🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
🔴 شیر شتر
✍ روایات متعددی میفرماید که شیر شتر درمان است. ولی خوردن شیر شتر شایع نیست و فقط کسانی که شتر دارند، از آن استفاده میکنند.
خواص شیر شتر:
🐪 درمان هر بیماری و معلولیت
🐪 پاکسازی کننده بدن
🐪 خارج کننده چرک
🐪 شستشو دهنده بدن
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
أَلْبَانُ اللِّقَاحِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِ دَاء وَ عَاهَةٍ فِي الْجَسَدِ وَ هُوَ يُنَقِّي الْبَدَنَ وَ يُخْرِجُ دَرَنَهُ وَ يَغْسِلُهُ غَسْلا.
شیر شتران ماده، درمان هر بیماری و هر معلولیتی در بدن است و بدن را پاکسازی میکند و چرک را خارج میکند و بدن را میشوید، چه شستنی.
📚 طب الأئمه، ج 1، ص 102
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
✅تدابیر طب اسلامی در ماه مبارک رمضان
1-کسانی که با گرفتن روزه دچار معده درد می شوند وقت کافی برای میل سحری در نظر بگیرند تا غذا را به طور کامل بجوند و وقت بیشتری برای جویدن غذا بگذارند... هرچه جویدن بهتر باشد معده سالم تر می ماند و نیز میتوانند موقع افطار یک لیوان جوشانده ی نعناع با نبات نیشکری یا عسل میل کنند .
2-در روایات آمده است بلافاصله خوابیدن بعد از غذا سنگ دلی می آورد بنابراین بعد از میل کردن سحری نخوابید وحتی المقدور بین الطلوعین بیدار باشید.
3-دیابتی ها اصولا مشکلی برای روزه داری ندارند و کسانی که مشکل کلیوی دارند، ایام باقی مانده را روزی دو قاشق غذاخوری ترکیب زنیان و گردو بخورند.
4-سعی کنید حتما در وعده سحری از مواد مقوی و مغذی استفاده کنید. در روایات آمده است که سحری پیامبر سویق و خرما بود...
5-اگر در وعده افطار ماهی میل می کنید حتما ترجیحا خرما یا عسل بر روی آن بخورید.
6-اگر می خواهید دهانتان کمتر طی روزه داری بو بگیرد مسواک پلاستیکی و خمیر دندان نزنید و موقع سحر دهان خود را بعد از خلال با چوب زیتون و بید و اراک مسواک کنید و یا با اب و نمک بشویید و حتما ترکیب نمک و آویشن میل کنید.
7-در وعده افطار سعی کنید افطار را با خرما و یک استکان آب و گلاب ولرم باز کنید یا هر چیز شیرین دیگری باشد.
8-وعده سحری مستحب است و نقش زیادی در سلامت جسم و روح دارد و در روایات آمده است که حتما در ماه رمضان سحری میل کنید اگر چه به نوشیدن آبی باشد.
9-نان و پنیر و سبزی میتواند افطار باشد و خوب است افطار را با سوپ یا فرنی گرم یا حلوای آرد گندم کامل و شیره و شکر سرخ بخورید .
10-سعی کنید از زولبیا و بامیه ، باقلوا و قطاب که از شیرینی نیشکر درست شده اند استفاده کنید، مصرف زیاد شکر سالم نیشکر در ماه رمضان بسیار ضروری است و بهترین کمک کبد است.
11-افراد روزه داری که کلیه شان سنگ دارد یا زمینه سنگ سازی دارد باید موقع سحر یک استکان آب سداب یا ترب با جامع رضوی بخورند.
12-مصرف ماست طبیعی در وعده ی سحری و افطار حتما با مصرف زنیان باشد.
13-سعی کنید همیشه و حداقل در این ماه از روغن کنجد و زیتون و شحم استفاده کنید.
14-نان سبوسدار و بدون مکمل شیمیایی مهمترین عامل حفظ سلامتی است در این ایام سعی کنید نان را اصلاح کنید و هفته ای چند وعده را نان جو میل کنید.
15-آب را بجوشانید تا کلر شیمیایی آن کم شود.
16-بهیچ وجه از نمک صنعتی و تصفیه شده استفاده نکنید و همواره نمک طبیعی استفاده کنید.
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
🔴 کم خوری، از رموز زیبایی
✍زیاد خوردن، صورت را سِمِج و سیاه و نازیبا و ناصاف میکند. در روایتی آمده است که صورت را کهنه و پیر نشان میدهد.
در روایت پیامبر صلوات الله علیه و آله آمده است: برادرم عیسی علیه السلام از شهری عبور می کرد و در آن مرد و زنی سر هم جیغ میزدند و دعوا میکردند. حضرت عیسی علیه السلام فرمود: مشکل شما چیست؟ عرض کرد: ای پیامبر خدا! این زن من است و اخلاق خوب دارد، ولی دوست دارم از او جدا بشوم. فرمود: مشکل او چیست؟ عرض کرد: سنی ندارد، ولی صورت کهنه دارد. فرمود: ای زن دوست داری طراوت صورتت برگردد؟ عرض کرد: بله. به او فرمود:**وقتی غذا خوردی، سیر نشوی؛ زیرا وقتی غذا زیاد بشود و روی سینه سنگینی کند و از حد و اندازه بیشتر شود، آب صورت از بین میرود** و آن زن آن کار را کرد و صورتش با طراوت و شاداب شد.
📚 علل الشرائع، ج 2، ص 497
🔰 این روایت به ما یاد میدهد " ماء الوجه " به معنای طراوت و شادابی صورت است و این شادابی با کم خوری محقق میشود؛ یعنی اگر انسان پرخوری کند، صورتش کهنه میشود.
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
✅روزه، یکی از بهترین دستورات اسلام جهت پاکسازی بدن
✍امام صادق علیه السلام فرمودند:برای هر چیزی پاک کنندهای است و پاک کننده بدن ها، روزه است.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۸
روزه علاوه بر فواید معنوی و مادی زیادی که دارد، یکی از فواید آن پاکسازی بدن می باشد؛ در واقع روزه دار با نخوردن و ننوشیدن، حرارت بدن را افزایش داده و موجب خشکاندن رطوبت ها و بلغم غالب بدن می شود و سپس صفرا و سودای تجمع یافته را با افطار با شیرینی سالم یا با آب فاتر شسته و دفع می کند و کلا بدن روزه دار پاکسازی و تصفیه می گردد.
فواید روزه بسیار زیاد است که بر هیچ یک از دانشمندان دنیا و پزشکان جهان پوشیده نیست.
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
❤️🔥#زناشویی_اسلامی❤️🔥
امام رضا علیه السلام:
همان گونه که در امور جنسی زیاده روی نارواست، کم گذاردن و سستی کردن نیز ناشایست است، روا نیست مرد بیش از ۴ ماه، آمیزش جنسی با همسر جوان خود را ترک کند، حتی اگر مصیبت دیده باشد.
📚 وسائل الشیعه ، ص 188
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
🎐
درباره #آمیزش و آداب آن:
پس چون آن كار را كردی، راست مَایست و كامل هم منشین؛ بلكه بر پهلوی راست لَم بده و سپس، زمانی پس از آن كه كار خویش به پایان بردهای، برای پیشاب كردن برخیز. در این صورت، به اذن خداوند عز و جل از سنگ [مثانه] در امان خواهی بود
في ذِكرِ الجِماعِ وآدابِهِ: فَإِذا فَعَلتَ ذلِكَ فَلا تَقُم قائِما، ولا تَجلِس جالِسا، ولكِن تَميلُ عَلى يَمينِكَ، ثُمَّ انهَض لِلبَولِ إذا فَرَغتَ مِن ساعَتِكَ شَيئاً؛ فَإِنَّك تَأمَنُ الحَصاةَ بِإِذنِ اللّهِ تَعالى.
📚بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 327 نقلاً عن طبّ الإمام الرضا علیه السلام، وقد سقطت من الطبعة التی بأیدینا دانش نامه احادیث پزشكی: 1 / 626
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
#زناشویی_اسلامی
🔶🔸 بپرهیزید از همبستری در شبی که فردایش قصد سفر دارید ...
🔻 وَ عَنِ الْبَاقِرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ صلوات الله علیه أَنَّهُ قَالَ : قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ صلوات الله علیه لِأَصْحَابِهِ اجْتَنِبُوا الْغِشْيَانَ فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي تُرِيدُونَ فِيهَا السَّفَرَ فَإِنَّ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ ثُمَّ رُزِقَ وَلَداً كَانَ أحولا [أَحْوَلَ].
✔️ حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : بپرهیزید از همبستری در شبی که فردایش قصد سفر دارید ، هرکس این کار انجام دهد، و صاحب فرزند شود ، آن فرزند سرگردان و بی ثبات خواهد بود.
📚طب الأئمة عليهم السلام 132
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
چرا در طب سنتی آویشن و نمک دریا، ترکیب طلایی هستند؟🔍
سه واحد آویشن و یک واحد نمک دریا را به اندازه یک قاشق مرباخوری مخلوط کنید و برای جلوگیری از گرفتگی عروق قبل از هر غذا میل نمایید.
🌖 امام کاظم علیه السلام: داروی امیرالمومنین علیه السلام آویشن بود برای معده پرزی مثل پرز پارچه های مخمل می شود.
📚کافی ج6 ص. 375
🌖 امام صادق علیه السلام: آویشن و نمک وقتی مخلوط شوند آب را در بدن به جریان می اندازند.
📚مکارم ج1 ص 416
🌖 امام صادق علیه السلام: آویشن و نمک وقتی مخلوط شوند بادها را از قلب خارج می کنند.
📚مکارم ج1 ص 416
🌖 امام صادق علیه السلام: آویشن و نمک وقتی مخلوط شوند بوی دهان را خوش می کنند.
📚مکارم ج1 ص 416
🌖 امام صادق علیه السلام: آویشن و نمک وقتی مخلوط شوند بلغم را می سوزانند.
📚مکارم ج1 ص 416
🌖 امام صادق علیه السلام:آویشن و نمک وقتی مخلوط شوند به معده نرمی می بخشند.
📚مکارم ج1 ص 416
🌖 امام صادق علیه السلام: آویشن و نمک وقتی مخلوط شوند انسداد را باز می کنند.
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
ثواب عجیب #افطاری_دادن
🌸﷽🌸
مسعده گويد: امام صادق (عليه السّلام) فرمودند:
سدير در ماه رمضان حضور پدرم (عليه السّلام) شرفياب شد، پدرم فرمود: اى سدير! آيا مىدانى اين شبها چه شبهايى هستند؟
گفت: آرى، فدايت شوم! شبهاى #ماه_رمضان است، نظر شما چيست؟
فرمود: آيا مىتوانى در هر شبى از اين شبها ده بنده از فرزندان اسماعيل (عليه السّلام) را آزاد كنى؟
سدير گفت: پدر و مادرم به فدايت! من اين قدر توان ندارم.
پدرم پيوسته از شمار آن بندگان مىكاست تا به يك بنده رسيد، سدير در هر نوبت مىگفت: توانايى آن را ندارم.
فرمود: مىتوانى در هر شب يك مرد مسلمان را افطارى بدهى؟
گفت: چرا، ده نفر مىتوانم افطارى دهم.
آنگاه پدرم (عليه السّلام) به او فرمود: منظور من همين بود اى سدير! زيرا افطارى دادن تو به برادر مسلمانت با آزاد كردن بندهاى از فرزندان اسماعيل (عليه السّلام) برابر است.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: دَخَلَ سَدِيرٌ عَلَى أَبِي ع فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ هَلْ تَدْرِي أَيُّ اللَّيَالِي هَذِهِ فَقَالَ نَعَمْ فِدَاكَ أَبِي هَذِهِ لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَا ذَاكَ فَقَالَ لَهُ-أَ تَقْدِرُ عَلَى أَنْ تُعْتِقَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ هَذِهِ اللَّيَالِي عَشْرَ رَقَبَاتٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَقَالَ لَهُ سَدِيرٌ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي لَا يَبْلُغُ مَالِي ذَاكَ فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ ذَلِكَ يَقُولُ لَا أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً فَقَالَ لَهُ بَلَى وَ عَشَرَةً فَقَالَ لَهُ أَبِي ع فَذَاكَ الَّذِي أَرَدْتُ يَا سَدِيرُ إِنَّ إِفْطَارَكَ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ يَعْدِلُ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ ع.
📚الكافي ج4، ص: 69
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
✅تاثیر ویژه افطار با آب ولرم برای سلامتی بدن
✍امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)، به هنگام روزه گشودن، با حلوا افطار میکرد. اگر حلوا نبود، با شکرینهای دیگر یا چند دانه خرما، و اگر آن نیز نبود، با آبِ ولرم. و میفرمود: آب، معده و کَبِد را تمیز میکند، دهان را خوشبو میکند، دندانها را محکم میسازد، چشم را قدرت میدهد و دیده را جلا میبخشد، گناهان را از انسان میشوید، رگهای برآشفته و تلخه تحریک شده را فرو مینشانَد، بلغم را از میان میبَرَد، حرارت را از معده برمیدارد، و سردرد را نیز از میان میبَرَد.
📚اصول کافی، ج ۴، ص ۱۵۳
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
#سوال_1021_ وظیفه زنی که در دوران بارداری خون می بیند چیست؟
✅پاسخ: به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ الْحُبْلَى رُبَّمَا طَمِثَتْ قَالَ نَعَمْ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْوَلَدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ غِذَاؤُهُ الدَّمُ فَرُبَّمَا كَثُرَ فَفَضَلَ عَنْهُ فَإِذَا فَضَلَ دَفَعَته فَإِذَا دَفَعَته حَرُمَتْ عَلَيْهَا الصَّلَاةُ.
📚 الكافي ج۳ص۹۷
سليمان بن خالد گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : فدایت شوم! زن #باردار گاهی #حیض می شود! فرمود : بله! و بیان آن این است که غذای بچه در شکم مادرش خون می باشد، و گاهی خون زیاد می شود و از (نياز بچه) زیاد می آید، پس در صورتی که خون برای بچه زیاد باشد آن را بیرون می ریزد، پس هنگامی که آن را بیرون ریخت نماز بر او حرام می شود!
✅ با توجه به روایت فوق و غیره، امکان و احتمال جمع شدن بارداری و حیض به صورت همزمان وجود دارد، یعنی زنی ضمن باردار بودن دچار حیض نیز بشود.
✅ دیدن خون توسط زن باردار اقسام و حالات مختلفی دارد که لازم است از هم تفکیک شود تا وظیفه هر کدام از آنها معین گردد.
1_ مورد اول این است که یک یا دو ریزش تنها صورت گیرد و مداوم نباشد که در روایت زیر بیان شده است :
2⃣عَنْ حُمَيْدِ بْنِ الْمُثَنَّى قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ عَنِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّفْقَةَ وَ الدَّفْقَتَيْنِ مِنَ الدَّمِ فِي الْأَيَّامِ وَ فِي الشَّهْرِ وَ الشَّهْرَيْنِ فَقَالَ تِلْكَ الْهِرَاقَةُ لَيْسَ تُمْسِكُ هَذِهِ عَنِ الصَّلَاةِ.
📚 التهذيب ج۱ص۳۸۷
حمید بن مثنی گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که یک یا دو ریزش از خون در روزها و در یکماه و دو ماه می بیند سؤال کردم؛ امام فرمودند : این یک ریزش است و چنین کسی از نماز امساک نمی کند!
2_ مورد دوم زنی است که وقت حیض او معین و مشخص بوده است و در همان وقت خود که قبل از بارداری حیض می شده است خون می بیند که حکم او در مجموع روایات زیر معین شده است :
3⃣عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّمَ وَ هِيَ حَامِلٌ كَمَا كَانَتْ تَرَى قَبْلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ شَهْرٍ هَلْ تَتْرُكُ الصَّلَاةَ قَالَ تَتْرُكُ الصَّلَاةَ إِذَا دَامَ.
📚 الكافي ج۳ص۹۷
عبدالرحمن بن حجاج گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که در زمان بارداری #همانطور که قبل از بارداری خون می دید، در هر ماه خون می بیند سؤال کردم که آیا نماز را ترک کند؟ فرمود : در صورتی که خون #ادامه پیدا کند و #مداوم باشد (و مانند حدیث 2⃣ یک یا دو ریزش تنها نباشد) نماز را ترک می کند!
4⃣عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ أُمَّ وَلَدِي تَرَى الدَّمَ وَ هِيَ حَامِلٌ كَيْفَ تَصْنَعُ بِالصَّلَاةِ قَالَ فَقَالَ لِي إِذَا رَأَتِ الْحَامِلُ الدَّمَ بَعْدَ مَا يَمْضِي عِشْرُونَ يَوْماً مِنَ الْوَقْتِ الَّذِي كَانَتْ تَرَى فِيهِ الدَّمَ مِنَ الشَّهْرِ الَّذِي كَانَتْ تَقْعُدُ فِيهِ فَإِنَّ ذَلِكَ لَيْسَ مِنَ الرَّحِمِ وَ لَا مِنَ الطَّمْثِ فَلْتَتَوَضَّأْ وَ تَحْتَشِي بِكُرْسُفٍ وَ تُصَلِّي وَ إِذَا رَأَتِ الْحَامِلُ الدَّمَ قَبْلَ الْوَقْتِ الَّذِي كَانَتْ تَرَى فِيهِ الدَّمَ بِقَلِيلٍ أَوْ فِي الْوَقْتِ مِنْ ذَلِكَ الشَّهْرِ فَإِنَّهُ مِنَ الْحَيْضَةِ فَلْتُمْسِكْ عَنِ الصَّلَاةِ عَدَدَ أَيَّامِهَا الَّتِي كَانَتْ تَقْعُدُ فِي حَيْضِهَا فَإِنِ انْقَطَعَ عَنْهَا الدَّمُ قَبْلَ ذَلِكَ فَلْتَغْتَسِلْ وَ لْتُصَلِّ الْحَدِيثَ.
📚 الكافي ج۳ص۹۵
حسین بن نعیم صحاف گوید : همانا اُمِ ولد من (یعنی کنیز صاحب بچه از صاحبش) در حالیکه باردار است خون می بیند، در مورد نماز چه کند؟ گوید : امام به من فرمود : در صورتی که زن باردار با توجه به آن موقعی از ماه که (قبل از بارداری) در آن (از نماز) باز می نشست، بعد از گذشت 20 روز از روزی که در آن خون می دید (و حیضش آغاز می شد)، خون ببیند، پس همانا این از رحم و از حیض نیست، پس باید وضو بگیرد و پنبه ای در خود قرار دهد و نماز بخواند.
و در صورتی که زن باردار #اندکی قبل از وقتی که در آن خون می دید یا در همان وقتی از ماه که (قبل از بارداری) خون می دید خون ببیند، این از حیض است، پس باید به تعداد روزهایی که در حیض می نشست از نماز دست بکشد و اگر قبل از آن خونش قطع شد باید غسل کند و نماز بخواند...
#حکم_حیض_در_ایام_بارداری
✅ ادامه مطلب در قسمت بعد می آید :
🆔@porseshvapasokhe
✅ ادامه مطلب قبل در مورد خون دیدن زن باردار :
5⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّمَ كَمَا كَانَتْ تَرَى أَيَّامَ حَيْضِهَا مُسْتَقِيماً فِي كُلِّ شَهْرٍ قَالَ تُمْسِكُ عَنِ الصَّلَاةِ كَمَا كَانَتْ تَصْنَعُ فِي حَيْضِهَا فَإِذَا طَهُرَتْ صَلَّتْ.
📚الكافي ج۳ص۹۷
محمد بن مسلم گوید : از یکی از دو امام باقر و امام صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد زن بارداری که همانطور که ایام حیض خود را به صورت مستقیم (با وقت مشخص) می دید خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : همانطور که در حیضش انجام می داد، از نماز دست نگه دارد، پس وقتی که پاک شد نماز می خواند!
6⃣عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ رَأَتِ الدَّمَ فِي الْحَبَلِ قَالَ تَقْعُدُ أَيَّامَهَا الَّتِي كَانَتْ تَحِيضُ فَإِذَا زَادَ الدَّمُ عَلَى الْأَيَّامِ الَّتِي كَانَتْ تَقْعُدُ اسْتَظْهَرَتْ بِثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ثُمَّ هِيَ مُسْتَحَاضَةٌ.
📚 التهذيب ج۱ص۳۸۶
سماعه گوید : از امام (صادق) صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که در بارداری خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : به تعداد روزهایی که حیض می شد (از نماز) می نشیند، پس در صورتی که خون از تعداد روزهایی که (قبلا) حیض می شد زیادتر شد، تا سه روز احتیاط می کند و سپس مستحاضه می باشد (به احکام #استحاضه عمل می کند)!
✅ با توجه به چند روایت فوق، زنی که وقت حیض او معین بوده است، اگر در حال بارداری اندکی قبل از وقت خود یا در همان وقت خود خون ببیند حکم حائض را دارد و اگر خون از تعداد روزهایی که داشت زیادتر شد تا سه روز احتیاط می کند و بعد از آن حکم مستحاضه را دارد.
اما اگر خون دیدن او در بارداری، 20 روز بعد از وقتی از ماه باشد که در آن حیض می شد، این خون از حیض و رحم نیست و باید در خودش پنبه قرار دهد و نماز بخواند و مشخص است که این چند روایت برای کسی است که وقت معین داشته است و اکنون بر حسب آن وظیفه خود را تشخیص می دهد.
3_ در حالت سوم اگر زن وقت معین نداشته است و در دوران بارداری خون یا زردی ببیند به روایات زیر عمل می کند :
7⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحُبْلَى قَدِ اسْتَبَانَ حَبَلُهَا تَرَى مَا تَرَى الْحَائِضُ مِنَ الدَّمِ قَالَ تِلْكَ الْهِرَاقَةُ مِنَ الدَّمِ إِنْ كَانَ دَماً أَحْمَرَ كَثِيراً فَلَا تُصَلِّي وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا أَصْفَرَ فَلَيْسَ عَلَيْهَا إِلَّا الْوُضُوءُ.
📚 الكافي ج۳ص۹۶
محمد بن مسلم گوید : از یکی از دو امام باقر يا صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد زن بارداری که بارداری او روشن شده است و می بیند مانند آنچه زن حائض از خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : این ریزش خون است، اگر خون قرمز زیاد بود نماز نخواند و اگر اندک زرد بود، جز #وضو چیزی بر عهده او نيست!
8⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْمَرْأَةِ الْحُبْلَى تَرَى الدَّمَ الْيَوْمَ وَ الْيَوْمَيْنِ قَالَ إِنْ كَانَ دَماً عَبِيطاً فَلَا تُصَلِّي ذَيْنِكَ الْيَوْمَيْنِ وَ إِنْ كَانَ صُفْرَةً فَلْتَغْتَسِلْ عِنْدَ كُلِّ صَلَاتَيْنِ.
📚 التهذيب ج۱ص۳۸۷
اسحاق بن عمار گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که یک روز و دو روز خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : اگر خون تازه است آن دو روز را نماز نخواند و اگر (خونِ) زرد است، برای هر دو نمازی غسل نماید!
9⃣عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحُبْلَى قَدِ اسْتَبَانَ ذَلِكَ مِنْهَا تَرَى كَمَا تَرَى الْحَائِضُ مِنَ الدَّمِ- قَالَ تِلْكَ الْهِرَاقَةُ إِنْ كَانَ دَماً كَثِيراً فَلَا تُصَلِّينَ وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا فَلْتَغْتَسِلْ عِنْدَ كُلِّ صَلَاتَيْنِ.
📚 التهذيب ج۱ص۳۸۷
ابي المغراء گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زن بارداری که بارداری او روشن شده است و می بیند مانند آنچه حائض از خون می بیند سؤال کردم؛ فرمود : آن ریزش خون است، اگر خون زیاد است نماز نخواند و اگر اندک است، نزد هر دو نمازی #غسل کند!
✅ با توجه به چند روایت فوق، زن بارداری که وقت معین نداشته است، اگر در حال بارداری خون تازهی قرمزِ زیاد که از نشانه های خون حیض است ببیند نماز را ترک می کند و اگر #خون_اندک (یعنی غیر تازه و با خصوصیات خون استحاضه) باشد، طبق روایت 9⃣، برای نماز شب و نماز صبح یک غسل و برای نماز ظهر و عصر یک غسل و برای نماز مغرب و عشاء نیز یک غسل انجام می دهد تا اینکه این خون از او قطع شود و اگر فقط در حد زردی بود، طبق روایت 7⃣، فقط همان وضو بر عهده او می باشد.
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
https://t.me/joinchat/AAAAAEF6VEKzhNqIF_DC6Q
#سؤال_793_ اگر زنی در بین روز ماه رمضان حائض شود، آیا می تواند همان موقع افطار کند یا باید تا غروب صبر کند؟
✅پاسخ:
1⃣عِيصِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قال: سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ طَمِثَتْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ قَالَ تُفْطِرُ حِينَ تَطْمَثُ
📚تهذيب ج۱ص ۳۹۳
عیص بن قاسم گوید :از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که در ماه رمضان قبل از اینکه خورشید غروب کند حیض می شود سؤال کردم؛ امام فرمودند : همان موقعی که حیض شد #افطار می کند!
2⃣مُحَمَّدِ بْن مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر فِي الْمَرْأَةِ تَطْهُرُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ فِي رَمَضَانَ أَ تُفْطِرُ أَوْ تَصُومُ قَالَ تُفْطِرُ وَ فِي الْمَرْأَةِ تَرَى الدَّمَ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ أَتُفْطِرُ أَمْ تَصُومُ قَالَ تُفْطِرُ إِنَّمَا فِطْرُهَا مِنَ الدَّم
📚تهذيب ج۱ص۱۵۳
امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که در ابتدای روز ماه رمضان از حیض پاک می شود سؤال شد که آیا روزه می گیرد یا افطار می کند؟ فرمود : افطار می کند
و در مورد زنی که در ابتدای روز ماه رمضان حیض می شود سؤال شد که آیا افطار می کند یا روزه می گیرد؟ فرمود : إفطار می کند!
3⃣ حلبی گوید :از امام صادق صلوات اللَّهِ علیه در مورد زنی که در حال روزه صبح می کند، پس وقتی روز بالا می آید یا #آخر_روز می شود حیض می شود سؤال کردم که آیا افطار کند؟ فرمود : بله، حتی اگر وقت مغرب هم باشد افطار کند!
گوید : و سوال کردم از زنی که در ابتدای روز ماه رمضان از حیض پاک می شود و غسل می کند و چیزی نخورده است سؤال کردم که در آن روز چه کند؟ فرمود : افطار می کند، همانا موجب افطار او خون حیض بوده است!
📚كافي ج۴ص۱۳۵
4⃣عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ في حديث قَالَ فأما صوم التأديب فإنه يؤخذ الصبي إذا راهق بالصوم تأديبا و ليس بفرض و كذلك من أفطر لعلة من أول النهار ثم قوي بقية يومه أمر بالإمساك عن الطعام بقية يومه تأديبا و ليس بفرض و كذلك المسافر إذا أكل من أول النهار ثم قدم أهله أمر بالإمساك بقية يومه و ليس بفرض و كذلك الحائض إذا طهرت أمسكت بقية يومها
📚تهذيب ج ۴ص۲۹۵
امام سجاد صلوات اللَّهِ علیه در حدیثی فرمود : اما #روزه_تأدیب این است که کودک وقتی به سن بلوغ نزدیک می شود برای تأدیب به روزه گرفته می شود و فریضه نیست!
و همچنین کسی که در اول روز به علتی افطار کرده است و سپس در باقیمانده روز قُوَّت پیدا می کند، به دست نگه داشتن از خوردن در باقیمانده روز از روی تأدیب أمر شده است و فریضه نیست
و نیز مسافر وقتی که در اول روز خورده است و سپس به اهل خود می رسد، أمر به دست نگه داشتن در باقیمانده روز شده است ولی فریضه نیست
و همچنین زن #حائض وقتی که (در بین روز) از حیض پاک می شود، باقیمانده روز را امساک می کند!
5⃣مُحَمَّد بن مسلم قال: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنِ الْمَرْأَةِ تَرَى الدَّمَ غُدْوَةً أَوِ ارْتِفَاعَ النَّهَارِ أَوْ عِنْدَ الزَّوَالِ قَالَ تُفْطِرُ وَ إِذَا كَانَ ذَلِكَ بَعْدَ الْعَصْرِ أَوْ بَعْدَ الزَّوَالِ فَلْتَمْضِ عَلَى صَوْمِهَا وَ لْتَقْضِ ذَلِكَ الْيَوْم
📚تهذيب ج۱ص۳۹۳
محمد بن مسلم گوید : از امام باقر صلوات اللَّهِ علیه در مورد زنی که (در ماه رمضان) در ابتدای روز یا هنگام بالا آمدن روز یا هنگام زوال حیض می شود سؤال کردم؛ فرمود : افطار می کند و اگر بعد از عصر یا بعد از زوال باشد، به روزه اش ادامه دهد ولی آن روز را قضا نماید!
6⃣أَبي بصير قال: سَأَلْتُ أَبا عبدالله عن امْرَأَةٍ رَأَتِ الطُّهْر أَوَّلَ النَّهار قال تُصَلِّي و تُتِمُّ یَومَهَا و تَقْضِي
📚تهذيب ج۴ص۲۵۳
ابوبصیر گوید: از امام صادق صلوات اللَّهِ علیه در مورد زنی که در ابتدای روز (ماه رمضان) از حیض پاک می شود سؤال کردم؛ فرمود : نماز می خواند و آن روز را (به حالت روزه) تمام می کند و آن را قضا می کند!
✅ نکات روایات فوق :
1⃣ روزه بر زن حائض نیست هر چند حیض او در بخشی از روز باشد.
2⃣ اگر زنی در روز ماه رمضان حیض شود، هر زمانی که حیض شد روزه او افطار است و می تواند بخورد و بیاشامد ولی طبق روایت 5⃣، اگر حیض او بعد از زوال اتفاق افتاد، به آن روزه ادامه می دهد و بعداً قضا می کند و البته این کار بر او واجب نیست و رخصت افطار دارد.
3⃣ اگر زن حائض در ماه رمضان در بین روز از حیض خود پاک شود، هر چند اجازه خوردن و آشامیدن و سائر مفطرات روزه را در آن روز دارد، ولی به عنوان تأدیب توصیه شده است که مابقی آن روز را امساک نماید و البته این کار فریضه نیست.
4⃣ روزی که از ماه رمضان زن در آن حیض می شود یا در بین آن از حیض پاک می شود، باید به همراه سائر ایام حیض، روزه اش را #قضا کند، هر چند به عنوان تأدیب مابقی روز خود را امساک کرده باشد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEF6VEKzhNqIF_DC6Q
#سؤال_774_ حکم کسی که در شب ماه رمضان جنب می شود و با حال جنابت وارد صبح می شود چیست؟
✅پاسخ:
1⃣إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ بَعْضِ مَوَالِيهِ قَالَ.... وَ إِنْ أَجْنَبَ لَيْلًا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يَنَامَ سَاعَةً حَتَّى يَغْتَسِلَ فَمَنْ أَجْنَبَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَنَامَ حَتَّى يُصْبِحَ فَعَلَيْهِ عِتْقُ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً وَ قَضَاءُ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ يُتِمُّ صِيَامَهُ وَ لَنْ يُدْرِكَهُ أَبَداً
📚تهذيب ج4 ص212
ابراهیم از یکی از ائمه معصومین روایت نموده است که فرمود :... و اگر در شب ماه رمضان جنب شود، پس حق ندارد بخوابد (مگر) زمان مشخصی تا اینکه (قبل از طلوع فجر) غسل نماید، پس کسی که در ماه رمضان جنب شود، پس تا ورود در صبح (عمداً) بخوابد، آزاد کردن یک برده یا اطعام 60 مسکین و قضای آن روز بر عهده اوست و روزه آن روز را نیز کامل می کند و هرگز آن را درک نمی کند!
2⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه فِي رَجُلٍ أَجْنَبَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِاللَّيْلِ ثُمَّ تَرَكَ الْغُسْلَ مُتَعَمِّداً حَتَّى أَصْبَحَ قَالَ يُعْتِقُ رَقَبَةً أَوْ يَصُومُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ أَوْ يُطْعِمُ سِتِّينَ مِسْكِيناً قَالَ وَ قَالَ إِنَّهُ حَقِيقٌ أَنْ لَا أَرَاهُ يُدْرِكُهُ أَبَداً
📚تهذيب ج۴ص۲۱۲
امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که در شب ماه رمضان جنب می شود و #عمداً غسل را ترک می کند تا اینکه وارد صبح می شود فرمود : برده ای آزاد می کند #یا دو ماه پی در پی روز می گیرد #یا 60 مسکین را إطعام می کند!
و فرمود : سزاوار است که نبینم او را که ابدا آن را دیگر درک کند!
3⃣عن سليمان بن جعفرالمروزي عن الفقيه قال: إذا أجنب الرجل في شهر رمضان بليل و لا يغتسل حتى يصبح فعليه صوم شهرين متتابعين مع صوم ذلك اليوم و لا يدرك فضل يومه
📚تهذيب ج۴ص۲۱۲
امام عسکری علیه السلام فرمود : در صورتی که شخص در ماه رمضان در شب جنب شود و (عمدا) غسل نکند تا اینکه صبح شود، پس دو ماه روزه پی در پی به همراه قضای آن یک روز بر عهده اوست و با این وجود باز هم فضیلت آن روز را درک نخواهد کرد!
4⃣إسماعيل بنِ عيسى قال: سَأَلْتُ الرِّضَا... و رَجُلٌ أَصَابَتْهُ جَنَابَةٌ فَبَقِيَ نَائِماً حَتَّى يُصْبِحَ أَيُّ شَيْءٍ يَجِبُ عَلَيْهِ قَالَ لَا شَيْءَ عَلَيْهِ يَغْتَسِلُ
📚تهذيب ج۴ص۲۱۰
اسماعیل گوید : به امام رضا علیه السلام گفتم : شخصی که (در ماه رمضان) جنب می شود و خواب می ماند تا اینکه صبح می شود، چه چیزی بر او واجب است؟ فرمود : چیزی بر او نیست، غسل می کند!
5⃣امام صادق علیه السلام در مورد کسی که در ماه رمضان در اول شب جنب می شود، پس می خوابد تا اینکه صبح می شود فرمود : چیزی بر او نیست، زیرا جنابت او در وقت حلال بوده است!
📚 الفقيه ج۲ص۱۱۹
6⃣عن ابن رئاب قال: سُئِلَ أَبو عبدالله و أَنَا حَاضِرٌ عن الرَّجُل يُجْنِبُ بِاللَّيْلِ في شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَنَامُ و لَا يَغْتَسِلُ حَتَّى يُصْبِحَ قَالَ لَا بَأْسَ يَغْتَسِلُ وَ يُصَلِّي وَ يَصُومُ
📚قرب الإسناد ص۷۶
ابن رئاب گوید : در حضور من از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که در ماه رمضان در شب جنب می شود، پس می خوابد و غسل نمی کند تا اینکه صبح می شود سؤال شد؛ امام فرمود : اشکالی ندارد، غسل می کند و نماز می خواند و روزه می گیرد!
7⃣معاوية بن عمار گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : شخصی در ماه رمضان در اول شب جنب می شود، سپس به خواب می رود تا اینکه صبح می شود!
امام فرمودند : چیزی بر او نیست!
گفتم : او بیدار می شود ولی دوباره می خوابد تا اینکه صبح می شود!
فرمود : آن روز را باید برای عقوبت قضا نماید!
📚تهذيب ج4ص212
✅طبق روایات فراوانی مثل روایت 1⃣، اگر کسی در شب ماه رمضان جنب گردد، موظف است که تا قبل از طلوع فجر غسل نماید و اگر بخوابد، باید محدودیت خواب برای خود قائل شود و قبل از طلوع فجر برخاسته و غسل نماید.
✅ اما اگر با حال جنابت وارد صبح شود، سه حالت با سه وظیفه متفاوت برای او متصور است :
1_ کسی عمداً تا طلوع فجر غسل نکند یا بدون قصد بیدار شدن قبل از طلوع فجر تا صبح عمداً بخوابد، که طبق روایت 1⃣ و 2⃣ و 3⃣، آن روز را روزه می گیرد و قضایش را نیز باید بگیرد و نیز یکی از کفاره های سه گانه را نیز باید بدهد.
2_ کسی که با حال جنابت می خوابد ولی بدون قصد، خواب می ماند تا اینکه صبح می شود که طبق روایت 4⃣ و 5⃣ و6⃣، غسل می کند و نماز می خواند و روزه اش را می گیرد و چیزی برعهده او نیست.
3_ کسی که با جنابت می خوابد ولی قبل از طلوع فجر بیدار می شود ولی مجددا می خوابد و تا طلوع فجر خواب می ماند که طبق روایت 7⃣، روزه اش را می گیرد و به عقوبت خواب رفتن مجدد بدون انجام غسل، یک روز قضا می کند!
#باقی_ماندن_بر_جنابت_تا_صبح
https://t.me/joinchat/AAAAAEF6VEKzhNqIF_DC6Q
☘علت اینکه نظم برنامه قاعدگی برخی از خانمها به هم میریزد چند عامل میتواند باشد که عبارتند از:
✅ ۱- سردی طبع ؛
وقتی طبع فردی #سرد شود، آنهم با مصرف سردیجات، یک یک دستگاهها و ارگانهای بدن دچار کمکاری و اختلال در عملکرد میشوند. #تخمدان_های_زن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر خانمی طبعش سرد شود، عملکرد تخمدانها و محیط #رحم با اختلال روبرو شده و این مسئله رقم میخورد.
☘(مصرف داروی سنبل الطیب سفارش میشود.)
✅ ۲- تنبلی تخمدان؛
قاعدگی زمانی اتفاق میافتد که تخمک در رحم زن با اسپرم تلاقی نکرده و حاملگی را رقم نزند؛ به دیگر عبارت تخمدانهای زن، در هر ماه، در سیکلی منظم تولید تخمک کرده و آنها را راهی محیط رحم مینماید.
در صورتی که تخمک با اسپرم ترکیب و حاملگی صورت گرفت، قاعدگی قطع میشود.
☘( در تنبلی تخمدان #داروی_جرجیر سفارش می شود.)
✅ ۳- غلظت خون؛
به دلیل اینکه در امر قاعدگی بایستی خون به مقدار طبیعی رقیق باشد و بیش از حد غلیظ نباشد تا بتواند به سهولت دفع شود، در صورتی که خانمی دارای #غلظت_خون باشد، به آسانی دفع خون انجام نشده و به صورت لکه بینی و در ایامی محدود عادت ماهیانه پایان مییابد، که این مسئله امری خطرناک بوده، به این نحو که با عدم خروج خونهای کثیفی که قرار است از بدن خارج شود، دیواره رحم انباشته از کثافات شده و به مرور #کلفتی_جداره_رحم(میوم) یا #فیبروم و کیست را در پی خواهد داشت
✅ ۴- کم خونی؛
در برخی از اوقات کم خونی عامل این مسئله است.
خانمی که از مقدار خون نرمالی در بدن برخوردار نیست و دچار کم خونی میباشد، برای دفع خون، خون کافی در بدن موجود نبوده و از مسئله تأخیر در امر قاعدگی، یا عدم خروج خون به مقدار کافی رنج خواهد برد.
☘(دراین موارد مصرف موارد خونساز مثل داروی کراث،تره،قرص خون و سه شیره و...سفارش می شود.)
👈🏼عدم قاعدگی #علتهای دیگری نیز میتواند داشته باشد که در این مقال نمی گنجد.
❤️🌹 با آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان 🌹❤️
«طب اسلامی ۱۴»
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
┏━━🍃💞🍂━━┓
@tebeslami14
┗━━🍂💞🍃━━┛
#سوال_427
#استعمال_دیکلوفناک_برای_روزه_دار چه حکمی دارد؟
✅پاسخ : #دیکلوفناک یکی از داروهایی است که در زمره #شیاف ها می باشد و #شیاف کردن یا حُقْنَه (#حقنه) یا #تنقیه یا #اماله به داخل کردن دارو و غیره به جوف از طریق مقعد گفته می شود و همواره دو نوع جامد و مایع بوده است و اگر چه در گذشته بیشتر برای درمان استفاده می شده است ولی امروزه گاهی برای مداوا استفاده می شود و گاهی برای اهداف دیگر
✅در این مورد به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ هَلْ يَصْلُحُ لَهُمَا أَنْ يَسْتَدْخِلَا الدَّوَاءَ وَ هُمَا صَائِمَانِ قَالَ لَا بَأْسَ.
📚الكافي ج۴- ص۱۱۰
علي بن جعفر گوید :از موسی بن جعفر علیه السلام در مورد مرد و زن سؤال کردم که آیا صلاحیت دارد که در حال #روزه #دارو به خود داخل نمایند(آن را #تنقیه کنند) ؟ امام فرمودند : اشکالی ندارد.
2⃣عَنِ الْحُسَيْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنِ الرَّجُلِ يَحْتَقِنُ تَكُونُ بِهِ الْعِلَّةُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- فَقَالَ الصَّائِمُ لَا يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَحْتَقِنَ.
📚 التهذيب ج۴- ص۲۰۴
📚 الاستبصار ج۲- ص۸۳
بزنطی از امام ابوالحسن علیه السلام در مورد شخصی که یک #بیماری دارد و در #ماه_رمضان #احتقان میکند(دارو از طریق مقعد وارد کند) ، سؤال کرد؛ امام فرمودند : برای شخص روزه دار جایز نیست که #حقنه (اماله) کند (دارو در مقعد داخل کند)
3⃣أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ مَا تَقُولُ فِي التَّلَطُّفِ بِالْأَشْيَافِ يَسْتَدْخِلُهُ الْإِنْسَانُ وَ هُوَ صَائِمٌ فَكَتَبَ لَا بَأْسَ بِالْجَامِدِ
📚التهذيب ج۴- ص۲۰۴
📚 الاستبصار ج۲- ص ۸۳
حسن گوید :به امام ابوالحسن علیه السلام نامه نوشتم : در مورد وارد نمودن #شیاف در حال #روزه چه می فرمائید؟ امام در جواب نوشتند: #شیاف_جامد اشکالی ندارد.
✅با توجه به چند روایت فوق و حاکم کردن روایت مفسر بر مجمل، مشاهده می شود که در روایت 2⃣ به طور کلی از تنقیه و شیاف کردن در حال روزه نهی شده است ولی در روایت 1⃣ شیاف داروئی، که جهت مداوا استفاده می شود رخصت داده شده است و نیز در روایت 3⃣ قید جامد بودن برای بی اشکال بودن آن برای روزه دار اضافه می شود و در مورد سؤال، دیکلوفناک که یک داروی جامد می باشد و برای درمان تب و درد استعمال می شود ، مشکلی براي روزه ایجاد نمی کند.
✅پس با توجه به سه روایت فوق، تنها #شیاف_جامد و آن هم به عنوان #دواء رخصت داده شده است و بر حسب روایت 2⃣ که در آن به طور مطلق از شیاف برای روزه دار نهی شده است، از شیاف های غیر جامد و شیاف های برای غیر مداوا، در هنگام روزه باید پرهیز شود چرا که امام در اصلی کلی، می فرماید :برای روزه دار جائز نیست که تنقیه کند و از دو روایت دیگر فقط رخصت شیاف جامد و آن هم جهت مداوا استفاده می شود.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
#استفاده_روزه_دار_از_شیاف
🆔@porseshvapasokhe
➖حتما سحری بخورید
🛑 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «اَلسَّحُورُ بَرَكَةٌ» وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «لاَ تَدَعْ أُمَّتِيَ اَلسَّحُورَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَةِ تَمْرٍ
🔰رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود:
«سحرى بركت است، و فرمود: امّت من سحرى را وانمىگذارد، اگر چه با خرماى خشكيدۀ پوسيدهاى باشد
📚: الفقیه ج۲ص۱۳۵
#ماه_رمضان