4_5796392832235211510.mp3
22.29M
◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️▪️
ای دردها ای غمها خداحافظ
من رفتم با زهرا خداحافظ...
🎙حاج محمود کریمی
◾️@telaavat
4_5796404604740569821.mp3
6.47M
#تلاوت_قرآن_کریم
🎧 ترتیلخوانی جزء نوزدهم
🎙قاری: محمد صدیق منشاوی
✅ @telaavat
#تفسیر_قرآن_کریم
💢نکات و پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز نوزدهم جزءنوزدهم قسمت اول
جزء نوزدهم شامل ادامه سوره فرقان، سوره شعرا و ۵۵ آیه نخست سوره نمل است.
✅ افسوس از #همراهان_نامناسب که مرا از یاد خدا دور کردند
وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلیَ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنیِ اتخََّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا(۲۷)یَاوَیْلَتا لَیْتَنِی لَمْ أَتخَِّذْ فُلَانًا خَلِیلًا(۲۸)لَّقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی(۲۹- فرقان)
روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان میگزد و میگوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکهای به سوی هدایت دست و پا میکردم. ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمیگرفتم؛ چون او مرا از یاد خدا بعد از انکه بسراغم آمد گمراه کرد.
✅ #بتی که پرستش آن بین ما رواج دارد
أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان- ۴۳)
آیا دیدی کسی را که معبود خود را #هوای_نفس خویش برگزیده؟
«هوی» به معنای میل نفس به سوی خواستههای خودش است؛ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود سنجیده و هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ اطاعت و پیروی کردن آن است؛ بدون اینکه توجهی به دستورات خداوند متعال داشته باشد.
آیه شریفه درباره کسانی سخن میگوید که در کنار آن خدای یکتا، خدای دیگری هم دارند که برخی اوقات و یا همیشه از دستورات او پیروی میکنند. آن خدای دیگر یا بت نتراشیدهای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا میتوان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیدهایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان میگوییم: «چون دلم میخواهد» نه «چون خدا میخواهد».
✅ فواید #نزول_تدریجی قرآن
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا {۳۲}
و كسانى كه كافر شدند گفتند چرا قرآن يكجا بر او نازل نشده است اين گونه [ما آن را به تدريج نازل كرديم] تا قلبت را به وسيله آن استوار گردانيم و آن را با هماهنگی پشت سرهم ردیف کردیم. {۳۲}
-در پاسخ به ايرادي كه كافران بر عدم نزول يكجاي قران مي گرفتند، خداوند به پيامبر ميفرمايد ما با اين كار (نزول تدريجي) قلب ترا تثبيت مي كنيم. سپس در آيه 33 نحوه تثبيت را توضيح ميدهد كه هر موقع كافران ، بهانه ها و اتهامات و مطالب جديدي در مخالفت با پيامبر و قران بيان مي كنند يا شبهاتي آميخته از حق و باطل در افكار عمومي ترويج مي كنند، خداوند با نزول ايهاي پاسخ انها را بحق و با بهترين توضيح ميدهد و همين باعث تقويت روحيه پيامبر و مسلمين و متقابلا تضعيف كفار ميشود و همين امر هم موجب ناراحتي انها از نزول تدريجي و غير يكجاي قران شده است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#تفسیر_قرآن_کریم
✅ روز نوزدهم جزء نوزدهم قسمت دوم
✅ مشخصات #عبادالرحمان:
در آيات انتهايي سوره فرقان به ويژگيهاي بندگان شايسته خداوند اشاره شده كه عبارتند از:
-عدم تكبر
-مواجهه مناسب با جاهلان
-پيوسته به ياد خدا بودن
-خايف از عذاب جهنم و دعا براي مبتلا نشدن به آن
-اعتدال در انفاق ( نه اهل زیادهروی هستند و نه بخل میورزند)
-نفي نظري و عملي شرك
-عدم قتل نفس
-اجتناب از زنا
-عدم شهادت ناحق
-اعراض از لغو
-متذكر شدن از ايات الهي
-دعا براي برخورداري از همسر و فرزندان باتقوا
✅ منظور از #سلام گفتن به #جاهلان چیست؟
وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
در اینجا هم، مفهوم کلی سلام که ابراز اطمینان دادن به مخاطب و سلامت ماندن و ایمن بودن مخاطب از ناحیه سلام کننده محسوب میشود، مصداق و مفهوم دارد. یعنی به مخاطب جاهل یا لغوگو یا عنود نسبت به حق اعلام میکنیم که علیرغم اینکه ما به حق بودن خود اطمینان داریم اما مقابله به مثل نمیکنیم ،تهدید نمی کنیم، لغو نمی گوییم و گذر می کنیم. و خطری هم متوجه مخاطب نیست.
💐 عبادالرحمان در دنیا در مواجهه با ناملایمات و توهین و مسخره جاهلان و مخالفان ،به انها سلام میگویند. درعوض در آخرت هنگام ورود به #بهشت، بهشتیان به انها سلام میگویند.
✅ آیا #الفاظ قران هم وحی شده یا پیامبر معارف دریافتی خود را در قالب این عبارات بیان کرده است؟
وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ {192} نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ {193} عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ {194} بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ {195}شعرا
و راستى كه اين [قرآن] نازل شده از پروردگار جهانيان است {192}روح الامين آن را بر دلت نازل كرد {193}تا از انذاردهندگان باشى {194}به زبان عربى روشن {195}
👈 ایه 195 بیانگر آن است که الفاظ قران به زبان عربی توسط #جبرییل بر پیامبر نازل شده و این نظریه که فقط معانی و مفاهیم قران بر پیامبر نازل شده و عبارات و الفاظ قران متعلق به پیامبر است،در تناقض با این آیه است.
✒سيدكاظم فرهنگ
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#تفسیر_قرآن_کریم
✅ روز نوزدهم جزءنوزدهم قسمت سوم
✅ #مشترکاتدعوتانبیا و واکنش های مخالفان در طول زمان
در سوره #شعرا که به داستان 5 پیامبر اشاره شده در ابتدای همه انها 5 ایه بطور مشترک وجود دارد که حاکی از اشتراک پیام اصلی انبیا و نیز یکسانی واکنش اقوام مختلف به دعوت انبیا و همچنین تبلیغ انبیا بدون درخواست اجر و مزد از مردم است.
كَذَّبَتْ قَوْمُ ...الْمُرْسَلِينَ {} إِذْ قَالَ لَهُمْ ...أَلَا تَتَّقُونَ {} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {}
قوم .. پيامبران را تكذيب كردند {}چون ...به آنان گفت آيا پروا نداريد {}من براى شما فرستادهاى در خور اعتمادم {}از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {}و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمىكنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {}
✳ در انتهای داستان هر قوم بعد از بیان مجازات قوم نیز این عبارت تکرار شده است: ان فی ذالک لایه و ماکان اکثرهم مومنین و ان ربک لهو العزیزالرحیم : قطعا در اين [ماجرا] آیه و عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمانآورنده نیستند و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت (نسبت به مومنان) است
✳ همانا پرودگارت #عزیز_رحیم است
تکرار 9 باره صفات عزیزالرحیم برای خداوند در سوره شعرا بیشترین تکرار این عبارت در سوره های قران است. این ترکیب یعنی که خداوند در عین #مسلط بودن و تفوق داشتن بر خلایق از جمله مکذبین و مخالفان دین، دارای ثبوت در #رحمت نسبت به مومنان است.
✳ در این 5 داستان علاوه بر دعوت مشترک انبیا به پیام خاص رسولان که متمرکز بر یک یا چند رفتار مهم یا عقیده خاص اشتباه آن قوم بوده نیز اشاره شده است.
الف- قوم نوح: تمسخر و تحقیر پیروان نوح و درخواست از نوح که از انها جدا شده و انها را از خود طرد نماید.
ب- قوم عاد:از ایات سوره اینگونه برمی آید که روحیه ای اشرافی و ستمگر و جبار داشتند و با ساخت کاخها و عمارات بلند و شدت عمل در مواجهه با زیردستان و کارهای عبث ،دنبال جاودانگی بوده اند.
ج- قوم ثمود:در نعمتهای مختلف غرق بودند اما دچار غفلت شده و با تبعیت از مسرفینی که در زمین فساد می کردند،در استفاده از نعمتها دچار از حدگذرانی و تجاوز از حدود منطقی و شرعی شدند.
د- قوم لوط:مبتلا به عمل زشت لواط و همجنس بازی در میان مردان و زنان بودند.
ه- اصحاب ایکه(حجر):مبتلا به کم فروشی در معاملات و فروکاستن از ارزش کالاها و پیمانه ها بودند.
✅ #یک_نفر کشت؛ اما خدا #همه را عذاب کرد
حضرت صالح ع به آنها گفت کاری به این شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. (۱۵۶) اما آنها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند (۱۵۷)که سودی به حالشان نداشت و عذاب آنها را فراگرفت. (۱۵۸)
👈 نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما خداوند متعال نفرمود « یکی از آنها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود همه او را کشتند و بعد هم فرمود همه آنها به عذاب الهی گرفتار شدند . چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟
پاسخ این سوال را امیرالمؤمنین علیهالسلام دادهاند آن حضرت میفرماید 👈 :ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع میکند. همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه رضایت دادند.
✒سيدكاظم فرهنگ
#قرآن_نور_امید
#تواصی
◾️@telaavat
امام علی علیه السلام:
💫همانا هرکس کلمه ای بمن بیاموزد مرا بنده خود کرده است.💫
🔹دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد🍃
#مقام_معلم
#علم
#ستاره_باران
🆔 @telaavat
1_953821536.mp3
10.79M
📌اسرار روزه ۵
▫️امام صادق علیهالسلام میفرماید؛
روزه، "شهوات طبع" را میمیراند!
شهوات طبع، فقط "پرخوری" نیست؛
بلکه دامنهی وسیعی را شامل میشود که ممکن است هرکدام از ما گرفتارش باشیم.
※شرح حال این بیماری چیست؟
روزه چگونه درمانش میکند؟
🎙استاد شجاعی
#ماه_بندگی
#روزه
@telaavat
👆👆👆
✍استاد انصاریان
مخفى بودن شب قدر در ميان این سه شب براى اين است كه مردم به اين شبها اهميّت دهند، همان گونه كه خداوند اجابت را در ميان دعاها مخفى داشته تا مردم به همه دعاها روی آورند.
📚تفسیر و شرح صحيفه سجاديه،
نوشته استاد حسین انصاریان
#شب_قدر
#قرآن_نور_امید
#تواصی
◾️ @telaavat
1_986886518.mp3
899.4K
💠 استاد پناهیان:🌱
برای پیمودن راه صدساله در یک شب آمادهای؟
#شب_قدر
#تواصی_بالرحمه
#قرآن_نور_امید
#ماه_بندگی
@telaavat
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
◾️کلام امیر
🔴 سیاست و زیرکی حضرت
💥«و اللّه ما معاویةٌ بادهی منّی، و لکنّه یغدر و یفجر و لولا کراهیّة الغدر لکنت من ادهی النّاس، و لکن کلّ غدرةٍ فجرةٍ، و کلّ فجرةٍ کفرةٌ...؛
💠 سوگند به خدا، معاویه از من سیاستمدارتر نیست، امّا معاویه حیله گر و جنایتکار است. اگر نیرنگ، ناپسند نبود من زیرک ترین افراد بودم، ولی هر نیرنگی گناه هر گناهی نوعی کفر و انکار است. روز رستاخیز در دست هر حیله گری پرچمی است که با آن شناخته می شود. به خدا سوگند، من با فریبکاری غافلگیر نمی شوم، و با سخت گیری ناتوان نخواهم شد.
📚نهج البلاغه،خطبه 200
@telaavat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تلفیق صدای اذان ۴ موذن از خانواده استاد موذن زاده اردبیلی
🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌
#اذان
#قرآن_نور_امید
#تواصی
▪️ @telaavat
4_5798656404554255454.mp3
6.4M
#تلاوت_قرآن_کریم
🎧 ترتیلخوانی جزء بیستم
🎙قاری: محمد صدیق منشاوی
✅ @telaavat
#تفسیر_قرآن_کریم
💢نکات و پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز بيستم جزء بيستم قسمت اول
جزء بیستم شامل آیات ۵۶ تا انتهای سوره #نمل، سوره #قصص و ۴۵ آیه ابتدای سوره #عنکبوت است.
✅ #اجابتمضطری که فقط خدا را بخواند
🌼أمَّن یجُیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (۶۲- نمل)
[آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده اى او را بخواند اجابت مى كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى نماید؟
"مراد از اجابت مضطر این است که خدا دعای دعاکنندگان را اجابت میکند و قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است. قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد."از تفسیر المیزان
✅ نکات قابل توجه در داستان #سلیمان و #ملکه_سبا:
-ملکه سبا پس از دریافت نامه سلیمان مبنی بر تسلیم شدن و تحت حاکمیت سلیمان قرار گرفتن کشور سبا، با سران کشور و مشورت میکند و راسا تصمیم نمی گید. چرا که امری مهم در خصوص استقلال کشور و نیز وارد کردن مردم کشورش به جنگ است.
-سران کشور بجای مشورت دادن منطقی و دلسوزانه، احتمالا از روی چاپلوسی با طرح شوکت و هیمنه و برتری نظامی خود، ملکه را به سمت جنگ تشویق می کنند. اما ملکه با درایت و دوراندیشی و دلسوزی برای کشور و مردمش، با یاداوری تبعات عمومی جنگها، از تصمیم احساسی و ورود یکباره به جنگ اجتناب کرده بلکه سعی میکند از طرق مسالمت امیز و دیپلماسی، ضمن تعویق انداختن واکنش عملی متقابل، اطلاعات بیشتری از شخصیت و رفتارهای سلیمان و نیز قدرت حکومتش بدست اورد. لذا هدیه ای برای سلیمان میفرستد.
-داستان مکاتبه سلیمان با ملکه سبا میتوانسته الهام بخش پیامبر اسلام برای نامه نگاری با سایر حکومتها پس از شکل گیری و تثبیت حکومت اسلامی در عربستان باشد.
✅ شرط نجات، #رساندن_حسنات به محشر است.
مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ {89}
هر كس نيكى به ميان آورد پاداشى بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ايمنند {89}
"در هیچ جای قران نداریم که فرموده باشد: «من فعل الحسنه» بلکه فرمود :«من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود «به سرای باقی» ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد.این طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد."
آیت الله جوادی آملی
✒سيدكاظم فرهنگ
🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷
#تفسیر_قرآن_کریم
✅ روز بيستم جزء بيستم قسمت دوم
✅ #توانایی و #درستکاری دو شرط بکارگیری نیروی انسانی
حضرت موسی پس از اینکه به شهر مدین رسید و دختران شعیب (که البته آن زمان، آنها را نمی شناخت) را در کار آب کشیدن از چاه و آب دادن به گوسفندان یاری کرد، حضرت شعیب در صدد جبران خدمت او بر می آید. یکی از دخترانش پیشنهاد می کند که او را بکار گیریم.
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﴿۲۶﴾
فولادوند: يكى از آن دو [دختر] گفت اى پدر او را استخدام كن چرا كه بهترين كسى است كه استخدام مى كنى هم نيرومند [و هم] در خور اعتماد است
آیه در واقع دو شرط تخصص و تعهد را خیلی جامع بیان میکند. قوی و توانا در انجام کار یعنی هم توانایی جسمی و هم امادگی و مهارت فکری و علمی. امین هم که یعنی قابل اعتماد و درست کار باشد.
✅ فرمول چگونگی استفاده از #مال_دنیا
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ {77}
و با آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی
و سهم خود را از دنیا فراموش مکن
، و هم چنان که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن
و در زمین فساد مجوی که خدا فسادگران را دوست نمی دارد. {77}
✳✳ نکوهش منطق و #روح_قارونی
قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِندِی (۷۸)
قارون گفت: من این ثروت را بهوسیله علم و دانش خودم به دست آوردهام. (قصص/۷۸)
صفات و رفتارهای منفی قارون که در این فراز بیان شده است: بغی و تجاوز و تعدی به دیگران، سرمستی و غرور و تفاخر ناشی از اتکا به اموالش، فساد در سرزمین، عدم احسان (و انفاق) به دیگران.
مؤمنین قومش از در نصیحت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلی از او به توست؛ اما او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه میکنم. آنچه من دارم احسان خدا نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و کار بلدی خود به دست آوردهام؛ من خودم زحمت کشیدهام، رنج بردهام، خونجگر خوردهام تا این ثروت را اندوختهام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام بینیازی از خدای متعال، نهایت بیرحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت و نهایتاً نیز زمین او را به کام خود کشید.
🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷