eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۵ * ⚜ ⚜ 🌳 رسول الله صلوات الله علیه و آله سه روز پشت هم از نان جو سیر نشد! اینها یعنى چه؟ در مباحات غوطه ور شدن [را] که بعضى از عوامها مى کنند حلال است، این طور نیست که نیاورد. ماه مبارک که در نتیجه اجتناب از بسیارى از مباحات، موجب می شود در دل ما رقت پیش بیاورد، باید دقت کنیم این رقت را و آن طهارتى را که در پیش می آید، حفظ کنیم. حفظش این است که اولاً نکنیم، ثانیاً سعى کنیم زیاد در مباحات غوطه ور نشویم. یک مقدار امساک بکنیم. اینها شرعى است، غیرشرعى نیست. مثلاً چاى حلال را بخورى آتش ندارد، حرام نشده است. اگر تحریم شده بود آتش داشت، جهنم داشت. اما اگر همین مباح را ترک بکنیم، که انبیاء صلوات الله علیهم و ائمه معصومین علیهمالسلام و رسول الله صلی الله علیه و آله، در عین مباح بودن، ترک می کردند. نه تنها نامشروع نیست، بلکه ریاضت مشروع است، اثر خوب در دل می گذارد، دل را به رقّت می آورد. @tazkiyehamaly 🌳 این جمله را دوباره تکرار مى کنم :السلام علیک من مجاورٍ رقّت فیه القلوب و قلّت فیه الذّنوب. مثلاً چایى ده تا می خورید پنج تا بخورید. غذایى را خیلى خوشتان می آید، نخورید، نفستان را بشکنید، نخورید. ترک لذّت خودش مسئله ای است، ترک لذّت مباح مسئله ای است، نباید آن را نادیده گرفت. به حرف عوامها گوش نکنید! آنها می خواهند غوطه ور شدن خودشان را در مباحات توجیه بکنند! عوامهاى مؤمنین را می گویم نه عوام فسّاق را! بیش از این توجیه بردار نیست که مباح است. اما این که اینها موجب قسوت می شود و ترک اینها موجب رقت می شود، اجتناب از آنها مسئله مسلمى است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۶ * ⚜ ⚜ 🌳 گفتم آموزنده این درس، رفتار رسول الله صلی الله علیه و آله و معصومین علیهمالسلام هستند. در بیانات حضرت امیر صلوات الله علیه در نهج البلاغه هست، آنجا که در این باب صحبت می کند، ـ ان شاءالله خودتان مطالعه کنید! ـ در مورد و مخالفت با هواى نفس دستور می دهد، می فرماید: براى شما اسوه هست، نگاه کنید، مگر نمی خواهید اسوه پیدا کنید، اولین اسوه، رسول اکرم صلی الله علیه و آله، بعد اسوه های دیگر هم ذکر می کند. می فرماید اسوه دیگر می خواهى، به حضرت عیسى علی نبیناو آله وعلیه السلام نگاه کن! علف بیابان مى خورد. عین بیان نهج البلاغه است که آن علف بیابان که براى بهائم می روید، از آنها می خورد! اگر اسوه دیگر می خواهى به حضرت داود نگاه کن! اسوه ها را می شمارد، می خواهى به موسى علی نبیناو آله وعلیه السلام نگاه کن! که می گفت: رب انّی لما انزلت الىّ من خیر فقیر؛ بعد می گوید می دانى از خدا چه می خواست؟ نانى می خواست که سدّ جوعى بکند! این خطبه حضرت امیر را ببینید. این ریاضت شرعى است. @tazkiyehamaly 🌳 ریاضت شرعى غیر از ریاضتهاى ناشرعى است. فکر نکنید که ترک لذّتهاى مباح کار بى جاست. ممکن است به نظر بعضى از شما بیاید [که] این کارها درویشى است! ولى درویش هم اگر این کار را بکند حق است! گرچه درویشى نیست، این کار حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و انبیاء و حضرات ائمه معصومین علیهمالسلام است. ماه مبارک ماه ریاضت است. دنبال این ریاضت را هم باید داشت تا آنچه را که ماه مبارک به ما داده است حفظ کنیم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۷ * ⚜ ⚜ 🍃 از این به بعد من به شما توصیه می کنم که نکنید! این مسلم است که باید نکنید! که آتش است. دیگر این که در لذّات غوطه ور نشوید و در حدّ توانتان [مباحات را ترک کنید.] ممکن است انسان روز به روز، ریاضتش را بیشتر کند. مثلاً در چاى خوردن، یکى را بخورید یکى را نخورید، [آن وقت] آثارش را خواهید دید. این که زور می زنید و می زنیم که دلمان رقیق شود و سوزى، حالى، ترسى، خوفى، اشتیاقى، که در خوبان هست، در ما هم باشد و نمی شود، دو جهت دارد، اول گناهان است، بعد هم غوطه ور شدن در لذّتهاى مباح، که همان زیاد خوردن [است]، زیاد خوابیدن و هرچه انسان دلش خواست بخورد، هر وقت دلش خواست بخورد، زیاد بخورد! این است، نباید رنگ درویشى بگیرد. این حقیقتى است که در روش حضرات ائمه معصومین علیهمالسلام بوده است. 🍃 این جمله مرتب بیاد من می آید که انبان نان را مهر و موم کرد! ریاضت شرعى، یک مسئله [مهم] است، ماه مبارک ماه ریاضت است. کلمه ریاضت براى من و شما وحشتناک نباشد که ما در بین بعضى از ریاضت کِشها داریم. حقایق اسلامى و حقایق قرآنى را باید حفظ کرد. اما نه با روش عامیانه! با همان روش صحیحى که هست. خود حضرت على علیه السلام کلمه ریاضت را در نهج البلاغه بکار برده است. 🍃 حضرت امیر علیه السلام در خطبه ای از نهج البلاغه جملاتى دارد که: ما فدکى داشتیم که آن فدک را از ما گرفتند. و بعد می فرماید: و ما اصنع بفدک غیر فدک. من فدک و غیر فدک را چکار دارم، من با هیچ چیز کار ندارم، من فقط با نفس خودم کار دارم: وَ إِنَّمَا هِیَ نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَی، ـ اَروضُها از ماده ریاضت است ـ من نفسم را باید با تقوى ریاضت بدهم تا در آن روز خوف اکبر در امان باشم. [نامه ۴۵] @tazkiyehamaly 🍃 خدا خوب کرده [که] این [روزه ماه مبارک] را واجب کرده! می گفتم کاش خدا [همه] ۱۲ ماه را هم واجب می کرد، ولى از کجا معلوم است که آن وقت ما آن را انجام می دادیم. حالا براى همین باید کرد و همچنین شکر کنیم که خدا ما را موفق فرموده که آن را انجام دهیم. 🍃 آنچه که خدا فرموده است در مکتب اهل بیت صلوات الله علیهم، یعنى آنچه که در قرآن و روایات هست اینها ریاضت است. من از شما سؤال می کنم: واجب را ملتزم بودن، را ترک کردن هر دو براى نفس سخت است یا نه؟ سخت است، خیلى هم سخت است! حالا بعد نکته ای خواهم گفت دقت کنید. واجبات را انجام دادن و همچنین گناهان را ترک کردن به نظر می آید ریاضت است. این حرف را نگو، به نامحرم نگاه نکن، این زن حرام است، آن یکى حلال است.. این خودش ریاضت است! 🍃 واجب را ملتزم بودن و برخلاف نفس عمل کردن دقیقاً ریاضت است و نفس را شکستن است. این مرتبه اقلّ ریاضت است که کمتر از این راه نجات نیست. 🍃 بالاتر از این، از مباحات اجتناب کن! در لذّتها غور نکن، حتى لذّتهاى مباح را اجتناب کن. همچنان که انبیاء و ائمه و رسول الله صلوات الله علیه و علیهم می کردند، تا جایی که دیگر هیچ هوایى از هواهاى نفسانى خودت را تبعیت نکنى! این مرحله عالى ریاضت است. به همین طریق عمل به جزئیات دستوراتى که خدا و رسول در قرآن و روایات فرموده‌ اند، همه ریاضت است، است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۸ * ⚜ ⚜ 🌴 یک ریاضت هم داریم که ریاضت من درآورده است. یعنى است. ریاضت است، یعنى به نفس خودش فشار وارد می کند، با نفسش مخالفت می کند، ولى یک روشى دارد در مخالفت با نفس، یعنى در ریاضت، که این روش، روشى نیست که روح انسان را به آنجا برساند که باید برساند! هر ریاضتی، مثمر ثمر براى انسان نیست، گرچه هیچ ریاضتى بى ثمر نیست. @tazkiyehamaly 🌴 مثالى بزنم که بفهمید و غیرشرعى چیست تا کلاه سرتان نرود و به دامان بعضى از مرتاضان نیفتید: مثلاً دانه یک گندم را [یا] هر دانه ای و هر بذرى را حساب کنید، خداى متعال یک تسویه براى آن دارد که مقام ربوبى است: سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی. الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی. وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی، هر دانه ای را حساب کنید، خدا آن را در خلقتش با یک ساختمان وجودى مخصوصى ساخته است، خلق کرده است. به اصطلاح فلاسفه می گویند خدا یک جهاز وجودى مخصوص به آن داده است. مثلاً دانه گندم یک جهاز وجودى دارد که اگر در شرایط مخصوص بشکافد می شود سنبل، دانه سیب را خدا جهاز وجودى دیگرى داده: قَدَّرَ فَهَدى، در آن تقدیر دیگرى براه انداخته، اندازه گیرى دیگرى بکار برده است، که اگر آن دانه در شرایط مخصوص بشکافد و پیش برود می شود درخت سیب. هر بذرى را شما حساب کنید: قَدَّرَ فَهَدی، تصویر کرده و تقدیر کرده و هدایت کرده و هر کدام را هم روى جهاز خاص خلق کرده است. اگر در مسیرى که در پیش دارد برود یک چیزى می شود. دانه گندم براساس جهازى که دارد اگر در یک شرایط معین قرار بگیرد، همین دانه گندم می شود سنبل، دانه باید به ریاضت بیفتد تا به سنبلى برسد. ریاضت در کل خلقت جریان دارد. از اینجا می خواهم ریاضت شرعى و غیرشرعى را توضیح بدهم.(ادامه درجلسه بعد) @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۹ * ⚜ ⚜ 🌴 (ادامه جلسه قبل)... حالا فرض کنیم دانه شعور هم دارد، ولى من و شما شعور به شعور او نداریم! حالا ما می گوییم دانه بى شعور است، این از بى شعورى ماست که باشعور را بى شعور بدانیم: وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ [اسراء : ۴۴] فرض کنیم دانه با شعور است، اگر به او بگویند تو روى این میز با این حال و هوى بایستى راحت است یا بروى زیر خاک قرار بگیرى، آب و خاکها به تو فشار وارد بکنند، تا جایی که مغزت از بینى ات بیرون بیاید. کدام راحت تر است؟ این براى دانه ریاضت است و دانه با این ریاضت باید دانه بودن خودش را از دست بدهد بعد سنبل بشود. @tazkiyehamaly 🌴 خوب دانه ای که باید زیر خاک قرار بگیرد، زیر خاک بشکافد، از دانه گى خودش دست بردارد، راهى را که خدا آن را هدایت کرده است و از آن راه باید پیش برود تا بشود سنبل. این دانه باید به ریاضت بیفتد و بشکافد بشود سنبل. حالا اگر این دانه را در خاکى بیندازید که خاک درست و حسابى نیست، مثلاً خاک شوره زار یا خاک اشکال دار باشد، یا نورى که به آن می رسد، اشکال داشته باشد، یا آب آن اشکال داشته باشد، این دانه یا نمی شکافد و اگر هم بشکافد نمیروید و سنبل نمی شود! ریاضت کشید، شکافت اما چون بعضى جهاتش ناقص بود و از آن راهى که باید ریاضت بکشد، نکشید، غیر آن راهى را که در خلقت برایش تعیین شده است براى خود در پیش گرفت، با این که شکافت یک مقدار هم سبز شد اما سنبل نمی شود. آنجا به آخر نمی رسد، آنچه باید باشد نمی شود. 🌴 این یک مثال بود که در هر دانه و حبه ای می توانید ببینید. در نطفه انسان و در نطفه هر حیوان می توانید این ریاضت را به نظر بیاورید. خداوند متعال در همه موجودات براى هر یک ریاضتى را تعیین کرده که اگر در این راه ریاضتش پیش برود، به کمال مطلوبش می رسد. اما اگر آن راه نباشد و از راه دیگر برود، به کمال مطلوبش نمی رسد! این یک قانون کلى در خلقت است. [آیا] انسان که شبیه یک دانه است، می تواند از این قانون کلى مستثنى باشد؟ خیر! سنّت خدا تبدیل بردار نیست: قَدَّرَ فَهَدی. به من و شما روحى داده است که این روح باید با ریاضت کامل شود، اما نه هر ریاضتى، نه ریاضت از هر راهى و به هر شکلى. راه ریاضت این دانه و روح را چه کسى باید تعیین بکند؟ هم او که راه ریاضت آن دانه ها را تعیین کرد یعنى خداباربوبیت. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۰ * ⚜ ⚜ 🌵 (ادامه از جلسه قبل)... به نکته های دقیق دقت کنید: سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی. الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی. وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی؛ [راه را] خدا تعیین کرده و دانه از همان راه باید برود تا سنبل شود و الاّ نمی شود! شما حساب کنید [اگر] یک نطفه انسان بخواهد انسان شود باید ریاضت بکشد. اگر یک مقدار اشکال پیدا شد دیگر انسان نمی شود. نطفه هر حیوان و دانه هر گیاه هم همین طور. دانه و روح انسان را که خلق کرده خَلَقَ فَسَوَّی.. قَدَّرَ فَهَدی، [به او] یک جهازى داده و یک راه ریاضتى برایش تعیین فرموده که به کمال برسد که اصل کمال هم خودش است! که انسان به خودش برسد! اما راه ریاضتى تعیین فرموده: سنت، و از طریق انبیاء تعیین فرموده است، [از طریق] رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرات ائمه به ما فرموده است. @tazkiyehamaly 🌵 این نفست را باید ریاضت بدهى، اما به چه شکل؟ به همین شکلى که من می گویم، به همین شکل. [اما این] که تو دیگر بروى یکى دو ریاضتى از خودت در بیاورى، اگرچه خیلى هم زحمت داشته باشد، خیلى هم فشار داشته باشد، اما چون آن ریاضت متناسب با این جهاز نیست، آن ثمر مطلوب را نخواهد داد. مثل ریاضت این مرتاضانى که این طرف و آن طرف دنیا پیدا می شوند! حرف نیست، به خلقت مربوط است! هر شکل ریاضتى را شما حساب کنید، جز آن که خدا تعیین فرموده است، اگر جز آن باشد که ربوبیت در خلقت انسان تعیین کرده، جز آن ریاضت هر ریاضتى باشد، روح انسان را به آن کمال که باید برساند نمى رساند. 🌵 یک کسى خودش را ۲۴ ساعت یا چندین روز از پاهایش آویزان کند که مرتاضها مى کنند، کار سختى است، اما چه فایده، این به درد این دانه نمی خورد. همه چیز باید همان باشد که خدا گفته است. یا از اینها تنزل کنید بروید به سراغ بعضى از این مدعیان عبودیت، که حالا عنوان درویشى داشته باشد، عنوان صوفى داشته باشد، یا اصلاً عنوان نداشته باشد، از هندوستان آمده، از کجا آمده، کجا تعلیم دیده یا کجا درس خوانده یا هیچ نخوانده، یا شب خوابیده، صبح مرشد شده، شب خوابیده، صبح استاد شده، چندین ذکر و چندین عمل [از خود در آورده] مثل همه این ریاضتهاى من درآورده! من درآورده است. جز ریاضتى که خداى متعال از طریق رسول اکرم صلی الله علیه و آله و از طریق حضرات معصومین فرموده است، جز آن ریاضت، انسان را به مقصد خودش نمی رساند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫