eitaa logo
تریبون مستضعفین
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی تریبون مستضعفین Www.teribon.ir تریبونی برای آنان که رسانه‌ای ندارند
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حاج آقای علی اکبری! من در شما بی‌قراری ندیده‌ام 🔸حاج آقای ! در کنار این چهره معنوی و اخلاقی و با طمأنینه‌‌ای که دارید، ما باید در شما بی‌قراری ببینیم؛ چیزی که من ندیده‌ام! یادم نمی‌آید در یک قاب شما را دیده باشم که علیه اختلاف ظالمانه طبقاتی که بعضی از جاها به وضوح وجود دارد، داد بزنید؛ و به دیگران الگو بدهید. 🔸نمی‌شود که فاضلاب جمهوری اسلامی در برود؛ و صدها هفته در آنجا خوانده شود؛ و بگوییم شما را به تقوای خدا و تقوای سرمایه‌دارها و تقوای مفسدین دعوت می‌کنم! @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دلتون واسه آقای روحانی تنگ شده؟!! تا آخر عمر دلتنگش میشیم... @teribon_ir
🔴عدالت‌خواهی سلسله‌مراتبی منهای مردم جناب آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه معتقد است پشت تریبون نماز جمعه نباید از مصادیق فساد و بی‌عدالتی حرف زد، چرا که نهادها و ارگان‌های قضائی، امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی مسئول پیگیری فنی و تخصصی مفاسد هستند و ائمه جمعه صلاحیت ورود مصداقی به مفاسد و طرح آن در صحن نمازجمعه را ندارند. در نگاه ایشان یک امام جمعه عدالتخواه باید موارد و مصادیق فساد را به صورت سلسله‌مراتبی و از مجرای ساختارهای رسمی حاکمیت و به‌دور از چشم مردم پیگیری کند. او معتقد است اکثر ائمه جمعه با این تعریف عدالتخواهند، مگر آنهایی که از تریبون نماز جمعه مستقیما به فساد اشاره می‌کنند و هدفشان شوآف است. 🔻چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است: ١- آنچه از نگاه رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه برداشت می‌شود، بسط عدالت یک وظیفه حاکمیتی است و مردم در آن نقش‌آفرینی خاصی ندارند و محل اعراب واقع نمی‌شوند. اگر نماز جمعه را نقطه اتصال رسمی حاکمیت به مردم بدانیم و عدالت‌گستری را مهمترین کارویژه حکومت اسلامی قلمداد کنیم، نماز جمعه باید زمینه‌ساز «لیقوم‌الناس بالقسط» باشد. باید مردم و افکار عمومی را پای کار فسادستیزی بیاورد. «بأس شدید» بیش از آنکه یک ابزار تنبیهی در دست عدلیه باشد، همان فشار افکار عمومی برای بازدارندگی فساد و تبعیض است. شأن نمازهای جمعه این است که تریبون یک‌طرفه نبوده و محل بده‌و‌بستان مردم و حکومت در واگذاری مأموریت‌های عدالت‌محور به یکدیگر باشند. اگر فسادستیزی رسمی سلسله‌مراتبی مد نظر باشد، چه نیازی به پیگیری ائمه‌ی جمعه در این سلسله‌‌ی عریض و طویل ساختاری است که تحت اشراف سران سه‌قوه فعالیت می‌کند. ٢- اگر ائمه‌ی جمعه مردم را از جنبه‌ی عبادی به اخلاقیات دعوت کنند و از منظر سیاسی تنها به تشریح مهمترین وقایع تقویمی و تاریخی هفته بپردازند، چه جذابیتی برای مردم خواهند داشت؟ دردهایی از جنس بی‌عدالتی‌های اجتماعی، محرومیت‌های عمیق و طویل‌المدت و تبعیض‌های سازمان‌یافته که دغدغه‌ی یومیه مردم است، از کدام تریبون شنیده می‌شود؟ امر به معروف حاکمان از حنجره کدام خطیب و واعظ فریاد زده می‌شود؟ در کدام شبستان و مصلا پدرخوانده‌ها و مافیایی که دستگاه‌های متولی عدالت‌گستری از برخورد با آنها عاجزند، به دست افکار عمومی سپرده می‌شوند؟ رئیس نسبتا جوان شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه انتظار دارند با این نگاه «همه چیز آرام است» جوانان پرشور دغدغه‌مند عدالت‌دوست را به نماز جمعه بکشانند؟ مردم وقتی متوجه می‌شوند که فلان خطیب در مقابل ظلم و فسادی که دامنگیر زندگی آنهاست، به ورطه‌ی احتیاط و محافظه‌کاری افتاده و آسه می‌رود و آسه می‌آید تا گربه شاخش نزند، از او رویگردان می‌شوند. ٣- به فرمایش صریح امام خامنه‌ای ما در عدالت عقب هستیم. هر کجا ائمه جمعه مردم را محرم دانستند و پشت‌پرده‌ها را با آنها در میان‌گذاشته و برای مبارزه با فساد از مردم کمک خواستند، مورد اقبال قرار گرفتند. نمازهای جمعه اول انقلاب این ویژگی بارز را داشتند که انقلابی، جسورانه، عدالت‌خواهانه، پرشور و مردم‌پسند بودند. هرکجا نقد درست را مساوی سیاه‌نمایی ندانستیم و به بهانه‌ی اجتناب از ناامیدی مردم، دردهای آنها را سانسور نکردیم، سایه‌ی عظیم حمایت مردم را پشت حاکمیت احساس و آنها را به عدالت امیدوار کردیم. نماز جمعه‌ی تراز انقلاب اسلامی مردم را از بی‌تفاوتی نسبت به عملکرد مسئولین و بی‌نقشی در عدالت‌گستری خارج و آنها را به بزرگترین پشتیبان عدالت در نظام اسلامی مبدل می‌کند. @teribon_ir
🔴 قبول؛ شما از بگو نه مصداقی! 🔻از اینکه جناب ماهیت ضدعدالتخواهانه خود را بعد از حذف رحیم‌پور ازغدی، لواسانی امام جمعه لواسان و مطیعی بخاطر اشعار انتقادی، حالا آشکار کرد و صریحاً می‌گوید عدالتخواهی مصداقی برای ائمه جمعه ممنوع است بسیار خرسندیم! چون تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد! 🔹اولاً از خیل عظیم ائمه جمعه اگر روحیه انقلابی و استقلال سیاسی دارند درخواست می‌کنیم موضع خود را نسبت به کسی که علناً و صریحاً علیه حکم خدا، یعنی امر به معروف و نهی از منکر ایستاده، روشن کنند! 🔸ثانیاً، پر واضح است ‎ نه خلاف شرع است نه خلاف قانون است و نه خلاف گفتمان امام و رهبری. رهبر انقلاب در پاسخ به دانشجویانی که گفتند "ما به مسئولین که نقد می‌کنیم از ما شکایت می‌کنند و محکوم می‌شویم" فرمودند مواظب قانوندانان قانون‌شکن باشید و عدالتخواهی مصداقی نکنید که گیر بیفتید!‏ 🔹حال اگر بچه های عدالتخواه بعد از ۱۰،۱۵ سال رشد کردند و به قانون و مسائل حقوقی آگاه شدند و می دانند چگونه به منافع مفسدان و ساختارهای فسادآلود ضربه بزنند که ضربه نخورند، دیگر مصداقی ورود نکنند؟! از ‎ و ‎ و رانت ‎۴۲۰۰تومنی نگویند؟ از ‎ و ‎ مستند نسازند؟‏ 🔸یک عده که می‌خواهند خیال خودشان را با کلی ‌گویی راحت کنند و با چند شعار "فساد بد است" و "مفسد اقتصادی اعدام باید گردد"، تکلیف را از روی خودشان بردارند مدام به این جمله رهبری متوسل می‌شوند که در جمعی خاص و مقطعی خاص گفته شد مصداقی عمل نکنید تا گرفتار نشوید تا اشتباه نکنید!‏ 🔹اگر اساساً عدالتخواهی مصداقی خلاف شرع و قانون و منطق بود باید نهج‌البلاغه حضرت امیرالمومنین(ع) را به طور کل سانسور می‌کردیم! چه آنجا که به اصحاب و یاران نهیب می‌زنند و نامه‌نگاری می‌کنند و اسامی افراد را با ذکر تخلفات و مفاسد یا کم‌کاری می برند! حضرت فقط در یک قلم آبروی عثمان بن حنیف را بخاطر حضور در مهمانی اغنیاء در ۱۴۰۰ سال برد! 🔸اگر عدالتخواهی مصداقی خطا بود که حضرت اباعبدالله علیه‌السلام، علیه یزید نمی ایستاد و حضرت امام(ره) هم مقابل طاغوت فقط به توصیه‌های کلی و شعارهای زیبا بسنده می‌کرد و رنج زندان و تبعید را به جان نمی‌خرید و خود رهبری در چندین ‎ از کوه‌خواری‌های مشخص در مناطق تهران و مشهد و شمال کشور حرف نمی‌زد و ...! برخی متاسفانه نومن ببعض و نکفر ببعض شده‌اند!‏ 🔹ما امروز بجایی رسیده‌ایم که در برابر ‎ نه تنها نمی‌ترسیم بلکه می‌ایستیم و گردنشان را خُرد می‌کنیم! حالا اگر ما ضربه خوردیم و گردن ما را شکستند باز ضرر نکردیم! به فدای حضرت حسین علیه‌السلام و فدای آرمان‌های انقلاب؛ به فدای آزادی و عدالت؛ به فدای مظلومین و پابرهنگان! مگر جان ما چه ارزشی دارد؟! که از کشته شدن بترسیم؟ یا تبعید؟ یا زندان؟ یا شلاق؟! لا والله! 🔺در پایان؛ عالیجناب علی‌اکبری! ما هیچوقت از امثال حضرتعالی و خیلی از ائمه جمعه انتظار عدالتخواهی مصداقی و غریدن علیه فساد و تخلفات و اشرافی‌گری نداشته‌ایم! شما مرد باشید و فقط از عدالت و اهمیت عدالت حرف بزنید! فقط نهج‌البلاغه و روایات و احادیث در مورد عدالت را پشت تریبون نماز جمعه از رو بخوانید. به اعتلای گفتمان کمک کنید مردم خودشان مصادیق را خواهند شناخت! ولی می‌دانیم به همین هم اعتقادی ندارید چون مشکل شماها، خود عدالت و عدالتخواهی است نه روش این و آن و عدالتخواهی مصداقی! @teribon_ir
تریبون مستضعفین
⭕️ در خوشبینانه‌ترین حالت از عمق ماجرا بی‌خبرید! 🔹 آقای حاج علی‌اکبری می‌فرمایند: «طبق نظر امامین
⭕ در خوشبینانه حالت از عمق ماجرا بی خبرید!! (2) 🔘 ورودهای مصداقی مذمومی که منع نمی شود! از ورود موردی و منطقه ای در تبعیض و فساد (مثل هفت تپه ها و هپکو ها و کوه خواری ها و...) منع می کنند؛ در حالیکه باید از ورودهای جناحی بنا به دستور صریح امامین انقلاب منع کنند که نمی کنند و نماز جمعه را حتی برای همه گرایش های اصولگرا نگذاشته اند! این دستور صریح رهبر انقلاب است: "من فقط دو سه نکته را مورد تأکید قرار میدهم: یکى، این برخورد کردنِ آقایان در شهرها و در مراکز نماز جمعه [است]؛ این واقعاً مهم است. یکى از خطرهایى که انقلاب را تهدید میکند ‌-که ‌ان‌شاءالله‌ اگر یادم نرود دو سه جمله‌اى عرض میکنم- همین است که مردم دچار دودستگى بشوند و جناح‌بندى و صف‌بندى و خط و خطوط بر مردم حاکم بشود. اگر امام‌جمعه به زبان بگوید که من به جایى وابسته نیستم، جناحى را تقویت نمیکنم، حتّى در نماز جمعه این را تأکید هم بکند، امّا در واقع این‌جور نباشد، مردم میفهمند. این‌جور نیست که ما که در تریبون نماز جمعه هستیم، به مردم بگوییم ما به هیچ طرف وابستگى نداریم، با کسى کارى نداریم، از کاندیدایى ‌-کاندیداى مجلس- حمایت نمیکنیم، ما پدر همه هستیم، امّا در کنار حرفهایمان، با تعبیراتمان، با گوشه‌ کنایه‌هایمان، با بعضى از کارهاى جنبى برخلاف این گفته و ادّعا عمل کنیم! مردم زود میفهمند. این اشتباه است که ما خیال کنیم که مردم به زبانْ فریب میخورند و خیال میکنند ما به یک طرفْ گرایش خاصّى، به یک جناحْ تمایل خاصّى یا تقویت خاصّى نداریم؛ نه، مردم این را حس میکنند و اختلاف بین قول و عمل امام‌جمعه اثر معکوس هم خواهد بخشید. من عرض میکنم واقعاً باید آقایان ائمّه‌ی جمعه، پدرانه برخورد کنند."(۳) ❗️اگر آقای حاج علی اکبری از نمونه های خروج از این دستور و ورودهای مصداقی جناحی مذموم بی خبرند تا جوانان انقلابی برایشان از برخی ائمه جمعه مشهور فهرست و مستند کنند! ❗️در برخی مراکز استانها کار به جایی کشیده که بسیاری از نیروهای انقلابی و حتی اصولگرا در نماز حاضر نمیشوند، چون امام جمعه محترم فقط یک گرایش از اصولگرایی را قبول و تقویت می کند و لیست و گروه فعال دیگر را شدیدا نفی و طرد می کند! ❗️برخی سابقین شان رسما و علنا در تشکلی سیاسی برای لیست بندی انتخابات حضور هم یافتند و این اصلا پدیده نادری نیست! ❗️واقعا عجیب و جالب است که رئیس شورای سیاست گذاری نماز جمعه در این ورودهای مصداقی مذموم هیچ عملکرد و خط کشی ای ندارد و ورود موردی و منطقه ای علیه تبعیض و فساد را با آن طاق زده است! ......................... ۱.الکافی ج۸ص۵۸. سید رضی صدر خطبه را در خ۴۲ نهج البلاغه آورده است ۲. ر.ک: yun.ir/wvrpb اگر ملانقطی نگوید این سخنان امام جمعه تهران در خطبه انشاء نشده است! ۳.https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2124 @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نماز جمعه‌ای که هیچ‌کس از آن نترسد، اموی و سعودی‌ست ◀️ خیلی‌ها خوششان نمی‌آید دینِ حقیقی و اسلام ناب، درست معرفی بشود. یک دینِ دایره‌وارِ خنثایی را می‌خواهند که هیچ تیزی‌ای به سمت هیچکس نداشته باشد؛ و همه خوششان بیاید. 🔹 من هم از این چپ‌ها و هم از این راست‌ها، از مقامات بالا و درجه یک آن‌ها که اگر اسم ببرم، همه شما می‌شناسید، شنیدم که می‌گفتند از علی (ع) گفتن و این‌طور حرف‌ها به درد انقلاب کردن می‌خورد، نه به درد حکومت کردن! 🔺 نماز جمعه‌ای که هیچ‌کس از آن نترسد و بدون نهی از منکر باشد، نماز جمعه اهل بیتی نیست؛ اموی و عباسی و سعودی است. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ امام جمعه‌ی جوان، مسئله‌ای را حل نمی‌کند... 🔹 مشکل نمازجمعه، است؛ به جای امام‌جمعه ۷۰-۸۰ ساله، امام‌جمعه ۳۰-۴۰ ساله بگذاریم چیزی را حل نمی‌کند! 🔹اینکه سخنرانیِ پیش از خطبه یک مجتهد همچون آقای و مطالبه‌گری و درد دل مردم در تحمل نمی‌شود، اسمش جذب همه گروه‌ها و جریان‌ها نیست! @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مسئولین بجای پاسخگویی به بعضی مفاسد و بی‌عرضگی‌ها، ناهیان از منکر و صاحبان حق و مستضعفین و ولی‌نعمتان را متهم به تشویش اذهان عمومی و تضعیف نظام و ضد انقلابی‌گری نکنند. 🔻نماز جمعه ای که دهه به دهه نتواند مخاطبانش را تجدید کند و با جامعه نتواند جوان بشود؛ اون نماز جمعه ای است که در متن مشکلات و مطالبات و بدهی های اجتماعی نباشد. نماز جمعه نباید تبدیل بشود به تکرار مکررات و کلی گویی های بی فایده. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای ، خداوند از شما پیمان گرفته است 💬 امیرالمومنین گفته خداوند از عالمان دین، پیمان گرفته که «در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمديده و مظلوم، سكوت نكنند!» ما اخذالله آقای ! خداوند از شما پیمان گرفته است. @teribon_ir
اشتری عدالت خواهی مصداقی.ogg
693.8K
🔺اگر عدالتخواهی رو امر به معروف و نهی از منکر بدونیم، اساسا امر به معروف و نهی از منکر غیر مصداقی معنا نداره. 🔺عدالتخواهی بدون مصداق معنا نداره، تمام طول تاریخ هم اینطور نبوده، ابی عبدالله اگه سالها می نشست درباره ظلم به صورت کلی حرف می زد و می گفت ظلم بد است، هیچ وقت واقعه عاشورا رخ نمی داد. اتفاقا دعوا از زمانی شروع میشه که دست روی مصداق یزید گذاشته میشه. 🔺ماجرای سخنان رهبری درباره ورود مصداقی دانشجویان شیرازی چه بود؟! @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 یاد باد آن نماز جمعه های شورانگیز دهه اول انقلاب.... ⬅️ آیت الله طالقانی: شاید بعضی از دوستان ما بگویند که آقا شما چرا این مسائل را در میان توده مردم مطرح می کنید!! خودرایی و خودخواهی را کنار بگذاریم، گروه گرایی و فرصت طلبی و تحمیل عقیده و یا خدای نخواسته استبداد زیر پرده دین را کنار بگذاریم و بیاییم با مردم و دردمندان و رنج کشیده ها و محرومین هم صدا بشویم. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حاج آقای علی اکبری! در زمان شما چند مسئول در نمازجمعه شلاق خورده‌اند؟! 🔹 امیرالمومنین وقتی شنید مسئول مالی بازار اهواز اختلاس کرده، به فرماندار اهواز دستور داد او را عزل و در زندان حبس کن؛ در نمازجمعه و جلوی چشم مردم ۳۵ ضربه شلاق به وی بزن و آبرویش را ببر؛ چون این شخص آبروی نظام دینی را برده. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌🔰 فیلم لو رفته از جلسه فوق محرمانه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه! ⬅️ جلسه ای که در آن تصمیمات مهمی گرفته شد... @teribon_ir
🔹جلسه ای داشتیم با یکی از معاونین آقای ، اتفاقا ایشان از خراسان جنوبی هستند.نقشه حرکت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را تبیین کردند. بنده پرسیدم بحث مبارزه با فساد توسط ائمه جمعه کجای این نقشه است؟ ایشان شروع کردند که این عدالتخوارهای...بیشتر تعجب کردم سخنان رهبری را برای جمع گفتم: " مشروعیت ما به مبارزه با فساد است" (۱) همان موقع متوجه شدم اساسا ستاد ائمه جمعه تا زمان مدیریت فعلی بنای ورود به این مسائل را ندارد.!بحث عدم ورود مصداقی هم نیست که در این کلیپ می بینیم، آقای رحیم پور که مصداق فساد نمیگفت مبانی انقلاب را میگفت:پس چرا از نماز جمعه حذفش کردند؟ 🔹رهبر انقلاب در بحث نیشکر هفت تپه، ماشین سازی و... رسما از ورود جوانان برای مبارزه با فساد تشکر کردند(۲) این مگر مصداق نیست؟ خب پس چرا رهبری جوانان تشویق و تایید کردند؟ امام امامان جمعه خودش در راه مبارزه با فساد تشویق میکند بعد آقای حاج علی اکبری به اسم گام دوم و اینگونه تفسیری ارائه میکنند که ائمه جمعه در مساله مبارزه با فساد ورود نکنند! معنای حرفشان هم این است اگر در استان یا شهری مثلا مسئول یا مدیر کارخانه ای فساد و رانت خواری کرد چنانکه در خصوصی سازی ها دیدیم و به کارگران ظلم شود امام جمعه شهر بجای ورود جدی صرفا را مخاطب قرار بدهد و بگوید:ظلم بد است عدل خوب است! همینقدر مضحک و خنثی! 🔹نماز جمعه که روزگاری جز نهادهای اصلی انقلاب بود بواسطه همین رویه های محافظه کارانه وعافیت طلبانه اینگونه بی اعتبار شده است. در مدت ۱۷ ماه که نماز_جمعه تعطیل بود عموم مردم که هیچ حتی مومنین هم احساس خلا نمیکردند! نظر سنجی ها هم این را میگوید،خب دلیلش چیست؟جز اینکه آقایان با همین حرفها نماز جمعه را به یک مراسم تشریفاتی وخنثی تبدیل کردند و امام جمعه هم صرفا باید تقویم خوانی کند وکلیات ابولبقا بگوید. 🔹ظاهرا با این رویه چاره ای نیست جز اینکه این کلام را خطاب به بعضی ها بگوییم: "کمیل شخصیت بزرگی بود. امیرالمؤمنین ع او را مسئول منطقه هیت کرد. این نامه در نهج البلاغه است. معاویه آمد آن منطقه را غارت کرد و کمیل مسئول آن منطقه بود و حضرت نامه گلایه آمیزی به او نوشت این عبارت در نهج البلاغه نیست اما خلاصه اش این است تو فقط بدرد دعای کمیل می خوری.این ها آمدند بردند زدند تو چه کار می کردی.بعضی ها فقط بدرد دعای کمیل می خوردند، واقعا صلاحیت برای مملکت داری ندارند." ۱: ۵/۶/۱۳۸۲ بیانات در دیدار با اعضای هیأت دولت‌ ۲: ۱/۳/۱۳۹۸ بیانات در دیدار با دانشجویان ۳: ۲۶/۸/۱۳ درس تفسیر ✍ @teribon_ir
🔸نگاهی به برداشت رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از بیانات رهبر انقلاب آقای علی اکبری به جای مغالطه، پاسخ دهید کجا پرچم مبارزه با فساد را بلند کرده‌اید 🔸قسمت اول 🔰 در ماه‌های گذشته تغییر امام جمعه لواسان که از جمله ائمه‌‌‌جمعه صریح اللهجه در مسائل مختلف روز از جمله موضوع مبارزه با فساد و رانتخواری و حمایت از حرکت‌های عدالتخواهانه بود، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و رییس آن را با چالش مواجه کرد تا جایی که اخیرا فیلمی از آقای علی‌اکبری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد ایشان برای فرار از این انتقادات به بیانات رهبری معظم انقلاب استناد می‌کند که «طبق نظر امامین انقلاب، طرح اینگونه مسائل (مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی) به صورت مصداقی (در نماز جمعه) ممنوع است!» آقای علی‌اکبری در سخنانش، این نوع فسادستیزی را دروغ بزرگ رسانه‌ای دانست و قاطبه ائمه جمعه کشور را از جمله کسانی برشمرد که نسبت به فساد سکوت نکرده‌اند و در مواقع لازم به میدان آمده با مواضعشان جلوی فساد را گرفته‌اند. ظاهرا اشاره رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به این بیانات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند: «گفتمان عدالتخواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه می‌کنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من مواردی را مشاهده می‌کنم که روی یک مصداق خاصی تکیه می‌کنند؛ یا به‌عنوان فساد، یا به عنوان کجروی سیاسی، یا به‌عنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلاً اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و می‌بینم اینجوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه می‌کنید، هم احتمال اشتباه هست، هم بهانه‌ای به دست آن زرنگ قانوندان قانون‌شکن می‌دهید که علیه شما استفاده کند. شما زرنگی کنید و اسم نیاورید، وارد مصداق نشوید. شما زرنگی کنید و پرچم را بلند کنید. وقتی پرچم را بلند کردید آن کسی که مجری است، آن کسی که می‌خواهد کار را انجام دهد، همه اینها حساب کارشان را می‌کنند.» ظاهر موضوع از درستی سخن آقای علی‌کبری می‌کند اما به عقیده نویسنده این سطور واقعیت در مقام عمل، چیز دیگری است. دقت در بیانات رهبر انقلاب حکایت از این دارد که ایشان صراحتا از پرداختن به اصل موارد رانتخواری و فساد با هدف جلوگیری از آن در تریبون‌های عمومی تاکید و نسبت به تعیین و ذکر مصادیق و افراد درگیر در آن از پشت تریبون عمومی پرهیز داده‌اند و دلیل آن را هم احتمال خطا و سواستفاده قانوندان‌های قانون‌شکن عنوان می‌کنند. بدیهی است که این سخن، بیشتر در حمایت از کسانی است که برای مبارزه با فساد و رانتخواری آستین بالا می‌زنند و وارد میدان می‌شوند. بیانات رهبر انقلاب صراحتا در نفی روزمرگی، راحت‌طلبی، عافیت‌طلبی، کلی‌گویی از تریبون‌های عمومی است. این سخن هرگز به این معنا نیست که در موضوع فساد، فرد مفسد و رانتخوار را باید رها کرد. بنابراین، امام جمعه باید برخورد با افراد فاسد را از طریق قانونی و با توجه به جایگاهی که در اختیار دارد، پیگیری کند. اکنون سئوال از آقای علی اکبری این است که مشخص کنند کدام امام جمعه از پشت تریبون نماز جمعه وارد مصادیق فساد و افراد مفسد و رانتخوار شده است؟ حتی امام جمعه لواسان نیز در تریبون نماز جمعه وارد مصادیق نشدند. سئوال این است که کدام امام جمعه پرچمدار مبارزه با فساد و رانتخواری حوزه استحفاظی خود شده است؟ علاوه بر این‌، سئوال افکار عمومی این است که حذف آقای رحیم‌پور ازغدی و میثم مطیعی که قبل از خطبه‌های نمازجمعه با بیانات و اشعار خود، شور و حال دیگری به نماز جمعه تهران می‌دادند چیست؟ این چهره ها در کدام مورد مصداقی ورود کرده بودند که از ادامه حضور آنها جلوگیری شده است؟ شایسته است ایشان گزارشی از بیانات خود و ائمه جمعه‌ای که در خطبه‌های جمعه به موضوعات فساد و رانتخواری و عدالتخواهی پرداخته‌اند، ارائه دهند. در کدام خطبه و به چه موضوعاتی از فساد و رانتخواری پرداخته‌اند؟ @teribon_ir
🔸نگاهی به برداشت رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از بیانات رهبر انقلاب آقای علی اکبری به جای مغالطه، پاسخ دهید کجا پرچم مبارزه با فساد را بلند کرده‌اید 🔸قسمت دوم 🔰 حمید رسایی: جناب علی اکبری! امام خامنه‌ای بارها و با ادبیات متفاوت فرموده اند که در موضوع "عدالت" عقب هستیم. فرموده اند که هر مصوبه‌ای باید پیوست عدالت داشته باشد. فرموده‌اند فلسفه وجودی نظام، عدالتخواهی است. شما به عنوان ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، پیوست عدالت‌ و مبارزه با فسادتان برای نماز جمعه را منتشر کنید تا امکان نقد آن دقیقا فراهم شود. چرا در هر فصل یا هر سال؛ بر اساس شاخص‌هایی که قاعدتا باید بر اساس بیانات رهبری جامعه تعیین کرده باشید، کارنامه تریبون نمازهای جمعه در پیگیری مطالبات مردم، پاسخگویی به شبهات روز، برافراشتن پرچم مبارزه با فساد و رانتخواران، دفاع از حقوق کارگران و کسانی که به آنها اجحاف شده را منتشر نمی‌کنید و ائمه جمعه را با همان شاخص‌ها درجه‌بندی نمی‌کنید؟ آقای علی اکبری! چرا به جای پاسخگویی مغالطه می‌کنید؟ آیا به تبعات این سخنان و مغالطه‌ای که با استفاده نا‌صحیح از بیانات رهبر انقلاب می‌کنید، واقفید؟ سخنانی که به عنوان مسئول یک نهاد سیاستگزار به جای حمایت و پشتیبانی از جبهه مبارزه با فساد، متاسفانه تقویت جریان محافظه‌کار، منفعل و راحت‌طلب دینی است! واقعا جهت‌گیری شما در راستای این بیانات مقام معظم انقلاب رهبری است: «نماز جمعه یک منبر معمولی نیست که برویم از محفوظاتمان استفاده کنیم. مطلب باید نقد، حاضر، متین، قوی، مفید و مورد سؤال و احتیاج باشد. ای بسا مطلب علمیِ خیلی قوی‌ای هم هست، اما مورد نیازِ مردم نیست. مثلاً کسی برود شبهه‌ی آکل و مأکول را در نماز جمعه مطرح کند، یا یک مسأله‌ی فقهی یا حقوقی را که مورد نیاز مردم نیست. این فایده‌ای ندارد. هنر بزرگ امام جمعه این است که مطلب مورد نیاز مردم را بشناسد و استفهام‌های مردم را بداند. میدان بدهید مردم سؤال کنند و به ستاد نمازجمعه نامه بنویسند و نظراتشان را بگویند. من نمی‌دانم ستادهای نماز جمعه این کار را می‌کنند یا نه؟» اما آقای علی‌اکبری به این هم اشاره کرده‌اند که اگر در منطقه‌ای فساد باشد و امام جمعه سکوت کرده باشد، از نظر ما چنین فردی صلاحیت امام جمعه بودن را ندارد. چنین نگاهی قابل تحسین است اما متاسفانه در مقام عمل ما با امام‌ جمعه‌ای مواجه‌ایم که نه تنها در برابر مفسدان ساکت نیست که از آنها حمایت می‌کند و سوگمندانه مورد حمایت شورای سیاستگذاری هم هست! در این باره خواهم نوشت... @teribon_ir
⭕ عدالتخواهی مصداقی باید ها و نبایدها 🔸قبل از ورود به بحث اصلی، بیایید کمی ریشه ای تر بحث کنیم. ریشه ای که به زعم من، تفاوت این دو نگاه را واضح تر می کند. سال‌ها پیش در زمان تولد علم اصول( که البته پیش تر توسط اهل سنت پایه گذاری شده بود) توسط علمای تشیع، با هدف یادگیری قواعدی برای فهم درست از کلام امام، عده ای به اسم اخباری گری مقابل آن ایستادند، ادعای آن ها این بود که کلام امام، نیاز به توجیه و تفسیر و فرمول ندارد، که البته صدها روایت متضاد با یکدیگر، ابهام در معنای الفاظ و توجیه و تفسیر مختلف و...بطلان ادعای آنها را واضح ساخت. 🔸حالا به نظر من نیز، برای فهم درست از کلام رواه و جانشینان امام نیز باید از همان الگوی اجتهادی پیروی کرد. نباید با ژست اخباری گری، یک بخش از فرمایش ولی فقیه را کورکورانه و سطحی فریاد زد. باید با همان دقت اجتهادی در فقه، عرف را در نظر گرفت، اقتضائات و شرایط را در نظر گرفت، همه ی بیانات را دید، معنا و منظور الفاظ را به دقت بررسی کرده و با عقل عقلا هم تطبیق داد. 🔸 اولا رهبری در بسیاری از موارد از ورود مصداقی دانشجویان تشکر کرده است، مثل داستان هفت تپه، و گاهی خودشان نیز ورود مصداقی داشته اند مثل داستان کوهخواری مشهد. ثانیا عقلا واضح است که تکرار خوب خوب است و بد بد است و گرانی باید مهار شود و فقر ریشه کن گردد و هکذا هیچ تغییر و تحولی را در جامعه به وجود نخواهد آورد ثالثا رهبری، امام، اهل بیت و همه انبیا دائما به خون مفسدین و سرمایه داران زمان خود، تشنه بودند و یک مبارزه بی امان داشتند، در خانه نمی نشستند، از چالش و درگیری فراری نبودند و کلی گویی نمی کردند. 🔸اما معنای مصداق چیست؟ و منظور رهبری از آن نهی (عدالت خواهی مصداقی نکنید) چه بوده است؟ بر فرض اینکه آن کلام اقتضاء همان شرایط و اشخاص هم نبوده باشد و یک امر دیدگاهی باشد، پس ناچار به جمع هستیم، زیرا نمی توان دیگر محکمات را هم کنار گذاشت و طبیعتاً به تناقض خواهیم رسید. 🔸جمع آن به نظر من این است، ورود مصداقی به معنای گفتن هر مطلب بی اساسی پشت تریبون که فردی و شخصی است، و هنوز قطع به آن حاصل نشده است، مثل زید به بکر ظلم کرد، فلانی ارث فلانی را خورد. به دلیل تشنج آفرینی و ایجاد التهاب منفی در جامعه و احتمال بردن آبروی افراد و شکایت بیخود از عدالت‌خواهان ممنوع است( خلاصه داشتن مفسده) اما نقد عملکرد، سوال از مسئولین، و تخطئه فعل نادرست آنان مثل برجام، حقوق نجومی، زمین خواری، خلف وعده و بی قانونی (نداشتن مفسده) نه تنها اشکال نداشته که ثواب هم دارد و باعث پیش روی جامعه و احقاق حقوق مظلومین خواهد شد. @teribon_ir
⭕ خوب آبرو داری کردید 🔸خداقوت،خداقوت به حوزه های علمیه، جامعه روحانیت مبارز،جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دادستانی کل کشور و برادر و.. عملکرد چند روز اخیرتان حقیقتا جای خداقوت گویی داشت. در این یکی دو روز زمین و زمان را بهم دوختید که وامصیبتا و واسلاما و وامحمدا که به کیان حوزه های علمیه و نهاد مرجعیت و... توهین و هتک حرمت صورت گرفته. توهین؟ هتک حرمت؟ عجب! چهار بند انتقاد مبنایی واصولی و مودبانه به یک صحبت غیر واقع بینانه شد توهین؟ احتمالا توهین ندیده اید و نشنیده اید و یا خودتان را به نشنیدن زده اید که نام این متن ساده را توهین میگذارید. میخواهید آدرس بدهم تا با توهین آشنا بشوید؟ 🔸هنوز چند ماهی از توهین ها و لجن پراکنی های مردک بی حیا و بی ادب وابسته به برخی حضرات نمی گذره. زشت ترین و رکیک ترین فحاشی ها به یک عالم انقلابی شد و صدایی از هیچ کدامتان شنیده نشد. آقای چند هزار نفر درخواست محاکمه اون هتاک را مطالبه‌ کردند؟ آقای ریاست جامعه مدرسین، اون همه توهین ارزش یک پیام دادن خشک و خالی را هم نداشت؟ آقای امام جمعه قم، نمی گوییم مثل دیروز در خطبه ها بلکه در حد یک صحبت کوتاه شفاهی، بی ادبی به ساحت عقبه تئوریک نظام ارزش دفاع کردن نداشت؟! حضرات جامعه روحانیت مبارز که یقه دریده اید،آن ابتذال گویی ها ارزش یک بیانیه صادر کردن نداشت؟! آقای قالیباف امروز نگران نهاد حوزه و مرجعیت شده اید؟! در آن هنگام که پادوی رسانه ای شما یعنی دست به بیان شنیع ترین کلمات می زد چرا احساس تکلیف نکردید توئیت بزنید؟! چون آنجا حسین قدیانی بود و توهین به مصباح عزیز شده بود و امروز پای و جریان خاص حوزوی در میان است؟! 🔸اصلا مصباح عزیز هیچ، موقعی که به علامه شدید ترین اهانت ها توسط جریان غیر انقلابی حوزه و مخالفین فلسفه و عرفان صورت می گرفت کجا بودید؟! بازم مصلحت نبود؟! آری،وقتی نامت قدیانی باشد و اسمت گره بخورد به و شهدا و اصولگرایان و.. نباید هم کسی کاری به کارت داشته باشد.اما وای به روزی که مثل برادر عزیرمان دکتر جمشیدی،هویتت متصل باشد به مصباح انقلاب که تازه اول فحش خوردن و انگ زدن و برچسب زدن است. 🔸تازه داریم از مصباحی سخن میگوییم که سالها در اوج دوران اصلاحات وسط میدان و در خط اول مبارزه با جریان اصلاحات در حال دفاع کردن از کیان اسلام و مرجعیت و حوزه های علمیه بود. امروز همان کسانی که روزی هم پیاله امثال (کسی که گفت بود تقلید کردن کار میمون است) بودند نگران مرجعیت شده اند. 🔸همان کسانی که دیروز استاد مصباح در نبرد ایدئولوژیک یک تنه مقابلشان صف آرایی کرد،امروز همانان مزورانه ندای حمایت از مراجع سر داده و شاگردان علامه مصباح را به جرم دفاع از مبانی انقلاب اسلامی و بیان تجربه تلخ هشت ساله دولت روحانی و سیاست خارجی اش به تندوری متهم می کنند. خلاصه که بازم خداقوت. خوب آبرو داری کردید. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه هایی که امروز هر نوع پرداختن به مصداق را در مطالبه عدالت نفی میکنند همان عده ای هستند که سر انتخابات که میشود کنش گری های سیاسی غیر اخلاقی مانند فیلم بالا را به عنوان الگو و تیپ ایده آل در جامعه مطرح می‌کنند. سر دعواهای سیاسی که میشود سخنرانی فلان نماینده سابق مجلس در افشای فساد زنگنه در قرارداد کرسنت را آن هم در حالی که نه در هیچ دادگاهی ثابت شده و نه حتی طرح اتهامی در ق.قضاییه شده است،با آب و تاب پخش می کنند. از صدرالساداتی تا زمانی که با همین روش بعضا غیر اخلاقی علیه دولت قبل فعالیت می‌کرد،حمایت می‌کردند و فعالیت های او را پوشش می داند.بعد که وارد حریم نهادهای اصولگرا شد تازه به انحراف او پی بردند. در واقع مسئله بسیاری از این دوستان نه اخلاق است و نه آبروی افراد.حتی عمیقا معتقدم این عزیزان هم عدالتخواه هستند. فقط در نظام فکریشان ارزش عدالت،ذیل ارزش کسب قدرت سیاسی تعریف شده است. عدالت‌خواهی و مطالبه حق تا زمانی ارزشمند است که هم راستا با منافع سیاسیشان باشد یا درحداقل با آن تضاد نداشته باشد.اخلاق و تقوا هم دکانی است که باید در خدمت همین ارزش مطلق یعنی قدرت سیاسی باشد. @teribon_ir
31.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻توضیحات محمد امین سلیمی درباره عدالتخواهی مصداقی و باید و نباید های آن.. این چند دقیقه را حتما نگاه کنید... @teribon_ir
‼️بیان مصداقی فساد در نماز جمعه ممنوع ! 🔹حجت الاسلام حاج علی اکبری : « آنچه که برخی افراد و جناح ها و گروه ها تلقی دارند که مثلاً امام جمعه عدالتخواه یعنی آن امام جمعه ای که بیاید مصادیقی از احیاناً فسادی که در منطقه او دارد رخ می دهد را بیاورد در خطبه های نماز جمعه مطرح کند و این می شود عدالتخواه ؛ این یک دروغ رسانه ای بزرگ بود که گفته شد تا بعضی چهره سازی های مصنوعی در بین شبکه امامت اتفاق بیفتد . انتساب فساد به یک شخص یا یک گروه ، مستلزم ره گیری های جدی فنی در دستگاه قضایی و در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی است . ائمه جمعه ناظران امین رهبری در منطقه خودشان هستند . هر جایی این اشکالات را ببینند ، به آن دستگاه ، به آن مسئول محترم مربوطه یادآوری می کنند . درست نشد ، این را از طریق مسئولین بالاتر دنبال می کنند . اگر امام جمعه چشمش را روی فساد ببندد ، این دیگر امام جمعه نیست از نظر ما ، این فاقد صلاحیت است . این منعزل است ، دیگر عزل نمی خواهد . ائمه جمعه در رابطه با حقوق عامه مردم هرگز کوتاه نمی آیند و تا هر جایی که نفوذ کلمه داشته باشند دنبال این مسائل هستند و فساد در منطقه خود را دنبال می کنند و خواسته عامه مردم را در خطبه های نماز جمعه مطرح می کنند.» 🔺جناب آقای حاج علی اکبری ! پس از آنکه امام جمعه محترم لواسان در طی چند سال گذشته با شبکه فساد سازمان یافته زمین خواری و کاخ سازی در منطقه لواسان ـ که هم برخی مسئولین دولتی و هم برخی مسئولین قضایی در آن دست داشتند ـ درافتاد و با پیگیری های متعدد از طریق مراجع قانونی مربوطه به جایی نرسید ، ناچاراً مسئله را در نماز جمعه مطرح کرد و از مردم برای حل این معضل گسترده کمک خواست و با مطرح شدن این مسئله در رسانه های جمعی ، بالاخره برخی دستگاه های نظارتی تحت فشار افکار عمومی مردم ، مجبور به ورود به این مسئله شده و آن را پیگری کردند که منجر به دستگیری و محاکمه برخی افراد با نفوذ شد . 🔹متأسفانه شما به جای آنکه از این امام جمعه مردمی و عدالتخواه و انقلابی تقدیر و تشکر کنید ، اقدام به برکناری ایشان کردید ! مگر خود شما نگفتید که اگر امام جمعه اشکالاتی در منطقه خود دید ، آن را به مسئولین مربوطه بگوید ؟ خب ایشان هم همین کار را کرد ولی نتیجه ای حاصل نشد . به مسئولین بالاتر هم گفتند و باز هم نتیجه ای حاصل نشد . خب آیا مطرح کردن فساد گسترده ای که پای برخی مسئولین دولتی و غیر دولتی هم در آن مطرح بود ، از تریبون نماز جمعه ـ بدون ذکر اسامی افراد ـ اشکالی داشت؟ 🔺از طرف شورایی که شما رئیس آن هستید ، دلایلی برای کنار گذاشتن این امام جمعه مردمی و انقلابی ذکر شد که ایشان آن دلایل را رد و تکذیب کردند . آیا مردم حق دارند بگویند شما برای کنار گذاشتن افرادی که از آنها خوش تان نمی آید ، متوسل به مطالب خلاف واقع هم می شوید ؟ 🔹جناب آقای حاج علی اکبری ! شما در سخنانتان به مواضع امامین انقلاب استناد کرده بودید . آیا امام خمینی (ره) نگفتند « روحانیت متعهد ، به خون سرمایه داران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت .» ؟ بد نیست اگر جنابعالی تا کنون نشانه ای از تشنه بودن تان به خون سرمایه داران زالوصفت را از خود بروز داده اید ، برای مردم بیان کنید تا آنها هم بهتر با مواضع جنابعالی آشنا شوند . 🔺جناب آقای حاج علی اکبری ! جنابعالی گفتید : اگر امام جمعه چشمش را روی فساد ببندد ، این دیگر امام جمعه نیست از نظر ما ، این فاقد صلاحیت است . این منعزل است ، دیگر عزل نمی خواهد . جنابعالی در طی مدتی که در سمت امامت جمعه موقت تهران خطبه خوانده اید ، چند بار به مفاسد گسترده اقتصادی و فرهنگی حسن روحانی و اعوان و انصارش در نماز جمعه اشاره کرده اید ؟ اگر اعتقادی هم به مطرح کردن آنها در نماز جمعه نداشته اید ، چند بار از طریق مراجع قضایی و غیر آن ، این مسائل را پیگیری کرده اید ؟ بد نیست حداقل به چند نمونه از آنها اشاره کنید تا خدای ناکرده مصداق عالم بدون عمل محسوب نشوید . 🔹جناب آقای حاج علی اکبری ! چرا آقایان حسن رحیم پور ازغدی و میثم مطیعی که مقام معظم رهبری از آنان تعریف و تمجید کردند ، را از تریبون نماز جمعه کنار گذاشتید ؟ آیا گناه آنان جز آن بود که علیه مفسدین و رانت خواران و مسئولین فاقد صلاحیت ـ بدون ذکر اسم کسی ـ موضع گیری کرده بودند ؟ بعد هم ادعا می کنید که تابع نظرات مقام معظم رهبری هستید ؟! بهتر نیست در مواضع خود تجدید نظری کنید ؟ @teribon_ir
💢جمع بندی ورود عدالتخواهانه در بیانات رهبرانقلاب: 1⃣ گفتمان سازی_ (مقابل:) اتهام زنی و مصداق سازی برای فساد ثابت نشده! "گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و مصداق سازی نکنید... شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید"(۸۷/۲/۱۴) 2⃣ سؤال از پدیده های واقعی و ملموس ضد عدالت_ (مقابل:) فقط سخن گفتن از عدالت! " اگر عدالت -عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت- آرزو و آرمان و هدف برنامه ریزی هاست، پس باید هر پدیده ی ضد عدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد"(۸۱/۸/۶) 3⃣ ورود موردی مطالبه گرانه و اثر گذاری بر دستگاه های نظام_ (مقابل:) فقط سخنرانی یا اتهام زنی! "دانشجویان در مساله کارخانه های نیشکر هفت تپه و ماشین سازی رفتند و مشکل را حل کردند. اینها نه پول دارند و نه قدرت قانونی اما حضورشان مشکل را حل کرده است. حضورشان در پیگیری مطالبات کارگران بر دستگاه های نظام اثر داشته و این کار خوبی بوده"(۹۸/۳/۱) @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبر معظم انقلاب: همه مؤمنان به این انقلاب باید بدانند که فضای جامعه اسلامی، فضای بازی است. فضایی است که صاحبان اندیشه های مختلف می توانند سخن خود را و عقیده خود را ابراز کنند. در مقابل حجت و دلیل قاطع هیچ اندیشه ای نمی تواند تاب مقاومت بیاورد. به جنگ افکار رفتن فقط با بیان فکر و اندیشه ممکن است ولاغیر. @teribon_ir
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبه‌گری مصداقی چیست؟ بخش اول 🔸قبل از پاسخ به سوال این تذکر را باید داد که با بیانات رهبری باید اجتهادی برخورد کرد یعنی اولا در هر موضوعی مجموع بیانات، عملکردها و نیز تاییدات ایشان(در اصطلاح فقه تقریر ایشان) را در نظر گرفت و برای هر یک شرایط زمانی و مکانی و مخاطب را بررسی کرد. 🔸همچنین در مواردی که بیان بدون قید و اصطلاحا مطلق بیان میشود اگر بخواهیم این بیان را بصورت یک قاعده کلی برداشت کنیم باید اثبات کنیم که ایشان در مقام بیان آن قاعده کلی بوده است. 🔸با این مقدمه به سراغ موضوع عدالتخواهی و مطالبه‌گری مصداقی در بیانات ایشان رفتیم. از روشن‌ترین و کامل‌ترین متنها در این موضوع پیام به جنبش دانشجویی در 81/8/6 بود که در واقع مانیفستی برای عدالت‌خواهیست، متن پیام بدین شرح است: "بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌ جوانان‌ و دانشجویان‌ عزیز در این‌ گردهمائی‌ دانشجویی‌ مجموعه‌های‌ متعددی‌ از دانشجویان‌ شرکت‌ کرده‌اند. این‌ نقطه‌ی‌ روشن‌ دیگری‌ است‌ که‌ جذابیت‌ طبیعی‌ گردهمایی‌های‌ دانشجویی‌ را مضاعف‌ می‌سازد. 🔸دانشجوی‌ متعهد و آگاه‌ از پیش‌ از انقلاب‌ تاکنون‌ همواره‌ در جستجوی‌ مهمترین‌ مسائل‌ جاری‌ کشور بوده‌ است‌. او با انگیزه‌ی‌ آگاهی‌ و نشاطی‌ که‌ لازمه‌ی‌ محیطهای‌ دانشجویی‌ است‌ در پی‌ آن‌ است‌ که‌ آرمانهای‌ والا و تعهدآور خود را در پیگیری‌ این‌ گونه‌ مسائل‌ جستجو کند و در راه‌ تحقق‌ آن‌ گام‌ نهد. این‌ نیز خصوصیت‌ طبیعی‌ دیگری‌ برای‌ محیطهای‌ دانشجویی‌ است‌. 🔸امروز سرآغاز فهرست‌ بلند مسائل‌ کشور مسئله‌ی‌ عدالت‌ است‌. دانشجوی‌ جوان‌ اگرچه‌ خود برخاسته‌ از قشرهای‌ مستضعف‌ جامعه‌ هم‌ نباشد، به‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و پر کردن‌ شکافهای‌ طبقاتی‌ به‌ چشم‌ یک‌ آرزوی‌ بزرگ‌ و بی‌بدیل‌ می‌نگرد. این‌ احساس‌ و انگیزه‌ در دانشجو پر ارج‌ و مبارک‌ است‌ و می‌تواند پایه‌ی‌ قضاوتها و برنامه‌های‌ عملی‌ او برای‌ حال‌ و آینده‌ باشد. اگر عدالت‌ ــ عدالت‌ واقعی‌ و ملموس‌ و نه‌ فقط سخن‌ گفتن‌ از عدالت‌ ــ آرزو و آرمان‌ و هدف‌ برنامه‌ریزی‌هاست‌، پس‌ باید هر پدیده‌ی‌ ضدعدالت‌ در واقعیات‌ کشور مورد سؤال‌ قرار گیرد. 🔸مسابقه‌ی‌ رفاه‌ میان‌ مسؤولان‌، بی‌اعتنایی‌ به‌ گسترش‌ شکاف‌ طبقاتی‌ در ذهن‌ و عمل‌ برنامه‌ریزان‌، ثروت‌های‌ سربرآورده‌ در دستانی‌ که‌ تا چندی‌ پیش‌ تهی‌ بودند، هزینه‌ کردن‌ اموال‌ عمومی‌ در اقدامهای‌ بدون‌ اولویت‌، و به‌ طریق‌ اولی‌ در کارهای‌ صرفا تشریفاتی‌، میدان‌ دادن‌ به‌ عناصری‌ که‌ زرنگی‌ و پررویی‌ آنان‌ همه‌ی‌ گلوگاههای‌ اقتصادی‌ را به‌ روی‌ آنان‌ می‌گشاید، و خلاصه‌ پدیده‌ی‌ بسیار خطرناک‌ انبوه‌ شدن‌ ثروت‌ در دست‌ کسانی‌ که‌ آمادگی‌ دارند آنرا هزینه‌ی‌ کسب‌ قدرت‌ سیاسی‌ کنند و البته‌ با تکیه‌ بر آن‌ قدرت‌ سیاسی‌ اضعاف‌ آنچه‌ را هزینه‌ کرده‌اند گرد می‌آورند. اینها و امثال‌ آن‌ نقطه‌های‌ استفهام‌ برانگیزی‌ست‌ که‌ هر جوان‌ معتقد به‌ عدل‌ اسلامی‌ ذهن‌ و دل‌ خود را به‌ آن‌ متوجه‌ می‌یابد و از کسانی‌ که‌ مظنون‌ به‌ چنین‌ تخلفاتی‌ شناخته‌ می‌شوند پاسخ‌ می‌طلبد و همچنین‌ در کنار آن‌ از دولت‌ و مجلس‌ و دستگاه‌ قضایی‌ عملکرد قاطعانه‌ برای‌ ریشه‌کن‌ کردن‌ این‌ فسادها را مطالبه‌ می‌کند. امروز این‌ مهمترین‌ و مطرح‌ترین‌ مسئله‌ی‌ کشور ماست‌ و نسل‌ جوان‌ دانشجوی‌ متعهد و مؤمن‌ نمی‌تواند نسبت‌ به‌ آن‌ بی‌تفاوت‌ بماند. توفیقات‌ همگان‌ را از خداوند متعال‌ خواستارم‌. والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌" 🔸اول اینکه" اگر عدالت‌ ــ عدالت‌ واقعی‌ و ملموس‌ و نه‌ فقط سخن‌ گفتن‌ از عدالت‌ ــ آرزو و آرمان‌ و هدف‌ برنامه‌ریزی‌هاست‌، پس‌ باید هر پدیده‌ی‌ ضدعدالت‌ در واقعیات‌ کشور مورد سؤال‌ قرار گیرد. این بیان به روشنی نشان میدهد که کلی‌گویی و دم زدن از عدالت بدون ورود به مسائل میدانی و واقعی کشور، عدالت‌خواهی واقعی نیست. برای روشن‌تر شدن هم نمونه‌هایی از این مسائل واقعی و میدانی را چون مسابقه رفاه میان مسئولین بیان میکنند و در اینجا پاسخ مطالبه‌گری مصداقی را بیان میدارد که باید در این مسائل از هر مظنونی سوال پرسید یعنی اینکه میگویند تا چیزی اثبات نشده نمی‌توانید اسم بیاورید را رد می‌نمایند. 🔸این بیان بعدها هم مورد تایید قرار گرفت چه در ورودهای مصداقی خودشان (به عنوان امام) مثل اعتراض به مجموعه تفریحی یک بانک یا کوه‌خواری‌های جنوب مشهد و تعرض به حوزه سد لتیان و حقوق‌های نجومی و چه در حمایت از کنش‌گری‌های دانشجویی مثل هفت تپه و ماشین‌سازی و... لذا این بیانات و تاییدات و اعمال خودشان نشان از جایز بودن بلکه لازم بودن ورودهای مصداقی و پرسش از مظنونین است. @teribon_ir
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبه گری مصداقی چیست؟ بخش دوم 🔸حال اگر بیانی باشد که این مشی را در ظاهر نقض کند مانند صحبت ایشان در جمع دانشجویان شیراز در 87/2/14 باید با دقت بیشتری بررسی گردد! اما بیان شیراز! در این سخنرانی ایشان میفرمایند: "مصداق‌سازی نکنید... چرا که هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‌ای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفته‌ام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند." که این قسمت از بیانات جدا و بریده از فضا و قرائن حالیه و مقالیه و بدون در نظر گرفتن مقام بیان و مخاطب سالهاست که سند مخالفت رهبری با مطالبه گری و عدالت‌خواهی مصداقی شده است و این از نظر ما اشتباه است. چرا که مقام بیان دلجویی از دانشجویان معترضی بوده که در مسیر عدالت خواهی با انها برخورد شده! 🔸رهبری ضمن تایید ایشان و دلجویی از آنها در خلالش راهکاری هم بیان میکنند "در بیانات نماینده‌ی انجمنهای اسلامی دانشگاه شیراز هم حرفهای خیلی خوبی گفته شد که اینها حرفهای دل ماست." ... "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم‌*که در طریقت ما کافری است رنجیدن. نرنجید؛ دنبال کار بروید. همین مطلب را عیناً خطاب به آن برادر عزیزی که به عنوان نماینده‌ی جامعه‌ی اسلامی، بسیار متین و شیوا مطالبی را بیان کردند، عرض میکنم. این حرفها، حرفهای دل ماست؛ منتها فرق ما و شما این است که ما بر اثر تجربه‌ی روزگار فهمیده‌ایم که یک مقداری باید انسان تحمل و صبر کند". 🔸یعنی فضای جلسه بیان اعتراض و گلایه از برخوردها از طرف دانشجویان و دلجویی از طرف رهبریست که در ضمن آن یک راهکار را بعنوان زرنگی به این جوان دلگیر ارائه می‌دهد. " اینجا هم من این بیان را یک پرداختی بکنم: ببینید، شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسی را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند. قوه‌ی قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگی کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبه‌ی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانه‌ی این فکر هم با همه‌ی وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگیتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. " 🔸یعنی اساسا این نه بعنوان یک اصل بلکه بعنوان یک رندی و زرنگی مطرح شده است. دوما منصوص العله است یعنی حتی اگر مقام بیان را نپذیریم اینکه گفته نکنید علتیش را هم بیان کرده و تا زمانی که علت پابرجاست این حکم "نکنید" هم باقیست و اگر علت یعنی امکان اشتباه و نیز دادن فضا به قانون دان قانون گریز برای گیر انداختن مطالبه‌گر (حالا یا در اثر بی‌تجربگی یا بی‌دقتی و...) هست، نباید مطالبه‌گری به سمت مصداق توسط این مخاطب صورت بگیرد. 🔸اما اگر مخاطب بتوان اشتباه در تشخیص مصداق را با کار دقیق و علمی به پشتوانه سالها پیشبرد جریان عدالتخواهی به حداقل رساند(مثل قضیه حکم داماد آقای شهردار) و همچنین ضربه خوردن از جریان فاسد قانون‌دان قانون گریز را با تسلط به قانون و حربه‌های این جریان، خنثی کند علت این حکم نیز از میان می‌رود و دیگر منعی باقی نمی‌ماند. @teribon_ir