم آمد و گفت: یا رسول الله! از خداوند بخواه كه مال و ثروتى به من موهبت فرماید. پیغمبر فرمود: اى ثعلبه! برو قناعت... ✨ برای مشاهده متن کامل خبر بر روی لینک 👇 کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10378 🆔 @tayebat_public
💢عنوان: کار و اشتغال در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم 📌 «اشتغال» امروزه در جامعه ما، یکی از مسائل اساسی و موضوعات مورد بحث می باشد، و هرکس نسبت به فراخور حالش و براساس رشته تخصصی و اندیشه های خود، در مورد چگونگی اشتغال جوانان و آداب و شیوه های کار، علل و انگیزه های بیکاری، انواع مشاغل، اولویت انتخاب... ✨ برای مشاهده متن کامل خبر بر روی لینک 👇 کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10385 🆔 @tayebat_public
⬅️ جلسه بحوث فقهی طیبات (نشست تخصصی ویژه) ❎با اطلاع دانش پژوهان موسسه بخصوص عزیزان جلسه بحوث فقهی می رساند جلسه بحوث این هفته به صورت ویژه به جای روز چهارشنبه در روز پنجشنبه ۱۶ اسفند ساعت ۹صبح تا ۱۲ ظهر در قالب نسشت فقهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر معصومی نیا و حجت الاسلام و المسلمبن دکتر ثابت و با دبیری استاد عبادی در محل مدرسه امام کاظم علیه اسلام ساختمان امام جواد طبقه سوم سالن کنفرانس سلمان فارسی برگزار می شود. ✅ موضوع جلسه: موضوع شناسی خلق پول بانکها و بررسی فتوای حضرت آیت الله مکارم مبنی بر اکل مال بودن خلق پول توسط بانکها. انشاالله دوستان با حضور به موقع و فعالشون از جلسه استفاده کافی ببرند. 🌐 لینک عضویت در ((گروه بحوث فقهیه)): 👥http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
🌹پيامبر اڪرم صلي اللہ عليہ و آلہ و سلم مي‌فرمایند: 💠مَڹ عَظَّمَ صاحِبَ دُنيا و أحَبَّہُ لِطَمَعِ دُنياهُ، سَخِطَ اللّہُ علَيہِ و ڪاڹَ في دَرَجَةٍ مَعَ قاروڹَ في التّابوتِ الأسفَڸِ مِڹ النـّارِ💠 ❌هر ڪس ثروتمندے را بہ طمع [ماڸ و مناڸِ] دنياے او احترام بگذارد و دوستش بدارد خداوند بر وے خشم گيرد و در طبقہ پاييڹ دوزخ با قاروڹ در يڪ درجہ باشد... 📚 ميزاڹ الحڪمة ج ۱۲ ص ۴۲۰ ➣ @Hadis_Zolal
🔴  نپرداختن به عرصه های تخصصی فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است. ✔ آیت الله صادقی رشاد در همایش حوزه و آینده: 🔸 گرایش به سمت شئون جدید در فقه تخصصی هرگز به این معنی نیست که ما از فقه سنتی جدا شویم چراکه اگر کوتاه ترین فاصله ای با آن پیدا کنیم آن فقه جدید صحیح نخواهد بود و باید با همان دقت، استواری، استحکام و عمقی که در جواهر به کار رفته وارد حوزه های جدید شویم. نیازهای نوپیدا بسیار است که شاید پیشینه ای ندارد مثل مسأله ی بانک که در چند دهه ی اخیر به وجود آمده، طبیعی است که در فقه ما پیشینه ای نداشته باشد نظام بانکی امروز آلوده به رباست نه اینکه همه ی اعمالش ربوی است اما متأسفانه آلوده به ربا شده است چراکه ما در فقه ماهیت بانک را نفهمیده ایم. فضای مجازی نیز اینگونه است و فضای مجازی به تعبیر رایج همه ی ساعات و عرصه های حیات بشر را تحت پوشش قرار داده و فهم این مقوله لازم است و باید کسانی تخصص پیدا کنند تا فروع متناسب با اینها را به وجود بیاورند. 🔸امروز فقه رقیبی پیدا کرده است که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد و آن رقیب علوم انسانی است. امروز در جهان این علوم اسلامی است که شئون را اداره می کند و نه فقه، آیا امور اقتصادی، فرهنگی و … تابع اهداف فقهی و شرعی است؟! بلکه اینگونه نیست و ارتباط فقه یک ارتباط نسبی است. امروز اقتصاد در قبضه ی اقتصاد سکولار است و اقتصاددان ها که چه بسا متدین هم هستند اما از اقتصاد دینی چیزی بلد نیستند که البته بر آنها هم نمی توان عیب گرفت چراکه ایراد از بنده ی طلبه است. 🔸اگر در دنیای غرب سخن از تعارض علم و دین باشد آنجا تعارض در حقیقت میان الهیات و علوم انسانی است اما در ایران اگر سخن از تعارض علم و دین شود این تعارض فقه و علوم انسانی است و تا زمانی که به تولید علوم انسانی-اسلامی نپردازیم و فقه را با آ ن درنیامیزیم و به همان گستردگی علوم انسانی فقه را بسط ندهیم و فقه ما حرفی برای گفتن نداشته باشد ما میدان را باخته ایم و نپرداختن به عرصه های فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است لذا لازم است فقه، تخصصی شود. ️🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
💢 عنوان: نشست تخصصی خلق پول (تبیین موضوع و حکم) 📌 در این همایش که با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقامتی مدیریت حوزه علمیه، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام و بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم تشکیل شد، دکتر ثابت عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) العالمیه و مدیر... ✨ برای مشاهده متن کامل خبر بر روی لینک 👇کلیک نمایید. 📚 https://tyb.ir/?p=10441 🆔 @tayebat_public
📸 تصاویری از نشست تخصصی خلق پول (تبیین موضوع و حکم) 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
🔴اینک نوبت بانک های خصوصی است ✍دکتر جبرائیلی 🔹 آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به درستی گفته است: «بانک های نیروهای مسلح نسبت به بانک های خصوصی شرایط بهتری داشتند. ادغام بانک ها در نیروهای مسلح بود». 🔹ادغام بانک های نیروهای مسلح در بانک سپه، گام مهی بود که نیروهای مسلح برای اصلاح نظام بانکی کشور برداشتند. اینک نوبت دولت است که در یک ، کلیه بانک های کشور را دولتی کرده و اشتباه بزرگ و خانمان سوز ایجاد بانک های خصوصی و خصوصی سازی بانک های دولتی را جبران نمایند. 🔹پیش از انقلاب اسلامی، 36 بانک دولتی، خصوصی و خارجی در ایران فعالیت می کردند که پس از پیروزی انقلاب، همه این بانک ها ضمن ادغام در 6 بانک تجاری و 3 بانک تخصصی، دولتی شدند تا قدرت خلق پول و تخصیص منابع، صرفا در اختیار حاکمیت بوده و در راستای برنامه های ملی به کار گرفته شود. 🔹اما با اجرای سیاست های تعدیل ساختاری توسط دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی، بانک های خصوصی به آسمان اقتصاد ایران بازگشتند تا فاجعه ببارند و سیلی که امروز شاهد آن هستیم جاری کنند. در دوران آقای احمدی نژاد -که معتقدم تتمه سیاست های تعدیل در آن اجرا شد- طرحی برای خصوصی سازی بانک های دولتی آماده شد که دکتر حسین صمصامی از امضای آن خودداری کرد، اما با خداحافظی وی از وزارت اقتصاد، وزیر بعدی به عنوان یک افتخار این طرح را اجرا کرد تا عمق فاجعه بیشتر شود. امروز حدود 70 درصد نقدینگی کشور در بانک های خصوصی خلق می شود. 🔹لازمه اصلاح نظام بانکی کشور، انحصار خلق پول و تخصیص تسهیلات مالی در اختیار حاکمیت است. اینک که گام اول توسط نیروهای مسلح برداشته شده است، آقای جهانگیری و دولت محترم نیز گام های بعدی را بردارند و با ملی کردن کلیه بانک های خصوصی، به فاجعه ایجاد شده با سیاست های تعدیل، پایان دهند. 🔆 موسسه  فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلیپ: هزارتوی ادغام بانکهای نظامی 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
🔹فتوای آیت‌الله مکارم درباره بطلان قرارداد مضاربه بانکی به منظور تصفیه تسهیلات معوق 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
🌐 گزیده ای از بیانات سخنرانان همایش 🔷 دکتر توتونچیان از اعضای محترم تدوین کننده قانون عملیات بانکی بدون ربا برای قانون عملیات بانکی بدون ربا بسیار دلم میسوزد همچون فرزند ناخلف بدان می نگرم که به دام اعتیاد و جرم کشیده شده است ما از قانون عملیات بانکی بدون ربا انتظارات زیادی داشتیم ولی اکنون ۳۵ سال به واقع از عدم اجرای قانون می‌گذرد و نمی‌توانیم بگوییم این قانون اجرا شده است یک مورد مشارکت مدنی یافتید که صحیح اجرا شده باشد شخصا جایزه میدهم 🔷 دکتر فضلعلی مستشار محترم دادگاه تجدید نظر در بحث فعالیت‌های ربوی بانک ها مشکل اصلی مصوبات بانک مرکزی است وقتی که مدیران بانک‌ها مصوبات بانک مرکزی را اجرا کرده‌اند هر چند این مصوبات اشکال داشته باشد در بحث تعقیب کیفری با مشکل عدم سوء نیت مواجه هستیم 🔷دکتر محقق نیا عضو هیئت علمی دانشگاه علامه جامعه ما بانکداری را ربوی می داند و بین بانکداری بدون ربا و بانکداری فعلی تفاوتی مشهود نیست هرچند در تشخیص مسائل حکمی عرف حجیت ندارد ولی در مسائل موضوعی مراجعه به عرف می تواند راهگشا باشد به طور قاطع می توان گفت که حقوق کارمندان بانک‌ها از مال آمیخته به حرام داده می شود 🔷 دکتر امین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در کشورهای غربی به دلیل اصل شفافیت ربا به شکل موجود در جامعه ما رخ نمی دهد در بانکداری فرانسه به دلیل شفافیت فعالیت های اقتصادی ربا جرم انگاری شده است و ربا در سیستم بانکی آنها راه ندارد. 🔷 دکتر رجایی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در استمهال و تبدیل قرارداد ها به طور قاطع ربا رخ می دهد. 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
رای دیوان عالی کشور در مورد بطلان قرارداد صوری بانک 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
✅ امام على عليه السلام: ✳️ اَلْمَنيَّةُ وَلاَ الدَّنِيَّةُ، التَّقَلُّلُ وَلاَ التَّوسُّلُ.   ⬅️ مرگ آرى، زبونى هرگز، فقر آرى، وابستگى هرگز!
امام صادق عليه السلام: هر يك از شما كه مى خواهد دعايش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده اى كه مال حرامى در شكمش باشد يا مظلمه كسى به گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود . ميزان الحكمه جلد 4 صفحه 31 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
امام صادق عليه السلام: هر يك از شما كه مى خواهد دعايش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده اى كه مال حرامى در شكمش باشد يا مظلمه كسى به گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود . ميزان الحكمه جلد 4 صفحه 31 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
☘️ منظور از اقتصاد اسلامی چیست؟🤔 🔹استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: 🔹 وقتى مى‌گوييم: نيست، منظورمان اين است كه اسلام، دینی است که به ساماندهى زندگى اقتصادى فرامی‌‌خواند، همان‌گونه كه به ديگر جنبه‌هاى زندگى مى‌پردازد، نه این‌که علمی اقتصادی، از قبیل علم اقتصاد سياسى، به‌شمار بیايد. به ديگر سخن، اقتصاد اسلامى انقلابی براى دگرگون کردن واقعيت فاسد و تبديل آن به واقعيتی سالم است، نه از واقعيت. 🔹مثلاً وقتى كه اقتصاد اسلامى اصل را وضع مى‌كند، مدعى آن نيست كه دارد واقعيت تاريخى مرحله معينى از زندگى انسان را تفسير مى‌کند يا نتيجه قوانين طبيعى تاريخ را بيان می‌دارد... 🔹 بنابراين اقتصاد اسلامى عبارت است از: كشف شکل كامل زندگى اقتصادى بر طبق شریعت اسلام و بررسی انديشه‌ها و مفاهيم عامى كه در پس اين چهره رخ مى‌نماید، مانند نظريه جدايى از و نظريات ديگرى از اين دست. 🔹پس از آن، نوبت به اقتصاد اسلامى مى‌رسد تا روند و قوانين زندگى واقعى را در درون جامعه‌اى كه به‌طور كامل در آن پياده شده، کشف کند. بنابراين، پژوهشگر علمى، را به‌عنوان قاعده ثابت جامعه‌اى در نظر مى‌گيرد كه مى‌كوشد قوانين آن را بشناسد و رويدادهايش را به يكديگر مربوط سازد. 🔹اقتصاد اسلامى از اين نظر، شبيه براى دانشمندان اقتصاد سرمايه‌دارى است؛ چراكه آنان سرفصل‌های مكتبى خود را وضع کرده و سپس به تفسير واقعيت موجود در درون آن چارچوب پرداختند و طبيعت قوانين حاكم بر جامعه‌اى را كه در آن پياده شده، مورد مطالعه قرار دادند، و از این مطالعات آنان، به‌وجود آمد. 🔹به اين ترتيب، اين امكان وجود دارد كه علمى براى اقتصاد اسلامى شكل بگيرد؛ البته پس از آن‌که به بررسى واقعيت موجود در اين چارچوب بپردازد. حال سؤال اين است: چه موقع و چگونه مىتوان علم اقتصاد اسلامى را بنا گذاشت؟ همان‌گونه كه باورمندان به سرمايه‌دارى، علم اقتصاد سياسى را بنا نهادند یا به ديگر سخن، علمى را بنیان گذاشتند كه رويدادهاى جامعه سرمايه‌دارى را تفسير مى‌كند. 🔶 پاسخ اين است كه رويدادهاى زندگى اقتصادى بر يكى از اين دو پايه استوار است: 1️⃣. گردآورى رويدادهاى اقتصادى از تجربه واقعى زندگی و تنظيم علمى آن‌ها به‌گونه‌اى كه شرایط خاص و قوانين حاكم بر آن رويدادها را در عرصه همان زندگى اقتصادى كشف نمايد. 2️⃣. آغاز پژوهش علمى از مسلمات معینی که به عنوان در نظر گرفته مى‌شوند و در پرتو آن‌ها، رویکردهای اقتصادى و روند رويدادها نتيجه‌گيرى مى‌شود. ◀️ اقتصاد ما، ج ۱، ص ۳۸۰ 🔻 کانال سروش پژوهشگاه تخصصی شهید صدر: 🆔 @shahidsadr