سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان[16] 1⃣بدبویی دهان 16--شانزدهمین درمان پنیر است 🌺امام صادق (ع) میفرما
❤️❤️شعر زیبای امام رضا علیه السلام د ر وصف خربزه❤️❤️
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [17]
1⃣بدبویی دهان
17--هفدهمین درمان خربزه است
🌺 امام رضا (ع) میفرمایند:
💎«أهدت لنا الايام بطيخة - من حلل الارض ودار السلام
تجمع أوصافا عظاما وقد - عددتها موصوفة بالنظام
كذاك قال المصطفى المجتبى - محمد جدي علیه السلام
ماء وحلواء وريحانة - فاكهة حرض طعام إدام
تنقي المثانة وتصفي الوجوه - تطيب النكهة عشر تمام»
💎 «روزها به ما خربزهای هدیه داد، از زیورهای زمین و از دار السلام (بغداد) است، اوصاف مهمی دارد، من این را به شکل شعر در آوردهام، این همان فرموده پدر بزرگم محمد مصطفی (ص) است، آب است و شیرینی است، و خوشبو است، و میوه است، و شوینده است، و غذا است، و چیزی که با نان خورده شود، مثانه را پاک میکند، صورت را صاف میکند، دهان را خوشبو میکند، ده فایده دارد.»
🌱☘🌱☘☘🌱☘🌱☘🌱☘
🌺پیامبر (ص) میفرمایند:
💎«عض البطيخ ولا تقطعها قطعاً فأنها فاكهة مباركة طيبة مطهرة الفم مقدسة القلب تبيض الاسنان»
💎 «با دندان قطع بگیرید و با چاقو قطع نکنید، زیرا این میوهای مبارک و خوشمزه است، دهان را پاک میکند، قلب را پاک میکند، دندان را سفید میکند.»
👈خربزه به شکل معمولی یا پوست آن به صورت خشک شده، جزو سفید کنندهها میباشد.
@tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام:
«قال النبي (ص) :
لو أغنی عن الموت شيء لأغنت التلبینة .
فقیل : یا رسول الله ، و ما التلبینة ؟
فال : الحسو باللبن ، الحسو باللبن ، و کررها ثلاثا.»
پیامبر (ص) فرمودند:
اگر چیزی بخواهد جلوی مرگ را بگیرد آن چیز #تلبینه است.
گفته شد یا رسول الله (ص) تلبینه چیست؟
فرمود: سوپی که با شیر پخته بشود.
و سه بار این را تکرار فرمودند.
📚 منبع : الكافي، ج۶، ص۳۲۱
المحاسن، ج۲، ص۴۰۵
بحارالانوار، ج۶۶، ص۹۶، ح۷
⚠️ تلبینه شبیه فرنی است که با آرد جو یا گندم، شیر و عسل درست میشود.
#تلبینه 🥣
#خواص_تلبینه
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
«السَّمْنُ دَوَاءٌ وَ هُوَ فِي الصَّيْفِ خَيْرٌ مِنْهُ فِي الشِّتَاءِ وَ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ»
🥣 روغن زرد دارو است و در تابستان بهتر از زمستان است و چیزی مانند روغن زرد وارد بدن نشده است.
📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۳۳۵
#روغن_زرد
@tebbsabzevar
هدایت شده از مکتب اسلامی
#مهم
📣قابل توجه مخاطبین گرامی و خانواده های مکتب اسلامی
📌جلسه تبیین برنامه های انتخاباتی و ارائه نقشه عملیاتی انتخابات
⏳یکشنبه ٩ خرداد ١۴٠٠،ساعت ١٨
🔻جهت ورود به جلسه روی لینک زیر کلیک نمائید:
https://www.skyroom.online/ch/pavaraqi/omomi
#ستاد_مردمی_انقلاب_اسلامی
#انتخابات
@maktab_eslami
🍹#مریس (شربت خرما) 1⃣
🔸مریس، خرمایی است که در آب خیس میکنند و نصف روز میماند سپس آن را صاف میکنند و مینوشند. ممکن است آنرا له کنند تا کاملا رقیق شود.
در برخی کشورهای عربی نان را در آب خیس میکنند و به آن شکر اضافه میکنند و استفاده میکنند و به آن مریس میگویند که این مورد مطابق با روایات ما نیست و نمیتوان آنرا مریس گفت. «تمرسه» کنایه از خیساندن میباشد.
👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنَّ بِي جُعِلْتُ فِدَاكَ أَرْيَاحَ الْبَوَاسِيرِ وَ لَيْسَ يُوَافِقُنِي إِلَّا شُرْبُ النَّبِيذِ قَالَ فَقَالَ لَهُ مَا لَكَ وَ لِمَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ ص يَقُولُ لَهُ ذَلِكَ ثَلَاثاً عَلَيْكَ بِهَذَا الْمَرِيسِ الَّذِي تَمْرُسُهُ بِالْعَشِيِّ وَ تَشْرَبُهُ بِالْغَدَاةِ وَ تَمْرُسُهُ بِالْغَدَاةِ وَ تَشْرَبُهُ بِالْعَشِيِّ فَقَالَ لَهُ هَذَا يَنْفُخُ الْبَطْنَ قَالَ لَهُ فَأَدُلُّكَ عَلَى مَا هُوَ أَنْفَعُ لَكَ مِنْ هَذَا عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ قَالَ فَقُلْنَا لَهُ فَقَلِيلُهُ وَ كَثِيرُهُ حَرَامٌ فَقَالَ نَعَمْ قَلِيلُهُ وَ كَثِيرُهُ حَرَامٌ.
اسباط گويد: من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه شخصى به آن حضرت عرض كرد: قربانت گردم! من باد بواسير دارم و نوشيدن نبيذ(شراب) با من سازگارى دارد. حضرت سه مرتبه اين سخن را به او فرمود: تو با چيزى كه خدا و پيامبرش آن را حرام نمودند چه كار دارى؟! بر تو باد به اين «مريس» كه شبهنگام آن را خيس مىكنى و صبح آن را مىنوشى و صبح آن را خيس مىكنى و شب مىخورى. او عرض كرد: اين باعث نفخ شكم مىشود. فرمود: پس تو را بر چيزى كه مفيدتر از آن است راهنمايى مىكنم، بر تو باد به دعا؛ زيرا دعا موجب شفا از هر بيمارى است. اسباط گويد: ما عرض كرديم: اندک و فراوان نبيذ حرام است؟ فرمود: آرى، اندک و فراوان آن حرام است.
📚 الكافي (ط-الإسلامية)،ج۶، ص۴۱۳
تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج۹، ص۱۱۳
وسائل الشيعة،ج۲۵، ص۳۴۴
بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج۵۹، ص۸۹
✅ مریس به خصوص برای درد بواسیر مفید است. بواسیر نر نوعا با درد همراه است چون راه مدفوع را میبندد. بواسیر نر پنج الی هفت دانه است که تعدادی از آن ها از مقعد بیرون میآید. افرادی که مبتلا به بواسیر میشوند مجبورند مدت زیادی در بیت الخلاء بنشینند تا تمام بواسیر از مقعد خارج بشود و مدفوع بتواند خارج بشود. به همین جهت در روایات از آن به «اریاح البواسیر» تعبیر میکنند. اریاح در موارد درد استعمال میشود. از لحن روایت استفاده میشود که مریس را تا زمانی که بواسیر خوب بشود باید مصرف کرد. یا اینکه از مریس به عنوان مسکن استفاده میشود نه اینکه درمان باشد. البته مریس نفاخ است چون امام نفاخ بودن مریس را رد نکردند. مریس برای تسکین بواسیر نر باید روزی دو مرتبه مصرف شود.
#سلسله_احادیث_پزشکی
#اصلاح_سبک_زندگی
#آشپزی_اسلامی
#مریس
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🍹#مریس (شربت خرما) 1⃣ 🔸مریس، خرمایی است که در آب خیس میکنند و نصف روز میماند سپس آن را صا
🍹#مریس (شربت خرما) 2⃣
👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي اَلْبِلاَدِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرِ بْنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُلْصِقَ بَطْنِي بِبَطْنِكَ فَقَالَ هَاهُنَا يَا أَبَا إِسْمَاعِيلَ وَ كَشَفَ عَنْ بَطْنِهِ وَ حَسَرْتُ عَنْ بَطْنِي وَ أَلْزَقْتُ بَطْنِي بِبَطْنِهِ ثُمَّ أَجْلَسَنِي وَ دَعَا بِطَبَقٍ فِيهِ زَبِيبٌ فَأَكَلْتُ ثُمَّ أَخَذَ فِي اَلْحَدِيثِ فَشَكَا إِلَيَّ مَعِدَتَهُ وَ عَطِشْتُ فَاسْتَقَيْتُ مَاءً فَقَالَ يَا جَارِيَةُ اِسْقِيهِ مِنْ نَبِيذِي فَجَاءَتْنِي بِنَبِيذٍ مَرِيسٍ فِي قَدَحٍ مِنْ صُفْرٍ فَشَرِبْتُهُ فَوَجَدْتُهُ أَحْلَى مِنَ اَلْعَسَلِ فَقُلْتُ لَهُ هَذَا اَلَّذِي أَفْسَدَ مَعِدَتَكَ قَالَ فَقَالَ لِي هَذَا تَمْرٌ مِنْ صَدَقَةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُؤْخَذُ غُدْوَةً فَيُصَبُّ عَلَيْهِ اَلْمَاءُ فَتَمْرُسُهُ اَلْجَارِيَةُ وَ أَشْرَبُهُ عَلَى أَثَرِ اَلطَّعَامِ وَ سَائِرَ نَهَارِي فَإِذَا كَانَ اَللَّيْلُ أَخَذَتْهُ اَلْجَارِيَةُ فَسَقَتْهُ أَهْلَ اَلدَّارِ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّ أَهْلَ اَلْكُوفَةِ لاَ يَرْضَوْنَ بِهَذَا فَقَالَ وَ مَا نَبِيذُهُمْ قَالَ قُلْتُ يُؤْخَذُ اَلتَّمْرُ فَيُنَقَّى وَ يُلْقَى عَلَيْهِ اَلْقَعْوَةُ قَالَ وَ مَا اَلْقَعْوَةُ قُلْتُ اَلدَّاذِيُّ قَالَ وَ مَا اَلدَّاذِيُّ قُلْتُ حَبٌّ يُؤْتَى بِهِ مِنَ اَلْبَصْرَةِ فَيُلْقَى فِي هَذَا اَلنَّبِيذِ حَتَّى يَغْلِيَ وَ يُسْكِرَ ثُمَّ يُشْرَبُ فَقَالَ ذَاكَ حَرَامٌ .
ابراهيم بن ابو بلاد گويد: به حضور امام جواد عليه السّلام شرفياب شدم ... مرا در كنار خود نشاند و طَبقى(بشقابی) خواست كه در آن کشمش بود. آن طَبق را آوردند و من از آن خوردم. آنگاه حضرت عليه السّلام صحبت مىكردند. در اين هنگام از معده خود اظهار ناراحتی کرد و من نيز تشنه شدم و آب خواستم. حضرت عليه السّلام فرمود: اى كنيز! از نبيذ من به او بنوشان.كنيز در كاسهاى مسی، نبيذ مریس (شربت خرمای خیس شده) برايم آورد.آن را نوشيدم و شيرينتر از عسل يافتم. به حضرت عليه السّلام عرض كردم. اين چيزى است كه معده شما را ناراحت و بيمار كرده است. به من فرمود: اين خرمايى از موقوفات پيامبر صلّى اللّه عليه و اله است. در هنگام صبح آن را مىگيرند و روى آن آب مىريزند. پس كنيز آن را خيس مىكند و من بعد از غذا و بقيه ساعات روز آن را مىنوشم و هنگامى كه شب گردد، كنيز آن را برمىدارد و به افراد منزل مىنوشاند. عرض كردم: مردم كوفه به اين نبيذ راضى (قانع) نمىشوند. فرمود: نبيذ آنان چيست؟ عرض كردم: خرما را برمىدارند و آن را مىكنند و روى آن «قعوه» مىريزند. فرمود: قعوه چيست؟ عرض كردم:«دازى». فرمود: دازى چيست؟ عرض كردم: دانهاى است كه از بصره مىآورند و آن را در اين نبيذ مىريزند تا اينكه بجوشد و مستكننده شود. سپس آن را مىنوشند. فرمود: اين حرام است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج۶، ص۴۱۷
وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۳۵۴
بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج۵۰، ص۱۰۱
🔺البته برخی به مریس نان اضافه میکنند. بعید نیست از این روش هم بتوان استفاده کرد.اگر نان را در آب بگذارند و تا صبح بمانند به آن «کامِخت» میگویند. غذایی که حضرت یوسف در زندان مصرف میکرد. در زندان فقط نان داشت و از نان خوردن عاجز شد و خداوند به او این غذا را آموخت.
⚠️ خرما باید در آب سرد (نه آبجوش) خیس شود و دمای محیط به گونه ای نباشد پس از مدتی خرما درون آب تشکیل کف و حباب دهد و اصطلاحاً به جوش بیاید.
⚠️ بهتر است از خرماهایی که شیره زیادی دارند استفاده شود.
#سلسله_احادیث_پزشکی
#اصلاح_سبک_زندگی
#آشپزی_اسلامی
#مریس
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🍹#مریس (شربت خرما) 2⃣ 👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ
🍹#مریس (شربت خرما) 3⃣
🔸 خرما همراه آب هم مسهل است و رطوبت بدن را زیاد میکند و خوردن این دو باهم مطلوب است.
👈در روایتی آمده است:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ قَالَ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا يَشْكُو الْبَخَرَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ وَ كَتَبَ إِلَيْهِ آخَرُ يَشْكُو يُبْساً فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ عَلَى الرِّيقِ وَ اشْرَبْ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَفَعَلَ فَسَمِنَ وَ غَلَبَتْ عَلَيْهِ الرُّطُوبَةُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَشْكُو ذَلِكَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ عَلَى الرِّيقِ وَ لَا تَشْرَبْ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَاعْتَدَلَ.
به امام کاظم علیهالسلام نوشتم که بعض از اصحاب از رطوبت زیاد شکایت دارند امام برای او نوشت خرمای بُرنی (نوعی خرمای خشک) بخور و شخص دیگری برای امام نوشت که از خشکی شکایت دارد امام به او نوشت: زمان ناشتا خرمای برنی بخور و روی آن آب بخور. شخص این کار را کرد و بدنش چاق و مرطوب شد. آن شخص دوباره از این حالت (چاقی و رطوبت) شکایت کرد امام فرمود خرمای برنی را ناشتا مصرف کن و بعد از آن آب نخور.
📚 المحاسن،ج۲، ص۵۳۳
وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۱۳۸
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۶۳، ص۱۳۳ و ج۵۹، ص۲۰۳
♦️ قانون خرما این است که خوردن خرما بدون آب باعث خشکی و خوردن خرما همراه آب موجب رطوبت میشود.
👈در روایتی دیگر آمده:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَعَا بِتَمْرٍ فَأَكَلَ وَ أَقْبَلَ يَشْرَبُ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَوْ أَمْسَكْتَ عَنِ الْمَاءِ فَقَالَ إِنَّمَا آكُلُ التَّمْرَ لِأَسْتَطِيبَ عَلَيْهِ الْمَاءَ.
راوى گويد: نزد امام صادق عليه السّلام بودم. حضرت عليه السّلام خرما خواست، آن را ميل نمود، مىخواست پس از آن آب بنوشد كه من گفتم: فدايت شوم! كاش از آب خوددارى مىنمودى.فرمود: همانا خرما میخورم بخاطر اینکه آب روی آن خوش طعم میشود.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۶، ص۳۸۶
وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۲۳۷
المحاسن، ج۲، ص۵۷۱
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۶۳، ص۴۴۵
#سلسله_احادیث_پزشکی
#اصلاح_سبک_زندگی
#آشپزی_اسلامی
#مریس
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
#انجیر_در_روایات
🔵 عن أبی ذرّ:
اهدِیَ إلَی النَّبِیِّ (ص) طَبَقٌ عَلَیهِ تینٌ، فَقالَ لِأَصحابِهِ: کُلوا، فَلَو قُلتُ: فَاکِهَهٌ نَزَلَت مِنَ الجَنَّهِ، لَقُلتُ هذِهِ؛ لِأَنَّها فاکِهَهٌ بِلا عَجَمٍ فَکُلوها؛ فَإِنَّها تَقطَعُ البَواسیرَ، و تَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ.
🔶 به نقل از ابو ذر:
سینی ای از انجیر به پیامبر (ص) هدیه شد. به اصحابش فرمود: «بخورید؛ چراکه اگر بنا بود بگویم میوه ای از بهشت است، همین میوه را می گفتم؛ زیرا میوه ای است بدون هسته. آن را بخورید؛ زیرا بواسیر را ریشه کن می سازد و برای نقرس سودمند است».
📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۶، ح۱۲۵۱
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۶، ح۴
#نقرس، ورمی است همراه با درد که در مفاصل پایین پا و انگشتان، بروز می کند( مجمع البحرین: ج۳ ص ۱۸۲۳).
🔵 قالَ رَسولُ الله (ص):
کُلُوا التّینَ الرَّطبَ وَ الیابِسَ؛ فَإِنَّهُ یَزیدُ فِی الجِماعِ، و یَقطَعُ البَواسیرَ، و یَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ وَ الإِبرِدَهِ.
🔶حضرت رسول (ص) فرمود:
انجیر، تازه و خشک، بخورید؛ چرا که بر قدرت همبستری می افزاید، بواسیر را ریشه کن می کند، و برای درمان نقرس و سردیِ مزاج، سودمند است.
📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۷، ح۱۲۵۴
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۶، ح۶
🔵 قالَ مَولانا الإمام علیّ (ع):
أکلُ التّینِ یُلَیِّنُ السُّدَدَ و هُوَ نافِعٌ لِرِیاحِ القولَنجِ، فَأَکثِروا مِنهُ بِالنَّهارِ، و کُلوهُ بِاللَّیلِ، ولا تُکثِروا مِنهُ.
🔶 آقای ما حضرت علی (ع) فرمود:
خوردن انجیر، انسدادها را نرم میکند و برای بادهای قولنج، سودمند است. در روز، از آن فراوان بخورید و آن را در شب هم بخورید؛ امّا فراوان، نه.
📚 طبّ الأئمّه (ع) لابنی بسطام، ص۱۳۷
بحار الأنوار، ج ۶۶، ص۱۸۶، ح۳
🔵 قالَ الإمام الرضا (ع):
التّینُ یَذهَبُ بِالبَخَرِ، و یَشُدُّ العَظمَ، و یَذهَبُ بِالدّاءِ حَتّی لا یُحتاجَ مَعَهُ إلی دَواءٍ.
🔶 امام رضا (ع) فرمود:
انجیر، بوی بد دهان را میبرد، استخوان ها را استحکام می.بخشد، درد را می.برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست.
📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۶، ح۱۲۵۲
🔵 الکافی عن أحمد بن محمّد بن أبی نصر عن الإمام الرضا (ع):
التّینُ یَذهَبُ بِالبَخَرِ، و یَشُدُّ الفَمَ وَ العَظمَ، و
یُنبِتُ الشَّعرَ، و یَذهَبُ بِالدّاءِ ولا یُحتاجُ مَعَهُ إلی دَواءٍ.
و قالَ (ع):
التّینُ أشبَهُ شَی ءٍ بِنَباتِ الجَنَّهِ.
🔶 الکافی به نقل از احمد بن محمّد بن ابی نصر، از امام رضا (ع): «انجیر، بوی بد دهان را میبرد، دهان و استخوان ها را استحکام میبخشد، مو برمی رویاند، درد را میبرد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست».
همچنین فرمود:
«انجیر، همانندترین چیز به گیاهان بهشت است».
📚 الکافی، ج۶، ص۳۵۸، ح۱
المحاسن، ج۲، ص۳۷۲، ح۲۲۹۸
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۵، ح۲
🔵 طبّ الأئمّه (ع) عن محمّد بن عَرَفه:
کُنتُ بِخُراسانَ أیّامَ الرِّضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ المَأمونِ، فَقُلتُ لِلرِّضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: یَا ابنَ رَسولِ اللّهِ، ما تَقولُ فی أکلِ التِّینِ؟
قالَ: هُوَ جَیِّدٌ لِلقولَنجِ فَکُلوهُ.
🔶 طبّ الأئمّه (ع) به نقل از محمّد بن عَرَفه: در روزگار امام رضا صلوات الله علیه و مأمون، در خراسان بودم. [یک بار،] از امام رضا صلوات الله علیه پرسیدم: ای پسر پیامبر خدا! درباره انجیر، چه میگویی؟
فرمود: «برای قولنج، سودمند است. آن را بخورید».
📚طبّ الأئمّه (ع) لابنی بسطام، ص۱۳۷
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۵، ح۳
⚠️ برخی بیماریهایی که با انجیر قابل درمان هستند:
✅ روماتیسم:
برای التهاب، دردهای مفصلی و درمان روماتیسم، انجیر همراه شنبلیله جوشانده و مصرف شود. بین سه تا پنج بار یک روز در میان.
✅ پوکی استخوان و فقر کلسیم:
جهت تقویت استخوان ها و رشد نوجوانان روزی ۵ عدد انجیر میل کنند.
✅ ریزش مو:
برای درمان ریزش مو، تقویت مو ها روزی ۹ عدد انجیر در سرکه خیسانده و مصرف شود.
✅ بواسیر و یبوست:
برای مشکلات روده ،مثل قولنج و یا بواسیر و یا چسبندگی روده و یبوست خیسانده ۷ عدد انجیر به همراه آب آن در طی روز مصرف شود.
✅ نقرس:
برای بیماری نقرس تا یک هفته روزی ۷ عدد انجیر خیسانده میل شود بهتر است به همراه دو قاشق شربت رضوی باشد.
✅ زودانزالی:
برای افزایش توان آمیزش و رفع زودانزالی انجیر با شیر پخته شود و چند ساعت قبل نزدیکی میل شود.
#انجیر
@tebbsabzevar
#شنبلیله_در_روایات
🌿قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه: عَلَیکُم بِالحُلبَهِ و لَو بیعَ وَ زنُها ذَهَبا.
🔸حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: بر شما باد شنبلیله ، هر چند همسنگ طلا فروخته شود.
📚 جامع الأحادیث للقمّی، ص 100
📚 بحار الأنوار، ج 62، ص 233، ح 1.
🌿قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:
تَداوَوا بِالحُلبَهِ؛ فَلَو تَعلَمُ امَّتی ما لَهُم فِی الحُلبَهِ، لَتَداوَوا بِها و لَو بِوَزنِها ذَهَبا.
🔸حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: به شنبلیله درمان بجویید. اگر امّت من می دانستند که شنبلیله برایشان چه سودهایی دارد، با آن درمان می کردند، هر چند همسنگ آن، طلا می دادند!
📚الجعفریّات، ص 245
📚 مکارم الأخلاق، ج 1، ص 407، ح 1380، 📚دعائم الإسلام، ج 2، ص 150، ح 534،
📚بحار الأنوار، ج 62، ص 233،
🌿قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الکاظم صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: مِنَ الرّیحِ الشّابِکَهِ وَ الحامِّ و الإِبرِدَهِ فِی المَفاصِلِ، تَأخُذُ کَفَّ حُلبَهٍ و کَفَّ تینٍ یابِسٍ تَغمُرُهُما بِالماءِ و تَطبُخُهُما فی قِدرٍ نَظیفَهٍ، ثُمَّ تُصَفّی ثُمَّ تُبَرِّدُ، ثُمَّ تَشرَبُهُ یَوما و تَغِبُّ یَوما، حَتّی تَشرَبَ مِنهُ تَمامَ أیّامِکَ قَدرَ قَدَحٍ رَوِیٍّ.
🔸مولا و آقای ما حضرت امام کاظم صلوات الله علیه فرمود: برای درمانِ بادِ شابکه و حام و سردی ای که مفاصل را در بر می گیرد و بدانها درمی پیچد، یک مشت شنبلیله و یک مشت انجیرِ خشک برمی داری و در آب می خیسانی و در دیگی تمیز می پزی. سپس آن را از صافی می گذرانی و آن گاه سرد می کنی و یک روز در میان، از آن می خوری و این کار را تا هنگامی که یک کاسه پُر مصرف شود، ادامه می دهی.
📚الكافي( ط- الإسلامية)،ج8، ص191.
💢علّامه مجلسی در شرح این حدیث، چنین آورده است: گویا مقصود از« شابکه»، بادی است که میان پوست و گوشت، رخ می نماید و آنها را به هم پیوند می زند، یا مقصود، بادی است همانند قولنج که در پشت و جاهای دیگر، رخ می نماید و در نتیجه انسان نمی تواند حرکت کند.
برای واژه« حامّ»، معنایی سراغ نداریم. گویا این واژه،« خامّ»( با حرف خ) است، به معنای بلغم خام که هنوز به پختگی نرسیده است. شاید هم مقصود از آن، بادی است که پیوسته در بدن شخص جای گرفته باشد، برگرفته شده از« حام الطیر علی الشی ء»، یعنی پرنده در جایی مسکن گرفت.
درباره« ابرده»، فیروزآبادی می گوید:« سردی ای در درون است». نیز در النهایه گفته است:« ابرده( با کسره همزه و راء) بیماری ای است شناخته شده که از چیرگی برودت و رطوبت بر طبع، حاصل می آید و انسان را از آمیزش، ناتوان می سازد».
در القانون آمده است:« شنبلیله در آخر فصلِ نخست، گرم و در طول فصل نخست، خشک است؛ از رطوبتی شگفت، تهی نیست؛ نضج دهنده و نرم کننده است؛ ورم های بلغمی و پشتی را از میان می برد؛ شکم کلن ها را نرم می کند و به آستانه باز شدن می رساند؛ سینه و حلق را نرم می کند و بویژه هنگامی که با عسل یا خرما و یا انجیر پخته شود، سرفه و نفَس تنگی را فرو می نشاند. بهتر، آن است که شنبلیله را با قدری خرما بیامیزند و بفشرند و عصاره آن را بگیرند و سپس با مقدار زیادی عسل درآمیزند و آن گاه بر روی حرارتی معتدل، گرم کنند و قبل از غذا( با فاصله زیاد) آن را بخورند. پخته آن در سرکه، برای ضعف معده، سودمند است و آب پزشده آن نیز برای دل پیچه و شکم رَوی، خوب است»
📚( بحار الأنوار: ج 62 ص 187 ح 3).📚
#سلسله_احادیث_پزشکی
#اصلاح_سبک_زندگی
#شنبلیله
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
❤️❤️شعر زیبای امام رضا علیه السلام د ر وصف خربزه❤️❤️ 🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [17] 1⃣بدبویی دها
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان[18]
1⃣بدبویی دهان
18--هجدهمین درمان انار است، مخصوصاً اگر همراه با پیه آن مصرف شود
🌺در روایت آمده:
💎 «أنه دخل على أمير المؤمنين (ع) وهو على العشاء، فقال: يا صعصعة ادن فكل، قال: قلت قد تعشيت، وبين يديه نصف رمانة فكسر لى وناولني بعضه وقال: كله مع قشره، (يريد مع شحمه،) فانه يذهب بالحفر وبالبخر ويطيب النفس»
💎 «بر حضرت امیر (ع) وارد شد و حضرت امیر (ع) مشغول خوردن شام بودند، فرمودند ای صعصعه نزدیک شوید و بخورید، عرض کردم شام خوردم، در مقابل امام نصف انار بود و تکهای از آنرا به من داد و فرمود این انار را با پوست آن بخور، مراد پیه انار است، همانا جرم دندان را برطرف میکند، و بدبویی دهان را برطرف میکند، و نفس را خوشبو میکند.»
👈با توجه به روایت لازم نیست که انار کامل مصرف شود و تکهای از انار هم کافی است، و منظور از پیه بخش سفید بین دانههای انار و پردههای آن است.
@tebbsabzevar
🌸🌸🌸✅خوشبو کننده های دهان
1⃣سعد
2⃣پیاز
3⃣تره
4⃣آب ولرم
5⃣بادروج(ریحان کوهی)
6⃣حوک(ریحان کوهی)
7⃣خلال دندان
8⃣خضاب یا رنگ کردن مو
9⃣سرمه
🔟خرمای برنی
1⃣1⃣اذخر
2⃣1⃣مسواک اراک
3⃣1⃣مسواک زیتون
4⃣1⃣مویز
5⃣1⃣داروی بلغم
6⃣1⃣پنیر
7⃣1⃣خربزه
8⃣1⃣انار
@tebbsabzevar
🔰 #شفا_از_بیماری_ها
💠 الصّادق ( أَنَّهُ شَکَا إِلَیْهِ رَجُلٌ الدَّاءَ الْعُضَالَ فَقَالَ اسْتَوْهِبْ دِرْهَماً امْرَأَتَکَ مِنْ صَدَاقِهَا وَ اشْتَرِ بِهِ عَسَلًا وَ امْزُجْهُ بِمَاءِ الْمُزْنِ وَ اکْتُبْ بِهِ الْقُرْآنَ وَ اشْرَبْهُ فَفَعَلَ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُ ذَلِکَ فَأَخْبَرَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (بِذَلِکَ فَتَلَا فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِیئاً مَرِیئاً وَ یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَکاً وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ
🌀امام صادق (علیه السلام)- مردی به امام صادق (علیه السلام) از درد بیدرمان شکوه کرد و به او فرمود: «همسر داری»؟ گفت: «آری»، فرمود: «از او یک درهم مهرش را به رضایتش بخواه با آن عسل بخر و با عسل آمیخته به آب باران قرآن بنویس و بنوش». و برای آن گواه آورد که خدا فرموده است: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ.
📚بحارالأنوار، ج۵۹، ص۲۷۰
📚مستدرک الوسایل، ج۱۶، ص۳۶۹
📚 الدعوات، ص۱۸۴
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان[18] 1⃣بدبویی دهان 18--هجدهمین درمان انار است، مخصوصاً اگر همراه با پی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [1]
2⃣تلخی دهان
👈برخی در دهان خود احساس تلخی میکنند، مخصوصاً صبحها. و عامل آن باید سودا و صفرا باشد.
1--درمان اول سعد کوفی است
🌺 امام صادق (ع) میفرمایند:
💎«اتخذوا في أشنانكم السعد، فانه يطيب الفم ويزيد في الجماع»
💎 «در اشنان (شویندههای) خود سعد قرار دهید، زیرا دهان را خوشطعم میکند و عمل همبستری را زیاد میکند.»
🌱☘🌱☘🌱☘🌱☘
🌺و در نقل دیگری از این روایت آمده:
💎«اتخذوا في أسنانكم السعد فإنه يطيب الفم ويزيد في الجماع»
💎 «در دندانهای خود سعد قرار دهید، زیرا دهان را خوشطعم میکند و عمل همبستری را زیاد میکند.»
📌به نظر میآید نقل دوم صحیحتر باشد.
و مراد این است که✅ سعد را روی دندان قرار دهند و با آن مسواک بزنند و بشویند.
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
💠 در روایت آمده است:
الْحِمَّصُ جَيِّدٌ لِوَجَعِ الظَّهْرِ وَ كَانَ يَدْعُو بِهِ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ بَعْدَه.
نخود برای کمر درد خوب است و امام (رضا علیه السلام) قبل و بعد از غذا نخود طلب میکردند.
📚 منبع : المحاسن، جلد ۲، صفحه ۵۰۵
نویسنده : البرقي، ابو جعفر
#نخود
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
↩️ در روایت آمده است:
💠 «كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَلَى الْمَائِدَةِ فَنَاوَلَنِي فُجْلَةً فَقَالَ لِي يَا حَنَانُ كُلِ الْفُجْلَ فَإِنَّ فِيهِ ثَلَاثَ خِصَالٍ وَرَقُهُ يَطْرُدُ الرِّيَاحَ وَ لُبُّهُ يُسَرْبِلُ الْبَوْلَ وَ أُصُولُهُ تَقْطَعُ الْبَلْغَم.»
💢 به همراه امام صادق سر سفره نشسته بودم و حضرت یک دانه ترب داد و فرمود ای حنان ترب بخور زیرا سه فائده دارد:
برگ ترب باد را خارج میکند و ریشه آن کلیه را گرم و ادرار را خارج میکند و ساقه آن بلغم را قطع میکند.
📚 منبع : المحاسن ، جلد ۲، صفحه ۵۲۴
نویسنده : البرقي، ابو جعفر
• • • •
⚠️ ترب سفید از همه بهتر است ولی ترب شامل همه ترب ها و تربچه میشود. در ایران ترب خوراکی کم است و بیشتر منظور ریشه ترب است ولی در کشورهای دیگر مانند عراق و عربستان تربی دارند که بیشتر آن ساقه است.
#اصلاح_سبک_زندگی
#درمان_الریاح
#برگ_ترب #کلیه
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
❇️ رسول اكرم صلى الله علیه و آله:
«تَجَنَّبِ الدَّوَاءَ مَا احْتَمَلَ بَدَنُكَ الدَّاءَ فَإِذَا لَمْ یَحْتَمِلِ الدَّاءَ فَالدَّوَاء.»
❌ تا هنگامى كه بدنت درد را تحمل مىكند از مصرف دارو بپرهیز، درصورتی که درد را تحمل نكردى آن گاه از دارو استفاده كن.
🗞 منبع : مکارم اخلاق، ص ۳۶۲
#دارو 🥣 🍵
#اصلاح_سبک_زندگی
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام حسین علیه السلام:
«غسل الرأس بالخطمی نشرة»
شستن سر با گل خطمی، شادی آور است.
🗞 منبع : الکافي، ج۶، ص۵۰۴
#گل_ختمی
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله:
«کُلُوا الیَقطینَ فَلَو عَلِمَ اللّهُ أنَّ شَجَرَهً أخَفُّ مِن هذِهِ لَأَنبَتَها عَلی أخي یونُسَ علیه السلام.
إذَا اتَّخَذَ أحَدُکُم مَرَقا فَلیُکثِر فیهِ مِنَ الدُّبّاءِ، فَإِنَّهُ یَزیدُ فِي الدِّماغِ و فِي العَقلِ.»
کدو بخورید، که اگر خداوند میدانست درختی سبُک تر از این وجود دارد، آن را برای برادرم یونس میرویانْد.
هرگاه کسی از شما خورشی میسازد، در آن کدوی بسیار بریزد؛ چرا که آن مغز و عقل را میافزاید.
📙 منبع : مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۸۳، ح ۱۲۸۳
بحار الأنوار، ج ۶۶، ص ۲۲۸، ح ۱۶
#عقل 🧠
#کدو #کدو_تنبل
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام صادق علیه السلام:
«رُوِیَ أنَّهُ کانَ بَینَ یَدَی عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِما باذَنجانٌ مَقلُوٌّ بِالزَّیتِ، و عَینُهُ رَمِدَهٌ و هُوَ یَأکُلُ مِنهُ.
قالَ الرّاوی: قُلتُ لَهُ: یَا ابنَ رَسولِ اللّهِ، تَأکُلُ مِن هذا و هُوَ نارٌ؟
فَقالَ: اسکُت، إنَّ أبی حَدَّثَنی عَن جَدّی قالَ: الباذَنجانُ مِن شَحمَهِ الأَرضِ، و هُوَ طَیِّبٌ فی کُلِّ شَی ءٍ یَقَعُ فیهِ.»
روایت شده است که نزد امام سجّاد صلوات الله علیه بادمجانِ سرخ شده در روغن بود. ایشان چشم درد داشت و از این بادمجان می خورد.
پسر پیامبر خدا! از این می خوری، در حالی که آتش است؟!
فرمود: «خموش! پدرم از جدّم برایم نقل کرد که گفته است: بادمجان، از پیهِ زمین است و در هر چه بیفتد، آن را خوش و خوش بو می سازد»
📘 منبع : مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۹۸، ح ۱۳۵۶،
بحار الأنوار، ج ۶۶، ص ۲۲۴، ح ۷
#بادمجان 🍆
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله:
«عَلَيْكُمْ بِالْكَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْيَاسَ وَ الْيَسَعِ وَ يُوشَعَ وَ رُوِيَ أَنَّهُ يُورِثُ الْحِفْظَ وَ يُذَكِّي الْقَلْبَ وَ يَنْفِي الْجُنُونَ وَ الْجُذَامَ وَ الْبَرَصَ»
بر شما باد به خوردن کرفس که غذای حضرت الیاس و یوشع بوده است. در روایت دیگر آمده که کرفس حافظه را تقویت و قلب را پاک و جنون و جذام و برص را دفع می کند
🗞 منبع : بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۵۹، ص۲۸۴
#کرفس
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [1] 2⃣تلخی دهان 👈برخی در دهان خود احساس تلخی میکنند، مخصوصاً صبحها.
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان[2]
2⃣تلخی دهان
2--درمان دوم پیاز است
🌺 امام صادق (ع) میفرمایند:
💎«البصل يطيب الفم»
💎 «پیاز دهان را خوشطعم میکند.»
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان[2] 2⃣تلخی دهان 2--درمان دوم پیاز است 🌺 امام صادق (ع) میفرمایند:
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [3]
2⃣تلخی دهان
3--درمان سوم خلال کردن است
🌺 از امام صادق (ع) نقل شده:
💎«إن رسول الله صلى الله عليه وآله كان يتخلل وهو يطيب الفم.»
💎 «پیامبر (ص) خلال میکردند و خلال کردن دهان را خوشطعم میکند.»
🌱☘🌱☘🌱☘🌱
🌺همچنین پیامبر (ص) میفرمایند:
💎«تخللوا فإنه ينقي الفم»
💎 «خلال کنید زیرا دهان را پاک میکند.»
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔷🔸 غذای مورد علاقه پیامبر (ص) و ائمه (ع)
🔺 قسمت اول :
راوی گفت من حج به جا آوردم و جمعی از دوستان با ما همراهی می کردند. وارد مدینه شدم. یک مکانی را برای ما آماده کردند و ما آنجا فرود آمدیم. امام کاظم (ع) سوار بر یک مرکب مشکی بودند و با دوستان و اصحابشان بر ما وارد شدند. حضرت سفارش فرموده بودند که غذایی برای دوستان تهیه کنند.
بین دو تا نخل امام فرود آمدند و پیاده شدند. تشتی آوردند و جلوی ما گرفتند. امام اول دست خودشان را شستند و از سمت راست خودشان شروع کردند تا آخرین نفر هم شستند و بعد سمت چپ هم شروع کردند و تا آخرین نفر هم دستشان را شستند.
🔹غذا را آوردند و جلوی آنها گذاشتند. امام غذایشان را با #نمک آغاز کردند و فرمودند: نام خدا را بر زبان بیاورید و غذا را شروع کنید و حضرت مقداری #سرکه هم خوردند.
🔸یک #کتف_بریان_شده آوردند بعد فرمودند: این غذایی بود که پیامبر(ص) دوست میداشت.
🔸وقتی وارد منزل بعدی می شوند امام سفارش میدهند که #روغن_زیتون_و_سرکه بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که فاطمه زهرا (س) دوست میداشتند.
🔸وقتی وارد منزل بعدی شدند حضرت سفارش می دهند که غذای #سكباج (غذایی است که با سرکه و زعفران و گوشت درست میشود) بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امیرالمومنین (ع) دوست میداشتند.
🔸وارد منزل بعدی که شدند، حضرت سفارش دادند که #گوشت_بریان_شدهای که داخل آن #بادمجان بود تهیه کنند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام حسن مجتبی (ع) خیلی دوست میداشتند.
🔸در منزل بعدی امام سفارش می دهند که برای دوستان #شیر_ترش (ماست یا دوغ ترش) که داخل آن نان تليت شده باشد بیاورند. امام کاظم فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام حسین (ع) دوست میداشتند.
🔸وارد منزل بعدی که شدند، امام کاظم سفارش می دهند که #دنده_های_گوسفند به صورت آبگوشتی تهیه شود. امام کاظم(ع) فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذا را امام سجاد دوست میداشتند.
🔸در منزل بعدی امام سفارش میدهند که #نان_و_پنیر_و_زیره بیاورند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امام باقر (ع) دوست میداشتند.
🔸در منزل بعدی امام سفارش میدهند که #نیمرو بیاورند، ظرفی که داخل آن تخم مرغ برشته شده بود آوردند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید. این غذایی بود که امام جعفر صادق (ع) دوست میداشتند.
🔸وارد منزل بعدی که میشوند ، امام سفارش میدهند که #حلوا تهیه کنند. بعد فرمودند: به نام خدا بگویید و غذا را بخورید چرا که حلوا غذایی است که من دوست دارم.
🔹بعد از آن سفره را جمع کردند و یک نفر شروع کرد به جمع کردن خرده های نان که از سفره باقی مانده بود و فوت کردن و خوردن آنها. امام فرمودند: این ادب مربوط به خانه هاست و در این مکان این غذا، غذای پرندگان است . سپس خلال دندان آوردند. فرمودند: از آداب خلال این است که زبان را بعد از غذا در دهان بچرخانید و آنچه را از غذا جمع شد بخورید و آنچه را به زبان نیامده و بین دندان ها باقی مانده است با خلال جدا کنید و بیرون بریزید. دوباره تشت و آب آوردند و این بار از سمت چپ شروع کردند و دست همه را تا آخر شستند.
🔅 منبع :
📚 وسائل الشيعة، ج25، ص34
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج63، ص421
📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۱۴۴
ادامه داد ...
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔷🔸 غذای مورد علاقه پیامبر (ص) و ائمه (ع)
🔺قسمت دوم :
👈امام صادق (ع):
وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَحِماً يُحِبُ اللَّحْم.
پیامبر(ص) زیاد گوشت مصرف میکرد و گوشت را دوست میداشت.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص309
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص36
📚 المحاسن،ج2،ص461
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص61
🔸 «لحم» به فردی میگویند که بیشتر از غذاهای دیگر، گوشت مصرف میکند.
کسی که فقط گوشت میخورد «لحم» گفته نمیشود بلکه کسی که زیاد گوشت بخورد و بیشتر غذای او گوشت باشد «لحم» نامیده میشود.
👈پیامبراکرم (ص) :
نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ قَوْمٌ لَحْمِيُّون
ما جمعیت پیامبران، قومی هستیم که گوشت زیاد میخوریم.
📚 مکارم الاخلاق،ص158
👈امام صادق (ع) :
سَمَّتِ الْيَهُودِيَّةُ النَّبِيَ ص فِي ذِرَاعٍ وَ كَانَ النَّبِيُّ ص يُحِبُّ الذِّرَاعَ وَ الْكَتِفَ وَ يَكْرَهُ الْوَرِكَ لِقُرْبِهَا مِنَ الْمَبَالِ.
زن يهودى در گوشت سردست به پيامبر(ص) زهر خورانيد و پیامبر(ص) گوشت سردست و کتف را دوست میداشت و ران و لگن را دوست نداشت زیرا به مجاری ادرار نزدیک است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص315
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص57
📚 المحاسن،ج2،ص470
📚 بصائر الدرجات،ج1،ص503
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص38و71
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج17،ص393
👈امام باقر (ع):
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُعْجِبُهُ الذِّرَاعُ.
رسول خدا (ص) از گوشت سردست، اظهار شگفتى مىنمود و آن را دوست مىداشت.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص315
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص57
📚 المحاسن،ج2،ص470
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص71
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج16،ص287
👈على بن ريان گويد:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُحِبُّ الذِّرَاعَ أَكْثَرَ مِنْ حُبِّهِ لِسَائِرِ أَعْضَاءِ الشَّاةِ فَقَالَ ع لِأَنَّ آدَمَ ع قَرَّبَ قُرْبَاناً عَنِ الْأَنْبِيَاءِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ فَسَمَّى لِكُلِ نَبِيٍ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ عُضْواً عُضْواً وَ سَمَّى لِرَسُولِ اللَّهِ ص الذِّرَاعَ فَمِنْ ثَمَّ كَانَ ص يُحِبُّهَا وَ يَشْتَهِيهَا وَ يُفَضِّلُهَا.
به امام صادق (ع) عرض كردم: چرا پيامبر خدا (ص) سردست را بيشتر از اعضاى ديگر گوسفند دوست مىداشت؟ فرمود: زيرا آدم (ع) از جانب پيامبرانى كه در ذريّهاش بودند گوسفندى قربانى نمود و براى هر پيامبرى از نسل خود عضوى را نام برد و براى پيامبر (ص) سردست را نام برد. بههمين دليل پيامبر (ص) آن را دوست مىداشت و به آن علاقه داشت و آن را بر ديگر اعضا برترى مىداد.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص315
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص58
📚 المحاسن،ج2،ص470
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص71
👈یونس بن یعقوب گوید:
إِنَّ أَحَبَّ الطَّعَامِ كَانَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص النَّارْبَاجَة.
محبوب ترین غذا برای پیامبر(ص) نارباجه بود.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ج6،ص316
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص63
📚 المحاسن،ج2،ص401
📚 الدعوات (للراوندي)،ص150
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص83و84و85
🔺نام اصلی این غذا «انارباجه» است. «باجه» به معنای «خورشت» است. بنابراین نارباجه، خورشت انار است که یا با خود انار یا با دانهی انار پخته میشود.
👈امام صادق (ع):
أَنَّهُ كَانَ يَشْتَهِي مِنَ الْأَلْوَانِ الزِّيرَبَاجَةَ وَ الزَّبِيبَةَ وَ كَانَ يَقُولُ أُعْطِينَا مِنْ هَذِهِ الْأَطْعِمَةِ وَ الْأَلْوَانِ مَا لَمْ يُعْطَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص).
امام باقر (ع) از میان غذاهای رنگارنگ، زیرباجه و زبیبه را دوست داشتند، از این غذاها به ما دادهشده که به پیامبر(ص) هم داده نشده.
📚 دعائم الإسلام،ج۲،ص۱۱۱
🔺زبیبه غذایی است که در آن کشمش و مویز باشد و زیرباجه، خورشتی است که از انواع میوه مثل آلو، به، سیب و ... با روغن کنجد درست شده باشد.
👈عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَنَّهُ قَالَ:أَنَّهُ كَانَ يَشْتَهِي مِنَ الْأَلْوَانِ النَّارْبَاجَةَ وَ الزَّبِيبَةَ.
امام صادق(ع) نارباجه و زبیبه دوست داشتند ...
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص85
👈ابو بصير گويد:
كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تُعْجِبُهُ الزَّبِيبِيَّةُ. [في الوسائل و المحاسن: «يعجبه الزبيبة» بدل «تعجبه الزبيبيّة»]
امام صادق عليه السّلام همواره زبیبه را دوست مىداشت.
🔅 منبع :
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص316
📚 وسائل الشيعة، ج25، ص62
📚 المحاسن، ج2، ص401
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج63، ص85و516
ادامه دارد ...
@tebbsabzevar