مزاج ها از ترکیب ارکان و تاثیر آنها در هم پدید می آیند. بدین ترتیب که هر گاه اجزای کوچکی از چند رکن در تماس با هم قرار گیرند، به سبب کیفیت های متضادی که دارند در هم اثر کرده و از شدت کیفیت های موجود در یکدیگر می کاهند. وقتی این اثر گذاری و اثر پذیری به حد معینی برسد، و کیفیتی مشابه در همه اجزای این جسم مرکب به وجود بیاید، مزاج پدید می آید.
شرط ایجاد مزاج: تفاعل بین ایجاد ارکان است.
شرط فعل و انفعال بین ارکان: تماس آنهاست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
بدان که عمل جویدن تا اندازهای در هضم غذا دخالت دارد. زیرا که سطح دهان با سطح معده آنچنان پیوندی دارد که گوئی هر دو یک سطح هستند.
دهان نیز از آن نیروی هاضمهای که در معده وجود دارد برخوردار است. وقتی غذا جویده شده به معده میرسد... و بعد از آنکه وارد معده شد کاملاً هضم میشود. این هضم تنها بوسیله حرارت معده نیست، بلکه گرمی اندامهائی که در پیرامون معده قرار دارند نیز در عمل هضم یاری میدهند. در جانب راست معده کبد و در طرف چپ آن طحال قرار دارد. و در قسمت بالا قلب بواسطه گرم کردن حجاب آن (هضم غذا) کمک میکند. پس همین که غذا هضم شد قسمت اعظم آن، خود به خود و به کمک آمیزه نوشیدنی به کیلوس تبدیل میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
یامهدی
«أَیْنَ الْخِیَرَةُ بَعْدَ الْخِیَرَةِ؟ أَیْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَةُ؟ أَیْنَ الْأَقْمارُ الْمُنِیرَةُ؟ أَیْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ؟»
کجاست بهترین برگزیده بعد از بهترین برگزیده؟ کجایند خورشیدهای تابان؟ کجایند ماههای نورافشان؟ کجایند ستارگان فروزان؟
📖 فرازی از دعای ندبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
آرامش أبدی
أمیرالمؤمنین امام على عليهالسلام:
مَن تَسَلّى بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ
❇️ كسى كه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشى را از دست نداده است.
📚 عیون الحکم، جلد ۱، صفحه ۴۴۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
«کیلوس» مادهای است آبکی و در روانی و سفیدی غلیظ به آبجو میماند. بعد از هضم غذا، ماده «لطیف» کیلوس از دیوار معده و رودهها جذب میشود و از طریق رگهائی که آنها را «مارساریقا» (رودبند یا مزانتر) مینامند روان میگردد... و وقتی کیلوس در رشتههای این رگها منتشر شد مثل اینست که همه کیلوس به سرتاسر جگر رسیده است و به همین علت تأثیر جگر در آن شدیدتر و وسیعتر است و کیلوس میپزد.
«کیلوس» (در کبد) میپزد. در هر نوع پخته شدنی، بخشی کف مانند و قسمتی دُرد مانند وجود دارد. چنانچه زیاده از حد پخته میشود، حالتی شبیه سوختن روی میدهد و اگر کمتر از حد لزوم بپزد، حالت خام بودن در آن پیدا میشود. آن «کف» «صفرا» و آن «دُرد» «سودا» است و هر دو طبیعی هستند. آنچه میسوزد لطیفش صفرائی تباه و غلیظش سودائی تباه است و هر دو غیرطبیعی هستند. آنچه خام و نارسیده است «بلغم» است و آنچه از این مجموعه صاف شده و پخته است «خون» است... خون نیک و کامل از رگ بزرگی که از سطح محدب جگر بیرون میآید، به جریان میافتد و ... بعد به شاخهها و سپس انشعابات فرعی و آخر به مویرگها میرسد و در خاتمه از دهان این مویرگها (خون) تراوش میکند و به اندامها میرسد و این به فرمان خدای شکوهمند و دانا است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
ابوبکر محمدزکریای رازی (251-313ق/865-925م)
اروپائیان او را (RAZES) و ایرانیها او را باختصار رازی میخوانند. در شهر ری متولد شد و دوره جوانی را صرف تحصیل موسیقی، ادب، لغت، فصاحت، بلاغت، ریاضی، نجوم، صرف و نحو، علوم طبیعی و غیره و تحصیل طب را پس از 30 سالگی آغاز کرد.
رازی تحصیل علم طب را در بغداد شروع نمود و سپس مأمور بیمارستان در زادگاه خود شد و سپس به بغداد مراجعت نمود و ریاست بیمارستان عضدی را عهدهدار شد. تألیفات رازی به زبان عربی هستند و عدهای او را طبیب عرب خواندهاند. رازی بر علوم زمان خود احاطه کامل داشته است و از عقاید، تجربیات و نظرات دانشمندان قبل و معاصر خود اعم از یونانی، مصری، کلدانی، هندی و ایرانی و دیگران آگاهی داشته و شخصاً اقدام به تحقیق و تجربه نموده و کشفیات و ابتکارات مخصوص به خود به خصوص در علوم پزشکی و شیمی داشته است و گفتهاند که رازی هیچ موضوعی علمی و طبی را تا خود شخصاً مورد آزمایش و امتحان قرار نمیداد به نوشتن آن مبادرت نمینمود. طبق نظر مورخان و محققان رازی 226 تا 273 جلد کتاب بزرگ و کوچک تألیف نموده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
حرّیف : تأثیر حرارت قوی در مادّة لطیف آن را حِرّیف (تند و تیز) میکند. (گرمترین طعم مفرد)
يعني تند و تیز، و گزنده. طعمی است که در حین چشیدن زبان را بسیار بگزد و اجزاي آن در زبان فرو رود و موجب تفریق اجزای زبان شود. طعامهای حرّیف بهسبب شدت گرمی و لطافت جوهرشان به حسب مراتب خود جالی و خراشندة سطح پوست و فرو رونده در آن، مفتّح، ملطّف، مقطّع، محلّل، معفّن هستند، مانند فلفل و خردل.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
من «محنة الطبیب»
قال: «أنظر اولا بماذا أفنی عمره، إما بقراءة کتب الطب و التجربة، أو بالشتغال بغیر ذلک؟ و ما حاله فیها الأن؟ و هل یشتغل إذا خلا بالقراءة، أو التجارب؟ و کیف همّته و حبه ذلک؟ ]فإن کان[ إنّما یمیل إذا خلا إلی اللهو و الشرب، فلا تعباً بامتحانه».
]جالینوس[ در کتاب محنة الطبیب گفته است: «نخست، بنگر که ]آزمون دهنده[ عمرش را در چه چیزی سپری کرده است، آیا در خواندن کتاب های پزشکی و تجربه گذرانده، یا با سرگرم شدن به چیزهای دیگر؟ و اکنون در این زمینه وضعش چگونه است؟ آیا هنگامی که خلوت می گزیند، به خواندن و یا به تجربه ها سرگرم می شود؟ و همت و عشقش بدان ها چگونه است؟ ]پس اگر چنان است که[ در زمان خلوت گزینی، فقط به عیش و نوش می¬گراید، پس به آزمایش او اهمیت مده.»
گزیده ای از کتاب محنة الطبیب و تعینه للرازی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
🏴 فرازی از زیارت حضرت فاطمة الزهرا(س)
السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهيدَة السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَى مَا أَتَى بِهِ أَبُوكِ وَ وَصِيُّهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ أَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنِي بِتَصْدِيقِي لَهُمَا لِتُسَرَّ نَفْسِي فَاشْهَدِي أَنِّي ظَاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَ وَلَايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
(جمال الاسبوع ، تالیف سید بن طاووس، ص ۳۱-۳۲، چاپ دار الرضی)
سلام بر شما ای راستگوی شهیده، سلام بر شما ای آزموده شده، آنکه شما را آفرید آزمودت، پس شما را به آنچه آزمود شکیبا یافت، من از صمیم قلب به شما ایمان دارم و بر آنچه پدر بزرگوارت و جانشینش درود خدا بر آن دو باد آوردند بردبارم و از شما میخواهم از آنجا که مؤمن به شما هستم مرا به گروندگان آن دو ملحق سازی تا دلشاد گردم، پس گواه باش که همانا من تنها به ولایت تو و ولایت اهلبیتت که درود خدا بر همه آنان باد ایمان آوردهام.
╰๛---๛---๛---------------------
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
.
کسی که راهِ نجاتِ خلایق است از آتش
نوشتهاند از آتش کسی نداد نجاتش
زمین مجاورِ هجده بهارِ خانهی او بود
زمان هنوز مقیم است در زمانِ حیاتش
بفاطمَهْ، و أبیها و بَعلَها و بَنیها
چه محترم جَلَواتی نشسته در صلواتش
رکوعِ قامت او چیست جز قیام فُرادا؟
قیامِ ماست نمازی در اقتدا به صلاتش
نوشت نامِ علی را به صفحه صفحهی تاریخ
دمی که میخ، قلم بود و خونِ سینه دواتش
به ردّ پای علی لاله کاشت کوچه به کوچه
که هر نماز بگوییم اِهدِنا به صِراطش
سلاحِِ خطبهاش از دستِ لشکری سپر انداخت
برای حیدرِ تنها سپاه شد کلماتش
همانکه مثلِ خلافت ربود باغِ فدک را
گرفت هر چه علی داشت را به جای زکاتش
هنوز أشهدُ أنَّ علیست بر لبِ زهرا
شهید، شاهدِ زندهست در حیات و مماتش
شکست حرمتِ کوثر، مدینه چشمهی خون شد
رسید سیلی از این خون به کربلا و فراتش
#رضا_قاسمی
#السلام_علیک_ایتها_الصدیقة_الشهیدة
#یا_فاطمة_الزهرا(س)🖤
╰๛---๛---๛---------------------
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana
💢به پنج دلیل، اخلاط چهار تا هستند:
1⃣🔹 أحدها (استقراء) : اگر انسانی را که خواه مریض و خواه سالم باشد، فصد کنیم؛ می بینیم که دم مخلوط با یک شیء رغوه مانند که او صفراست؛ و یک شیء مثل رسوب که او سوداست و شیء مثل سفیده تخم مرغ که او بلغم است. و غیر از این سه دم نام دارد ( فأنا نجد دمه مخالطاً لشيء كالرغوه هو الصفراء، و شيء كالرسوب هو السوداء ، و شيء كبياض البيض هو البلغم، و ما عدا هذه الثلاثه هو الدم)
2⃣🔹ثانیها : اگر در خون فقط خلط طبیعی دم وجود داشت فقط جذب لحم و اعضای لحمی می شد؛ چرا که هر عضوی غذای مخصوص و شبیه به طبیعت خود را جذب می کند؛ پس خون به تنهایی نمی تواند غذای اعضای دیگر را بدهد. اما دم مخلوط
با اخلاط ثلاثه مشابه به مزاج هر عضوی را پیدا میکند، پس غذای تمام اعضاء بواسطه مخلوط شدن دم با این اخلاط ثلاثه امکان پذیر است.
3⃣🔹ثالثها : اگر دم با این اخلاط ثلاثه مخلوط نباشد از کبد به درون عروق برای خون رسانی به اعضاء نفوذ نمی کند، و از کبد خارج نمی شود؛ چون نفوذ اخلاط از درون کبد به قوه جاذبه اندام بستگی دارد؛ فلذا اگر خلط دیگری برای غذا رسانی با عضو، مخلوط با دم نباشد، تا هم شأن عضو شود، اصلا جذبی از طرف اعضاء صورت نمی گیرد؛ این طور نیست که هر یک از اعضاء قسمتی از آن را جذب کند که بهتر از جذب قسمتی دیگر باشد، و در این صورت یا هر یک از اعضاء همه آنها را جذب می کند، که محال است؛ یا برخی از آن را و یا هیچ یک از آنها را جذب نمی کند، و در این صورت در کبد باقی می ماند.
4⃣🔹رابعها : انواع طبخ برای اخلاط وجود دارد، بعضی از آنها نیاز به طبخ کمی دارند مثل بلغم و سوداء؛ بعضی از اخلاط نیاز به افراط در طبخ دارد مثل صفرا، و دم نیز نیاز به طبخ معتدلی دارد؛
و بعبارت دیگر اخلاط پخته شده یا معتدل یا غیر معتدل هستند؛ اخلاط پخته شده با حرارت متعادل کبدی دم تولید می کند و با حرارت غیر معتدل که یا حرارت کمتر از اعتدال است و یا بیشتر از اعتدال اگر حرارت کمتر از اعتدال باشد بلغم و سوداء تولید می کند، و اگر بیشتر از حد اعتدال باشد صفرا تولید می کند.
5⃣🔹خامساً : مبتنی بر تعذیه اخلاط است؛ این است که غذا باید شبیه به مغتذی باشد؛ و مغتذی که اعضاء باشند در بدن مختلف القوام هستند؛ چون در بدن عضو بارد و یابسی مثل عظم (استخوان) وجود دارد و عضو بارد و رطبی چون دماغ (مغز) و عضو حار و رطبی چون کبد و عضو حار و یابسی چون قلب وجود دارد؛ پس واجب است که این اعضای مختلف القوام اخلاط مختلف القوامی به آنها برسد تا بتواند به صورت نوعیه عضو شبیه شود و متشبث و ملتصق به مغتذی که عضو است بشود معلوم است که وقتی استخوان بارد و یابس است باید از خلطی که سرد و خشک است تغذیه شود؛ بقیه نیز همین گونه است.
📕التحفة السعدیه،علامه قطب الدین شیرازی رضوان الله علیه
به نقل از کانال کشکول عابدی
خوراسگانی
🆔 @AbediKhorasgani_ir
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است....
🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار ایتا
https://eitaa.com/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار تلگرام
https://t.me/teboalqodama
🆔 دارالسِئنا در نرم افزار بله
https://ble.ir/daroalseana