eitaa logo
تذكرة المتقين
199 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
890 ویدیو
12 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم علامه طباطبائی : عناوین دنیوی، اگر وفا و دوام داشته باشند تا لب گورند و نوعاً هم، بی‌وفا هستند، بعد از آن مائیم و ابدِ ما. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 دعای امام زمان ارواحنا فداه برای شیعیان 🔷 فرازی از نامه حضرت به شیخ مفید https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری : حادثه ۹ دی یک حادثه عجیبی بود، به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود، این‌ها نشان دهنده اعتماد مردم است 🔹️ این ۵ دقیقه از اعترافات ابطحی مسئول دفتر خاتمی و یکی از پادوهای فتنه۸۸ را دقیق ببینید 🔹️یوم الله ۹ دی روز بزرگی است که مردم بساط این خائنان را با حضورشان جمع کردند. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قبل از آن که بخوابم .... !!! 🔶آیت الله سعادت پرور(ره) می فرمودند: نامه ای به استادم مرحوم آیت الله شیخ علی اکبر برهان(ره) نوشتم و از ایشان طلب حلالیت کردم. 🔶ایشان در پاسخ نامه، مرقوم کرده بودند: شما می دانید که من هر شب، قبل از آن که بخوابم، همه رابخشیده و برایشان از خداوند طلب مغفرت می کنم. 🔶در تصویر آیت الله شیخ علی اکبر برهان رضوان الله تعالی علیه مشخص شده اند. سلوک سعادت،ص۱۷۰-۱۷۱ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
چگونگی سیاه شدن قلب 🛑مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِي النُّكْتَةِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِكَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِي الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِكَ السَّوَادُ حَتَّى يُغَطِّيَ الْبَيَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَيَاضَ لَمْ يَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَيْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ‌». 🔰‏امام باقر علیه السلام‏: هیچ بنده‌ای نیست جز آنکه در قلبش نقطه سفیدی است، و هرگاه گناهی کند در آن نقطه سیاهی برآید، اگر توبه کند آن سیاهی برود، و اگر دنبال گناه رود سیاهی بیفزاید تا آنجا که همه سفیدی قلب را فرو گیرد، و چون آن سفیدی از سیاهی گناهان پوشیده شد دیگر صاحب آن قلب سیاه هرگز به‌خوبی و صلاح برنگردد، و این است فرموده خدا «هرگز چنین نیست (که آن‌ها گمان می‌کنند) بلکه به سبب آنچه کرده‌اند بر دل‌هایشان زنگار بسته است» (سوره مطففین، آیه ۱۴). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۲۷۳ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
پرونده | بازخوانی به مناسبت ۹ دی؛ 📩 رهبر انقلاب: ۹ دی از ایام‌الله است - راهبرد جریان باطل کتمان یا کمرنگ‌کردن ایام‌الله است - میخواهند نگذارند ایام‌الله زنده بمانند و نورافشانی کنند 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: راهبرد جریان باطل کتمان یا کمرنگ‌کردن ایام‌الله است؛ راهبردش این است که نگذارد این‌جور روزها، این‌جور حادثه‌ها زنده بمانند و نورافشانی کنند. از نظر جبهه‌ی باطل این ایام غالباً کتمان می‌شوند یا حتی به انکار هم میرسد. روز بیست و دوی بهمن کتمان میشود، روز سیزده آبان، روز نوزده دی، روز ۹ دی، روز بیست و نه بهمن قضیه‌ی تبریز، روز تشییع شهید سلیمانی، روز تشییع شهید حججی، اینها همه ایام‌الله‌اند. اینها را میخواهند کتمان کنند. اینها هر کدام یک مشعلی هستند که از نظر جریان باطل باید خاموش بشوند، جریان باطلی که در مقابل شما، در مقابل این ملت، در مقابل این انقلاب قرار دارد این مشعلها را بر نمی‌تابد، اینها را باید نابود کند، مشعلها را خاموش کند. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🔻 به اطلاع عموم مقلدان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می رساند که «شماره تلفن بخش استفتائات» جهت دریافت پاسخِ سؤالات شرعی به شماره زیر تغییر یافته است: ☎️ 025 - 37444 ⏰ زمان پاسخگویی: 🔹 8 تا 12 🔹 16 تا 20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️رهبر انقلاب: در هیچ جای دنیا هیچ نظامی این قدرتی که جمهوری اسلامی دارد را ندارد 🆔 @masjed_emamHasanmojtaba
. ❌ پرهیز از دعا و عمل اختراعی ✍🏻 مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در رساله اعتقادات خود می‌فرمایند : «و إيّاك و اتّباع الأعمال الّتی لم ترها في الکتب المعتبرة من أخبار الشیعة! فإنَّه قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : قليل من سنة، خير من کثیر في بدعة. » 👈🏻 ترجمه : از پیروی و دنبال کردن و به جا آوردن اعمالی که آن ها را در کتاب های معتبر حدیثی شیعه ندیده ای، حذر کن و بپرهیز ! چرا که حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است : عمل کم [ ولی] بر طبق سنت و شرع، بهتر است از عمل بسیار که بر طبق بدعت باشد. 📚 شرح رساله اعتقادات ، مرحوم علامه مجلسی ، صفحه ۴۰۹ . https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
♦️برزخ علامه مجلسی به دست اوردن رضایت پرودگار متعال به زیادی عمل و کثرت آن نیست چون خداوند سبحان غنی بذات است و تمام اعمال صالح بندگان برای او منفعتی ندارد بلکه هر کس کار نیک و عمل صالحی انجام می دهد برای خودش است. لذا گاهی یک عمل صالح کوچک موجب بدست اوردن رضایت الهی می گردد. ایت الله خاتون ابادی که شوهر خواهر علامه مجلسی بوده نقل می کند بعد از وفات علامه مجلسی او را در عالم خواب دیدم و از اوضاع او در عالم برزخ سوال کردم ؟ علامه مجلسی فرمود : در دنیا که بودم روزی یک بچه یهودی در بغل مادرش را دیدم که کنار یک میوه فروشی چشمش به سیب ها افتاده وخیره خیره به سیب ها نگاه می کند من یک عدد سیب خریدم وبه ان بچه دادم و او لبخند شادی زد. در عالم برزخ به من گفتند به خاطر همان یک عمل که دل یک بچه را شاد کردی برزخ تو هموار شده و اعمال صالح دیگرت مانند نوشتن کتاب بحار الانوار و دیگر اعمالت بماند برای قیامت. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 نیّت نماز مغرب و عشا بعد از گذشتن وقت 💬 الف: به واسطه عذری مثل فراموشی و خواب، نماز نخوانده 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (ما‌فی‌الذّمه) به جا آورد. 🔹 آیات عظام مکارم و سیستانی: به نیّت ادا به جا آورد. 💠 ب: اگر عمداً یا از روی معصیت، نماز نخوانده 🔹 آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافی‌الذّمه) به جا آورد. 🔸آیت‌الله مکارم: نماز او قضا است. 📚 توضیح المسائل مراجع، مسئله 775. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠علامه طباطبایی(ره) خطاب به فرزندشان: 🔸«پسرم جز مشهد کجاست که آدم بتواند دردهایش را بگوید و درمانش را بگیرد؟» 🔸همه امامان (علیهم‌السلام) لطف دارند، اما لطف حضرت رضا (علیه‎السلام) محسوس است. 🔸همه امامان معصوم (علیهم‌السلام) رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام رضا (علیه‌السلام) ظاهر است. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 غسل با بدن نجس 💠 سؤال: اگر انسان، عضوی از بدن را هم با نیتِ طهارت و هم با نیتِ غسل بشوید، آیا غسل او صحیح است؟ ✅ جواب: اگر عضو، نجس باشد باید پیش از غسل، آن را تطهیر کند سپس به نیتِ غسل بشوید. 🆔 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
امام صادق (علیه السلام): 🔹 إنَّمَا قَدَّرَ اَللَّهُ عَوْنَ اَلْعِبَادِ عَلَى قَدْرِ نِيَّاتِهِمْ فَمَنْ صَحَّتْ نِيَّتُهُ تَمَّ عَوْنُ اَللَّهِ لَهُ وَ مَنْ قَصُرَتْ نِيَّتُهُ قَصُرَ عَنْهُ اَلْعَوْنُ بِقَدْرِ اَلَّذِي قَصَّرَ. 🔸 همانا خداوند یاری رسانی به بندگان را به اندازه نیت‌های آنان مقدر کرده. پس هرکس نيّتش سالم باشد يارى خداوند كامل، و هر كس نيّتش ناقص باشد به همان اندازه يارى خداوند نسبت به وى ناقص خواهد بود. 📚 امالی مفید (باب السابع) جلد ۱ صفحه ۶۵ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✨‏﷽✨ 🍃داستانهای آموزنده (۴۲) 📌طلبه ای که به لوستر های حرم حضرت امیر المؤمنین (عليه السلام) اعتراض داشت فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده : یکى از طلبه هاى حوزه با عظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود . روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرضه مى دارد : شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید ، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم ؟! شب امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید : اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فجل و فرش طلبگى است ، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو : به آسمان رود و کار آفتاب کند . پس از این خواب ، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است ، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !! بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید : سخن همان است که گفتم ، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن ، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) ، پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن ، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند، و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد ، مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد ، تعجب مى کنند !! وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى کنند ، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد ، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) ، فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید : این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید ، و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید ، و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید . مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد ، و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود . فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند ، و هر کدام در آن سالن پر زینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند ، از شخصى که کنار دستش بود ، پرسید : چه خبر است ؟ گفت : مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است . پیش خود گفت : وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است . هنگامى که مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد ، همه به احترامش از جاى برخاستند ، و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست .نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت : آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم ، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است ، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم ، و شما اى عالمان دین ، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید . چون صیغه جارى شد ، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود ، پرسید : شرح این داستان چیست ؟ راجه گفت : من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (علیه السلام) شعرى بگویم ، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم . به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود ، به شعراى ایران مراجعه کردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پیش خود گفتم : حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید ، نصف دارایى ام را به او ببخشم ، و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم . شما آمدید و مصراع دوم را گفتید ، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟ راجه گفت : من گفته بودم : به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند طلبه گفت : مصراع دوم از من نیست ، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) است . راجه سجده شکر کرد و خواند : به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند * به آسمان رود و کار آفتاب کند اللهم صل علی محمد و آل محمد https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 نکاتی پیرامون تعبیر خواب مرحوم استاد فاطمی نیا (ره)‌: اگر خوابی ديديد، اولا در ملأ عام نقل نكنيد بعضي ها وقتی خواب ميبينند ، آن رادر جمع بيان ميكنند! اصلا اين كار را نكنيد. خواب را فقط بايد برای داننده ي تعبير خواب نقل کرد. این هم توجه کنید که علم تعبير خواب موهبتي است و هركسي آن را نميداند اگر همچون كسي هم پيدا نكردين ، خواب را براي كسی نقل نكنيد و فقط پيش خود بگوييد : "خير است ان شاءالله" نکته ی دیگر اینکه تاكنون كتاب صحيحي در تعبير خواب چاپ نشده است به ابن سيرين علم تعبير خواب موهبت شده بود اما اين كتاب تعبيري كه الان در دست هست و به او نسبت داده ميشود ، دروغ است ، كتاب ايشان اصلا به دست ما نرسيده است https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قال امیرالمومنین (علیه السلام): ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ میوه طمع، خواری دنیا و آخرت است. تصنیف غرر/ حدیث ۶۷۲۴ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🍃گفتگوباقرآن : ☘به قرآن میگم‌ میخوام باارزش باشم: میگه ان اکرمکم عندالله اتقاکم.۱۳حجرات ☘میگم میخوام اعمالم قبول بشه میگه انمایتقبل الله من المتقین.۲۷مائده ☘میگم میخوام خدادوستم داشته باشه میگه فان الله یحب المتقین.۷۶آل عمران ☘میگم میخوام سرمایه آخرت داشته باشم میگه خیرالزادالتقوی.۱۹۷بقره ☘میگم میخوام بصیرت داشته باشم میگه ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا.۲۹انفال ☘میگم میخوام مشکلاتم حل بشه. میگه من یتق الله یجعل له مخرجا.۲سوره طلاق ☘میگم میخوام روزیم زیادبشه میگه من یتق الله یجعل له مخرجا ویرزقه من حیث لایحتسب.۲ و۳ سوره طلاق ☘میگم میخوام عاقبت بخیربشم میگه العاقبه للمتقین.۴۹هود ☘میگم میخوام بهشت برم میگه اعدت للمتقین.۱۳۳آل عمران ☘میگم میخوام آمرزیده بشم میگه من یتق الله یکفرعنه سیئاته.۵طلاق.۲۹انفال ☘میگم چه کنم که باتقوابشم میگه ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر استعینوابالصبروالصلوه.بانمازازخداکمک بگیر https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 خوردن جوشانده حرام گوشت 💬 سؤال: چیزی که خوردن آن حرام ولی پاک است، مثل صدف و خرچنگ، اگر داخل آب جوشانده شده و بعد دور انداخته شود حکم خوردن آن آب چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 جوشانده یا عصاره یک شیء حکم همان شیء را دارد و در فرض سؤال حرام است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 💠 سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ جواب: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✅استاد فاطمی نیا (ره): 🔻خدا چند گناه را به سختي مي بخشد كه يكي از آنها آبرو بردن است. 🔹حدیثی از امام باقر(علیه السلام) است که حضرت می‌فرمایند : 🔻کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشم‌پوشی کرده و آبروی آن‌ها را نریزد، خداوند در روز قیامت از گناهان او صرف‌نظر خواهد كرد. 🔻روایت داریم که می‌فرماید اغلب جهنمی‌ها، جهنمی زبان هستند! فکر نکنید همه شراب می‌خورند و از دیوار مردم بالا می‌روند. یک مشت مؤمن مقدس را می‌آورند جهنم به سبب اينكه آبرو مي برده اند! 🔻اسلام می‌خواهد آبروی فرد حفظ شود. 🔹پسر يكي ازعلماي بزرگ تعريف ميكرد روزي به پدرم گفتم: "شما كه درياي علم هستي، اگر بنا باشد يك نصيحت كني ، چيست؟" 🔹مي گفت پدرم سرش را مدتي پايين انداخت و فرمود: 🔻"آبروي كسي را نبر!" عزيز من اسلام ميخواهد آبروي افراد حفظ شود! 🔻اين گناه آبرو بردن انقدر نحس است كه صاحبان آن گاهي موفق به توبه نميشوند! 🔻انقدر راحت آبروي ديگران را نبريم! 🔻در روايت آمده است اغلب جهنميان به خاطر زبانشان جهنمي شده اند! گاهي عده اي در صفوف نماز جماعت و هيات ها آبروي افراد را ميبرند! پناه ميبريم به خدا https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
همسر شهید مطهری: یک بار برای دیدن دخترم به اصفهان رفته بودم. وقتی به تهران آمدم،نزدیک های سحر به خانه رسیدم. وقتی وارد خانه شدم،بچه ها همه خواب بودند،ولی آقا بیدار بود. چای و میوه و شیرینی آماده بود و منتظر بودند. بعد از احوال پرسی با تأثر به من گفتند:می ترسیدم یک وقت نباشم، شما از سفر بیایید و کسی نباشد که به استقبالتان بیاید. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🍃این زخم فرق می کند! شعیب بن عبدالرحمن خزاعی می‌گوید: بعد از حماسه عاشورا، مردان قبیله بنی اسد – هنگامی که خواستند جسد مطهر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را دفن کنند – بر دوش آن حضرت، اثر زخمی یافتند که کاملاً از جراحت‌های جنگی متفاوت بود. زخم کهنه‌ای بود که هیچ شباهتی به زخم‌های روز عاشورا نداشت. از امام سجاد علیه‌السلام در این مورد سؤال کردند. آن حضرت در پاسخ فرمود: هذا مِمّا كانَ يَنْقُلُ الْجِرابَ عَلى ظَهْرِهِ اِلى مَنازِلِ الأرامِلِ وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ. این زخم بر اثر حمل کیسه‌های غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانه‌های بیوه‌زنان و یتیمان است. مناقب ج ۴ ص ۶۶ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
یکی از اذکار توصیه شده در روایات، ذکر سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيم‏ است. مثلا امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ ثَلَاثِينَ مَرَّةً اسْتَقْبَلَ الْغِنَى وَ اسْتَدْبَرَ الْفَقْرَ وَ قَرَعَ بَابَ الْجَنَّةِ. یعنی: هر كه سى بار گويد سبحان اللَّه و بحمده سبحان اللَّه العظيم و بحمده رو بتوانگرى كرده و پشت به فقر داده و در بهشت را كوبيده. 📚 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 281 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
: 💠 بررسی اعتبار روضه کافی: 🔹 برخی معتقدند بین کافی و بقیه مجلدات آن تفاوت وجود دارد و روضه به قوّت آنها نیست. نسبت به سایر مجلّدات تواتر قطعی در همه نسل‌ها و زمان‌ها وجود دارد که آنها جزء کافی و از هستند. اما نسبت به کتاب روضه دغدغه وجود دارد و اینکه بتوان از راه تواتر جزم پیدا کرد جزء کافی است، مقداری محل تأمل و اشکال است. حتی برخی از بزرگان روضه کافی را به ابن ادریس نسبت داده‌اند، که البته غیر مقبول است. 🔸 به نظر ما هر چند روایات روضه کافی همه جا به قوت روایات اصول و فروع کافی نیستند. اما در عین حال بزرگانی از علمای سابق شهادت داده‌اند که این کتاب جزء کافی است، شهادت آنها هم برای سایر فقها معتبر است. پس از طرفی حجّت وجود دارد که این روایت جزء کافی است و از طرف دیگر حجّت وجود داد آنچه در کافی است اعتبار دارد؛ چون کلینی شهادت به صحت روایات کافی داده است و در کلام قدما به معنای لغوی استعمال می‌شود، یعنی «ما صدر من المعصوم ع لبیان الحکم الواقعی». بنابراین ضمّ این دو حجّت باعث می‌شود بتوان اعتبار روایات موجود در روضه کافی را همچون بقیه مجلدات آن اثبات کرد. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1396 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 محاسبه‌ی اعمال ✅حضرت آیت‌الله خوشوقت رضوان الله تعالی علیه: 🔹س : درباره محاسبه‌ی اعمال و نحوه‌ی این محاسبه توضیح بفرمایید. 🔸ج: این است که انسان شب که می‌خواهد از کار کنار بکشد و بخوابد، ببیند صبح تا حالا چه کرده است؟ یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم، گوش، زبان، دست و پا انجام داده است، بکند و ببیند در آن گناه بوده است یا نه؟ 🔸 اگر است، استغفار کند و تصمیم بگیرد که فردا دیگر انجام ندهد؛ و اگر گناهی نیست، سپاسگزاری کند و فردا ادامه دهد. امّا مهم‌تر از محاسبه است. چون اگر مراقبه نباشد، حرام از دست آدم در می‌رود. ولی مراقبه نمی‌گذارد. 🆔https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قال امیرالمومنین (علیه‌السلام): عِنْدَ تَنَاهِي الشَّدَائِدِ يَكُونُ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ هنگام به اوج رسیدن سختی‌ها، امید گشایش می‌رود. تصنیف غرر / حدیث ۱۷۶۹ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
در این دو وقت مواظب کودکان باشیم 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ إِبْلِيسَ عَلَيْهِ لَعَائِنُ اَللَّهِ يَبُثُّ جُنُودَ اَللَّيْلِ مِنْ حَيْثُ تَغِيبُ اَلشَّمْسُ وَ تَطْلُعُ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَاتَيْنِ اَلسَّاعَتَيْنِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي تِلْكَ اَلسَّاعَتَيْنِ فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَةٍ . 🔰حضرت باقر عليه السلام فرمود: همانا ابليس - كه لعنت‌هاى خداوند بر او باد - لشكرهاى شبانۀ خود را از آنجا كه خورشيد غروب كند(غروب آفتاب) و از آنجا كه برآيد (طلوع آفتاب) پراكنده كند پس در اين دو ساعت(غروب و طلوع آفتاب) بسيار ذكر خدا گوئيد، و از شر ابليس و لشكريانش بخدا پناه بريد(گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و 👈خردسالان خود را در اين دو ساعت بخدا بسپاريد زيرا كه اين دو ساعت، ساعت‌هاى غفلت است (كه مردمان در اين دو ساعت از ياد خدا بيرون روند). 📚الکافي  ج۲ ص۵۲۲   https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774