⭕️در مورد #مزاج_گویی منبری ها و فالوئرهای میلیونی
🔹#شهید_مطهری در کتاب ده گفتار به پدیده ای در بین برخی از روحانیون منبری نقد وارد می کند که از آن به #مزاج_گویی تعبیر می نماید. شهید عزیز این سوال را طرح می کند که چرا بسیاری از پیغمبران وقتی مبعوث می شوند مخالفان زیادی پیدا می کنند و برخی مانند حضرت #نوح پس از صدها سال تبلیغ هم اندازه انگشتان دو دست حتی از نزدیکان خودشان پیرو ندارند و در مقابل برخی از مبلغین و #روحانیون منبری در مدت کوتاهی پیروان زیادی پیدا می کنند.
🔹به تعبیر #شهید_مطهری این پدیده رمزی دارد و آن رمز این است که هدف #تبلیغ و #رسالت پیامبران مبارزه با نقاط ضعف مردم بوده است و ما می خواهیم از همان نقاط ضعف برای جذب مرید بهره برداری کنیم. به تعبیر دیگر هدف پیامبران #اصلاح نقاط ضعف و معایب جامعه است و هدف منبری های مزاج گو راضی کردن مخاطب و لذا اولی مطابق #مصلحت مخاطب سخن می گوید و دیگری مطابق #میل او.
🔹شهید مطهری حالت دوم را بهره برداری از نقاط ضعف و جهالت و عوامی بخشی از مردم و بر ضد و در جبهه مقابل #رسالت پیامبری می داند و برای آن از تعبیر «تبدیل کردن منبر به کرسی #دلالی شخصیت ها» استفاده می کند و معتقد است کرسی منبر باید از این آلودگی پاک شود. خود شهید مطهری نیز البته از این قاعده تبعیت می کرد و به همین دلیل هم تا آخرین روزهای #شهادت مخاطب و مریدی بسیار کم تعدادتر از برخی منبری های مزاج گوی کم سواد همان دوره داشتند.
🔹 خلاصه کلام این که هم کسانی که از فالوئرهای #میلیونی منبری مزاج گوی اخیر ذوق زده شده اند و هم کسانی که از آن به هراس افتاده اند می بایست بدانند این مسئله پدیده جدیدی چه در تشیع و چه #تاریخ_دین نیست. البته این مسئله پدیده ای منحصر به منبری ذکر شده نیز نیست و در برخی از افراد مذهبی و حزب اللهی نیز در سال های اخیر شیوع داشته است.
🔹 خیلی از این رفتارها ناشی از یک فهم غلط و سیاست زده از مفهوم #جذب و #جذب_حداکثری هست. اساس مفهوم جذب به معنی تلاش برای بالا بردن #نظام_فکری مخاطب و نزدیک کردن آن به #ایده_آل دینی است. اگر قرآن «و ما ارسلنا من رسول الا #بلسان_قومه» هم می گوید، تاکید بر استفاده از #ابزار و #روش_جذب متناسب با مخاطب می کند و نه #استحاله در محتوا.
🔹اما عده ای چون تحقق این تعریف مستلزم #فکر، برنامه و تلاش و کار #بلند_مدت است، راه ساده تر را انتخاب می کنند. فکر و رفتارهای خودشان را به سطح تلقی ای که از نگاه طیف #خاکستری جامعه دارد، تقلیل می دهند. این جا دیگر مساله جذب به مفاهیم #دینی و #انقلابی مطرح نیست. مخاطب باید جذب من و شخصیت من شوند که مصداق همان مفهوم دلالی شخصیتی است که شهید مطهری به آن اشاره می کند.
#میثم_ظهوریان
http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️شهروند درجه صفر!
🔹وقتی از «شهروند درجه صفر» حرف می زنیم، یعنی شهروندی که هیچ حق و حقوقی ندارد و صرفا در برابر نظام موجود تکلیف دارد. شهروندی که براساس یک ساختار طبقاتی درجه صفر تلقی می شود، نه کسی از او خبری می گیرد، نه رسانه ای به دنبال احقاق حقوق آنها می رود، نه نماینده ای برای این طبقه عظیم اما بی پشتوانه فریادی می کشد و نه در دانشگاهی روی این شهروندان درجه صفر تحقیقی انجام می شود و نه حتی اگر خودکشی کنند یا در مرز کشته شوند نه هشتگی برای آنها داغ می شود و نه حقوق بشر به خطر میفتد.
🔹هرجوان ایرانی 2 سال از عمرش شهروند درجه صفر است، سربازانی که با تخصص ها و مدارک تحصیلی مختلف باید قید 2 سال از زندگی اشان را بزنند، آن هم نه در دفاع از کشور، بلکه برای امور کم ثمر و عموما بیهوده. عدم تناسب مهارت ها و تخصص های سربازان با امور محوله نه تنها موجب هدر رفت منابع انسانی و مالی کشور می شود، بلکه باعث احساس سرخوردگی در جوانان خواهد شد. چرا یک فوق لیسانس عمران که می تواند در ساخت پروژه های عمرانی نیروهای مسلح از تخصص خود استفاده کند، را باید مجبور کرد که محوطه را جارو بزند یا میز جناب رئیس را تمیز کند و حتی در برجک نگهبانی دهد، یا در خیابان های شهر مشغول اعمال قانون متخلفین رانندگی شود؟! پتانسیل عظیم جوانان با تخصص های مختلف 2 سال نه تنها نادیده انگاشته می شود بلکه سرکوب می شود و این شهروندان درجه صفر پس گذراندن دوره سربازی دور از بازار کار و تخصص خود افتاده و معلوم نیست به چه سرنوشتی دچار خواهند شد و نتیجه سال ها تحصیل و تخصص به کجا ختم خواهد شد!
🔹تقریبا نیمی از جمعیت کشور بصورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر مساله سربازی می شوند، چرا هیچ رسانه، هیچ مرجع علمی و دانشگاهی پیرامون آسیب های وارده و تبعات این مدل سربازی تحقیقی یا گزارشی منتشر نکرده است؟ آیا تبعات این سربازی بر نرخ بیکاری، هدر رفت منابع انسانی و مالی، افسردگی و افزایش بزهکاری، تخریب بنیان های خانواده در جایی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است؟ حتی بالاتر تاثیرات سربازی غیرحرفه ای و آماتور در ایران بر امنیت و دفاع از کشور حقیقتا چقدر است و آیا با آموزش های اندک و غیرمتربط به سربازان در وضعیت های نامناسب می تواند تضمین کننده امنیت کشور باشد؟ چرا با شهروند درجه صفر قلمداد کردن سربازان، صورت مساله به این مهمی را اساسا پاک می کنیم؟
🔹امروز در ایران بیش از 3 میلیون نفر جوان به عنوان سرباز فراری وجود دارد، چرا خدمت و دفاع از کشور که می تواند افتخاری برای هر ایرانی باشد تبدیل به یک دوره سراسر رنج و عذاب شده که 3 میلیون نفر! باید از آن فرار کنند و تبعات احتمالی آن را به جان بخرند؟
🔹وقتی حداقلی ترین حقوق سربازان یعنی احترام و عزت نفس آنها توسط مافوق به بهانه تمرین و ساخته شدن برای زندگی دچار خدشه می شود، روشن است که جوانان یا از سربازی فرار می کنند یا متاسفانه آمار قابل توجهی از خودزنی، خودکشی، درگیری و افسردگی میان این شهروندان درجه صفر وجود دارد. دوره ای که بنا بود جوان ایرانی برای آینده کشور ساخته شود، تبدیل به کارخانه تولید خشم و نفرت از کشور و افسردگی و آسیب های روحی و جسمی شده است. با مدل فعلی سربازی عملا نیروهای مسلح در حال تربیت و پرورش نیروهای ضدنظام هستند، حال آنکه این 2 سال بهترین فرصت است برای اصلاح ذهنی جوانان نسبت به وضع موجود کشور که متاسفانه کاملا برعکس شده است.
🔹شهروندان درجه صفر حتی از حقوق قانونی و مصوب مجلس شورای اسلامی نیز برخوردار نیستند. در سال 86 لایحه در مجلس به تصویب رسید که براساس بند 49 و 50 قانون خدمت وظیفه ی عمومی باید حقوق دریافتی پرسنل وظیفه در حدود 60 تا 90 درصد پرسنل هم درجه کادر نیروهای نظامی باشد. اما پس 13 سال کماکان درب بر همان پاشنه می چرخد و کسی اینجا نگران خدش دار شدن قانون رسمی کشور نمی شود. و امروز حقوق سربازان حدود 10 درصد پرسنل کادر است که حتی به اندازه خرج و مخارج رفت و آمد به شهر و روستای آنها هم نمی شود.
🔹شهروندان درجه صفر جامعه اگر هر ظلمی هم در حقشان بشود نه جرات و نه اجازه اعتراض دارند، و فورا در درون دستگاه نظامی با آنها برخورد می شود و کسی حق ندارد عیوب ساختاری سربازی ذیل دستگاه های نظامی کشور را بیان کند. نهایتا اینکه مقامات تصمیم گیر نیروهای مسلح پس از سال ها حرکت بر این ریل و دیدن نتایج ناگوار آن قرار نیست تغییر و تحولی انجام دهند یا حداقل خودشان را در معرض سئوال و انتقاد افکار عمومی قرار دهند؟ آیا فایده های نسبی و ترسیمی از این وضعیت سربازی به هزینه های آن که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد غلبه می کند؟
✍️ #حسین_رضایی
http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پاسخ #رهبر_انقلاب به کسانی که به #عدالتخواهان برچسب مارکسیستی میزنند!
🔺 معنای #عدالت، غیر از تفکرات مارکسیستی است
http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️ روستای ابالفضل و حق پایمال شده
🔹 گویا ماجراهای تلخ برخورد با مردم بی پناه و معترض تمامی ندارد. روزی در ده ونک حکم تخریب خانه های قدیمی مردم مستضعف را می گیرند، روزی جواب 6 سال بی آبی مردم محروم غیزانیه اعزام نیروی پلیس و درگیری می شود و روزی هم شهرداری کرمانشاه گردن کلفت های خود را برای تخریب آلونک 12 متری پیرزن کرمانشاهی با اسپری فلفل و گاز اشک آور روانه می کند. هنوز داغ و زخم آن بی تدبیری های مقامات دولتی نگذشته است که خبری در فضای مجازی می پیچد که در روستای ابالفضل در حاشیه اهواز نیروهای پلیس با مردم محلی درگیر شده و با گلوله ساچمه ای جواب اعتراض مردم را داده اند و در این میان حتی حرمت حجه الاسلام سیدیوسف موسوی امام جماعت روستای ابالفضل را نگه نداشته اند.
🔹ماجرا ابعاد خاصی پیدا می کند، اهالی روستا می گویند از قبل از انقلاب در این منازل ساکن اند و حالا بنیاد مستضعفان به استناد حکمی بناست خانه های آنها را تخریب کند. از سویی گویا مردم روستا مدرک قابل استنادی از مالکیت زمین ها ندارند. آن طرف ماجرا هم سر و کله زمین خواران برای تصرف زمین ها پیدا شده که بنیاد مستضفعان مدعی است در برابر آنها می خواهد اقدام کند.
🔹بعد از اتفاق تلخ رخ داده و انتشار عکس های مجروح شدن مردم با گلوله های ساچمه ای، بجای عذرخواهی از مردم، اساس حمله به مردم و عکس ها توسط نیروانتظامی تکذیب می شود! هرچند بعد از گذشت چند روز مقامات نیروی انتظامی با حضور در روستای ابالفضل از مردم عذرخواهی کردند.
از سوی دیگر بنیاد مستضعفان هم تحت فشار رسانه ای اطلاعیه ای صادر می کند.
🔹ماجراهای زمین های مردم محروم روستای ابالفضل وارد ابعاد حقوقی خود شده، اما آنچه فارغ از بررسی جزییات این پرونده قابل اهمیت و بررسی نحوه برخورد با مردم و رفع یک مشکل در چنین مواردی است. آنچنان که قبلا هم مکررا در مصادیق ده ونک، غیزانیه و کرمانشاه مشاهده شد و امروز در روستای ابالفضل تکرار شده چیزی جز برخورد سخت و بی تدبیری کامل مقامات تصمیم گیر و اجرایی نبوده است.
🔹اساسا چرا در چنین مسائلی که می توان با گفتگو با مردم و شنیدن مطالبات آنها ماجرا را فیصله داد، مساله را با بی تدبیری تمام به یک مساله امنیت ملی تبدیل کنیم که هم مردم دچار آسیب و بی اعتمادی به نظام شوند و هم ضدانقلاب از آن ماهیگیری کند. به راستی آن کسی که باید به عنوان اقدام علیه امنیت ملی شناسایی شود و توسط دستگاه قضایی مورد پیگرد قرار بگیرد، مقامات مسئولی هستند که با چنین تصمیمات و چنین نحوه اقدام موجب این اتفاقات تلخ و ناگوار می شوند. نمی شد قبلا از ورود پلیس و اجرای حکم تخریب حداقل با نمایندگان روستا گفتگو انجام می گرفت؟ چرا باید در برابر اعتراضات ساده و معمول مردم بی پناه با سخت ترین شیوه برخورد کرد؟
🔹چرا وقتی قانون و احکام صادره به مقامات عالی و آقازاده هایشان در لواسان می رسد اهل مسامحه و گذشت و مذاکره می شود ولی وقتی نوبت مردم مستضعف می رسد تبدیل به یک حکم خشک و بدون انعطاف می شود که برای تخریب یک آلونک 12 متری اسپری و گاز اشک آور وارد قصه می شود و برای زمین های روستای ابالفضل هم گلوله ساچمه ای؟! حتی اگر ماجرا از جنبه های حقوقی هم به نفع مردم بی پناه روستای ابالفضل نیست، مجریان قانون حق ندارند اینگونه سخت و بی رحمانه مواجه کنند. بلکه خود باید تدبیری بیندیشند تا مشکلات مردم حل شود وگرنه قانون و مجری قانون که شانی جز گره گشایی از مشکلات مردم ندارد.
✍️ #علیرضا_ربیعی
http://Eitaa.com/teribon_ir
🔴جمع آوری خاطرات دانشجویی از مصائب آزاداندیشی در دانشگاه غرب زده
🔸 آرمانهایی از سنخ آزاداندیشی، تولید علم بومی، علوم انسانی اسلامی، دانشگاه اسلامی و.... تنها با فعالیتهای فکری انتزاعی تحقق پیدا نمیکنند بلکه برای تبدیل شدن به یک حرکت فرهنگی-اجتماعی موثر، علاوه بر تاملات نظری و تلاشهای علمی، نیازمند چالش مجاهدانه با جریانهای غربزده مسلط بر محافل علمی کشورمان نیز هست. جریان غربزده تلاش دارد ذیل هژمونی رسانهای، فرهنگی و فناورانه غرب، ایدئولوژیهای مختلف وارداتی منتخب خود از غرب (که بعضا در خود غرب هم دیگر اعتباری ندارند) را به جای علم، در اندیشه و ذهن دانشجویان، نخبگان، مدیران و سیاستگزاران کشور نهادینه سازد. این جریان علی رغم شعارهای ظاهری اش (هم چون تحمل مخالف، چندصدایی، تضارب آرا و....) در عمل در مقابله با دیدگاه هایی که ادعاهای او را به چالش بکشانند، خشن و دیکتاتورمآبانه تعامل می نماید. تلاش می کند جرات سئوال کردن و اجتهاد را از فعالان علمی کشور بگیرند.
بسیاری از دانشجویان، نخبگان و اساتید انقلابی که دغدغه علم و پیشرفت واقعی کشور را دارند، خاطرات ناشنیده بسیاری از چالش با جریان مذکور دارند که نشاندهنده کمسوادی، بیمایگی و سعهصدر اندک غربزدگان است. گردآوری این سنخ خاطرات از یک سو به دانشجویان جوان حزباللهی اعتمادبنفس و قوت قلب می دهد که در مقابل این جریان منفعل و منزوی نگردند، و از سوی دیگر بنمایه تولیدات هنری و رسانهای در هجو غربزدگی را فراهم خواهد ساخت.
⏪لذا خاطرات دانشجویی از مصائب آزاداندیشی در دانشگاه غرب زده را برای ما در اینستاگرام به آدرس @gharbzadegy و در بله یا تلگرام به آیدی @gharbzadegy_admin ارسال فرمایید.
http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️ رییس محترم قوه قضاییه؛ الوعده، وفا!
🔹 ۲۶ شهریور ۹۸ | سخنگوی قوه قضاییه: رییس قوه قضاییه فهرست اموال خود را به رهبری اعلام کرد
🔸 ۲ تیر ۹۸ | رییسی، رییس قوه قضاییه در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما: من حتماً داراییام را به رهبر انقلاب و هم به مردم به صورت شفاف اعلام خواهم کرد
#یادآوری
http://Eitaa.com/teribon_ir
تریبون مستضعفین
⭕️حسن رحیم پور به منبریهای متهتک، جاهلان متسنک و مسئولین محافظهکاران در مورد نفی عدالتخواهی پاسخ میدهد:
🔺شریعت ما میگوید مردم ما حق دارند و وظیفه دارند که حاکمان را و یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند .
🔺همه نسبت به پروژه پرسشگری، اعتراض و دخالت در همه مسائل حق و تکلیف دارند و هیچکس حق ندارد جلوی مطالبهگری را بگیرد.
🔺یاد گرفتهاند کسی تا از خود او انتقاد میکند میگویند تضعیف نظام، به مقام عظمای ولایت توهین شد، به نظام مقدس جمهوری اسلامی توهین شد! مدام پشت ارزشها قایم میشوند تا خودشان را توجیه کنند.
🔺اینکه فلانیها انتقاد میکنند عنصر نامطلوب و خطر بالقوه تلقی میشوند، شاید بعداً منحرف شوند برخوردکنیم، در منطق تشیع، قرآن و نهجالبلاغه نیست.
🔺خط قرمزهای مصنوعی پذیرفته نیست، حتی به نام دین و به نام مذهب.
🔺میگویند مدام نقد کردن و اِنقُلت کردن منفیبافی است، در برابر مشکلات سه تا راه حل داریم: اول همیشه ابراز موافقت کنید، این نفاق است. عدهای هم با همهچیز مخالفند راحتطلبی و خودنمایی است. سوم امربهمعروف و نهیازمنکر که درگیری دائمی است. امر به معروف و نهی از منکر درگیری دائمی با وضع موجود است، اما با معیار احکام خدا و حقوق مردم.
🔺روایت میگوید هرگز نباید موضع اعتراض را رها کنید. نهی از منکر یعنی انکار نکن وجود فساد و منکر را توجیه هم نکن.
🔺میگویند سطح توقعات را بالا نبرید: باید در حد مقدورات گفت، باید پرسید مقدورات کجاست؟ مثل آدمهای مفتخور و تنبیل مینشینند زیر سایه میگویند مقدور نیست.
🔺امر به معروف و نهی از منکر یعنی چیزهایی که مقدور هست ولی موجود نیست باید مطالبه کنی.
🔺واقعبینی درست است ولی نه واقعگرایی. نه واقعگرایی و توجیهگری نه خیالبافی!
🔺مصلحت نظام منظور منافع مسئولین نظام نیست، یعنی مصلحت امت. مصلحت اجتماع یک چیز است ولی منافع من و تو چیز دیگری است.
🔺میگویند با مطالبه گری روحیه مردم را خراب میکنید نمیشود! نمیشود یا شما نمیخواهید؟ نمیشود یا شما نمیتوانید؟
http://Eitaa.com/teribon_ir
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ دکتر شایان نادری، پژوهشگر امنیت غذایی در گفتگو با «نود اقتصادی»: قیمت واکسن دام و طیور در ۶ ماه نخست امسال ۲ بار بصورت وحشتناک گران شد؛ این یعنی نابودی کامل کشاورز ایرانی!/ تبعات افزایش چند برابری قیمت واکسن روی افزایش قیمت گوشت تاثیر خود را نشان خواهد داد/ ممکن است بین ۹ ماه تا یک سال آینده با کاهش عرضه دام و طیور رو به رو شویم.
http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️ ذبح #سلامت به پای قدرت
🔹 در آخرین شگفتی با اینکه مقامات آموزش و پرورش اعلام کرده بودند آموزش در مدارس در مناطق قرمز #غیرحضوری، در مناطق زرد بصورت ترکیبی از حضوری و #مجازی و تنها در مناطق سفید آن هم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی انجام می گیرد، به یکباره اعلام می شود از امروز #مدارس بازگشایی می شوند.
🔹 این در حالی است که مقامات #وزارت_بهداشت بارها نسبت به شیوع گستردهتر #کرونا و همزمانی آن با #آنفولانزا در فصل پاییز هشدار داده بودند. و حتی "ظفرقندی" رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامهای به وزیر آموزش و پرورش نوشته است: «اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت است و عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. علت واقعی این تصمیم غیر منتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر #بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه #پزشکی، #پرستاری و کادر #درمان خواهد شد.
🔺 البته همین عدم ناهماهنگی و ضعف در اطلاع رسانی خود باعث استرس و سردرگمی در خانواده و دانشآموزان شود و بسیاری از خانواده ها نیز حاضر نشدند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. و حال نه تنها از آموزش حضوری محروم می شوند، بلکه از آموزش مجازی هم برای آنها خبری نیست!
🌀 در حالیکه بنا بود نگرانیهای خانواده ها برطرف بشود، اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نسبت به سال های گذشته نیفتاده است، مدارس دولتی با جمعیت زیاد و کلاس های کوچک! جناب رئیس جمهور هم که خود دستور بازگشایی مدارس را می دهد، در سخنرانی خود برای روز آغاز مدارس بصورت #ویدئوکنفراس حرف می زند! جنابشان باید حضورا در یکی از مدارس حاضر می شدند تا بصورت عینی بخشی از نگرانی های مردم برطرف می شد نه اینکه از اتاقشان دستور بازگشایی بدهند و دانشآموزان را به #مدرسه رفتن تشویق کنند!
🔹 اما بعضی از شواهد حکایت از آن دارد که تصمیم ناگهانی و بدون رعایت مناطق قرمز، زرد و سفید از جای دیگری نیز آب می خورد و آن هم جایی نیست جز منافع مدارس غیردولتی! مدارس غیردولتی که در دوره آموزش مجازی با استقبال کمتر مواجه شدند بر بوق تشکیل حضوری مدارس می دمند. آنها با تبلیغات گسترده سعی در جلب مشتری! دارند و به دلیل امکانات متفاوت از مدارس دولتی اینگونه #تبلیغ می کنند که در مدارسشان امکان اعمال پروتکل های #بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مهیا است. امری که می تواند سبب جذب دانش آموزان به این مدارس و رونق گرفتن دُکان آنها گردد. یعنی امسال علاوه بر بی عدالتی در آموزش، شاهد بی عدالتی در #سلامت هم هستیم.
🔹 هرچند ضعف جدی #سامانه_شاد ویژه دانش آموزان نیز خود مزید بر علت شده است، تا مدارس غیردولتی بتوانند جولان بدهند و مافیای این مدارس بتوانند بر تصمیمات دولت تاثیر بگذارند تا بیش از گذشته منافعشان تامین گردد.
✍ #علیرضا_ربیعی
http://Eitaa.com/teribon_ir
✊ تجمع اعتراضی دانشجویان انقلابی
🔰 خلع ید از فروپاشی صنعت ملی
⬅️ آیا انسدادِ یکی از بزرگترین صنایع استراتژیک کشور برای خلع ید کافی نیست؟
🕙 زمان: دوشنبه ساعت ۱۱ صبح
🏢 مکان: مقابل سازمان خصوصیسازی
📍آدرس: شهرک قدس(غرب)، فاز یک، بلوار ایران زمین، خیابان مهستان
#شرکت_هفتتپه
#خصوصی_بازی
#رها_سازی
#خلع_ید_اسدبیگی
http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️ پدیده حسن آقامیری؛ از جذب فالوئر تا استحاله در محتوا
🔹این روزها سخنرانی های حسن آقامیری که به دلیل اظهارات شاذ و خارج از فقه شیعه خلع لباس شده است، در شبکه های اجتماعی مدام بازنشر می شود. لایوهای آقامیری با تعداد قابل توجهی بیننده مواجه شده همین امر هم موجب شده عده ای از این حجم فالوئر ذوق زده شوند و به رخ رقیبان فکری و سیاسی خود بکشند و بگویند با وجود خلع لباس اینقدر مخاطب دارند. جمعی مذبذب هم که در اردوگاه فکری حسن آقامیری تعریف نمی شوند، با استناد به جذب مخاطب توسط آقامیری، منبری های مغضوب خود را مورد انتقاد قرار می دهند که چرا با این حجم از تبلیغات فالوئر شما کمتر است؟! از آن سو هم عده ای ترسیده اند و به دنبال تغییراتی در محتوای منبرها و ابزارهای تبلیغاتی خود افتاده اند تا از قافله جذب ممبر و فالوئر جا نمانند.
🔹اما ماجرا چیست؟ داستان صرفا به مصداق مذکور ختم نمی شود و همیشه در تاریخ تبلیغات دینی رایج بوده است. امری که عده ای به نام جذب حداکثری و جذب طیف خاکستری بجای تغییر و تحول در ابزار و شیوه های تبلیغی، برای جذب دل مخاطب، هرآنچه او می پسندد را می گویند و عملا وارد عرصه استحاله و تحول در مفاهیم و محتوا می شوند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه» آنچه از این آیه برداشت می شود تاکید بر انتقال مفاهیم تبلیغی دینی براساس فهم مخاطب با استفاده از ابزارهای متناسب است.
🔹از سویی خداوند در قرآن بر انتقال پیام های دینی بدون کم و کاست و تحریف و استحاله تاکید می کنند. تا جائی که پیامبر عظیم الشان در آیات 44 تا 46 سوره الحاقه تهدید به قطع رگ توسط خدای متعال تهدید می شوند. «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاویلِ، لَأَخَذْنا مِنْهُ بالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین» اگر او سخنی دروغ بر ما میبست، ما او را با قدرت میگرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع میکردیم.
🔹لذا آنچه در امر تبلیغ دینی اهمیت دارد توجه و دقت جدی در عدم تغییر و استحاله مفاهیم دینی است و همزمان استفاده از روش های جذاب و متناسب با مخاطب برای انتقال آن مفاهیم است. اما آنچه حسن آقامیری انجام می دهد و متاسفانه در بسیاری منبری ها و هیئات هم تبدیل به امری معمول شده است، این است که برای جذب طیف به اصطلاح خاکستری مفاهیم دینی را تقلیل می دهند به خواست و علاقه مخاطبین وگرنه تبلیغ و جذب در مفهوم دینی، رشد مخاطب و سخن براساس مصلحت مخاطبین است نه براساس میل و علاقه مخاطب.
🔹روشن است آنان که از تغییر در روش گذر کرده اند و به سمت تنزل و تحول در دین براساس علاقه مخاطب پیش رفته اند، دُکّان بزرگی و پرمخاطبی خواهند داشت و آنچه برایشان اهمیت دارد یعنی تعداد فالوئرها افزایش می یابد ولو به قیمت ذبح حقیقت.
🔹در طول تاریخ نیز منابر علما و فقهای بزرگ دینی عموما پرمخاطب با جمعیت های گسترده نبوده است، چرا که آنها قصد اصلاح انسان و برطرف کردن عیوب و ضعف های مخاطبین را داشته اند نه صرفا تخدیر مخاطب با تغییر محتوا در جهت علاقه و خواسته مخاطبین. لذا تعداد فالوئر نه نشانه حقانیت فرد و جریانی است و نه باید از این جریانات واهمه داشت و ترسید که چون کف روی آبی می آیند و می روند. اساس تبلیغ، اجتهاد در فرم و ثبات قدم در محتوا است. و نباید فرم بر محتوا غلبه کند.
🔹هرچند باید توجه داشت آنچنان که خداوند هم فرموده رسالت تبلیغ باید هنرمندانه، جذاب و با استفاده از ابزارهای روزآمد باشد وگرنه محتوای غنی و سرشار از معارف حقیقی اسلام ناب به گوش و جان مخاطبان نخواهد رسید. لذا محتوای بدون فرم هنرمندانه هم چیزی جز تولید فکر بدون نتیجه و دایره اثر نخواهد شد.
#علیرضا_ربیعی
http://Eitaa.com/teribon_ir