فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هل من مزید!!؟؟
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢 تبیین اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی
✳️ حجت الاسلام والمسلمین جواد عبادی معاونت علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات در نشست علمی کارشناسان وزارت اقتصاد و دارایی با تشریح چیستی اقتصاد اسلامی و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:
🔺آنچه امروزه در برخی تریبونهای به ظاهر علمی علیه اقتصاد اسلامی بیان می شود فاقد ارزش علمی است زیرا ادعاهای آنها معطوف به پیش فرضها و برچسبهای خودساخته است که هیچ اقتصاد دان اسلامی قائل به آن نیست.
🔗لینک خبر کامل👇👇
https://eitaa.com/tayebat_public/2576
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💥تبیین اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی
✳️ حجت الاسلام والمسلمین جواد عبادی معاونت علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات در نشست علمی کارشناسان وزارت اقتصاد و دارایی با تشریح چیستی اقتصاد اسلامی و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:
🔺آنچه امروزه در برخی تریبونهای به ظاهر علمی علیه اقتصاد اسلامی بیان می شود فاقد ارزش علمی است زیرا ادعاهای آنها معطوف به پیش فرضهایی است که هیچ اقتصاد دان اسلامی قائل به آن نیست.
🔅 عضو گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اینکه برخی علم اقتصاد را مانند علم ریاضی دانسته و ادعا می کنند که همانطور که ما ریاضی اسلامی و غیر اسلامی نداریم اقتصاد اسلامی و غیر اسلامی نیز نداریم این یک تجاهل وفریب است و روشنترین دلیل بر ردّ این مدعا وجود مکاتب اقتصادی مختلف است که هر یک از آنها قائل به چیزی هستند که سایر مکاتب آن را قبول ندارند.
◀️ عبادی در توضیح این مطلب گفت ریاضی یک علم پایه است و دانشمندان علم ریاضی هیچوقت با هم اختلاف نظر ندارند که دو دو تا می شود چهارتا ، یا مجموع زوایای داخلی یک مثلث 180 درجه است در حالیکه اقتصاددانان روی قضایای اقتصادی اختلاف نظر دارند اینکه برای یک مساله اقتصادی، مکتب کینز یک نسخه می پیچد و مکتب سوسیالیسم نسخه دیگری می پیچد یا سایر مکاتب مثل مکتب سوداگری، مکتب اتریش، مکتب استکهلم، مکتب لیبرالیسم هرکدام نظر خاص خودشان را دارند نشان از این دارد که اقتصاد مانند ریاضی نیست بلکه اقتصاد از مقوله علوم اجتماعی می باشد که هر مکتب بر اساس مبانی که دارد دیدگاههای مختلفی در مورد مسائل اقتصادی داشته و بر همان اساس نسخه های مختلفی ارائه می دهد.
🔹 معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در این میان اقتصاد اسلامی هم آموزه های خاص خودش را دارد که برگرفته از اصول و ارزشهای قرآنی و روایی دین مقدس اسلام می باشد آموزه هایی که قابل اجرا در قالب سایر مکاتب اقتصادی نیست و خود یک مکتب مستقل است.
🔸 مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات در ادامه با مرور برخی از بندهایی از سایستهای کلی اقتصادمقاومتی اظهار داشت: بررسیهای ما نشان می دهد آنچه در 24 بند سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است همان چیزی است که اقتصاد اسلامی می گوید اما متاسفانه از سال 92 تا کنون اینها در سطح سیاست ابلاغی باقی مانده است در حالیکه مقام معظم رهبری در طول سالهای گذشته نسخه اقتصاد مقاومتی را تنها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور بیان فرمودند و در بیاینه گام دوم انقلاب ضمن تاکید مجدد بر این نکته فرمودند: «راهحلّ این مشکلات [مشکلات اقتصادی کشور]، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامههای اجرائی برای همهی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود».
همچنین معظم له در مقدمه ابلاغیه سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز بر لزوم اقدام برنامه ای و تقنینی تاکید کرد می فرماید: «لازم است قواي كشور بيدرنگ و با زمانبندي مشخص، اقدام با تهيه قوانين و مقررات لازم و تدوين نقشه راه براي عرصههاي مختلف، اقدام به اجراي این سیاستها نمایند». [بیانات مقام معظم رهبری با اندکی تلخیص]
◾️عبادی اظهار داشت: با این تاکیدات مقام معظم رهبری انتظار این بود که دولت محترم، محور بخشهای اقتصادی لایحه برنامه هفتم توسعه همین سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار می داد و برنامه هفتم به دنبال عملیاتی سازی بند به بند این سیاستها قرار می گرفت اما ارزیابی های اولیه متن لایحه نشانگر اشراب این سیاستها در برنامه نیست.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
⭐️ مؤسسه فقه اقتصادی طیبات و گروه تبلیغ تخصصی شهید صدر(ره)
دوره «تربیت مربی فقه معاملات جدید» را با هدف تامین مربیان و اساتید مسلط و متخصص در زمینه فقه معاملات و بازارهای مالی جدید برگزار میکند.
✅ مؤسسه طیبات با توجه به گستردگی فعالیتهای خود در سراسر کشور و نیاز شدید به اساتید متخصص در زمینه آموزش و تحقیقات در فقه اقتصادی، اقدام به برگزاری این دوره نموده است.
🔰 عزیزانی که به این زمینه علمی علاقهمند بوده و شرایط حضور در دوره را دارند از طریق لینک زیر ثبتنام کنند:
https://tyb.ir/?p=28337
https://tyb.ir/?p=28337
👤 ارتباط با مسئول ثبتنام:
@tayebat_admin1
@tayebat_admin1
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
❌ چند نکته در مورد این دوره❌
1️⃣ این دوره مختص طلاب است. (بهزودی دورههای عمومی هم خواهیم داشت)
2️⃣ این دوره بهدلیل حساسیت در تربیت متخصص و بکارگیری این عزیزان در عرصههای گوناگون، بهصورت حضوری خواهد بود. (بهزودی دورههای مجازی هم برگزار خواهد شد.)
3️⃣ ظرفیت این دوره بسیار محدود است و حدود 10 نفر پذیرش میشوند. (دوستان بعد از ثبتنام، آزمون داده و مصاحبه میشوند. بعد از آن در دوره اختبار تابستانه شرکت میکنند و بعد از موفقیت در دوره اختبار وارد دوره اصلی خواهند شد.)
🔶🔶🔶🔶
💠حدیث انگیزشی
امام هادی علیه السلام:
اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ
به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیت های گذشته ات،با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن
(بحارالانوار، جلد ۷۵ )
پژوهشگاه فقه معاصر باهمکاری انجمن اقتصاد حوزه برگزار میکند.
✅اولین نشست علمی؛
❇️موضوع شناسی هوش مصنوعی (فرصت ها و چالشهای فقهی اقتصادی)
👥ارائه دهندگان
👈دکتر میر محسن پدرام
👈دکتر حمید سرخیل
👤 دبیر علمی: دکتر معصومی نیا
🗓چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۷
✌️حضوری و مجازی
📌قم دورشهر کوچه ۳۰ پلاک ۵۰
🔗نشانی مجازی
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
✅ فراخوان ارسال مقالات سی و سومین همایش بانکداری اسلامی منتشر شد.
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 قرارداد سرمایه گذاری همراه با سود معین
💠 سؤال: فردی می خواهد برای کار خود (که خدماتی و تبلیغاتی است نه تجاری)، از دیگران پول بگیرد و به آنها سود بدهد، در قالب چه قرارداد شرعی می تواند این کار را بکند؟
✅ جواب: می تواند در قالب عقد وکالت، قرارداد منعقد کند؛ به این صورت که صاحب سرمایه به او وکالت دهد که با پول او، فعالیت اقتصادی مد نظر را انجام دهد و ماهیانه یا در پایان قرارداد، مقدار معینی (طبق توافق) از سودهای حاصل شده را به او بدهد و بقیه را به عنوان اجرت وکالت برای خود بردارد.
#احکام_معاملات #عقد_وکالت
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 روش تعیین اجرت
💠 سؤال: گاهی تعمیرکار هنگام قبول کار، صحبتی از دستمزد نمیکند و مشتری نیز پس از تعمیر، مقدار دستمزدی را که تعمیرکار مطالبه می کند، زیاد می داند و نمی پذیرد، تکلیف چیست؟
✅ جواب: در این صورت تعمیرکار برای کاری که انجام داده است، تنها می تواند اجرت المثل (اجرت متعارف در مانند این معامله) را مطالبه کند.
#احکام_اجیر #اجرت_تعمیرکار
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 خرید نسیه بدون تعیین زمان پرداخت
💠 سؤال: اگر در معامله ای که به صورت نسیه انجام می شود، خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد، پرداخت خواهم کرد آیا چنین معامله ای صحیح است؟
✅ جواب: شرط صحت معاملۀ نسیه، معین بودن زمان پرداختِ قیمت معامله است، بنابر این معاملۀ نسیه به صورت مذکور صحیح نیست ولی اگر فروشنده در فرض باطل بودن معامله نیز به تصرف مشتری در کالای فروخته شده رضایت داشته باشد، استفاده مشتری از آن اشکال ندارد.
#احکام_معاملات #معامله_نسیه
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
♻️ اینکه برخی مدام میگویند اسلام و حکومت اسلامی در بازار دخالت نمیکند و بازار را به بازار سپرده، این روایت نهجالبلاغه را چطور تفسیر میکنند؟؟
امیرالمومنین علیهسلام معیار عدالت ما:
"قیمتگذارانی در امر خرید و فروش وجود دارند که به دلخواه قیمتگذاری میکنند، که این وضع، زیان جامعه و عیب و ننگ زمامداران است.داد و ستد باید آسان باشد، و بر موازین عدالت صورت گیرد، و به نرخی معامله شود که به فروشنده و خریدار اجحاف نشود"
بله در #اقتصاد_اسلامی عدالت اولویت اصلی حاکمیت است، فلذا کنترل بازار هم در مسیر برقراری عدالت یک واجب است برای حکومت.
امروز مسئله دلاریفروشی مواداولیه داخلی به بازار داخل به یقین یک اجحاف در حق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی است (فروش دلاری تا جایی پیشرفته که اگر مواداولیه خارجی وارد کنیم برای تولید بهصرفهتر از خرید از انحصارگران پتروشیمی و فولادی داخلی است)
این انحصار و این قیمتگذاری نامعقول باید با #دلارزُدایی از بازار داخلی شکسته شود👌
✍ حسین زمانی میقان
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
درس خوندن و مثلا دکتراااای اقتصاد گرفتند تا بگویند بازار را رها کنید
(رها کنید تا گرگهای حاکم بر بازار هر چه میتوانند مردم را بِدَرَند.)
#قیام_علیه_لیبرالیسم
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
هدایت شده از موسسه فقه اقتصادی طیبات
⭐️ مؤسسه فقه اقتصادی طیبات دوره «تربیت مربی فقه معاملات جدید» را با هدف تامین مربیان و اساتید مسلط و متخصص در زمینه فقه معاملات و بازارهای مالی جدید برگزار میکند.
✅ مؤسسه طیبات با توجه به گستردگی فعالیتهای خود در سراسر کشور و نیاز شدید به اساتید متخصص در زمینه آموزش و تحقیقات در فقه اقتصادی، اقدام به برگزاری این دوره نموده است.
🔰 عزیزانی که به این زمینه علمی علاقهمند بوده و شرایط حضور در دوره را دارند از طریق لینک زیر ثبتنام کنند:
https://tyb.ir/?p=28337
https://tyb.ir/?p=28337
👤 ارتباط با مسئول ثبتنام:
@tayebat_admin1
@tayebat_admin1
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💥سئوال کاربران:
🔹من خریدار و فروشنده لوازم دست دوم هستم و گاهی کسی وسیله ای برای فروش می آورد که گاهی یقین دارم و گاهی احتمال می دهم که مال دزدی باشد. آیا می توانم از او بخرم؟
💥پاسخ
🔹عنْ شُعَيْبِ بْنِ وَاقِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ: وَ مَنِ اشْتَرَى خِيَانَةً وَ هُوَ يَعْلَمُ فَهُوَ كَالَّذِي خَانَهَا. 📚 الفقيه ج۴ص۱۵
🔹رسول اللّه صلی اللَّه علیه و آله فرمود : کسی که چیز خیانتی را بخرد، در حالی که علم و آگاهی دارد، پس او مانند کسی است که آن را خیانت نموده است!
2 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَحَدَهُمَا عَنْ شِرَاءِ الْخِيَانَةِ وَ السَّرِقَةِ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ يَكُونَ قَدِ اخْتَلَطَ مَعَهُ غَيْرُهُ فَأَمَّا السَّرِقَةُ بِعَيْنِهَا فَلَا إِلَّا أَنْ يَكُونَ مِنْ مَتَاعِ السُّلْطَانِ فَلَا بَأْسَ بِذَلِكَ. 📚 التهذيب ج۶ص۳۷۴
🔸ابوبصیر گوید : از امام باقر یا امام صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد خریدن چیز خیانتی یا دزدی سؤال کردم؛ امام فرمودند : خير! مگر اینکه با غیر آن مخلوط شده باشد، اما خود چیز سرقتی را خیر! ....
🔹3- عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: لَا يَصْلُحُ شِرَاءُ السَّرِقَةِ وَ الْخِيَانَةِ إِذَا عُرِفَتْ.📚 التهذيب ج۶ص۳۷۴
🔸امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : خریدن چیز سرقتی و خیانتی در صورتی که شناخته شود صلاح و درست نیست!
🔹4- عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنِ اشْتَرَى سَرِقَةً وَ هُوَ يَعْلَمُ فَقَدْ شَرِكَ فِي عَارِهَا وَ إِثْمِهَا. 📚 الكافي ج۵ص۲۲۹
🔸امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که چیزی سرقتی را با علم و آگاهی بخرد، محققا که در ننگ و گناه آن شریک است!
🔹5 - عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ كُلُّ شَيْ ءٍ هُوَ لَكَ حَلَالٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ بِعَيْنِهِ فَتَدَعَهُ مِنْ قِبَلِ نَفْسِكَ وَ ذَلِكَ مِثْلُ الثَّوْبِ يَكُونُ [عَلَيْكَ] قَدِ اشْتَرَيْتَهُ وَ هُوَ سَرِقَةٌ أَوِ الْمَمْلُوكِ عِنْدَكَ وَ لَعَلَّهُ حُرٌّ قَدْ بَاعَ نَفْسَهُ أَوْ خُدِعَ فَبِيعَ قَهْراً أَوِ امْرَأَةٍ تَحْتَكَ وَ هِيَ أُخْتُكَ أَوْ رَضِيعَتُكَ وَ الْأَشْيَاءُ كُلُّهَا عَلَى هَذَا حَتَّى يَسْتَبِينَ لَكَ غَيْرُ ذَلِكَ أَوْ تَقُومَ بِهِ الْبَيِّنَةُ. 📚 الكافي ج۵ص۳۱۳
🔸مسعده بن صدقه گوید : شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود : هر چیزی بر تو حلال است تا وقتی که علم پیدا کنی که همانا آن، به طور واضح و روشن، حرام است و در نتیجه از نزد خود آن را ترک نمایی!
و مثال آن این است که مثلا لباسی را تو خریده ای در حالی که آن سرقتی بوده است (اما تو نمیدانی) یا برده ای که نزد توست در حالیکه شاید آزاد باشد که خود را فروخته است یا فریب داده شده و به اجبار فروخته شده است یا زنی که تحت زوجیت توست در حالیکه خواهر یا همشیره توست! و اشیاء همگی بر همین منوال است تا وقتی که غیر آن بر تو روشن گردد یا شاهد برای آن اقامه گردد!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، خریدن چیزی که بدانیم و علم و آگاهی داشته باشیم که از سرقت و خیانت به دست آمده است صلاح و جائز نیست و خریدار آن در ننگ و گناه آن خیانت و دزدی شریک است. اما اگر با غیر آن مخلوط شده است و قابل تشخیص نیست و یا علم و آگاهی به دزدی بودن آن نداریم، خرید آن مشکلی ندارد و لذا کالایی که احتمال می دهیم دزدی باشد ولی علم و یقین به دزدی بودن آن نداریم می توانیم خریداری نمائیم ولی اگر برایمان علم به دزدی بودن آن حاصل شد یا شاهد بر دزدی بودن آن برای ما اقامه شد، به هیچ عنوان خریدن آن اجازه داده نشده است.
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
سئوال کاربران:
جنسی را از کسی خریدم و رفتم تا مبلغ آن را تهیه کنم و بیایم آن جنس را تحویل بگیرم. اما وقتی آمدم فروشنده گفت قیمت تغییر کرده و باید به قیمت جدید بخری. آیا او چنین حقی دارد؟
💥سئوال کاربران:
🔹جنسی را از کسی خریدم و رفتم تا مبلغ آن را تهیه کنم و بیایم آن جنس را تحویل بگیرم. اما وقتی آمدم فروشنده گفت قیمت تغییر کرده و باید به قیمت جدید بخری. آیا او چنین حقی دارد؟
💥روایات در این زمینه:
1️⃣ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ اَلرَّجُلُ يَشْتَرِي مِنَ اَلرَّجُلِ اَلْمَتَاعَ ثُمَّ يَدَعُهُ عِنْدَهُ يَقُولُ حَتَّى آتِيَكَ بِثَمَنِهِ قَالَ إِنْ جَاءَ بِثَمَنِهِ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ وَ إِلاَّ فَلاَ بَيْعَ لَهُ . 📚فقيه ج۳ص۲۰۲
🔸زراره گوید : به امام باقر صلوات اللَّه گفتم : شخصی از دیگری کالایی را می خرد و آن کالا را نزد او رها می کند و می گوید : باشد تا بهای آن را برایت بیاورم! امام فرمود : اگر از آن موقع تا سه روز آورد که هیچ و إلّا بیعی برای او نیست!
2️⃣علي بن يقطين أَنَّهُ سَأَلَ أباالحسن عَنِ الرَّجُلِ يَبِيعُ الْبَيْعَ و لَا يَقْبِضُهُ صَاحِبُهُ و لَا يَقْبِضُ الثَّمَنَ قَالَ فَإِنَّ الْأَجَلَ بَيْنَهُمَا ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ فَإِنْ قَبَضَ بَيْعَهُ و إِلَّا فَلَا بَيْعَ بَيْنَهُمَا 📚تهذيب ح۷ص۲۲۳۷۴
🔸علي بن يقطين از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که کالایی را می فروشد ولی صاحبش آن را تحویل نمی گیرد و او هم بهای آن را دریافت نمی کند فرمود : مهلت در بین آنها سه روز است، پس اگر (تا سه روز) کالای خود را تحویل گرفت که هیچ و در غیر این صورت بیع و معامله ای بین آنها نیست!
3️⃣ عن عبد صالح قال: مَنِ اشْتَرَى بَيْعاً فَمَضَتْ ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ وَ لَمْ يَجِئْ فَلَا بَيْعَ لَهُ 📚تهذيب ج۷ص۲۲۲۲۹
🔸امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که کالایی را بخرد و سه روز بگذرد و نیاید (آن را تحویل بگیرد)، پس بیع و معامله ای برای او نیست!
4️⃣عن أَبي عبداللَّه و أبي الحسن في الرَّجُل يَشْتَرِي الشَّيْء الَّذي يَفْسُدُ مِنْ يَوْمِهِ و يَتْرُكُهُ حَتَّى يَأْتِيَهُ بِالثَّمَن قال إِنْ جاءَ فيما بَيْنَهُ و بَيْنَ اللَّيْلِ بِالثَّمَن و إِلَّا فَلَا بَيْعَ لَهُ 📚كافي ج۵ص۱۷۲۳۱۳
🔸امام صادق و کاظم صلوات اللَّه علیهما در مورد شخصی که چیزی را که همان روز فاسد می شود می خرد و آن را همانجا می گذارد تا برود پول آن را بیاورد فرمود : اگر از آن موقع تا شب پول آن را آورد که هیچ و در غیر این صورت بیعی برای او نیست!
5️⃣عن أبي عبداللَّه قال: الْعُهْدَةُ فيما يَفْسُدُ مِنْ يَوْمِهِ مِثْل الْبُقُول و الْبِطِّيخ و الْفَوَاكِه يَوْمٌ إِلَى اللَّيل 📚فقيه ج۳
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : ضمانت در مورد آنچه مثل سبزیجات و خربزه و میوهجات در همان روز فاسد می شود، یک روز تا شب است!
✅ جمع بندی:
🔹 اگر بيعي انجام شود ولی کالا تحویل گرفته نشود و پول آن هم پرداخت نشود و شرط تأخیر هم در بین نباشد (یعنی بیع نسیه نباشد بلکه نقد باشد)، این معامله تا سه روز اعتبار دارد و اگر خریدار بعد از سه روز نیامد کالای خود را گرفته و بهای آن را بپردازد، معامله آنها فسخ است ولی قبل از گذشت سه روز، فروشنده حق فسخ معامله یا مطالبه مبلغ بیشتربه بهانه گران شدن را ندارد.
🔸 این امر برای چیزهایی که یک روزه فاسد می شوند، یک روز تا شب است.
🔹در مدتی که کالا نزد فروشنده است، وی ضامن تلفات احتمالی آن می باشد.
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir