eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تزکیه عملی
همراهان گرامی ؛ با توجه به ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره ،فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از امروز ان شاءالله مبحث " " از مجموعه بیانات ارزشمند حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) در زمینه مقام و منزلت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ،به تدریج در کانال قرار خواهد گرفت. امید است که از معارف عمیق این مبحث مفید و زیبا نیز بهره مند شویم. التماس دعا 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 🔸 پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی، با عنوان ✨ جلسه اول-بخش اول 🍃 أللهم صلّ علی فاطمةَ و أبیها و بعلِها و بَنیها و السّرِ المُستَودَعِ فیها بعدد ما أحاط َ بهِ علمُک. 🍃 و صَلِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول 🌻 در خصوص حضرت زهرا سلام الله علیها و فضائل آن حضرت، آنچه که در روایات آمده بسیار زیاد است و آنچه نیامده است را هم خدا می داند؛ و آنچه که آمده است را هم ، حقایقش را ما به اندازه ظرفیت خودمان خواهیم فهمید و آنچه که فهمیده می شود همه اش گفته نمی شود. @tazkiyehamaly ☀️ در خصوص ولادت حضرت، بیستم جمادی الثانی ؛ وفات و یا شهادت حضرت هم یا ۱۳ جمادی الأولی یا ۳ جمادی الثانی که به لحاظ روایات، معتبرتر و روشن تر است. 🌸 سن حضرت زهرا سلام الله علیها، آنجور که از روایات استفاده می شود ، زیاد طولانی نبوده، در سال پنجم مبعث رسول اکرم صلّی الله علیه و آله به دنیا آمده است. در ۱۸ سالگی وفات کرده و بعد از رسول اکرم بنا به اشعر روایات، ۷۵ روز زنده بوده است؛ عمر آن حضرت، ۱۸ سال و ۷۵ روز بوده است. 🌿 در سال اول یا دوم هجرت، با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ازدواج کرده و اولین فرزند ایشان ، امام حسن ، در دوازده سالگی آن حضرت ، متولد شده است. امام حسن و امام حسین و زینب کبرا و صغرا و محسن که سقط شده است از فرزندان آن حضرت اند. ادامه دارد... @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 🔸 پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی، با عنوان ✨ جلسه اول-بخش دوم 🌼 بر اساس روایتی که در امالی آمده است ، اسماء حضرت، متعدد است: فاطمه، صدیقه کبری، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهراء و مریم کبری هم در برخی روایات استفاده می شود. 🍁 از کنیه های حضرت: أم الحسن، أم الحسین، أم المحسن، أم الأئمه، و أم أبیها. ✨ زوج ایشان حضرت علی علیه السلام است که حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: « لولا أنّ علی أمیرالمؤمنین علیه السلام تزوّجها ، لما کان لها کفوٌ إلی یوم القیامة علی وجه الأرض آدم فمن دونه»؛ 🌼 اگر نبود امیرالمؤمنین علیه السلام، که ازدواج کند با حضرت زهرا، برای او کفوی که مناسب با او باشد تا روز قیامت روی زمین نبود؛ از آدم تا آخر. 🍂 فاطمه، از اسماء معروف آن حضرت است و زهرا که زیاد مشهور است. ⭐️ فاطمه یعنی دور شده از بدی ها؛ از آتش و از جهنم؛ هم خودش و هم مریدان و شیعه هایش. زهراء گفته می شود به معنای در اصل، نور بسیار روشن و درخشنده ای که می تابد و همه جا را روشن می کند. در چنین وقتهایی به زَهَرَ تعبیر می شود. @tazkiyehamaly 💐 حقیقت نوری حضرت زهرا، روشنگر همه ی عوالم است؛ چه آسمان، چه زمین. ⭐️ حقیقت نوری حضرت را عرض می کنیم برای آنها که می توانند به حقیقت نوری حضرت راه یابند و توجه کنند و بیابند و بفهمند. 🔸 حقیقت حضرت زهرا، یک حقیقت نوری بالاست؛نور منشعب و حقیقت منشعب است؛ حقیقت رسول و حقیقت محمدیّه است؛ تبعاً به این لحاظ ، زهراست؛ مخصوصاً بر عوالم ملکوتی و بالا. 🍁 این نور بسیار روشنگری خاصی دارد و حتی در روایات، از امام صادق علیه السلام آمده است که : « خدای تعالی حضرت زهرا علیها سلام را از نور عظمت خود خلق کرد؛ وقتی خلق کرد، همه ی آسمانها و زمین، با اشراق آن نور، روشن شدند ؛ حتی ملائک. سؤال کردند: این چه نوری است؟ گفته شد: نوری است از نور عظمت حق. وحی آمد، سخن آمد از ناحیه ی خدا به ملائکه که این نوری است از عظمت من که من در آسمانها جا داده ام و آن را به زودی از صلب یکی از انبیایم که رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم باشد، در عالم دنیا هم به ظهور خواهم رسانید حقیقت زهرا را.» ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 1.mp3
10.28M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت اول ✨ مدت زمان : ۲۴ دقیقه 〰〰〰🌹〰〰〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 ▪️ پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی(قدس سره)،با عنوان 🍀 قسمت دوم 💎آن صلواتی که برایتان خواندم، أللهم صلّ علی الجوهرة القدسیة، فی تعیّن الإنسیّة صورة النّفسِ الکُلّیّة؛ این تعبیرات اشاره است بر این که حقیقت حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار بالاست. گفتم آنچه که می گوییم همه جزئی خواهد بود. حقیقتش بسیار بالاست. حقیقتش یک جوهره ی انسیه ی قدسیه است که در تعیّن انسانی ظهور کرده است. 💎در اینجا یک جوهره ی قدسی است؛ یک نور بسیار بالاست که در این عالم مادّه، به شکل یک انسان، یا در تعیّن یک انسان ظهور پیدا کرده است و همان نفس کلیّه است. 💎این صلوات، منسوب به محی الدین عربی است؛ محی الدین عربی معروف که عارف است. این صلوات خوبی است. 💎« صلّ علی الجوهرة القدسیّة...» ؛ در حقیقت، یک جوهره ی قدسیه است؛ یک نور الهی و ملکوتی است؛ حقیقت بسیار بالاست در مقام تعیّن و ظهور در دنیا، در تعیّن انسیه و انسانی و در صورت بشری به ظهور رسیده است؛ مانند حقیقت رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم؛ مانند حقیقت حضرت امیر سلام الله علیه یا حقیقت بقیه حضرات ائمه صلوات الله علیهم اجمعین. و مسأله به صورت یک مسأله ی عادی نیست. @tazkiyehamaly 💎 در روایات، به تناسب " زهراء" ( که چرا زهرا نامیده شد؟) گفته شده که : « آن وقتی که حضرت زهرا قیام به عبادت می کرد، زیاد به عبادت مشغول بود در محراب خودش، وقتی در محراب خود قرار می گرفت، و به عبادت مشغول می شد، نور او - البته نه در نظر این افراد محجوب - برای آنها که حقایق برایشان مکشوف است، برای آنها نور او ، آسمانها را روشن می کرد، یعنی می تابید به همه ی عوالم بالا و ملکوت؛ مقصود از آسمانها، ملکوت است.» 💎 اسماء دیگر حضرت هم برای خود حجتی دارد. مثلاً: محدّثه برای این است که ملائکه نازل می شدند و با او تکلم می کردند؛ حتی جبرئیل می آمده، نه برای وحی آوردن؛ برای تکلم با حضرت زهرا می آمده، تکلم می کرده، صحبت می کرده، از جریانات بعدی می گفته به حضرت زهرا سلام الله علیها و احیاناً حضرت امیر هم آنها را کتابت می کرده؛ البته این نه به آن معناست که مقام حضرت زهرا سلام الله علیها بالاتر از حضرت امیر باشد؛ به آن معنا نیست. 💎 در هر صورت، محدّثه به آن معناست که یعنی با ملائکه گفتگو داشته است. ملائکه دائماً می آمدند ؛ حتی جبرئیل دائماً می آمده و گفتگو داشته است. 💎 در عبادت و جهات عبودی، من چیزی عرض نمی کنم، چون روایات که آمده است در عبادات آن حضرت، هرچه ماها بگوییم و آنها را بخوانیم، در اینجا ذهنمان خواهد رفت به صورت ظاهر آن عبادات، که برای آن حضرت بوده است. 💎 اصل آن عبادت، آن حالت باطنی آن حضرت، آن انقطاع و آن سیر باطنی که آن حضرت داشته است، آنها را که ما نمی توانیم بگوییم یا اصلاً بفهمیم. تبعاً آنقدر در روایات هست که زیاد به عبادت می پرداخت و گاهی آنقدر به عبادت می ایستاد که پاهای مبارکشان ورم می کرد، در محراب عبادت، اکثراً مشغول بود، زیاد خوف داشت از خدای متعال. خوف و خشیتش بسیار بالا بود. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 2.mp3
10.87M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت دوم ✨ مدت زمان : ۲۵ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 ▪️ پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی(قدس سره)،با عنوان 🌾 قسمت سوم ✴️ حضرت زهرا خوف و خشیتش بسیار بالا بود، با آن مجاهدت و با آن منزلت بالا که داشته، با این وصف، گاهی آنچنان خوف بر وجود حضرت زهرا غلبه می کرد که گاهی سؤالات خاصی از حضرت رسول خدا داشته که این ناشی از خوف و خشیت بالای او بوده است. تبعاً گاهی از رسول الله سؤال می کرد، سؤالات خاص. فلذا این روایت به این مسأله اشاره می کند. ➖ در امالی صدوق آمده است که : از حضرت امیر سلام الله علیه است که می فرماید: فاطمه به پدرش رسول اکرم صلوات الله علیه فرمود:"یا أبتاه، أینَ ألقاکَ یومَ المَوقِفِ الأعظم، یومَ الأهوال و یومَ الفَزَعِ الأکبَر؟" ✴️از این جملات پیداست که بسیار می ترسیده. به رسول الله گفت که: پدر؟ من تو را در روز موقف اعظم، کجا ببینم؟ ➖اینجا شدّت خشیتش بوده. از نظر و شفاعت و در پناه رسول صلوات الله علیه بود، در آن روز موقف اعظم و روز اهوال یعنی روز ترسها و روز فزع اکبر که همه به فزع می آیند. ➖« و قال: یا فاطمة ؟ » رسول الله گفت که: دخترم فاطمه، « عندَ بابِ الجَنَّةِ وَ مَعی لِواءُ الحَمدِ للهِ » مرا می بینی در باب جنّت، یعنی در بهشت که بدستم لواء حمد هم هست. (حالا لواء حمد در بهشت چیست؟ این خودش یک توضیح طولانی لازم دارد.) ✴️« وَ أنا الشّفیعُ لِأمَّتی، إلی رَبّی » ؛ آنجا هم می توانی مرا ببینی که من شفاعت می کنم در باب جنت، آنهایی را که اهل شفاعتند؛ مسلمانها و مؤمنین. @tazkiyehamaly ➖فاطمه ( به واسطه ی ظهور همان خشیت بالا) فرمود: « یا أبتاه، فإن لَم ألقاکَ هناک؟» ؛ اگر آنجا ندیدم چطور؟ یعنی راه نیافتم که آنجا ببینم تو را. « قال: ألقینی علی الحَوضِ و أنا أسقی أمّتی »؛ مرا در کنارحوض می توانی ببینی. حوض هم، یک عالم بالای حیات است که ساقی اش حضرت امیر سلام الله علیه است. حوض مخصوص رسول الله است و صاحبان اهلش از آن شراب کوثر، سیراب می شوند. گفت که مرا در حوض ملاقات کن. مرا می توانی ببینی و من امتم را سیراب می کنم. ➖گفت که: « یا أبتاه، فإن لَم ألقاکَ هُناکَ؟» ؛ اگر آنجا هم ندیدم چطور؟ « قال: ألقینی علی الصراط»؛ در صراط هم می توانی ببینی؛ « وَ أنا قائمٌ» ؛ من در صراط ایستاده ام؛ « أقول » ؛ می گویم و دعا می کنم و شفاعت می کنم که " « رَبِّ سَلِّم أمَّتی» ؛ خدایا امّتم را سالم از اینجا بگذران. قالت: «فإن لَم ألقاکَ هناک؟» ؛ اگر آنجا هم ندیدم چطور؟ قال: « ألقینی وَ أنا عندَ المیزان» ؛ مرا نزد میزان ببین. که آنجا باز دعا می کنم و شفاعت «لأمّتی. أقولُ : ربّ سَلِّم أمّتی». قال: « فَإن لم ألقک هناک؟» ؛ اگر ملاقات نکردم چطور? ➖گفت: « ألقینی علی شَفیرِ جهنّم» ؛ گفت: دیگر مرا در لبه ی جهنم هم می توانی ببینی؛ آنجا هم هستم که : « أمنَعُ شَرَرَها وَ لَهَبَها عَن أمّتی»؛ که شرر و لهب آن آتش را از امتم، یعنی از آنها که باید شفاعت کنم، نمی گذارم به آنها برسد. « إستَبشَرَت » ؛ حرف که به اینجا رسید: « فَاستَبشَرَت فاطِمَةُ بِذلکَ »؛ مستبشر شد؛ خوشحال شد. چرا؟ یعنی اگر نهایتاً بنا شد به جهنم بروم، رسول الله آنجا هم هست؛ می تواند از شفاعت او، از نظر او استفاده کند؛ وقتی در شفیر جهنم هم می توانی او را ببینی. « فاستبشرت فاطمة بذلک» ؛ فاطمه با شنیدن این سخن مستبشر شد، شاد شد، مسرور شد، که اگر هر جا هم نتواند ببیند، یعنی به جهنم برود، به جهنم بیندازند او را، آنجا باز رسول الله هست إن شاء الله؛ نظر می کند او را. صلّی الله علیها و علی أبیها و علی بعلها و بنیها. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 3.mp3
11.31M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت سوم ✨ مدت زمان : ۲۶ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 ▪️ پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی(قدس سره)،با عنوان 🌸 قسمت_چهارم 🌅در مورد حالات خاص حضرت زهرا سلام الله علیها، حرف زیاد است که بگوییم. ➖گریه های حضرت زهرا، و این که نسبت به حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله وسلمّ بسیار ارادت داشت؛ نسبت به پدرش بسیار ارادت داشت؛ بسیار بالا، در حدّ این عقول نمی گنجد. خیلی مواظب این ارادتش بود و احیاناً گاهی مسائلی شده است که حکایت از شدت ارادتش به رسول الله می کند. البته از آن طرف هم هست. شدّت محبت رسول الله را هم عرض خواهم کرد که شدّت ارادتش به رسول الله آنقدر زیاد بود که گاهی بعضی چیزها از او به ظهور رسیده؛ من یکی اش را می خوانم؛ ➖در اینجا باز از امالی نقل کرده است: حضرت امیر می فرماید: « إنّ رسول الله صلّی الله علیه و آله خلا علی ابنته فاطمه علیها سلام»؛ رسول الله وارد شد بر منزل فاطمه؛ « و إذاً فی عُنُقِها قلادةٌ » ؛ بعد حالا چجور بوده؟ این هدیه بوده یا چی بود؟ ولی در یک مقطعی، یک چنین چیزی بوده است؛ « وَ إذاً » یعنی دفعتاً وارد شد به منزل دخترش؛ در گردن حضرت زهرا گردنبندی بود؛ « فَأعرض عنها » ؛ رسول الله که این را دید رویش را برگرداند؛ یعنی اعراض کرد؛ طوری که حضرت زهرا متوجه شد، از آن ارادت سخت و حساسیت خاصی که از ارادتش نسبت به رسول الله داشت؛ @tazkiyehamaly « فَقَطَعَتها و رَمت بِها »؛ این که رسول الله اعراض کرد؛ یعنی رفتارش با همیشه فرق کرد؛ فوری حضرت زهرا آن را قطع کرد و انداخت کنار. « فقال رسول الله : » رسول الله روی به حضرت زهرا کرد و فرمود: « أنتِ منّی یا فاطمة » ؛ تو از منی یا فاطمه. « ثُمّ بعد » ؛ بعد در همین حال، سائلی آمد، فقیری آمد، که حضرت زهرا « فناولَتهُ القلادة » ؛ آن گردنبند را داد به آن سائل. اینجا این کار را که کرد، رسول الله دوباره جمله ی دیگری فرمود؛ گفت که: « اشتد غضب اللّه و غضبى على من اهرق دمى وآذانى فى عترتى .»؛ رسول الله اینجا از شدّت حبّش به حضرت زهرا گفت که: « غضب خدا و غضب من شدت می یابد بر کسی که خون مرا بریزد و مرا و عترت مرا اذیت کند.» ➖مقصودش اشاره بر اذیتهایی بود که بر حضرت زهرا بعداً متوجه می شد. تبعاً این ارادت سخت از این طرف بود، از آن طرف هم بوده است. ➖جمله ای است که رسول الله فرموده است؛ معروف است؛ فریقین هم از شیعیان نقل کرده اند هم سنی ها؛ که رسول الله می فرمود: « فاطمة بِضعَةٌ منّی » ؛ این را سنّی ها هم نقل کرده اند. فاطمه قطعه ای از من است؛ جزئی از من است؛ یعنی عین نیست؛ بضعة مِنّی. می فرمود: « مَن سَرَّها فقد سَرَّنی » ؛ هر کس او را مسرور کند، مرا مسرور کرده است؛ « و من ساءَها فقد ساءَنی »؛ هر کس او را بدحال کند، مرا بدحال کرده است. « فاطمةُ أعزُّ النّاس عَلَیَّ » ؛ فاطمه عزیزترین مردم نزد من است. ➖ البته این به لحاظ این نبود که دخترش بود؛ به لحاظ چه بود?به لحاظ همان مقام و منزلت عبودی فاطمه بود. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 4.mp3
11.85M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت چهارم ✨ مدت زمان : ۲۸ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 پیاده شده از فایلهای صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی (قدس سره)،با عنوان 🌻 قسمت پنجم ✳️ منزلت فاطمه زهرا نزد رسول الله بسیار بالا بود. این روایت را که برایتان می خوانم خوب دقت کنید که از عایشه است؛ عایشه عیال رسول الله صلوات الله علیه؛ در خصوص منزلت حضرت زهرا. البته روایات زیاد است؛ در این باب، من فقط یکی را انتخاب کرده هم که از زبان عایشه است. ➖ عایشه گفت: " ما رأیتُ من النّاس أحداً أشبه کلاماً و حدیثاً برسول الله من فاطمة " عایشه گفت: " من کسی را ندیدم که در سخن گفتن شبیه تر از فاطمه باشد به رسول الله" یعنی وقتی حرف می زد مثل این که رسول الله سخن می گفت؛ در مشی و راه رفتن هم شبیه رسول الله بود. ➖ بعد، عایشه می گوید: " کانت إذا دخلَت علیه رَحَّبَ بها "؛ عایشه عیال پیغمبر بود، طبعاً به این جزئیات شاهد بود؛ هر وقت فاطمه می آمد وارد منزل می شد به حضور پیغمبر می آمد: " رَحَّبَ بِها " مرحبا می گفت؛ خوشامد می گفت،" و قَبَّلَ یَدَیها " بلند می شد و دستهای حضرت فاطمه را می بوسید. دقت می کنید؟ پیغمبر می بوسید. بلند می شد، " وَ قَبَّلَ یدیها " و دستهای زهرا را می بوسید ؛ " وَ أجلَسَها فی مَجلِسِهِ " ؛ در جای خودش می نشاند. " فَإذا دَخَلَ علیه " به عکسش را هم عایشه می گوید این طور بود؛ وقتی رسول الله در منزل فاطمه می رفت؛ " قامت إلیه " او هم بلند می شد و خوشامد می گفت " وَ قَبَّلَ یدیه " دستهای پدر را می بوسید. ➖ بعد عایشه می گوید: " دخلتُ علیه فی مرضه " ؛ این قسمت باشد...این منزلت او بود از زبان عایشه. ➖ صاحب تفسیر علی بن ابراهیم می گوید: آیه ای هست در قرآن: « إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً (۵۷) احزاب » « إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» ؛ آنها که اذیت می کنند خدا و رسول او را ؛ « لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ » ؛ خدا آنها را در دنیا و آخرت لعنش می کند، طردش می کند؛ « وَ أعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً » ؛ و خداوند برای آنها عذاب مهینی را آماده کرده است. @tazkiyehamaly ➖ صاحب تفسیر علی بن ابراهیم می گوید:" " نزلت فیمن غَصَبَ أمیرالمؤمنین علیه السلام حقَّهُ و أخذَ حَقَّ فاطمة َ و آذاها " این مفسر می گوید: این آیه در خصوص کسانی که حق حضرت امیر و حق فاطمه زهرا را اخذ کردند و به او اذیت کردند؛ این آیه در خصوص آنها آمده است که می فرماید: کسانی که خدا و رسول را اذیت می کنند خدا آنها را لعنت می کند؛ چون اذیت علی سلام الله علیه و اذیت فاطمه در حقیقت، اذیت کیست؟ ما یکی روحیم اندر دو بدن. ➖ علی بن ابراهیم می گوید که رسول الله فرمود: " مَن آذاها فی حیاتی کمن آذاها بعد موتی " ؛ هر کس در حیات من فاطمه را اذیت کند، مانند کسی است که او را بعد از موت من اذیت کند. " وَ مَن آذاها بعد موتی" ؛ هر کس او را بعد از وفات من اذیت کند؛ " کَمَن آذاها فی حیاتی " ؛ مانند کسی است که او را در حیات من اذیت کرده است؛ " و مَن آذاها فقد آذانی " ؛ هر کسی که او را اذیت کند مرا اذیت کرده است. " وَ مَن آذانی فقد آذی الله " ؛ هر کسی که مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است. " و هو قول الله " ؛ و این است که خدا می فرماید: « إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ » ✳️ این نکته ای است که حکایت از منزلت بالای آن حضرت یعنی حضرت زهرا نزد رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم دارد. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 5.mp3
11.52M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت پنجم ✨ مدت زمان : ۲۷ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 پیاده شده از فایلهای صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی (قدس سره)،با عنوان 🌹 قسمت ششم 🍀 منزلت عبودی او نزد خدای متعال به نحوی است که سیّدة نساء العالمین است؛ یکی از القاب فاطمه زهراست. در این باب هم یادتان باشد که این لقب، این منزلت عبودی و عنداللهی زهرا را می رساند ؛ لقب سیّدة نساء العالمین . یعنی یک زنی مقامش در عبودیت از اول تا آخر به زهرا نمی رسد؛ البته از مردها مانند رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم ، مقامش از مقام زهرا بالاست اما از زنها هیچ زنی از زنهای خوب مقامش به او نمی رسد، سیّدة نساء العالمین است. ➖ این لقب، که به منزلت عبودی و الهی او اشاره می کند، در مرتبه ی بسیار بالا، لقبی است که لقب حضرت زهراست اما هم از نظر شیعه وارد شده هم از طریق این سنّی ها. ➖ آنوقت در اینجا این نکته هست که در روایت مفضل می گوید : « من به امام صادق گفتم : أخبِرنی عن قول رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم فی فاطمة أنّها سیّدة نساء العالمین ؛ أ هِیَ سیّدة نساء العالمین؟» مفضل می گوید: من به امام صادق گفتم: «این که رسول الله در خصوص فاطمه گفتند که سیّدة نساء العالمین است، شما به من توضیح بدهید که او سیّده ی زنان عالم خودش بوده یا همیشه در همه ی عوالم؟» @tazkiyehamaly فقال ، امام صادق فرمود: « ذاک لمریم» ؛ این که سیده ی زنان عالم خودش باشد، این لقب حضرت مریم است؛ « کانت سیّدة نساء عالمها؛ اما و فاطمة سیّدة نساء العالمین ؛ من الأوّلین و الآخرین» ➖ حتی هست که در محراب که همیشه قیام می کرد، ( آنها که پرده ها برایشان مکشوف بود،آنها گفته اند ) ؛ که وقتی به نماز می ایستاد، در نمازش چنان عروجی داشت که هفتادهزار ملک به او سلام می دادند ؛ وقتی به نماز قیام می کرد؛ و مرتب او را با این لفظ نگاه می کردند: « إنّ اللهَ اصطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ و اصطَفاکِ علی نِساء العالَمین » 🌸 این خطاب ملائکه است از پشت پرده، موقعی که او به نماز قیام می کرد. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 6.mp3
8.87M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت ششم ✨ مدت زمان : ۲۱ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 پیاده شده از فایلهای صوتی حضرت استادآیت الله شجاعی (قدس سره)،با عنوان 🌷 قسمت_هفتم 🍀 مطلب دیگر که حکایت از مقام عنداللهی حضرت زهرا و مقام و منزلت بسیار بالایی نزد خدا دارد این که : ➖ شنیده اید حضرت مریم سلام الله علیها منزلت بالایی داشته و خداوند در قرآن از او تعریف کرده است که گاهی نزد او طعام دیده می شد و زکریا که کفیل او بود و کفالت او را بر عهده داشت و خودش هم پیامبر بود سلام الله علیه، می گفت که این طعام از کجاست؟ حضرت مریم تحت کفالت حضرت زکریا بود و در جایگاهی که برایش ساخته بودند و آنجا مشغول عبادت بود؛ گاهی زکریا می آمد آنجا و می دید آنجا غذا هست ؛ جز زکریا هم کسی به آنجا نمی آمد، کسی بنا نبود بیاید؛ آنجا منقطع بود؛ فقط حضرت زکریا سر می زد و برای امورش کفالت داشت؛ زکریای پیامبر گاهی می آمد آنجا می دید غذا هست ، غذای عادی نیست؛ سؤال می کرد از کجا آمده؟ « أنّی لَکِ هذا ؟». قالت : « وَ مِن عندِ الله » ،می گفت: « این از ناحیه ی خداست.» یعنی طعامهای غیبی برایش می آمد؛ این در حالات حضرت مریم هست؛ در قرآن هم هست؛ از منزلت بالای حضرت مریم سرچشمه می گیرد. @tazkiyehamaly ➖ در خصوص حضرت زهرا سلام الله علیها روایت این است که: رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم چند روزی بر ایشان گذشت، غذا و طعامی پیدا نکرد. « حتّی شَقَّ ذلک علیه » ؛ خیلی گرسنه ماند. سخت شد. به منزل زنان خود سر زد غذایی نبود؛ چیزی نبود؛ آمد به منزل حضرت زهرا گفت: « یا بنیّة هل عندک شیء آکل » ؟ ؛ دخترم نزد تو چیزی هست من بخورم؟ « إنی جائعٌ » ؛ من گرسنه هستم. قالت: « لا و الله بنفسی أنت و أمّی » ؛ گفت: نه به جانم قسم ، به خدا چیزی نیست. رسول الله بیرون رفت. وقتی رسول الله رفت زنی آمد؛ به صورت ظاهر زن بود؛ جاریه ای بود؛ کنیزکی بود و دو تا قرص نان آورد و کمی گوشت، داد به حضرت زهرا. « فأخَذَتهُ منها و وَضَعَته تحت جَفنَةٍ » ؛ حضرت زهرا آنها را گرفت و گذاشت داخل یک کاسه و رویش چیزی کشید. ➖ حضرت زهرا خیلی مسرور شد که این را برای پدرش که گرسنه بود ذخیره می کند؛ که گفت: « والله لأوثرنَّ بها رسول الله علی نفسی و غیری» ؛ ظاهراً خودشان هم گرسنه بودند: قسم به خدا من این را ایثار می کنم و به رسول خدا می دهم. « و کانوا مُحتاجین علی شُعبَةٍ من طعامٍ » ؛ خودشان محتاج بودند به این که طعامی بخورند؛ گرسنه بودند؛ خودش و بچه هایش. « فبعثَ حَسَناً أو حُسَیناً إلی رسول الله » ؛ بعد، یا حسن یا حسین را سلام الله علیهما دنبال رسول الله فرستاد. « فرَجَعَت رسول الله » ؛ رسول الله بازگشت. « فإذا هی مَملُوَّةً خُبزاً و لَحماً » ؛ حضرت زهرا آن را که اول دو قرص نان بود و کمی گوشت، وقتی روکش این کاسه را برداشت دید که پر از نان است و پر از گوشت. « فلمّا نظرت إلیه » ؛ خود حضرت زهرا وقتی نگاه کرد : « بُهِتَت » ؛ مبهوت شد. چه شد؟ چطور شد؟ « و عَرفت » ؛ فوراً دانست که : « إنّه من عند الله » ؛ این چیز معمولی نبوده؛ از نزد خدا بوده. « فحمدَتِ الله و صلّت علی نبیّ الله » ؛ حمد خدا را گفت و صلوات بر رسول گفت؛ « فقدّمت إلیه » ؛ آن را نزد پدرش آورد. رسول الله وقتی غذا را دید : « حَمِدَ الله » ؛ خدا را حمد کرد ؛ « و قال » ، شبیه آنچه زکریا به مریم می گفت فرمود: « أنّی لکِ هذا ؟ » ؛ این غذا را از کجا آوردی؟ « قالت : هو من عند الله » ؛ گفت که از نزد خداست. « إنّ الله َ یَرزُقُ من یشاء » ؛ خدا بخواهد به هر کسی رزق او را می رساند. ➖ رسول الله فرستاد « إلی عَلیٍّ » ؛ رسول الله شاید توجه داشت که حضرت علی سلام الله علیه هم گرسنه است، « فبعث رسول الله إلی علیٍّ فدعاه و أحضره » ؛ دنبال علی فرستاد که حضرت علی هم بیاید با هم بخورند؛ حضرت علی را احضار کرد؛ او هم آمد : « و أکل رسول الله و علیّ و فاطمة و الحسن و الحسین » ؛ همه از آن غذا خوردند و جمیع زنان پیامبر هم خوردند «و جمیعِ أزواجه و شبعوا » ؛ همه هم سیر شدند؛ غذا برای بعد هم ماند . مدتی خوردند؛ حتی حضرت زهرا سلام الله علیها از آن غذا به همسایه ها هم داد. ✅ این هم نکته ای از منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها نزد خداوند که طعام آمدن از بالا بود. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 7.mp3
12.15M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت هفتم ✨ مدت زمان : ۲۷ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 پیاده شده از فایلهای صوتی حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی (قدس سره) با عنوان 💐 قسمت_هشتم ⭐️بِسمِ اللهِ الرّحمن ِ الرّحیم⭐️ 🍃 أللهم صلّ علی فاطمةَ و أبیها و بعلِها و بَنیها و السّرِ المُستَودَعِ فیها بعدد ما أحاط َ بهِ علمُک. 🍃 و صَلِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ➖ در اینجا یک لطیفه ای را اشاره می کنم: آمده است که حضرت زهرا سلام الله علیها در زمانی ، قرارداشتند؛ یک وقتی بعضی از جهّال، وقتی رسول الله را صدا می زدند، بر اساس آن جاهلیت، یا آثار جاهلیّت، از کبرو فخر و اینها، وقتی می خواستند رسول الله را صدا بزنند، ندا کنند، نوعی صدا می زدند که یک نوع جسارت بود به حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم. آنوقت خدا از این نهی کرد. @tazkiyehamaly ➖ در سوره ی نور، آمده است: « لا تَجعَلوا دُعاء الرّسول بینکم کدُعاء بَعضِکُم بَعضاً »؛ آیه ی 63 نور یعنی وقتی که رسول الله را می خوانید، صدا می زنید، اینطور نباشد که همدیگر را صدا می زنید؛ با ادب باشد؛ خب خدا حساب خاصی بر رسول خدا داشت که در جای خودش صحبت کردنی است. این نهی آمد. خدا فرمود: وقتی رسول الله را ندا می دهید ، مانند ندای همدیگر نباشد. این نهی که آمد، فاطمه ی زهرا تا آن روز ، رسول خدا را « یا أبة» می گفت. یعنی : « ای پدر » . فاطمه ی زهرا هم ترسید از این که نکند حالا این ( آیه ) که به همه خطاب می کند که رسول الله را مانند همه صدا نزنید ؛ خب این هم باید بگوید: « یا رسول الله »؟ ؛ « یا ابة » نگوید. پدر نگوید. از این آیه که نازل شد، ترسید. ➖( حضرت فاطمه ) بعد از این که این آیه را شنید، ترسید و بعد تصمیم گرفت که « یا رسول الله » بگوید. در همان مرحله ی اول که با رسول الله مواجه شد، گفت: « یا رسول الله » . ( خود فاطمه این را نقل می کند) می گوید: من این آیه را که شنیدم، بعداً تصمیم گرفتم « یا رسول الله » بگویم. « یا أبة » نگویم. می گفت که، بعد از شنیدن آیه، « یا رسول الله » می گفتم؛ یک بار، دوبار، سه بار گفتم؛ ولی هر بار که گفتم دیدم رسول الله اعراض می کند. من می گویم: « « یا أبة » ؛ سه بار گفتم : « یا رسول الله » ؛ در هر سه بار دیدم که رسول الله از من اعراض کرد. در بار سوم که از من اعراض کرد، دوباره رو به من کرد و گفت: " یا فاطمه؟ آن آیه که شنیدی در خصوص تو نیامده است؛ در خصوص اهل تو هم نیامده است؛ در خصوص نسل تو نیامده است. تو از منی و من از توأم. پدر بگو. إنّها أنزلت فی أهل الجفاء و الغلظة ؛ این آیه در خصوص اهل جفا و غلظت آمده و آنها باید اینجور رفتار بکنند. تو همان « یا أبة » بگو. " این هم حکایتها دارد. ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
asrar_fatemy part 8.mp3
12.69M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت هشتم ✨ مدت زمان : ۳۰ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🍁 دستورالعمل مجرب از طریق توسل به حضرت زهرا(سلام الله علیها) ⚡️✨⚡️✨⚡️✨⚡️✨⚡️✨⚡️✨ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ طریق عملی تزکیه در محضرحضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv ⚡️✨⚡
tavasol-hazrat_zahra.mp3
869.4K
✨حاوی دستورالعمل بالا همراه باذکری دیگر که حضرت استاد آیت الله شجاعی (ره) فرمودند. قرائت سوره مباركه حمدجهت شادی روح حضرت استاد 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
asrar_fatemy part 9.mp3
12.69M
📢 ✨ موضوع: مباحث ارزشمند ⚜ دربیانات عارف فرزانه حضرت آیت الله محمدشجاعی (قدس سره الشریف) ✨ قسمت نهم (آخر) ✨ مدت زمان : ۳۰ دقیقه 〰🥀〰 ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
فرارسیدن شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
♨️فراخوان همایش‌ها و جشنواره‌های مهم کانال را از اینجا مشاهده نمایید 👉https://eitaa.com/ENOEnsani/1988 📆 🌐 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
📝〰〰📝〰〰📝〰〰📝 🗒 🖌موضوع : ادامه راه درمان قسمت * ۲۶ * ۱۰) در و عصبانیت با و محبت به طرف مقابل نگاه کنید. 🍁 شاید به نظر کار سختی بیاید،اما درزمینه کنترل غضب فردعصبانی ،بسیار موثراست. به جای اینکه در برابر فرد عصبانی، عصبانی شوید و مقابله به مثل کنید،با محبت و دلسوزی به او نگاه کنید،برایش کنید،برای اینکه پرونده عملش سیاه می شود، غصه بخورید.( البته این نگاه نباید سبب ایجاد در خودتان شود.)  ۱۱) در هنگام عصبانیت،نه تصمیم،نه تنبیه و نه دستور!!!! 🍁 زیرا چه بسا در این حالت فرد تصمیمی بگیرد و یا تنبیهی انجام دهد و یا دستور و فرمانی را صادر کند که بعدا دیگر برای جبرانش خیلی دیر شده باشد. ۱۲) فرد عصبانی در هنگام عصبانیت عیوب را قبول نمی کند، لذا در هنگام عصبانیت عیوب او را به او گوشزد نکنید.   ۱۳) در مقابل فرد عصبانی مقابله به مثل نکنید.(مقابله به مثل در اینجا نوعی کفرعملی است.!!)  ۱۴) در موقع عصبانیت خودتان را گم نکنید. 🍁 یعنی خیلی خودتان را تحویل نگیرید،قبول کنید که شما هم اشتباهاتی یا خطاهایی داشته اید.   ۱۵) دفاع از خود بکنیم،اما به این روش که خود را به خدا بسپاریم تا خداوند از حق ما دفاع کند. خودمان مستقیما در پی استیفای حق خود از فرد عصبانی نباشیم. @tazkiyehamaly 💥🍂💥🍂💥🍂💥🍂💥🍂💥🍂 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 💥🍂💥🍂💥🍂💥🍂💥🍂💥🍂
  سلام و عرض ادب خدمت همه شماهمراهان گرامی خدا را شکر می کنیم که توفیق نصیبمان شد تا باز هم مطالب مختصر و مفیدی را از استاد بزرگ اخلاق حضرت آیت الله شجاعی(ره)، در زمینه در کانال مطرح نماییم. وان شاء الله قدمهایی هر چند کوچک و ابتدایی،در راه اصلاح اخلاق خود برداریم. الحمد لله رب العالمین بحث " "به پایان رسید و البته مطالب بسیار زیادی باقی است که فرصت و مجال طرح آنها نبود. از تمام عزیزانی که مباحث را دنبال نمودند کمال تشکر را دارم.و خواهشمندم جهت عمل نمودن به مباحث و تعالیم یاد شده برای یکدیگردعا کنیم. در ادامه مرور کتاب حضرت استاد، در کنار مباحث جاری کانال ،از امروز مبحث جدیدی از مباحث را تحت عنوان آغاز مینماییم. با توجه به اهمیت توجه و توبه از این رذیله اخلاقی در مسیر خودسازی و سلوک الی الله، از همه شما عزیزان دعوت می نماییم این مبحث را دنبال نمایید. التماس دعا ادمین
🌾🎍✨🌾 🎍✨ ✨ 🌾 قسمت * ۱ * توبه از عُجب 🌲 از جمله رذايل اوصاف واخلاق، مسئله است كه در توبه از آن نيز از همان اول امر بايد جديت كامل داشته باشد و از آن سخت اجتناب كند. اين رذيله از رذايل بسيار خطرناك براى سالك است از طرفى صور و اطوار آن به تناسب منازل مختلف بسيار زياد است ،و از طرفى از آن و نجات يافتن از صور و اشكال گوناگون آن، مخصوصاً ازمراحل دقيق و عيمق آن بسيار سخت است. @tazkiyehamaly 🌲 براى صاحبان بصيرت اين حقيقت روشن است كه اين رذيله در اصل از مسئله « » يعنى «شرك خفى»نشأت مى‏ گيرد كه اكثر صاحبان در مراتب مختلف گرفتار آن مى ‏باشند. زيرا «عُجب» عبارت از اين است كه انسان خود را صاحب كمال يا كمالاتى ببيند، و آثار و كمالات را از خود بداند، و از خود بلحاظ داشتن كمال راضى باشد، و به خود و به كمال خود ببالد و خود را بزرگ بشمارد،چه اين كمال ياكمالات، از كمالات ديگر باشد، و چه از كمالات عبودى باشد. و آنچه در اين مبحث بيشتر مورد نظر هست، همان كمالات عبودى است. 🌲 به اين معنى كه سالك در مقام خود را صاحب كمالات عبودى ببيند و حالات خوب و موفقيتهاى خود در سلوك، و مقامات ومنزلتها را ازخود بداند، و خود رادر ميدان عبوديت چيزى بشمارد و از خود راضى باشد و بر خود و بر موفقيتهاى خود ببالد، و بالاخره «خود» در ميان بيند. و اين همان چشم دوختن بر اسباب و علل است كه «خود» انسان هم از جمله آنهاست. 🌲 و به تعبيرى، اين همان ديدن اسباب و علل، و ديدن «خود» در ميان، و نمودن ازمؤثر اصلى و فاعل حقيقى است. و اين همان «شرك» است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ایتا : @tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨
🌾🎍✨🌾 🎍✨ ✨ 🌾 قسمت * ۲ * 🌿 آن كس كه گرفتار «عُجب» است، در حقيقت، دو گرفتارى دارد. اول اينكه عبادات و مجاهدات خود را چيزى در مقام مى ‏بيند و چنين مى‏ پندارد كه قدمى در اين مقام برداشته است ومناسب ساحت قدس پروردگار خود مجاهدتى كرده است. 🌿 دوم اينكه عبادات، مجاهدات، حالات سنيه، و موفقيتهاى عبودى را از خود مى‏ بيند و خود را منشأ اين كمالات مى ‏داند و چنين ميپندارد كه او خود اين عبادت راكرده و آن مجاهدت را انجام داده، و او خود اينحالت را رسيده و آن منزلت رانايل گشته است، و بالاخره چنين و چنان از خود اوست. 🌿 او در هر دو مورد به خطا افتاده و در و بى خبرى است. نه عبادات و مجاهدات او مناسب ساحت قدس جناب اوست، و نه عبادات و حالات و موفقيتهاى عبودى او از خود اوست. هيچ عبادتى از هيچ عبادت كننداى اداء كننده حق عبوديت پروردگار نمى ‏باشد، و هيچ عبادت و مجاهدت و موفقيتى از خود عبادت كننده نيست. @tazkiyehamaly 🌿 اما از جهت گرفتارى دوم ،چنين كسى بايد بداند كه هر كمالى از كمالات ،چه كمال ديگر باشد و چه كمال عبودى باشد، همه از حضرت حق است. هر موفقيتى در مقام عبوديت هر انجذاب و اشتياقى، هر اقبال و انقطاعى، هر خوف و انقباضى، هر ذوق و حالى، و هر مقام و منزلتى، همه از فضل حق و از لطف عنايت او، و از جذب و عطف نظر جناب اوست. 🌿 اگر موفقيتى پيش آمد و ذوق و حالى روى آرود، در حقيقت، او خود چنين خواسته، و او خود نظر نموده است، و بايد خواست او را ديد و متوجه عنايت او شد، و بايد شكر گزار او بود و از او با در خواست كرد كه عنايت خود را برنگيرد وآنرا بيشتر كند. اگر اقبال و انقطاعى نصيب شد، در اصل، او خود چنين خواسته و تفضل كرده ومنت گذاشته است ،و او خود ياد فرموده و جذب نموده است، و بايد از او ديد و شكر گزار او بود و از او درخواست كرد كه از فضل خود محروم نسازد و منت خود بيشتر بگرداند. اگر ذوق و اشتياقى پيدا شد، از اوست، و اگر وانقباضى آمد، از اوست، وبالاخره هر مقام و هر منزلتى از اوست، و هر چه مى ‏رسد، از او مى‏ رسد. بايد هميشه نظر به فضل و رحمت او باشد، و بايد با فقر و مسكنت در انتظار عوايد رحمت او بود و چشم به جانب او دوخت. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ایتا: @tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨
هدایت شده از خیبر مدیا
39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 موشن گرافیک "خشم مقدس" ❓ چرا حضرت زهرا (س) ، را بعنوان یک سیاستمدار کارکشته معرفی میکنند؟ ❓ آیا با تاکتیک های مبارزاتی حضرت زهرا (س) با هیئت حاکمه عصر خود آشنایی دارید؟ 🌺 به همراه تصویرسازی اختصاصی از حضرت فاطمه (س) برای اولین بار در جهان اسلام. برای دریافت پاسخ این سوالات موشن گرافیک فوق را ببینید. ▶ @kheybarmedia
🌾🎍✨🌾 🎍✨ ✨ 🌾 قسمت * ۳ * ⚜ عُجب، برگشت به «خود» و انسلاخ ازرحمت حق است. 🍃 با توضيحى كه گفتيم، چه بهتر به سرى از اسرار در اين باب توجه داشته باشيم. همه موفقيتهاى عبودى لحظه به لحظه از حضرت حق است وقدم به قدم از جناب او مى‏رسد. همه را بايد از او ديد، نه از خود. اگر نمودى و از خود ديدى، به هلاكت مى ‏افتى وآنچه از او بود ازدست مى‏ دهى. و اگر با هوشيارى به حالات و اعمال خود مراقبت داشته باشى، با وضوح كامل به اين حقيقت پى مى‏ برى و مى ‏بينى هر وقت چنين غفلت و لغزشى براى تو پيش آمد، و هر وقت دامنگير تو شد موفقيتها را از دست مى‏ دهى. 🍃 سر مسئله هم اين است كه در اين صورت، يعنى آنجا كه موفقيتهاى عبودى را از خود ديدى، تو روى به «خود» آورده ‏اى كه اين موفقيتها و اين كمالات از«من» است، و در حقيقت، آنها را از خود دانسته و در خود جويا شده ‏اى. و چون به «خود» برگشتى، در وادى ظلمانى وبى همه چيز«خود» قرار گرفته و از آن موفقيتها منسلخ گشته ‏اى و«خود» را فاقد آنها مى‏ يابى. (دقت شود) @tazkiyehamaly 🍃 تو قبل از«عُجب» تا حدودى از«خود» دور شده و به سوى جناب اوروى آورده بودى و مشمول عنايات و جذبات او بودى، اما همينكه عجب آمد، دوباره به «خود»مراجعت كردى ودر حجاب غليظ «خودى» غوطه‏ ور گشتى و ازعنايات وجذبات ربوبى محروم شدى (تأمل كنيد) 🍃 به «خود» برگشتى وخدا را فراموش كردى و ندانستى آنچه در خود مى‏ يابى از اوست، و خدا هم تو را فراموش كرد و تو را به «خود» ارجاع نمود. و چون در «خود» قرار گرفتى، خبرى در «خود» نديدى و اثرى در «خود» نيافتى و بيچاره گشتى وبى بضاعت نشستى نتيجه اينكه ، در هر حالى و در هر مقامى باشد، همينكه دامنگير او شد و از خود ديد آنچه را كه از او نيست، به «خود» بر ميگردد و با برگشت به «خود» ازآنچه داشت منسلخ مى‏ گردد ودر ظلمت «خود» مى ‏افتد و آن حال و آن مقام را ازدست مى‏ دهد و موفقيتها از او سلب مى ‏شود، زيرا كه در عالم «خود» خبرى از حالات و مقامات و موفقيتها نيست، و همه آنها از خداى متعال بود. و به تعبيرى بايد گفت، همه آنهادر عالم «بى خودى» است، آن هم در مراتب مختلف، و از جانب خدا. ✨ امام صادق سلام الله عليه فرمود: «مَن دَخَلَهُ العُجب هَلَكَ » (اصول كافى، ج ۲، كتاب الايمان و الكفر، باب حسن الخلق) يعنى : "عجب به هر كس روى آورد به هلاكت مى ‏افتد." @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨ ⚜ کانال تزکیه عملی ⚜ نشر بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ایتا : @tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨🌾🎍✨