eitaa logo
طبیبت آنلاین (طب اسلامی ۱۴)
894 دنبال‌کننده
882 عکس
71 ویدیو
28 فایل
جهت ویزیت یا ثبت سفارش لطفاً به آیدی زیر پیام دهید:👇 ادمین: 👤 @teb_eslami_14 گروه پرسش و پاسخ: https://eitaa.com/joinchat/972619795Cd4df4765f0 ⁦📱09355821032 کانال دستور مصرف داروها: 🆔 @tebeslami14_daroo سایت: https://tb-o.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثواب عجیب 🌸﷽🌸 مسعده گويد: امام صادق (عليه السّلام) فرمودند: سدير در ماه رمضان حضور پدرم (عليه السّلام) شرف‌ياب شد، پدرم فرمود: اى سدير! آيا مى‌دانى اين شب‌ها چه شب‌هايى هستند؟ گفت: آرى، فدايت شوم! شب‌هاى است، نظر شما چيست‌؟ فرمود: آيا مى‌توانى در هر شبى از اين شب‌ها ده بنده از فرزندان اسماعيل (عليه السّلام) را آزاد كنى‌؟ سدير گفت: پدر و مادرم به فدايت! من اين قدر توان ندارم. پدرم پيوسته از شمار آن بندگان مى‌كاست تا به يك بنده رسيد، سدير در هر نوبت مى‌گفت: توانايى آن را ندارم. فرمود: مى‌توانى در هر شب يك مرد مسلمان را افطارى بدهى‌؟ گفت: چرا، ده نفر مى‌توانم افطارى دهم. آن‌گاه پدرم (عليه السّلام) به او فرمود: منظور من همين بود اى سدير! زيرا افطارى دادن تو به برادر مسلمانت با آزاد كردن بنده‌اى از فرزندان اسماعيل (عليه السّلام) برابر است. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: دَخَلَ سَدِيرٌ عَلَى أَبِي ع فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ هَلْ تَدْرِي أَيُّ اللَّيَالِي هَذِهِ فَقَالَ نَعَمْ فِدَاكَ أَبِي هَذِهِ لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَا ذَاكَ فَقَالَ لَهُ-أَ تَقْدِرُ عَلَى أَنْ تُعْتِقَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ هَذِهِ اللَّيَالِي عَشْرَ رَقَبَاتٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَقَالَ لَهُ سَدِيرٌ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي لَا يَبْلُغُ مَالِي ذَاكَ فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ ذَلِكَ يَقُولُ لَا أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً فَقَالَ لَهُ بَلَى وَ عَشَرَةً فَقَالَ لَهُ أَبِي ع فَذَاكَ الَّذِي أَرَدْتُ يَا سَدِيرُ إِنَّ إِفْطَارَكَ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ يَعْدِلُ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ ع. 📚الكافي ج‏4، ص: 69    ❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️ «طب اسلامی ۱۴» ╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ ┏━━🍃💞🍂━━┓ @tebeslami14 ┗━━🍂💞🍃━━┛
✅تاثیر ویژه افطار با آب ولرم برای سلامتی بدن ✍امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم‌)، به هنگام روزه گشودن، با حلوا افطار می‌‏کرد. اگر حلوا نبود، با شکرینه‌ای دیگر یا چند دانه خرما، و اگر آن نیز نبود، با آبِ ولرم. و می‏‌فرمود: آب، معده و کَبِد را تمیز می‏‌کند، دهان را خوش‏بو می‏‌کند، دندان‌‏ها را محکم می‏‌سازد، چشم را قدرت می‏‌دهد و دیده را جلا می‏‌بخشد، گناهان را از انسان می‌شوید، رگ‌های برآشفته و تلخه تحریک شده را فرو می‏‌نشانَد، بلغم را از میان می‏‌بَرَد، حرارت را از معده برمی‌دارد، و سردرد را نیز از میان می‏‌بَرَد. 📚اصول کافی، ج ۴، ص ۱۵۳ ❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️ «طب اسلامی ۱۴» ╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ ┏━━🍃💞🍂━━┓ @tebeslami14 ┗━━🍂💞🍃━━┛
وظیفه زنی که در دوران بارداری خون می بیند چیست؟ ✅پاسخ: به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ الْحُبْلَى رُبَّمَا طَمِثَتْ قَالَ نَعَمْ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْوَلَدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ غِذَاؤُهُ الدَّمُ فَرُبَّمَا كَثُرَ فَفَضَلَ عَنْهُ فَإِذَا فَضَلَ دَفَعَته فَإِذَا دَفَعَته حَرُمَتْ عَلَيْهَا الصَّلَاةُ. 📚 الكافي ج۳ص۹۷ سليمان بن خالد گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : فدایت شوم! زن گاهی می شود! فرمود : بله! و بیان آن این است که غذای بچه در شکم مادرش خون می باشد، و گاهی خون زیاد می شود و از (نياز بچه) زیاد می آید، پس در صورتی که خون برای بچه زیاد باشد آن را بیرون می ریزد، پس هنگامی که آن را بیرون ریخت نماز بر او حرام می شود! ✅ با توجه به روایت فوق و غیره، امکان و احتمال جمع شدن بارداری و حیض به صورت همزمان وجود دارد، یعنی زنی ضمن باردار بودن دچار حیض نیز بشود. ✅ دیدن خون توسط زن باردار اقسام و حالات مختلفی دارد که لازم است از هم تفکیک شود تا وظیفه هر کدام از آنها معین گردد. 1_ مورد اول این است که یک یا دو ریزش تنها صورت گیرد و مداوم نباشد که در روایت زیر بیان شده است : 2⃣عَنْ حُمَيْدِ بْنِ الْمُثَنَّى قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ عَنِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّفْقَةَ وَ الدَّفْقَتَيْنِ مِنَ الدَّمِ فِي الْأَيَّامِ وَ فِي الشَّهْرِ وَ الشَّهْرَيْنِ فَقَالَ تِلْكَ الْهِرَاقَةُ لَيْسَ تُمْسِكُ هَذِهِ عَنِ الصَّلَاةِ. 📚 التهذيب ج۱ص۳۸۷ حمید بن مثنی گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که یک یا دو ریزش از خون در روزها و در یکماه و دو ماه می بیند سؤال کردم؛ امام فرمودند : این یک ریزش است و چنین کسی از نماز امساک نمی کند! 2_ مورد دوم زنی است که وقت حیض او معین و مشخص بوده است و در همان وقت خود که قبل از بارداری حیض می شده است خون می بیند که حکم او در مجموع روایات زیر معین شده است : 3⃣عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّمَ وَ هِيَ حَامِلٌ كَمَا كَانَتْ تَرَى قَبْلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ شَهْرٍ هَلْ تَتْرُكُ الصَّلَاةَ قَالَ تَتْرُكُ الصَّلَاةَ إِذَا دَامَ. 📚 الكافي ج۳ص۹۷ عبدالرحمن بن حجاج گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که در زمان بارداری که قبل از بارداری خون می دید، در هر ماه خون می بیند سؤال کردم که آیا نماز را ترک کند؟ فرمود : در صورتی که خون پیدا کند و باشد (و مانند حدیث 2⃣ یک یا دو ریزش تنها نباشد) نماز را ترک می کند! 4⃣عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ أُمَّ وَلَدِي تَرَى الدَّمَ وَ هِيَ حَامِلٌ كَيْفَ تَصْنَعُ بِالصَّلَاةِ قَالَ فَقَالَ لِي إِذَا رَأَتِ الْحَامِلُ الدَّمَ بَعْدَ مَا يَمْضِي عِشْرُونَ يَوْماً مِنَ الْوَقْتِ الَّذِي كَانَتْ تَرَى فِيهِ الدَّمَ مِنَ الشَّهْرِ الَّذِي كَانَتْ تَقْعُدُ فِيهِ فَإِنَّ ذَلِكَ لَيْسَ مِنَ الرَّحِمِ وَ لَا مِنَ الطَّمْثِ فَلْتَتَوَضَّأْ وَ تَحْتَشِي بِكُرْسُفٍ وَ تُصَلِّي وَ إِذَا رَأَتِ الْحَامِلُ الدَّمَ قَبْلَ الْوَقْتِ الَّذِي كَانَتْ تَرَى فِيهِ الدَّمَ بِقَلِيلٍ أَوْ فِي الْوَقْتِ مِنْ ذَلِكَ الشَّهْرِ فَإِنَّهُ مِنَ الْحَيْضَةِ فَلْتُمْسِكْ عَنِ الصَّلَاةِ عَدَدَ أَيَّامِهَا الَّتِي كَانَتْ تَقْعُدُ فِي حَيْضِهَا فَإِنِ انْقَطَعَ عَنْهَا الدَّمُ قَبْلَ ذَلِكَ فَلْتَغْتَسِلْ وَ لْتُصَلِّ الْحَدِيثَ. 📚 الكافي ج۳ص۹۵ حسین بن نعیم صحاف گوید : همانا اُمِ ولد من (یعنی کنیز صاحب بچه از صاحبش) در حالیکه باردار است خون می بیند، در مورد نماز چه کند؟ گوید : امام به من فرمود : در صورتی که زن باردار با توجه به آن موقعی از ماه که (قبل از بارداری) در آن (از نماز) باز می نشست، بعد از گذشت 20 روز از روزی که در آن خون می دید (و حیضش آغاز می شد)، خون ببیند، پس همانا این از رحم و از حیض نیست، پس باید وضو بگیرد و پنبه ای در خود قرار دهد و نماز بخواند. و در صورتی که زن باردار قبل از وقتی که در آن خون می دید یا در همان وقتی از ماه که (قبل از بارداری) خون می دید خون ببیند، این از حیض است، پس باید به تعداد روزهایی که در حیض می نشست از نماز دست بکشد و اگر قبل از آن خونش قطع شد باید غسل کند و نماز بخواند... ✅ ادامه مطلب در قسمت بعد می آید : 🆔@porseshvapasokhe
✅ ادامه مطلب قبل در مورد خون دیدن زن باردار : 5⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّمَ كَمَا كَانَتْ تَرَى أَيَّامَ حَيْضِهَا مُسْتَقِيماً فِي كُلِّ شَهْرٍ قَالَ تُمْسِكُ عَنِ الصَّلَاةِ كَمَا كَانَتْ تَصْنَعُ فِي حَيْضِهَا فَإِذَا طَهُرَتْ صَلَّتْ. 📚الكافي ج۳ص۹۷ محمد بن مسلم گوید : از یکی از دو امام باقر و امام صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد زن بارداری که همانطور که ایام حیض خود را به صورت مستقیم (با وقت مشخص) می دید خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : همانطور که در حیضش انجام می داد، از نماز دست نگه دارد، پس وقتی که پاک شد نماز می خواند! 6⃣عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ رَأَتِ الدَّمَ فِي الْحَبَلِ قَالَ تَقْعُدُ أَيَّامَهَا الَّتِي كَانَتْ تَحِيضُ فَإِذَا زَادَ الدَّمُ عَلَى الْأَيَّامِ الَّتِي كَانَتْ تَقْعُدُ اسْتَظْهَرَتْ بِثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ثُمَّ هِيَ مُسْتَحَاضَةٌ. 📚 التهذيب ج۱ص۳۸۶ سماعه گوید : از امام (صادق) صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که در بارداری خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : به تعداد روزهایی که حیض می شد (از نماز) می نشیند، پس در صورتی که خون از تعداد روزهایی که (قبلا) حیض می شد زیادتر شد، تا سه روز احتیاط می کند و سپس مستحاضه می باشد (به احکام عمل می کند)! ✅ با توجه به چند روایت فوق، زنی که وقت حیض او معین بوده است، اگر در حال بارداری اندکی قبل از وقت خود یا در همان وقت خود خون ببیند حکم حائض را دارد و اگر خون از تعداد روزهایی که داشت زیادتر شد تا سه روز احتیاط می کند و بعد از آن حکم مستحاضه را دارد. اما اگر خون دیدن او در بارداری، 20 روز بعد از وقتی از ماه باشد که در آن حیض می شد، این خون از حیض و رحم نیست و باید در خودش پنبه قرار دهد و نماز بخواند و مشخص است که این چند روایت برای کسی است که وقت معین داشته است و اکنون بر حسب آن وظیفه خود را تشخیص می دهد. 3_ در حالت سوم اگر زن وقت معین نداشته است و در دوران بارداری خون یا زردی ببیند به روایات زیر عمل می کند : 7⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحُبْلَى قَدِ اسْتَبَانَ حَبَلُهَا تَرَى مَا تَرَى الْحَائِضُ مِنَ الدَّمِ قَالَ تِلْكَ الْهِرَاقَةُ مِنَ الدَّمِ إِنْ كَانَ دَماً أَحْمَرَ كَثِيراً فَلَا تُصَلِّي وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا أَصْفَرَ فَلَيْسَ عَلَيْهَا إِلَّا الْوُضُوءُ. 📚 الكافي ج۳ص۹۶ محمد بن مسلم گوید : از یکی از دو امام باقر يا صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد زن بارداری که بارداری او روشن شده است و می بیند مانند آنچه زن حائض از خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : این ریزش خون است، اگر خون قرمز زیاد بود نماز نخواند و اگر اندک زرد بود، جز چیزی بر عهده او نيست! 8⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْمَرْأَةِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّمَ الْيَوْمَ وَ الْيَوْمَيْنِ قَالَ إِنْ كَانَ دَماً عَبِيطاً فَلَا تُصَلِّي ذَيْنِكَ الْيَوْمَيْنِ وَ إِنْ كَانَ صُفْرَةً فَلْتَغْتَسِلْ عِنْدَ كُلِّ صَلَاتَيْنِ. 📚 التهذيب ج۱ص۳۸۷ اسحاق بن عمار گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که یک روز و دو روز خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : اگر خون تازه است آن دو روز را نماز نخواند و اگر (خونِ) زرد است، برای هر دو نمازی غسل نماید! 9⃣عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحُبْلَى قَدِ اسْتَبَانَ ذَلِكَ مِنْهَا تَرَى كَمَا تَرَى الْحَائِضُ مِنَ الدَّمِ- قَالَ تِلْكَ الْهِرَاقَةُ إِنْ كَانَ دَماً كَثِيراً فَلَا تُصَلِّينَ وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا فَلْتَغْتَسِلْ عِنْدَ كُلِّ صَلَاتَيْنِ. 📚 التهذيب ج۱ص۳۸۷ ابي المغراء گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که بارداری او روشن‌ شده است و می بیند مانند آنچه حائض از خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : آن ریزش خون است، اگر خون زیاد است نماز نخواند و اگر اندک است، نزد هر دو نمازی کند! ✅ با توجه به چند روایت فوق، زن بارداری که وقت معین نداشته است، اگر در حال بارداری خون تازه‌ی قرمزِ زیاد که از نشانه های خون حیض است ببیند نماز را ترک می کند و اگر (یعنی غیر تازه و با خصوصیات خون استحاضه) باشد، طبق روایت 9⃣، برای نماز شب و نماز صبح یک غسل و برای نماز ظهر و عصر یک غسل و برای نماز مغرب و عشاء نیز یک غسل انجام می دهد تا اینکه این خون از او قطع شود و اگر فقط در حد زردی بود، طبق روایت 7⃣، فقط همان وضو بر عهده او می باشد. اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ https://t.me/joinchat/AAAAAEF6VEKzhNqIF_DC6Q
اگر زنی در بین روز ماه رمضان حائض شود، آیا می تواند همان موقع افطار کند یا باید تا غروب صبر کند؟ ✅پاسخ: 1⃣عِيصِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قال: سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ طَمِثَتْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ قَالَ تُفْطِرُ حِينَ تَطْمَثُ 📚تهذيب ج۱ص ۳۹۳ عیص بن قاسم گوید :از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که در ماه رمضان قبل از اینکه خورشید غروب کند حیض می شود سؤال کردم؛ امام فرمودند : همان موقعی که حیض شد می کند! 2⃣مُحَمَّدِ بْن مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر فِي الْمَرْأَةِ تَطْهُرُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ فِي رَمَضَانَ أَ تُفْطِرُ أَوْ تَصُومُ قَالَ تُفْطِرُ وَ فِي الْمَرْأَةِ تَرَى الدَّمَ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ أَتُفْطِرُ أَمْ تَصُومُ قَالَ تُفْطِرُ إِنَّمَا فِطْرُهَا مِنَ الدَّم 📚تهذيب ج۱ص۱۵۳ امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که در ابتدای روز ماه رمضان از حیض پاک می شود سؤال شد که آیا روزه می گیرد یا افطار می کند؟ فرمود : افطار می کند و در مورد زنی که در ابتدای روز ماه رمضان حیض می شود سؤال شد که آیا افطار می کند یا روزه می گیرد؟ فرمود : إفطار می کند! 3⃣ حلبی گوید :از امام صادق صلوات اللَّهِ علیه در مورد زنی که در حال روزه صبح می کند، پس وقتی روز بالا می آید یا می شود حیض می شود سؤال کردم که آیا افطار کند؟ فرمود : بله، حتی اگر وقت مغرب هم باشد افطار کند! گوید : و سوال کردم از زنی که در ابتدای روز ماه رمضان از حیض پاک‌ می شود و غسل می کند و چیزی نخورده است سؤال کردم که در آن روز چه کند؟ فرمود : افطار می کند، همانا موجب‌ افطار او خون حیض بوده است! 📚كافي ج۴ص۱۳۵ 4⃣عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ في حديث قَالَ فأما صوم التأديب فإنه يؤخذ الصبي إذا راهق بالصوم تأديبا و ليس بفرض و كذلك من أفطر لعلة من أول النهار ثم قوي بقية يومه أمر بالإمساك عن الطعام بقية يومه تأديبا و ليس بفرض و كذلك المسافر إذا أكل من أول النهار ثم قدم أهله أمر بالإمساك بقية يومه و ليس بفرض و كذلك الحائض إذا طهرت أمسكت بقية يومها 📚تهذيب ج ۴ص۲۹۵ امام سجاد صلوات اللَّهِ علیه در حدیثی فرمود : اما این است که کودک وقتی به سن بلوغ نزدیک می شود برای تأدیب به روزه گرفته می شود و فریضه نیست! و همچنین کسی که در اول روز به علتی افطار کرده است و سپس در باقیمانده روز قُوَّت پیدا می کند، به دست نگه داشتن از خوردن در باقیمانده روز از روی تأدیب أمر شده است و فریضه نیست و نیز مسافر وقتی که در اول روز خورده است و سپس به اهل خود می رسد، أمر به دست نگه داشتن در باقیمانده روز شده است ولی فریضه نیست و همچنین زن وقتی که (در بین روز) از حیض پاک می شود، باقیمانده روز را امساک می کند! 5⃣مُحَمَّد بن مسلم قال: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنِ الْمَرْأَةِ تَرَى الدَّمَ غُدْوَةً أَوِ ارْتِفَاعَ النَّهَارِ أَوْ عِنْدَ الزَّوَالِ قَالَ تُفْطِرُ وَ إِذَا كَانَ ذَلِكَ بَعْدَ الْعَصْرِ أَوْ بَعْدَ الزَّوَالِ فَلْتَمْضِ عَلَى صَوْمِهَا وَ لْتَقْضِ ذَلِكَ الْيَوْم 📚تهذيب ج۱ص۳۹۳ محمد بن مسلم گوید : از امام باقر صلوات اللَّهِ علیه در مورد زنی که (در ماه رمضان) در ابتدای روز یا هنگام بالا آمدن روز یا هنگام زوال حیض می شود سؤال کردم؛ فرمود : افطار می کند و اگر بعد از عصر یا بعد از زوال باشد، به روزه اش ادامه دهد ولی آن روز را قضا نماید! 6⃣أَبي بصير قال: سَأَلْتُ أَبا عبدالله عن امْرَأَةٍ رَأَتِ الطُّهْر أَوَّلَ النَّهار قال تُصَلِّي و تُتِمُّ یَومَهَا و تَقْضِي 📚تهذيب ج۴ص۲۵۳ ابوبصیر گوید: از امام صادق صلوات اللَّهِ علیه در مورد زنی که در ابتدای روز (ماه رمضان) از حیض پاک می شود سؤال کردم؛ فرمود : نماز می خواند و آن روز را (به حالت روزه) تمام می کند و آن را قضا می کند! ✅ نکات روایات فوق : 1⃣ روزه بر زن حائض نیست هر چند حیض او در بخشی از روز باشد. 2⃣ اگر زنی در روز ماه رمضان حیض شود، هر زمانی که حیض شد روزه او افطار است و می تواند بخورد و بیاشامد ولی طبق روایت 5⃣، اگر حیض او بعد از زوال اتفاق افتاد، به آن روزه ادامه می دهد و بعداً قضا می کند و البته این کار بر او واجب نیست و رخصت افطار دارد. 3⃣ اگر زن حائض در ماه رمضان در بین روز از حیض خود پاک شود، هر چند اجازه خوردن و آشامیدن و سائر مفطرات روزه را در آن روز دارد، ولی به عنوان تأدیب توصیه شده است که مابقی آن روز را امساک نماید و البته این کار فریضه نیست. 4⃣ روزی که از ماه رمضان زن در آن حیض می شود یا در بین آن از حیض پاک می شود، باید به همراه سائر ایام حیض، روزه اش را کند، هر چند به عنوان تأدیب مابقی روز خود را امساک کرده باشد. https://t.me/joinchat/AAAAAEF6VEKzhNqIF_DC6Q
حکم کسی که در شب ماه رمضان جنب می شود و با حال جنابت وارد صبح می شود چیست؟ ✅پاسخ: 1⃣إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ بَعْضِ مَوَالِيهِ قَالَ.... وَ إِنْ أَجْنَبَ لَيْلًا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يَنَامَ سَاعَةً حَتَّى يَغْتَسِلَ فَمَنْ أَجْنَبَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَنَامَ حَتَّى يُصْبِحَ فَعَلَيْهِ عِتْقُ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً وَ قَضَاءُ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ يُتِمُّ صِيَامَهُ وَ لَنْ يُدْرِكَهُ أَبَداً 📚تهذيب ج4 ص212 ابراهیم از یکی از ائمه معصومین روایت نموده است که فرمود :... و اگر در شب ماه رمضان جنب شود، پس حق ندارد بخوابد (مگر) زمان مشخصی تا اینکه (قبل از طلوع فجر) غسل نماید، پس کسی که در ماه رمضان جنب شود، پس تا ورود در صبح (عمداً) بخوابد، آزاد کردن یک برده یا اطعام 60 مسکین و قضای آن روز بر عهده اوست و روزه آن روز را نیز کامل می کند و هرگز آن را درک نمی کند! 2⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه فِي رَجُلٍ أَجْنَبَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِاللَّيْلِ ثُمَّ تَرَكَ الْغُسْلَ مُتَعَمِّداً حَتَّى أَصْبَحَ قَالَ يُعْتِقُ رَقَبَةً أَوْ يَصُومُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ أَوْ يُطْعِمُ سِتِّينَ مِسْكِيناً قَالَ وَ قَالَ إِنَّهُ حَقِيقٌ أَنْ لَا أَرَاهُ يُدْرِكُهُ أَبَداً 📚تهذيب ج۴ص۲۱۲ امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که در شب ماه رمضان جنب می شود و غسل را ترک می کند تا اینکه وارد صبح می شود فرمود : برده ای آزاد می کند دو ماه پی در پی روز می گیرد 60 مسکین را إطعام می کند! و فرمود : سزاوار است که نبینم او را که ابدا آن را دیگر درک کند! 3⃣عن سليمان بن جعفرالمروزي عن الفقيه قال: إذا أجنب الرجل في شهر رمضان بليل و لا يغتسل حتى يصبح فعليه صوم شهرين متتابعين مع صوم ذلك اليوم و لا يدرك فضل يومه 📚تهذيب ج۴ص۲۱۲ امام عسکری علیه السلام فرمود : در صورتی که شخص در ماه رمضان در شب جنب شود و (عمدا) غسل نکند تا اینکه صبح شود، پس دو ماه روزه پی در پی به همراه قضای آن یک روز بر عهده اوست و با این وجود باز هم فضیلت آن روز را درک نخواهد کرد! 4⃣إسماعيل بنِ عيسى قال: سَأَلْتُ الرِّضَا... و رَجُلٌ أَصَابَتْهُ جَنَابَةٌ فَبَقِيَ نَائِماً حَتَّى يُصْبِحَ أَيُّ شَيْءٍ يَجِبُ عَلَيْهِ قَالَ لَا شَيْءَ عَلَيْهِ يَغْتَسِلُ 📚تهذيب ج۴ص۲۱۰ اسماعیل گوید : به امام رضا علیه السلام گفتم : شخصی که (در ماه رمضان) جنب می شود و خواب می ماند تا اینکه صبح می شود، چه چیزی بر او واجب است؟ فرمود : چیزی بر او نیست، غسل می کند! 5⃣امام صادق علیه السلام در مورد کسی که در ماه رمضان در اول شب جنب می شود، پس می خوابد تا اینکه صبح می شود فرمود : چیزی بر او نیست، زیرا جنابت او در وقت حلال بوده است! 📚 الفقيه ج۲ص۱۱۹ 6⃣عن ابن رئاب قال: سُئِلَ أَبو عبدالله و أَنَا حَاضِرٌ عن الرَّجُل يُجْنِبُ بِاللَّيْلِ في شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَنَامُ و لَا يَغْتَسِلُ حَتَّى يُصْبِحَ قَالَ لَا بَأْسَ يَغْتَسِلُ وَ يُصَلِّي وَ يَصُومُ 📚قرب الإسناد ص۷۶ ابن رئاب گوید : در حضور من از امام صادق علیه السلام در مورد ‌شخصی که در ماه رمضان در شب جنب می شود، پس می خوابد و غسل نمی کند تا اینکه صبح می شود سؤال شد؛ امام فرمود : اشکالی ندارد، غسل می کند و نماز می خواند و روزه می گیرد! 7⃣معاوية بن عمار گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : شخصی در ماه رمضان در اول شب جنب می شود، سپس به خواب می رود تا اینکه صبح می شود! امام فرمودند : چیزی بر او نیست! گفتم : او بیدار می شود ولی دوباره می خوابد تا اینکه صبح می شود! فرمود : آن روز را باید برای عقوبت قضا نماید! 📚تهذيب ج4ص212 ✅طبق روایات فراوانی مثل روایت 1⃣، اگر کسی در شب ماه رمضان جنب گردد، موظف است که تا قبل از طلوع فجر غسل نماید و اگر بخوابد، باید محدودیت خواب برای خود قائل شود و قبل از طلوع فجر برخاسته و غسل نماید. ✅ اما اگر با حال جنابت وارد صبح شود، سه حالت با سه وظیفه متفاوت برای او متصور است : 1_ کسی عمداً تا طلوع فجر غسل نکند یا بدون قصد بیدار شدن قبل از طلوع فجر تا صبح عمداً بخوابد، که طبق روایت 1⃣ و 2⃣ و 3⃣، آن روز را روزه می گیرد و قضایش را نیز باید بگیرد و نیز یکی از کفاره های سه گانه را نیز باید بدهد. 2_ کسی که با حال جنابت می خوابد ولی بدون قصد، خواب می ماند تا اینکه صبح می شود که طبق روایت 4⃣ و 5⃣ و6⃣، غسل می کند و نماز می خواند و روزه اش را می گیرد و چیزی برعهده او نیست. 3_ کسی که با جنابت می خوابد ولی قبل از طلوع فجر بیدار می شود ولی مجددا می خوابد و تا طلوع فجر خواب می ماند که طبق روایت 7⃣، روزه اش را می گیرد و به عقوبت خواب رفتن مجدد بدون انجام غسل، یک روز قضا می کند! https://t.me/joinchat/AAAAAEF6VEKzhNqIF_DC6Q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘علت اینکه نظم برنامه قاعدگی برخی از خانم‌ها به هم می‌ریزد چند عامل می‌تواند باشد که عبارتند از: ✅ ۱- سردی طبع ؛ وقتی طبع فردی شود، آنهم با مصرف سردیجات، یک یک دستگاه‌ها و ارگان‌های بدن دچار کم‌کاری و اختلال در عملکرد می‌شوند. نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر خانمی طبعش سرد شود، عملکرد تخمدان‌ها و محیط با اختلال روبرو شده و این مسئله رقم می‌خورد. ☘(مصرف داروی سنبل الطیب سفارش میشود.) ✅ ۲- تنبلی تخمدان؛ قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک در رحم زن با اسپرم تلاقی نکرده و حاملگی را رقم نزند؛ به دیگر عبارت تخمدان‌های زن، در هر ماه، در سیکلی منظم تولید تخمک کرده و آنها را راهی محیط رحم می‌نماید. در صورتی که تخمک با اسپرم ترکیب و حاملگی صورت گرفت، قاعدگی قطع می‌شود. ☘( در تنبلی تخمدان سفارش می شود.) ✅ ۳- غلظت خون؛ به دلیل اینکه در امر قاعدگی بایستی خون به مقدار طبیعی رقیق باشد و بیش از حد غلیظ نباشد تا بتواند به سهولت دفع شود، در صورتی که خانمی دارای باشد، به آسانی دفع خون انجام نشده و به صورت لکه بینی و در ایامی محدود عادت ماهیانه پایان می‌یابد، که این مسئله امری خطرناک بوده، به این نحو که با عدم خروج خون‌های کثیفی که قرار است از بدن خارج شود، دیواره رحم انباشته از کثافات شده و به مرور (میوم) یا و کیست را در پی خواهد داشت ✅ ۴- کم خونی؛ در برخی از اوقات کم خونی عامل این مسئله است. خانمی که از مقدار خون نرمالی در بدن برخوردار نیست و دچار کم خونی می‌باشد، برای دفع خون، خون کافی در بدن موجود نبوده و از مسئله تأخیر در امر قاعدگی، یا عدم خروج خون به مقدار کافی رنج خواهد برد. ☘(دراین موارد مصرف موارد خونساز مثل داروی کراث،تره،قرص خون و سه شیره و...سفارش می شود.) 👈🏼عدم قاعدگی دیگری نیز می‌تواند داشته باشد که در این مقال نمی گنجد. ❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️ «طب اسلامی ۱۴» ╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ ┏━━🍃💞🍂━━┓ @tebeslami14 ┗━━🍂💞🍃━━┛
چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ : یکی از داروهایی است که در زمره ها می باشد و کردن یا حُقْنَه () یا یا به داخل کردن دارو و غیره به جوف از طریق مقعد گفته می شود و همواره دو نوع جامد و مایع بوده است و اگر چه در گذشته بیشتر برای درمان استفاده می شده است ولی امروزه گاهی برای مداوا استفاده می شود و گاهی برای اهداف دیگر ✅در این مورد به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ هَلْ يَصْلُحُ لَهُمَا أَنْ يَسْتَدْخِلَا الدَّوَاءَ وَ هُمَا صَائِمَانِ قَالَ لَا بَأْسَ. 📚الكافي ج۴- ص۱۱۰ علي بن جعفر گوید :از موسی بن جعفر علیه السلام در مورد مرد و زن سؤال کردم که آیا صلاحیت دارد که در حال به خود داخل نمایند(آن را کنند) ؟ امام فرمودند : اشکالی ندارد. 2⃣عَنِ الْحُسَيْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنِ الرَّجُلِ يَحْتَقِنُ تَكُونُ بِهِ الْعِلَّةُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- فَقَالَ الصَّائِمُ لَا يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَحْتَقِنَ. 📚 التهذيب ج۴- ص۲۰۴ 📚 الاستبصار ج۲- ص۸۳ بزنطی از امام ابوالحسن علیه السلام در مورد شخصی که یک دارد و در می‌کند(دارو از طریق مقعد وارد کند) ، سؤال کرد؛ امام فرمودند : برای شخص روزه دار جایز نیست که (اماله) کند (دارو در مقعد داخل کند) 3⃣أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ مَا تَقُولُ فِي التَّلَطُّفِ بِالْأَشْيَافِ يَسْتَدْخِلُهُ الْإِنْسَانُ وَ هُوَ صَائِمٌ فَكَتَبَ لَا بَأْسَ بِالْجَامِدِ 📚التهذيب ج۴- ص۲۰۴ 📚 الاستبصار ج۲- ص ۸۳ حسن گوید :به امام ابوالحسن علیه السلام نامه نوشتم : در مورد وارد نمودن در حال چه می فرمائید؟ امام در جواب نوشتند: اشکالی ندارد. ✅با توجه به چند روایت فوق و حاکم کردن روایت مفسر بر مجمل، مشاهده می شود که در روایت 2⃣ به طور کلی از تنقیه و شیاف کردن در حال روزه نهی شده است ولی در روایت 1⃣ شیاف داروئی، که جهت مداوا استفاده می شود رخصت داده شده است و نیز در روایت 3⃣ قید جامد بودن برای بی اشکال بودن آن برای روزه دار اضافه می شود و در مورد سؤال، دیکلوفناک که یک داروی جامد می باشد و برای درمان تب و درد استعمال می شود ، مشکلی براي روزه ایجاد نمی کند. ✅پس با توجه به سه روایت فوق، تنها و آن هم به عنوان رخصت داده شده است و بر حسب روایت 2⃣ که در آن به طور مطلق از شیاف برای روزه دار نهی شده است، از شیاف های غیر جامد و شیاف های برای غیر مداوا، در هنگام روزه باید پرهیز شود چرا که امام در اصلی کلی، می فرماید :برای روزه دار جائز نیست که تنقیه کند و از دو روایت دیگر فقط رخصت شیاف جامد و آن هم جهت مداوا استفاده می شود. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ 🆔@porseshvapasokhe
حتما سحری بخورید 🛑 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «اَلسَّحُورُ بَرَكَةٌ» وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «لاَ تَدَعْ أُمَّتِيَ اَلسَّحُورَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَةِ تَمْرٍ 🔰رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: «سحرى بركت است، و فرمود: امّت من سحرى را وانمى‌گذارد، اگر چه با خرماى خشكيدۀ پوسيده‌اى باشد 📚: الفقیه ج۲ص۱۳۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثواب 🌸﷽🌸 امام صادق(علیه السلام) گفت: اجر و پاداش كسى كه افطاری مى‏دهد مانند اجر و پاداش روزه‏گيران است. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ. 📚الكافي ج‏4، ص 68    ❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️ «طب اسلامی ۱۴» ╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ ┏━━🍃💞🍂━━┓ @tebeslami14 ┗━━🍂💞🍃━━┛
6️⃣مرد باشید و تا نیم ساعت، چیزی میل نکنید 🔸پس حتما ابتدا آب ولرم با هفت عدد خرما یا دو قاشق عسل، افطار را آغاز کنید و تا نیم ساعت، چیزی میل نفرمائید تا بدن به پاکسازی معده توسط روزه، اقدام نماید و فضولات و مواد زائد تجمع یافته در معده را به خارج از بدن هدایت کند. 🔹و در مدت نیم ساعت، نماز مغرب و عشاء را بخوانید. سپس می‏توانید پنیر و سبزی، سوپ، آش، فرنی و ... میل نمائید. 🔸بنابراین، مثل مرد😊 بایستید و نمازتان را بخوانید. شما که شونصد ساعت، گرسنه بودید، نیم ساعت دیگر هم صبر کنید تا خاصیت دارویی روزه با «افطار صحیح»، تکمیل شود. ❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️ «طب اسلامی ۱۴» ╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ ┏━━🍃💞🍂━━┓ @tebeslami14 ┗━━🍂💞🍃━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸﷽🌸 امام باقر (علیه السلام): « ما پسرانمان را از 5 سالگی امر به نماز می کنیم و شما از هفت سالگی امر کنید و برای روزه از 7 سالگی امر می کنیم به اندازه‌ای که در روز طاقت دارند هرچند نصف روز یا بیشتر و یا کمتر باشد و وقتی تشنگی گرسنگی بر ایشان غالب شد افطار می کنند تا به روزه عادت کند و توانایی بیابند و شما پسر بچه ها را از 9 سالگی به روزه امر کنید هر مقدار از روز را که می‌توانند روزه بگیرند و وقتی تشنگی بر ایشان غلبه کرد افطار کند. 📚 کافی، ج2، ص409    ❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️ «طب اسلامی ۱۴» ╲\╭┓ ╭‌🌺🍂🍃 ┗╯\╲ ┏━━🍃💞🍂━━┓ @tebeslami14 ┗━━🍂💞🍃━━┛
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔 با عرض سلام و وقت بخیر 🚚 فردا ارسال داریم 📦 📣 دوستانی که سفارش دارند و یا پیامک هزینه داروها براشون ارسال شده هرچه زودتر سفارش خودشون رو نهایی کنند تا با ارسالی‌های فردا براشون ارسال بشه با تشکر🌺 🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚚📦 ارسالی‌های ۱۴۰۳/۱/۵ بندرانزلی قم بهبهان اهواز مانه و سملقان ، خراسان شمالی دوستان عزیزی که دارو سفارش داده بودید، می‌تونید با کد رهگیری در یکی از لینک‌های زیر مرسوله‌تون رو پیگیری کنید روی یکی از لینک‌های زیر بزنید و شماره مرسوله مخصوص خودتون رو وارد نمایید👇 سایت پست: https://tracking.post.ir نرم‌افزار بله: http://ble.ir/post_bot
درباره برگ چغندر چه میدانید ؟ ✅درباره چه میدانید ؟ 💟در روایات توصیه های فراوانی به خوردن برگ چغندر (سلق) شده است . 💟نقل است از یکی از اصحاب امام رضا که ایشان فرمودند:برگ چغندر بخور ،برگ چغندر بر کناره بهشت میروید و در آن شفا از بیماریهاست و... 💟فوائد این سبزی ارزشمند بر اساس روایات: ✅ تقویت استخوان و رویش گوشت درمان غلظت خون (یکی از نشانه های آن خواب رفتن پاهاست) ✅صاف کننده خون(درمان جوش صورت) ✅ آرام کردن خواب بیمار(در غذای بیمار بکار رود) ✅ازدیاد عقل و تقویت اعصاب ✅خاموش کردن گرمی خون پختن برگ چغندر با گوشت گاو درمان پیسی است. جایگزین مناسب برای سبزیجات مضری مثل گشنیز و اسفناج است (در آینده علت مضر بودنشان ذکر خواهد شد) در مقابل فواید زیاد برگ چغندر ،ریشه چغندر است از آن بسیار نهی شده است چرا که سودا زاست و متاسفانه امروزه از آن در تهیه قند و شکر استفاده میشود.