eitaa logo
شفاخانه طب تمدن اسلامی استاد نادری 🇵🇸 قم شیراز بوشهر کازرون خشت قایمیه نورآباد
1.9هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
5.5هزار ویدیو
57 فایل
ارتباط با استاد نادری @darentezaryar آیدی ثبت نام دوره آموزشی @sali124 فروشگاه https://eitaa.com/teb120 کانال تلگرامی https://telegram.me/tebeaemeh مطالب این کانال، از جریانات مختلف بارگزاری می‌شود، صحت و سقم و رد و قبول آن با شماست.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 حالا این خبر رو بگذارید کنار دو خبر بالا.... مراسمات مذهبی پیش رو عامل ... تف به شرف و ذات نداشته تون در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
😱اوج نظم نوین جهانی 👆این خانم نگون بخت داخل این کپسول با این لبخند مخوف، فقط با فشار دکمه‌ی قرمز(بعد از دکمه ی سبز) خودکشی مُجاز! خواهد کرد. این کپسول جدید خودکشی در سوئیس با افزایش میزان گاز نیتروژن به جای اکسیژن موجب خفه شدن وحشتناک انسان می‌شود و دیگر نیاز نیست مثل گذشته پزشک قاتل اتانازی، انسان را به قتل برساند! 👌«نظم نوین جهانی» برنامه دارد تا شما را به این مرحله از بریدن از زندگی که در کشورهای پیشرفته در اجرای پروتکل های اقتصادی سیاسی اجتماعی وجود دارد، برساند. در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
‍ 🥧حلوای خبیص (1) 🌺شیرینی عروسی حضرت زهرا علیها السلام🌺 🔷 خبیص نوعی حلوای خرماست که از خرما و روغن زرد درست می شود و گاهی به آن زعفران اضافه می کنند. هسته خرما را جدا می کنند، ورز می دهند تا کاملا له و نرم شود. سپس به اندازه یک هشتم خرما ،کم کم روغن اضافه می کنند، ورز می دهند تا کاملا باهم ترکیب شوند، سپس زعفران را اضافه می کنند. البته ممکن است مقداری سویق نیز افزوده شود اما جزو ترکیبات اصلی و متداول این حلوا نیست. باید از خرماهایی با شیره زیاد و پوست نازک و نرم استفاده کرد. 🔺این حلوا یکی از حلواهای مرسوم و مورد استفاده معصومین علیهم السلام بوده است که در رویات به آن اشاره شده است: 👈...فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ كُنْتُ مَعَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِمِنًى إِذْ أَتَى رَسُولُهُ فَقَالَ اِلْحَقْ بِي بِالثَّعْلَبِيَّةِ فَلَحِقْتُ بِهِ ... قَدْ صَلَّى اَلْمَغْرِبَ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوٰادِ اَلْمُقَدَّسِ» طُوىً فَخَلَعْتُ نَعْلِي وَ جَلَسْتُ مَعَهُ فَأُتِيتُ بِخِوَانٍ فِيهِ خَبِيصٌ فَأَكَلْتُ أَنَا وَ هُوَ ثُمَّ رُفِعَ اَلْخِوَانُ ... ▫️على بن ابى حمزه گفت:من در منى بودم موسى بن جعفر عليه السّلام نيز آنجا تشريف داشت كسى را پيش من فرستاد كه در ثعلبيه بيا پيش من... بعد از نماز مغرب خدمت آن جناب رسيدم فرمود:«فَاخْلَعْ‌ نَعْلَيْكَ‌ إِنَّكَ‌ بِالْوٰادِ اَلْمُقَدَّسِ‌ »كفش از پاى در آورده نشستم،سفره گسترده شد خبیص آوردند با هم خورديم،سفره را برداشتند. 📚 الخرائج و الجرائح،ج۱،ص311 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج48،ص69 📚 عوالم العلوم،ج21،ص122 👈حدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلرَّازِيِّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ اَلْبَصْرِيِّ عَنْ دَاوُدَ اَلرَّقِّيِّ عَنِ الريان [اَلرَّبَابِ] اِمْرَأَتِهِ قَالَتْ: اِتَّخَذْتُ خَبِيصاً فَأَدْخَلْتُهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ يَأْكُلُ فَوَضَعْتُ اَلْخَبِيصَ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ كَانَ يُلَقِّمُ أَصْحَابَهُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ مَنْ لَقَّمَ مُؤْمِناً لُقْمَةَ حَلاَوَةٍ صَرَفَ اَللَّهُ بِهَا عَنْهُ مَرَارَةَ يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ . ▫️داود رقّى از همسرش رباب نقل كرده است كه:روزى خبیص آماده كرده و آن را به خدمت امام صادق عليه السّلام بردم، هنگامى بر آن حضرت وارد شدم كه(با ياران خود)مشغول خوردن غذا بود،خبیص را تقديم حضرت كردم و آن حضرت با دست مبارک خود،خبیص را لقمه مى‌كرد و به ياران خود مى‌داد،پس شنيدم كه مى‌فرمود: هر كه به مؤمنى لقمه ای از شيرينى دهد خداوند تلخى روز رستاخيز را از او به دور می کند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص151 📚 مصادقة الإخوان،ص46 📚 وسائل الشيعة،ج24،ص375 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص351 👈عاصِمُ بْنُ مِیثَمٍ: أَنَّهُ أُهْدِیَ إِلَی عَلِیٍّ علیه السلام سِلَالُ خَبِیصٍ لَهُ خَاصَّهً فَدَعَا بِسُفْرَهٍ فَنَثَرَهُ عَلَیْهِ ثُمَّ جَلَسُوا حَلْقَتَیْنِ یَأْکُلُونَ. ▫️عاصم بن میثم گفت: سبدی که در آن خبیص بود به علی علیه السلام هدیه داده شد. سفره ای خواست و بر روی آن پخش کرد سپس دور آن نشستند و خوردند. 📚 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)،ج2،ص111 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج41،ص118 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص356 ادامه دارد... در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
🔴 اگر بگویم این خطوط صاف و موازی هستند حتما قبول نمی‌کنید! 💢 ولی این خطوط موازی هستند، کافیه از بغل گوشی و چشماتون در موازات با صفحه نمایش بهشون نگاه کنید چون شما دچار شدید🙂 🔹نکته اول: یاد بگیریم برای رسیدن به نتیجه درست گاهی باید زاویه نگاهمون رو عوض کنیم. 🔹نکته دوم: چشمان ما دیگر قابل اعتماد نیستند پس در برابر شنیده‌ها و نقل‌ قول‌های رسانه‌ای هم و قبل از لایک و فوروارد سریع، کمی از زوایای مختلف به آن مسئله نگاه کنیم. در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
👌 آیا نجس است؟ 🔸 امام صادق علیه السلام در سه بار فرمودند: آن مقدار نبیذی که میله سرمه دان را مرطوب می کند یک سبوی بزرگ آب را نجس می کند. 📚 کافی ج۶ص۴١٣ ✅ پاسخ: آنچه مشهور است این است که الكلی كه در صنعت‏ به كار گرفته می‌شود، از لحاظ ماهیت، هیچ‏ تفاوتی با الكل طبی یا سفید ندارد و هر دو همان یا ‏ می‌باشند. منتها به دلایلی نظیر گرفتن مالیات از نوشابه‏ های الكلی و یا جلوگیری از سوءاستفاده از آن‏ها، كارخانجات تولید كننده ، موادسمی، بد بوكننده (هم چون یا ) و مواد رنگین‏ كننده (مانند پریدین) به آن مى افزایند و برای همین این الکلها احیانا کشنده و کور کننده هستند. همچنین ثابت است که اتانول به عنوان یک جزو می باشد و صرف اینکه با مواد دیگر مخلوط شود تا از آن سوءاستفاده نشود، نجاست آن تغییر نمی کند. به روایات زیر توجه فرمائید:👇 ▪️ عَنْ أَبِی إِبْرَاهِیمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُحَرِّمِ الْخَمْرَ لِاسْمِهَا وَ لَکِنْ حَرَّمَهَا لِعَاقِبَتِهَا فَمَا فَعَلَ فِعْلَ الْخَمْرِ فَهُوَ خَمْرٌ 🔸امام کاظم علیه السلام فرمود: همانا خداوند عزوجل را به خاطر اسمش حرام نکرده است بلکه آن را به خاطر عاقبت و نتیجه آن حرام نموده است؛ پس هر چیزی که کار خمر را انجام دهد (باعث و و شود) خمر می باشد. 📚 کافی ج۶ص۴١٢ ▪️ عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَا تُصَلِّ فِی بَیْتٍ فِیهِ خَمْرٌ وَ لَا مُسْکِرٌ لِأَنَّ الْمَلَائِکَةَ لَا تَدْخُلُهُ وَ لَا تُصَلِّ فِی ثَوْبٍ قَدْ أَصَابَهُ خَمْرٌ أَوْ مُسْکِرٌ حَتَّی یُغْسَلَ 🔸امام صادق علیه السلام فرمود: در اتاقی که خمر یا هر مست کننده وجود دارد نماز نخوان زیرا ملائکه به چنین اتاقی داخل نمی شوند و در لباسی که خمر یا هر نوشیدنی مست کننده دیگر به آن رسیده است نماز نخوان تا اینکه آن را بشوئی. 📚 تهذیب ج١ص٢٧٨ ▪️ عَنْ یُونُسَ عَنْ بَعْضِ مَنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ إِذَا أَصَابَ ثَوْبَکَ خَمْرٌ أَوْ نَبِیذٌ مُسْکِرٌ فَاغْسِلْهُ إِنْ عَرَفْتَ مَوْضِعَهُ وَ إِنْ لَمْ تَعْرِفْ مَوْضِعَهُ فَاغْسِلْهُ کُلَّهُ وَ إِنْ صَلَّیْتَ فِیهِ فَأَعِدْ صَلَاتَکَ 🔸 امام صادق علیه السلام فرمود: اگر به لباست خمر یا نبیذ مست کننده رسید، اگر جای آن را میدانی آنجا را بشوی و اگر جای آن را نمیدانی همه لباس را شستشو بده و اگر در آن نماز خوانده ای نمازت را اعاده کن. 📚 کافی ج۳ص۴٠۵ ▪️ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی حَدِیثِ النَّبِیذِ قَالَ مَا یَبُلُّ الْمِیلَ یُنَجِّسُ حُبّاً مِنْ مَاءٍ یَقُولُهَا ثَلَاثاً ‼️ در احادیث دیگری نیز به نجس بودن خمر و نبیذ و مسکرات تصریح شده است و آنچه امروزه ثابت شده است این است که «اتانول» که نوعی الکل است، خاصیت ایجاد کردن «سکر و مستی» دارد وطبق روایات فوق و احادیث دیگر، «مسکر» و «خمر» می باشد و در نتیجه «نجس» به حساب می آید و با این وصف، مخلوط شدن اتانول با مواد غیر مسکر دیگر، نجاست آن را برطرف نمی کند و طبق روایات، خوردن رقیق شده آن هم حکم خوردن مسکر و نجس را دارد. ‼️ نکته: اهل بیت علیهم السلام «الکل» را حرام نکرده‌اند بلکه هر چیز مست کننده و سکرآور را حرام نموده‌اند واز الکل ها که اقسام فراوانی دارند فقط آنهایی حرام و نجس است که طبق روایات فوق، کم یا زیاد آنها «سکرآور» باشد. ‼️ همچنین مخلوط شدن اتانول با هر ماده دیگر از جمله رنگها و شربت های دارویی و عطرها و ادکلن ها و غیره که امروزه مرسوم است، منجر به نجس شدن آن رنگ یا دارو یا ادکلن و ... می شود. ‼️ بدیهی است ماده ای که صرفاً نام آن الکل باشد ولی به هیچ وجه سکر آور نباشد و با ماده مسکر هم مخلوط نشده باشد و وجه دیگری هم برای نجس بودن آن از لحاظ شرعی ثابت نباشد، مشمول موارد فوق و نجس بودن نمی شود. در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
⭕️ مضرات آب خوردن بین غذا امام رضا (عليه السلام) : هر كس مى خواهد معده اش او را آزار ندهد ، ميان غذا خوردن ، آب ننوشد تا آن را به پايان برساند ؛ زيرا كه هر كس چنين كند ، بدنش مرطوب می‌شود و معده اش ضعيف مى شود و رگ ها نمى توانند نيروى موجود در غذا را بگيرند ؛ چه ، اگر پى درپى آب به معده ريخته شود ، معده ، فراخ مى گردد. الإمام الرضا (عليه السلام) : مَن أرادَ أن لا تُؤذِيَهُ مَعِدَتُهُ فَلا يَشرَب عَلى طَعامِهِ ماءً حَتّى يَفرُغَ مِنهُ ، ومَن فَعَلَ ذلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ ، وضَعُفَت مَعِدَتُهُ ، ولَم تَأخُذِ العُروقُ قُوَّةَ الطَّعامِ ؛ لِأنهُ يَصيرُ فِي المَعِدَةِ فِجّا إذا صُبَّ الماءُ عَلَى الطَّعامِ أوَّلاً فَأَوَّلاً . 📚منبع : طبّ الرضا (عليه السلام) ص ۵۲ در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
‍ 👈 فواید استفاده از دیدگاه طب اسلامی 🌸‍ در روایتی آمده است: 《الحِنَّاءُ یَذهَبُ بِالسَّهَکِ، وَ یَزِیدُ فِي مَاءِ الوَجهِ، وَ یُطَیَّبُ النَّکهَةَ، وَ یُحَسِّنُ الوَلَدَ.》 حنا بوی بدن را می برد، و آب صورت را زیاد می کند، و دهان را خوشبو می نماید، و فرزند را نیکو میسازد. 📚منبع: ثواب الاعمال، شیخ صدوق، ص ۲۱ در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
‍ 👈 فواید مصرف از دیدگاه ⚜ کَانَ رَسُولُ الله : 《مَاءٍ فَاتِرٍ، یُنَقِّي المَعِدَةَ وَ الکَبِدَ، وَ یُطَیَّبُ النَّکهَةَ وَ الفَهمَ، وَ یُقَوَّي الأَضرَاسَ، وَ یُقَوَّي الحَدَقَ، وَ یَجلو النَّاظِرَ، وَ یَغسِلُ الذُّنُوبَ غسلًا، وَ یُسَکَّنُ العُرُوق الهَائحَجِةَ وَ المِرَّةَ الغَالِبَةَ، وَ یَقطَعُ البَلغَمَ، وَ یُطفِئُ الحَرَارَةَ عَنِ المَعِدَةِ، وَ یَذهَبُ بِالصُّدَاعِ.》 آب ولرم و را پاک میکند و انسان و دهان را خوشبو و دندان ها را تقویت و را قطع و را خاموش و را برطرف میکند. 📚منبع: همان، ج۴، ص۱۵۳. در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
👌 درمان دفع : ۱- اول صبح ( ) یک لیوان همراه یک قاشق عسل ۲- قبل خواب یک لیوان ۳- پیاده روی ملایم ۴- جایگزین نمک صنعتی ۵- پرهیزات: زیاد ، ، ، ، ، و ۶- مصرف دو تا سه لیوان یا با تازه هر روز ۷- انجام روی کلیه ها یک شب در میان در ۲۱ مرحله ۸- نخوردن بین غذا ۹- مصرف و کاهش سرخ کردنی ها ۱۰- مصرف ( + ) روزی دو قاشق چای خوری هر ۱۲ ساعت یکبار در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
1. بیست و یک دانه (هسته دار) 2. یک ق.م همراه ۷ عدد 3. یک عدد سیب رسیده 4. فالوده ی سیب‌ و عسل 5. یک خوشه کوچک (حدود ۴ ساعت قبل از اذان ظهر): 1. یک لیوان بهمراه هفت عدد یا کمی عسل 2. یک قاشق غذاخوری مخلوط سه (انگور، خرما، توت) 3. یک استکان دمکرده ی یا یا 4. دو ق گندم، جو، سنجد، سیب،نخود یا یکی از آنها بصورت خشک یا همراه (برای کودک بهمراه بلامانع است) 5. یک ق.چ شکر قهوه ای 6. یک قاشق مرباخوری 7. یک عدد شلغم آب پز 8. با مربای هویج زرد یا بِه 9. نصف نان سنگک با 10. هلیم با طریقه پخت اسلامی 11. آش حبوبات، آش برنج، آش سبزی همراه با مصلحات 12. یک کاسه نخود پخته یا باقلای طبیعی پخته (باقلا جز برای فاویسم) 13. ۷ عدد خرما با کمی ارده 14. آب پرتقال یا آب سیب یا خربزه و... 15. تخم مرغ محلی در روغن زیتون و پیاز عسلی : در آداب اسلامی این وعده وجود ندارد و بجای آن باید صبحانه ی کامل خورد و شام بلافاصله بعد از نماز عشاء باشد برای رژیم غذایی به اشتباه در طب غربی وعده شام حذف میشود. در طول روز: 1. و عسل 2. شربت عسل لیمو یا عسل زعفران 3. چند عدد میوه مانند لیموشیرین، انار، هویج، زردآلو، گلابی، به، خرما، انجیر 4. کاهو همراه با سکنجبین 5. سه قاشق از انواع سویق 6. نیم نان سنگک با روغن زرد یا روغن ارده ی کنجد 7. جویدن کندر 8. فالوده عسل سیب 9. شلغم یا نخود یا بلال یا آب آنها 10. داروی تصفیه خون یا مواد آن : 🔸لیست سنگین: 1. قورمه سبزی 2. قیمه (همراه کدو یا بادمجان یا بدون آنها) 3. ماهی کباب هفته ای یکبار 4. جوجه کباب (مرغ خانگی یا بوقلمون یا بلدرچین) دو هفته یکبار 5. خورشت (یکی از کدو، بادمجان، بامیه یا لوبیا نخود) مخلوط با گوشت یا بدون گوشت 6. دمپخت حبوبات مخلوط با گوشت یا بدون گوشت 7. کلم پلو، لوبیا پلو، عدس پلو، سبزی پلو (همراه با مصلحات) 8. کوفته 9. کوبیده با سبزیجات و سماق 10. انواع ته چین 11. فسنجان با پنیر (بعلت وجود گردو در فسنجان با پنیر استفاده شود) 12. بریانی یا هر نوع گوشت کبابی 13. شوید پلو با ماست و زنیان 14. خورشت کدو مسمّی یا حلوایی با پوست 🔸لیست سبک: 1. نان سبوسدار بهمراه پنیر و گردو (همراه ماء الجبن (آب پنیر) طبق دستورالعمل کانال) 2. انواع آش همراه مصلحات 3. انواع سوپ تقویتی همراه مصلحات 4. تخم مرغ سرخ شده با روغن زیتون و پیاز عسلی (همراه عسل خورده شود) 5. انواع کوکو (مثلاً کوکوی تره ی بی نمک با روغن زیتون) و کباب تابه ای 6. خوراک بادمجان یا خوراک لوبیا 7. نان سبوسدار و هلیم اسلامی (بدون آرد سفید) 8. خوراک کدوبا‌دمجان وپیاز در روغن زیتون : 1. انواع سبزی بخصوص تره، خرفه، ریحان، کرفس (شاهی و گشنیز از سبزی مصرفی حذف شود) 2. کاهو، پیاز، کلم پخته 3. برگ‌ کاسنی، برگ چغندر 4. انواع سویق (گندم، جو، سیب، عدس، کنجد و ...) 5. یک قاشق مربا خوری روغن زیتون و نمک دریا و لیمو 6. مصلحات غذاهای سرد مانند (عسل، خرما، سیاه دانه، زیره، آویشن، گلپر و شوید) و مصلحات غذاهای گرم مانند (لیمو و سرکه خانگی) 7. یک ‌قاشق آبغوره ی طبیعی (نجوشیده و بی ‌نمک) همراه غذا 8. خوردن هاضوم قبل و بعد از غذا (ترکیب مساوی سیاهدانه و آسیاب شده آویشن و زنیان) برای غذاهای سنگین 9. در خورشتها کمی ادویه گرم یا زنجبیل بخصوص برای سردمزاجان در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
🌿 فرمول کلی و مهم شناسایی بی شک دانستن مزاج تمامی خوراکی ها سخت و زمانبر است. با توجه به سوالات مکرر عزیزان در مورد دانستن طبع خوراکی ها در این لحظه برای کاربران مرکز طب اسلامی فرمول کلی شناسایی طبع تمام خوراکی ها را آماده کرده ایم و تقدیم عزیزان می کنیم. 🔹مجموعه تلخ مزه ها گرمند 🔹مجموعه های شیرینی ها گرم هستند 🔹گس مزه و بی مزه ها سرد هستند مثل سیب زمینی، آب، خیار و... 🔹ترشی ها سرد هستند 🔹چربی ها معتدل هستند 🔹تندی ها خیلی گرم هستند 📌 استثنا هم هر کدام دارند مثلاً با وجودی که تلخی ها گرمند کافور تلخ مزه اما خیلی سرد است. 📍درجه بندی هم دارند مثلاً دم خیار کمی تلخ است و تلخ درجه یک است کدوی حنظل خیلی تلخ است و درجه گرمی آن نیز چهار است نبات شیرین تر و گرم تر از شکر طبیعی است. 🔹یک نفر معتدل سردی بخورد وقتی سردی اش می شود 🔹 یک گرم مزاج سردی میخورد آرامش پیدا میکند. 🔸 گوشت ها: گوشت ها از اثراتشان روی بدن مزاجشان مشخص میشود: ماهی سرد میگو گرم گاو و گوساله سرد گوسفند گرم مرغ محلی معتدل مرغ سیاه گرم مرغ ماشینی سرد بوقلمون و شترمرغ گرم گوسفند سیاه گرم تر از سفید است گاو سیاه و سفید سردی دارد گاو سیاه گرم تر است گاو زرد و سفید گرم تر و مرغوب تر است نسبت ب سایر... شیر هر چه پرچرب تر و طبیعی تر گرم تر و هر چه کم چرب تر سرد تر ماست هم به همین صورت است هرکس به تناسب مزاجش باید گرمی یا سردی بخورد و هرکس در تابستان خنکی بیشتر و در زمستان گرمی بیشترباید بخورد در بوهاب وی گلاب ،یاس، نرگس و.. گرم بوی سرکه سرد، بوی ادکلن های شیمیایی غالبا سرد نواهای آرام و صداهای طبیعت گرم هستند ورزش و پیاده روی ملایم گرمی بخش بدن است -------- متعادل کننده های مزاج در طب اسلامی که مدامت در مصرف آنها بسیار مفید است -بنفشه و روغن بنفشه - کاسنی - انار سورانی در تلگرام و ایتا @tebeaemeh
به طور کلی معلول است ، در فصل به خاطر گرم بودن و خشکی آب و هوا میل به غذا کم می شود. 🔷 🔶 در روایت آمده است " ( شیر گاو ) را شستشو می دهد و ها را نیرو می دهد و پیه می پوشاند و اشتهای خوراک می آورد. به تنهایی یک غذای کامل است و این طور نیست که بعد از خوردن شیر اشتها باز شود بلکه بر اثر مصرف شیر به تدریج در طول زمان اشتها بیشتر می شود. 🔷 🔶در روایت آمده است " پنیر غذای پیش از خود را هضم می کند و سبب اشتهای بعد از غذا می شود. منظور از پنیر ، است ، پنیر هضم کننده است و شکم را خالی می کند و سبب ضعف می شود. در روایات توصیه شده است به تنهایی و در صبح مصرف نشود بهتر این است که پنیر به همراه گردو مصرف شود . 🔷 ( ) 🔶 امام صادق (ع) فرمود " سبزی انبیاء است و در آن هشت خاصیت است : غذا را هضم می کند و عروق را باز می کند ، و دهان را خوشبو می سازد و اشتها را زیاد می نماید. 🔷 🔶 در روایت آمده است که برایم گفتند کسی که با حضرت موسی بن جعفر (ع) بر سر سفره حاضر شده بود که حضرت بر سر سفره ریحان طلبید و فرمود من دوست دارم که غذا را با آن شروع کنم ، که را می گشاید و را زیاد می کند و التهاب در چشم را برطرف می نماید و اگر غذا را با آن آغاز کنم برایم مهم نیست که چه غذایی بعد از آن بخورم ، که دیگر از هیچ بیماری و رنجی نمی ترسم. بادروج همان ریحان کوهی است که به تخم آن می گویند ـ حوک و بادروج یکی هستند. 🔷 🔶 در روایات زیادی آمده است که مسواک زدن سبب اشتهای به غذا می شود . در تلگرام و ایتا @tebeaemeh