eitaa logo
موسسه فقه اقتصادی طیبات
1.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
344 ویدیو
44 فایل
📣 کانال رسمی موسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی طیبات 🇮🇷 مجموعه ای حوزوی با همکاری جمعی از روحانیون متخصص در علوم اقتصادی و فقه معاملات 👤 ادمین کانال: 👤 @tayebat_admin1 🌐 آدرس سایت: 🌐 https://www.Tyb.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محتوای بانک‌داری ایران، ربوی است بحرینی با تاکید بر اینکه در عقد مشارکت بعد از پایان باید سهم الشرکه و سود تعیین شود، اظهار کرد: به دلایل مختلف بانک نمی‌تواند به مشتری اعتماد کند، بنابراین باید نهادی این موضوع را به عهده بگیرد، اما با بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد در نظام بانکی عقود مشارکتی هیچ یک از این دو مورد را در بر نمی‌گیرد و بانک سود حاصل از مشارکت را بدون اینکه در جریان مشارکت باشد، تعیین می‌کند و به دلیل اینکه از ابتدا سود را تعیین می‌کند، سود قطعی می‌شود. وی ادامه داد: در نظام بانکی مبانی نظری در امور اجرایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و نتیجه آن می‌شود که بانکداری ما پوسته بدون ربا دارد، اما محتوای آن ربوی است. این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به بازسازی و بازنگری قواعد حقوقی و بانکداری، گفت: قوانین بانک مرکزی، بانکداری و تاسیس بانک، توسعه و همچنین لایحه اصلاح موادی از قانون پولی و بانکی در گزارشی توسط مجلس آماده شده که دولت تقاضا کرده این اقدامات متوقف شود و دولت لایحه بیاورد، اما مقام معظم رهبری قبول نکردند. بحرینی ادامه داد: قرار شد با همکاری دولت و مجلس قوانین آماده شود که در این زمینه بسته خوبی با همکاری مجلس، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دولت آماده شده است. https://www.isna.ir/news/98060904591/ 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
♦️وزیر اقتصاد و دارایی در سی امین همایش بانکداری اسلامی گفت: اگر بخواهیم نظام اقتصادی ایران را بررسی کنیم، از منظر تامین مالی اقتصاد ایران را یک اقتصاد بانک پایه باید بدانیم. آنچه که واقعیت امروز نظام بانکی کشور است، نشان می دهد که اقتصاد ما بانک پایه است. 🔹وی مشکل دیگر نظام بانکی را سود و بهره دانست و گفت: با مقررات بانکداری اسلامی، سوال این است که فردی که می خواهد از نظام بانکی وام بگیرد، یک فرد ریسک پذیر در مقیاس های ریسک نیست، چراکه اگر این طور بود به بازار سرمایه مراجعه می کرد، بلکه این فرد می خواهد که با مقوله ای مواجه شود که نقطه سود برای او مشخص باشد؛ این در حالی است که آنچه ما در بانکداری اسلامی مبنای کار است، تعیین سود بر مبنای بازدهی است، اما این ریسک را بالا می برد، پس به این نسبت تقاضا دیگر برای وام بانکی وجود نخواهد داشت. ⛔️برخی از مراجع خیلی صریح اعلام کرده اند که این عملیات بانکی دچار مشکل است، ضمن اینکه برخی حتی در گرفتن حقوق خود نیز شک و شبهه ربوی بودن دارند. 🔸باید درصدد این باشیم که فرمولی برای تعیین نرخ سود باشیم به نحوی که آموزه های اسلامی را در برگرفته باشد و در عین حال متقاضیان تسهیلات را هم پوشش داده باشد. ما در وزارت اقتصاد، هسته ای را برای کاربرد مبانی اسلامی در علم اقتصاد تشکیل داده ایم. 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
💥 روزی رسان خداست ما فقط باید عبادت کنیم‼️ ✅ امام صادق علیه السلام می فرماید: 📌 إن قوما من الصحابة لما نزل وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ أغلقوا الأبواب و أقبلوا على العبادة و قالوا قد كفينا فبلغ ذلك النبي ص فأرسل إليهم فقال ما حملكم على ما صنعتم فقالوا يا رسول الله تكفل الله لنا بأرزاقنا فأقبلنا على العبادة فقال علیه السلام إنه من فعل ذلك لم يستجب الله له عليكم بالطلب طلب الحلال فريضة بعد الفريضة. فقهالقرآن، راوندی 2/ 31 وقتی این آیده شریفه نازل شد: 🌹ومَن یتَّق اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً. وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ🌹 عده ای از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله دست از فعالیت اقتصادی و کسب و کار کشیدند و فقط به عبادت پرداختند و می گفتند: خدا روزی ما را تضمین کرده است. هنگامی که خبر آنان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید. حضرت آنان را احضار کرده و فرمود: چه چیزی باعث شد که شما دست از کار کشیده اید⁉️ عرض کردند: خدا در این آیه روزی ما را تضمین کرده است و به همین خاطر ما به سوی عبادت روی آورده ایم. در این هنگام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آنها را مورد سرزنش قرار داده و فرمودند: شخصی که چنین کاری را انجام دهد. دعای او مستجاب نمی گردد. بر شما لازم است که در طلب رزق و روزی بکوشید. 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
✳️ سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم ◀️ استاد جواد عبادی مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات 🔹زمان: جمعه ۱۴ شهریور ماه سال ۱۳۹۸ ساعت ۱۲/۱۵ ▪️مکان: مصلی قدس شهر مقدس قم
♦️رکوردشکنی عجیب مجلس/ تصویب ۳۳۱ماده قانون تجارت در ۱۰ دقیقه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: 🔹متاسفانه ۳۳۱ ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در مدت ۱۰ دقیقه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مصوب شده است. 🔹اگر این مواد بصورت دقیق و جزئی مورد بررسی قرار می گرفت یا کمیسیون مشترکی با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی و دیگر کمیسیون ها در این ارتباط تشکیل می شد شاید متن بهتر و جامع تری به صحن ارائه می گردید. 🔹متاسفانه دررسیدگی صحن مجلس به لایحه مزبور علی رغم طرح پیشنهاداتی از سوی نمایندگان متاسفانه به نحو باید و شاید این پیشنهادات مورد توجه و تامل قرار نگرفت و مجلس در مدت دو ساعت بیش از ١٠٠ ماده را قرائت و مصوب کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود 🔹قانون تجارت یک قانون مادر وسرنوشت ساز برای کشور است بنابراین نباید در مجلس بدین نحو رسیدگی می‌شد. 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
⁉️ یکی از کاربران محترم کانال: شما در کانالتان فتوایی از مقام معظم رهبری را منتشر کردید که ایشان می فرمایند: کلیه عملیات بانکی که موردتایید نگهبان باشد صحیح هست. و از طرفی نقد هایی به سیستم بانکی وارد می کنید و قائل به آن هستید که به صورت ربوی و حرام می باشند. اگر فتوای رهبری هست پس حرف شما در ربوی بودن بانکها صحیح نیست! ✅ کارشناس فقه بانکی: حجت الاسلام سلام علیکم آنچیزی که به عنوان عملیات بانکی بدون ربا مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته و از این جهت مورد تایید رهبری و مراجع تقلید قرار گرفته است تنها قانون عملیات بانکی هست نه چیز دیگر. این قانون متشکل از مجموعه ای قراردادهای معاملاتی (نظیر فروش اقساطی، جعاله، مضاربه و ... است که هم در متن فقه و هم در قانون مدنی مورد تایید قرار گرفته است و بعید است احدی از فقها یا حقوقدانان در مشروعیت این قراردادها تردید داشته باشد ⛔️ اما واقعیت این است که متاسفانه برای نظارت بر اجرای صحیح و واقعی این قانون هیچگونه تمهیداتی از جهت ابزارهای کنترلی و نظارتی نه در دل خود آن قانون و نه در بیرون از آن در نظر گرفته نشده است به عبارتی اولین و اساسی ترین سئوالی که در مورد این قانون مطرح است این است که کدام ماده این قانون یا آیین نامه های اجرایی و یا سندی از اسناد الزام آور وجود دارد که تکلیف نظارت بر اجرای واقعی این قراردادها را مشخص کرده باشد؟ در مدت بیش از 34 سال از اجرای این قانون آیا تاکنون مدیر یا کارمندی به خاطر اجرای صحیح و شرعی یک قرارداد تسهیلاتی مورد تشویق و یا به خاطر عدم انجام شرعی قرارداد مورد تنبیه قرار گرفته است؟ آیا اساسا نظام کنترلی و نظارتی الزام آوری برای این موضوع در نظر گرفته شده است پاسخ همه این سئوالها فقط یک کلمه است: هیچ.❗️ 💠 اگر در مواردی هم مدیر یا کارمندی بر اساس تدیّن و دغدغه شخصی ای خود اقداماتی را برای شرعی سازی فعالیت بانکی خود یا زیر مجموعه‌اش انجام داده – که به صورت نادر در برخی بانکها مشاهده شده است - اینها اقدامات شخصی و البته شایسته تقدیر است اما هیچ نهاد یا سازمان یا واحدی نه در خود بانک مرکزی و نه در بیرون از آن مدیر یا کارمندی را به خاطر این اقدامات تشویق نمی کند بلکه برابر اطلاع در مواردی که این اقدامات باعث کاهش سود یکی از تسهیلات شود مورد بازخواست و تنبیه وتنزل جایگاه می گردد. 👈 من می کنم یک نفر کارشناسان بانک مرکزی پاسخ دهد اگر کارمندی به یک مشتری تسهیلات مضاربه پرداخت نموده باشد و او به خاطر شرایط تحریم یا رکود بازار نتواند سود مورد انتظار را از محل فعالیت اقتصادی کسب نماید آیا این کارمند می تواند سود نکرده را از این مشتری نگیرد؟ آیا سیستم حسابداری بانکها که در منظر و مرئای بانک مرکزی قرار دارد امکان درج سود نکرده را به این کارمند داده است؟ به فرض اینکه کارمند از روی تدین و عمل به شرع، بخواهد این سود نکرده را از مشتری نگیرد تشویق که هیچ، آیا مورد تنبیه قرار نمی گیرد؟❗️ 🌀 جالب اینکه بدانیم آنچه ملاک عمل مدیر و کارمند بانک است عبارت است از آیین نامه اجرایی قانون عملیات بانکی، بخشنامه هایی که از سوی شورای پول و اعتبار مصوب و از طریق بانک مرکزی به بانکها ابلاغ می شود و نیز تصمیمات درون بانکی که در قالب طرحهای مختلف جهت اجرا به شعب ابلاغ می شود می باشد که اساسا هیچکدام از اینها را شورای نگهبان مشاهده نکرده و نظری در تایید یا رد آنها صادر ننموده است. برای مثال: سود علی الحساب سپرده های بانکی شرط تضمین سود در عقود مشارکتی شیوه وکالتی فروش اقساطی استفاده بی حد و حصر عقد صلح در ضمن عقود دیگر و... 🔰 بنابراین نمی توانیم با تمسک به حکم مقام معظم رهبری مبنی بر تایید قانون عملیات بانکی بدون ربا، همه آنچه در بانکها انجام می شود را محکوم به صحت بدانیم بلکه با توضیحاتی که داده شد بسیاری از عملیاتی که در بانکها انجام می شود از شمول حکم مزبور خارج است. 💢 خودتان، درباره را از ما بپرسید.🙏 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
💥 سئوال کاربران: ⏪ سئوال کاربر: من مقداری گل محمدی به یه بنده خدایی به صورت نسیه فروختم ولی ایشان در سررسید نمی تواند بدهی خود را بپردازد و تقاضا دارد معامله فسخ شود و گل محمدی ها با قیمت جدید که ضرر دوره تاخیر را پوشش دهد فروخته شود آیا معامله جدید صحیح است؟ 🔸 سئوال استاد: آیا گل محمدی های فروخته شده موجود است یا مصرف شده است؟ 🔹 جواب کاربر: خیر مصرف شده است. ✴️ پاسخ استاد: اگر گل محمدی ها موجود بود فسخ معامله و انعقاد قرارداد جدید با قیمت جدید صحیح بود اما وقتی گل محمدی موجود نیست بیع جدید هم که برای کالای معدوم منعقد می شود باطل است. ✳️ سئوال کاربر: آیا راهکاری برای جبران ضرر مدت تاخیر وجود دارد؟ ❎ پاسخ استاد: در صورتی که خریدار دوباره گل محمدی یا هر کالای دیگری از فروشنده می خرد قیمت کالای جدید را می توانند طوری قرار بدهند که ضرر خرید قبلی را جبران نماید. 📌 در صورتی که در مورد موضوع سئوال ، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
دومین نشست خبری "بررسی و نقد طرح جدید بانکداری مجلس" سه شنبه تهران خبرگزاری فارس
⁉️ کاربران: بنده چند سال پیش یک خودروی لیزینگی از شرکت ایران خودرو خریدم و قرار شد که طی چندین قسط مبلغ اون رو پرداخت کنم . طبق قرار داد قرار شد تا زمانی که بنده کل مبلغ رو پرداخت نکردم سند خودرو به نامم نشه و بعد از تسویه ی کامل سند رو به نام بنده بکنن لازم به ذکره که به دلیل قسطی بودن سود هم باید پرداخت میشد یه شرکت متاسفانه بنده به دلیل شرایط و مشکلاتی که بود نتوانستم قسط هارو به موقع پرداخت کنم اما بعد از چند مدت کل مبلغ رو همراه با سودی که تعیین کرده بودند پرداخت کردم. چند هفته پیش اما هنگام گذر از پلیس راه خودروی بنده رو توقیف کردن علت رو که پرسیدم گفتن شما به علت عدم پرداخت اقساط در تاریخ مقرر شده ی اون باید جریمه ی دیرکرد بدهید . نکته ی جالب تر اینجاست که جریمه ی تعیین شده از مبلغ ماشین توافق شده در روز اول که حدود 15 ملییون تومان بود تقریبا برابری دارد و 14 ملیون جریمه بریده اند!! سوال حقیر این است که مگر اینجا مملکت اسلامی نیست چطور میشود جریمه ی دیرکرد با این مبلغ گزاف از من بگیرند اگر بنده توان پرداخت رو داشتم که دو سال تاخیر نمیکردم بابت پرداخت مبلغ که الان 14 ملییون تومان جریمه بابت تاخیر پرداخت کنم آن هم وقتی کل پول رو تمام و کمال پرداخت کردم. ✅ کارشناس فقه بانکی: حجت الاسلام سلام علیکم اغلب مراجع عظام تقلید جریمه تاخیر را حرام می دانند اما برخی دیگر از مراجع عظام تقلید بر این نظرند که اگر بدهکار (که خریدار در قرارداد لیزینگ نیز بدهکار محسوب می شود ) در متن قرارداد به عنوان شرط ضمن عقد قبول کرده باشد که در صورت تاخیر در پرداخت بدهی باید مبلغ معینی را به عنوان وجه التزام بپردازد این شرط صحیح و دریافت وجه التزام توسط طلبکار مشروع است. 💠 مراکز اقتصادی نظیر بانک و شرکتهای لیزینگ مبنای عملشان قانون می باشد که آن هم مورد تایید شورای نگهبان می باشد؛ مطابق قانون و بر اساس قراردادی که مشتری با شرکت لیزینگ منعقد می کند وی باید بدهی خود بابت خرید کالا را در سررسید یا سررسیدهای معین پرداخت نماید در غیر این صورت باید به ازای تاخیرهای صورت گرفته مبلغی را بر اساس فرمول بانک مرکزی، به عنوان وجه التزام به شرکت لیزینگ بپردازد. بنابراین اشخاص - به ویژه کسانی که مرجع تقلیدشان جریمه تاخیر را حرام می دانند - باید دقت کنند در پرداخت بدهی تاخیر ننمایند . ⛔️البته میزان مبلغی که از شما به عنوان جریمه دریافت یا مطالبه کرده اند تا حدودی غیر متعارف به نظر می رسد و مطالعات میدانی هم نشان داده است که برخی بانکها و شرکتهای لیزینگ در محاسبه میزان جریمه، از فرمولهای قانونی بانک مرکزی تخلف می کنند و مبلغ دریافتی آنها بیشتر از قانون مصوب است.❗️ 👈 پیشنهاد می شود با یک کارشناس مالی مشورت کنید و مبلغ واقعی جریمه را بر استانداردهای قانونی بانک مرکز چک کنید و در صورتی که حقی از شما ضایع شده باشد مسیرهای قانونی را برای احقاق حق خود طی فرمایید. 📌 در صورتی که در مورد موضوع سئوال و پاسخ استاد، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️سخنان مهم شهید بهشتی در مورد اختلاف طبقات اقتصادی 📌 در صورتی که در این موضوع، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public
⁉️ کاربران: سوال: دو نفر خانم آرایشگر به صورت شراکت با سرمایه مساوی جهت رهن آرایشگاه و خرید تجهیزات مشغول به کار شده اند. یک نفر از آنها درخواست زیاده تر از سود از شریک خود دارد و مدعی است که چون من مشتریهای خودم را آوردم اینجا لذا درصد بیشتری باید بردارم.. آیا این درخواست مشروع است؟ چگونه باید درآمد را بین هم تقسیم کنند؟ ممنون ✅ کارشناس فقه بانکی: حجت الاسلام سلام علیکم اگر قرارداد قیمابین آنها شرکت باشد سود حاصل از فعالیت مرتبط با سرمایه مشاع، بین شرکاء به نسبت سهم الشرکه تقسیم می گردد همچنانکه ضرر احتمالی (کاهش از اصل سرمایه) به نسبت سهم الشرکه بین آنها تقسیم می گردد. این در صورتی است که طرفین ضمن قرارداد شرط و قرار دیگری نگذاشته باشند اما اگر قرار بگذارند یکی از طرفین به دلیل اعتباری که دارد یا به دلیل اینکه کار بیشتری نسبت به دیگری انجام می دهد سهمی بیشتر از سهم الشرکه اش بردارد در این صورت باید بر اساس قرار عمل کنند همچنین این سهم ترجیحی می تواند بدون هیچ مزیت کاری یا اعتباری برای یکی از شرکاء در نظر گرفته شود (در قرارداد شرط شود) 💠 با این توضیحات در مورد سئوال شما باید گفت اگر در قرارداد شرط شده است که وی به جهت آوردن مشتری، سهم بیشتری ببرد باید به ایشان سهم بیشتری اختصاص یابد در غیر اینصورت سود و زیان بر اساس سهم الشرکه تقسیم می شود. 📌 در صورتی که در مورد موضوع سئوال و پاسخ استاد، نظری دارید می توانید در گروه «بحوث فقهیه طیبات» مطرح کنید برای ورود به این گروه لینک زیر را بزنید: http://eitaa.com/joinchat/2764242960Ccac58d28ff 🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات 👇👇👇👇👇👇 🆔 @tayebat_public