eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۴ * 🍃 در را من باز یک مقدار توضیح بدهم آن‌ها که گرفتار تفریط در غضب هستند خیلی گرفتاری‌ها به دنبال این گرفتاری دارند معمولاً این‌ها در باب حق و باطل بی‌تفاوت هستند یعنی اگر مسلمان باشد، اگر مؤمن باشد این‌طور آدم‌ها که فاقد غضب هستند، غضب آن‌ها در حدّ تفریط است یعنی هیچ غضبی ندارند و بی‌تفاوت هستند گرفتاری‌هایی که از این ناحیه متوجه آن‌ها می‌شود خیلی است از جمله این که معمولاً این‌ها در برابر حق و حقیقت خدا، قرآن، اسلام، احکام خدا، احکام اسلام، توحید، کلمه‌ی توحید هیچ تفاوتی و هیچ تغییر حالی از خودشان نشان نمی‌دهند یعنی اسلام پایمال بشود، نشود برای این‌ها یکی است عمل بشود، نشود برای این‌ها یکی است اصلاً واقعاً از درون تغییر حال ندارند که حق و حقیقت پایمال می‌شود یا نمی‌شود. @tazkiyehamaly 🍃 به اصطلاح این اوّلین لطمه‌ای است که از این ناحیه عاید کسانی می‌شود که گرفتار تفریط در غضب است یعنی فاقد غضب هستند. دومین گرفتاری این است که این‌طور افراد نمی‌توانند امر به معروف و نهی از منکر بکنند حتّی در خانواده‌ی خود، از خانواده‌ی خود گرفته تا همسایه، فامیل و در اجتماع این‌ها در برابر فحشا و منکرات نمی‌توانند امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند به مداهنه در امر به معروف و نهی از منکر و به مجامله گرفتار هستند مجامله می‌کنند، مداهنه می‌کنند، با هر کسی می‌سازند اصلاً نمی‌توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند یک ضعف روحی دارند حتّی در منزل خود نمی‌تواند وقتی بچّه‌ی خود یا عیال خود را یا کسی از اعضای خانواده نامشروعی را مرتکب می‌شود یا واجبی را ترک می‌کند نمی‌تواند در برابر او با سختی، با حدّت ایستادگی داشته باشد و او را از آن کار نهی کند این هم یکی از لطماتی است که از طریق فاقد غضب بودن یعنی تفریط در غضب عاید انسان می‌شود. علمای اخلاق نوشتند حتّی نسبت به حرم خود، نسبت به عیال خود، نسبت به خانواده‌ی خود حساسیت ندارند الی آخر این‌ها تفریط در غضب است. 🍃 خوب افراط در غضب آنچه که مورد بحث است افراط در غضب بود که اوّل توضیح دادم این هم تفریط در غضب بود حالا اعتدال در غضب را که حدّ وسط در غضب است آن را عرض می‌کنم بعد به سراغ آن اصل موضوع که در آن نهفته است بحث می‌کنیم یعنی افراط در غضب. حدّ در غضب چیست؟ حدّ اعتدال در غضب این است که انسان نه در حال افراط باشد نه در حال تفریط باشد واجد غضب باشد، غضب داشته باشد امّا غضب خود را درست در چهارچوب موازین شرعی و عقلی به کار ببندد یعنی غضب دارد امّا غضب او تحت کنترل خود او است هر جا که شرع مقدس می‌گوید غضب داشته باش آن‌جا غضب دارد. عقل سالم عقلی که منطبق با شرع مقدس است می‌گوید غضب داشته باشد غضب دارد مانند غضب رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خوب این کمال رسول الله بود. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
cheragh_hedayatpart15.mp3
22M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۱۵ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
#عکس_نوشته 〰❁🍃❁🌺❁🍃❁〰 بوی عطر یار دارد جمعه ها وعده دیدار دارد جمعه ها جمعـه ها دل یاد دلبر می کند نغمه یا ابن الحسن سر می کند #السلام‌علیڪ‌یاصاحب‌الزمان‌عج #اللهم_عجل_لولیک_الفرج @tazkiyehamaly 〰❁🍃❁🌺❁🍃❁〰
cheragh_hedayatpart16.mp3
22.05M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۱۶ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۵ * 🌾 از علی (سلام الله علیه) که رسول الله گاهی در برابر حق و حقیقت آن‌چنان غضبناک می‌شد تا مادامی که آن احقاق حق نمی‌کرد آرام نمی‌گرفت به هیچ قیمتی نمی‌شد رسول الله را آرام کرد تا احقاق حق کند این در مسیر است و این کمال است اگر این نباشد انسان به سوی حالت تفریطی که اوّل عرض کردم می‌لغزد. آن‌جا که شرع می‌گوید داشته باش انسان باید داشته باشد پس غضب معتدل یا حّد وسط که فضیلت است نه این‌که برای انسان و سالک رذیله باشد باید سالک آن را داشته باشد این است که غضب داشته باشد امّا غضب او محدود به حدود شرع مقدس و عقل سالم باشد و این فضیلت است و نه تنها عیب نیست فضیلت است. انسان در برابر حق و حقیقت بی‌تفاوت نباشد آن‌جا که حق پایمال می‌شود غضبناک باشد، طالب حق باشد آن‌جا که فحشا و منکر می‌بیند بی‌تفاوت نباشد، در خانواده‌ی خود انحراف می‌بیند غضبناک باشد بالاخره غضبی که شرع مقدس پسندیده و از فضیلت‌ها شمرده است. @tazkiyehamaly 🌾 این همان غضب معتدل است و غضب مذموم که می‌گوییم از مهلکات است این نیست این فضیلت است و برای این‌که یادتان باشد که این فضیلت است آیه‌ ٢٩ سوره‌ی فتح را به یادتان می‌اندازم که این‌طور شروع می‌شود «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» ببینید که در مقام توصیف و تعریف رسول اکرم (صلوات الله علیه) و یاران رسول الله خدای متعال این‌ها را با این خصلت به عنوان یک فضیلت توصیف می‌کند که این‌ها در برابر کفّار، در برابر ظالم‌ها، در برابر طغیان‌گرها، در برابر آن‌ها که می‌خواهند ظلم بکنند، حق را پایمال بکنند الی آخر در برابر آن‌ها حدّت و شدّت به خرج می‌دهند این کمال است «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» پس این برای رسول الله، برای یاران رسول الله و برای هر کسی کمال است. 🌾 آن روایت را هم که علی (سلام الله علیه) در باب در خصوص رسول الله آن هم در نظرتان باشد یک آیه‌ی دیگر هم در این زمینه آیه‌ ۷۳ از سوره‌ی توبه. در آیه‌ ۷۳ از سوره‌ی توبه صاف به رسول الله دستور می‌دهد که در برابر کفّار شدّت داشته باش «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِم»[۱] بر آن‌ها سخت بگیر در برابر کفّار غلظت داشته باش و سخت بگیر. غلظت همان غضبناک بودن تا مادامی که احقاق حق نشده است تا مادامی که باطل از میان نرفته است، ظالم به جای خود ننشسته است یا تأدیب نشده است یا از میان نرفته است آرام نباشد این همان غضب مطلوب است، این همان غلظت است که خدا به رسول اکرم (صلوات الله علیه) دستور می‌دهد. پس بنابراین با این توصیفی که عرض کردیم غضب معتدل فضیلت است و رذیله و مهلک نیست حالا که این توضیحات تمام شد به اصل مسئله می‌رویم و در آن‌جا مطالبی عرض می‌کنیم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
cheragh_hedayatpart17.mp3
24.72M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۱۷ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از گسترده رایگان1k➕
#پاســــخ_بـه_شبهـــــاتـــــ فلسفه گناه کردن انسان ها چیست؟ آیا شیک پوشی و خودآرایی اشکالی دارد؟ آیاکافران خوش اخلاق هم جهنمی هستند؟ علت شکست مسلمانان درجنگ احد؟ آیا کسی که نماز نمی خواند کافراست؟ آیارابطه خویشاوندی درقیامت وجود دارد؟ #پاســــخ_بـه_سوالاتـــ_شرعــــی پاسخ تمام سوالات در👇👇 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۶ * 🌿 بنابراین آنچه مهلک است و روایات زیادی در آن باب وارد شده است و مجرب است و سالکین باید از آن زیاد و سخت پرهیز کنند افراط در غضب است یعنی غضب انسان حد و حدود نشناسد نه خدا بشناسد، نه موازین شرع بشناسد، نه بشناسد، نه حقوق افراد بشناسد هیچ چیزی و عقل و همه را تحت سیطره قرار بدهد این را مذموم می‌گویند و از مهلکات است. 🌿 همان عصبانیّت و تندی که ما در زبان خودمان داریم این از مهلکات است. البته به بیانی که از علی (سلام الله علیه) نقل شده است در جامع السعادات مرحوم نراقی نقل کرده است به یک نظر این اصلاً یعنی کسی که به این بیماری به غضب به این صورت، به این شکل گرفتار هستند اصلاً نمی‌شود گفت که این‌ها عاقل هستند مرحوم نراقی از علی (سلام الله علیه) این روایت را نقل می‌کند که من این‌جا می‌خوانم شما هم توجه داشته باشید روایت مختصری است امّا پرمعنی است. 🌿 «الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُون»[۲] علی (سلام الله علیه) می‌فرماید اصلاً آدمی که گرفتار غضب است نمی‌شود گفت عقل این سالم است «الْحِدَّةُ» حدة آن تندی عصبانیت، غضب ، افراط است علی (سلام الله علیه) می‌فرماید «الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُون» نوعی از دیوانگی است «لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ» 🌿 می‌فرماید که این خودش یک جنون و نوعی از دیوانگی است به دلیل این‌که صاحب آن بعد پشیمان می‌شود صاحب تندی و عصبانیت بعداً خودش پشیمان می‌شود یعنی وقتی که سر عقل آمد خودش قبول ندارد که آن کارش درست بوده معلوم است که این نوعی جنون است به استدلال علی (سلام الله علیه) به قضاوت خود انسان است. بعد می‌فرماید اگر چنانچه کسی را پیدا کردید که حتّی این حالت ندامت را نداشت جنون آن خیلی مستحکم است حداقل خود متوجه نیست که جنون دارد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨