چون کار پیغمبر تدوین به زبان امروزی نیست. این بشر هست که گرفتار ظواهر شده و ماهم برای اینکه صدایمان به گوش بشر برسد مجبوریم به شکلی که بشنوند بیان کنیم. وگرنه حق آن است که نزد معصوم بنشینی و بشنوی و عمل کنی.
❇️پس بایستی تمام روایاتی که در آنها بدن یا اجزاء بدن آمده هر یک را به شکل قضایای حملیه بیان میکنیم سپس مشترکاتشان را میگیریم و موضوع طب اسلامی و مسائلش را در مییابیم.
✳️فایده علم
🗣آنچه که از انجام آن برای فاعل پدیدار و حاصل میشود.
✍ که در اینجا مساوی با غرض علم طب است. یعنی همان صحت و عافیت یا سلامتی.
✳️جنس علم
🗣اینکه علم عقلی است یا نقلی؟ آلی است یا اصالی؟ توصیفی است یا دستوری؟ کسبی است یا غریزی؟ حقیقی یا اعتباری؟
✍علم طب، علم نقلیِ اصالیِ حقیقیِ کسبی است که گاهی توصیفی و گاهی دستوری است.
طب توصیفی همان طب علمی و طب دستوری همان طب عملی است که صاحب الموجز گفته بود
❇️وجه تسمیه علم (دلیل نامگذاری)
✍چرا به طب میگویند طب؟ این را هم فقط مؤلف باید بگوید. همان شارح. از روایات این رسیده که حضرت موسی بن عمران علیه السلام وقتی بیمار شد گفت: خدایا دوا از کیست؟ خدا گفت: «من». گفت: شفا از کیست؟ خدا گفت: «از من». گفت: پس مُعالِج ها (یعنی درمانگران) چه میکنند. خدا فرمود: «یطبب انفسهم». (دل مردمان را خوش میکنند)
و از این رو طبیب (دل خوش کن) نامیده شدند و علمشان طب.
☹️دقیقا برعکس کاری که اطبای طب امروزی میکنند!
✳️مدوِّن یا مؤلّف علم
✍همان پایه گذار علم که ثابت شد فقط خداوند است
در روایت هم داریم طبیب هر نفسی خالق اوست.
استدلال عقلی این بخش را به طور مفصل، امام صادق علیه السلام در روایت اهلیلجه فرمودند که به جهت تبرک، به ذکر اصل روایت و ارجاع به آن اکتفا میکنیم.
✳️فهرست ابواب علم
✍اول ادراک میکنیم؛ سپس بیان مسائل؛ سپس بیان مشترکات موضوعات که ادراکشان آسان تر است و دقت کمتری میخواهد هریک را در قالب یک باب مینویسیم. مثلا علم به امور طبیعیه یک باب و علم به حالات یک باب دیگر.
✳️مرتبهی علم (جایگاه علم در میان دیگر علوم)
🗣یعنی در مقام تعلیم و تعلّم رتبه اش نسبت به دیگر علوم، مقدّم است یا مؤخّر.
✍این نسبی است مثلا نسبت به زبان مؤخر است اما نسبت به اکثر علوم مقدم است. مثل فهم بعضی احکام فقهی که مستلزم علم به بدن است. شاید این روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این خصوص کافی باشد:
«العلم علمان. علم الادیان و علم الابدان»
(علم یعنی دو علم. علم دینها و علم بدنها)
و همچنین فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام:
«العلم علی اربعة علم الفقه للادیان علم النحو للسان علم النجوم لمعرفة الزامان و علم الطب للابدان»
(علم بر چهار قسم است: علم فقه برای دینها علم نحو برای زبان علم نجوم برای شناخت زمانها و علم طب برای بدنها)
✳️انحاء تعلیمیه (روشهای تعلیم علم)
🗣تحدید، تقسیم، تحلیل، برهان.
*تعریف: که همان بیان جنس و فصل است. اینکه مسائل علم را با جنس و فصل هر یک از مفاهیم بیان کنیم. مثلا هر یک از ابواب را تعریف کنیم. بدن را تعریف کنیم. روح را طبع را بیماری را و ...
*تقسیم: تکثیر از اعم به اخص. مثل تقسیم انسان به مذکر و مؤنث. در علم طب مثلا بگوییم: بدن چیزی است شامل اعضاء و قوا و ارواح و غیره میشود و اعضاء شامل قلب و ...
*تحلیل: تکثیر از اخص به اعم. از جزء به کل. مثلاً در علم طب از سلول شروع کنیم و بگوییم چندین سلول داریم: سلول پوست و... تا نهایتا به بدن برسیم
*برهان: بیان مطلب از طریق قیاس منطقی است. یعنی همان صغری کبری نتیجه
✍همانطور که مبحث تعریف علم گفته شد، تعلیم ناگزیر از تصور دو طرف است یکی عالم و یکی متعلم. عالم اگر علم نظری داشته باشد خودش متعلم است پس قطعا باید علم حقیقی داشته باشد لذا تعلیم علم طب تنها از سوی کسی که همهی بدن ها را ادراک کرده صحیح هست که باتوجه به مبحث خطا و استقراء که گفته شد چاره ای نیست جز اینکه تعلیم دهنده آن را از طریق وحی و بدون خطا به دست آورده باشد. و ما نیز پس از تدوین طب اسلامی میتوانیم آن را به هریک از این چهار روش تعلیم دهیم.
❇️پس به توفیق و عنایات اهل بیت علیهم السلام خط بطلانی بر تمام طبهای غیر اسلامی کشیدیم و منکرین طب اسلامی را مفتضح کردیم.
✍چیزی به نام طب غیر اسلامی نداریم.
📝سید جواد موسوی
🤲الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة محمد و آل محمد علیهم الصلاة و السلام
کپی بدون ذکر منبع شرعاً جایز نیست:
http://eitaa.com/joinchat/2754871296C073fd6ff12
📣آموزش تخصصی «حجامت رضوی»
✔️استاد #سید_محمد_جواد_موسوی
(مؤلف کتاب «حجامت اصیل اسلامی»)
❤️شرح همهی احادیث حجامت
👈با محوریت «رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام»
🔮تبیین همهی اختلافات در بحث حجامت از جمله:
👈اختلاف در اوقات حجامت
👈در ابزار حجامت
👈در تدابیر قبل از حجامت
👈در روش تیغ زدن و بادکش کردن
👈در تدابیر بعد از حجامت
📋همراه با ارائهی مدرک در قم برگزار میگردد.
⏱زمان برگزاری کلاس:
👈۶ تا ۸ دی (به مدت سه روز)
👈ساعت ۱۴ تا ۱۷
✔️✔️ اسکان رایگان ✔️✔️
❤️هزینهی دوره:
👈۱/۰۵۰/۰۰۰ تومان
👈۱۰ نفراول ثبت نامی ۷۸۵ هزار تومان
👈 ۱۰ نفر دوم ۸۹۵ هزار تومان
🔺برای افرادی که امکان شرکت حضوری ندارند: صوت تدریس + فیلم حجامت در گروه کلاس گذاشته شده و هزینه ثبت نام هر یک از این افراد ۳۹۹ هزار تومان میشود.
📝شماره کارت جهت ثبت نام
6104337478904541
💳سید محمد جواد موسوی
بعد از واریز مبلغ، فرم لینک زیر را تکمیل کنید:
https://digiform.ir/c56aad62e3
سپس تصویر فیش واریزی را به همراه نام و نام خانوادگی به آیدی زیر بفرستید:
@Bhsmjm
@TebboZendegiEslami
🤲🏻دعای تسکین دردها
📜متن روایت:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يُنَشِّرُ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ تَضَعُ يَدَكَ عَلَى مَوْضِعِ اَلْوَجَعِ وَ تَقُولُ أَيُّهَا اَلْوَجَعُ اُسْكُنْ بِسَكِينَةِ اَللَّهِ وَ قِرْ بِوَقَارِ اَللَّهِ وَ اِنْحَجِزْ بِحَاجِزِ اَللَّهِ وَ اِهْدَأْ بِهَدْءِ اَللَّهِ أُعِيذُكَ أَيُّهَا اَلْإِنْسَانُ بِمَا أَعَاذَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عَرْشَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ يَوْمَ اَلرَّجْفَةِ وَ اَلزَّلاَزِلِ تَقُولُ ذَلِكَ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ لاَ أَقَلَّ مِنَ اَلثَّلاَثِ
📝ترجمه روایت:
امام صادق علیه السلام فرمود: همانا پیامبر صلی الله علیه و آله همیشه با این دعا درد را برطرف میکرد:
دستت را بر موضع درد میگذاری و میگویی:
«أَيُّهَا اَلْوَجَعُ اُسْكُنْ بِسَكِينَةِ اَللَّهِ وَ قِرْ بِوَقَارِ اَللَّهِ وَ اِنْحَجِزْ بِحَاجِزِ اَللَّهِ وَ اِهْدَأْ بِهَدْءِ اَللَّهِ أُعِيذُكَ أَيُّهَا اَلْإِنْسَانُ بِمَا أَعَاذَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عَرْشَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ يَوْمَ اَلرَّجْفَةِ وَ اَلزَّلاَزِلِ»
(یعنی ای درد! ساکن شو با سكينهی خدا و قرار بگير با وقار خدا و بركنار شو با برکنارکنندهی (از سویِ) خدا و آرام شو به آرامشِ خدا. ای انسان! تو را به همان چیزی پناه میدهم که خدای عز و جل عرش خود و فرشتههايش را در روز لرزش و زلزلهها با آن چیز پناه داد.)
این را هفت بار میگویی و کمتر از سه بار نشود.
منبع:
📕کافی؛ ج ۲؛ ص ۵۶۷
#دعای_مُسَکّن
#دعای_دردها
آرزوے ما سلامتے شماست💐
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
♦️عادت حجامت♦️ (در ۲ فرسته)
۱/۲
📜متن روایت:
مَعَانِی الْأَخْبَارِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ الْوَلِیدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ بِإِسْنَادِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص نِعْمَ الْعِیدُ عِیدُ الْحِجَامَةِ یَعْنِی الْعَادَةَ تَجْلُو الْبَصَرَ وَ تَذْهَبُ بِالدَّاءِ
📝ترجمهی روایت:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «عید حجامت چه عید خوبی است. یعنی عادت. چشم را جلا میدهد و بیماری را از بین میبرد»
منابع:
📘معانی الاخبار، ص ۲۴۷
📚بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۱۱۶
✍🏻بیان:
باتوجه به این روایت، حجامت باید به شکل یک عادت همیشگی انجام شود. البته بعضیها کلمهی «عید» را به همان معنای خود عید گرفتند و حجامت را سالی یک یا دو مرتبه میدانند زیرا عید یا عید فطر است یا غدیر. و سالی یک یا نهایتا دو مرتبه است. ولی این برداشت به چند دلیل غلط است:
۱-لازمهی این استدلال آن است که حجامت هم مانند عید فطر و قربان در کل سال تنها یک روز خاص و معین داشته باشد که اینطور نیست.
۲-از کجای لفظ عید پی بردید که منظور عید فطر یا غدیر است؟ شاید عید قربان و عید مبعث و عید الزهرا سلام الله علیها و امثال آن را داخل کند که در این صورت بیش از سالی یک یا دو مرتبه است.
۳-باتوجه به این استدلال عید جمعه هم داخل میشود پس در نتیجه حجامت باید هر هفته انجام شود؛ زیرا جمعه هر هفته محقق میشود! ولی این ادعا با روایات اوقات حجامت منافات دارد؛ زیرا حجامت نباید به غیر از وسط ماه انجام شود مگر در حالت اضطرار و در این روایت، رسول خدا در مقام بیان حالت اضطرار نیستند.
❤️و اما روایتی که به خوبی معنای عادت را برای لفظ «عید حجامت» ثابت میکند:
📜متن روایت:
وَ لْتَکُنِ الْحِجَامَةُ بِقَدْرِ مَا مَضَی مِنَ السِّنِینَ ابْنُ عِشْرِینَ سَنَةً یَحْتَجِمُ فِی کُلِّ عِشْرِینَ یَوْماً وَ ابْنُ الثَّلَاثِینَ فِی کُلِّ ثَلَاثِینَ یَوْماً وَ ابْنُ أَرْبَعِینَ سَنَةً فِی کُلِّ أَرْبَعِینَ یَوْماً وَ مَا زَادَ فَبِحَسَابِ ذَلِکَ
📝ترجمهی روایت:
امام رضا علیه السلام فرمود: «و حجامت باید به اندازهای که از سن گذشته است باشد. بیست ساله در هر بیست روز و سی ساله در هر سی روز و چهل ساله در هر چهل روز حجامت کند. و آن که بیشتر است پس به همین حساب باشد.»
منبع:
📙رساله ذهبیه؛ م. نجف، ص ۵۵
✍🏻بیان:
باتوجه به این روایت انسان باید مداومت بر حجامت داشته باشد و همانطوری که رسول خدا فرمود، حجامت را بر خود «عادت» کند. که البته با توجه به دستورات قبلی امام در رساله، این دستور برای کسی است که وعدههای غذایی اش طبق رساله ذهبیه بوده و بعد از هر وعدهی غذایی سه پیاله از شراب حلال رضوی مینوشد که در این صورت خون زیادی در بدنش تولید خواهد شد.
✓اما نکته ای بسیار دقیق در این روایت آمده که اگر به آن دقت نکنید ممکن است ضرر جدی به بدن وارد شود.
در چند سطر قبل تر از این عبارات، امام یک قاعدهی کلی دربارهی وقت حجامت میفرمایند:
📜متن روایت:
فَلَا تَحْتَجِمْ الّا لِاثْنَتَیْ عَشْرَةَ تَخْلُو مِنَ الْهِلَالِ إِلَی خَمْسَ عَشْرَةَ مِنْهُ. فَإِنَّهُ أَصَحُّ لِبَدَنِکَ فَإِذَا نَقَصَ الشَّهْرُ فَلَا تَحْتَجِمْ إِلَّا أَنْ تَکُونَ مُضْطَرّاً إِلَی اِخْراجِ الدَّم وَ ذَلِکَ لِأَنَّ الدَّمَ یَنْقُصُ فِی نُقْصَانِ الْهِلَالِ وَ یَزِیدُ فِی زِیَادَتِهِ
📝ترجمهی روایت:
امام رضا علیه السلام فرمود: «پس حجامت نکن مگر در دوازدهمین روز که از هلال میگذرد تا پانزدهمین روز از آن. پس همانا این برای بدنت سالم کنندهتر است. پس همینکه ماه قمری، ناقص شد پس حجامت نکن مگر اینکه ناچار به بیرون کردن خون بشوی و این به خاطر آن است که خون با کم شدن هلال کم و با زیاد شدن آن زیاد میشود.»
منبع:
📙رساله ذهبیه؛ م. نجف، ص ۵۴
✍🏻بیان:
نکته ای که باید توجه شود این است که در هر بازهی زمانیِ حجامت که بر اساس سنِ هر شخص، متفاوت است فقط در دوازدهم ماه الی پانزدهم ماه میتوان حجامت کرد. پس در هر بازهی زمانی باید منتظر این ایام بشود تا حجامت کند و اگر در این ایام قرار نگرفت نباید حجامت کند مگر در شرایط اضطراری قرار بگیرد که بحث آن جداست و باید به شکل موردی، مزاج شخص بررسی شود.
ادامه دارد...
@TebboZendegiEslami
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
♦️عادت حجامت♦️ (در ۲ فرسته) ۱/۲ 📜متن روایت: مَعَانِی الْأَخْبَارِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ ب
۲/۲
✍🏻حال باتوجه به آنچه گفته شد چند مثال میزنیم تا بفهمانیم هر شخص در حالت معمول به چه مقدار حجامت در طول سال نیازمند است.
به عنوان مثال شخصی که ۲۰ سال قمری از عمرش میگذرد و اولین حجامت خود را در دوازدهم یکی از ماههای قمری انجام داده هر بازهی زمانیِ حجامتِ او که ۲۰ روزه است -با فرض اینکه ماههای قمری یک در میان، ۳۰ و ۲۹ روزه باشند- به شکل زیر محاسبه میشود:
✅۲۰ روز اول:
از دوازدهم همان ماه تا دوم ماه بعدی (که همان یک مرتبه حجامتی که در دوازدهم ماه انجام داده برای بازهی ۲۰ روزهی اول کافی است).
✅۲۰ روز دوم:
از سوم تا بیست و سومِ ماه دوم (که فقط در دوازدهم تا پانزدهم ماه دوم میتواند یک مرتبه حجامت کند و همین برای بازهی ۲۰ روزهی دوم کافی است)
✅۲۰ روز سوم:
از بیست و چهارمِ ماه دوم تا سیزدهمِ ماه سوم (که فقط در دوازدهم تا سیزدهم ماهِ سوم میتواند حجامت کند و همین برای بازهی ۲۰ روزهی سوم کافی است)
❌۲۰ روز چهارم:
از چهاردهم ماه سوم تا چهارم ماه چهارم (که ایام مناسبی برای حجامت ندارد به جز همان روز اول و دوم که چون با حجامت قبلی فاصلهی ۲۰ روزه ندارد نباید حجامت کند)
✅۲۰ روز پنجم:
از پنجم تا بیست و پنجمِ ماه چهارم (که فقط در دوازدهم تا پانزدهمِ ماه چهارم میتواند یک مرتبه حجامت کند و همین برای بازهی ۲۰ روزهی پنجم کافی است)
✅۲۰ روز ششم:
از بیست و ششمِ ماه چهارم تا شانزدهمِ ماه پنجم (که فقط در دوازدهم تا پانزدهمِ ماه پنجم میتواند یک مرتبه حجامت کند و همین برای بازهی ۲۰ روزهی ششم کافی است)
❌۲۰ روز هفتم:
از هفدهم ماه پنجم تا هفتم ماه ششم (که ایام مناسبی برای حجامت ندارد و نباید حجامت کند)
✅۲۰ روز هشتم:
از هشتم تا بیست و هشتمِ ماه ششم (که فقط در دوازدهم تا پانزدهمِ ماه ششم میتواند یک مرتبه حجامت کند و همین برای بازهی ۲۰ روزهی هشتم کافی است)
✅۲۰ روز نهم:
از بیست و نهمِ ماه ششم تا بیستمِ ماه هفتم (که فقط در دوازدهم تا پانزدهم ماه هفتم میتواند یک مرتبه حجامت کند و همین برای بازهی ۲۰ روزهی نهم کافی است)
❌۲۰ روز دهم:
از بیست و یکمِ ماه هفتم تا یازدهمِ ماه هشتم (که ایام مناسبی برای حجامت ندارد و نباید حجامت کند)
✅۲۰ روز یازدهم:
از دوازدهمِ ماه هشتم تا سومِ ماه نهم (که فقط در دوازدهم تا پانزدهمِ ماه هشتم میتواند یک مرتبه حجامت کند و همین برای بازهی ۲۰ روزهی یازدهم کافی است)
✳️۲۰ روز دوازدهم مانند ۲۰ روز دوم حساب میشود و از این به بعد به همین شکل حجامت میکند.
✳️توجه:
حجامت نکردن شخص در بازههایی که در آن، وقت مناسبی برای حجامت نیست منافاتی با «عادت حجامت» و منافاتی با قاعدهی «هر ۲۰ روز یکبار» ندارد؛ زیرا اولاً استمرار و مداومت بر حجامت که مقتضای معنای عادت است، باقی است و ثانیاً امام که فقط و فقط نفرمود «۲۰ روز یکبار» بلکه به شدت از حجامت کردن در غیر از دوازدهم تا پانزدهم هم نهی فرمود. پس بنابراین امام علیه السلام دستور به رعایت دو ملاک دادند که اگر یکی از آنها مراعات نشود نباید حجامت کرد.
✍🏻باتوجه به مجموع آنچه گفته شد باید عرض کنیم تعداد حجامت در طول سال باید زیاد باشد زیرا:
✓اولاً خون خطرناک ترین طبع از طبایع چهارگانه است و ائمه علیهم السلام فرمودند: مانند بندهای است که چه بسا مولایش را بکشد که آمار مرگ و میر در ایران نیز مؤید همین مطلب است؛ زیرا شایع ترین علت مرگ در ایران گرفتگی عروق و مشکلات قلبی و خونی و فشار خون است. همچنین ائمه علیهم السلام، نسبت به هیجان و طغیان و جوشش و تبیغ خون هشدار جدی دادند که همهی اینها با حجامت دفع میشود.
✓ثانیاً باتوجه به روایات، خون از غذا تولید میشود و هیچ غذایی حتی با کیفیتترین و سالمترین آنها از آلودگی مبرا نیست پس در نتیجه خونِ حاصل از آن هم آلودگی دارد و باید مرتباً پاکسازی شود که بهترین راه آن حجامت با بازههای زمانی کوتاه است.
✓ثالثاً لحن دستور خداوند در شب معراج به رسول خدا صلی الله علیه و آله بسیار شبیه دستور به مسواک است و ظاهراً همانطور که مسواک هم بایستی با دفعات زیاد و مداوم انجام شود حجامت هم باید همیشه و مداوماً انجام شود تا بدن سالم باشد و تمام اخلاط اربعهی موجود در خون، دائماً تصفیه شده و به حالت معتدل برسند.
✓رابعاً علت خارجی بیماریها و به هم ریختگی طبایع، گناه، باور و شیطان است و هر سه از این موارد تأثیر مستقیم در خون دارد و با سوزاندن خون یا ایجاد عفونت و هیجان و ... موجب بروز بیماری میشوند. پس لازم است به طور مداوم خون از بدن خارج شود.
✍🏻پس بهترین راه سلامتی از کل بیماریها حجامت با تعداد بالا و البته با رعایت بازههای زمانی است خصوصاً در کنار مصرف مداوم شراب حلال امام رضا علیه السلام یا مصرف زیاد شکر سرخ و گوشت است.
آرزوے ما سلامتے شماست💐
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
🔁بازهی حجامت🩸
✍🏻ابتدا مطلب «عادت حجامت» را بخوانید.
✍🏻برای محاسبهی بازه های حجامت خود، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1⃣ابتدا با کمک سایت زیر، تاریخ تولد خود، و تاریخ امروز را از شمسی به قمری تبدیل کنید و سپس با تفریق آن دو، سن قمری تقریبی خود را به دست آورید. سپس محاسبه کنید که در چه ماه قمری و شمسی، عدد سن شما بیشتر میشود.
آدرس سایت:
https://www.bahesab.ir/time/conversion/
2⃣اگر از آخرین حجامتتان تا امروز، کمتر از عدد سنتان، فاصله است؛ بنابراین از تاریخ همان حجامت، اولین بازهی شما محاسبه میشود. مثلا شخص ۲۷ ساله ای که در یکم فروردین حجامت کرده، بازهی اول او، از ۱ فروردین تا ۲۸ فروردین است. که همان حجامتی که در ۱ فروردین کرده برای این بازه کافی است. سپس بازهی بعدی از ۲۹ فروردین شروع میشود.
3⃣اگر از تاریخ آخرین فصد، جراحی یا خونریزی شَدید تا امروز، کمتر از عدد سنتان فاصله است باید صبر کنید تا به اندازهی عدد سنتان از آن تاریخ بگذرد و سپس منتظر ایام مناسب حجامت باشید و با اولین حجامتی که میکنید اولین بازهی شما حساب میشود. مثلاً شخص ۳۲ ساله ای که در ۲۸ اسفند، جراحی یا فصد یا خونریزی شدید داشته باید حداقل تا ۳۱ فروردین صبر کند، سپس از روز یکم اردیبهشت وارد بازهی دوم میشود که باید منتظر اوقات مناسب برای حجامت باشد.
4⃣در هر بازه فقط در روزهای دوازدهم تا پانزدهم ماه قمری که سه شنبه و جمعه نباشد مجاز به حجامت هستید وگرنه نباید حجامت کنید مگر اینکه مضطر شوید.
5⃣اگر در یکی از بازهها به هر دلیلی حجامت نکردید باید تا اولین وقت مناسب صبر کنید و سپس بازههای بعدی از حجامت جدید محاسبه میشود ولی اگر خونریزی شدید و فصد انجام شد، باید حداقل به عدد سنتان از آن تاریخ بگذرد.
6⃣طبق محاسبات، بازهی افراد ۱۲ ساله یا کم سن تر، ۳۰ روزه است.
✍🏻چند مثال:
۱-شخص ۲۳ ساله ای که ۱ فروردین حجامت داشته ولی در تاریخ ۸ فروردین دچار جراحی یا خونریزی شدید میشود. بازهی اول و دوم آن را حساب کنید.
📝جواب: ابتدا باید ۲۳ روز از ۸ فروردین بگذرد. (۳۱=۲۳+۸) در این ۲۳ روز به هیچ وجه نباید حجامت کند. سپس بازهی اول از اولین حجامتی که پس از گذر این ۲۳ روز انجام میدهد محاسبه میشود. مثلاً ایام مناسب اردیبهشت، ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت است (مطابق با دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری). در هرکدام از این چند روز که حجامت کند اولین بازه از همان روز حساب میشود و آن روز میشود یکمِ بازهی اول.
۲-خانمی ۳۲ ساله که قاعدگی ۱۰ روزه دارد و در تاریخ ۵ فروردین تمام شده و ۱۹ اسفند ۹۷ حجامت کرده بازهی اول او از کدام روز حساب میشود؟
📝جواب: از ۱۹ اسفند تا ۲۲ فروردین.
۳-کودکی ۱ ساله که دچار خون دماغ است در تاریخ ۲۱ بهمن حجامت کرده ولی روز ۱۹ و ۲۰ بهمن خون دماغ بوده. بازهی اول او از کدام روز حساب میشود؟
📝جواب:
از ۲۱ بهمن تا ۳۰ روز بعد یعنی تا ۲۱ اسفند که همان حجامت ۲۱ بهمن در این بازه کافی است.
۴-پسری ۱۸ ساله که در تاریخ ۱۰ بهمن دچار شکستگی پا شده و در تاریخ ۱۰ اسفند فصد کرده اولین بازه حجامت او از چه روزی است؟
📝جواب: از اولین حجامتی که پس از گذر ۱۸ روز از فصد، انجام میدهد. یعنی ابتدا باید از ۱۰ اسفند ۱۸ روز بگذرد که میشود ۲۸ اسفند. بنابراین از روز ۲۹ اسفند به بعد، منتظر وقت مناسب حجامت باشد و با اولین حجامت، بازهی او از همان روز حساب میشود.
آرزوے ما سلامتے شماست💐
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
🤍بہترین زمان نوره زدن، جـمـعــہ است❗️
🔶🔹روایت اول
📜متن روایت:
عَلِيُّ بنُ إِبرَاهِيمَ عَن أَحمَدَ بنِ أَبِي عَبدِ اَللَّهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبدِ اَللَّهِ عَلَيهِ اَلسَّلاَمُ قالَ: قِيلَ لَهُ يَزعُمُ بَعضُ اَلنَّاسِ أَنَّ اَلنُّورَةَ يَومَ اَلْجُمُعَةِ مَكرُوهَةٌ فَقَالَ «لَيْسَ حَيثُ ذَهَبَ! أَيُّ طَهُورٍ أَطهَرُ مِنَ اَلنُّورَةِ يَومَ اَلجُمُعَةِ؟!»
📝ترجمهی روایت:
احمد گفت: به امام صادق علیه السلام گفته شد: بعضی از مردم گمان میکنند که نوره در روز جمعه مکروه است. پس حضرت فرمود: «اینچنین که میروند نیست! کدام پاک کنندهای پاک کننده تر از نوره در روز جمعه؟!»
منبع:
📕کافی ج ۳، ص ۴۳۰ و ج ۶ ص ۵۰۶
✍🏻بیان:
✓علامه مجلسی در شرح خود بر این حدیث میفرماید: «يدل على أن المنع الوارد فيه محمول على التقية» (این روایت بر این دلالت میکند که منع وارد دربارهی #نوره_زدن در جمعه –که در روایات دیگر وارد شده– بر تقیه حمل میشود: مرآة العقول، ج ۱۵، ص ۳۷۱)
✓دلیل این سخنِ علامه، روایتی است که امام صادق علیه السلام فرمود: «آنچه از من شنیدی که شبیه قول مردم بود پس در آن تقیه است.» (التهذيب ج ۸، ص ۹۸ و الإستبصار ج ۳، ص ۳۱۸) و در این روایتی که ذکر شد نیز سخن از قول مردم شده و نشان میدهد روایات دیگری که از نوره زدن در جمعه نهی میکرده مطابق با قول مردم بوده پس در آنها تقیه بوده است.
✓هرچند لحن شناسان با نظر به روایاتِ نهی از نوره زدن در جمعه میفهمند که هیچ تعارضی با این روایت ندارد! چرا که در آن روایات، ائمه علیهم السلام فرمودند: «هرکس در چهارشنبه نوره بزند ترس #پیسی بر او میرود و هرکس در جمعه نوره بزند و پیسی بگیرد کسی به جز خودش را سرزنش نکند! (عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۴۸ و من لايحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۲۰)» و برای یک لحن شناس و فقیه حقیقی پرواضح است که این لحن، گویای آن است که علت پیسی گرفتنِ کسی از نوره در چهارشنبه و جمعه باور غلط او به این اتفاق است پس تنها خودش سزاوار سرزنش است که چنین باور غلطی دارد؛ یعنی علت پیسی گرفتنش خود این نوره زدن در جمعه نیست بلکه علت اصلی، باور غلط اوست. ولی کسی که باورش را از دهان مردم نمیگیرد و به آنچه مردم میگویند اعتنا نمیکند بلکه باورهایش را فقط با شنیدن از اهل بیت علیهم السلام میگیرد، هیچ اعتقادی به پیسی گرفتن از نوره در جمعه نخواهد داشت و با نوره زدن در جمعه پیسی نخواهد گرفت بلکه همانگونه که امام فرمود به نهایت پاکیزگی پاک خواهد شد!
✓عین همین مسأله دربارهی حجامت چهارشنبه نیز وارد است؛ زیرا همین لحن و بیان دربارهی حجامت چهارشنبه آمده است (مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۷۵) و اگر کسی به نحسی چهارشنبه و بد بودن حجامت در چهارشنبه باور نداشته باشد بلکه به هدف ابطال این باور حجامت کند نه تنها هیچ آسیبی نمیبیند بلکه از هر آفت و گزندی در امان بوده و بدنش به کلی پاکسازی خواهد شد. (طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۵۸ و الخصال ج ۲، ص ۳۸۶)
🔶🔹روایت دوم
📜متن روایت:
عِدَّة مِن أَصحَابِنَا عَن سَهلِ بنِ زِيَادٍ عَن مُحَمَّدِ بنِ سِنَانٍ عَن حُذَيفَة بنِ مَنصُور قالَ سَمِعتُ أَبا عَبدِ اَللَّه عَلَيهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: «كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ يَطلي اَلعَانَةَ وَ مَا تَحتَ الأَليَتَيْنِ في كُلِّ جُمُعَة.»
📝ترجمه روایت:
از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله در هر جمعه، زیر شکم و زیر باسن را نوره میزد.»
منبع:
📕کافی ج ۶، ص ۵۰۷
✍🏻بیان:
✓منظور از «تحت الألیتین» کل ناحیهای است که روی مقعد و اطراف آن را تا بیضه و اطراف بیضه شامل میشود که پوست این ناحیه نسبت به نواحی دیگر، به نوره حساستر است و زودتر میسوزد.
✓تجربه نشان داده است که نوره در روز جمعه یا اصلا نمیسوزاند و یا در صورت عدم رعایتِ کاملِ آدابی که در #رساله_ذهبیه آمده، بسیار بسیار اندک میسوزاند که با روغن مالی نهایتاً در عرض دو روز خوب خواهد شد. اما در روزهای دیگر، پوست حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نوره دارد و در اکثر مواقع میسوزد. دلیل این مطلب روایتی است که میفرماید: «خون در هر شب جمعه از ترس قیامت به درون بدن میرود و تا پنج شنبه به جایگاه خود باز نمیگردد» (الخصال، ج ۲، ص ۳۸۹). پس چون در روز جمعه خون در ظاهر بدن نیست لذا هیجان دم که عامل حساسیت و نازکی پوست بدن است نخواهد بود و پوست یا اصلاً نمیسوزد یا بسیار اندک میسوزد.
✓یکی از علتهای اینکه حضرت، حساسترین ناحیهی پوست یعنی کل عورتین و زیر باسن را در جمعه نوره میزدند نیز همین است که پوست این نواحی نسوزد و یا در صورت عدم مراعات، بسیار اندک بسوزد.
🤲🏻ان شاء الله سنت اهل بیت علیهم السلام را همیشه درست بفهمیم و درست عمل کنیم.🌸
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
🗞طلسم شکن امام موسے کاظم علیہ السلام
🔥هیچ جن و شیطانی در برابر این کلمات امام تاب نمیآورد!
✨به جای رجوع به سرکتاببازکنها و پیشگوها و دعانویسهایی که قدرت شیطانی دارند به امام ملک و ملکوت رجوع میکنیم✨
✍🏻(به علت طولانی بودن روایت، متن عربی این طلسم شکن را در قسمت ترجمه آوردیم و از متن خود روایت حذف کردیم)
📜متن روایت:
أَحمَدُ بنُ بَدرٍ عَن إِسحَاقَ اَلصَّحَّافِ عَن مُوسَى بنِ جَعفَرٍ عَلَيهِمَا السَّلاَمُ قَالَ: يَا صَحَّافُ قُلتُ لَبَّيكَ يَا اِبنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ إِنَّكَ مَأخُوذٌ عَن أَهلِكَ؟ قُلتُ بَلَى يَا اِبنَ رَسُولِ اللَّهِ مُنذُ ثَلاَثِ سِنِينَ قَد عَالَجتُ بِكُلِّ دَوَاءٍ فَوَ اَللَّهِ مَا نَفَعَنِي قَالَ يَا صَحَّافُ أَ فَلاَ أَعلَمتَنِي؟ قُلتُ يَا اِبنَ رَسُولِ اَللَّهِ وَ اَللَّهِ مَا خَفِيَ عَلَيَّ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ عِنْدَكُمْ فَرَجُهُ وَ لَكِن أَستَحيِيكَ قَالَ وَيحَكَ وَ مَا مَنَعَكَ اَلْحَيَاء فِي رَجُلٍ مَسحُورٍ مَأخُوذٍ؟ أَمَا إِنِّي أَرَدتُ أَن أُفَاتِحَكَ بِذَلِكَ قُل: بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم إِلَی أَنْ قَالَ: ثُمَّ تَقرَأ عَلَی طِینِ الْقَبرِ وَ تَختِمُ وَ تُعَلِّقُهُ عَلَی المَأخُوذِ وَ تَقرَأُ: هُوَ اللَّهُ الَّذِی أَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَ دِینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَو کَرِهَ الْمُشرِکُونَ وَ کَفی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انقَلَبُوا صاغِرِینَ.
📝ترجمهی روایت:
اسحاق صحّاف نقل کرد: امام موسی بن جعفر علیه السلام به من فرمودند: ای صحاف! گفتم: لبیک ای پسر رسول خدا! فرمود: «آیا از همسرت گرفته (و بسته) شدهای؟» گفتم: آری ای پسر رسول خدا. از سه سال پیش با هر دارویی چارهاندیشی کردم ولی سوگند به خدا که مرا سودی نبخشید. فرمودند: «ای صحّاف! آیا مرا عالم نمیدانی؟!» گفتم: ای پسر رسول خدا! به خدا سوگند بر من پنهان نیست که گشایش هر چیزی در نزد شماست ولی از شما شرم میکردم. فرمودند: «وای بر تو! و چه چیز تو را باز داشته؟ شرم و خجالت؟! (آنهم) دربارهی مردی بسته شده و جادو شده؟! آگاه باش که من میخواهم تو را با این باز کنم. بگو:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَذْرَأْتُکُمْ أَیُّهَا السَّحَرَةُ عَنْ «فُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ»¹ بِاللَّهِ الَّذِی قَالَ لِإِبْلِیسَ «أُخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً»² أُخْرُجْ «مِنْهَا فَما یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ»³ أَبْطَلْتُ عَمَلَکُمْ وَ رَدَدْتُ عَلَیْکُمْ وَ نَقَضْتُهُ بِإِذْنِ اللَّهِ الْعَلِیِّ الْأَعْلَی الْأَعْظَمِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ الْقَدِیمِ. رَجَعَ سِحْرُکُمْ کَمَا «لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ»⁴ کَمَا بَطَلَ کَیْدُ السَّحَرَةِ حِینَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی لِمُوسَی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ «أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»⁵ بِإِذْنِ اللَّهِ أَبْطَلَ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ. أَبْطَلْتُ عَمَلَکُمْ أَیُّهَا السَّحَرَةُ وَ نَقَضْتُهُ عَلَیْکُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ «وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ»⁶ وَ بِالَّذِی قَالَ «وَ لَوْ نَزَّلْنا عَلَیْکَ کِتاباً فِی قِرْطاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَیْدِیهِمْ لَقالَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ وَ قالُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ مَلَکٌ وَ لَوْ أَنْزَلْنا مَلَکاً لَقُضِیَ الْأَمْرُ ثُمَّ لا یُنْظَرُونَ وَ لَوْ جَعَلْناهُ مَلَکاً لَجَعَلْناهُ رَجُلًا وَ لَلَبَسْنا عَلَیْهِمْ ما یَلْبِسُونَ»⁷ وَ بِإِذْنِ اللَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ «فَأَکَلا مِنْها فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»⁸ فَأَنْتُمْ تَتَحَیَّرُونَ وَ لَا تَتَوَجَّهُونَ بِشَیْءٍ مِمَّا کُنْتُمْ فِیهِ وَ لَا تَرْجِعُونَ إِلَی شَیْءٍ مِنْهُ أَبَداً قَدْ بَطَلَ بِحَمْدِاللَّهِ عَمَلُکُمْ وَ خَابَ سَعْیُکُمْ وَ وَهَنَ کَیْدُکُمْ مَعَ مَنْ کَانَ ذَلِکَ مِنَ الشَّیَاطِینِ «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعِیفاً»⁹...
______________
پاورقی:
۱-به جای «فلان بن فلانة» اگر بیمار، مرد است باید نام او و سپس لفظ «بن» و سپس نام مادرش گفته شود؛ مثال: «حسینِ بْنِ فاطمه.» و اگر بیمار، زن است به جای «فلان»، اسم او و به جای لفظ «بن» باید لفظ «بنت» و سپس نام مادرش گفته شود؛ مثال: «فاطمة بنتِ خدیجة»
۲-الأعراف/۱۸
۳-الأعراف/۱۳
٤-الفاطر/٤٣
۵-الأعراف/۱۱۷و۱۱۸
٦-الحشر/۱۹
۷-الأنعام/۷و۸و۹
۸-طه/۱۲۱
۹-النساء/۷۶
ادامهی متن طلسم شکن در پست بعد...
@TebboZendegiEslami
📜ادامهی متن طلسم شڪن امام موسے ڪاظم علیہ السلام...
غَلَبْتُکُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ هَزَمْتُ کَثْرَتَکُمْ بِجُنُودِ اللَّهِ وَ کَسَرْتُ قُوَّتَکُمْ بِسُلْطَانِ اللَّهِ وَ سَلَّطْتُ عَلَیْکُمْ عَزَائِمَ اللَّهِ عَمِیَ بَصَرُکُمْ وَ ضَعُفَتْ قُوَّتُکُمْ وَ انْقَطَعَتْ أَسْبَابُکُمْ وَ تَبَرَّأَ الشَّیْطَانُ مِنْکُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ «کَمَثَلِ الشَّیْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ أُکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکَ إِنِّی أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ فَکانَ عاقِبَتَهُما أَنَّهُما فِی النَّارِ خالِدَیْنِ فِیها وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمِینَ»¹ وَ أَنْزَلَ «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ وَ قالَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَما تَبَرَّؤُا مِنَّا کَذلِکَ یُرِیهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجِینَ مِنَ النَّارِ»² بِإِذْنِ اللَّهِ الَّذِی «لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ و ما تَحْتَ الثَّرَی عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَانُ الرَّحیمُ بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ذُوالْجَلَالِ وَ الْاِکْرَامِ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ مِن عِلْمِه مِنْ شيء إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ»³ «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا بَیْنَهُمَا وَ رَبُّ الْمَشَارِقِ إِنَّا زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِزِینَةٍ الْکَوَاکِبِ وَ حِفْظًا مِّن کُلِّ شَیْطَانٍ مَّارِدٍ لَّا یَسَّمَّعُونَ إِلَی الْمَلَإِ الْأَعْلَیٰ وَ یُقْذَفُونَ مِن کُلِّ جَانِبٍ دُحُورًا ۖ وَ لَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ»⁴ «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ بَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَابَّةٍ وَ تَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَ السَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ»⁵ «إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَیٰ عَلَی الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ ۗ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ ۗ تَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ»⁶ «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِیمُ هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ ۚ یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ۖ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»⁷
مَنْ أَرَادَ «فُلَانَ بْنَ فُلَانَةَ»⁸ بِسُوءٍ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَوْ غَیْرِهِمْ بَعْدَ هَذِهِ الْعُوذَةِ جَعَلَهُ اللَّهُ مِمَّنْ وَصَفَهُمْ فَقَالَ «أُولَٰئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَیٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَ مَا کَانُوا مُهْتَدِینَ مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لَّا یُبْصِرُونَ صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ»⁹...
______________
پاورقی:
۱-الحشر/١٦و۱۷
۲-البقرة/۱٦٦و۱٦٧
۳-آیت الکرسی به قرائت ائمه علیهم السلام؛ البقرة/۲٥٥ با اندکی اضافات
٤-الصافات/٤تا۱۰
٥-البقرة/۱٦٤
٦-الأعراف/٥٤
۷-الحشر/۲۲تا۲٤
۸-به جای «فلان بن فلانة» اگر بیمار، مرد است باید نام او و سپس لفظ «بن» و سپس نام مادرش گفته شود؛ مثال: «حسینِ بْنِ فاطمه.» و اگر بیمار، زن است به جای «فلان»، اسم او و به جای لفظ «بن» باید لفظ «بنت» و سپس نام مادرش گفته شود؛ مثال: «فاطمة بنتِ خدیجة»
۹-البقرة/۱٦تا١٨
ادامهی متن طلسم شکن در پست بعد...
@TebboZendegiEslami
📜ادامهی متن طلسم شڪن امام موسے ڪاظم علیہ السلام...
جَعَلَهُ اللَّهُ مِمَّنْ قَالَ «وَ مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِما لا یَسْمَعُ إِلَّا دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ»¹ جَعَلَهُ اللَّهُ مِمَّنْ قَالَ «وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَکَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَکَانٍ سَحِیقٍ»² جَعَلَهُ اللَّهُ مِمَّنْ قَالَ «مَثَلُ ما یُنْفِقُونَ فِی هذِهِ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ فَأَهْلَکَتْهُ وَ مَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لَٰکِنْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ»³ جَعَلَهُ اللَّهُ مِمَّنْ قَالَ «کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لَّا یَقْدِرُونَ عَلَیٰ شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»⁴ جَعَلَهُ اللَّهُ مِمَّنْ قَالَ «وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ أُجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ یُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِینَ وَ یَفْعَلُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کُفْرًا وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَهَا وَ بِئْسَ الْقَرَارُ»⁵ جَعَلَهُ اللَّهُ مِمَّنْ قَالَ «مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّیٰ إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا وَ وَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَ اللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ أَوْ کَظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرَاهَا وَ مَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ»⁶
اللَّهُمَّ فَأَسْأَلُکَ بِصِدْقِکَ وَ عِلْمِکَ وَ حُسْنِ أَمْثَالِکَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مَنْ أَرَادَ «فُلَاناً»⁷ بِسُوءٍ أَنْ تَرُدَّ کَیْدَهُ فِی نَحْرِهِ وَ تَجْعَلَ خَدَّهُ الْأَسْفَلَ وَ تُرْکِسَهُ لِأُمِّ رَأْسِهِ فِی حَفِیرَةٍ «إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ»⁸ وَ ذَلِکَ عَلَیْکَ یَسِیرٌ «وَ ما کَانَ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ بِعَزِیزٍ»⁹ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ السَّلَامُ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.
سپس (از ابتدا تا به اینجا را) بر گِل قبر میخوانی¹⁰ و مُهر میکنی¹¹ و آن را بر شخصِ بسته شده میآویزی¹² و این را میخوانی:
«هُوَ اللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»¹³ «وَ کَفی بِاللَّهِ شَهِیداً»¹⁴ «وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»¹⁵ «فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ»¹⁶.
منابع:
📗طب الأئمة علیهم السلام، ج ۱، ص ۴۵
📚بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۱۱۳
______________
پاورقی:
۱-البقرة/۱۷۱
۲-الحج/۳۱
۳-آل عمران/۱۱۷
٤-البقرة/۲٦٤
٥-إبراهیم/۲٦تا۲٩
٦-النور/۳۹و٤٠
۷-به جای «فلاناً» باید نام بیمار گفته شود؛ مثلاً: «حسیناً» یا «سعیداً» و یا «مریمَ» یا «زینبَ».
۸-التحریم/۸ و آل عمران/۲٦
۹-إبراهیم/۲۰ و فاطر/۱۷
۱۰-منظور، گِل قبر امام حسین علیه السلام و یا گِل قبر ذوالقرنین است که آن را گِل ارمنی مینامند.
۱۱-خوب است پیش از آویزان کردن تربت به گردن، هم بیمار و هم کسی که دستور را انجام میدهند سورهی قدر را نیز بر تربت بخوانند؛ زیرا در روایتی از اصحاب آمده که ختم بر تربت یعنی آنکه سوره قدر را بر آن بخوانی (علی بن محمد گفت: ختم بر گل قبر امام حسین علیه السلام این است که سورهی قدر بر آن خوانده شود: عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ: اَلْخَتْمُ عَلَى طِينِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنْ يُقْرَأَ عَلَيْهِ: «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ»:کافی، ج ۴، ص ۵۸۸).
۱۲-یعنی مُهر را مانند گردنبند، با نخ یا بند بر گردنش آویزان میکنی.
۱۳-التوبة/۳۳
۱٤-النساء/۷۹
۱٥-الأعراف/۱۱۸
۱٦-الأعراف/۱۱۹
ادامه دارد...
@TebboZendegiEslami
📝ترجمہی طلسم شڪن امام موسے ڪاظم علیہ السلام:
«به نام خداوند همهبخشِ مهربان. شما را دور کردم ای جادوگران از «فلانی فرزند فلانة»¹ با آن خدایی که به ابلیس گفت: «پست و راندهشده از آن بیرون شو!» «از آن بیرون شو که تو را نرسد که در آن تکبّر نمایی. پس بیرون شو که تو از خوارشدگانی» به اذن خداوند بلند و بلندمرتبهی بزرگِ پاکِ شکست ناپذیرِ دانای قدیم عمل شما را باطل کردم و به خودتان رد دادم و آن را شکستم و جادوی شما بازگشت همانطور که «مکر زشت، دامنگیر کسی جز اهلش نمیشود» و همانگونه که مکر جادوگران باطل گشت آن هنگام که خداوند به موسی صلوات الله علیه فرمود: «عصایت را بینداز پس ناگهان آنچه را به دروغ ساخته بودند فرو بلعید پس حقیقت آشکار گردید و کارهایی که می کردند باطل شد.» به اذن خدا سحر جادوگران فرعون، باطل گشت. ای جادوگران! عمل شما را باطل گردانیدم و آن را بر رویتان شکاندم به اذن خدایی که چنین نازل کرد: «و چون کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند پس خدا نیز خودشان را از یادشان برد» و به آن کسی که فرمود: «و اگر مکتوبی نوشته بر کاغذ، بر تو نازل می کردیم و آن را با دستهای خود لمس می کردند قطعاً این کسانی که کفر ورزیدند میگفتند: این جز سحر آشکار نیست.» و گفتند: چرا فرشتهای بر او نازل نشده است؟ و اگر فرشتهای فرود میآوردیم، قطعاً کار تمام شده بود سپس مهلت نمییافتند و اگر برایشان فرشتهای میگماردیم بیگمان آن را مردی قرار میدادیم و همانا آنچه که خود مشتبه ساختند بر آنان مشتبه میساختیم» و به اذن خدایی که نازل کرد: «پس آندو از آن خوردند و برهنگی آنان بر ایشان نمایان شد» و شما حیران میمانید و به چیزی از آنچه که در آن بودید روی نمیکنید و هرگز به چیزی از آن بازنمیگردید.
سپاس خدا را که عمل شما باطل گشت و تلاشتان بینتیجه ماند و مکرتان با هر کدام از شیطانها که بود، ضعیف گشت «که همانا مکر شیطان ضعیف است» به خواست خداوند بر شما پیروز گشتم و با سربازان الهی، تعداد فراوان شما را شکست دادم و با پادشاهی خدا نیروی شما را شکستم و ارادههای خداوند را بر شما مسلط کردم، چشمتان کور باد و نیرویتان سست باد و اسبابتان بریده باد و شیطان از شما بیزاری جست به اذن خدایی که چنین نازل کرد: «همانند حکایت شیطان که به انسان گفت: کافر شو. و چنانچه کافر شد گفت: من از تو بیزارم؛ زیرا من از خدا، پروردگار جهانها میترسم. و فرجام هر دویشان آن است که هر دو در آتش، جاوید می مانند و سزای ستمگران همین است.» و نازل کرد: «آنگاه که پیشوایان از پیروان بیزاری جویند و عذاب را مشاهده کنند، و میانشان پیوندها بریده گردد و (در این هنگام) پیروان گویند: کاش بار دیگر به دنیا برمی گشتیم، تا از آنها (=پیشوایان گمراه) بیزاری جوییم، آن چنان که آنان از ما بیزاری جستند! خداوند این چنین اعمال آنها را به صورتی حسرت آور به آنان نشان میدهد و آنان از آتش دوزخ، هرگز خارج نخواهند شد.» به اذن خدایی که هیچ خدایی جز او زنده و پاینده نیست. هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرا نمیگیرد. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است و آنچه میان آندو و آنچه زیر زمین است، از آن اوست. دانای نهان و آشکار است و بخشندهی مهربان است و پدیدآور آسمانها و زمین و صاحب شکوه و بزرگواری است و پروردگار عرش بزرگ است. و کیست که در نزد او، جز به فرمانش شفاعت کند؟! آینده و گذشتهی بندگان را میداند. و کسی از علم او آگاه نمیگردد جز به مقداری که او بخواهد. تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را دربرگرفته. و نگاهداری آندو (= آسمانها و زمین)، او را خسته نمیکند. و اوست بلند مرتبه و با عظمت.» «همانا خدای شما قطعاً یکتا است. پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آندو است. و پروردگار مشرقها است. به راستی که ما آسمان این دنیا را به زیور اختران آراستیم و از هر شیطان سرکشی نگاه داشتیم. نمیتوانند به انبوه عالَم بالا گوش فرا دهند، و از هر سوی، راندهشده پرتاب میشوند و برایشان عذابی همیشگی است مگر کسی که یکباره دزدکی شنود کند که شهابی شکافنده دنبالش میکند» «همانا در آفرینش آسمانها و زمین، و در رفت و آمد شب و روز، نشانههایی برای ژرف اندیشان است. و آن اندازه از آبی که خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن، زمین را پس از مردنش زنده گردانیده و در آن، هر گونه جنبندهای پراکنده کرده و در چرخش بادها و ابری که میان آسمان و زمین آرمیده است. به راستی که برای گروهی که میاندیشند نشانههایی است.»...
__________
پاورقی:
۱-به جای «فلان بن فلانة» اگر بیمار، مرد است باید نام او و سپس لفظ «بن» و سپس نام مادرش گفته شود؛ مثال: «حسینِ بْنِ فاطمه.» و اگر بیمار، زن است به جای «فلان»، اسم او و به جای لفظ «بن» باید لفظ «بنت» و سپس نام مادرش گفته شود؛ مثال: «فاطمة بنتِ خدیجة»
ادامهدارد...
@TebboZendegiEslami
📝ادامہی ترجمہی طلسم شڪن امام موسے ڪاظم علیہ السلام:
...«همانا پروردگار شما آن خدایی است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید سپس بر عرش پاینده شد. شب را بر روز که شتابان آن را میجوید می پوشانَد و نیز، خورشید و ماه و ستارگان را که به فرمان او رام شدهاند. آگاه باش که آفرینش و فرمان از آنِ اوست. فرخنده باد خدایی که پروردگار جهانیان است.» «او خداوندی است که خدایی جز او نیست. دانای نهان و آشکار است و اوست همهبخشِ مهربان. او خداوندی است که خدایی جز او نیست فرمانروای مقدس است سلامت بخش و امنیتآور است مراقب همه چیز و شکست ناپذیرِ جبرانگرِ صاحب کبریا است. خداوند از آنچه مشرکان میگویند منزّه است.
او خداوندِ آفریننده و هستی بخش و صورتگر است. بهترین نامها از آن اوست. آنچه در آسمانها و زمین است برایش تسبیح گویند و او توانا و حکیم است.»
هر کس برای «فلانی فرزند فلانة» از جنیان و آدمیان و غیرشان بدی خواسته است، بعد از این تعویذ خداوند او را از آنهایی قرار دهد که توصیفشان کرده و فرمود: «آنان کسانی هستند که گمراهی را با (دادن) هدایت خریدند. پس تجارتشان سودی نداد و هدایت نمیشوند. داستان آنها همانند داستان کسانی است که آتشی افروختهاند (تا از تاریکی رهایی یابند) ولی همین که آتش، اطرافشان را روشن ساخت خداوند روشنایی آنها را بُرد و در تاریکیها رهایشان ساخت در حالی که (چیزی را) نمیبینند. آنها کر و لال و کورند. پس (از بیراهه) باز نمیگردند.» و خداوند او را از کسانی قرار دهد که فرمود «و داستان کافران چون داستان کسی است که حیوانی را که جز صدا و ندایی نمی شنود بانگ میزند. کرند، لالند، کورند پس در نمییابند.» و خداوند او را از کسانی قرار دهد که فرمود: «و هر کس به خدا شرک ورزد چنان است که گویی از آسمان فرو افتاده و پرندگان او را ربودهاند یا باد او را در جایی دور افکنده است.» و خداوند او را از کسانی قرار دهد که فرمود: «داستان آنچه در زندگی این دنیا خرج میکنند، همچون داستان بادی است که سرمای سختی در آن است و به کشتزار قومی که بر خود ستم نمودهاند وزیده و آن را تباه ساخته و خدا به آنان ستم نکرده، بلکه آنان خود بر خویشتن ستم کردهاند» و خداوند او را از کسانی قرار دهد که فرمود: «(داستان او) همچون داستان سنگ خارایی است که بر روی آن خاک است و رگباری به آن رسیده و آن را سخت و صاف بر جای نهاده است. آنان نیز از آنچه به دست آوردهاند، بهرهای نمیبرند و خداوند گروه کافران را هدایت نمیکند.» و خداوند او را از کسانی قرار دهد که فرمود: «و داستان کلمهی خبیثه (سخن ناپاک) مانند داستان درخت ناپاکی است که از روی زمین کنده شده و آرامش و ثباتی ندارد. خداوند کسانی را که ایمان آوردند، به سبب گفتار و اعتقاد استوار، در این جهان و در سرای دیگر ثابت (نگه) میدارد و ستمکاران را گمراه میسازد و خداوند هر چه بخواهد میکند. آیا به کسانی که نعمت خدا را به کفر تبدیل کردند و قوم خود را به سرای نابودی کشاندند نگاه نکردی؟! (همان) دوزخ که در آن وارد میشوند و چه بد جایگاهی است!» و خداوند او را از کسانی قرار دهد که فرمود: «کسانی که به پروردگارشان کفر ورزیدند اعمالشان همچون سرابی در کویر است که تشنه (از دور) آن را آب میپندارد تا این که وقتی به سراغ آن میآید چیزی نمییابد و خدا را نزد آن مییابد که حساب او را بطور کامل میدهد و خداوند سریع الحساب است. یا همچون ظلماتی در یک دریای عمیق و پهناور که موجی آن را پوشانده، و بر فراز آن موج دیگری، و بر فراز آن ابری تاریک است. ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری، (آن گونه که) هرگاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببیند! و کسی که خدا نوری برای او قرار نداده، هیچ نوری برای او نیست.»
خدایا! به صداقت و علم و زیباییِ مثالهای تو و به حق محمد و خاندان او از تو میخواهم هر کس برای «فلانی»² بدی خواسته، مکر او را در فرورفتگی گلویش بازگردان و گونهاش را به زیر افکن و با سر در گودالی درانداز «به راستی که تو بر هر چیزی توانایی» و این بر تو آسان است «و این برای خدا سخت نیست» خدایی جز اللّه نیست. محمد فرستادهی خداست که درود خداوند بر او و خاندانش و سلام و رحمت و برکاتش بر ایشان باد.»
(سپس این را بر خاک قبر میخوانی و مُهر میکنی و آن را بر کسی که جادو شده میآویزی و میخوانی:)
«او خدایی است که پیامبرش را با هدایتگری و دین حق فرستاد تا آن را بر همهی آیینها پیروز گرداند. هر چند مشرکان آن را خوش نداشته باشند.» «و خداوند برای گواهی کافی است» «و آنچه انجام میدادند باطل گشت» «پس در آنجا مغلوب شده و خوار، وارونه گشتند.»
ادامهدارد...
@TebboZendegiEslami