eitaa logo
کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
17.8هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
46 فایل
کانال رسمی و اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم پایگاه اطلاع رسانی: www.telavat.ir شماره تماس سازمان: ۰۲۱۶۶۹۵۶۱۱۰ آدرس: تهران.خیابان حافظ.پایین تر از طالقانی.خیابان رشت.شماره ۳۹
مشاهده در ایتا
دانلود
⏮سوره مائده آيه 52, 53 (بسم الله الرحمن الرحیم) ⤵️فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ يُسَرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى‏ أن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى‏ مآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ نَدِمِينَ‏ وَيَقُولُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَهَؤُلَا ءِ الَّذِينَ أَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَنِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خَسِرِين َ 🔷ترجمه ⤵(با آن همه توصیه به نپذیرفتن ولایت كفّار) بیماردلان را مى‏ بینى كه در دوستى با آنان (كافران)، سبقت مى‏گیرند (و در توجیه كارشان) مى‏گویند: ⏪مى‏ ترسیم كه حادثه‏اى بد برایمان پیش آید (و ما نیازمند كمك آنان باشیم) پس امید است كه خداوند، پیروزى یا امر دیگرى را از جانب خود (به نفع مسلمین) پیش آورد، آنگاه آنان از آنچه در دل پنهان داشته‏ اند پشیمان شوند. ⏪و كسانى كه ایمان آوردند (هنگام پیروزى مسلمین و رسوایى منافقان با تعجّب، به یكدیگر) مى‏گویند: ⏪آیا اینان همان‏هایى هستند كه با تأكید، به خدا قسم مى‏ خوردند كه ما با شماییم؟ پس (چرا كارشان به اینجا كشید؟) اعمالشان نابود شد و زیانكار شدند. ┅═══🍃 ✼🌹✼ 🍃═══┅ 🔷نکته ها ⤵بیماردلان كسانى هستند كه نسبت به حقّانیّت پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله و یا برخى از معارف دینى در شك بوده و ایمانى ضعیف دارند. ⬅در مورد معناى آیه، سه احتمال وجود دارد:⬇ الف: 🌱در هنگام پیروزى مسلمین و رسوایى منافقان، مؤمنان با تعجّب مى‏گویند: آیا این یهود و نصارى بودند كه سوگند جدّى بر یارى كردن شما مؤمنین خوردند؟ ب:🌱 برخى از مؤمنین واقعى بعد از پیروزى به یكدیگر مى‏‌گویند: آیا این بیماردلان بودند كه با سوگند مى‏ گفتند ما با شما هستیم و دیدید كه نبودند؟ ج: 🌱این بیماردلان كه سوگند یاد كردند ما با یهود و نصارى هستیم، آیا توانستند به شما اهل‏ كتاب كمكى كنند؟ ┅═══🍃 ✼🌹✼ 🍃═══┅ 🔷پيام ها⚡📬 1-🍀 پیامبر اكرم‏ صلى الله علیه وآله شاهد تلاش‏هاى آشكار و شتابزده افراد سست ایمان براى پیوستن به یهود و نصارى است. «فترى الّذین فى قلوبهم مرض یسارعون فیهم» 2-🌾 نمونه ‏ى روشن كسانى كه از هدایت الهى محروند، بیماردلانى هستند كه با سرعت براى پیوستن به كفّار تلاش مى‏ كنند. «انّ اللَّه لایهدى القوم الظالمین... الّذین فى قلوبهم مرض» (حرف «فاء» نشانه آن است كه ظالمین آیه قبل، بیماردلان این آیه هستند) 3-🍀 بیماردلان سست ایمان، با سرعت به سراغ طرح دوستى با دشمنان كافر مى‏روند. «فى قلوبهم مرض یسارعون فیهم» 4-🌾 افراد سست ایمان و منافق، مى‏ خواهند كه جزو كفّار باشند. «یسارعون فیهم»، نه «الیهم». 5 -🍀 در برابر نص وفرمان صریح خداوند نباید اجتهاد و مصلحت ‏اندیشى كرد. «لاتتّخذوا الیهود... اولیاء... یقولون نخشى» 6-🌾 انگیزه‏ى پذیرش رابطه‏ ى ذلّت‏بار با ابرقدرت‏ها، ضعف ایمان و وحشت از غیر خداست. «یقولون نخشى» 7-🍀 مسلمانان، به پیروزى و گسترش اسلام و افشاى منافقان امیدوار باشند. «فعسى اللّه أن یأتى بالفتح...» 8 -🌾 عزّت سیاسى، قدرت اقتصادى و پیروزى نظامى همه از طرف خدا و در دست اوست. «أن یأتى بالفتح أو أمر من عنده» 9-🍀 با كفّار رابطه ولایت نداشته باشید، تا امدادهاى غیبى خدا به سوى شما سرازیر شود. «لا تتّخذوا... یأتى بالفتح او امر من عنده» 10-🌾 پایان نفاق و وابستگى به كفّار، حبط و رسوایى و شرمندگى است. «نادمین» 11-🍀 هر سوگندى نشانه‏ ى صداقت نیست، فریب سوگندها را نخورید. «أهؤلاء الّذین اقسموا باللّه انّهم معكم» 12-🌾 وابستگى به بیگانگان، مورد ملامت مؤمنان است. «ویقول‏الّذین‏آمنواأهؤلاء... انّهم معكم» 13-🍀 نشانه ‏ى خسران انسان، از بین بردن كارهاى نیك است. «حبطت اعمالكم فاصبحوا خاسرین» ✅ @telaavat
✍️"متنى از جنس طلا" زنده بودن حرکتی است افقی از گهواره تا گور، اما زندگی کردن حرکتی است عمودی از فرش تا عرش زندگی یک تداوم بی نهایت اکنون هاست. ماموریت ما در زندگی "بی مشکل زیستن " نیست" با انگیزه زیستن است" سلطان دلها باش اما دل نشکن. پله بساز اما از کسی بالا نرو. دورت را شلوغ کن اما در شلوغی ها خودت را گم نکن. 👌طلا باش اما خاکی 👇👇👇 ✅ @telaavat
🌸کلام امیر امام على عليه السلام: حكمت گمشده مؤمن است، پس حكمت را حتى از منافقان فراگير الحِكمَةُ ضَالَّةُ المُؤمِنِ، فَخُذِ الحِكمَةَ ولَو مِن أهلِ النِّفاقِ 📚نهج البلاغه، حکمت80 🆔 @telaavat
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران 📖 شماره صفحه: 397 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کسانی که کنار اروند کار میکردند مجروحان را با احتیاط و احترام داخل قایقها می گذاشتند و البته این همه احترام علاوه بر انجام وظیفه به خاطر پیروزی بزرگی بود که در عملیات والفجر 8 به دست آمده و خبرش در همه جا پیچیده بود. هوا روشن شده بود و ما در اورژانس کنار اروند دوباره معاینه شدیم. از آنجا به باند هلیکوپتر در اطراف خرمشهر منتقل شدیم. هلیکوپتر شینوک پر از مجروح شد، برخاست و به سوی بیمارستانی در اطراف اهواز رفت. من لحظه به لحظه از صحنه درگیری دور میشدم اما در تمام این لحظات فکر و ذکر من «جلو» بود. جایی که امیر آنجا مانده بود. به فکر زخم خودم نبودم هر چند به واسطه همان ترکش در حال رفتن به اتاق عمل بودم. بیهوشی برای ساعاتی مرا از دنیا جدا کرد. در سالنی روی یک تخت به هوش آمدم. به هوش آمدن همان و یاد حادثه شب افتادن همان! مرتب مجروح می آوردند و همه سخت مشغول کار بودند. لباس مرا هم مثل همه مجروحان دیگر از تنم درآورده بودند. ساعاتی گذشت و مرتب به خودم میگفتم: «باید برم اما چطوری؟» اول باید لباس گیر می آوردم. اتفاقاً یک مجروح ارتشی را نزدیک من گذاشتند که شلوارش سالم بود. وقتی لباسهایش را درآوردند من شلوارش را برداشتم و زیر تختم گذاشتم. دقایقی بعد مجروح دیگری آوردند که پیراهنش سالم بود. آن را هم کش رفتم! به زحمت از جایم بلند شدم و لباسها را پوشیدم. یک جفت دمپایی هم پیدا کردم و از بیمارستان زدم بیرون. در حالی که حتی یک قِران پول نداشتم. جیب های لباسهای جدید هم خالی بودند و از بابت صاحبانشان نگرانی نداشتم. به نگهبانی بیمارستان رفتم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران 📖 شماره صفحه: 398 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ برادر! ده تومن به من پول بدید من از اینجا برم. نگهبان یک پنج تومنی به من داد و گفت: «به خدا همینو دارم!» تشکر کردم میخواستم به مدرسه براتی که مقر لشکر عاشورا در نزدیکی اهواز بود، بروم. سوار یک تاکسی شدم و پول را دادم: «این همه دار و ندار منه. اینو بگیر و منو به مدرسه براتی برسون. اونجا بقیه کرایه ات رو از بچه ها میگیرم و میدم.» راننده آدم بامرامی بود. گفت: «پول نمیخوام. هر جا بری میرسونمت.» وقتی به مدرسه رسیدم همان پنج تومن را دادم و رفتم داخل مدرسه. قبل از همه، مسئول پشتیبانی ترابری را دیدم که بچه میاندوآب بود و در مدتی که مسئول اعزام نیروهای تبریز بود با هم آشنا شده بودیم. از او پرسیدم: «ماشین طرف اروند نمیره؟» گفت: «الان یکی میره خرمشهر» زود سوار شدم. به خرمشهر که رسیدیم، فهمیدم منطقه بمباران شیمیایی شده. ما ماسک نداشتیم و باید با دستمال خیسی صورتمان را می پوشاندیم. همراهانم سریع جانمازشان را درآوردند و جانمازی هم به من دادند که خیسش کردم و روی دهانم گذاشتم. به حرکت خودمان ادامه دادیم اما بویی احساس نمیکردیم. هر ماشینی که از روبه رو می آمد، چراغهایش را روشن میکرد و سرنشینانش داد میزدند: «شیمیایی... ماسکهاتونو بزنین!» ما با همان حال به ستاد تدارکات لشکر در خرمشهر رسیدیم. آنجا عوض محمدی را دیدم. عصر شده بود و او میگفت شب را در اتاق آنها بمانم اما من میخواستم بدون معطلی به منطقه درگیری برسم. میگفت: «جلو شیمیایی زدن...» اما گوش من بدهکار نبود. ..ادامه دارد...✒️ 👇👇👇 ✅ @telaavat
﷽ 🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍 🖼امروز ‌یکشنبه 3 شهریورماه 1398 🌞 اذان صبح: 05:00 ☀️ طلوع آفتاب: 06:31 🌝 اذان ظهر: 13:06 🌑 غروب آفتاب: 19:42 🌖 اذان مغرب: 19:59 🌓 نیمه شب شرعی00:21 👇👇👇 ✅ @telaavat
امام على عليه السلام: حكمت گمشده مؤمن است، پس حكمت را حتى از منافقان فراگير الحِكمَةُ ضَالَّةُ المُؤمِنِ، فَخُذِ الحِكمَةَ ولَو مِن أهلِ النِّفاقِ 📚 نهج البلاغه، حکمت80 👇👇👇 ✅ @telaavat
⏮سوره مائده_آيه 55 (بسم الله الرحمن الرحیم) ⤵️إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَكِعُون َ 🔷ترجمه ⤵️ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانى هستند كه نماز را برپا مى‏‌دارند و در حال ركوع، زكات مى‏‌دهند. ┄┅┅═ ☘ 🌷 ☘ ═┅┅┄ 🔷نکته ها 🍂در شأن نزول آیه آمده است: سائلى وارد مسجد رسول خدا صلى الله علیه وآله شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسى چیزى به او نداد. 🍃حضرت على علیه السلام در حالى كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد. 🍂ماجراى فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، اَنس‏بن مالك، بلال و... نقل كرده ‏اند و شیعه و سنّى در این شأن نزول، توافق دارند. 🍃 عمّار یاسر مى‏‌گوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود كه رسول‏خداصلى الله علیه وآله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه». 🍂پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله در غدیرخم، براى بیان مقام حضرت على علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود. 🍃 و خود على علیه السلام نیز براى حقّانیّت خویش، بارها این آیه را مى ‏خواند. ابوذر كه خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام براى مردم داستان فوق را نقل مى‏‌كرد. 🍂كلمه ‏ى «ولىّ» در این آیه، به معناى دوست و یاور نیست، چون دوستى و یارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مى‏كنند. 🍃امام صادق ‏علیه السلام فرمودند: منظور از «الّذین آمنوا...»، على‏ علیه السلام و اولاد او، ائمّه ‏علیهم السلام تا روز قیامت هستند. پس هركس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگى مثل اوست، آنان صدقه مى‏ دهند در حال ركوع. 🍂مرحوم فیض كاشانى در كتاب نوادر، حدیثى را نقل مى‏‌كند كه بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه داده ‏اند كه این عمل با جمع بودن كلمات «یقیمون، یؤتون، الراكعون» سازگارتر است. 🍃امام باقرعلیه السلام فرمود: خداوند پیامبرش را دستور داد كه ولایت على‏‌علیه السلام را مطرح كند و این آیه را نازل كرد. 🍂بهترین معرّفى آن است كه اوصاف وخصوصیّات كسى گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا كنند. (آیه بدون نام بردن از على‏‌علیه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است) 🍃امام صادق علیه السلام فرمود: على علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالى كه اگر یك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مى‏‌گیرد! 🍂ولایت فقیه در راستاى ولایت امام معصوم است. در مقبوله‏ى عمربن حنظله ازامام صادق‏علیه السلام مى‏‌خوانیم: بنگرید به آن كس كه حدیث ما را روایت كند و در حلال وحرام ما نظر نماید و احكام ما را بشناسد. پس به حكومت او راضى باشید كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. «فانّى قد جعلته علیكم حاكماً...». ┄┅┅═ ☘ 🌷 ☘ ═┅┅┄ 🔷پيام ها⚡📬 1-🌸 اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارى نهى كرد، این آیه مى ‏فرماید: خدا و رسول و كسى را كه در ركوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا لا تتّخذوا... انّما ولیّكم اللَّه...» 2-🌾 از اینكه به جاى «اولیائكم»، «ولیّكم» آمده ممكن است استفاده شود كه روح ولایت پیامبر و على ‏علیهم ا السلام، شعاع ولایت الهى است. «ولیّكم» 3-🌸 معمولاً در قرآن نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است، ولى در این آیه، هر دو به هم آمیخته‏ اند. (دادن زكات در حال نماز) «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزكاة و هم راكعون» 4-🌾 كسانى كه اهل نماز و زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. «انّما ولیّكم اللَّه...» («انّما»، نشانه‏ى انحصار ولایت در افراد خاصّ است) 5 -🌸 براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یؤتون الزكاة و هم راكعون» (آرى، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.) 6-🌾 ولایت از آنِ كسانى است كه نسبت به اقامه ‏ى نماز وپرداخت زكات پایدار باشد. «یقیمون الصلوة ویؤتون...» («یقیمون» و«یؤتون» نشانه دوام است) 7-🌸 هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستى كه از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما ولیّكم اللَّه...» (كلمه «انّما» علامت حصر است) 8 -🌾 توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«یؤتون الزكاة و هم راكعون» 9-🌸 كسى كه نسبت به فقرا بى‏تفاوت باشد، نباید رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما ولیّكم اللَّه... و یؤتون الزكاة» 10-🌾 كارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمى‏كند. «یقیمون الصلوة و یؤتون الزكاة و هم راكعون» 11-🌸 در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زكات» گفته مى‏‌شود. «یؤتون الزكاة» @telaavat 👆👆👆
📖 قرآن و جواب قیامت 📲چندروزقبل درپی تذکر به یکی از گروههاکه نوشته بود: اگرقیامت نباشد،من توراکجا پیداکنم؟! گفتم: قیامت یکی از اعتقادی دین ماست و نیست! - و او پاسخ داد: تاچیزی را ،قبول ندارد!! لابد،هوش و رامی بیند! ویا بدنش رامی بیند!! ویا... ،ولی باوجود آنها، دارد، و... امروز این را درسایت تبیان دیدم که هم برای ایشان می فرستم و هم خواندنش برای شما خالی ازلطف نیست. 🤔شبهه: در آیات 6 تا 10 قیامت آمده که : «از اين رو مي پرسد كي خواهد بود؟ بگو: در آن هنگام كه از شدت وحشت به گردش درآيد. و ماه بي نور گردد. و خورشيد و ماه جمع شوند. آن هنگام انسان گويد راه كجاست؟ هرگز چنين نيست؛ پناهگاهي وجود ندارد.» این پرسش و پاسخ به این می ماند که یکی بپرسد: کی زلزله میاید؟ طرف مقابل جواب بدهد: وقتی زمین به شدت لرزید و ساختمانها خراب شد. ✍️اولا: شبهه کننده ورز توجهی به آیات قبل ندارد. 📖 در آیات 3 تا 5 قیامت می خوانیم : «آیا آدمى مى‏‌پندارد كه ما را گرد نخواهيم آورد؟* بلكه ما قادريم بندهاى او را درست كنيم.* بلكه آدمى مى‌‏خواهد كه در آينده نيز به كارهاى ناشايست پردازد.» و سپس بدنبال آن در آیه 6 می فرماید: «مى‏‌پرسد: روز قيامت چه خواهد بود؟» ❓بنابراین قصد سوال کننده یا سوال کنندگان از وقت قیامت «نه به اين معنى است كه آن را قبول داشتند و از وقت آن سؤال مى‏‌كردند، بلكه اين سؤال مقدمه‏ اى است براى اصل قيامت، درست مثل اينكه كسى مى‏‌گويد: " فلان شخص از سفر مى‌‏آيد" و هنگامى كه طول كشيد، ديگرى كه آمدن آن مسافر است مى‏‌گويد: این مسافر کی می‌آید؟»[1] یعنی نمی‌آید. دوما: دلیل دیگری که مدعای ما را ثابت می کند(غرض ورز بودن سوال کننده) اینکه، آنها چه بسا از پیامبر شنیده بودند که زمان قیامت بدست خداست (اعراف/187) ولی برای به کشیدن قیامت و آن، باز از آمدن قیامت می کردند.، و قرآن نیز مطابق با قصد آنان، جوابشان را داده است.برای تقریب به ذهن مثالی می‌زنیم؛ 👴پدری به فرزندش می گوید که: با این دوستان نگرد، 👱‍♂️و پسر می‌گوید: من که تا الان برایم پیش نیامده است؛ 👴پدر می‌گوید:من الان هر چه برای تو فایده ندارد اما وقتی متوجه خواهی شد که گرفتار شده باشی. 🔰 قرآن نیز به معاد اینگونه جوابی داده است که: شما موقعی قیامت را می کنید که با آن شده باشید و هول و هراس آن روز، شما را احاطه کرده باشد. 📚پی نوشت [1]. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج25، ص280. 👇👇👇 ✅ @telaavat
🔴 نتایج دومین مرحله چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم اواخر مهرماه سال جاری اعلام می‌شود. 👇👇👇 ✅ @telaavat
:) . . دوستانِ وفادار داشته باش؛ چرا ڪه آنان در روزگار آسودگۍ، ذخيره محسوب مۍشوند و در روزگار گرفتارۍ، سپر بلا خواهند بود..؛ . .. ۷۸ص۲۵۱ 『• @telaavat •』