eitaa logo
❇دارالسئنا❇
137 دنبال‌کننده
14 عکس
3 ویدیو
3 فایل
✔بارگزاری مطالب حفظ الصحه، برخی نسخ طبی و تاریخ پزشکی
مشاهده در ایتا
دانلود
آرامش أبدی أمیرالمؤمنین امام على عليه‌السلام: مَن تَسَلّى بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ ❇️ كسى كه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشى را از دست نداده است. 📚 عیون الحکم، جلد ۱، صفحه ۴۴۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
«کیلوس» ماده‌ای است آبکی و در روانی و سفیدی غلیظ به آب‌جو می‌ماند. بعد از هضم غذا، ماده «لطیف» کیلوس از دیوار معده و روده‌ها جذب می‌شود و از طریق رگهائی که آنها را «مارساریقا» (رودبند یا مزانتر) می‌نامند روان می‌گردد... و وقتی کیلوس در رشته‌های این رگ‌ها منتشر شد مثل اینست که همه کیلوس به سرتاسر جگر رسیده است و به همین علت تأثیر جگر در آن شدیدتر و وسیع‌تر است و کیلوس می‌پزد. «کیلوس» (در کبد) می‌پزد. در هر نوع پخته شدنی، بخشی کف مانند و قسمتی دُرد مانند وجود دارد. چنانچه زیاده از حد پخته می‌شود، حالتی شبیه سوختن روی می‌دهد و اگر کمتر از حد لزوم بپزد، حالت خام بودن در آن پیدا می‌شود. آن «کف» «صفرا» و آن «دُرد» «سودا» است و هر دو طبیعی هستند. آنچه می‌سوزد لطیفش صفرائی تباه و غلیظش سودائی تباه است و هر دو غیرطبیعی هستند. آنچه خام و نارسیده است «بلغم» است و آنچه از این مجموعه صاف شده و پخته است «خون» است... خون نیک و کامل از رگ بزرگی که از سطح محدب جگر بیرون می‌آید، به جریان می‌افتد و ... بعد به شاخه‌ها و سپس انشعابات فرعی و آخر به مویرگها می‌رسد و در خاتمه از دهان این مویرگها (خون) تراوش می‌کند و به اندامها می‌رسد و این به فرمان خدای شکوهمند و دانا است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
ابوبکر محمدزکریای رازی (251-313ق/865-925م) اروپائیان او را (RAZES) و ایرانی‌ها او را باختصار رازی می‌خوانند. در شهر ری متولد شد و دوره جوانی را صرف تحصیل موسیقی، ادب، لغت، فصاحت، بلاغت، ریاضی، نجوم، صرف و نحو، علوم طبیعی و غیره و تحصیل طب را پس از 30 سالگی آغاز کرد. رازی تحصیل علم طب را در بغداد شروع نمود و سپس مأمور بیمارستان در زادگاه خود شد و سپس به بغداد مراجعت نمود و ریاست بیمارستان عضدی را عهده‌دار شد. تألیفات رازی به زبان عربی هستند و عده‌ای او را طبیب عرب خوانده‌اند. رازی بر علوم زمان خود احاطه کامل داشته است و از عقاید، تجربیات و نظرات دانشمندان قبل و معاصر خود اعم از یونانی، مصری، کلدانی، هندی و ایرانی و دیگران آگاهی داشته و شخصاً اقدام به تحقیق و تجربه نموده و کشفیات و ابتکارات مخصوص به خود به خصوص در علوم پزشکی و شیمی داشته است و گفته‌اند که رازی هیچ موضوعی علمی و طبی را تا خود شخصاً مورد آزمایش و امتحان قرار نمی‌داد به نوشتن آن مبادرت نمی‌نمود. طبق نظر مورخان و محققان رازی 226 تا 273 جلد کتاب بزرگ و کوچک تألیف نموده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
حرّیف : تأثیر حرارت قوی در مادّة لطیف آن را حِرّیف (تند و تیز) می‌کند. (گرم‌ترین طعم مفرد) يعني تند و تیز، و گزنده. طعمی است که در حین چشیدن زبان را بسیار بگزد و اجزاي آن در زبان فرو رود و موجب تفریق اجزای زبان شود. طعام‌های حرّیف به‌سبب شدت گرمی و لطافت جوهرشان به حسب مراتب خود جالی و خراشندة سطح پوست و فرو رونده در آن، مفتّح، ملطّف، مقطّع، محلّل، معفّن هستند، مانند فلفل و خردل. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
من «محنة الطبیب» قال: «أنظر اولا بماذا أفنی عمره، إما بقراءة کتب الطب و التجربة، أو بالشتغال بغیر ذلک؟ و ما حاله فیها الأن؟ و هل یشتغل إذا خلا بالقراءة، أو التجارب؟ و کیف همّته و حبه ذلک؟ ]فإن کان[ إنّما یمیل إذا خلا إلی اللهو و الشرب، فلا تعباً بامتحانه». ]جالینوس[ در کتاب محنة الطبیب گفته است: «نخست، بنگر که ]آزمون دهنده[ عمرش را در چه چیزی سپری کرده است، آیا در خواندن کتاب های پزشکی و تجربه گذرانده، یا با سرگرم شدن به چیزهای دیگر؟ و اکنون در این زمینه وضعش چگونه است؟ آیا هنگامی که خلوت می گزیند، به خواندن و یا به تجربه ها سرگرم می شود؟ و همت و عشقش بدان ها چگونه است؟ ]پس اگر چنان است که[ در زمان خلوت گزینی، فقط به عیش و نوش می¬گراید، پس به آزمایش او اهمیت مده.» گزیده ای از کتاب محنة الطبیب و تعینه للرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
🏴 فرازی از زیارت حضرت فاطمة الزهرا(س) السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهيدَة السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَى مَا أَتَى بِهِ أَبُوكِ وَ وَصِيُّهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ أَنَا أَسْأَلُكِ‌ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنِي بِتَصْدِيقِي لَهُمَا لِتُسَرَّ نَفْسِي فَاشْهَدِي أَنِّي ظَاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَ وَلَايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ‌. (جمال الاسبوع ، تالیف سید بن طاووس، ص ۳۱-۳۲، چاپ دار الرضی) سلام بر شما ای راستگوی شهیده، سلام بر شما ای آزموده شده، آن‌که شما را آفرید آزمودت، پس شما را به آنچه آزمود شکیبا یافت، من از صمیم قلب به شما ایمان دارم و بر آنچه پدر بزرگوارت و جانشینش درود خدا بر آن دو باد آوردند بردبارم و از شما می‌خواهم از آنجا که مؤمن به شما هستم مرا به گروندگان آن دو ملحق سازی تا دلشاد گردم، پس گواه باش که همانا من تنها به ولایت تو و ولایت اهل‌بیتت که درود خدا بر همه آنان باد ایمان آورده‌ام. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana .
کسی که راهِ نجاتِ خلایق است از آتش نوشته‌اند از آتش کسی نداد نجاتش زمین مجاورِ هجده بهارِ خانه‌ی او بود زمان هنوز مقیم است در زمانِ حیاتش بفاطمَهْ، و أبیها و بَعلَها و بَنیها چه محترم جَلَواتی نشسته در صلواتش رکوعِ قامت او چیست جز قیام فُرادا؟ قیامِ ماست نمازی در اقتدا به صلاتش نوشت نامِ علی را به صفحه صفحه‌ی تاریخ دمی که میخ، قلم بود و خونِ سینه دواتش به ردّ پای علی لاله کاشت کوچه به کوچه که هر نماز بگوییم اِهدِنا به صِراطش سلاحِِ خطبه‌اش از دستِ لشکری سپر انداخت برای حیدرِ تنها سپاه شد کلماتش همان‌که مثلِ خلافت ربود باغِ فدک را گرفت هر چه علی داشت را به جای زکاتش هنوز أشهدُ أنَّ علی‌ست بر لبِ زهرا شهید، شاهدِ زنده‌ست در حیات و مماتش شکست حرمتِ کوثر، مدینه چشمه‌ی خون شد رسید سیلی از این خون به کربلا و فراتش (س)🖤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
💢به پنج دلیل، اخلاط چهار تا هستند: 1⃣🔹 أحدها (استقراء) : اگر انسانی را که خواه مریض و خواه سالم باشد، فصد کنیم؛ می بینیم که دم مخلوط با یک شیء رغوه مانند که او صفراست؛ و یک شیء مثل رسوب که او سوداست و شیء مثل سفیده تخم مرغ که او بلغم است. و غیر از این سه دم نام دارد ( فأنا نجد دمه مخالطاً لشيء كالرغوه هو الصفراء، و شيء كالرسوب هو السوداء ، و شيء كبياض البيض هو البلغم، و ما عدا هذه الثلاثه هو الدم) 2⃣🔹ثانیها : اگر در خون فقط خلط طبیعی دم وجود داشت فقط جذب لحم و اعضای لحمی می شد؛ چرا که هر عضوی غذای مخصوص و شبیه به طبیعت خود را جذب می کند؛ پس خون به تنهایی نمی تواند غذای اعضای دیگر را بدهد. اما دم مخلوط با اخلاط ثلاثه مشابه به مزاج هر عضوی را پیدا میکند، پس غذای تمام اعضاء بواسطه مخلوط شدن دم با این اخلاط ثلاثه امکان پذیر است. 3⃣🔹ثالثها : اگر دم با این اخلاط ثلاثه مخلوط نباشد از کبد به درون عروق برای خون رسانی به اعضاء نفوذ نمی کند، و از کبد خارج نمی شود؛ چون نفوذ اخلاط از درون کبد به قوه جاذبه اندام بستگی دارد؛ فلذا اگر خلط دیگری برای غذا رسانی با عضو، مخلوط با دم نباشد، تا هم شأن عضو شود، اصلا جذبی از طرف اعضاء صورت نمی گیرد؛ این طور نیست که هر یک از اعضاء قسمتی از آن را جذب کند که بهتر از جذب قسمتی دیگر باشد، و در این صورت یا هر یک از اعضاء همه آنها را جذب می کند، که محال است؛ یا برخی از آن را و یا هیچ یک از آنها را جذب نمی کند، و در این صورت در کبد باقی می ماند. 4⃣🔹رابعها : انواع طبخ برای اخلاط وجود دارد، بعضی از آنها نیاز به طبخ کمی دارند مثل بلغم و سوداء؛ بعضی از اخلاط نیاز به افراط در طبخ دارد مثل صفرا، و دم نیز نیاز به طبخ معتدلی دارد؛ و بعبارت دیگر اخلاط پخته شده یا معتدل یا غیر معتدل هستند؛ اخلاط پخته شده با حرارت متعادل کبدی دم تولید می کند و با حرارت غیر معتدل که یا حرارت کمتر از اعتدال است و یا بیشتر از اعتدال اگر حرارت کمتر از اعتدال باشد بلغم و سوداء تولید می کند، و اگر بیشتر از حد اعتدال باشد صفرا تولید می کند. 5⃣🔹خامساً : مبتنی بر تعذیه اخلاط است؛ این است که غذا باید شبیه به مغتذی باشد؛ و مغتذی که اعضاء باشند در بدن مختلف القوام هستند؛ چون در بدن عضو بارد و یابسی مثل عظم (استخوان) وجود دارد و عضو بارد و رطبی چون دماغ (مغز) و عضو حار و رطبی چون کبد و عضو حار و یابسی چون قلب وجود دارد؛ پس واجب است که این اعضای مختلف القوام اخلاط مختلف القوامی به آنها برسد تا بتواند به صورت نوعیه عضو شبیه شود و متشبث و ملتصق به مغتذی که عضو است بشود معلوم است که وقتی استخوان بارد و یابس است باید از خلطی که سرد و خشک است تغذیه شود؛ بقیه نیز همین گونه است. 📕التحفة السعدیه،علامه قطب الدین شیرازی رضوان الله علیه به نقل از کانال کشکول عابدی خوراسگانی 🆔 @AbediKhorasgani_ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
یامهدی «أَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیاءِ وَمُذِلُّ الْأَعْداءِ؟ أَیْنَ جامِعُ الْکَلِمَةِ عَلَی التَّقْویٰ؟ أَیْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِی مِنْهُ یُؤْتیٰ؟ أَیْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِی إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیاءُ؟» کجاست عزّت‌بخش دوستان و خوارکننده دشمنان؟ کجاست گردآورنده قدرت و اقتدار بر پایه تقوا؟ کجاست دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود؟ کجاست جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند؟ 📖 فرازی از دعای ندبه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
همانگونه که بدن به طبیب نیاز دارد، روح نیز در اثر بیماری‌هایی که بر آن عارض می‌شود به طب نفس و روح نیاز پیدا می‌کند؛ به همین جهت زکریای رازی لازم دید که در کنار طب جسم، به طب روح و نفس هم بپردازد و کتاب «طب‌ الروحانی» را تالیف کرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
علامت خير و شر كه اكثر آن‏ها عموميت در امراض دارند. بدان ‏كه خير و شر حال مريض از سى و چهار وجه معلوم گردد. اول از احوال چشم چنانچه: صافى سفيده آن و روشنى حدقه و هموارى نهاد چشم به دستور حال صحت نشان قلت ماده و بخار بد و قوت روحانيت و طبيعت و وفور حرارت غريزى و سلامتى دماغ و آلات تنفس بود و اميدوار باشد. و تغيير لون سفيدى به آسمان‏گونى نشان خامى خلط و غلبه بلغم خام و ضعف معده و دورى مرض بود. و به حمرت ثانى نشان غلبه خون و گرمى و امتلاء و يا آماس دماغ بود. و به گلگونى نشان گرمى خون و بر جوشيدن آن بود، ليكن آنچه به سرخى در كنج‏هاى درونى كه به طرف‏ بينى است پديد آيد اسلم از عام بود و آنچه در اكثر سفيدى چشم هموار پديد آيد اسلم از منتشر ناهموار بود و بسيار باشد كه نشان حدوث رمد بود و آنچه در گوش‏هاى بيرونى پديد آيد و يا متفرق و ناهموار باشد نشان پريشانى بخار و ضعف طبيعت بود و بر مقهوريت حرارت غريزى و استيلاى حرارت غريبه گواهى دهد و به زودى چركين و كدر شود. و به غبارناكى نشان بدحالى روح و دل بود و بر غلبه سودا و فساد دماغ و غلبه تعفن آن خلط گواهى دهد. و به كبودى و بنفشى و تيرگى نشان قريب موت بود، به جهت گواهى دادن آن بر بطلان حرارت. و به زردى چشم غير چركين نشان غلبه صفرا و انتشار آن بود، ليكن آنچه عام نباشد اسلم بود. و پيدا شدن سفيدى چشم از طرف شيب سياهى و ميل سياهى به بالا بد باشد جهت گواهى دادن آن بر بدحالى دل و ضعف قوا و از طرف بالاى سياهى و ميل سياهى حدقه به طرف روى نشان اضطراب طبيعت بود و بر وحشت دماغ گواهى دهد. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
و بازماندن پلك چشم در خواب و غيره برخلاف عادت نشان ضعيفى قوت عضله و يا قوت تن بود. و بازداشتن چشم گشاده چنانچه اگر انگشت نزديك برند چشم برهم نزند بى‏آنكه وحشتى در دماغ ظاهر بود نشان نزديكى موت باشد. و كوچك‏تر شدن پلك يك چشم از ديگرى نشان موت قوت چشم بود. و جنبيدن و اضطراب چشم بر دوام نشان فساد دماغ بود از خشكى و گاه باشد كه سبب آن رعشه و فضله چشم بود و اول را علاج نباشد. و بيرون خواستن چشم بى‏آنكه زورقى و غيره بوده باشد نشان ريختن مواد بود به چشم و يا نشان حدوث آماس در حوالى دماغ. و فراخ بازكردن چشم خيره خيره و سخن پراكنده گفتن با ضعف نشان قرب موت بود، و همچنين بى‏نور شدن حدقه به نمودن همچون چشم كله و خيرگى آن و غور چشم بى‏خوفى و انديشه و تعبى خارجى، و همچنين پديد آمدن چيزى همچون خانه عنكبوت بر ديده مريض و اگر چه چشم باز كرده بود. و مجتمع گشتن آن در گوشه چشم و رمض شدن و بسيارى پديد آمدن رمض خشك و تر بى‏ظهور رمدى نشان بدى هضم قواى چشم بود. و احول شدن چشم بى‏اختلاط عقل نشان تشنج عضله چشم بود و سهل باشد و با اختلاط عقل نشان افت دماغ بود و بد باشد. و گفته‏اند هرگاه در زير چشم بيمار دانه چند عدسى پديد آيد و شيرينى آرزو كند، روز دهم از آن حال بميرد. و حكماى هند را در تشخيص اخلاط فاسده و زايده و امراض باطنى و سوء المزاجات، اعتماد كلى بر حالات چشم بود و جمله را از آن بشناسند و بسيار ديدم تندرستان را كه حدقه ايشان سخت سياه كم‏نور نمودى، حكم بر كوتاهى عمر او مى‏كردند و آن شخص زود مى‏رفت و اگر چه مريض نبودى و اين سر عجيبى است. # از کتاب خلاصة التجارب رازی ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
دوم از حال سحنه و چهره. ماندن چهره به چهره اصحا فى الجمله و با تمام نشان قوت روح و مزاج و حرارت غريزى و ضعف حرارت غريب و عدم آفات دماغ و حوالى آن بود و اميدوار باشد. و تغيير رنگ روى و بى‏رونق شدن آن و غبارناكى‏ و گداخته شدن گوشت رخسار و كشيده شدن پوست پيشانى بر استخوان و كم نمودن رگ‏ها نشان غلبه حرارت غريب و ضعف مزاج و قلت حرارت غريزى و كم رسيدن روح و حار غريزى به اطراف باشد و اين سخت بد بود اگر سببى از تعب‏ها و غم‏ها و خوف‏ها نبوده باشد. و سبزى و سياهى لون با غبارناكى بدتر باشد از زردى و سفيدى بى‏رونقى. و برخواستن رگ‏ها بر پيشانى و تيرگى و بنفشى رنگ نشان ميل مواد بود به دماغ و يا حدوث آماسى در دماغ و يا در حوالى آن. و زردى لون و بردميدگى روى در تب‏ها نشان غلبه حرارت غريب و ضعف معده و جگر بود. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
سوم از حال بينى. فرونشستن خم‏هاى پره بينى نشان قرب موت بود. و كوژ شدن بينى و پهن باز شدن نشان تشنج عصب ها بود و بسيار بد باشد. و باريك شدن بينى و سياه شدن آن نشان نزديكى موت بود. و همچنين چكيدن زرداب از بينى اندر تب‏هاى حاره بى‏قرحه و دم زدن جمله از راه بينى بد بود. و يافتن بوى مشك و يا بوى روغن گاوى تازه و يا بوى روغن گاوى سوخته يا بوى گل سرشوى تر كرده اندر بينى ناگاه بى‏آنكه در خارج بوده باشد هم بد باشد و از احتراق اخلاط خبر دهد. و عطسه ناآمدن از بوى چيزهايى كه عطسه مى‏آورده باشد او را در صحت، نشان باطل شدن حس و قرب موت بود به شرط عدم سده در منفذ بينى. و همچنين بسيار كافتن بينى به انگشت متصل بى‏جهت خصوصا كه با لرزيدن دست و يا غفلتى باشد. و به خود آمدن عطسه در آخر بيمارى نيكو بود و در اول نشان زكام يا خلط تيز بود در دماغ. # خلاصة التجارب ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
چهارم از حال لب‏ها. كوژ شدن لب‏ها اندر بيمارى حاره بد باشد جهت نشان دادن از تشنج عضله لب. و همچنين فرونشستن يكى از دو لب بر بالاى ديگرى. و همچنين طرقيدن لب‏ها و زرداب زدودن جهت نشان دادن از صعبى حرارت. و كوتاه شدن هر دو لب و سرد شدن سخت بد باشد. و سياه شدن و كبود شدن لب در غير لرز و سرما نشان قرب موت بود. و سفيد شدن لب نشان ضعف قلب و كبد باشد. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
🏴 یامهدی «أَیْنَ مُبِیدُ أَهْلِ الْفُسُوقِ وَالْعِصْیانِ وَالطُّغْیانِ؟ أَیْنَ حاصِدُ فُرُوعِ الْغَیِّ وَالشِّقاقِ؟» کجاست نابودکننده اهل فسق و عصیان و طغیان؟ کجاست دروکننده شاخه‌های گمراهی و شکاف‌اندازی؟ 📖 فرازی از دعای ندبه ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana  
پنجم از حال دندان‏ها. سبز شدن دندان‏ها بد بود و همچنين نشستن رطوبتى لزج در تب‏هاى حاره بر دندان‏ها جهت نشان دادن افزونى حرارت و غليظى ماده. و در بيدارى چرانيدن دندان‏ها اندر تب‏هاى گرم به غير عادت نشان قرب موت باشد و از تشنج عضل‏هاى بناگوش خبر دهد و بسيار بود كه نشان حدوث جنون باشد. و برهم زدن دندان‏ها بسان كسى كه چيزى خورد هم بد باشد. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
ششم از حال دهان و زبان. بسيارى گند دهان به غير عادت نشان غلبه حرارت و عفونت خلط و يا بودن خلط بد در فم معده باشد. و گشاده ماندن دهن اندر تب‏هاى حاره بد باشد. و خشكى دهان و زبان نشانه غلبه حرارت بود. و همچنين درشتى و زردى و تيرگى لون زبان و سياهى زبان بى‏مسودى نشان قرب موت بود. و گفته‏اند كه هرگاه بر زبان بثره چند نخودى و يا تخم كدويى برآيد و بيمار چيزى تيز آرزو كند نشان قرب موت بود و خبر دهد از آنكه بر معده و مجارى طعام بثرها و ريش‏هاى بسيار بود. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
هفتم از حال گوش. خشك شدن نرمه گوش و بازگرديدن و همچنين به هم فراز آمدن صدف گوش و سرد شدن گوش بد باشد جهت نشان دادن از افراط حرارت غريب و نرسيدن خون و حرارت غريزى به اطراف. و درد گوش اندر بيمارى‏هاى حاره كشنده باشد جوانان را جهت آنكه حس ايشان قوى است و درد از آماس گرم بود اندر عصب. اما پيران و كودكان را چون حس ضعيف تر است و مجال كشيدن درد تا نضج دارند، گاه باشد كه بگشايد و چرك غلبه آيد و درد ساكن گردد و بحرانى نيكو بود مرض ايشان را و بدين صحت تام يابند. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
هشتم از حال سر. درد سر صعب دايم اندر تب‏هاى حاره بد بود، ليكن چون از علامات بد با آن نباشد روز هفتم رعاف چشم بايد داشت و اگر از هفتم بگذرد و رعاف نكنند ريم آمدن از بينى يا از گوش چشم بايد داشت تا بيستم و اگر تا بيستم ريم ظاهر نشود، ممكن بود كه روز بيستم رعاف كند. و بيشتر آن بود آنكه چون ريم دير پديد مى‏آيد، جراحتى بر حوالى گردن يا بن گوش ظاهر شود و مواد بدان‏جا مندفع گردد. و درد صعب كه در تب‏هاى حاره در احشا پديد آيد نشان آماس يا جراح بود. و گفته‏اند كه چون دردى اندر پهنه پشت كه آن را قطن گويند پديد آيد و آن درد به حجاب برآيد نشان مرگ بود جهت دلالت درد قطن بر آماس و چون به حجاب برآيد آفت آن به دماغ رسيده باشد به‏واسطه مشاركت حجاب يا دماغ و شوريدگى شاهد آن شود و ممكن بود كه آماس ريم كند و خلاص يابد، گاهى كه قوى بود و علامات خير به آن باشد. و درد صعب كه در اندامى بوده باشد كه ناگاه بى‏سببى ساكن شود بد بود و از بطلان حس عصب خبر دهد. ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
مرضِ بولیموس، در علم و دانش! آیت الله حسن‌زاده آملی: ✍ فارابی را در فصوص سخنی بدین مضمون است که همان گونه که دستگاه‌گوارش انسان به بیماری‌بولیموس مبتلا می شود و مزاج، احساس‌گرسنگی نمی کند و اعضا و جوارح هم تحلیل می روند، و باید شخص مبتلا به بیماری‌بولیموس خودش را به پزشک‌معالج برساند تا درمان شود و در نتیجه دستگاه‌گوارش غذا بخواهد و اعضاء و جوارح غذا بگیرند؛ همین گونه بیماری‌روانی دنیازدگی به انسان روی می آورد که می گوید همین‌قدر که دانسته ام مرا بس است؛ این بیمار باید خودش را به طبیب‌روحانی برساند تا درمان شود و از دانش، بیزار نباشد... 📎 در آسمان معرفت، ص۲۹۸ ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
بدان که مرض هیأتی است بدنی مضاد صحت و این یا مفرد بود یا مرکب از مفردات و مفرد اگر عروض آن اولاً به اعضای مفرده یعنی متشابه الاجزاء است، آن امراض را سوءالمزاج گویند و اگر عروض آن اولاً به اعضای مرکبه است، مطلقا آن را مرض ترکیب دانند و اگر عروض به هر یکی ممکن است اولاً آن را مرض تفرق الاتصال خوانند. # به نقل از کتاب خلاصة التجارب، ص ۱۸۰ ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
«…و این علم های پیشینگان را خاصیت آن است که آموزنده­ ی وی به اول کار نداند که فایده چیست اندر آنچه همی آموزد؛ پس به آخر به یک بار بداند؛ و به فایده­ ی آن اندر رسد و به غرض وی. پس باید که خواننده­ ی این کتاب را دل تنگ نشود به شنیدن چیزهایی که زود فایده را ننماید…» ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana
نهم از حال حواس. بطلان هر حسى كه پديد آيد بد باشد و بدتر بطلان بينايى بود به روز و به شب هر دو و اگر در بينش روز يا شب يكى قصورى افتد سهل بود. و نفرت از الوان و بوى‏ها و روشنايى نشان ضعيفى روح نفسانى و قصور قوت حساسه و موت حرارت غريزه بود. و دوست داشتن تاريكى به روز سخت بد باشد هم‏ بدين سبب. و شوريده شدن عقل با پيچيدن ناف و وقوع قى كشنده باشد زيرا كه اين از غلبه اخلاط بد و صعود آن ها به دماغ باشد. # خلاصة التجارب ╰๛---๛---๛--------------------- ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا https://eitaa.com/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام https://t.me/teboalqodama 🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله https://ble.ir/daroalseana