eitaa logo
انجمن علمی | علوم قرآنی تهران
137 دنبال‌کننده
547 عکس
81 ویدیو
50 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نسخه الکترونیکی10 - نشریه داغ 10-آذرماه99.pdf
10.24M
⚫️🔴 نشریه دانشجویی داغ - سال سوم/ شماره ۱۰ -آذر ماه ۱۳۹۹ 📌با موضوع: روز دانشجو و شهید فخری زاده 💠 @tehran_anjoman 💠
📣📣📣 فراخوان 💠🔵💠 سال دوم/ شماره۵- دی ماه ۱۳۹۹ 💥آنچه در قسمت بعد خواهید دید... 💠 @tehran_anjoman 💠
انجمن علمی | علوم قرآنی تهران
📣📣📣 فراخوان #نشریه_سخن 💠🔵💠 سال دوم/ شماره۵- دی ماه ۱۳۹۹ 💥آنچه در قسمت بعد خواهید دید... 💠 @te
🖋آن چه در قسمت بعد خواهید دید... سلام به دوستان عزیز، خوش ذوق و اندیشه دانشگاه، صفحات سفید نشریه دی ماه سخن منتظر قلم رانی های زیبای شماست. آن چه در قسمت بعد نشریه سخن-شماره۳؛ دی ۹۹- خواهیم دید حاصل آثار ارزشمند شما در محورهای زیر خواهد بود: ۱-زندگی و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان الگوی سبک زندگی دینی ۲-سبک زندگی فاطمی در تربیت فرزند ۳-شخصیت حضرت زهرا(س) در کلام وحی ۴- عرصه های الگوبودن حضرت زهرا(س) برای زنان ۵-عروج حضرت عیسی(ع)؛ دیدگاه ها، چالش ها، رویکردها ۶-بررسی و تبیین نقش عروج حضرت عیسی(ع) در دوران پس از ظهور امام عصر(عج) ۷-معرفی و نقد عهدین ۸-خاطراتی از مسیحیان شیعه شده ۹- تبیین دلایل علمی حجاب ۱۰- نقش حجاب در تمدن سازی نوین اسلامی ۱۱- مدیریت مومن انقلابی از شهید ستاری تا شهید سلیمانی ( به مناسبت شهادت این دو بزرگوار در دی ماه) ۱۲-دل نوشته به شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ۱۳-نقش ولی فقیه در مدیریت بحران ها در جمهوری اسلامی ۱۴- شاخصه های قرآنی و حدیثی ولایتمداری ۱۵-خاطراتی از شهید حسین علم الهدی ۱۶-دعوت توحیدی از نامه امام خمینی(ره) به گورباچف تا پیام رهبر انقلاب(مدظله) به جوانان اروپا؛ نقاط مشترک نامه ها، روش شناسی دعوت و... ۱۷- اصول مطالعه صحیح از نگاه قرآن و عترت (به مناسبت ایام امتحانات) 🍃خوب رفقای عزیز، محبت کنند آثار و نام ونام خانوادگی خود را حداکثر تا ۵ دی ۹۹، به نشانی 🆔 @fmkelasi در پیام رسان ایتا ارسال بفرمایید؛ تا با نام خودتان در نشریه منتشر شود. ⛔️⛔️تاکیید می گردد از کپی کردن صرف مطالب خودداری شود و با اندیشه خود یا خلاصه نویسی یا برداشت شخصی خودتون از مطالب، ابتکار آفرینی و... آثار را خلق بفرمایید. 📄راستی برای رفقای عزیز نگارنده که هر ماه با مجموعه همکاری کنند؛ گواهی از طرف دانشکده صادر خواهد شد. 💬منتظر آثار زیبای شما هستیم... 💠 @tehran_anjoman 💠
🔰 (۱)، نگاهي به حضرت زينب(س) براي حضرت زينب(سلام الله عليها) القاب متعددي ذكر شده است كه بيانگر شان و مرجعيت علمي اين بانوي عظيم الشان است، القابي نظير: 🌺عالمةٌ غیرَ مُعلمةٍ: دانای نیاموخته 🌺فهيمةٌ غیرَ مُفهِّمةٍ: فهمیده بی‌آموزگار 🌺نائبةُ الزّهراء: جانشین حضرت زهرا، سلام‌الله علیها 🌺عَقیلةُ النِّساء: خردمند بانوان / عقیلة الطّالبین: بانوی خردمند از خاندان حضرت ابوطالب (و در بین طالبیان) / عقلیة القریش: بانوی خردمند قریش/ عَقیلةُ خِدر الرّسالة: خردمند پرده‌نشینان رسالت / عقلیة الوحی: بانوی خردمند وحی 🌺سیّدة العَقائِل: بانوی بانوان خردمند 🌺سُلالةُ الوِلایة: فشرده، خلاصه و چکیدة ولایت 💠 علم، عزت آفرين، شان و ارج آفرين و عامل رفعت بخش هر انساني است. "... یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ... : ... خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد..." (مجادله،11)، يكي از جلوه هاي عظمت، برخورداري ايشان از علم لدني بود. جداي از شاهد مثال هاي متعدد براي اين ادعا كه در نحوه سخن راندن ايشان به كرات، تجلي يافته بود، حديث امام سجاد(ع) نيز مهر تاييدي بر اين امر است كه فرمودند: " عمّتی أنتّ بِحمدالله عالمةٌ غیر معلَّمة و فهمةٌ غیر مفهَّمة: عمّه جان! شكرخدا، تو عالمه‌ای هستی بدون اینکه معلّم داشته باشی و فهمیده‌ای هستی بی آنکه کسی مطالب را به تو فهمانده باشد" علم لدني برتر از علم اكتسابي است، زيرا از طرف خداوند به طور مستقيم به بنده اعطا مي شود، براساس روايات اين علم نتيجه تقوا و تزكيه است. ايشان يكي از آشكارترين مصاديق براي آيات و احاديثي است كه در شان علما بيان شده است. پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله) فرمود: "عالمان وارثان پيامبرانند."، زينب(س) وارث علم و حكمت نبوي و فصاحت علوي اميرالمومنين(ع) بود. امام حسن (ع) خواهر خود را اين چنين مورد خطاب قرار مي دهند " انک حقا من شجرة النبوة و من معدن الرسالة، به راستی که تو از درخت نبوت و معدن رسالت هستی" 💠 همچنان كه برخي اصحاب شاخص اميرالمومنين(ع) نظير ميثم تمار و رشيد هجري، علم بلايا و منايا (آگاهي از حوادث آينده) داشتند، حضرت زينب(س) نيز اين علم را از پدر بزرگوارشان آموخته بودند. زينب(س) از جانب امام حسين(ع) داراي نيابت خاص بود و مردم در احكام حلال و حرام به او مراجعه مي كردند و در مقطعي براي حفظ جان امام زين العابدين(ع)، علوم آل محمد(صلي الله عليه وآله) از زبان دختر علي(ع) نشر داده مي شد. 💠 مرجعيت فكري حضرت در برطرف كردن نيازهاي مردم موجب وحشت دستگاه حاكم شده بود. 💠 ابن عباس كه او را شيخ المفسرين، حبرالامه، ترجمان القرآن مي خوانند وقتي به محضر حضرت زينب(س) مي رسد زانوي تلمذ بر زمين مي زند و از ايشان حديث نقل مي كند. حضرت خطبه فدكيه را براي ابن عباس نقل مي كند و ابن عباس هنگامي كه مي خواهد روايت كند مي گويد: " حدثنا عقيلتنا... ؛ بانوي خردمند ما گفت" از اين رو مي گويند لقب عقيله بني هاشم را ابن عباس براي حضرت زينب(س) به كار مي برده است. ☺️ادامه دارد... ❇️ تلخیصی از مقاله واکاوی سبک زندگی علمی حضرت زینب(س) با رویکردی به قرآن و حدیث، سراج منیر،سال پنجم، شماره ۱۴، بهار ۹۳ ✅ گردآوری و تلخیص: مجتبی فیضی کلاسی 🌺 📢دوروز تا ولادت باسعادت (سلام الله علیها) 🆔 @tehran_anjoman
🔰 (۲)، نگاهي به حضرت زينب(س) 💠 فصاحت و منطق قوي در كلام ايشان همواره مورد ستايش بوده است. بشیر بن خزیمه اسدی نقل کرده که فصیح‌تر از او ندیدم. گویی از زبان امیرالمؤمنین بود که سخن می‌گفت. پس اشاره کرد به مردم که ساکت شوند. پس نفس‌ها در سینه حبس شد. آنگاه خطبة بلیغ خود را بیان فرمود. يا نور‌الدّین جزایری در خصائص‌الزینبیّه در مورد حضرت چنین نوشته است: "منطق او همانند منطق پدرش است" 💠 درباب شخصيت روايي حضرت نيز علماي بزرگي همچون آيت الله خوئي، سيدنورالدين جزايري و... سخن گفتند و ايشان از پدر، مادر، برادران بزرگوارش حسنين(ع)... روايت نقل كرده است. همچنين افرادي نيز از حضرت زينب(س) روايت نقل كرده اند از عبدالله بن عباس، جابر بن عبدالله انصاري، عطاء بن سائب و... ؛ بر این اساس، حضرت زینب را می‌توان یکی از ناقلان و حافظان میراث حدیثی شیعه دانست که اعتبار و سندیّت روایاتی که ایشان در سلسلة سند آنها قرار گرفته، محرز و مایة اطمینان محدّثان و محقّقان حدیثی است. 💠 در حوزه تعليم تفسير قرآن به مردم هم، سیّد نورالدّین جزایری هم در خصائص الزّینبیّه، جایگاه علمی و فعّالیّت‌های آموزشی ایشان در جامعه را اینگونه توصیف می‌کند: «روزگاری که امیرالمؤمنین (ع) در کوفه بود، زینب (س) در خانه‌اش مجلسی داشت که برای زنان قرآن را تفسیر و معنا می‌کرد..." در مقام تفسیری حضرت زینب (س) شاهد ما خطبه‌های ایشان است که آکنده از آیات الهی می‌باشد و به خوبی بر شرایط و افراد تطبیق داده شده‌اند. به نظر مي رسد شان و جايگاه علمي حضرت در كنار مصايبي بر ايشان وارد شده و مديريت بحران ايشان مورد توجه همگان قرار گيرد. ❇️ تلخیصی از مقاله واکاوی سبک زندگی علمی حضرت زینب(س) با رویکردی به قرآن و حدیث، سراج منیر،سال پنجم، شماره ۱۴، بهار ۹۳ ✅ گردآوری و تلخیص: مجتبی فیضی کلاسی 🌺 📢یک روز تا ولادت باسعادت (سلام الله علیها) 🆔 @tehran_anjoman
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸عقیلة النساء🌸 🎞 کلیپ حتما مشاهده شود. "سخنرانی ۶۰ ثانیه ای" 🍃 🔻 سخنران: دکتر عظیم عظیم پور 🔸موضوع: خصوصیات و ویژگی های حضرت زینب(سلام الله علیها) ✳️ کاری از انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران. 🎉 🎉 📣 ببینید و ببینانید 🔰 @tehran_anjoman
🔴🔴معرفی پایگاهها و درگاههای جست و جو در حوزه قرآن وحدیث. 👇👇👇
انجمن علمی | علوم قرآنی تهران
جهت معرفی به دانشجویان،که در شرایط موجود دسترسی به کتابخانه ها ندارند برای نوشتن پایان نامه، مقاله و تکالیف کلاسی مفید است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زینب(سلام الله علیها)؛ الگوی ما برای عبادت و نمازشب ✅ حضرت زینب(س) به چنان جایگاهی در عبودیت الهی رسیده بودند که امام حسین (علیه‌السّلام) که خود معصوم و واسطه فیض الهی است هنگام وداع به خواهر عابده‌اش می‌فرماید: "یا اختاه لا تنسینی عند نافلة اللیل؛ خواهرم مرا در نماز شب خود فراموش مکن"؛ ✅ در کتاب مثیر الاحزان – از مصادر بحارالانوار علامه مجلسی ومصباح کفعمی- از فاطمه دختر امام حسین(ع) نقل شده است: " و اما عمه‌ام زینب، پس وی همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به‌ درگاه خدای تعالی استغاثه می‌کرد و در آن شب چشم هیچ‌یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد." ✅ در کتاب خصائص زینبیه سید نورالدین جزایری سخنی از امام سجاد(ع) نقل می شود: "عمه‌ام زینب، نماز واجب و مستحبی‌اش را در طول مسیر کوفه به شام می‌خواند و در بعضی از توقفگاه‌ها از شدت گرسنگی و ضعف در مدّت شبانه روز نمازش را نشسته خواند. چون آنچه از غذا سهم او بود، بین کودکان تقسیم می‌کرد. چون آن قوم به هر یک از ما یک گرده نان در شبانه روز می‌دادند." 💠 این سخن، بیانگر توجه حضرت زینب(س) به عبادت الهی است درحدی که حتی از نمازهای نافله و مستحبی در مسیر کوفه به شام غفلت نکردند و این امر برای ما درس است که شاید به بهانه های مختلف اهتمام جدی نداشته باشیم؛ تبعیت ما از حضرت زینب(س) صرفا به شعار نباید محدود شود و باید در ارتقای سطح معنوی خود به ایشان اقتدا کنیم. 🌺 مثلا اگر اهل نوافل نیستیم برای آن برنامه ریزی و اقدام کنیم. حتی اگر شده با یک نافله شروع کنیم مثلا نافله ظهر و در آن استمرار داشته باشیم تا به تدریج آن را گسترش دهیم یا اگر اهل ارتباط با ادعیه نیستیم یک برنامه ثابت هفتگی برای دعا داشته باشیم و با آن انس بگیریم، مثلا خود را ملزم به دعای ندبه در صبح جمعه در هر هفته یا زیارت عاشورا یا دعای ششم صحیفه سجادیه بعد از نماز صبح یا ... قرار بدهیم. 🌺 ولادت حضرت زینب(س) می تواند بهانه ای برای آغاز یک حرکت عبادی جدید در رویکرد روزمره ما باشد. مخصوصا شب های بلند زمستان که بهار مومن است و اخص شب یلدا که می تواند به برکت ولادت حضرت زینب(س)، تبدیل به یلدای زینبی شود. ❇️ یلدای زینبی یعنی اقتدا به زهرای ثانی در تهجد، یلدای زینبی یعنی آغاز بهار مومنانه. یلداتون پرنور! نوشتاری از: مجتبی فیضی کلاسی @tehran_anjoman