eitaa logo
طب الائمه الصادقین(استاد قاسمی)
3.1هزار دنبال‌کننده
851 عکس
192 ویدیو
22 فایل
💚طب الائمه الصادقین علیهم السلام تحت نظارت استاد قاسمی کانال استیکر طب و تمدن اسلامی: @sticker_Tebi تبلیغ و تبادل: @Admin_T124 تبلیغات پرجذب: https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜سند دیگری برای اثبات موثق بودن ⚜ 💪محکم ترین دلیل برای توثیق این رساله: دکتر زینی شارح کتاب طب الرضا ع که توسط علامه عسکری نوشته شده است درباره سندیت این رساله میگوید: «در كتابخانه آيت الله عسكري در سامره نسخه خطي اين رساله بوده كه از ابي محمد حسن بن محمد نوفلي روايت شده است. اين شخص، حسن بن فضل بن يعقوب بن سعيد بن نوفل بن حرث بن عبدالمطلب مي‌باشد كه نجاشي درباره او مي‌گويد: 👈شخصي عالم، جليل القدر و مورد اعتماد است 👉 كه از حضرت رضا عليه السلام نسخه ي رساله را، روايت كرده و همچنين از ابي عبداله و از ابوالحسن (موسي) الخ» 📙منبع: طب الرضا علیه السلام/ص۹۴/نوشته علامه عسکری ✳️قابل توجه افرادی که اندکی سواد حدیث شناسی و رجالی دارند. علامه عسکری شاید بزرگترین حدیث شناس معاصر ما بوده که در علم تاریخ و حدیث شناسی بسیار متبحر بوده است. و شما ای منکرین طب اسلامی که مثلا رجال خوانده اید! حرف علامه عسکری و آیت الله خویی و علامه مجلسی و نقل های متواتر این رساله را بپذیریم یا ادله سست شما را؟! آیا علم شما از این بزرگان بیشتر است؟! پس اثبات کنید. http://eitaa.com/joinchat/2754871296C073fd6ff12
‍ ‍ ‍ ⚠️تهمت دروغ به علامه عسکری ❌بازهم بی شرمی به اینبار از سوی یک کت و شلواری بی سواد در علوم دینی «جناب محمد عبادیانی» متن زیر دروغی است که ایشان به علامه عسکری نسبت دادند:👇 «از آنجا که علامه عسکری مدتی بیمار بودند و برای مداوا خدمت ایشان می‌رسیدم، یک روز در باب این موضوع با علامه گفت‌وگویی داشتم. ایشان کتابی در جوانی نوشته بودند در باب رساله ذهبیه. پس از گفت‌وگو فرمودند: «من اعلام کرده‌ام که کتاب‌هایی را که تا سن زیر 25 سال نوشته‌ام، مورد قبول من نیست، زیرا در آن زمان در دوران عقل کامل نبوده‌ام. این کتاب نیز از همان دسته کتاب‌هاست.» خود ایشان هم در سالهای آخر عمر به این نتیجه رسیده بودند که این رساله نمی‌تواند از حضرت رضا علیه‌السلام باشد.» منبع: http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/204768/چرا-رساله-ذهبيه-نمی-تواند-امام-رضا-ع-باشد-آثار-زيانبار-عمل-خاطره-ای-علامه-عسكری واقعه بالا به کوشش دکتر اسماعیلی و فکسی که ایشان از علامه عسکری گرفته بودند توسط شخص علامه تکذیب شد که میتوانید در پست بعدی مشاهده کنید http://eitaa.com/joinchat/2754871296C073fd6ff12
دست خط علامه عسکری (ره) و تکذیب شایعاتی که درباره ایشان و مطرح شده بود: «نظر اینجانب درباره این رساله تغییر نکرده است» ۲۲ شوال ۱۴۲۷ @tebbozendegieslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜دفاع دکتر اسماعیلی از ✳️قضیه جالب پافشاری علامه عسکری بر مورد تایید بودن این رساله و پاسخ ایشان به شبهاتی که درباره رساله ذهبیه مطرح کرده بودند @tebbozendegieslami
🥩وعده‌هاے غذایے🍚 (در ۳ فرسته) ۱/۳ ✍🏻با توجه به مجموع روایات اهل بیت علیهم السلام ۵ مدل وعده‌ی غذایی قابل انجام است. که هر فردی باید متناسب با طبیعت و مزاج خود، مدل مناسب را انتخاب کرده و انجام دهد. 1⃣مدل اول؛ صبحانه و عصرانه: ✓وقت صبحانه از طلوع آفتاب تا ظهر است و وقت عصرانه از عصر شرعی تا غروب آفتاب که صبحانه هرچه زودتر باشد بهتر است و عصرانه هرچه دیرتر، بهتر. ✓برای تعیین وقتِ ظهر و عصر شرعی، نیم ساعت قبل از فرا رسیدن اذان ظهر رسمی یک چوب بگیرید و آن را عمود بر زمین بگذارید. سپس طول آن را که روی زمین است دقیق اندازه گرفته و یادداشت کنید. سپس سایه‌‌ی آن را رصد کنید. ابتدا با گذر زمان، سایه‌ی چوب کوتاه و کوتاهتر می‌شود تا اینکه اندازه‌ی آن ثابت شده و سپس شروع به زیادتر شدن می‌کند. هرگاه سایه شروع به زیادی کرد وقت زوال است و هرگاه سایه به اندازه‌ی دو هفتمِ طول چوب رسید وقت ظهر است و هر گاه سایه به اندازه‌ی چهار هفتمِ طول چوب رسید وقت عصر داخل شده است. ✓بین صبحانه تا عصرانه نباید هیچ چیز بخورید حتی آجیل و خشکبار. اما مجازید هرگونه نوشیدنیِ سالم استفاده کنید. مانند دم‌نوش‌ها، چای‌جوش‌ها، میکس‌ها، آب میوه‌ها و معجون‌ها مثل شیرخرما. برای افرادی که دچار ضعف می‌شوند بهترین نوشیدنی، سویق‌ گندم با آب یا شیر است. ✓در این مدل، شب‌ها به جای اینکه شام را به اندازه‌ی یک وعده‌ی غذایی بخورید تنها به خوردن غذای سبک مانند کمی آش یا سوپ یا شله زرد و ... یا میوه و یا چند لقمه نان اکتفا کنید. مهم این است که کم باشد و به اندازه‌ی یک وعده‌ی کامل (تقریباً ۳۳۰ گرم) نشود. ✓این مدل طبیعت انسان را تَر می‌کند و برای مزاج‌های خشک و افراد لاغر یا بیمارانی که دچار خشکی پوست، خشکی عصب، خشکی روده و ... هستند بسیار توصیه می‌شود. 2⃣مدل دوم؛ صبحانه و شام: ✓وقت صبحانه پس از طلوع آفتاب تا ظهر شرعی است و وقت شام پس از رفتن سرخی آسمان تا نیمه شب شرعی است که هم صبحانه و هم شام را هرچه زودتر بخورید بهتر است. ✓برای محاسبه‌ی نیمه شب شرعی ببینید سرخی آسمان دقیقاً در چه ساعتی کاملاً از بین می‌رود آن را یادداشت کنید و فردا صبح هنگام وقت نماز صبح آسمان را خوب رصد کنید ابتدا روشنی و سفیدی باریکی بالا می‌آید که آن فجر کاذب است و بعد از چند دقیقه آن سفیدی پهن می‌شود که فجر صادق است. زمان فجر صادق را هم یادداشت کنید. سپس فاصله‌ی بین این دو زمانی که یادداشت کردید را نصف کرده و به زمان اول اضافه کنید. نیمه‌ی شرعیِ شب آینده با ۱ الی ۲ دقیقه خطا به دست می‌آید؛ مثلاً اگر زمان رفتنِ سرخی آسمان ساعت ۱۹ باشد و زمان طلوع فجر صادق ساعت ۵ باشد، فاصله‌ی میان آن دو ۱۰ ساعت بوده و در نتیجه نیمه شب شرعی ساعت ۰۰:۰۰ است. ✓برای روزها و شب‌های ابری، با احتیاط ۳ دقیقه طبق وقت روز قبل عمل کنید. ✓افراد بالای ۵۰ سال در این مدل بایستی شام را دیرتر و درست قبل از خواب میل کنند طوری که بیشتر از یک ساعت از شام نگذشته باشد که خوابیده باشند. و البته بهتر است که قبل از خواب هم تکه‌ای نان یا خرما یا سویق‌ و امثال آن هم میل کرده و بلافاصله بخوابند. ✓بین صبحانه تا شام نباید هیچ چیزی بخورید حتی آجیل و خشکبار. اما مجازید هر گونه نوشیدنیِ سالم استفاده کنید. مانند دم‌نوش‌ها، چای‌جوش‌ها، میکس‌ها، آب میوه‌ها و معجون‌ها. برای افرادی که دچار ضعف می‌شوند بهترین نوشیدنی، سویق‌ گندم با آب یا شیر است. ✓افرادی که تناسب اندام نداشته و می‌خواهند وزنشان کم و خوش اندام شوند، در این مدل تا جایی که می‌توانند شام را کم بخورند. ✓این مدل مزاج را خشک می‌کند و برای کسانی که طبیعت تر دارند مانند افراد چاق، یا بیماران دچار رطوبت و ... بسیار توصیه می‌شود اما برای افراد لاغر و صاحبان طبیعت خشک مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. ادامه دارد... @TebboZendegiEslami
‌۲/۳ 3⃣مدل سوم؛ فقط ناهار: ✓وقت ناهار در ساعت نهم روز است. برای محاسبه‌ی وقت ناهار بایستی فاصله‌ی بین طلوع آفتاب تا غروب آفتاب را به ۱۲ قسمت تقسیم کرده و سپس ۸ قسمتِ آن را به زمان طلوع آفتاب اضافه کنید که ساعت نهم روز و آغاز وقت ناهار به دست می‌آید. ✓مثلاً اگر آفتاب در ساعت ۶:۰۰ طلوع کرده و در ساعت ۱۹ غروب می‌کند، فاصله‌ی بین این دو، برابر با ۱۳ ساعت، معادل ۷۸۰ دقیقه است که این عدد را بر ۱۲ تقسیم می‌کنیم که برابر با ۶۵ دقیقه می‌شود که اندازه‌ی یک ساعت شرعی در آن روز است. سپس آن را در ۸ ضرب می‌کنیم که می‌شود ۵۲۰ دقیقه معادل ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه. با اضافه کردن این مقدار به وقت طلوع آفتاب که ساعت ۶:۰۰ بود، ساعت نهم روز به دست می‌آید که در این مثال برابر با ساعت ۱۴:۴۰ ظهر است؛ بنابراین وقت ناهار در این مثال از این ساعت تا یک ساعت شرعیِ دیگر (=۶۵ دقیقه) است یعنی تا ساعت ۱۵:۴۵. ✓در این مدل، صبحانه و عصرانه خورده نمی‌شود. بلکه به جای آن، صبح‌ها بعد از طلوع آفتاب تا ساعت نهم روز، و همچنین بعد از ناهار تا شب هر زمان احساس نیاز و یا ضعف دست داد، در حد چند لقمه یا اندکی غذای سبک و یا آجیل و خشکبار و مانند آن خورده می‌شود که واجب است کمتر از یک وعده‌ی غذایی باشد یعنی میزان غذای مصرفی در یک زمانِ واحد به یک سوم معده (تقریباً معادل ۳۳۰ گرم) نرسد؛ بنابراین در این مدل، هر گونه خوردنی، قبل یا بعد از ناهار هیچ مشکلی ندارد. ✓اندازه‌ی شام نیز در این مدل در افراد مختلف، متفاوت است. افراد بالای ۵۰ سال یا افرادی که بیخوابی یا ناتوانی جنسی دارند حتماً در این مدل، شام را مانند یک وعده‌ی کامل در حد نیاز و اشتها بخورند. افرادی که اضافه وزن داشته و به دنبال زیبایی اندام هستند شام را حتی الامکان کم بخورند. ✓این مدل بسیار شبیه روش رایج مردم است که صبحانه را در حد چند لقمه می‌خورند و ناهار را خوب و مفصل خورده و شب هم به اندازه‌ی نیاز و اشتها شام میل می‌کنند جز اینکه ناهار را معمولاً زودتر می‌خورند. 4⃣مدل چهارم؛ فقط شام: ✓در این مدل در طول روز هیچ وعده‌ی غذایی خورده نمی‌شود. همچنین بعد از نیمه شب شرعی تا هنگام آغاز وقت نماز صبح هم هیچ وعده‌ی غذایی میل نمی‌شود. بلکه در کل یک شبانه روز فقط یک وعده یعنی شام، پس از رفتن سرخی آسمان تا قبل از نیمه شب شرعی خورده می‌شود و در باقی اوقات شبانه روز به اندازه‌ی نیاز و اشتها یا ضعف، چند لقمه یا غذاهای سبک مانند آش، فرنی و ... میل می‌شود که در یک زمان واحد نباید به اندازه‌ی ۳۳۰ گرم برسد. ✓برای محاسبه‌ی نیمه شب شرعی ببینید سرخی آسمان دقیقاً در چه ساعتی کاملاً از بین می‌رود آن را یادداشت کنید و فردا صبح هنگام وقت نماز صبح آسمان را خوب رصد کنید ابتدا روشنی و سفیدی باریکی بالا می‌آید که آن فجر کاذب است و بعد از چند دقیقه آن سفیدی پهن می‌شود که فجر صادق است. زمان فجر صادق را هم یادداشت کنید. سپس فاصله‌ی بین این دو زمانی که یادداشت کردید را نصف کرده و به زمان اول اضافه کنید. نیمه‌ی شرعیِ شب آینده با ۱ الی ۲ دقیقه خطا به دست می‌آید؛ مثلاً اگر زمان رفتنِ سرخی آسمان ساعت ۱۹ باشد و زمان طلوع فجر صادق ساعت ۵ باشد، فاصله‌ی میان آن دو ۱۰ ساعت بوده و در نتیجه نیمه شب شرعی ساعت ۰۰:۰۰ است. ✓برای روزها و شب‌های ابری، با احتیاط ۳ دقیقه طبق وقت روز قبل عمل کنید. ✓این مدل روش پیامبران و ائمه علیهم السلام بوده و برای اکثر مردم توصیه نمی‌شود. ✓صاحبان مزاج و طبیعت خشک و افراد لاغر یا ضعیف، شدیداً از انجام این دستور بپرهیزند. همچنین افرادی با وزن بالا یا اندام نامتناسب نیز این مدل را انجام ندهند که مانع پایین آمدن وزنشان می‌شود. ✓در مجموع، این مدل فقط به صاحبان مزاج تر یا معتدل و افرادی که دچار لاغری یا چاقی و اضافه وزن نیستند توصیه می‌شود. ادامه دارد... @TebboZendegiEslami
‌۳/۳ 5⃣مدل پنجم؛ بهترین مدل: ✓امام رضا علیه السلام در ، بهترین مدل وعده‌های غذایی را برای همه، همین مدل می‌دانند. ✓در این مدل در هر دو روز، سه وعده غذا خورده می‌شود. روز اول صبحانه و عصرانه و روز دوم فقط ناهار در ساعت نهم روز و مجدداً در روز‌های سوم و پنجم و هفتم الی آخر، صبحانه و عصرانه و در روزهای چهارم و ششم و هشتم الی آخر، فقط ناهار خورده می‌شود. شب‌ها هم هرکس به قدر نیاز و اشتها یا ضعف غذا می‌خورد. ✓وقت صبحانه از طلوع آفتاب تا ظهر است و وقت عصرانه از عصر شرعی تا غروب آفتاب و وقت ناهار نیز در ساعت نهم روز. صبحانه هرچه زودتر باشد بهتر است و عصرانه هرچه دیرتر، بهتر. ✓برای محاسبه‌ی وقت ناهار بایستی فاصله‌ی بین طلوع آفتاب تا غروب آفتاب را به ۱۲ قسمت تقسیم کرده و سپس ۸ قسمتِ آن را به زمان طلوع آفتاب اضافه کنید که ساعت نهم روز و آغاز وقت ناهار به دست می‌آید. ✓مثلاً اگر آفتاب در ساعت ۶:۰۰ طلوع کرده و در ساعت ۱۹ غروب می‌کند، فاصله‌ی بین این دو، برابر با ۱۳ ساعت، معادل ۷۸۰ دقیقه است که این عدد را بر ۱۲ تقسیم می‌کنیم که برابر با ۶۵ دقیقه می‌شود که اندازه‌ی یک ساعت شرعی در آن روز است. سپس آن را در ۸ ضرب می‌کنیم که می‌شود ۵۲۰ دقیقه معادل ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه. با اضافه کردن این مقدار به وقت طلوع آفتاب که ساعت ۶:۰۰ بود، ساعت نهم روز به دست می‌آید که در این مثال برابر با ساعت ۱۴:۴۰ ظهر است؛ بنابراین وقت ناهار در این مثال از این ساعت تا یک ساعت شرعیِ دیگر (=۶۵ دقیقه) است یعنی تا ساعت ۱۵:۴۵. ✓برای تعیین وقتِ ظهر و عصر شرعی، نیم ساعت قبل از فرا رسیدن اذان ظهر رسمی یک چوب بگیرید و آن را عمود بر زمین بگذارید. سپس طول آن را که روی زمین است دقیق اندازه گرفته و یادداشت کنید. سپس سایه‌‌ی آن را رصد کنید. ابتدا با گذر زمان، سایه‌ی چوب کوتاه و کوتاهتر می‌شود تا اینکه اندازه‌ی آن ثابت شده و سپس شروع به زیادتر شدن می‌کند. هرگاه سایه شروع به زیادی کرد وقت زوال است و هرگاه سایه به اندازه‌ی دو هفتمِ طول چوب رسید وقت ظهر است و هر گاه سایه به اندازه‌ی چهار هفتمِ طول چوب رسید وقت عصر داخل شده است. ✓در روزهای اول، سوم، پنجم الی آخر، بین صبحانه تا عصرانه نباید هیچ چیز بخورید حتی آجیل و خشکبار. اما مجازید هرگونه نوشیدنیِ سالم استفاده کنید. مانند دم‌نوش‌ها، چای‌جوش‌ها، میکس‌ها، آب میوه‌ها و معجون‌ها مثل شیرخرما. برای افرادی که دچار ضعف می‌شوند بهترین نوشیدنی، سویق‌ گندم با آب یا شیر است. ✓در روز دوم، چهارم، ششم الی آخر، صبح‌ها بعد از طلوع آفتاب تا ساعت نهم روز، و همچنین بعد از ناهار تا شب هر زمان احساس نیاز و یا ضعف دست داد، در حد چند لقمه یا اندکی غذای سبک و یا آجیل و خشکبار و مانند آن خورده می‌شود که واجب است کمتر از یک وعده‌ی غذایی باشد یعنی میزان غذای مصرفی در یک زمانِ واحد به یک سوم معده (تقریباً معادل ۳۳۰ گرم) نرسد؛ بنابراین در این مدل، هر گونه خوردنی، قبل یا بعد از ناهار هیچ مشکلی ندارد. ✓اندازه‌ی شام نیز در این مدل در افراد مختلف، متفاوت است. افراد بالای ۵۰ سال یا افرادی که بیخوابی یا ناتوانی جنسی دارند در این مدل، می‌توانند شام را مانند یک وعده‌ی کامل در حد نیاز و اشتها بخورند که در روزی که عصرانه خوردند شام را دیرتر و حداقل سه ساعت بعد از عصرانه و در روزی که ناهار خوردند می‌توانند شام را زود و اول شب میل کنند و در هر صورت قبل از خواب هم تکه نان یا سویق‌ یا خرما و چیز اندکی مانند این موارد بخورند و بلافاصله بخوابند. ✓افرادی که اضافه وزن داشته و به دنبال زیبایی اندام هستند شام را حتی الامکان کم بخورند. بلکه به اندک غذایی که رفع ضعف و گرسنگی بکند اکتفا کنند. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
🍇چند نکتہ‌ے مہم درباره‌ے مصرف میوه 🍒میوه‌ها را کلاً باید به یکی از سه شکل زیر میل نمود: ۱-ناشتا ۲-قبل از غذا ۳-بعد از غذا 🍈در مصرف همه‌ی میوه‌ها اصل بر خوردن آن‌ها قبل از غذاست حتی میوه‌هایی که در روایات توصیه به خوردن آن پس از غذا شده را نیز می‌توان قبل از غذا میل کرد و هیچ ضرری ندارد. 🥝اما اگر در خصوص میوه‌ای هیچ روایتی درباره‌ی خوردن آن بعد از غذا نداریم، بهتر است آن را پس از غذا میل نکنید و طبق همان اصلش یعنی پیش از غذا بخورید. 🍎میوه‌هایی که معصومین علیهم السلام فرمودند ناشتا بخورید: آلو (برای کسانی که مشکلات مفاصل ندارند)، خرما، سیب، انار و به 🍐میوه هایی را که فرمودند روی غذا بخورید: گلابی، انار، مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج و ...) 🍉ما بقی میوه‌ها را قبل از غذا میل کنید. ولی خوردن هرگونه میوه در طول روز در فاصله بین صبحانه تا عصرانه یا شام ممنوع است مگر در موارد استثناء. ✍🏻موارد استثناء: ۱-قبل از حمام داغ آتشین ۲-خوردن انار قبل و بعد از حجامت ۳-آلو هرگاه حرارت درونی خیلی زیاد شد ⚠️ناشتا خوردن هندوانه، خربزه، طالبی و گرمک، فلجی و بیماری‌های مانند آن می‌آورد. ⚠️به غیر از آنچه در روایات آمده و گفته شد، هیچ میوه‌ی دیگری را ناشتا نخورید مگر آنکه از ضرر جدی آن ترسی نداشته باشید. ⚠️باتوجه به قاعده‌ی امام صادق علیه السلام در دو وعده کردن غذا که فرمودند: «هیچ چیزی بین صبحانه تا عصرانه یا شام نخور» در صورت دو وعده‌ای کردن غذا باید میوه جزء صبحانه یا شام شما باشد مگر اینکه در موارد استثناء قرار بگیرد یا اینکه بر طبق هر روز یک وعده ناهار می‌خورید که در این صورت مصرف میوه از صبح تا ناهار و از ناهار تا شام مانعی ندارد؛ بنابراین وقتی سر سفره قرار می‌گیرید ابتدا میوه بخورید و سپس غذا را آغاز کنید چه اینکه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله اگر خرما بر سفره می‌بود همیشه با آن آغاز می‌کردند و در روایتی امام سجاد علیه السلام نیز افطار کرده و سپس انگور را پیش از غذا خوردند و بعد، غذایشان را میل نمودند و همچنین امام رضا علیه السلام در فرمودند که ابتدا غذای سبک و سهل الهضم را بخور و سپس غذای سنگین‌تر را. این به خاطر آن است که غذای زود هضم در انتهای معده قرار گرفته و بلافاصله پس از هضم از معده خارج شود ولی اگر بعد از غذای سنگین خورده شود پس از هضم در معده می‌ماند و می‌گندد مگر برخی خوراکی‌ها و میوه های سبکی که استثناء شده و ظاهراً حکمتش این است که با آمیخته شدن با غذا، هضم آن را قدرت و سرعت می‌بخشد. این نکته هم حائز اهمیت است که نباید مأکولات را پی در پی و در بازه‌های زمانی کوتاه وارد معده کرد بلکه فقط در یک یا دو زمان واحد بایستی به معده، خوردنی داد زیرا به کار گرفتن چندباره‌ی معده برای هضم آن را ضعیف می‌کند و علت نهی امام صادق علیه السلام از خوردن حتی یک‌ چیز بین دو وعده نیز همین امر است. 🍌بنابراین صبح و شبتان را اینگونه آغاز کرده و به پایان برسانید: ۱-ناشتا: یکی از این میوه‌ها: خرما، سیب، انار، به، آلو. ۲-پیش از غذا: همه نوع میوه‌ها. اگر چند میوه باهم است با خربزه، طالبی یا هندوانه و گرمک آغاز کنید. ۳-روی غذا: گلابی، به، انار، مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو و ...). آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
🪔دستور وان آب داغ وارد حمام شده و تا می‌توانید آب را داغ کنید و سپس یک وان بزرگ (حتی اگر شده وان پلاستیکی یا لگن بزرگ) تهیه کنید و آن را از آب داغ پر کرده و تا زیر چانه داخل آن بروید و نیم ساعت بمانید. سپس خارج شده، خود را خشک کرده و حالا با روغن بادام شیرین یا روغن زردآلو یا روغن ارده کنجد روغن مالی کنید و ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. سپس اگر می‌خواهید چربی روغن را بردارید، بدون هیچ شوینده با آب خالی دوش گرفته و از حمام خارج شوید. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
☁️ضماد ترکیبی نوره + حنا ✍🏻دو قاشق چای‌خوری نوره را با سه قاشق چای‌خوری حنا ترکیب کرده و خوب هم بزنید سپس به مقدار لازم از آن را برداشته و با چند قطره آب جوش، یک خمیر سفت درست کنید؛ شبیه ملات سیمان. یک لایه از این خمیر را (نه خیلی کلفت باشد و نه خیلی نازک) روی موضع گذاشته و بلافاصله روی آن پلاستیک بکشید طوری که درز نداشته باشد تا سرد نشود و زیر پلاستیک بخار ببندد. ✓شب‌های اول در حد نیم ساعت نگه دارید و اگر پوستتان را نسوزاند، از شب‌های بعدی ۲ ساعت و باز اگر نسوزاند شب تا صبح بماند. سپس بردارید بشویید و بدون آنکه حوله را روی موضع بکشید، تنها با گذاشتن و برداشتن حوله آن را خشک کرده و سپس روغن بنفشه روی آن بمالید و ماساژ دهید. ✓دقت شود که اثر مطلوب این ضماد بدین ترتیب است که شب‌های ابتدایی، موضع اندکی سرخ شده و از شب‌های بعدی کم کم پوسته پوسته می‌شود تا اینکه بعد از گذر زمان مقرر، یک لایه پوست برداشته شده و پوست کاملاً لایه برداری می‌شود طوری که هر گونه خال و لک کاملاً از بین می‌رود. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
🧪حـُــقـنہ 🔶🔹روایت اول 📜متن روایت: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلدَّوَاءُ أَرْبَعَةٌ اَلسَّعُوطُ وَ اَلْحِجَامَةُ وَ اَلنُّورَةُ وَ اَلْحُقْنَةُ. 📝ترجمه‌ی روایت: امام صادق علیه السلام فرمود: «دارو چهارتاست: ۱-دارو در بینی کشیدن ۲-حجامت ۳-نوره ۴-حقنه.» منبع: 📕کافی، ج ۸، ص ۱۹۲ ✍🏻بیان: ✓در بعضی روایات، به جای ، آمده و در بعضی دیگر به جای ، قی آمده و در یک روایت هم به جای نوره، آمده است. 🔶🔹روایت دوم 📜متن روایت: أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنِ اَلْيَقْطِينِيِّ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ عَنْ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:... قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ اَلْحُقْنَةُ وَ هِيَ تُعَظِّمُ اَلْبَطْنَ وَ تُنَقِّي دَاءَ اَلْجَوْفِ وَ تُقَوِّي اَلْبَدَنَ... 📝ترجمه‌ی روایت: امام صادق از قول پدران خود علیهم‌ السلام از امیرالمومنین علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «همانا برترین چیزی که خود را با آن مداوا می‌کنید حقنه است و آن، شکم (=راه روده) را بزرگ کرده و (سپس) بیماری درون را می‌زداید و بدن را نیرومند می‌کند... .» منبع: 📘الخصال، ج ۲، ص ۶۱۰ ❓ چیست؟ ✍🏻«حقنه» یا «» و «» که در پزشکی جدید با عنوان «» شناخته شده، به تزریق مایع مخصوص در روده از طریق مقعد برای امورات درمانی مختلف گفته می‌شود. ✍🏻تدابیر پیش از استعمال حقنه: ۱-بیمار ناشتا نباشد. ۲-قبل از انجام حقنه از تقویت کننده‌ی معده و قلب استفاده شود؛ مانند: سویق‌ گندم، شکر سرخ، چای جوش به و... . ۳-حقنه پس از خستگی زیاد یا در حالت سیری انجام نشود. ۴-بیمار، کودک زیر ۷ سال نباشد. ۵-بیمار تا ۲۴ ساعت قبل از حقنه، حمام نرفته باشد. ۶-حقنه بلافاصله پس از دفع مدفوع انجام شود مگر در افرادی که دچار یبوست مزمن هستند و تازه می‌خواهند با حقنه مدفوع مانده را خارج کنند. ۷-بهترین وقت حقنه در هوای سرد است. بعد از غروب که تا نیمه شب تمام شود و یا صبح زود که تا ظهر تمام شود. 🧪مایع حقنه: 🪴بارهنگ: یک قاشق غذاخوری 🌸گل بنفشه: یک قاشق غذاخوری 🌼بابونه: یک قاشق غذاخوری 🌸گل ختمی: یک قاشق غذاخوری ✓مواد فوق را در سه لیوان گلاب روی شعله‌ی ملایم گذاشته تا به جوش برسد سپس به مدت ۱۰ دقیقه با شعله‌ی کم، بجوشانید و سپس صاف کرده و یک لیوان روغن زیتون به آن اضافه کنید. سپس به اندازه‌ی ۲۵۰ گرم از آن را به عنوان حقنه استعمال نمایید. ✓دقت کنید که دمای مایع حقنه باید بین ۴۰ تا ۴۳ درجه سانتی گراد باشد. ✍🏻روش انجام حقنه: ✓در گذشته از پیاله‌های شیشه‌ای، نقره‌ای و مسی و یا از مثانه‌ی گاو به عنوان «مِحقَنه» (=ظرف حقنه) استفاده می‌شد که لوله‌ی آن را وارد مقعد می‌کردند. اما امروزه این ابزار موجود نیست و برای انجام حقنه باید از دستگاه «رکتال تیوب» استفاده کنید که در داروخانه‌ها موجود است. ✓بهترین حالت آن است که بیمار، به حالت سجده قرار بگیرد طوری که گونه‌ی راست یا چپ و آرنج دست‌ها روی زمین باشد. وگرنه حالت پهلو به چپ طوری که زانوی راست به سمت شکم جمع شود. ✓تمام مراحلی که در بروشور دستگاه رکتال تیوب نوشته را انجام دهید و دهانه‌ی مقعد و لوله‌ی پلاستیکی را به جای ژل لوبریکانت با روغن زرد یا کره‌ی گاوی چرب کنید و لوله را به آرامی تا ۷ سانت طبق دستور، داخل مقعد نمایید. سپس مایع را وارد کنید. ✍🏻تدابیر حین انجام حقنه: ۱-بیمار باید در حین انجام حقنه حتی الامکان خود را از سرفه، عطسه، سکسکه و خنده‌ی ناگهانی نگه دارد که دارو دفع نشود. ۲-بهتر است پاهای بیمار پوشیده باشد. ✍🏻تدابیر پس از حقنه: ۱-بعد از حقنه، آب سیب با عسل یا با شکر سرخ و یا آب جوش و شکر سرخ میل شود. ۲-بهترین حالت آن است که پس از انجام کامل حقنه، به پشت دراز بکشید؛ یعنی صورت به سمت آسمان باشد و اگر این میسر نبود، پهلو به چپ خوب است. ۳-باید تا ۴ ساعت، مایع حقنه در بدن بماند اما اگر زودتر، احتیاج به دفع پیدا کردید مانعی ندارد و می‌توانید دفع انجام دهید. ✍🏻دفعات انجام حقنه: ✓در کل ۳ یا ۴ مرتبه؛ هر هفته یکبار. ✍🏻سـیّد‌ محمـّد جواد‌ موسوے آرزوے ما سلامتے شماست💐 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
✍🏻نکاتی مهم درباره‌ی داروی () 🔷🔸قسمت اول روايت؛ معرفى دارو و برخى خواص آن: در کتاب مکارم الأخلاق به دارویی از امام صادق علیه السلام اشاره شده که بیماری‌های سختی را درمان می‌کند که به علت ترکیب ساده‌اش نحوه‌ی ساخت آن را هم بیان می‌کنیم: 📜متن روایت: وَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِی السَّنَا لَبَلَّغُوا مِثْقَالًا مِنْهُ مِثْقَالَیْنِ ذَهَباً أَمَا إِنَّهُ أَمَانٌ مِنَ الْبَهَقِ وَ الْبَرَصِ وَ الْجُذَامِ وَ الْجُنُونِ وَ الْفَالِجِ وَ اللَّقْوَةِ وَ یُؤْخَذُ مَعَ الزَّبِیبِ الْأَحْمَرِ الَّذِی لَا نَوَی لَهُ وَ یُجْعَلُ مَعَهُ هَلِیلَجٌ کَابُلِیٌّ وَ أَصْفَرُ وَ أَسْوَدُ أَجْزَاءً سَوَاءً... 📝ترجمه‌ی روایت: از امام صادق علیه السلام آمده که فرمود: «اگر مردم بدانند در سنا چیست قطعاً (قیمت) یک مثقال از آن را به دو مثقال طلا می‌رسانند! اما همانا آن، امان است از بهق و پیسی و جذام (=خوره) و دیوانگی و فلجی (=و ام اس و مطلق بی‌حسی‌های بدن) و لقوه (=فلجی صورت). و با مویز قرمزی که هسته در آن نیست گرفته شود و همراهش هلیله‌ی کابلی و زرد و سیاه نیز به اندازه‌‌های برابر قرار داده شود... 🔷🔸قسمت دوم روايت؛ نحوه‌ی مصرف: 📜متن: ...یُؤْخَذُ عَلَی الرِّیقِ مِقْدَارَ ثَلَاثَةِ دَرَاهِمَ وَ إِذَا أَوَیْتَ إِلَی فِرَاشِکَ مِثْلَهُ وَ هُوَ سَیِّدُ الْأَدْوِیَةِ. 📝ترجمه‌: ...به مقدار سه درهم، ناشتا و هر گاه که به رخت خوابت می‌روی نیز به همان اندازه به کار گرفته شود و این، سرور داروهاست» منبع: 📔مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۱۸۸ ✍🏻بیان: ✓سه درهم برابر با ۷/۲۵ گرم و تقریباً به اندازه‌ی یک هفتم قوطی‌های موجود است. همین مقدار از این دارو را ناشتا داخل یک استکان ریخته و سپس داخل استکان آب جوش بریزید و هم بزنید و دارو را در دو یا سه مرحله سر بکشید. بهتر است یک استکان دیگر هم آب جوش خالی کنارتان باشد تا پس از هر مرحله سرکشیدن دارو مقداری آب جوش خالی بخورید تا مزه‌ی دارو اذیتتان نکند. نهایتاً اگر نتوانستید، مقدار لازم از آن را با چند قطره عسل بیامیزید تا مثل قرص کنید و با آب قورت دهید. موقع خواب هم به همین شکل میل کنید. دقت کنید باید هر وقت که خواستید بخوابید هم از آن استفاده کنید. چه خواب روز باشد چه شب. بر طبق این حدیث این دارو درمان یا حداقل کنترل کننده و پیشگیری کننده از بهق و برص و جذام و فلجی صورت و بدن و ام اس و دیوانگی است و همه طبایع را معتدل می‌کند و سرور داروهاست. ✓نکته مهم: باتوجه به اینکه درباره‌ی داروی امام کاظم علیه السلام هم عبارت «سید الادویه» آمده لذا به احتمال قوی این دارو جزو واکسن های طب اسلامی به حساب می‌آید و بدین جهت در درمان بیماری‌های سخت موثر است چون سیستم دفاعی بدن را قوی می‌کند. چه اینکه درباره‌ی سنا در روایت آمده که مرگ را دور و رد می‌کند! که ظاهراً اشاره به واکسینه کردن و مقاوم کردن بدن است. فتأمّل. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
🍷شراب حلال (شربت رضوی) ✍🏻ترکیب این شراب، توسط امام رضا علیه السلام در و در مقابل شراب حرام که در باقی طب‌ها و رساله‌های طبی مصرف آن رایج بوده ارائه شده است. با توجه به بررسی‌ نسخ خطی رساله ذهبیه، ترکیب این شراب حلال، طبق نسخه‌های اصیل با نسخه‌های رایج تفاوت چشم‌گیری دارد و جالب این است که در نسخه‌های متأخر دقیقاً هر آنچه که ترکیبات این شراب، از شراب حلال امام صادق علیه السلام کم دارد، به آن اضافه شده است! که به نظر می‌رسد شارحان رساله ذهبیه در شرح مزجی خود، گمان کردند که این، همان شراب حلالی است که توسط امام صادق علیه السلام ارائه شده و چون از طرف خود آن حضرت جواز کم و زیاد کردن ترکیبات آن رسیده بود، گیاهانی به آن اضافه کرده تا دقیقاً برابر با شراب حلال امام صادق علیه السلام شود که همان شربت رضوی رایج یا شربت امام رضا علیه السلام است که امروزه توسط افراد مختلف پخت و تهیه می‌شود. ✓بنابراین ترکیب اصلیِ شرابِ حلال امام رضا علیه السلام تا به حال ساخته نشده است. ✓اما استفاده از همین شربت‌های رایج هم بسیاری از خواص مد نظر را دارد. لذا تا زمانی که شراب حلال امام رضا علیه السلام با فرمول اصیل خود ساخته شود، همان شربت رضوی یا شربت امام رضا علیه السلام که امروزه رایج بوده و در دسترس است را طبق دستور خود حضرت در رساله ذهبیه استفاده کنید. یعنی: ✍🏻یک پیاله به قطر ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر بگیرید و یک اوقیه (معادل ۳۴/۵ گرم) از شربت را با دو اوقیه (معادل ۶۹ گرم) آب سالم در آن بریزید و ترکیب کنید و خوب هم بزنید و سپس میل کنید. که در مجموع برابر با ۱۰۳/۵ گرم می‌شود یعنی تقریباً برابر با یک سومِ یک لیوان بزرگ که باید بعد از هر وعده‌ی غذایی سه پیاله مصرف کنید یعنی تقریباً برابر با یک لیوان بزرگ. ✓برای سهولت در مصرف، در نظر داشته باشید که هر یک قاشق غذاخوری از شربت تقریباً برابر با ۱۷ گرم و هر یک قاشق غذاخوری آب تقریباً برابر با ۸ گرم است؛ یعنی بعد از هر وعده‌ی غذایی در هر پیاله ۲ قاشق غذاخوریِ سرپُر شربت را با ۸ قاشق غذاخوری آب ترکیب کرده و میل نمایید و دو بارِ دیگر این کار را انجام دهید تا در مجموع، سه پیاله بعد از هر وعده‌ی غذایی نوشیده باشید. ✓همچنین امام علیه السلام فرمودند: اگر بعد از نوشیدن این شربت همچنان تشنه بودی و اشتهای آب داشتی پس نصف اندازه‌‌ای که شربت نوشیدی، آب بنوش. یعنی یک و نیم پیاله آب، تقریباً برابر با نصف لیوان. ✓دقت شود بعد از شربت حتی الامکان آب ننوشید و اگر میل به آب داشتید هرگز بیشتر از همین مقدار یعنی بیش از نصف لیوان، آب ننوشید تا خواص شربت خصوصاً تاثیر آن بر معده و دستگاه گوارش کم نشود. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
🌸پودر گل ختمی ✍🏻بهترین روش استفاده: ابتدا سر را خیس کنید و سپس به اندازه‌ی یک یا دو مشت از پودر را آهسته آهسته روی سر بریزید و همزمان، با دست دیگرتان ماساژ دهید اگر آب کم بود مجدداً روی سر آب بریزید و ماساژ دهید تا ژل شود و بگذارید تا حداقل ۲۰ دقیقه روی سر بماند. ✅توجه: خود پودر را مستقیماً روی پوست صورت و بدن نمالید بلکه ژل آن را که از مالش روی سر حاصل می‌شود روی صورت و بدن بمالید که برای پوست و جوش‌ها بسیار عالی است و یک نرم کننده و لطیف کننده‌ی بی‌نظیر است. 💧ژل گل ختمی: مانند دستور برچسب، از آن ژل تهیه کنید. یعنی یکی دو قاشق غذاخوری از پودر را داخل ظرفی بریزید سپس آرام آرام آب ولرم بر روی آن ریخته و همزمان هم بزنید تا خوب مخلوط شود. سپس بگذارید تا نیم ساعت بماند و بعد، یک پارچه نازک مانند جوراب زنانه بگیرید و کل مخلوط را داخل آن بریزید و مانند دوشیدن، محکم بفشارید که از آن ژل خارج می‌شود. سپس سر را خیس کرده و این ژل را روی آن بمالید و ماساژ دهید. ✓افرادی که موهای فر یا خشک یا ناصافی دارند به مقدار بسیار کم از ژل را گرفته و به کل موهای سر یا محاسن بمالند. ✓این ژل بسیار لیز است پس دقت کنید که از روی سرتان سُر نخورد. ✓دقت کنید که این ژل عمر زیادی نداشته و زود کپک می‌زند پس باید هر بار جداگانه آن را درست کنید البته می‌توانید به مدت حدود یک هفته آن را در یخچال نگه دارید. ✓خانوم‌هایی که دچار خشکی واژن هستند می‌توانند برای آمیزش جنسی از لیزی این ژل بهره ببرند. همچنین زوج‌هایی که می‌خواهند رابطه‌ی جنسی مقعدی داشته باشند -علی رغم مضرات بسیاری که این کار دارد و اصلاً توصیه نمی‌شود- می‌توانند به کمک لیزی این ژل، حتی الامکان از ضررهای آن بکاهند. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
دستور انجیر و شنبلیله 📜متن روایت: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مِنَ اَلرِّيحِ اَلشَّابِكَةِ وَ اَلْحَامِ وَ اَلْإِبْرِدَةِ فِي اَلْمَفَاصِلِ تَأْخُذُ كَفَّ حُلْبَةٍ وَ كَفَّ تِينٍ يَابِسٍ تَغْمُرُهُمَا بِالْمَاءِ وَ تَطْبُخُهُمَا فِي قِدْرٍ نَظِيفَةٍ ثُمَّ تُصَفِّي ثُمَّ تُبَرِّدُ ثُمَّ تَشْرَبُهُ يَوْماً وَ تَغِبُّ يَوْماً حَتَّى تَشْرَبَ مِنْهُ تَمَامَ أَيَّامِكَ قَدْرَ قَدَحٍ رَوِيٍّ. 📝ترجمه‌ی روایت: بکر بن صالح گفت: از امام موسی کاظم علیه السلام شنیدم که می‌فرماید: «برای ریح شابکه (باد پیچنده) و حام¹ و سردی‌‌ها در مفاصل یک مشت شنبلیله و یک مشت انجیر خشک می‌گیری و روی آن دو را با آب می‌پوشانی و آن دو را در دیگ تمیزی می‌پزی. سپس صاف کرده و سپس سرد می‌کنی و یک روز می‌نوشی و یک روز خالی می‌گذاری (=نمی‌نوشی) تا اینکه در تمام روزهایت به اندازه‌ی یک پیاله‌ی پُر بنوشی.» منبع: 📕کافی، ج ۸، ص ۱۹۱ _____________ پاورقی: (۱): معنای حام مشخص نیست. ظاهراً حالتی باشد که بدن انسان قفل می‌کند؛ زیرا عرب به شتری که پشت خود را قرق کرده و کسی نمی‌تواند پشت آن بنشیند «حام» می‌گوید. ✍🏻بیان: ✓یک مشت برگ شنبلیله‌ی خشک یا تازه را بگیرید و آشغال و ساقه‌های آن را جدا کرده و دور بریزید. سپس یک مشت انجیر خشک گرفته و این دو را در یک دیگ تمیز (ترجیحاً دیگ سنگی) گذاشته و به اندازه‌‌ای که روی آن را بگیرد، آب بریزید و در دیگ را ببندید تا با شعله‌ی بسیار کم آرام آرام بپزد تا جایی که به اندازه‌ی یک پیاله از آب آن باقی بماند. ✓یک پیاله برابر با یک سوم لیوان بزرگ است که تقریباً ۱۰۳/۵ گرم یا کمی بیشتر آب را در خود جای می‌دهد. ✓این دستور را باید روز انجام دهید و بهتر است ناشتا (بعد از طلوع آفتاب) میل کنید و تا نیم ساعت پس از آن چیزی نخورید. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
✍🏻 دستور سماق و گشنیز ✓یک کف دست سماق و یک کف دست برگ گشنیز را جداگانه آسیاب کرده و سپس با هم مخلوط کنید. شب تا صبح داخل ظرفی در زیر آسمان بماند و صبح با سه لیوان آب بجوشانید تا بشود یک لیوان و ناشتا میل کنید. ✓تا ۲۰ دقیقه بعدش چیزی نخورید و ننوشید. ✓این نسخه را حداقل دو هفته پشت سرهم انجام دهید. ✓این نسخه در درمان خونریزی خارج از قاعدگی خانوم‌ها بسیار مؤثر است. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
💚 از امام جواد علیه السلام برای درمان صورت و 📜متن روایت: أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رِيَاحٍ قَالَ: حَدَّثَنَا اَلصَّبَّاحُ بْنُ مُحَارِبٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرِ بْنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَذُكِرَ أَنَّ شَبِيبَ بْنَ جَابِرٍ ضَرَبَتْهُ اَلرِّيحُ اَلْخَبِيثَةُ فَمَالَتْ بِوَجْهِهِ وَ عَيْنَيْهِ فَقَالَ يُؤْخَذُ لَهُ اَلْقَرَنْفُلُ خَمْسَةَ مَثَاقِيلَ فَيُصَيَّرُ فِي قِنِّينَةٍ يَابِسَةٍ وَ يُضَمُّ رَأْسُهَا ضَمّاً شَدِيداً ثُمَّ تُطَيَّنُ وَ تُوضَعُ فِي اَلشَّمْسِ قَدْرَ يَوْمٍ فِي اَلصَّيْفِ وَ فِي اَلشِّتَاءِ قَدْرَ يَوْمَيْنِ ثُمَّ تُخْرِجُهُ فَتَسْحَقُهُ سَحْقاً نَاعِماً ثُمَّ تُدَنِّفُهُ بِمَاءِ اَلْمَطَرِ حَتَّى يَصِيرَ بِمَنْزِلَةِ اَلْخَلُوقِ ثُمَّ يَسْتَلْقِي عَلَى قَفَاهُ وَ يَطْلِي ذَلِكَ اَلْقَرَنْفُلَ اَلْمَسْحُوقَ عَلَى اَلشِّقِّ اَلْمَائِلِ وَ لاَ يَزَالُ مُسْتَلْقِياً حَتَّى يَجُفَّ اَلْقَرَنْفُلُ فَإِنَّهُ إِذَا جَفَّ رَفَعَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ عَادَ إِلَى أَحْسَنِ عَادَتِهِ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى قَالَ فَابْتَدَرَ إِلَيْهِ أَصْحَابُنَا فَبَشَّرُوهُ بِذَلِكَ فَعَالَجَهُ بِمَا أَمَرَهُ بِهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَعَادَ إِلَى أَحْسَنِ مَا كَانَ بِعَوْنِ اَللَّهِ تَعَالَى. 🔶ترجمه‌ی روایت: صباح گفت: نزد امام جواد علیه السلام بودم که یادی از شبیب بن جابر شد که ریح خبیثه (درد زشتی‌آور) به او برخورد کرده و صورت و دو چشمش را آویزان کرده بود. پس حضرت فرمود: «برای او پنج مثقال میخک گرفته و در شیشه‌ی خشکی گذاشته و سرش، خیلی سفت بسته شود. سپس گِل‌مالی شود و در فصل گرما به اندازه‌ی یک روز و در فصل سرما به اندازه‌ی دو روز در آفتاب بماند. سپس آن را بیرون کن و خیلی خوب بکوب سپس آن را با آب باران بیامیز تا به مانند خلوق شود. سپس به پشت درازش کن و میخک کوبیده را بر آن سمتِ صورت که آویزان شده بمال. و همین‌طور به پشت دراز باشد تا اینکه میخک خشک شود. پس همین که خشک شد خداوند آن را از او برمی‌دارد و به اذن خدا به بهترین حال بازمی‌گردد.» صباح گفت: اصحاب ما به سویش شتافتند و به او مژده‌ی این را دادند. پس او را با آنچه که امام علیه السلام فرمان داده بود درمان کردند و او نیز به یاری خدا به بهترین حالتی که بود بازگشت. منبع: 📗طب الأئمة علیهم السلام، ج ۱، ص ۷۰ ✍🏻بیان: ✓۲۳ گرم میخک را در یک شیشه قرار دهید و درب آن را محکم ببندید و بیرون شیشه را گل مالی کنید و در بهار و تابستان ۱ روز و در پاییز و زمستان ۲ روز در معرض آفتاب قرار دهید (از طلوع آفتاب تا اذان مغرب). بعد، آن را خارج کنید و حسابی آسیاب کنید و با آب باران حل کرده و در موضع فلجی و افتادگی، روی پلک و اطراف چشم و کل آن سمت صورت یا اعضای بدن که فلج و آویزان شده بمالید و صبر کنید خشک شود، وقتی خشک شد ان شاء الله خوب می‌شود. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
🥣روش مصرف سویق در روایات🌾 در کانال داروخانه‌‌ی طب اسلامی در تلگرام روایاتی که درباره‌ی نحوه‌ی مصرف سویق آمده است را به صورت مفصل در سه باب بررسی کردیم: 1⃣باب اول: روایاتی که به وضوح نشان می‌دهد روش معمول و رایج استعمال سویق، نوشیدن آن با آب و مایعات است و هر جا از ریشه‌ی «شُرْب» و «سَقْی» در مورد سویق‌ استفاده شده به همین معناست. 2⃣باب دوم: روایاتی که در آن تصریح به نوشیدن سویق‌ شده است. 3⃣باب سوم: روایاتی که ثابت می‌کند اگر بنا به خشک خوردن سویق‌ باشد از ریشه‌ی «شُرْب» و «سَقْی» استفاده نمی‌شود. ✍🏻نتیجه: ✓در مجموع، روش رایج و معمول سویق‌ نوشیدن آن با آب یا دیگر مایعات است و فقط برای "درمان پیسی" و "کندن مره و بلغم از معده" و "ساکن کردن حرارت و مره" باید آن را به صورت خشک و ناشتا به اندازه‌ی سه مُشت مصرف کرد. در غیر این صورت هر جا ریشه‌ی «شرب» و «سقی» برای سویق‌ استعمال شود منظور، نوشیدن آن با آب و مایعات است. ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
🚦راهنمای نسخه 🌹قابل توجه عزیزانی که نسخه‌های درمانی دریافت می‌کنند: با لمس نوشته‌های آبی زیر، به راحتی می‌توانید به توضیحات مفصل اکثر مواردِ تجویزی نسخه‌ی‌تان رجوع کنید. ✍🏻ابتدائیات عمومی درمان:تدابیر سحر، طلسم، جن زدگی و چشم زخم 📎مطلب مرتبططلسم شکن امام موسی کاظم علیه السلامحرز چشم زخم (دو صفحه) ✅دعای درمان همه‌ی بیماری‌هادعای درمان بیماری‌های صعب العلاجدعای مُسَکّن 🔷دعای سردرد (دو صفحه) ✅دعای درمان ترس، وحشت، اضطراب و استرسدعای دفع بلبله و وسوسهدعای خوابتنظیم خواب 〰〰〰〰〰〰〰 ✍🏻دستورات و تدابیر غذایی: 🔸پنج مدل وعده‌‌ی غذایی در طب اسلامی (سه صفحه) 🔸دو وعده کردن غذا (دو صفحه) 🔸تدابیر هاضمه و دستگاه گوارش (دو صفحه) 🔸شیرگوشت 🔸خوراک بادمجان و روغن زیتون 🔸سبزی همراه غذاها 🔸میوه 🔸هاضوم 〰〰〰〰〰〰〰 ✍🏻دستورات عملی و تدابیر عمومی: 🔹روش مصرف سویق‌ 🔹چای جوش 🔹حمام اسلامی (دو صفحه) 🔹روش مصرف نوره 🔹دستور وان آب داغ 🔹ضماد ترکیبی نوره + حنا 🔹حقنه 🔹مرکب ده 🔹شراب حلال 🔹قطره‌ها 🔹پودر گل ختمی و ژل گل ختمی 🔹دستور پنیر و شیر زن 〰〰〰〰〰〰〰 ✍🏻مربوط به حجامت: 🩸عادت حجامت (دو صفحه) 🩸بازه‌ی حجامت 🩸الگوی حجامت اسلامی (دو صفحه) 🩸کتاب حجامت اسلامی 〰〰〰〰〰〰〰 ✍🏻دستورات درمانی و دارویی: 🥣مرکبات اسلامی (نحوه‌ی مصرف داروها) 🥣دستور انجیر و شنبلیله 🥣دستور سماق و گشنیز 🥣دستور غذایی امام صادق علیه السلام برای اسهال (برنج با شحم) 🥣حرز و دستور شب ادراری 🥣دستور میخک امام جواد علیه السلام ⚠️توجه: برای اطلاع از نحوه‌ی دقیق مصرف داروها و شرح مفصل روایات آن‌ها، حتماً به کانال دیگرمان در تلگرام یعنی کانال «داروخانه‌ے طب اسلامے» رجوع کنید⬇️ https://t.me/Darookhaneh_TebbeEslami ‼️دقت کنید: دستور برچسب برخی داروهایی که تجویز می‌کنیم «غلط» است. ما سازنده نیستیم. اما اگر‌ می‌خواهید دستورات دارو را درست و بر طبق فرمایشات ائمه علیهم السلام و دروس استاد تبریزیان انجام دهید به کانال «داروخانه‌ے طب اسلامے» در تلگرام رجوع‌ کرده و توضیح همه‌ی داروهایی که آن جا آمده را اجرا کنید و اگر توضیح دارویی ذکر نشد، آن را طبق همان برچسبش انجام دهید. آرزوے ما سلامتے شماست💐 ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
💚امام رضا (علیه السلام) میفرمایند: استشمام را به تاخير نيندازيد؛ همانا بوييدن گل نرگس، پیشگیری از ابتلا به و در زمستان است. وَ لاَ تُؤَخِّرْ شَمَّ اَلنَّرْجِسِ فَإِنَّهُ يَمْنَعُ اَلزُّكَامَ فِي مُدَّةِ أَيَّامِ اَلشِّتَاءِ . 📚بحارالانوار، ج 62، ص 99 🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥درمان قطعی 🔥 🎥استاد تبریزیان ⚠️طب اسلامی با طب سنتی فرق دارد - طب اسلامی بر اساس آیات قرآن و احادیث و روایات است اما.. 🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
💚 نزد امام صادق (علیه السلام ) از زیتون یاد شد مردی عرض کرد زیتون باد زا است امام فرمود نه بلکه زیتون باد را خارج می‌کند. روایتی دیگر می‌فرماید: به امام صادق عرض کردم آن ها می‌گویند زیتون باد تولید می‌کند امام فرمود زیتون باد را بیرون می‌کند. 📚المحاسن، ج۲  ص۴۸۴ نویسنده : البرقي، ابو جعفر 🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
⭕️ برخی علائم شایع غلبه مزاج⭕️ 🟢علائم غلبه دم ▫️سرخی صورت هنگام بیماری ▪️خارش بدن ▫️جوش زدن بدن ▪️خواب آلودگی مداوم ▫️سنگینی بدن ▪️حس راه رفتن حشره روی بدن 🔴 علائم غلبه صفراء ▫️زردی صورت ▪️عصبانیت سریع، لج بازی، عجول بودن ▫️تشنگی زیاد ▫️گرگرفتگی ▪️تاسی سر ▫️انرژی زیاد و خستگی سریع 🔵 علائم غلبه سوداء ▪️یبوست ▫️تیرگی بدن و صورت ▪️فزع و ترس ▫️وسواس و نکته سنجی ▪️خیال‌بافی ▫️هجوم افکار و اضطراب 🟣 علائم غلبه بلغم ▪️گرم نشدن به راحتی دست و پا ▫️تحلیل نیرو ▪️سنگینی گوش و چشم ▫️ضعف، سستی، بی حالی کلی بدن ▪️کندی در هضم غذا ▫️بی‌خوابی در شب و خواب در روز (سنگینی خواب) ▪️زیاد شدن نزولات بدن ▫️ضعف حافظه ◽️ تنبلی و ضعف اراده 🟣 علائم غلبه ریح دردهای چرخشی در بدن سوزش یا خارش جابه جا شونده به هم ریختن دندان ها پارگی فتق بدون دلیل ورم ها و پف های بدن آرزوهای زیاد، دور و دراز و حرص آنها نفخ زیاد ❓شما کدام غلبه را دارید؟ 🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
طب الائمه الصادقین(استاد قاسمی)
✅ #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم.. 🍆👈🏻خواص بادمجان 🖇رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «ب
و را بشناسیم 🍆خواص بادمجان ▫️ و كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي دَارِ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَدَّمَ إِلَيْهِ الْبَاذَنْجَانَ‏ فَجَعَلَ ص يَأْكُلُ فَقَالَ جَابِرٌ إِنَّ فِيهِ لَحَرَارَةً فَقَالَ ص [يَا جَابِرٍ مَهْ‏] إِنَّهَا أَوَّلُ شَجَرَةٍ آمَنَتْ بِاللَّهِ اقْلُوهُ وَ أَنْضِجُوهُ وَ زَيِّتُوهُ وَ لَبِّنُوهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْحِكْمَة 🖇 پیامبر (صلوات الله علیه) در خانه جابر بود پس برای او بادمجان آوردند پس پیامبر(صلوات الله علیه) شروع به خوردن کرد. جابر عرض کرد بادنجان گرم است. فرمود: ای جابر! بادمجان اولین گیاه و درختی است که به خدا ایمان آورد. سرخ کنید و بپزید و روغن زیتون به آن اضافه کنید و ماست به آن اضافه کنید زیرا حکمت را زیاد می‌کند. 📚 الدعوات (للراوندي)، ص ۱۵۸ 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۶۳، ص ۲۲۴ 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج ۱۶، ص ۴۳۰ 🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316