#حدیث_روز
امير المؤمنين عليه السلام در خطبه روز عيد قربان فرمود:
💠إنَّ هَذَا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَ اَلْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ اِسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ
حرمت امروز زياد و آرزوى بهره ورى از بركات آن بجا و اميد مغفرت الهى در آن پسنديده است. پس ذكر خداى بزرگ را زياد گوييد و استغفار كنيد و توبه نماييد كه او توبه پذير و مهربان است.
📗من لا یحضره الفقیه ج1 ص518
و این منم، ابراهیم! که نه مال و منزلتم، که فرزندم را به امر تو آوردم به قربانگاه!
و این تویی! پروردگاری که سختی بر بندگان خود نخواستهای، مگر در مقام امتحان!
و این ما حاجیان کوی تو ایم! غرور و کینه و حسد، آورده به قربانگاه عشق!
و این ماییم! بندگان تو، شرمسار از این همه نعمت تو و نافرمانی خود.
بارالها عید قربان را بهانهای کن برای رستگاری ما، که جز بر تو امید نبستهایم.
غسل کردن در روز عید قربان
نماز عید قربان
روز دهم ذیحجه مصادف است با عید الاضحی، عید قربان. سالروز حماسه بزرگ ابراهیم خلیلالله (س) در اثبات بندگی.
روزی که به واسطه عظمت آن، با نخستین قطره خون قربانی بر زمین، تمام گناهان صاحب قربانی، بخشیده میشود. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «هرکس نیتش صادق باشد، اولین قطره خون قربانیاش، کفاره گناهان او است.»[1]
اعمال عید قربان در میان اعمال حج از چنان رتبهای برخوردار است که امام صادق علیهالسلام درباره آن فرمودهاند: «روز عید قربان، روز حج اکبر است و حج اصغر، عمره است.»
تکبیرات منی در روز عید قربان
نماز حاجت در شب جمعه و شب عید قربان
عید قربان فرصتی است که سر به سودای بندگی حق بگذاریم و از هرچه جز دوست، چشم بپوشیم و دل بپیراییم.
عید قربان عید تسلیم است و سرسپردگی به او که جز رسیدن به کمال برای بندگان خود نمیخواهد. از امام زینالعابدین حضرت سجاد علیهاسلام روایت شده است که در ضمن دعای روز عید قربان فرمودهاند: «پروردگارا! این روز، روزی با برکت و خجسته است و مسلمانان در این روز، از اطراف زمین تو گرد آمدهاند؛ خواهنده، جوینده، امیدوار و بیمناک؛ همه حاضر هستند و تو به نیازهایشان مینگری.»[2]
پروردگارا این روز را روز تولد ایمان و مرگ تردیدها در راه خود قرار بده.
مهرداد توکلی
بادصبا
🤰جایگزین #اسید_فولیک_در_بارداری
🏵روزی 14 عـدد بادام درختی به صورتی که مانند آدامس جویده شود تا جذب بزاقی صورت گیرد
⛽میزان هموگلوبین خون را بالا خواهد برد
🏵خوردن هر روز صبح 5 یا 6 عدد بادامِ خیسانده داخل آب و سپس کندن پوست آن بسیار برای سلامت نوزاد و مادر مفید است.
🏵مصرف روزانه بادام توسط مادر در طول بارداری نیز موجب کاهش احتمال آلرژی در نوزاد میشود (نظیر آسم یا سایر بیماریهای تنفسی بعد از تولد میشود)
🏵بادام منبع غنی کلسیم است
🏵سبب کاهش بروز مسمومیت ناشی از بارداری و باعث میشود استخوانها، دندانها، و سیستم عصبی قویتر داشته باشند
🏵همچنین به کاهش کلسترول LDL و حفظ سلامت قلب کمک میکند
🏵 و به دلیل منبع غنی فیبر به کاهش علائم یبوست که در طول دورهی بارداری رایج است نیز کمک میکند
💠 حدیث روز 💠
💎سنگینی ایمان علی بن ابی طالب (علیهالسلام)
🔻 رسولخدا صلیاللهعلیهوآله:
لَو أنَّ السَمواتِ وَالأرضَ وُضِعَت فی کفّة میزانٍ وَ وُضِعَ ایمانُ عَلیٍّ فی کفَّةِ میزانٍ لَرُجِّحَ ایمانُ عَلِیٍّ عَلَی السّموات وَالأرض
❇️ اگر آسمانها و زمین را در یک کفة ترازو بگذارند و #ایمانعلی(ع) را در کفة دیگر، ایمان علی(ع) بر آسمانها و زمین برتری خواهد یافت.
📚 کنزالعمال، ج 11، ص 617
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیر مومنان علی علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و بیست و هشتم
✳️ آخرین اتمام حجت با معاویه
🔸حجت را بر او تمام کنید
[ چند نفر از یارانم را به سراغ معاویه فرستادم و گفتم: ]
حجت را بر معاویه تمام و او را نصیحت و انذار کنید، قبل از اینکه جنگ آغاز شود.
[ آنها از گفتوگو با معاویه نتیجهای نگرفتند. چند نفر دیگر از یارانم را فرا خواندم و به آنان گفتم: ]
🔻به سراغ این مرد بروید و او را به سوی خداوند بزرگ دعوت کنید. او را به طاعت و فرمانبری و حفظ اتحاد مسلمانان و پیروی از امر خداوند متعال فراخوانید. امید است که خداوند متعال او را هدایت کرده و تشتت و اختلاف را از این امت رفع کند.
🔸پاسخی به فرستادگان معاویه
[ أبوالدرداء و أبوهُرَیره از جانب معاویه پیام آوردند که اگر قاتلان عثمان را که در میان لشکر تو هستند به ما تسلیم کنی، آماده مذاکره هستیم!
در پاسخ آنها، قضایای مربوط به قتل عثمان و بیعت مردم با خودم را، عنوان کردم و گفتم: ]
🔻اگر قرار بر خونخواهی است، فرزندان عثمان برای خونخواهی پدرشان، از معاویه سزاوارترند و معاویه حق ندارد یکپارچگی مسلمانان را از بین ببرد و وحدت آنان را به تفرقه تبدیل کند و مردم را به سوی خویش فراخواند!
🔻در ادامه، استدلال های قوی و درستی آوردم که فرستادگان معاویه نتوانستند اشکالی در آنها، وارد کنند و اقرار کردند که من با انصاف، حتی بالاتر از انصاف سخن میگویم، بنابراین برخاستند و آنجا را ترک کردند.
🔻معاویه بهانههای دیگری هم بعد از آن آورد که من به یکایک آنها پاسخهای متقنی دادم.
در نهایت، معاویه حاضر نشد از مواضع نادرست خود، کوتاه بیاید و هدایت را بپذیرد!
✳️ پرهیز از شروع جنگ
🔸تاخیر در جنگ، به امید هدایت دشمن
🔻[ پس از آنکه سپاهیان ما بر شریعهی آب مسلط شدند، توقع داشتند که دستور جنگ با لشکر معاویه را صادر کنم؛ ولی من به دنبال اتمام حجت بیشتر بودم و امیدوار بودم که گروهی از آنان راه هدایت را بیابند. برخی سپاهیان زبان به اعتراض گشودند و گفتند: مردم گمان میکنند تو از مرگ هراس داری یا اینکه در حقانیت جنگ با معاویه دچار تردید هستی! ]
🔻در مورد این درنگ و خویشتنداری از شروع جنگ، به سپاهیانم توضیح دادم که هدفم هدایت آنها بود و اینکه امیدوار بودم گروهی از لشکریان معاویه به من بپیوندند و توسط من هدایت شوند. و گفتم:
امیدوارم در لابلای تاریکیها و با چشمان کمسوی خودشان، پرتوی از نور مرا مشاهده کنند و به سوی من بشتابند، که این برای من بهتر است از این که آنان را در راه گمراهی، کشتار کنم؛ گرچه در این صورت نیز به جرم گناهانشان گرفتار میشوند.
🔻در میان سپاهیانم خطبهای خواندم مبنی بر اینکه شما نباید آغازگر جنگ باشید! همچنین رعایت اصول انسانی و اخلاقی در جنگ را به آنها متذکر شدم.
🔸اهانتهای دشمن، تحریککنندهٔ شما برای آغاز جنگ نشود
[ وقتی از هدایت لشکریان معاویه ناامید شدم، به منادی خود دستور دادم که در مقابل آنان بایستد و پیام مرا به آنها برساند: ]
🔻توجه کنید که در این مدت با شما مدارا کردم و به شما فرصت دادم تا به راه حق بازگردید و مهلت دادم تا به درگاه خدا توبه کنید. با کتاب خدا برای شما استدلال کردم و دلیلها آوردم و شما را به سوی کتاب خدا فراخواندم؛ ولی شما دست از طغیان و سرکشی برنداشتید و به ندای حق پاسخ مثبت ندادید. پس من گناه پیمانشکنی را بر عهده شما مینهم. همانا خداوند خائنان را دوست نمیدارد.
[ و با خط مقدم سپاه خود سخن گفتم و به آنان تذکر دادم: ]
🔻در همین جایی که هستید، استوار بمانید. چنان به دشمن نزدیک نشوید که همانند جنگ افروزان و آغازگران جنگ باشید و آنقدر دور نایستید که گمان کنند از نبرد هراس دارید. اهانتهای دشمن موجب نشود که شما جنگ را آغاز کنید، تا اینکه حجت را بر آنها تمام کنید و آنان را به راه هدایت فرا خوانید.
📚منابع:
۱. الفتوح، ج۱، ص۲۴۵
۲. وقعة صفّین، ص۱۸۷
۳. الفصول المهمة، ص۸۷
۴. نهج البلاغه، خطبه ۵۵
۵. تاریخ طبری، ص۲۰۳
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✍مهمترین دسیسه ی کم آب نشان دادن خوزستان حذف کشاورزی چهارفصل در حاصلخیزترین استان ایران است.
آقای رئیسی لطفا فریب رسانه ها و کارشناسان مقرض را نخورید.
☀️ تابستان و شربت عناب 🥃
چه کسانی شربت عناب بخورند؟
✍ افراد گرم مزاج و به ویژه در افرادی که فشار خون بالا، افزایش غلظت خون، حرارت و جوش از نوع دَم دارند (جوشهای قرمز همراه با خارش) مصرف روزانه شربت عناب توصیه میشود💫
یک مُشت عناب را زخمیکرده و دوازده ساعت خیسانده، سپس بجوشانید تا پخته شوند و از پارچه صاف کنید و مجدد جوشانده تا نصف شود و با یک و نیم برابر آن شکر نیشکر بریزید تا به قوام برسد.
برای هر بار استفاده، نصف استکان شربت را با نصف استکان آب خنک میل نمایید (بدون یخ)
پرسشهایی بر تصویر :
چگونه میتوان به این کودکان اندونزیایی فهماند که ویروس کرونا خیالی است و آنها سرِ کار گذاشته شدهاند و در دام توطئهی «نظم نوین بردهداری» گرفتارند؟
چگونه میتوان از این کودکان انتظار داشت که تا پایان عُمر از کروناهراسی و پیآمدهایش از جمله احساس حقارت، وسواس، بدگمانی و انزواطلبی رنج نبرند و به زندگی عادی، سالم و شرافتمندانه بازگردند؟
🌹 #آدمها_متفاوتند...
🚫 فاصله نگیرید؛ اِنزوا،عمر را کوتاه می کند...!
قضاوت نکنید؛مردم از شما متنفر می شوند...!
🌹دیگران را درک کنید و کاری کنید کنارِ شما حالشان خوب باشد،به همه #لبخند تعارف کنید،این همان هوش و نبوغِ اجتماعی است،چیزی که لازمه ی روابطی سالم و پایدار و رمزِ محبوبیتِ شماست
✅قبول دارم،تحملِ تفاوت ها گاهی واقعا سخت می شود،من خودم هرازگاهی کم می آورم از این پیچیدگیِ عجیب،اما باید این را پذیرفت و هضم کرد که هم انسان ها و هم شرایط و مشکلاتشان با هم فرق دارد نمی شود از همه توقعِ سازگاری و همراهی داشت.
☝اما می توان این تفاوت ها را درک کرد و روابطِ بهتری داشت،باید با ناملایمتی ها مدارا کرد،باید کمی همدل بود،
🌹این مردم...حتی شادترینشان هم مشکلاتِ خودش را دارد،اینقدر انگشتِ تقصیر به سمتِ هم نگیریم،باور کنید که آدم ها نمی خواهند بد باشند آدم ها متفاوتند،همین...!
✅می توان با وجودِ تمامِ تفاوت ها کنارِ هم شاد بود،می توان جامعه ی بهتری داشت
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط دعا کنید به رهبری آب مقطر تزریق شده😒
🔺کلاغ پَر
کریستف هملمن نماینده بهداشت جهانی در ایران
🗣پَر
ملک زاده معاونت تحقیقات وزارت بهداشت
🗣پَر
مینو محرز عضو کمیته علمی منحله ستاد کرونا
🗣پَر
خود کمیته علمی ستاد ملی کرونا
🗣پَر پَر
چند روز دیگه
نمکی و جهانپور و زالی و روحانی و حریرچی و مرندی و ولایتی و طبرسی
🗣پر
🗣🗣اینا که پر ندارن
🗣🗣ارباباشون خبر ندارن
✍کم بود آب خوزستان دروغ بود
سدها رو بسته بودند تا هواسها از بزرگترین نسل کشی تاریخ ایران پرت بشه
ده میلیون نفر رو واکسن زدن توی همین چند روز
مثل گوسفند به صف میکنند و کارگرها مردم رو واکسن میزنن.
✍جالب است بدانید وزارت بهداشت گفته فوتی بعد از واکسن کرونا هیچ ارتباطی به واکسن نداره!!😳
‼️ولی اگه بدون واکسن فوت کنه میگن ربط به کرونا داره !!اگه واکسن زده بود مشکلی پیش نمی آمد!!!
‼️ما در کجا زندگی میکنیم؟!!
✍جالبه حتی یک مورد گزارش فوتی واکسن کرونا پس از تزریق بیش از ده میلیون دوز واکسن در ایران اعلام نشده
واکسن همه دنیا رو هم داریم میزنیم
چینی و کوبایی و آمریکایی و روسی و انگلیسی و ایرانی و هندی و....
هدایت شده از حوزه انقلابی
✉️ نامه ی جمعی از پزشکان،اساتید دانشگاه و حوزه و برخی اندیشکده های حوزوی و دانشگاهی به رئیس جمهور منتخب
بسم اللّه الّرحمن الّرحیم
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج سید ابراهیم رئیسی
منتخب دوره سیزدهم ریاست جمهوری
سلام علیکم
گروهی از پزشکان،اساتید دانشگاه های مختلف کشور و پژوهشگران و اساتید حوزه های علمیه، پس از ماه ها پژوهش، مطالعه و تحقیق و ارزیابی از وضعیت نظام بهداشت، درمان و سلامت کشور پیشنهاداتی به منظور اصلاح سیاست ها، اجرای دقیق قوانین و بکارگیری نیروهای خدوم در این حوزه ارسال می دارند.
امید است با عنایات باری تعالی و روحیه ی تحولی و جهادی جنابعالی این پیشنهادات به منصه ی اجرا برسد:
١) طبق بند ١-٢ سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت در سال ١٣٩٣، بایستی سیاست ها و مقررات ابلاغی وزارت بهداشت با لحاظ تقدّمِ پیشگیری بیماری بر درمان صورت پذیرد لکن بی توجهی مسئولین بهداشت و درمان کشور به این اصل مهم و دینی، منجر به آسیب های جدیدی به سلامت مردم شده است به طوری که امروز اندک شمارند خانواده ای که در آن عضوی سالم و بدون رنج و درد بیماری یافت شود. وضعیت اسفناک سلامت مردم را در آئینه آمار و ارقام های مستند وزارت بهداشت بهتر می توان مشاهده نمود. به عنوان نمونه در سال ١٣٩٧ از مجموع ٣٩٠ هزارفوتی کشور،علت فوت قریب به ۴٠ درصد، بیماری های قلبی و عروقی بوده است یعنی چیزی معادل به روزانه ۴١٩ نفر. در همین سال بیش از ١٠ درصد از هموطنان به علت سرطان فوت کردند، به عبارتی معادل روزانه ١١٧ نفر. امروز حدود ١٠درصد از جمعیت کشور به بیماری دیابت دچار هستند. آیا مستحضر هستید طبق آمار وزارت بهداشت در هر سه دقیقه یک پا در ایران به علت این بیماری قطع میشود؟ آیا می دانید در ایران سالانه ١٠٠ هزار نفر به علت فشارخون فوت میکنند؟ آیا این وضعیت دردناک بیماری ها حاصل از یک نظام تغذیه ای سالم و پیشگیرانه است؟! آیا بهتر نیست بجای ساختن بیمارستان با اصلاح نظام سبک زندگی برای مردم سلامتی و حیات به ارمغان بیاوریم؟
آیا رخداد روزانه بیش از ١٠٠٠ سقط جنین، حاصل یک نظام بهداشت و درمان مبتنی بر ارزش های اسلامی است یا میراث نظام های طاغوتی گذشته و حاصل از نفوذ فرهنگ غربی است؟
٢- پیشنهاد می شود در مسئولیت های مربوط به این حوزه افرادی را به خدمت منصوب نمایید که به علت فعالیت در بخش تولید یا واردات دارو و تجهیزات پزشکی دچار تعارض منافع نشوند. متأسفانه نادیده گرفتن این مهم، موجب عدم اجرای قوانین و رسیدن آسیب جدیدی به سلامت مردم شده است. البته صورت دیگر تعارض منافع زمانی است که نان گروهی از پزشکان به بیمار شدن مردم وابسته است، آنگاه اگر عنصر ایمان و تقوا در آن ها قوی نباشد، دیگری تلاشی برای اجرای سیاست های مربوط به پیشگیری از بیماری صورت نمی گیرد.
٣-به مسئولین امر در این حوزه تأکید شود به جای قرائت و اجرای سیاست ها و برنامه های سازمان های بین اللملی تحت نفوذ استکبار جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) که سابقه ی خباثت هایشان در مسئله کنترل جمعیت، سقط جنین و تألیف و اجرای بخش هفتم سند توسعه پایدارِ ٢٠٣٠ در بسیاری از کشورها از جمله ایران، بر همگان روشن است،از ظرفیت پزشکان بومی،متخصص و مؤمن کشور استفاده شود.
۴- مستند به بند ١٢ سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه سلامت در سال ٩٣، وزارت بهداشت مکلف به"بازشناسی، تبیین،ترویج،توسعه ونهادینه کردن طب سنتی" می باشد؛ پیشنهاد می شود به جای ادامه ی برخی بی توجهی ها و لجاجت های غیر استدلالی و غیر علمی که بعضاً ریشه در به خطر افتادن منافع برخی افراد دارد،از ظرفیت طب اسلامی-سنتی که از مزیّت هایی چون تقدم پیشگیری بر درمان،عوارض بسیار ناچیز،هزینه کم درمانی و تشخیصی برای مردم و کشور و منطبق بودن با اصول و مبانی دینی برخوردار است، در دولت حضرتعالی بهره گیری حداکثری صورت گیرد. در دولت های یازدهم و دوازدهم نه تنها طب اسلامی-سنتی هیچ سهمی در بودجه ی کشور نداشته است، بلکه با ایجاد برخی از موانع،از خدمت رسانی این جریان به سلامت مردم جلوگیری شده است.امید داریم اقدامات دولت سیزدهم در راستای حمایت از طب سنتی و اسلامی منجر به سلامت مردم،پیشگیری از بیماری و جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی کشور و کاهش هزینه های درمانی مردم عزیز شود.
۵- باتوجه به وجود آموزه های بسیار وغنی وحیانی درحوزه ی سلامت، امید است دولت سیزدهم به عنوان یک دولت اسلامی، با بهره گیری از پژوهشگران حوزه های علمیه، بتواند زمینه را برای تولید و عملیاتی شدن نظام سلامت اسلامی که با محوریت وحی و حاصل یک جریان تقومی بین اندیشه های وحیانی،تجربی و عقلی است، فراهم کند و ان شاءالله این گام، قدمی مؤثر در تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.
در آخر برای حضرتعالی و همه ی مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی آرزوی اخلاص و عاقبت بخیری می کنیم.
٣ مردادماه ١۴٠٠
#نشر
🆔@howzehenghelabi
#نشستن_سر_سفره
✅✅نشستن بر سر سفره ها را طولانی کنید چرا که اين زمان از عمرتان به شمار نمى آيد.☺️😊
❌❌پس در خوردن عجله نكنيد.☺️ عجله در خوردن باعث مى شود كه غذا را خوب نجويد و كار معده را دشوار كنيد و در نتيجه کبد را به زحمت اندازید.😔
📚منبع: جامع الاحاديث ،
ظرفیت فقط ۱۴ نفر
پرسش و پاسخ گروه بر اساس آموزه های طب قدیم.👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/CbETRxKYmrBJP07I89ULLx
کاملی زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا بشکند دست امثال تو را که خط نشان میکشد به دستگاه اهل بیت علیهم السلام و با بهانه رهبری و مراجع به جنگ با اسلام پرداخته است.
چشمانتان همیشه کور باد که تجمع در مترو و مراسمات غیر مذهبی مانند تدفین شجریان تدفین بازیگران فوتبال جشن ها و فستیوال ها را نمی بینید چشمانات کور باد .
شمارش معکوس نابودی شما شروع شده است.
حکایت شنیدنی علامه جعفری از جشن غدیر
مرحوم علامه محمد تقی جعفری نقل میکرد: یکی از نوه های مرحوم مورخ الدوله سپهر نویسنده کتاب ناسخ التواریخ به منزل ما آمد و اظهار داشت در شب عید غدیر در منزلی در شمال تهران، جشنی برقرار است و علاقه مندم شما هم در آن شرکت کنید. گفت: در این جشن تعداد زیادی از رجال لشکری و کشوری هستند. من تصور میکنم که اگر شما تشریف بیاورید و در آن محفل، مطالبی نیز بفرمایید مؤثر واقع شود.
محل برگزاری جشن، منزلی بزرگ و تقریبا جنگل مانند بود و بخش هایی از آن، به صورت آب نماهای بسیار بزرگ بود و به هرحال، باغی بود که کمتر نمونه آن را دیده بودم. وارد جلسه شدیم. دیدم سالنی بسیار بزرگ است که انواع و اقسام میوه ها و شیرینیها جهت پذیرایی از حضار در آن چیده شده است. در ادامه برنامه برخی از اینها آمدند و در وصف امیرالمؤمنین (ع) اشعاری خواندند. برخی از شعرها خوب بود و برخی نیز سطحی نداشت...
من دیگر خسته شده بودم و بنا داشتم که بلند شوم که از در مجلس سیّدی با ظاهری بسیار ساده وارد شد و حتی کفش خود را برداشت و به داخل آورد که البته در آنجا این کار، خلاف عادت بود و پیدا بود که صاحب مجلس و تعدادی دیگر ناراحت شده اند.
عموم حضار به سید نگاهی تحقیر آمیز داشتند. کسی به او احترامی نگذاشت، ولی من در مقابلش به احترام برخاستم و او نیز سری تکان داد. سید، جوان بود و با یک طمأنینه و اطمینان خاصی بر روی زمین نشست و کسی هم تعارف نکرد که روی صندلی بنشیند.
بالاخره نوبت به اشعرالشعرا رسید و از او دعوت کردند که بیاید و اشعارش را بخواند. این شاعر با یک طمطراقی آمد و شروع به قرائت اشعار نمود.
وقتی بیت اول را خواند هر چند بد نبود ولی سید یک اشکال جدی به آن وارد کرد. اشعرالشعرا محل نگذاشت و بیت دوم را خواند. دوباره سید ایراد گرفت. شاعر همچنان توجه نمیکرد. وقتی بیت سوم را خواند، سید گفت: این هم اشکال دارد. شاعر عصبانی شد و گفت: چرا؟ سید گفت: خوب،این را اول میپرسیدی. الان برایت توضیح میدهم.
سید بحثی از معانی بیان و صنایع ادبی را به صورت خیلی خلاصه بیان کرد... دیدم که دریایی است بیکران... چند نفر از حضار آمدند و احترام کردند و به زور سید را به بالای مجلس بردند.
در این هنگام یکی از حضار به سید گفت: اولا خوش آمدید، هر چند که نمیدانیم چطور آمدید. دوم این که آیا خودتان هم شعر میگویید؟ سید گفت: گاهی اوقات. گفتند: میشود یکی از سرودههای خود را بخوانید؟ گفت: آری و حتی میتوانم همین الان شعر تازه بگویم. گفتند: پس بفرمایید. گفت: نه، چرا که ممکن است بگویید این اشعار را قبلا گفتهای. شما بگویید که چه بسرایم؟
اینها با حالت اعجاب آمیز نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند: غزلی بگویید در مدح امیرالمؤمنین که دو بیت اول عاشقانه باشد و بیت سوم این باشد که اگر علی به خاری نگاه کند، گلستان میشود و بیت چهارم این باشد که اگر معصیت کاران عالم حتی فرعون توسل به علی پیدا کنند بهره مند میشوند. خلاصه، محدوده را برای او خیلی تنگ کردند.
سید قبل از شروع نگاهی به حضار کرد که کسی اشعار او را ننویسد. من زیر عبا خودکار و کاغذ را آماده کردم تا اشعار را یادداشت کنم. فهمید اما اعتراضی به من نکرد. سید شعر را این گونه آغاز کرد:
گر شمیمی ز سر طرّه جانان خیزد
تا قیامت ز صبا رایحه جان خیزد
والهام من که چو ازخواب تو بیدار شوی
زچه رو از سر چشمان تو مژگان خیزد؟
علی عالی اعلا که ز بیم نهلش
روح از کالبد عالم امکان خیزد
گر به خاری کند از قاعده لطف نظر
از بن خار، دو صد روضه رضوان خیزد
گر زند دست به دامان ولایش فرعون
از لحد با دو کف موسی عمران خیزد
داورا! دادگرا! جانب "جدّا" نظری
کز پی مدح تو چون بحر به طوفان خیزد...
معلوم شد که اسمش جدّا و قمی است.
پس از خواندن شعر، سید خطاب به حاضران گفت: آقایان! علی(ع) از این جلسات که دور هم بنشینید و انواع غذاها را بخورید و چند بیت هم شعر بخوانید راضی نیست. علی مرد است و مردان را دوست دارد. اگر مرد هستید و مردانگی دارید بروید سراغ محرومان، دردمندان و فقرا. یعنی همان کسانی که مورد عنایت علی بودند. اینجا نشستهاید و غذاها، شیرینیها و شربتهای خوشمزه میخورید بعد میروید خانه و فکر میکنید که در مدح علی شعر گفتهاید. صریح بگویم که باید وضعتان را عوض کنید و بروید سراغ محرومان جامعه.
این را گفت و کفش خود را برداشت و از مجلس بیرون رفت.
پس از رفتن او تا مدتی همه بهت زده بودند... آن شب شاهد بودم که تعدادی از آنها بسیار گریه میکردند. آقای سپهر، بعدها میگفت: تعدادی از آنها زندگیشان را تغییر دادند و رفتند و به رسیدگی به محرومان پرداختند.
منبع: کتاب ابن سینای زمان، صفحه ۹۷ - ۱۰۲