🍂✨🍂✨
✨🍂
🍂
✨
بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) :
موضوع : #غضب
قسمت * ۲ *
🍁 یک این چنین حالتی است علل و عواملی پیش میآید که انسان هیچان به خصوصی پیدا میکند، حالت انتقام به خود میگیرد، حالت #خشم که تقریباً مشخص است که منظور چیست. البته فعلاً بحث ما که داریم تحلیل میکنیم در خصوص این مسئله از نظر روحی است آثار آن، لطمههای آن و اینکه چگونه باید با این بیماری در باب #سلوک مقابله کرد و کسی که گرفتار است چگونه باید این مرض را در درون خود معالجه کند؟
🍁 امّا به غیر از این مسئله باید توجه داشته باشیم که خود #غضب یا به قول ما #عصبانیّت لطمات جسمی هم برای هر کسی که #سالک باشد، چه غیر سالک باشد زیاد دارد لطمات جسمی و صدمات جسمی که به بدن وارد شده است مثل مغز و فکر البته بعد از اینکه صدمات بدنی وارد شده است از آن نظر به فکر و عقل هم لطماتی وارد میشود. احیاناً میشود گفت کسانی که به غضب مبتلا هستند #فکر و #عقل آنها خوب کار نمیکند اینها که عرض میکنم بحثهای خارج از موضوع است که به عنوان اشاره عرض میکنم بدن که لطمه میبیند، اعصاب که لطمه میبیند احیاناً بعضی مرگهای ناگهانی هم از این رهگذر ممکن است به سراغ انسان بیاید سکتهها و امثال اینها اصولاً عقل و فکر در مسائل عادی هم چندان خوب کار نمیکند چون یک تیرگی به خصوصی به عقل از این بابت متوجه میشود.
@tazkiyehamaly
🍁 به هر صورت بحث ما در غضب در نظر روحی و آثار و لطمات غضب است که چگونه در طریق الی الله برای انسان مهلک است. خوب حالا تعریف غضب را تا حدودی متوجه شدیم یک هیجان به خصوص است که به اصطلاح تقریباً برای ما شناخته شده است یک حالت انتقامجویی است، از درون به بیرون آمدن است، بروز خودیّت انسان است، شدت جلوهی خودی انسان است که یک حالت به خصوصی است که شناخته است.
🍁 حالا ببینیم که میشود این غضب در چه صورتهایی تقسیم کرد در صورت کلی باید توجه داشته باشیم که حالت غضب یا عصبانیت به یک نظر به سه مرحله تقسیم میشود یعنی مراحل غضب سه مرحله و سه مرتبه است. یک مرحلهی #افراط غضب است، یک مرتبهی #تفریط غضب است و یک مرتبهی #اعتدال غضب است. به طوری که علمای اخلاق تقسیمبندی کردهاند آنچه مذموم است، بد است، مهلک است و سالک را به هلاکت میاندازد غضب در مرحلهی افراط آن است نه غضب در مرحلهی اعتدال و در مرتبهی اعتدال آن. وقتی غضب افراط داشت، وقتی انسان در غضب افراط کرد این افراط در غضب مهلک است نه اصل غضب.
@tazkiyehamaly
ادامه دارد...
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
کانال تزکیه عملی
ایتا :
eitaa.com/tazkiyehamaly
سروش :
http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
🍂✨🍂✨
✨🍂
🍂
✨
بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) :
موضوع : #غضب
قسمت * ۳ *
🌿 حالا توضیح عرض میکنم روشن میشوید #افراط در غضب همین است که وقتی انسان هیجان پیدا کرد دیگر نه عقلی بشناسد، نه شرعی بشناسد، نه موازین شرعی را مراعات کند، نه رضای خدا را، نه حکم عقل را، نه مصلحتهای شرعی را، نه انسانی را، نه وجدانی را بالاخره آنچه که به دهان او میآید بگوید، به زبان او میآید بگوید آنچه که از دست او میآید عمل بکند، بزند، بکوبد، بکشد، فحش بدهد، نسبت بدهد الی آخر. این حالت افراط که اگر ما هم گرفتار باشیم به همان حالت افراط گرفتار هستیم این قسمت که افراط در غضب است مهلک است و خیلی لطمهی فوق العاده به سالک و به باطن سالک میزند.
🌿 یک حالت #تفریط هم داریم، حالت تفریط نقطهی مقابل افراط در غضب است حالت تفریط در غضب البته در غضب حساب نمیشود معمولاً از باب جبن حساب میکنند جبن یعنی ترس، ترس مذموم، ترس بد، ترسی که برای انسان عیب است. تفریط این است که انسان بیتفاوت باشد مقابل آن افراط است تفریط در غضب این است که انسان در هر بابی بیتفاوت باشد حق و باطل برای او یکی باشد، مقدسات و غیر مقدسات برای او یکی باشد، آنچه معقول است و آنچه معقول نیست برای او یکی باشد آنچه وجدان و انسانیّت قبول میکند و آنچه وجدان و انسانیّت رد میکند برای او یک باشد.
@tazkiyehamaly
🌿 آدمهای بی تفاوتی که دیدیدهاید که گرفتار این خصلت هستند یعنی غضب آنها در مقام تفریط است یعنی فاقد غضب هستند به این معنا که در برابر #حق و #باطل تفاوت حال ندارند برای آنها یکی است معقول و غیر معقول برای آنها یکی است آنچه مقتضای وجدان و انسانیّت است و آنچه مقتضای وجدان و انسانیت نیست برای آنها یکی است.
موجودی کاملاً بیتفاوت هستند همه چیز برای آنها مساوی است فاقد غضب معقول هستند این حالت تفریط است.
🌿 به اصطلاح این هم از رذائل است و برای سالک مهلک است امّا باید توجه داشته باشیم که آن چیزی که معمولاً در بحثهای اخلاقی به عنوان غضب مطرح میشود منظور همان افراط است نه این تفریط. این تفریط را در باب جُبن عنوان میکنند یعنی #ترس، ترسو بودن، بیجان ترسیدن، غیر منطقی ترس داشتن و نامعقول ترس داشتن از ضعف انسان، از صغر نفس، از کوچکی نفس، از آن خاری نفس و روح انسان سرچشمه میگیرد که خود این رذیله است و برای سالک این هم عیب است، این هم مهلک است. کسی که به تفریط در غضب مبتلا است یعنی موجود بیتفاوت است اگر اینطور باشد و بخواهد در طریق سلوک قدم بگذارد همین خصلت مانع او خواهد بود برای همه چیز بیتفاوت باشد.
@tazkiyehamaly
ادامه دارد...
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
کانال تزکیه عملی
ایتا :
eitaa.com/tazkiyehamaly
سروش :
http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
🍂✨🍂✨
✨🍂
🍂
✨
بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) :
موضوع : #غضب
قسمت * ۴ *
🍃 #تفریط در #غضب را من باز یک مقدار توضیح بدهم آنها که گرفتار تفریط در غضب هستند خیلی گرفتاریها به دنبال این گرفتاری دارند معمولاً اینها در باب حق و باطل بیتفاوت هستند یعنی اگر مسلمان باشد، اگر مؤمن باشد اینطور آدمها که فاقد غضب هستند، غضب آنها در حدّ تفریط است یعنی هیچ غضبی ندارند و بیتفاوت هستند گرفتاریهایی که از این ناحیه متوجه آنها میشود خیلی است از جمله این که معمولاً اینها در برابر حق و حقیقت خدا، قرآن، اسلام، احکام خدا، احکام اسلام، توحید، کلمهی توحید هیچ تفاوتی و هیچ تغییر حالی از خودشان نشان نمیدهند یعنی اسلام پایمال بشود، نشود برای اینها یکی است عمل بشود، نشود برای اینها یکی است اصلاً واقعاً از درون تغییر حال ندارند که حق و حقیقت پایمال میشود یا نمیشود.
@tazkiyehamaly
🍃 به اصطلاح این اوّلین لطمهای است که از این ناحیه عاید کسانی میشود که گرفتار تفریط در غضب است یعنی فاقد غضب هستند.
دومین گرفتاری این است که اینطور افراد نمیتوانند امر به معروف و نهی از منکر بکنند حتّی در خانوادهی خود، از خانوادهی خود گرفته تا همسایه، فامیل و در اجتماع اینها در برابر فحشا و منکرات نمیتوانند امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند به مداهنه در امر به معروف و نهی از منکر و به مجامله گرفتار هستند مجامله میکنند، مداهنه میکنند، با هر کسی میسازند اصلاً نمیتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند یک ضعف روحی دارند حتّی در منزل خود نمیتواند وقتی بچّهی خود یا عیال خود را یا کسی از اعضای خانواده نامشروعی را مرتکب میشود یا واجبی را ترک میکند نمیتواند در برابر او با سختی، با حدّت ایستادگی داشته باشد و او را از آن کار نهی کند این هم یکی از لطماتی است که از طریق فاقد غضب بودن یعنی تفریط در غضب عاید انسان میشود.
علمای اخلاق نوشتند حتّی نسبت به حرم خود، نسبت به عیال خود، نسبت به خانوادهی خود حساسیت ندارند الی آخر اینها تفریط در غضب است.
🍃 خوب افراط در غضب آنچه که مورد بحث است افراط در غضب بود که اوّل توضیح دادم این هم تفریط در غضب بود حالا اعتدال در غضب را که حدّ وسط در غضب است آن را عرض میکنم بعد به سراغ آن اصل موضوع که در آن نهفته است بحث میکنیم یعنی افراط در غضب.
حدّ #اعتدال در غضب چیست؟ حدّ اعتدال در غضب این است که انسان نه در حال افراط باشد نه در حال تفریط باشد واجد غضب باشد، غضب داشته باشد امّا غضب خود را درست در چهارچوب موازین شرعی و عقلی به کار ببندد یعنی غضب دارد امّا غضب او تحت کنترل خود او است هر جا که شرع مقدس میگوید غضب داشته باش آنجا غضب دارد. عقل سالم عقلی که منطبق با شرع مقدس است میگوید غضب داشته باشد غضب دارد مانند غضب رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خوب این کمال رسول الله بود.
@tazkiyehamaly
ادامه دارد...
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
کانال تزکیه عملی
ایتا :
eitaa.com/tazkiyehamaly
سروش :
http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
cheragh_hedayatpart15.mp3
22M
📢 #فایل_صوتی
⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره):
#چراغ_هدایت
قسمت۱۵
⚜موضوع:
تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
〰〰🌹〰〰
⚜کانال تزکیه عملی
@tazkiyehamaly
@tazkiyehamaly_arshiv
cheragh_hedayatpart16.mp3
22.05M
📢 #فایل_صوتی
⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره):
#چراغ_هدایت
قسمت۱۶
⚜موضوع:
تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
〰〰🌹〰〰
⚜کانال تزکیه عملی
@tazkiyehamaly
@tazkiyehamaly_arshiv
🍂✨🍂✨
✨🍂
🍂
✨
بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) :
موضوع : #غضب
قسمت * ۵ *
🌾 از علی (سلام الله علیه) که رسول الله گاهی در برابر حق و حقیقت آنچنان غضبناک میشد تا مادامی که آن احقاق حق نمیکرد آرام نمیگرفت به هیچ قیمتی نمیشد رسول الله را آرام کرد تا احقاق حق کند این #غضب در مسیر #حق است و این کمال است اگر این نباشد انسان به سوی حالت تفریطی که اوّل عرض کردم میلغزد. آنجا که شرع میگوید داشته باش انسان باید داشته باشد پس غضب معتدل یا حّد وسط که فضیلت است نه اینکه برای انسان و سالک رذیله باشد باید سالک آن را داشته باشد این است که غضب داشته باشد امّا غضب او محدود به حدود شرع مقدس و عقل سالم باشد و این فضیلت است و نه تنها عیب نیست فضیلت است. انسان در برابر حق و حقیقت بیتفاوت نباشد آنجا که حق پایمال میشود غضبناک باشد، طالب حق باشد آنجا که فحشا و منکر میبیند بیتفاوت نباشد، در خانوادهی خود انحراف میبیند غضبناک باشد بالاخره غضبی که شرع مقدس پسندیده و از فضیلتها شمرده است.
@tazkiyehamaly
🌾 این همان غضب معتدل است و غضب مذموم که میگوییم از مهلکات است این نیست این فضیلت است و برای اینکه یادتان باشد که این فضیلت است آیه ٢٩ سورهی فتح را به یادتان میاندازم که اینطور شروع میشود «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ببینید که در مقام توصیف و تعریف رسول اکرم (صلوات الله علیه) و یاران رسول الله خدای متعال اینها را با این خصلت به عنوان یک فضیلت توصیف میکند که اینها در برابر کفّار، در برابر ظالمها، در برابر طغیانگرها، در برابر آنها که میخواهند ظلم بکنند، حق را پایمال بکنند الی آخر در برابر آنها حدّت و شدّت به خرج میدهند این کمال است «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» پس این برای رسول الله، برای یاران رسول الله و برای هر کسی کمال است.
🌾 آن روایت را هم که علی (سلام الله علیه) در باب در خصوص رسول الله آن هم در نظرتان باشد یک آیهی دیگر هم در این زمینه آیه ۷۳ از سورهی توبه. در آیه ۷۳ از سورهی توبه صاف به رسول الله دستور میدهد که در برابر کفّار شدّت داشته باش «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِم»[۱] بر آنها سخت بگیر در برابر کفّار غلظت داشته باش و سخت بگیر. غلظت همان غضبناک بودن تا مادامی که احقاق حق نشده است تا مادامی که باطل از میان نرفته است، ظالم به جای خود ننشسته است یا تأدیب نشده است یا از میان نرفته است آرام نباشد این همان غضب مطلوب است، این همان غلظت است که خدا به رسول اکرم (صلوات الله علیه) دستور میدهد.
پس بنابراین با این توصیفی که عرض کردیم غضب معتدل فضیلت است و رذیله و مهلک نیست حالا که این توضیحات تمام شد به اصل مسئله میرویم و در آنجا مطالبی عرض میکنیم.
@tazkiyehamaly
ادامه دارد...
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
کانال تزکیه عملی
ایتا :
eitaa.com/tazkiyehamaly
سروش :
http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨