eitaa logo
موسسه فقه اقتصادی طیبات
1.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
344 ویدیو
44 فایل
📣 کانال رسمی موسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی طیبات 🇮🇷 مجموعه ای حوزوی با همکاری جمعی از روحانیون متخصص در علوم اقتصادی و فقه معاملات 👤 ادمین کانال: 👤 @tayebat_admin1 🌐 آدرس سایت: 🌐 https://www.Tyb.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️رکوردشکنی عجیب مجلس/ تصویب ۳۳۱ماده قانون تجارت در ۱۰ دقیقه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: 🔹متاسفانه ۳۳۱ ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در مدت ۱۰ دقیقه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مصوب شده است. 🔹اگر این مواد بصورت دقیق و جزئی مورد بررسی قرار می گرفت یا کمیسیون مشترکی با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی و دیگر کمیسیون ها در این ارتباط تشکیل می شد شاید متن بهتر و جامع تری به صحن ارائه می گردید. 🔹متاسفانه دررسیدگی صحن مجلس به لایحه مزبور علی رغم طرح پیشنهاداتی از سوی نمایندگان متاسفانه به نحو باید و شاید این پیشنهادات مورد توجه و تامل قرار نگرفت و مجلس در مدت دو ساعت بیش از ١٠٠ ماده را قرائت و مصوب کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود 🔹قانون تجارت یک قانون مادر وسرنوشت ساز برای کشور است بنابراین نباید در مجلس بدین نحو رسیدگی می‌شد. 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
⁉️ یکی از کاربران محترم کانال: شما در کانالتان فتوایی از مقام معظم رهبری را منتشر کردید که ایشان می فرمایند: کلیه عملیات بانکی که موردتایید نگهبان باشد صحیح هست. و از طرفی نقد هایی به سیستم بانکی وارد می کنید و قائل به آن هستید که به صورت ربوی و حرام می باشند. اگر فتوای رهبری هست پس حرف شما در ربوی بودن بانکها صحیح نیست! ✅ کارشناس فقه بانکی: حجت الاسلام سلام علیکم آنچیزی که به عنوان عملیات بانکی بدون ربا مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته و از این جهت مورد تایید رهبری و مراجع تقلید قرار گرفته است تنها قانون عملیات بانکی هست نه چیز دیگر. این قانون متشکل از مجموعه ای قراردادهای معاملاتی (نظیر فروش اقساطی، جعاله، مضاربه و ... است که هم در متن فقه و هم در قانون مدنی مورد تایید قرار گرفته است و بعید است احدی از فقها یا حقوقدانان در مشروعیت این قراردادها تردید داشته باشد ⛔️ اما واقعیت این است که متاسفانه برای نظارت بر اجرای صحیح و واقعی این قانون هیچگونه تمهیداتی از جهت ابزارهای کنترلی و نظارتی نه در دل خود آن قانون و نه در بیرون از آن در نظر گرفته نشده است به عبارتی اولین و اساسی ترین سئوالی که در مورد این قانون مطرح است این است که کدام ماده این قانون یا آیین نامه های اجرایی و یا سندی از اسناد الزام آور وجود دارد که تکلیف نظارت بر اجرای واقعی این قراردادها را مشخص کرده باشد؟ در مدت بیش از 34 سال از اجرای این قانون آیا تاکنون مدیر یا کارمندی به خاطر اجرای صحیح و شرعی یک قرارداد تسهیلاتی مورد تشویق و یا به خاطر عدم انجام شرعی قرارداد مورد تنبیه قرار گرفته است؟ آیا اساسا نظام کنترلی و نظارتی الزام آوری برای این موضوع در نظر گرفته شده است پاسخ همه این سئوالها فقط یک کلمه است: هیچ.❗️ 💠 اگر در مواردی هم مدیر یا کارمندی بر اساس تدیّن و دغدغه شخصی ای خود اقداماتی را برای شرعی سازی فعالیت بانکی خود یا زیر مجموعه‌اش انجام داده – که به صورت نادر در برخی بانکها مشاهده شده است - اینها اقدامات شخصی و البته شایسته تقدیر است اما هیچ نهاد یا سازمان یا واحدی نه در خود بانک مرکزی و نه در بیرون از آن مدیر یا کارمندی را به خاطر این اقدامات تشویق نمی کند بلکه برابر اطلاع در مواردی که این اقدامات باعث کاهش سود یکی از تسهیلات شود مورد بازخواست و تنبیه وتنزل جایگاه می گردد. 👈 من می کنم یک نفر کارشناسان بانک مرکزی پاسخ دهد اگر کارمندی به یک مشتری تسهیلات مضاربه پرداخت نموده باشد و او به خاطر شرایط تحریم یا رکود بازار نتواند سود مورد انتظار را از محل فعالیت اقتصادی کسب نماید آیا این کارمند می تواند سود نکرده را از این مشتری نگیرد؟ آیا سیستم حسابداری بانکها که در منظر و مرئای بانک مرکزی قرار دارد امکان درج سود نکرده را به این کارمند داده است؟ به فرض اینکه کارمند از روی تدین و عمل به شرع، بخواهد این سود نکرده را از مشتری نگیرد تشویق که هیچ، آیا مورد تنبیه قرار نمی گیرد؟❗️ 🌀 جالب اینکه بدانیم آنچه ملاک عمل مدیر و کارمند بانک است عبارت است از آیین نامه اجرایی قانون عملیات بانکی، بخشنامه هایی که از سوی شورای پول و اعتبار مصوب و از طریق بانک مرکزی به بانکها ابلاغ می شود و نیز تصمیمات درون بانکی که در قالب طرحهای مختلف جهت اجرا به شعب ابلاغ می شود می باشد که اساسا هیچکدام از اینها را شورای نگهبان مشاهده نکرده و نظری در تایید یا رد آنها صادر ننموده است. برای مثال: سود علی الحساب سپرده های بانکی شرط تضمین سود در عقود مشارکتی شیوه وکالتی فروش اقساطی استفاده بی حد و حصر عقد صلح در ضمن عقود دیگر و... 🔰 بنابراین نمی توانیم با تمسک به حکم مقام معظم رهبری مبنی بر تایید قانون عملیات بانکی بدون ربا، همه آنچه در بانکها انجام می شود را محکوم به صحت بدانیم بلکه با توضیحاتی که داده شد بسیاری از عملیاتی که در بانکها انجام می شود از شمول حکم مزبور خارج است. 💢 خودتان، درباره را از ما بپرسید.🙏 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
💥 سئوال کاربران: ⏪ سئوال کاربر: من مقداری گل محمدی به یه بنده خدایی به صورت نسیه فروختم ولی ایشان در سررسید نمی تواند بدهی خود را بپردازد و تقاضا دارد معامله فسخ شود و گل محمدی ها با قیمت جدید که ضرر دوره تاخیر را پوشش دهد فروخته شود آیا معامله جدید صحیح است؟ 🔸 سئوال استاد: آیا گل محمدی های فروخته شده موجود است یا مصرف شده است؟ 🔹 جواب کاربر: خیر مصرف شده است. ✴️ پاسخ استاد: اگر گل محمدی ها موجود بود فسخ معامله و انعقاد قرارداد جدید با قیمت جدید صحیح بود اما وقتی گل محمدی موجود نیست بیع جدید هم که برای کالای معدوم منعقد می شود باطل است. ✳️ سئوال کاربر: آیا راهکاری برای جبران ضرر مدت تاخیر وجود دارد؟ ❎ پاسخ استاد: در صورتی که خریدار دوباره گل محمدی یا هر کالای دیگری از فروشنده می خرد قیمت کالای جدید را می توانند طوری قرار بدهند که ضرر خرید قبلی را جبران نماید. 📌 در صورتی که در مورد موضوع سئوال ، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
دومین نشست خبری "بررسی و نقد طرح جدید بانکداری مجلس" سه شنبه تهران خبرگزاری فارس
⁉️ کاربران: بنده چند سال پیش یک خودروی لیزینگی از شرکت ایران خودرو خریدم و قرار شد که طی چندین قسط مبلغ اون رو پرداخت کنم . طبق قرار داد قرار شد تا زمانی که بنده کل مبلغ رو پرداخت نکردم سند خودرو به نامم نشه و بعد از تسویه ی کامل سند رو به نام بنده بکنن لازم به ذکره که به دلیل قسطی بودن سود هم باید پرداخت میشد یه شرکت متاسفانه بنده به دلیل شرایط و مشکلاتی که بود نتوانستم قسط هارو به موقع پرداخت کنم اما بعد از چند مدت کل مبلغ رو همراه با سودی که تعیین کرده بودند پرداخت کردم. چند هفته پیش اما هنگام گذر از پلیس راه خودروی بنده رو توقیف کردن علت رو که پرسیدم گفتن شما به علت عدم پرداخت اقساط در تاریخ مقرر شده ی اون باید جریمه ی دیرکرد بدهید . نکته ی جالب تر اینجاست که جریمه ی تعیین شده از مبلغ ماشین توافق شده در روز اول که حدود 15 ملییون تومان بود تقریبا برابری دارد و 14 ملیون جریمه بریده اند!! سوال حقیر این است که مگر اینجا مملکت اسلامی نیست چطور میشود جریمه ی دیرکرد با این مبلغ گزاف از من بگیرند اگر بنده توان پرداخت رو داشتم که دو سال تاخیر نمیکردم بابت پرداخت مبلغ که الان 14 ملییون تومان جریمه بابت تاخیر پرداخت کنم آن هم وقتی کل پول رو تمام و کمال پرداخت کردم. ✅ کارشناس فقه بانکی: حجت الاسلام سلام علیکم اغلب مراجع عظام تقلید جریمه تاخیر را حرام می دانند اما برخی دیگر از مراجع عظام تقلید بر این نظرند که اگر بدهکار (که خریدار در قرارداد لیزینگ نیز بدهکار محسوب می شود ) در متن قرارداد به عنوان شرط ضمن عقد قبول کرده باشد که در صورت تاخیر در پرداخت بدهی باید مبلغ معینی را به عنوان وجه التزام بپردازد این شرط صحیح و دریافت وجه التزام توسط طلبکار مشروع است. 💠 مراکز اقتصادی نظیر بانک و شرکتهای لیزینگ مبنای عملشان قانون می باشد که آن هم مورد تایید شورای نگهبان می باشد؛ مطابق قانون و بر اساس قراردادی که مشتری با شرکت لیزینگ منعقد می کند وی باید بدهی خود بابت خرید کالا را در سررسید یا سررسیدهای معین پرداخت نماید در غیر این صورت باید به ازای تاخیرهای صورت گرفته مبلغی را بر اساس فرمول بانک مرکزی، به عنوان وجه التزام به شرکت لیزینگ بپردازد. بنابراین اشخاص - به ویژه کسانی که مرجع تقلیدشان جریمه تاخیر را حرام می دانند - باید دقت کنند در پرداخت بدهی تاخیر ننمایند . ⛔️البته میزان مبلغی که از شما به عنوان جریمه دریافت یا مطالبه کرده اند تا حدودی غیر متعارف به نظر می رسد و مطالعات میدانی هم نشان داده است که برخی بانکها و شرکتهای لیزینگ در محاسبه میزان جریمه، از فرمولهای قانونی بانک مرکزی تخلف می کنند و مبلغ دریافتی آنها بیشتر از قانون مصوب است.❗️ 👈 پیشنهاد می شود با یک کارشناس مالی مشورت کنید و مبلغ واقعی جریمه را بر استانداردهای قانونی بانک مرکز چک کنید و در صورتی که حقی از شما ضایع شده باشد مسیرهای قانونی را برای احقاق حق خود طی فرمایید. 📌 در صورتی که در مورد موضوع سئوال و پاسخ استاد، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️سخنان مهم شهید بهشتی در مورد اختلاف طبقات اقتصادی 📌 در صورتی که در این موضوع، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
⁉️ کاربران: سوال: دو نفر خانم آرایشگر به صورت شراکت با سرمایه مساوی جهت رهن آرایشگاه و خرید تجهیزات مشغول به کار شده اند. یک نفر از آنها درخواست زیاده تر از سود از شریک خود دارد و مدعی است که چون من مشتریهای خودم را آوردم اینجا لذا درصد بیشتری باید بردارم.. آیا این درخواست مشروع است؟ چگونه باید درآمد را بین هم تقسیم کنند؟ ممنون ✅ کارشناس فقه بانکی: حجت الاسلام سلام علیکم اگر قرارداد قیمابین آنها شرکت باشد سود حاصل از فعالیت مرتبط با سرمایه مشاع، بین شرکاء به نسبت سهم الشرکه تقسیم می گردد همچنانکه ضرر احتمالی (کاهش از اصل سرمایه) به نسبت سهم الشرکه بین آنها تقسیم می گردد. این در صورتی است که طرفین ضمن قرارداد شرط و قرار دیگری نگذاشته باشند اما اگر قرار بگذارند یکی از طرفین به دلیل اعتباری که دارد یا به دلیل اینکه کار بیشتری نسبت به دیگری انجام می دهد سهمی بیشتر از سهم الشرکه اش بردارد در این صورت باید بر اساس قرار عمل کنند همچنین این سهم ترجیحی می تواند بدون هیچ مزیت کاری یا اعتباری برای یکی از شرکاء در نظر گرفته شود (در قرارداد شرط شود) 💠 با این توضیحات در مورد سئوال شما باید گفت اگر در قرارداد شرط شده است که وی به جهت آوردن مشتری، سهم بیشتری ببرد باید به ایشان سهم بیشتری اختصاص یابد در غیر اینصورت سود و زیان بر اساس سهم الشرکه تقسیم می شود. 📌 در صورتی که در مورد موضوع سئوال و پاسخ استاد، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
در سال تحصیلی 1398 برگزار می نماید: 💠 تفصیلی_فقه_معاصر با موضوع فقه معاملات جدید 🔹زیر نظر مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم ✴️ مزایای دوره: 1. احتساب تا 5 نمره درس خارج برای حضور مرتب در کلاسها با تشخیص استاد 2. احتساب تا 4 نمره به مقالات نوشته شده شرکت کنندگان در موضوع کلاس مطابق ارزیابی و نظر استاد 3. انجام مصاحبه شفاهی درس خارج در موضوع درس توسط استاد 4. چاپ مقالات برگزیده شرکت کنندگان در جراید علمی حوزه. 5. معرفی عناوین پایان نامه و راهنمایی توسط استاد یا اساتید موسسه. ⏪ پذیرش محدود (حداکثر 15 نفر) ❎ شرایط پذیرش: 1- قبولی در امتحانات کتبی و شفاهی پایه 10 حوزه علمیه؛ 2- قبولی در دوره های کوتاه مدت برگزار شده قبلی مؤسسه فقه اقتصادی طیبات؛ 3- قبولی در مرحله تایید صلاحیت علمی مؤسسه. 4- تعهد به حضور مرتب و فعال در کلاسها بر اساس آیین نامه حضور و غیاب دروس خارج حوزه علمیه 🗒 مهلت ثبت نام: تا ۱۳ مهر ماه 📌 جهت اطلاع بیشتر به سایت موسسه به آدرس زیر مراجعه کنید: yon.ir/IYrfK 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
هدایت شده از خبر فوری
♦️ امرار معاش پیرمرد شریف اهل قم #حرف_مردم 🔹این پیر مرد قد خمیده نزديك محل كارم هر روز چندتا هندوانه، خربزه يا طالبی و غيره با دوچرخه میاره و جلوي ماشینای عبوری رو می‌گیره و می‌فروشه.... خیلی هم با انصاف میفروشه. قدش خیلی خمیده ولی غیرتش استواره..... درسی برای ما. قم بلوار جمهوری ❤️ 💬حرف مردم، رسانه‌ای برای مردم👇 t.me/joinchat/AAAAADwTVAPnAZ6T9AMI8Q
🔹اندونزی تا سه ماهه سوم 2020 نقشه "فین تک اسلامی" ارائه میدهد ▫️به گفته یک مقام اندونزیایی، فین تک اسلامی رشد سریعی در این کشور از خود نشان داده است و با ایجاد یک نقشه راه مناسب میتواند به شیوه‌ای خوب پیشروی داشته باشد و بر روی اهمیت ارزشهای موجود در اقتصاد اسلامی نیز تمرکز کند. ▫️فین‌تک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین‌تک به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. فین‌تک یکی از علاقه‌مندی‌های جدید سرمایه گذاران است و تبدیل به یکی از زمینه‌های مورد توجه کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کارهای خلاقانه شده‌است. 📌 منبع: خبر گزاری حوزه: http://hawzahnews.com/news/866084 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
✅ #حدیث ✴️ پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله: 🌺 شَرُّالنّاسِ مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیاهُ، وَ شَرٌّ مِنْ ذلِک مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیا غَیرِهِ.🌺 🔹 بدترین افراد کسی است که آخرت خود را به دنیایش بفروشد و بدتر از او آن کسی خواهد بود که آخرت خود را برای دنیای دیگری بفروشد. 📌منبع : من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 353، ح 5762 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public