سوگیری شناختی و در سوگ حقیقتها
یک پنیر خامهای از یخچال برداشتم و جلوی فروشنده گذاشتم و در حالی که کارت بانکیام را به او میدادم، گفتم: «آقا این چند؟» سری تکان داد و آهی کشید و گفت: «این را کجای دلمان بگذاریم؟!» گفتم: «متوجه منظورتان نشدم!» گفت: «صدیقی را میگویم، شش هزار ...» فهمیدم دل پری دارد. چند دقیقه کارتم را در دستش گرو نگه داشت و یکبند هرچه گله و غر داشت روی سرم هوار کرد.
جواب برای حرفهایش داشتم؛ اما فقط به چشمانش زل زدم و با خندهٔ سردی همراهیاش کردم.
میدانستم هر حرفی بزنم فایدهای ندارد و هرچه بگویم حکایت از قضا سرکنگبین صفرا فزود است.
گریزی نیست که بپذیریم بخشی از جامعهٔ ایرانی نسبت به طلبهها دچار #سوگیری_شناختی شده است.
سوگیری، تمایل به یک طرف مسئله است بدون بررسی درستی یا نادرستی آن. سوگیری غالباً ناآگاهانه در داوری شخص اثر میگذارد و به سوءتفاهم منجر میشود. سوگیری میتواند اتاق فرمان کنشها و گرایشهای انسان را به دست گیرد.
از اینرو، نباید قدرت آن را دستکم گرفت.
در ماجرای #درمانگاه_قم برای برخی این سؤال پیش آمده بود که چرا با اینکه زنان باحجابی در صحنه حضور داشتند، اما از طلبه حمایت نکردند. فراتر از این، بعد از پخش شدن فیلم درمانگاه نیز شاهد بودیم افرادی که بهظاهر در دایرهٔ جامعهٔ ایمانی و انقلابی تعریف میشوند، بدون کمترین بررسی و قبل از روشن شدن ابعاد ماجرا در طرف بدش ایستادند. این جهتگیری عجولانه با سوگیری شناختی کاملاً قابل توجیه است.
گفتنی است سوگیریهایی از این دست، یکشبه ایجاد نمیشوند؛ بلکه گاهی استقرار آنها سالیانی طول میکشد.
روی تلخ قصه اینجاست که این سوگیریها در غفلت برخی از متولیان حوزه و روحانیت شکل گرفته است؛ چرا که باید علاج واقعه پیش از وقوع میکردند و بسترهای زایش سوگیری را مدیریت میکردند.
واکنشهای بهنگام، صحیح و صریح به اخبار و رویدادهایی که پای یک طلبه در میان است، نقش بسزایی در مهندسی افکار دارد، چیزی که جای خالی آن به روشنی حس میشود.
✍️ مجتبی عادلپور
#حوزه_علمیه
#نقد
#رسانه
📌امروز با وجود عزم قبلی ام برای سفر, تصمیم گرفتم برای روشن شدن ابعاد اتهام زنی ها به شخصیت آیت الله صدیقی با تعدادی از دوستان خوب و منصف رسانه ای در جمع مسوولان حوزه برویم.
برایم روشن بود که ادعای زمین خواری و خیانت به اموال امام عصر کذب است و ساحت آن عالم زاهد مبراست. با این حال برای کشف حقیقت
به اتفاق دوستان رفتیم و در جلسه, در مواجهه با مسئولان با صفا و با اخلاص حوزه علمیه امام خمینی , کاملا صریح و بی پرده و کاوشگرانه به طرح مساله ها و بررسی ابعاد اتهامات مطرح شده پرداختیم و پاسخ های مستند خواستیم.
سیر تا پیاز قضیه گفته شد.
از ابتدا تا کنون.
یک جمله ای اگر بخواهم عرض کنم,اینطور میگویم که
هر آنچه در این مدت از رسانه های دشمن و افراد مشکوک در مورد زمین خواری و دزدی زمین حوزه علمیه توسط خانواده و نزدیکان و خود تولیت حوزه گفتند , دروغی آشکار و تهمتی عظیم بود و است.
حتی یک متر از این مجموعه در اختیار و تصرف اشخاص حقیقی نبوده و نیست.
کل موسسه آموزشی متعلق به حوزه علمیه بوده است بی شک
ثبت موسسات فرهنگی و آموزشی سالهاست طبق قانون توسط اشخاص حقیقی صورت میپذیرد و تسهیم سهام نیز وقتی سند اقرارنامه واگذاری همه حق مالکیت و تصرف از اشخاص حقیقی به حوزه علمیه وجود دارد , امری است بلا اثر.در تاریخ چهارم آذرماه سال جاری در جلسه رسمی مجمع موسسه در حوزه علمیه این متن مصوب ومستند وامضا شده.
(ادامه در پیام بعدی👇)
خلاصه بگویم:
به نتیجه چندباره رسیدم چقدر میان آنچه دشمن میگوید و آنچه حقیقت دارد فاصله زیاد است. و دو دیگر اینکه متوجه شدم بعضی ها چقدر بی پروا دینداری مردم را هدف گرفته اند ؛ خواسته یا ناخواسته.مظلومیت و غربت جناب آقای صدیقی یک طرف ,بی پروایی برخی دوستان در تقویت خط تهمت و افترا علیه این مرد یک طرف.
امیدوارم دوستان خوب دیگر ما هم خودشان همّت کنند , تحقیق کنند , و بخصوص وقتی برخی فاسقان و دشمنان اسلام و انقلاب خبری میدهند و خطی را در رسانه دنبال مینمایند , طبق دستور قرآن, تبیّن کنند.مبادا به دست خودمان پازل دشمن برای زدن اسلام و ولایت را تکمیل کنیم.
زیاده عرضی نیست.
سال نو مبارک🌷
یاعلی مدد
١۴٠٣/١/١
✍️ میثم نیلی
#ارسالی_مخاطبین
سلام داداش جان به نظر میرسه شاید این قضیه اصلا ربطی به سوگیری شناختی نداشته باشه.
سو گیری هست ولی الزاما سوء گیری نیست.
یعنی سوگیری هست اما نه الزاما سوگیری منفی.
مرد مغازه دار چون آیت الله صدیقی را قبول دارد، چون دید مثبت به طلاب و روحانیون دارد و توقع خلاف ندارد میگوید چه کنیم با این حرف و کار آیت الله صدیقی.
اما به نظر میرسد مشکل سو گیری مردم نیست؛ مشکل در این ماجرا جنگ روایت هاست.
متاسفانه در مواقعی که نیاز به صحبت و اعلام موضع هست، از سوی حوزه شاهد سکوت هستیم اما دشمن موج سازی خود را میکند.
بعد ما هم هر چه دست و پا بزنیم باز درون موجی هستیم که او ساخته است و او مدیریت صحنه را در دست دارد.
برای قضیه طلبه توی درمانگاه باید واقعا در موقعیت بود و دید که چه بوده که کسی دخالت نکرده.
هر چند احتمالاتی مانند ترس از امر به معروف و افت نسبی محبوبیت را میتوان بررسی نمود.
البته عوامل مختلفی در ایجاد این ذهنیت نقش دارند.
آنان که نماز أمیرالمؤمنین را خوب میدانستند و عسل معاویه را هم شیرین، سرانجامِ کارشان به جایی رسید که نمازشان هم رفت پشتِ سَرِ معاویه!
اگر عسل معاویه در کامَت شیرین جلوه کرد، کمکم نماز أمیرالمؤمنین را هم از دست میدهی.
✍️استاد میرباقری
پژوهشگر و استاد حوزه علمیه در حال کار با اسنپ کشته شده، اما بعضیها هنوز از تهمتهای مالی علیه طلبهها دست بر نداشتهاند.
اشکالی ندارد؛ بالاخره روز قیامت و پل صراطی هم هست...😔
کاش به احترام حقیقت، گاهی سکوت کنیم.
اگر حوزوی، دانشگاهی، بازاری و... در آنجا كه تخصص ندارد از نظریه پردازی خودداری کند، اختلافات از جامعه بشرى ريشهكن مىشود.
نقل شده است که امیرالمؤمنین عليهالسلام در اين زمينه فرمودند:
لَو سَكَتَ الجاهِلُ مَا اختَلَفَ النّاسُ.
اگر جاهل سکوت کند، مردم دچار اختلاف نمیشوند.
✍️ محمد مختاری
چند دقیقه تأمل بکنیم؟
همین اول اعتراف میکنم شاید کمی تلخ باشه ولی...
ببین ابن ملجم ملعون به راهی رفت که شیطان میخواست.
لعن کردن او و راهنمایش کاملا بهجاست اما سوال اینکه چرا خود ما هم گاهی کارهای شیطانی مرتکب میشویم؟
غیبت، تهمت، دزدی، نگاه به نامحرم، مشروب، عدم رعایت پوشش شرعی، کم گذاشتن در انجام وظیفه و...
عهد کنیم از همین شبهای قدر امسال حداقل دیگر عمدا گناه نکنیم.
✍️ محمد مختاری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست خلاصه کتاب «ترجمه الغارات»
🖋 تألیف جناب ابنهلال ثقفی
🎙 عطا یاوری
▪️ آنچه خواهید شنید:
00:30 معرفی نویسنده
02:43 معرفی کتاب
06:50 خلاصهای از بعد رحلت رسول خدا تا پایان نیمه اول حکومت امیرالمومنین
12:39 فضای جامعه اسلامی بعد از نهروان
18:46 بخش اول کتاب (تلاش برای تصرف بخشهایی از حکومت امام)
19:30 بخش دوم (فسادها و فرارهای اصحاب حضرت به شام)
24:17 بخش سوم(شورش گروههایی از خوارج)
24:58 بخش چهارم (اقدامات معاویه برای تصاحب شئون امیرالمومنین)
30:07 بخش پنجم (غارتها و شبیخونهای معاویه)
#خلاصه_کتاب
#الغارات
#ابنهلال_ثقفی
📻 ارائه شده در رادیو مناهج
ما امیرالمومنین علی(ع) را روایت نکرده ایم.
آنطور که کارهای فرزندش سیدالشهداء(ع) را از مکه تا کربلا و اول محرم تا 10 محرم و نهایتا در روز عاشورا را روایت می کنیم، اصلا بلد نیستیم این چهار سال و اندی حکومت پر از آب چشم و دود دل را روایت کنیم...
✍️ حسین مهدیزاده
گریه کنیم برای امامی که بین دوستانش هم مظلوم و ناشناخته است.
قبول دارم بخشی از این ظلم ناشی از کمکاری و نقص در من طلبه است ولی سمت دیگرش عدم مطالبه از سوی شما دوستداران امام علی علیهالسلام است.
دست به دست هم دادهایم تا روز به روز غربت مولا را بیشتر کنیم.
خاک بر سر من 😭
✍️ بیچاره، محمد مختاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شايد امیرالمؤمنین عليهالسلام به شاعر این قطعه شعر نظر لطف داشتهاند که اینقدر با دل عشاق بازی میکند😭
تمام دلخوشی زندگی من اینست
که وقت مرگ میآیی و مرگ شیرین است
کفن کنید مرا رو به قبلهی حرمش
نجف چه جای قشنگی برای تدفین است
از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز، چرا جمهوری اسلامی حرم است؟!
پس نقدها چه می شود؟
✍️ محسن مهدیان
در سالگرد رای قاطع مردم به جمهوری اسلامی یکبار دیگر جمله آن بزرگ را مرور کنیم:"جمهوری اسلامی حرم است". واقعا چرا؟ آیا این تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟
ابتدا حرم؛ حرم کجاست؟ نقطه ای برای اتصال به انسان کامل که او ظهور و بروز حق است. زائرین گرد حرم جمع می شوند و زیارت و توسل می کنند تا هم نمک سفره شان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت.
با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه وکنارش با حرم مقدس اهل بیت وجود دارد؟ چه انکه از این نیز بالاتر و فرمود:"والله والله والله این خیمه آسیب دید بیت الله الحرام و مدینه و نجف و کربلا ....و قرآن آسیب می بیند."
چرا؟ نسبت ایندو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که انقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسوولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟
جمهوری اسلامی هیچ کدام از این نیست. جمهوری اسلامی به آدم ها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی مردم.
یعنی چی مردم؟ مردم چه هستند که جمع شان حرم می شود؟ جمهوری اسلامی حرم است چون مردمش مومن اند. مومن یعنی چی؟ یعنی صرفا تسبیح و چادر. خیر. یعنی حرکت به سمت توحید. "حرکت و حرکت" این مردم، جمع شان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد.
جمهوری اسلامی حرم است، چون تمام فضائلی که ما می شناسیم و در حریم مقدس اهل بیت استغاثه داریم که کسب کنیم، در جمهوری اسلامی هدف گذاری شده است. دقت کنیم هدف؛ نه تحقق. گوئی جمهوری اسلامی راه است. مسیر است. مقدمه تعالی توامان مادی و معنوی است.
خروجی چنین حرمی، همان انسان هائی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن ها برپا شده است. کارخانه انسان سازی است. چنانچه یکی از خروجی های این حرم شهید بزرگواری است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است.
قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردمی در حال حرکت به سمت حق. با تمام سختی ها و حوادث. با همه کم کاری های داخلی و پرکاری های دشمنان. بودن در درون این جریان مردمی، خودش انسان ساز است؛ همچون حرم.
مردم ایمانی حرکت شان رو به جلوست. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند اما حرکت شان رو به جلوست. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ شان نیز: "بلند کردن و حرکت دادن."
اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر خمینی بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم می کند. خود را خرج می کند تا مردم بلند شوند.
حالا 40 و اندی سال است این مردم بلند شدند و حرکت می کنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟ هست؛ چون حرکت ساز است؛ همچون حرم.
و اما؛
پس نقدها و نقص ها و ضعف ها و آسیب ها چه؟
آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی می دانید، خطاهای مسوولین است؛ خطاهای این و آن است؛ حتی خطای بروکراسی و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مومنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب می فرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(٢٩/١١/٩۶)
نقص ها و آسیب ها هست؛ نه قائل به عصمت مسولینیم و نه عصمت قواینن. جمهوری اسلامی با دولت اسلامی متفاوت است. از جمهوری اسلامی تا دولت اسلامی راه بسیار است.
نقص ها را بگوئیم. فریاد هم بزنیم. با محافظه کاری نیز از آنها عبور نکنیم. اما بدانیم اصل و فرع چیست و به چه فخر می کنیم و به چه نقد داریم.
دشمن نیز یک هدف بیشتر ندارد؛ بهم زدن همین نسبت ساده. او می خواهد خطای دولت ها(یعنی مسوولین و قوانین و بروکراسی) را به حساب جمهوری اسلامی بگذاریم. نه دلش برای حجاب سوخته و نه ورزش و نه اقتصاد و نه هیچ. او هر درز دیواری را نشانه ترک بر جداره جمهوری اسلامی میداند. همین تفکیک را بدانیم، نقشه دیوان و ددان نقش بر آب است.
فرق علی نشانه نبود،
میخواستند نهجالبلاغه اجرا نشود،
میخواستند نهج انسانیت در محراب ختم شود؛ اما نشد...
خون علی، همه حرفهایش را به زبانهای دنیا ترجمه کرد.
و علی صادر شد به قلبهای سلیم و عدالتپیشه.
جرج جرداق مسیحی هم اعتراف کرد.
✍️علی اسفندیار
#امام_علی علیهالسلام
#نهج_البلاغه
#بر_دشمن_امیرالمومنین_لعنت
رژیم صهیونیستی غدهی بدخیم است.
قطعا باید از بین برود؛ شکی نیست.
نکته اینجاست که مقابله با این توده سرطانی نیازمند تهاجم تخصصی و هوشمندانه است. با شطرنج بررهای نمیشود کار این شر مطلق را یکسره کرد.
اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.
✍️محمد مختاری
#روز_قدس
سلام و ادب خدمت تک تک اعضای کانال و بخصوص ارومیهلی بزرگوارلار
الحمدالله توفیق شده چند روزی در شهر ارومیه باشیم.
اگر در این مدت برای مجالس اهلبیت علیهمالسلام و اجتماعات محبین ایشان در منازل، مساجد، حوزات علمیه و... طلبه نیاز بود، روی حقیر حساب کنید؛ به میزانی که زمان برای خادمی داشته باشم، در خدمتم.
میتوانید برای هماهنگی یا اطلاع از فهرست موضوعات پیشنهادی رمضانالمبارک به آیدیهای ارتباطی کانال پیام بدهید.
خاک پای محبان اهلبيت(علیهمالسلام)
محمد مختاری